Národní shromáždění republiky Československé 1956.

II. volební období.

65.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1956

o civilním letectví (letecký zákon).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

HLAVA I.
Úvodní ustanovení.

§1.

Poslání civilního letectví.

(1) Posláním československého civilního le-
tectví je obstarávat leteckou dopravu, zajiš-
ťovat bezpečnost civilního leteckého provozu
nad územím Československé republiky a
uspokojovat jiné významné společenské po-
třeby.

(2) Československé civilní letectví slouží
zejména

a) letecké vnitrostátní a mezinárodní, pravi-
delně i nepravidelné dopravě cestujících,
zavazadel, zboží a pošty,

b) zemědělskému a lesnímu hospodářství,
c) vědeckým výzkumným pracím,

d) kulturním a osvětovým úkolům,

e) veřejnému zdravotnictví,

f) účelům leteckého sportu.

§ 2.
Řízení civilního letectví.

(1) Péče o rozvoj československého civilního
letectví náleží ministerstvu dopravy, které
upravuje a usměrňuje jeho činnost a dozírá,


2

aby se tato činnost vyvíjela ve shodě s usta-
noveními tohoto zákona a předpisů podle
něho vydaných a v souladu se státním plánem
rozvoje národního hospodářství.

(2) Ministerstvo dopravy též provozuje pra-
videlnou i nepravidelnou leteckou dopravu a
obstarává letecké služby pro zemědělské a
lesní hospodářství, po případě i jiné letecké
služby.

§ 3.
Svrchovanost nad vzdušným prostorem.

Československému státu náleží úplná a vý-
hradní svrchovanost nad vzdušným prosto-
rem, který je nad jeho státním územím.

HLAVA II.
Letadla.

§ 4.
Pojem letadla.

Za letadla se podle tohoto zákona považují
stroje určené k létání, ať již jsou lehčí nebo
těžší vzduchu, zejména aeroplány, hydroplá-
ny, vrtulníky (helikoptéry), větroně, kluzáky,
volné a upoutané balony a vzducholodě. Le-
tadly podle tohoto zákona nejsou modely le-
tadel pro sportovní modelářskou činnost.

§ 5.

Státní příslušnost a rejstříkový zápis
civilních letadel.

(1) Československými civilními letadly jsou
podle tohoto zákona civilní letadla českoslo-
venské státní příslušnosti. Československou
státní příslušnost mají civilní letadla zapsaná
v československém leteckém rejstříku (§ 62).

(2) V československém leteckém rejstříku
musí být zapsána civilní letadla, která jsou
ve správě (vlastnictví) československých or-
ganisací socialistického sektoru nebo česko-
slovenských občanů.

(3) Zápisem civilního letadla do českoslo-
venského leteckého rejstříku se jeho dřívější
zápis v leteckém rejstříku cizího státu stává
v Československé republice neúčinným. Rov-
něž je neúčinný zápis československého civil-
ního letadla do leteckého rejstříku cizího
státu, nebyl-li zápis tohoto letadla z česko-
slovenského leteckého rejstříku řádně vyma-
zán. Převod zápisu civilního letadla z česko-
slovenského leteckého rejstříku do leteckého
rejstříku cizího státu může se uskutečnit jen
se svolením ministerstva dopravy.


3

(4) O zápisu civilního letadla do českoslo-
venského leteckého rejstříku vydá minister-
stvo dopravy osvědčení.

§ 6.
Vlastnictví k civilním letadlům.

(1) Civilní letadla mohou být ve vlastnictví
socialistickém i osobním.

(2) Civilní letadla, která jsou národním ma-
jetkem, spravují "Československé aerolinie",
zřízené v oboru ministerstva dopravy pro
provozování letecké dopravy. Se souhlasem
ministerstva dopravy mohou mít i jiné orga-
nisace socialistického sektoru civilní letadla
ve správě (vlastnictví), avšak jen pro plnění
svých úkolů.

(3) Jednotliví českoslovenští občané mohou
mít civilní letadlo v osobním vlastnictví jen
tehdy, dá-li k tomu souhlas ministerstvo do-
pravy v dohodě s ministerstvem vnitra.

§ 7.
Poznávací značka.

Každému civilnímu letadlu se při zápisu do
československého leteckého rejstříku přidělí
poznávací (rejstříková) značka; vlastník le-
tadla je povinen vyznačit ji na letadle za znač-
kou státní příslušnosti.

§ 8.
Provoz civilních letadel.

K provozu civilních letadel na území Čes-
koslovenské republiky je s výjimkou letadel
ve správě Československých aerolinií a s vý-
jimkou případů uvedených v § 47 třeba sou-
hlasu ministerstva dopravy, uděleného v do-
hodě s ministerstvem vnitra.

§ 9.
Konstrukce a výroba civilních letadel.

(1) Typy letadel určených pro účely civil-
ního letectví musí konstrukcí i materiálem
vyhovovat technickým podmínkám zajišťují-
cím bezpečnost leteckého provozu.

(2) Podmínky pro zavedení sériové výroby
nových typů letadel určených pro účely civil-
ního letectví stanoví zvláštní předpisy; sou-
hlas nutný podle těchto předpisů k zahájení
výroby může být dán jen po předchozím vy-
jádření ministerstva dopravy s hlediska tech-
nického a provozně ekonomického.


4

§10.
Telekomunikační zařízení a jejich provoz.

(1) Zřizování a provozování vysílacích ra-
diových stanic a jiných telekomunikačních a
radiolokačních zařízení na palubě civilních
letadel a pro leteckou službu vůbec řídí se
zvláštními předpisy a dohodami.

(2) Vysílací radiové stanice na palubě čes-
koslovenských civilních letadel smějí obslu-
hovat jen osoby, které získaly předepsaný
průkaz radiotelefonisty nebo radiotelegra-
fisty.

§11.
Způsobilost letadla.

(1) Civilního letadla smí se používat k létání
jen tehdy, má-li platné osvědčení o způsobi-
losti k létání, vydané ministerstvem dopravy,
nebo má-li osvědčení o způsobilosti k létání,
vydané cizím státem, které bylo v Českoslo-
venské republice uznáno za platné. Toto usta-
novení se nevztahuje na lety konané proto,
aby byla získána nebo prodloužena platnost
osvědčení o způsobilosti k létání.

(2) Ministerstvo dopravy vydá osvědčení
o způsobilosti civilního letadla k létání teprve
po ověření, že civilní letadlo odpovídá poža-
davkům provozní bezpečnosti, a po zkoušce
jeho letové způsobilosti nebo na podkladě
průkazu o provozní bezpečnosti a o zkoušce
jeho letové způsobilosti provedené v cizině.

(3) Civilní letadlo, které bylo vyzkoušeno,
musí se podrobit nové zkoušce po každé pod-
statné změně konstrukce draku nebo zařízení,
která může způsobit změnu letových vlast-
ností letadla nebo jeho pevnosti.

§12.
Palubní doklady.

Civilní letadlo připuštěné k létání musí mít
za letu s sebou tyto palubní doklady:

a) osvědčení o zápisu letadla do leteckého
rejstříku,

b) osvědčení o způsobilosti k létání,

c) palubní deník nebo doklad jej nahrazující,

d) povolení ke zřízení a provozování vysílací
radiové stanice, je-li na palubě,

e) seznam cestujících a míst jejich odletu a
určení,

f) seznam nákladu a po případě i jiné doklady
stanovené celními předpisy,

g) jiné doklady nařízené ministerstvem do-
pravy.


5

§ 13.
Zákaz brát některé předměty do letadla.

Ministerstvo dopravy může v dohodě s mi-
nisterstvem vnitra z důvodů veřejné bezpeč-
nosti stanovit, které předměty nesmějí být
brány do civilních letadel, po případě stano-
vit podmínky, za nichž se tak může stát.

HLAVA III.
Posádka civilních letadel.

§ 14.
Složení posádky.

(1) Posádka civilního letadla se skládá z ve-
litele a mužstva. Mužstvo se přiděluje těm
civilním letadlům, která vyžadují za letu
kromě přítomnosti velitele též obsluhu
zvláštním personálem.

(2) Velitelem civilního letadla může být jen
osoba, která má kvalifikaci pilota. Minister-
stvo dopravy nebo orgán jím určený může
však v jednotlivých případech povolit, aby
velitelem vícemístného letadla byla osoba,
která tuto kvalifikaci nemá.

(3) Mužstvo civilního letadla se skládá z vý-
konných letců (pilot nevelící letadlu, palubní
mechanik, navigátor, palubní radiotelegra-
fista a j. ) a z dalšího obsluhujícího personálu.

(4) Řízení civilního letadla lze svěřit jen
osobě, která má kvalifikaci pilota.

(5) Při pilotním výcviku může být velitelem
civilního letadla a řídit je i pilotní žák.

(6) Členy posádky československých civil-
ních letadel mohou být jen českoslovenští ob-
čané; výjimku v jednotlivých případech může
povolit ministerstvo dopravy v dohodě s mi-
nisterstvem vnitra.

§ 15.
Kvalifikace členů posádky.

(1) Členové posádek československých ci-
vilních letadel musí být zdravotně způsobilí a
musí mít všeobecnou a odbornou přípravu
pro zaměstnání v civilním letectví. Výkonní
letci musí kromě toho získat průkaz způso-
bilosti pro výkon funkce, kterou mají zastá-
vat; průkazy způsobilosti vydává minister-
stvo dopravy.

(2) Výkonní letci posádky jsou povinni mít
průkaz způsobilosti při výkonu služby při sobě
a předložit jej na požádání orgánům určeným
ministerstvem dopravy.

(3) Výkonní letci československých civil-
ních letadel se zapisují do československého
leteckého rejstříku.


6

§ 16.

Průkazy způsobilosti výkonných letců
k mezinárodnímu létání.

(1) Výkonní letci civilních letadel používa-
ných k mezinárodnímu létání musí mít prů-
kazy způsobilosti (diplomy a letecké legiti-
mace), které byly vydány nebo prohlášeny za
platně státem, v němž je letadlo zapsáno do
leteckého rejstříku.

(2) Ministerstvo dopravy uzná za platně
průkazy způsobilosti vydané nebo uznané za
platné státem, v němž je letadlo zapsáno do
leteckého rejstříku, je-li zajištěna vzájem-
nost nebo jestliže podmínky, za kterých byly
tyto průkazy vydány nebo uznány za platně,
rovnají se minimálním podmínkám meziná-
rodně stanoveným nebo jsou přísnější.

(3) Ministerstvo dopravy může pro účely
létání nad československým státním územím
odepřít uznání průkazů způsobilosti vydaných
československým občanům jiným státem.

(4) Je-li v některém státě místo diplomu
a letecké legitimace zaveden průkaz jed-
notný, vztahují se ustanovení odstavců 1 až
3 na tento průkaz.

§ 17.
Odpovědnost velitele.

Velitel civilního letadla nese plnou odpo-
vědnost za stav letadla a jeho posádky, za
přípravu každého letu (§ 53) a za provedení
letu.

§ 18.
Pravomoc velitele.

(1) Rozkazy velitele civilního letadla vydané
v mezích jeho oprávnění musí být mužstvem
i cestujícími bezpodmínečně splněny.

(2) Velitel civilního letadla má právo užít
za letu všech nutných opatření vůči osobám,
které svým počínáním ohrožují bezpečnost
letu a nepodřídí se jeho rozkazům.

(3) Byl-li spáchán na palubě českosloven-
ského civilního letadla trestný čin, je velitel
letadla povinen zajistit provedení potřebných
šetření.

(4) Do doby, než zakročí příslušný orgán,
provede velitel československého civilního
letadla úkony, které nestrpí odkladu. Je-li to
nutné, dá prozatímně zadržet podezřelé oso-
by, vykonat osobní prohlídku cestujících a
mužstva a zajistit předměty, jež mohou slou-
žit jako důkaz.


7

§19.
Opatření při nebezpečí a nehodě.

(1) Hrozí-li civilnímu letadlu nebezpečí,
jsou velitel letadla a mužstvo povinni učinit
veškerá opatření k záchraně cestujících a po-
sádky; velitel opustí letadlo poslední.

(2) Dojde-li k nehodě nebo k nouzovému
přistání, je velitel civilního letadla povinen
chránit zájmy toho, v jehož správě (vlastnic-
tví) nebo provozu letadlo je, jakož i zájmy
vlastníků nákladu; je oprávněn jednat jejich
jménem a přejímat za ně práva a závazky,
pokud je to nutné k ochraně jejich zájmů.

§ 20.
Pomoc v tísni.

Velitel civilního letadla, jenž zachytil tísňo-
vý signál jiného letadla nebo námořního pla-
vidla anebo nalezl je v tísni, je povinen po-
skytnout pomoc, může-li tak učinit bez ne-
bezpečí pro letadlo jemu svěřené a pro osoby
v letadle.

§ 21.
Povinnosti za válečných akcí.

Za válečných akcí namířených proti Česko-
slovenské republice je velitel československé-
ho civilního letadla povinen učinit všechna
opatření, aby zabránil nepříteli zmocnit se
letadla, jeho dokladů a nákladu.

HLAVA IV.
Pozemní letecká zařízení.

§ 22.
Povolovací řízení.

(1) Ke zřízení nebo podstatné změně pozem-
ních leteckých zařízení (letišť všeho druhu,
staveb a technických zařízení s nimi souvisí-
cích, pozemních návěstidel a j. ) je třeba
předchozího povolení ministerstva dopravy,
které rozhoduje v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady. Ministerstvo dopravy zá-
roveň zajistí, aby s řízením o povolení byla
podle možnosti spojena jednání potřebná po-
dle jiných předpisů. V povolení mohou být
stanoveny podmínky a omezení.

(2) Všechna povolená pozemní letecká za-
řízení se zapisují do československého letec-
kého rejstříku.

§ 23.
Vyvlastnění.

Pro vyvlastnění nemovitostí a práv, kte-
rých je třeba pro účely pozemních leteckých
zařízení, zejména pro vyvlastňovací řízení.


8

pro způsob a dobu placení náhrady za vy-
vlastnění, pro vstup na vyvlastňovanou ne-
movitost a pro její užívání před zahájením
vyvlastňovacího řízení, platí obdobně před-
pisy o vyvlastnění k účelům drah.

§ 24.
Ochranná pásma.

Pro zajištění bezpečnosti leteckého provo-
zu a pro zajištění spolehlivosti funkce letec-
kých radiových a jiných zabezpečovacích
zařízení mohou být u letišť, u leteckých ra-
diových nebo jiných zabezpečovacích zařízení
a poděl letových cest (§ 31 odst. 2) stanovena
ochranná pásma, v nichž je zakázáno zřizovat
stavby nebo jiná zařízení, vysazovat porosty
nebo nechávat je růst nad stanovenou výšku,
a umisťovat světla, která mohou rušit letecký
provoz.

§25.
Veřejná letiště.

(1) Veřejným letištěm se rozumí civilní
letiště, které je v mezích své technické a
provozní způsobilosti přístupno všem civil-
ním letadlům oprávněným konat lety v Čes-
koslovenské republice. Veřejná letiště, která
jsou určena především pro pravidelnou letec-
kou dopravu, zpravidla zřizuje a svými orgá-
ny provozuje ministerstvo dopravy.

(2) Užívání veřejného letiště, které svými
orgány provozuje ministerstvo dopravy,
k účelům výcvikovým, k zalétávacím a zku-
šebním letům a k jiným zvláštním účelům je
přípustně jen se svolením ministerstva do-
pravy.

§ 26.
Letištní správy a letištní řády.

(1) Provoz civilního letiště řídí, jeho údržbu
obstarává a opatření plynoucí z jeho obvyk-
lého užívání činí letištní správa v čele s ná-
čelníkem letiště. Letištní správu zřizuje pro-
vozovatel letiště.

(2) Letištní provoz a kázeň na civilních le-
tištích podrobně upravují letištní řády. Pro
veřejná letiště, která svými orgány provozuje
ministerstvo dopravy, vydává letištní řády
toto ministerstvo. Pro ostatní civilní letiště
vydává letištní řády jejich provozovatel po
schválení ministerstvem dopravy; jestliže
letiště pravidelně používají též vojenská
letadla, je k schválení letištních řádů třeba
také souhlasu ministerstva národní obrany.


9

§ 27.

Zřizování denních, světelných a radiových
návěstidel.

(1) Vlastníci (uživatelé) pozemků a objektů,
na kterých mají být k zajištění bezpečnosti
leteckého provozu umístěna denní, světelná
nebo radiová návěstidla, jsou povinni trpět
za přiměřenou náhradu jejich zcizení, umís-
tění a obsluhu; organisacím státního socialis-
tického sektoru však náhrada nepřísluší,
jestliže ji zvláštní předpisy vylučují.

(2) Na pozemcích a objektech, které jsou
národním majetkem a slouží veřejným úče-
lům, lze zřizovat denní, světelná a radiová
návěstidla pouze v dohodě s organisacemi,

které tento majetek spravují.

§ 28.
Nakládání s leteckým pozemním zařízením.

S pozemními leteckými zařízeními, která
nejsou ve správě ministerstva dopravy, lze
nakládat jen se souhlasem, který udělí mi-
nisterstvo dopravy v dohodě s ministerstvem
národní obrany. To platí zejména o změně
v určení zařízení a o jejich zrušení.

§ 29.
Letištní a jiné náhrady.

(1) Za užívání veřejných letišť a leteckých
pomocných zařízení vybírají se náhrady, sta-
novené podle předpisů o plánování a tvorbě
cen.

(2) Ministerstvo dopravy může v dohodě
s ministerstvem financí povolit osvobození od
placení náhrad nebo náhrady snížit.

(3) Povinnost platit náhradu se nevztahuje
na letadla ozbrojených sil.

HLAVA V.

Lety.

§ 30.

Zajištění bezpečnosti civilního leteckého
provozu.

(1) Civilní letecký provoz na území Česko-
slovenské republiky organisuje, řídí a zabez-
pečuje ministerstvo dopravy leteckou dispe-
čerskou službou.

(2) Předpisy o provádění letů (letové před-
pisy) platné pro civilní letadla jsou závazné
i pro jiná letadla pohybující se po letových
cestách, v blízkosti letišť nebo v jejich při-
lehlých prostorech (§ 31 odst. 1 a 2).


10

§ 31.
Druhy letů, letově linie a letové cesty.

(1) Ve vzdušném prostoru Československé
republiky mohou civilní letadla konat

a) lety v letištním prostoru, t. j. nad letištěm
a nad stanoveným přilehlým prostorem,

b) pravidelné dopravní lety,
c) nepravidelné lety.

(2) Pravidelné dopravní lety se konají na
letových liniích, které určuje ministerstvo
dopravy v dohodě s ministerstvem národní
obrany. Letová linie je schválená stálá trať
pro pravidelné lety dopravních letadel mezi
dvěma nebo několika místy. Pro bezpečnost
letu se zpravidla vymezuje letová cesta, t. j.
území poděl letové linie a vzdušný prostor
nad ním, v jehož hranicích musí být let pro-
veden.

(3) Trať, po případě vzdušný prostor pro
nepravidelné lety schvalují pro každý jednot-
livý případ orgány ministerstva dopravy.

§ 32.
Připuštění k letu.

Civilní letadlo může být připuštěno k letu,
byla-li určena posádka odpovídající po strán-
ce odborné způsobilosti druhu civilního leta-
dla a podmínkám letu jím podnikaného, a jen
jsou-li na jeho palubě

a) palubní doklady (§ 12),

b) potvrzení o prohlídce letadla provedené
před letem (§ 33 odst. 1),

c) letecké mapy a jiné navigační doklady sta-
novené ministerstvem dopravy,
d) potřebné přístroje a jiná zařízení.

§ 33.
Příprava letu.

(1) Jakýkoli let civilního letadla smí být
vykonán jen po předchozí přípravě a technic-
ké prohlídce letadla, přezkoušení stavu jeho
posádky a pozemního leteckého zařízení
v místě odletu, v místě určení i na trati a
po zjištění povětrnostních podmínek letu.

(2) Velitel civilního letadla odpovídá za to,
že

a) letadlo a jeho příslušenství jsou v řádném
technickém stavu,

b) na letadle jsou navigační doklady [§ 32
písm. c)] a že je obeznámen s jejich ob-
sahem,

c) na letadle jsou zásoby pohonných a ma-
zacích hmot dostačující pro let,


11

d) není překročeno nejvyšší přípustné zatí-
žení letadla pro start nebo přistání a že
je zatížení správně rozloženo a zabezpe-
čeno proti přesunutí,

e) posádka letadla je schopna letu,

f) byla provedena řádná předletová příprava.
(3) Náčelník veřejného letiště odpovídá za

a) řádný stav letiště a jeho technických za-
řízení,

b) organisaci letové činnosti a zajištění bez-
pečnosti, pravidelnosti a řízení letů ve
stanoveném prostoru,

c) přezkoušení stavu posádky letadla a pře-
depsaných průkazů výkonných letců po-
sádky (§ 15 odst. 2),

d) přezkoušení a stav poznávací značky (§ 7)
a návěstních a spojovacích zařízení letadla,
jakož i předepsaných palubních dokladů
(§ 12),

e) přezkoušení potvrzení o technické pro-
hlídce letadla provedené před letem,

f) přezkoušení dokladů o správném zatíženi
letadla,

g) opatření povětrnostní zprávy.

§ 34.
Let.

(1) Let smí být proveden jen na základě
letového úkolu nebo letového plánu, a jen
dá-li náčelník letiště povolení k odletu.

(2) Odlet civilního letadla z jiného místa
než z letiště provede se podle letových před-
pisů a na rozkaz velitele letadla; ten v tomto
případě nese plnou odpovědnost za odlet.

§ 35.

Let s cestujícími.

Let s cestujícími je přípustný jen z povo-
lených letišť a v letadlech pro ten účel schvá-
lených a řízených piloty, jejichž kvalifikace
vyhovuje podmínkám stanoveným pro řízení
takových letadel.

§ 36.

Lety nad zastavěnými místy, lety zkušební a
akrobatické.

(1) Při letech nad místy souvisle zastavě-
nými nebo s velkým shromážděním osob na
volném prostranství musí civilní letadlo
vyjma start a přistání zachovávat výšku,
která umožňuje kdykoli bezpečně přistát buď
na letišti- nebo mimo souvisle zastavěný nebo
zalidněný prostor, a to i při zastavení mo-
toru.


12

(2) Lety zkušební a akrobatické, jakož i se-
skoky padákem nad místy souvisle zastavě-
nými a nad veřejně přístupnou částí letišt-
ního prostoru jsou zakázány; výjimku může
povolit ministerstvo dopravy.

(3) Lety zkušební a akrobatické, jakož i se-
skoky padákem nad veřejně nepřístupnou
částí letištního prostoru a v prostoru leto-
vých cest jsou dovoleny kromě případů krajní
nouze jen se souhlasem příslušných orgánů.
ministerstva dopravy, v ostatním vzdušném
prostoru jen se souhlasem ministerstva ná-
rodní obrany.

(4) Letecké dny a letecké soutěže přístupně
obecenstvu lze pořádat, dá-li k nim souhlas
ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
dopravy.

§ 37.
Zákazy za letu.

Všeobecně je za letu zakázáno z civilních
letadel

a) shazovat jakékoli předměty mimo v pří-
padě krajní nouze nebo při povolené vý-
sadkové činnosti; výjimky může povolit
ministerstvo dopravy v dohodě se zúčast-
něnými ministerstvy;

b) pořizovat fotografické a filmové snímky;
výjimky může povolit ministerstvo ná-
rodní obrany v dohodě s ministerstvem
vnitra a dopravy;

c) používat telekomunikačních zařízení, ze-
jména vysílacích radiových stanic k úče-
lům nesouvisícím s potřebami letu; vý-
jimky může povolit ministerstvo spojů
v dohodě s ministerstvy vnitra a dopravy.

§ 38.
Účast na zkušebních letech.

Letů civilních letadel, pro která nebylo do-
sud vydáno osvědčení o způsobilosti k létání
(§ 11), smí se účastnit jen osoby, kterým je
uloženo, aby za letu vyzkoušely letadlo, mo-
tory, přístroje nebo jiné vybavení letadla.

§ 39.
Lety letadel bez pilota.

Letadla způsobilá létat bez pilota nesmí
létat nad územím Československé republiky,
leč s povolením ministerstva dopravy, které
může stanovit zvláštní podmínky letu zejmé-
na pro zajištění bezpečnosti leteckého pro-
vozu.


13

§ 40.
Letecká povětrnostní služba.

Leteckou povětrnostní službu pro civilní
letectví obstarávají orgány státní meteorolo-
gické služby podle požadavků ministerstva
dopravy.

§ 41.
Telefonní a telegrafní styk.

Meziletištní telefonní hovory a telegramy
týkající se bezpečnosti a řízení letu mají
v rozsahu stanoveném předpisy o telekomu-
nikačním styku přednost před jinými tele-
fonními hovory a telegramy.

§ 42.
Zakázaná pásma.

(1) Létání nad určitými územními oblastmi
může být z důvodů obrany vlasti nebo z dů-
vodů bezpečnostních, po případě i z jiného
obecného zájmu dočasně nebo trvale zakázá-
no nebo omezeno (zakázaná pásma). Potřebné
opatření provede ministerstvo dopravy v do-
hodě se zúčastněnými ústředními úřady.

(2) Za mimořádných okolností může vláda
s okamžitou účinností vydat zákaz létání nad
celým státním územím pro všechna civilní
letadla.

§ 43.
Povinná změna směru letu, povinně přistání.

(1) Civilní letadlo, které se octlo mimo vy-
mezenou letovou cestu, mimo schválenou
trať (§ 31) nebo nad zakázaným pásmem
(§ 42), je povinno, jakmile to zjistí, nepro-
dleně změnit směr letu, aby co nejrychleji
znovu dosáhlo vymezené letové cesty nebo
schválené trati, po případě opustilo zakázané
pásmo.

(2) Dostane - li civilní letadlo signál k při-
stání, je povinno přistát na místě, které mu
bylo označeno; nebylo - li označeno, tedy na
nejbližším místě vhodném pro bezpečné při-
stání. Přistání je nutno ihned hlásit nejbliž-
šímu bezpečnostnímu orgánu. Neuposlech-
ne-li letadlo signálu k přistání, může být po
druhém signálu k přistání donuceno.

(3) Dostane - li civilní letadlo signál o ne-
přípustnosti přistání, je povinno změnit směr
letu a pokračovat v letu po vymezené letové
cestě nebo po schválené trati na nejbližší
vhodné letiště a tam přistát.

§ 44.
Místní pomoc při nehodě civilního letadla.

Dojde-li k nehodě nebo k nouzovému při-
stání civilního letadla anebo nemůže-li letadlo


14

pokračovat v letu pro smrt, zranění nebo
onemocnění členů posádky, jsou výkonné
orgány nejbližšího národního výboru v sou-
činnosti s bezpečnostními orgány povinny
poskytnout nezbytnou pomoc, postarat se
o letadlo, jeho posádku, cestující a náklad a
neprodleně podat nejrychlejším způsobem
zprávu ministerstvu dopravy.

§ 45.
Administrativní šetření o leteckých nehodách.

(1) Administrativní šetření o příčinách le-
teckých nehod provádí ministerstvo dopravy
v součinnosti s příslušnými úřady (orgány).

(2) Orgány ministerstva dopravy provádějící
takové šetření jsou oprávněny učinit všechna
opatření, jež mohou vést k zjištění příčin ne-
hody; mohou zejména také požadovat výpo-
vědi osob zúčastněných na nehodě a jiných
osob, od nichž lze očekávat objasnění závaž-
ných skutečností. Zjistí-li orgány minister-
stva dopravy, že je důvodné podezření z trest-
ného činu nebo přestupku, uvědomí o tom
orgány příslušné k jejich vyšetřování.

HLAVA VI.
Mezinárodní lety.

§ 46.
Mezinárodní lety.

(1) Za mezinárodní let se pokládá každý let
civilního letadla, při němž vymezená letová
cesta nebo schválená trať vede přes státní
hranice Československé republiky.

(2) Pro mezinárodní lety platí vedle vše-
obecných ustanovení o letech (hlava V) též
ustanovení §§47 až 52.

§ 47.

Pravidelná mezinárodní doprava cizími
civilními letadly.

(1) Civilní letadla, která nejsou zapsána
v československém leteckém rejstříku (dále
jen "cizí letadla") a jichž se používá v pravi-
delně mezinárodní letecké dopravě, mohou
vykonat let přes státní hranice Českosloven-
ské republiky, jen byl-li provoz pravidelné
cizí mezinárodní letecké dopravní služby,
v němž se cizích letadel používá, zvlášť po-
volen podle příslušné mezistátní letecké do-
hody.

(2) Povolení podle odstavce 1 uděluje mi-
nisterstvo dopravy v dohodě s ministerstvem
zahraničních věcí.


15

(3) v podmínkách povolení je třeba též
uvést

a) přeletový úsek, t. j. úsek, v němž cizí
letadla musí přelétnout státní hranice
Československé republiky při vletu a od-
letu, jakož i výšku při přeletu státní hra-
nice,

b) letovou cestu (§ 31 odst. 2) a místo povin-
ného a přípustného přistání,

c) dobu platnosti povolení.

(4) Nedošlo-li dosud k sjednání mezistátní
letecké dohody, může být provoz pravidelné
cizí mezinárodní letecké dopravní služby
prozatímně povolen ministerstvem dopravy
v dohodě s ministerstvem zahraničních věcí.

(5) Udělená povolení se zapisují do česko-
slovenského leteckého rejstříku.

§ 48.

Mezinárodní lety československých civilních
letadel.

Civilní letadla zapsaná v československém
leteckém rejstříku smějí provést let za státní
hranice Československé republiky jen s před-
chozím povolením ministerstva dopravy. Toto
ustanovení se nevztahuje na lety provozo-
vané Československými aeroliniemi v pravi-
delné mezinárodní dopravě.

§ 49.

Povinně přistání civilního letadla při meziná-
rodním letu za mimořádných okolností.

(1) Jestliže civilní letadlo ve stavu tísně
nebo z jakékoli jiné příčiny přeletí státní hra-
nice Československé republiky mimo určený
přeletový úsek nebo se odchýlí od vymezené
letové cesty nebo schválené trati, je povinno,
jakmile to zjistí nebo jakmile dostane signál
k přistání, neprodleně přistát na místě, které
mu bylo označeno, a nebylo-li označeno, na
nejbližším letišti na území Československé
republiky. Přistání letadla je nutno ihned
hlásit nejbližšímu bezpečnostnímu orgánu.

(2) Neuposlechne-li letadlo signálu k při-
stání, může být po druhém signálu k přistání
donuceno.

(3) Civilní letadlo, které přistálo za okol-
ností uvedených v předcházejících odstav-
cích, může pokračovat v letu, jen dá-li k to-
mu souhlas ministerstvo dopravy v dohodě
s ministerstvem vnitra.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP