16

§ 50.

Předpisy o pohraniční kontrole, předpisy
celní a devisové.

Při provádění mezinárodních letů civilních
letadel musí být dodržovány též předpisy

o pohraniční kontrole a předpisy celní a de-
visové.

§ 51.
Zkouška způsobilosti cizích letadel.

Cizí letadla mohou být podrobena zkoušce,
aby byla zajištěna jejich způsobilost k létání,
jestliže

a) nejsou splněny předpoklady uvedené v § 11
odst. 1,

b) dojde k nehodě,

c) objeví se technické vady letadla.

§ 52.
Nepravidelně mezinárodní lety cizích letadel.

Nepravidelné mezinárodní lety cizích leta-
del přes státní hranice Československé re-
publiky mohou být vykonány jen tehdy, jest-
liže let povolí ministerstvo dopravy v dohodě
s ministerstvem zahraničních věcí. Minister-
stvo dopravy může při tom stanovit pro cizí
letadla povinnost přistát na území Českoslo-
venské republiky, po případě může cizí le-
tadla podrobit dalším omezením.

HLAVA VII.
Letecká doprava.

§ 53.
Letecká doprava vnitrostátní.

Pravidelnou vnitrostátní leteckou dopravu
cestujících, zavazadel, zboží a pošty, jakož

i nepravidelnou leteckou dopravu za úplatu
mohou provozovat jen Československé aero-

linie.

§ 54.
Letecká doprava mezinárodní.

Pokud mezinárodní dohody nestanoví jinak,
platí ustanovení této hlavy též pro meziná-
rodní leteckou dopravu cestujících, zavazadel
a zboží.

§ 55.
Letecký dopravní řád.

(1) Všeobecné podmínky, za kterých Čes-
koslovenské aerolinie provádějí dopravu ces-
tujících, zavazadel a zboží, stanoví letecký
dopravní řád, který vydá ministerstvo do-
pravy.


17

(2) Letecký dopravní řád může

a) převzít zásady mezinárodních dohod o le-
tecké dopravě i pro dopravu vnitrostátní,
a to i tehdy, jestliže se odchylují od čes-
koslovenských předpisů,

b) vyloučit některé předměty z letecké do-
pravy, po případě stanovit pro jejich le-
teckou dopravu zvláštní podmínky,

c) stanovit, že ten, kdo porušením ustano-
vení tohoto řádu způsobí Českosloven-
ským aeroliniím škodu, je povinen zapla-
tit jim náhradu ve výši stanovené tarifem
(§ 56).

(3) Československé aerolinie mohou se sou-
hlasem ministerstva dopravy stanovit po-
drobnější dopravní podmínky.

§ 56.
Tarify.

Československé aerolinie sestaví tarify, ří-
dící se státním plánem rozvoje národního
hospodářství, předpisy o plánování a tvorbě
cen a zásadami chozrasčotu. Z tarifů musí
být zřejmé podmínky pro určení výše jízd-
ného a dopravného, po případě ceny letenek
a výše dopravného v určitých spojích.

§ 57.
Letecká doprava poštovních zásilek.

Letecká doprava poštovních zásilek, kte-
rou provádějí Československé aerolinie, řídí
se dohodou ministerstev spojů a dopravy.

HLAVA VIII.

Odpovědnost za škody způsobe-
né provozem civilního letadla
a odpovědnost leteckého
dopravce.

§ 58.
Odpovědnost provozovatele civilního letadla.

Provozovatel civilního letadla odpovídá za
škodu vyvolanou zvláštní povahou vlastní
leteckému provozu podle zákona č. 63/1951
Sb., o odpovědnosti za škody způsobené do-
pravními prostředky, po případě podle obec-
ných ustanovení občanského zákoníku o od-
povědnosti za škody.

§ 59.

Odpovědnost z letecké dopravy zboží
a poštovních zásilek.

(1) Odpovědnost provozovatele civilního le-
tadla jako dopravce za poškození, úbytek


18

nebo ztrátu věcí v letecké dopravě řídí se
ustanoveními občanského zákoníku o smlou-
vě nákladní, nestanoví-li letecký dopravní
řád něco jiného [§ 55 odst. 2 písm. a)].

(2) Československé aerolinie odpovídají z le-
tecké dopravy poštovních zásilek vůči správě
spojů v témže rozsahu, v jakém správa spojů
odpovídá uživatelům pošty a cizím poštovním
správám.

§ 60.
Omezení odpovědnosti.

Omezují-li mezinárodní dohody odpověd-
nost provozovatele letadla (§ 58) nebo letec-
kého dopravce (§ 59) co do rozsahu náhrady
škody, platí tato omezení i pro leteckou do-
pravu vnitrostátní.

§ 61.
Pojištění proti následkům odpovědnosti.

(1) Provozovatel československého civilního
letadla je povinen k zajištění nároků na ná-
hradu škod, za které odpovídá podle před-
pisů uvedených v §§ 58 až 60 a podle meziná-
rodních dohod (§ 65 odst. 1), sjednat se Státní
pojišťovnou smlouvu o pojištění proti násled-
kům odpovědnosti a před zahájením provozu
prokázat sjednání smlouvy ministerstvu do-
pravy.

(2) Pojistník je povinen prokazovat mi-
nisterstvu dopravy, že pojistné je včas pla-
ceno.

HLAVA IX.

Československý letecký

rejstřík.

§ 62.

(1) Československý letecký rejstřík je ve-
den ministerstvem dopravy. Zapisují se do
něho

a) československá civilní letadla (§ 5),

b) výkonní letci (§ 15 odst. 3),

c) pozemní letecká zařízení (§ 22) a
d) povolení k provozu pravidelné cizí mezi-
národní letecké dopravní služby (§ 47).

(2) Součástí rejstříku je sbírka listin, ob-
sahující originály nebo ověřené opisy listin,
výměrů a jiných dokladů, na jejichž základě
byly provedeny zápisy do rejstříku.

(3) Československý letecký rejstřík je ne-
veřejný. Osobám, které osvědčí právní zájem,
je dovoleno nahlédnout do příslušného rej-
stříkového zápisu nebo do dokladu ve sbírce
listin a vyžádat si jejich úplný nebo částeč-
ný opis.


19

HLAVA X.

Zvláštní ustanovení o letecké
činnosti dobrovolně organisa-
ce pečující o brannou výchovu
a letecký sport.

§ 63.
Odchylky od ustanovení tohoto zákona.

(1) Na leteckou činnost, kterou provádí pro
Účely branné výchovy a leteckého sportu
dobrovolná organisace určená vládou (dále
jen "organisace"), se vztahují ustanovení to-
hoto zákona s těmito odchylkami:

a) Průkaz způsobilosti výkonného letce (§ 15
odst. 1) musí mít výkonní letci letadel
v provozu organisace při letu přes státní
hranice Československé republiky, jakož
i výkonní letci letadel s více motory a le-
tadel o váze nad 4. 000 kg. Ostatní výkonní
letci musí mít průkaz způsobilosti vydaný
organisací podle předpisů organisace.

b) Výjimku z ustanovení § 14 odst. 6 může
v jednotlivých případech povolit organisa-
ce v dohodě s ministerstvem vnitra.

c) Organisace může se svým vlastním letec-
kým pozemním zařízením s výjimkou pev-
ných leteckých zabezpečovacích zařízení
nakládat bez souhlasu ministerstva dopra-
vy (§ 28), je však povinna oznámit mi-
nisterstvu dopravy přemístění, změnu
v určení nebo zrušení takového zařízení
tak včas, aby ministerstvo dopravy mohlo
učinit nutná opatření k zajištění zájmů
civilního letectví.

d) Administrativní šetření o příčinách letec-
kých nehod letadel v provozu organisace
provádí organisace. Organisace je však
povinna letecké nehody oznamovat pří-
slušným orgánům ministerstva dopravy.
Ministerstvo dopravy se může účastnit
tohoto šetření. Zjistí-li orgány organisace,
že je důvodné podezření z trestného činu
nebo přestupku, uvědomí o tom orgány
příslušné k jejich vyšetřování.

(2) Ministerstvo dopravy může organisaci
povolit výjimky z ustanovení hlavy V tohoto
zákona, pokud je to odůvodněno zvláštní po-
vahou její letecké činnosti a pokud se tak
může stát bez újmy bezpečnosti leteckého
provozu.

(3) Vláda může upravit leteckou činnost or-
ganisace odchylně od ustanovení tohoto zá-
kona, a budou-li to vyžadovat zájmy branné
výchovy, může leteckou činnost organisace
z působnosti tohoto zákona zcela vyjmout.


20

§ 64.
Letecká činnost organisace.

(1) Organisace provádí leteckou brannou
výchovu podle zvláštních předpisů. K tomu
účelu je oprávněna řídit a upravovat svou
leteckou činnost vlastními podrobnějšími
směrnicemi.

(2) K vydání podrobnějších směrnic podle
odstavce 1 je zapotřebí předchozího schválení
ministerstev dopravy a národní obrany, po-
kud tyto směrnice

a) upravují podmínky pro získání průkazu
způsobilosti výkonných letců a řízení le-
teckého provozu,

b) se odchylují od předpisů ministerstev do-
pravy a národní obrany, jimiž se upra-
vuje provádění letecké činnosti na území
Československé republiky.

(3) Ustanovení § 2 odst. 1 o výkonu dozoru
ministerstva dopravy se nevztahuje na věci
vlastní branně výchovy.

HLAVA XI.
Závěrečná ustanovení.

§ 65.
Mezinárodní dohody.

(1) Mezinárodní dohody, zejména dohody
o telekomunikačních zařízeních a jejich pro-
vozu, o vyšetřování nehod letadel, o meziná-
rodních letech a o odpovědnosti z mezinárod-
ní letecké dopravy zůstávají tímto zákonem
nedotčeny.

(2) Mezinárodní doprava poštovních zásilek,
jestliže ji neprovádějí Československé aero-
linie, řídí se mezinárodními poštovními do-
hodami.

§ 66.
Odnětí leteckých oprávnění.

Ministerstvo dopravy může dočasně nebo
trvale odejmout oprávnění, průkaz způsobi-
losti nebo povolení vydané podle tohoto zá-
kona nebo podle předpisů podle něho vyda-
ných, jestliže by ponechání oprávnění, prů-
kazu nebo povolení bylo na újmu bezpeč-
nosti leteckého provozu nebo jiného obec-
ného zájmu.

§ 67.
Zmocnění ministerstva dopravy.

(1) K provedení tohoto zákona vydá mi-
nisterstvo dopravy v dohodě se zúčastněný-


21

mi ústředními úřady (orgány) předpisy, jimiž
zejména upraví

1. rozdělení vzdušného prostoru nad úze-
mím Československé republiky pro účely
řízení leteckého provozu (§ 3),

2. rozdělení letadel na kategorie (§ 4),

3. podmínky pro udělení a odvolání souhlasu
ke správě (vlastnictví) a k provozu civil-
ního letadla (§ 6 odst. 2 a 3 a § 8),

4. poznávací značky a jiné údaje na civilních
letadlech a způsob jejich vyznačování
(§ 7),

5. technické podmínky pro konstrukci a vý-
robu civilních letadel (§ 9),

6. způsob prokazování provozní bezpečnosti
a provádění zkoušek civilních letadel, je-
jich motorů, obsah osvědčení o způsobi-
losti letadel k létání a dobu platnosti
těchto osvědčení, jakož i povinnost pro-
vozovatele civilního letadla vést zvláštní
knihy o stavu letadel a jejich motorů (le-
tadlové a motorové knihy) (§§ 11 a 51),

7. vzory palubních dokladů a provádění zá-
pisů do těchto dokladů (§ 12),

8. složení posádek civilních letadel, jakož
i podmínky, za kterých lze připustit pilot-
ního žáka k řízení letadla (§ 14),

9. podmínky pro zaměstnávání v civilním le-
tectví, provádění odborných zkoušek (zku-
šební řády) a podmínky pro získání prů-
kazů způsobilosti výkonných letců, druhy
těchto průkazů, jejich obsah, dobu plat-
nosti a jiné náležitosti (§ 15),

10. obsah a doklady žádosti o povolení ke
zřízení nebo k podstatným změnám po-
zemních leteckých zařízení, povolovací ří-
zení a rozhodování (§ 22), při čemž také
podrobně stanoví, která zařízení podléhají
povolovacímu řízení,

11. stanovení ochranných pásem (§ 24),

12. způsob a podmínky pro výstavbu a vyba-
vení civilních letišť a pro stanovení leto-
vých cest, jakož i pro správu veřejných
letišť (§§ 25 a 26),

13. zřizování návěstidel a náhradu za užívání
pozemků a objektů pro ně (§ 27),

14. podrobnosti o způsobu, podmínkách a po-
stupu při provádění letů ve vzdušném
prostoru nad územím Československé re-
publiky, jakož i o provozu letecké dispe-
čerské, sdělovací, radionavigační, radio-
lokační a světelné technické služby (§ 30),

15. podrobnosti o druzích letu, letových li-
niích, letových cestách, přeletových úse-
cích a prostorech přilehlých k letištím
[§§ 31 a 47 odst. 3 písm. a)],


22

16. vybavení letadla, zejména které přístroje
a jiná zařízení na letadle jsou nutná pro
jednotlivé druhy letů (§ 32),

17. součinnost orgánů letecké dispečerské
služby s orgány státní meteorologické
služby ve věcech výkonu letecké pově-
trnostní služby (§ 40),

18. administrativní šetření o leteckých neho-
dách (§ 45),

19. podrobnosti pojištění proti následkům od-
povědnosti (§ 61),

20. postup při zápisu do československého
leteckého rejstříku, obsah zápisu, postup
při změnách zápisu, při výmazu, při pře-
vodu zápisu letadla do rejstříku cizího
státu, jakož i podmínky vydání a odnětí
osvědčení o zápisu letadla do českoslo-
venského leteckého rejstříku (§ 62).

(2) Ministerstvo dopravy může stanovit od-
chylky pro civilní letadla, která jsou určena
výlučně pro zkušební, cvičné nebo sportovní
lety. Ministerstvo dopravy může též upravit
povolování dočasných míst pro vzlet a při-
stání a o nakládání s nimi odchylně od usta-
novení § 25 a v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany schvalování trati, po případě
vzdušného prostoru pro nepravidelné lety
odchylně od ustanovení § 31 odst. 3.

§ 68.
Výkon působnosti podle tohoto zákona.

Působnost podle tohoto zákona vykonává
ministerstvo dopravy a ostatní zúčastněná
ministerstva a ústřední úřady buď přímo nebo
prostřednictvím podřízených organisačních
útvarů.

§ 69.
Zrušovací ustanovení.

Zrušují se veškeré předpisy o věcech upra-
vených tímto zákonem; zejména se zrušují:

1. zákon č. 172/1925 Sb., o letectví, ve znění
zákona č. 48/1930 Sb.,

2. vládní nařízení č. 148/1934 Sb., kterým se
vydávají některé předpisy o cizozemských
letadlech,

3. vládní nařízení č. 202/1937 Sb., kterým se
stanoví úseky pro přelet letadel přes státní,
pokud se týče celní hranice s Německem
a Rakouskem, jakož i některá pravidla pro
takový přelet,

4. vládní nařízení č. 107/1938 Sb., kterým se
zakazuje, po případě omezuje létání nad
určitými územními úseky (zakázaná pás-
ma).


23

§ 70.
Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října
1956; provede jej ministr dopravy v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

I. Civilní letectví má hlavní svou činností
- leteckou dopravou pro Československou
republiku jako vnitrozemský stát mimořádný
význam hospodářský i politický.

Letecká doprava, vyznačující se proti
ostatním druhům dopravy zvláště svou rych-
lostí, uplatňuje se v dopravě osob časovou
úsporou, v dopravě nákladní je vyhledávána
především pro zboží snadno zkazitelné (po-
traviny, některá léčiva, ovoce a pod. ) a křeh-
ké (sklo, bižuterie a j. ). Moment rychlosti
činí leteckou dopravu zvlášť výhodnou pro
dopravu pošty.

Politická důležitost civilního letectví tkví
zejména v provozování letecké dopravy me-
zinárodní, neboť účinně přispívá k prohlubo-
vání vzájemných styků se zeměmi lidové de-
mokracie i s mírumilovnými národy všech
ostatních zemí.

Civilní letectví prochází prudkým technic-
kým pokrokem, který je přivádí k netušené-
mu rozvoji. Byla jím předstižena i právní
úprava civilního letectví, vyjádřená zákonem
ze dne 8. července 1925 č. 172 Sb., o letectví.
Technické a provozní předpoklady, z nichž
tento zákon vycházel, nemohou po 30 letech
již vyhovovat dnešním technickým a provoz-
ním podmínkám a požadavkům. Ostatně se
tento zákon omezil na pouhé zmocnění vlády,
aby nařízením vydala předpisy "o tom, jak
jest se zachovati při létání, zvláště aby byly
zamezeny srážky a nehody letadel ve vzdu-
chu a poškození lidí i věcí při létání, při
vzletu a přistání, jakož i předpisy o užívání
signálů. "

Mnohá ustanovení leteckého zákona byla
také již výslovně zrušena jinými předpisy.
Tak část VIII o náhradě škody byla zrušena
ustanovením § 17 zákona č. 63/1951 Sb.,
o odpovědnosti za škody způsobené doprav-
ními prostředky. Trestní ustanovení byla
zrušena ustanovením § 149 trestního zákona
správního a ustanovení o úrazovém pojištění
letců a osob zaměstnaných při zařízeních
sloužících letectví byla zrušena zákonem č.

99/1948 Sb., o národním pojištění, a předpisy
vydanými k jeho provedení.

Také mezinárodní podklad dosavadního
zákona o letectví, kterým byla pařížská
Úmluva o úpravě letectví ze dne 13. října
1919 č. 35/1924 Sb., byl nahrazen novým, a
to chicagskou Úmluvou o mezinárodním ci-
vilním letectví ze dne 7. prosince 1944 č. 147/
1947 Sb.

Musilo proto samo ministerstvo dopravy
a od roku 1952 hlavní správa civilního letec-
tví vydávat předpisy a směrnice, kterými ve
shodě s rostoucími a měnícími se provozními
a technickými potřebami upravovala jednot-
livé obory civilního letectví. Pro nezbytnou
operativnost těchto úprav nebylo ovšem mož-
no vydávat je formou vládních nařízení, jak
předpisuje zákon o letectví k podrobnějšímu
provedení některých svých rámcových usta-
novení. Za předmnichovské republiky byla
totiž k provedení tohoto zákona vydána to-
liko 3 prováděcí nařízení (viz § 69), dnes již
nepraktická, takže důležitá ustanovení záko-
na o letectví zůstala vůbec neprovedena.

Z uvedených důvodů je naléhavě třeba opa-
třit civilnímu letectví Československé repu-
bliky nový zákonný podklad pro zajištění jeho
dalšího úspěšného rozvoje. Tomu se vyhovuje
navrhovaným zákonem, který také právně
podloží dosud vydané úpravy a umožní i na-
dále, aby ministerstvo dopravy vydávalo ope-
rativně podrobné prováděcí předpisy obecné
povahy v oboru civilního letectví.

II. Osnova se přidržuje leteckého zákoníka
(kodexu) SSSR ze dne 7. srpna 1935 č. 14/
1713 Sb. zák. Svazu SSR částka 43 čís. 359
se změnami a doplňky ke dni 1. ledna 1946
(vydání Aeroflotu z roku 1948). Vedla k tomu
i okolnost, že též jednotlivé odborné letecké
předpisy hlavní správy civilního letectví již
vydané nebo připravované se těsně přimykají
k sovětským předpisům.

Osnova přihlíží také k chicagské Úmluvě
o mezinárodním civilním letectví č. 147/1947
Sb., protože Československá republika je
smluvním státem této úmluvy. Ostatně za-


24

sady obsažené v této úmluvě jsou povětšině
obecnými zásadami civilního letectví, uzná-
vanými i štáty nesignatárními.

Přihlédnuto bylo dále k předpisům někte-
rých zemí lidově demokratických, a to

a) lidové republiky Bulharské: zákon o le-
tectví (vládní věstník ze dne 24. března
1948 č. 68) a nařízení o dozoru nad letec-
tvím (vládní věstník ze dne 14. února 1948
č. 36),

b) lidové republiky Rumunské: rozhodnutí
rady ministrů ze dne 10. dubna 1951 č.
283, o stanovení leteckého řádu letadel
jakéhokoli druhu a národnosti ve vzdu-
chovém prostoru nad územím lidové re-
publiky Rumunské, a nový letecký záko-
ník schválený dekretem ze dne 15. pro-
since 1953 č. 516,

jakož i k právním úpravám jiných států,
a to

c) Francie: zákon o letectví. ze dne 31. květ-
na 1924, pozměněný zákonem ze dne 16.
května 1930,

d) Norska: zákon o letecké dopravě ze dne
7. prosince 1923 v novém pozměněném
znění,

e) Švýcarska: spolkový zákon o letectví ze
dne 21. prosince 1948, publikovaný dne
20. ledna 1949.

Osnova navazuje ovšem také na dosud plat-
ný zákon o letectví. Kromě toho bére zřetel
k ustanovením varšavské Úmluvy o sjedno-
cení některých pravidel o mezinárodní letec-
ké dopravě č. 15/1935 Sb., které zákon č. 2437
1933 Sb. propůjčil po dobu její mezinárodní
účinnosti též účinnost vnitrostátní.

III. Osnova je založena na těchto zásadách:

1. Jako hlavní úkol civilního letectví se sta-
noví obstarávání letecké dopravy a zajišťo-
vání bezpečnosti civilního leteckého provozu
nad územím Československé republiky; péče
o jeho rozvoj a dozor na ně se svěřuje mi-
nisterstvu dopravy (§§ 1 a 2).

2. Deklaruje se úplná a výhradní svrchova-
nost Československého státu nad vzdušným
prostorem, který je nad jeho státním územím
(§ 3), a připouští se možnost vyhlásit zákaz
létání nad určitými oblastmi (§ 42).

3. Platnosti zákona se podřizují všechna ci-
vilní letadla s výjimkou modelů letadel pro
sportovní modelářskou činnost (§ 4). Vytváří
se u nich státní příslušnost, která se zakládá
jejich zápisem do leteckého rejstříku, při
čemž zápis do československého leteckého
rejstříku, který je povinný pro českosloven-

ská civilní letadla, má přednost před zápisem
do leteckého rejstříku cizího státu (§ 5).

4. Civilní letadla mohou být ve vlastnictví
socialistickém i osobním. K osobnímu vlast-
nictví potřebují však českoslovenští občané
souhlasu ministerstev dopravy a vnitra. Sprá-
va civilních letadel, která jsou národním ma-
jetkem, se svěřuje Československým aero-
liniím, zřízeným v oboru ministerstva dopra-
vy pro provozování letecké dopravy; jiné so-
cialistické organisace mohou mít civilní le-
tadla ve správě jen pro plnění svých úkolů
(§ 6).

5. Ministerstvu dopravy se zajišťuje vliv
na schvalování typů a konstrukcí civilních le-
tadel (§ 9).

6. Bezpečnost letů se zajišťuje především
stanovením zvláštní odborné kvalifikace a
požadavkem získání zvláštních průkazů způ-
sobilosti pro velitele a členy posádek letadel
(§§ 14 až 16). Kromě toho se velitel letadla
výslovně činí odpovědným za stav letadla a
jeho posádky, za přípravu každého letu a za
jeho provedení (§ 17); upravuje se zároveň
také jeho pravomoc (§ 18).

7. Zřizování letišť a ostatních pozemních
leteckých zařízení se podřizuje zvláštnímu
schvalovacímu režimu (§ 22), aby tak byla za-
jištěna jejich plánovitá výstavba podle sku-
tečných potřeb civilního letectví. Při tom se
přiznává právo vyvlastnit potřebné nemovi-
tosti a práva podle předpisů platných pro vy-
vlastnění k účelům drah (§ 23).

8. Bezpečnost leteckého provozu se dále
zvyšuje tím, že se vyslovuje závaznost před-
pisů o provádění letů pro všechna letadla, tu-
díž i pro letadla ozbrojených sil, pokud se po-
hybují po letových cestách nebo v blízkosti
civilních letišť (§ 30). Stanoví se také základ-
ní náležitosti pro provádění letů (§§ 33 a
násl. ). Bezpečnost ve vzdušném prostoru se
zajišťuje také tím, že lety letadel bez pilota,
na př. balonů, se činí závislými na zvláštním
povolení ministerstva dopravy (§ 39). Zajiš-
ťuje se také součinnost meteorologické služ-
by (§ 40) a nestrannost administrativního še-
tření o leteckých nehodách.

9. V úpravě vlastní letecké dopravy se při-
znává Československým aeroliniím výlučné
oprávnění provozovat za úplatu pravidelnou
i nepravidelnou dopravu cestujících, zavaza-
del, zboží a pošty (jako dopravní podnikání),
a to za podmínek stanovených leteckým do-
pravním řádem, jehož vydání se vyhrazuje
ministerstvu dopravy (§ 55), a podle tarifů
vydaných podle předpisů o plánování a tvorbě
cen (§ 56).


25

10. O odpovědnosti za škody způsobené
provozem civilního letadla nebo na dopravo-
vaných věcech platí obecné předpisy (§§ 58
a 59), omezuje se však rozsah náhrady na
míru stanovenou mezinárodními dohodami, a
to i pro oblast vnitrostátní letecké dopravy.

11. Zavádí se povinně pojištění proti ná-
sledkům odpovědnosti, protože majetková
hodnota letadel je značná a je vysoké risiko
jejich úplného zničení a usmrcení osob v le-
tadle při havárii.

12. Zachovává se instituce leteckého rej-
stříku, jeho obsah se však rozšiřuje o zápisy
výkonných letců, pozemních leteckých zaří-
zení a povolení k provozu pravidelné cizí me-
zinárodní letecké dopravní služby (§ 62).

13. Zvlášť se upravuje vztah zákona k dob-
rovolné organisaci pečující o leteckou bran-
nou výchovu a letecký sport, a to tak, že se
sice i na tuto organisaci vztahují ustanovení
zákona, ale stanoví se důležité výjimky, odů-
vodněné zvláštní povahou letecké činnosti ře-
čené organisace. Jde o opatření zatímní;
proto se vládě dává zmocnění, aby upravila
řečený vztah odchylně, než činí sám zákon,
po případě aby leteckou činnost vůbec vyjmu-
la z působnosti zákona, budou-li to vyžadovat
zájmy branné výchovy (§ 63).

14. Československá republika je členem
mezinárodní úmluvy o civilním letectví, jakož
i jiných mezinárodních leteckých dohod;
proto zákon výslovně prohlašuje i nedotče-
nost ustanovení leteckých mezinárodních do-
hod.

15. Vydávání podrobných prováděcích před-
pisů se svěřuje ministerstvu dopravy, které
je bude vydávat v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady tak, jak to bude vyžadovat
rychlý vývoj stavební i provozní techniky ci-
vilního letectví (§ 67).

16. Navrhovaný zákon se vztahuje na ci-
vilní letectví, nikoli též na letectví ozbroje-
ných sil. Výjimečně se vyslovuje závaznost
předpisů o provádění letů (§ 30) a platnost
letištních řádů (§ 26) i na letadla ozbrojených
sil, neboť je to nevyhnutelné pro zajištění
bezpečnosti leteckého provozu. Jinak zákon
vychází z dosavadní zkušenosti, že součinnost
civilního letectví s vojenským letectvím je
uspokojivě upravována přímými dohodami
mezi zúčastněnými ministerstvy dopravy a
národní obrany.

Dodává se, že pod režim navrhovaného zá-
kona spadá též provoz leteckých výzkumných
ústavů a závodů leteckého průmyslu, podlé-
hajících ministerstvu přesného strojírenství.

Zvláštní část.

Hlava I (§§ 1 až 3) obsahuje úvodní usta-
novení.

Jak je uvedeno již ve všeobecné části,
upravuje navrhovaný zákon jen civilní letec-
kou činnost. Ustanovení § 29 odst. 3, osvo-
bozující letadla ozbrojených sil od placení
letištních náhrad na civilních letištích, není
výjimkou z tohoto pravidla; norma je tu
určena orgánům, vydávajícím pravidla o vy-
bírání těchto náhrad, tedy orgánům civilním.
V § 30 se sice prohlašuje závaznost předpisů
o provádění letů za určitých okolností nejen
pro letadla civilní, nýbrž i pro jakákoli jiná
letadla, tedy i pro letadla ozbrojených sil,
avšak toto ustanovení souvisí s nedílnou bez-
pečnosti letového provozu. Stejně na př. jsou
všechna letadla bez rozdílu, tedy i letadla
ozbrojených sil, pokud použijí civilního le-
tiště, podrobena letištnímu řádu pro civilní
letiště (srv. § 26 odst. 2).

K § 1:

Úkoly civilního letectví jsou zde příklad-
mým výčtem v odstavci 2 uvedeny šíře, než
je dnešní skutečně použití civilního letectví
v Československé republice. Pod písmenou f)
se tu uvádí sportovní letectví, které je or-
ganisováno, řízeno a provozováno v přítomné
době Svazem pro spolupráci s armádou, který
byl zřízen zákonem č. 92/1951 Sb. a prohlášen
za dobrovolnou organisaci zákonem č. 87/1952
Sb. Protože však letectví Svazarmu podržuje
civilní povahu, platí ustanovení leteckého zá-
kona a prováděcích předpisů k němu vyda-
ných přirozeně i na leteckou činnost Svaz-
armu, čili na t. zv. sportovní (lidové) letectví,
pokud nejsou výslovně stanoveny výjimky
(§ 63).

K § 2:

Leteckou dopravu bude provozovat minis-
terstvo dopravy prostřednictvím Českoslo-
venských aerolinií (srv. § 6 odst. 2). Toto
oprávnění Československých aerolinií bude
výlučné, pokud půjde o provozování pravidel-
né letecké dopravy, naproti tomu v dopravě
nepravidelné bude omezeno na dopravu pro-
vozovanou za úplatu (§ 53).

K § 3:

Vzdušný prostor nad československým
územím se dělí na oblasti podle potřeb řízení
leteckého provozu. Vymezení těchto oblastí
je vyhrazeno ministerstvu dopravy podle

zmocnění v § 67 odst. 1 č. 1.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP