26

Hlava II (§§ 4 až 13).

V této hlavě osnova nepodržuje instituci
"držení" československého letadla ve smyslu
dosavadního zákona o letectví. Je nahrazena
"vlastnictvím", které je buď socialistické
nebo osobní.

K § 4:

K vydání podrobnějších předpisů je podle
ustanovení § 67 odst. 1 č. 2 zmocněno minis-
terstvo dopravy.

K § 5:

Osnova výslovně - ve shodě s ustanove-
ním čl. 17 chicagské úmluvy - zavádí pojem
státní příslušnosti civilního letadla, která se
zakládá zápisem do leteckého rejstříku. Tento
pojem je v mezinárodních stycích běžně uží-
ván. Jeho zavedení v osnově je účelné i vzhle-
dem k ustanovení § 7 osnovy.

V odstavci 3 se mluví o "převodu", čímž se
rozumí výmaz dosavadního zápisu v česko-
slovenském leteckém rejstříku a provedení
nového zápisu v leteckém rejstříku cizího
státu. Použitím výrazu "převod" se zdůraz-
ňuje bezprostřední časová následnost výmazu
a zápisu.

K§ 6:

Pokud jde o vlastnictví civilních letadel,
osnova opouští dnešní stav, podle něhož ci-
vilní letadla od roku 1951 mají jen Českoslo-
venské aerolinie, Svazarm a v malém počtu
závody pro výrobu a opravy letadel (pro zku-
šební a zalétávací účely). Do té doby měli
vlastní letadla pro vlastní potřebu jak jed-
notlivci, tak i četné národní podniky a ně-
které národní výbory. Letadla, jež měly sub-
jekty socialistického sektoru pro potřebu
vlastní letecké dopravy, byla z ekonomicko-
provozních důvodů převedena do pravomoci
ministra dopravy a začleněna buď do majetku
Československých aerolinií nebo Svazarmu.
Tento faktický stav tedy není osnovou petri-
fikován. Aby však tato právní volnost nevedla
k narušení výhod plynoucích ze soustředění
civilní letecké dopravy u jednoho provozo-
vatele, zejména po stránce hospodárnosti
provozu, nebo aby nevedla dokonce k ohro-
žení státní bezpečnosti, mohou mít jak sub-
jekty socialistického sektoru ve své správě,
tak jednotliví občané ve svém vlastnictví ci-
vilní letadla jen se souhlasem ministerstva
dopravy. Toto ministerstvo předem posoudí
všechny okolnosti případu. Souhlas jednotli-
vým československým občanům dává minis-
terstvo dopravy v dohodě s ministerstvem
vnitra. Na jiné osoby, které nejsou českoslo-
venskými občany, včetně právnických osob,
se toto ustanovení nevztahuje.

Stanoví-li se v odstavci 2, že organisace
socialistického sektoru mohou mít civilní le-
tadla ve správě jen za účelem plnění svých
úkolů, myslí se tu na t. zv. závodovou do-
pravu, t. j. dopravu pro vlastní potřebu, pro-
vozovanou ať pravidelně či nepravidelně, při
čemž prakticky přichází v úvahu jen doprava
osob. Naproti tomu dopravou v § 53 je myš-
lena doprava jako podnikání pro cizí potřeby
za úplatu (jako samostatné podnikání).

K odstavci 3 se poznamenává, že základním
znakem osobního vlastnictví je užití pro
osobní potřebu (srv. důvodovou zprávu k § 105
obč. zák. ). Připouští-li osnova, že jednotliví
občané mohou mít civilní letadla "v osob-
ním vlastnictví", je tím řečeno, že jich smějí
používat jen pro osobní potřebu.

K § 9:

Ustanovením, že souhlas k zahájení výroby
letadel určených pro účely civilního letectví
může být dán jen po předchozím vyjádření
ministerstva dopravy, osnova se nedotýká
pravomoci příslušných ministerstev rozhodo-
vat nebo účastnit se rozhodování o zavedení
výroby (ministerstev přesného strojírenství,
národní obrany, státního úřadu plánovacího
a j. ); zajišťuje se jen, aby před tímto roz-
hodnutím bylo slyšeno též ministerstvo do-
pravy, a to s odborného hlediska technického
a provozního. Osnova se proto nedotýká ani
zvláštních předpisů upravujících zavádění vý-
roby prototypů, zejména zůstává nedotčena
platnost "Směrnic pro vývoj, zkoušení proto-
typů, ověřovací série a zahajování výroby no-
vých strojů, přístrojů a zařízení" (vládní
usnesení ze dne 21. dubna 1954). Podrobnosti
o tom, jak bude ministerstvo dopravy podá-
vat své vyjádření, budou upraveny zvláštní
dohodou s dotčenými výrobními ministerstvy.

Osnova záměrně užívá místo všeobecného
pojmu "civilní letadlo" užšího pojmu "letadlo
určené pro účely civilního letectví". Civilních
letadel používají totiž také ozbrojené síly a
není úmyslem vztahovat navrhované ustano-
vení na takováto letadla ve správě ozbroje-
ných sil nebo určená jejich potřebě.

K § 10:

Zvláštními předpisy tu uvedenými jsou zá-
kon č. 72/1950 Sb., o telekomunikacích, a
vládní nařízení č. 73/1950 Sb., o povolování
telekomunikačních zařízení, jakož i další pro-
váděcí předpisy. Předepsaným průkazem se
rozumí průkaz palubního radiotelegrafisty
nebo radiotelefonisty, předepsaný v § 12
odst. 1 vládního nařízení č. 73/1950 Sb., a
potvrzený ministerstvem dopravy jako pru-


27

kaz leteckého radiotelegrafisty nebo radio-
telefonisty.

K § 12:

Chicagská úmluva o mezinárodním letectví
v čl. 29 uvádí mezi palubními doklady též "ná-
ležité letecké legitimace každého člena po-
sádky". Osnova tuto náležitost splňuje usta-
novením § 15 odst. 2.

K § 13:

Zákazy brát do civilních letadel některé
předměty buď vůbec (na př. vojenské zbraně)
nebo nebylo-li k tomu vyžádáno povolení
(na př. fotografické a filmovací přístroje),
týkají se letecké dopravy vůbec, tedy i když
nejde o dopravu jako letecké dopravní pod-
nikání. Při takovéto letecké dopravě může
letecký dopravní řád podle § 55 odst. 2 písm.
b) vyslovit další zákazy nebo omezení, jež
stran některých substrátů stanoví již nyní
"Všeobecné dopravní podmínky Českosloven-
ských aerolinií", jež byly schváleny výnosem
ministerstva dopravy ze dne 21. dubna 1950
č. j. M 10105/50-AII/3.

Hlava III (§§ 14 až 21).

V ustanoveních o posádce civilních letadel
jsou na rozdíl od nedostačujících předpisů
§ 16 dosavadního zákona o letectví zvlášť
zdůrazněna práva, povinnosti a odpovědnost
velitele civilního letadla.

K § 14:

K obsluhujícímu personálu patří též ste-
vardi.

K § 15:

Zdravotní způsobilostí se rozumí jednak
trvalá tělesná a duševní způsobilost vylučující
některé nedostatky ať již vrozené nebo zís-
kané, jednak zdravotní stav v užším slova
smyslu. Zmocnění podrobněji upravit pod-
mínky pro zaměstnávání v civilním letectví a
pro získání průkazu způsobilosti je dáno
v § 67 odst. 1 č. 9; v těchto předpisech bude
upraven také způsob každoročního prověřo-
vání kvalifikace zvláštními zkouškami.

K § 17:

Odpovědnost velitele civilního letadla za-
hrnuje též odpovědnost za službu vysílací a
přijímací radiové stanice na palubě letadla.

K § 18:

Přes zásadu uvedenou v odstavci 1 je bez-
prostřední představený velitele civilního le-
tadla oprávněn podle ustanovení § 117 odst. 1

druhé věty "Předpisu k provádění letů v ci-
vilním letectví ČSR", vydaného hlavní sprá-
vou civilního letectví v roce 1952, dát veliteli
civilního letadla pokyn pro provedení letu.
Použití tohoto oprávnění je však vázáno na
zachování platných předpisů i nařízení dispe-
čerské služby letecké. Podle téhož ustanovení
bezprostřední představený sám osobně plně
odpovídá za následky daného pokynu.

Ustanovení odstavců 3 a 4, ostatně obvyklá
i v cizím zákonodárství, jsou nutná proto, že
v letadle za letu nemůže zakročit orgán jinak
příslušný k provedení úkonů tam uvedených.

K § 20:

Osnova tu přejímá ustanovení čl. 25 sovět-
ského leteckého zákona a ustanovení přílohy
12 k chicagské Úmluvě o mezinárodním civil-
ním letectví (příloha "Služba pátrací a zá-
chranná"). Pokud se povinnost k poskytnutí
pomoci vztahuje i na námořní plavidla, při-
chází v současné době v úvahu u Českoslo-
venských aerolinií přelet Baltického moře.

Hlava IV (§§ 22 až 29).

V ustanoveních této hlavy osnova sice při-
hlíží k předpisům o územním plánování a vý-
stavbě obcí, ale na rozdíl od nich [§ 8 zákona
č. 280/1949 Sb., o územním plánování a vý-
stavbě obcí, § 14 odst. 1 písm. b) vládního
nařízení č. 93/ 1950 Sb., o výstavbě obcí, a
vyhláška byv. ministerstva techniky č. 572/
1950 Ú. L] zakotvuje úpravu t. zv. ochran-
ných pásem letišť a letových cest přímo v le-
teckém zákoně.

K § 22:

Zúčastněnými ústředními úřady jsou tu
ministerstva národní obrany, vnitra a spojů
a Ústřední správa pro občanskou a bytovou
výstavbu, a půjde-li o letiště celní, též mi-
nisterstvo zahraničního obchodu.

Povolení podle § 22 jsou podrobena i po-
zemní letecká zařízení Svazarmu a závodů
pro výrobu a opravy letadel, což je dáno ci-
vilní povahou jejich letecké činnosti.

Pokud jde o celní letiště, myslí se tu jejich
vybudování ve smyslu stavebně technickém.
Oprávnění ministerstva zahraničního obchodu
(ústřední celní správy) podle celního zákona
určovat celní letiště zůstává nedotčeno.

Jinými úředními jednáními podle odstavce 1
se rozumí zejména řízení podle předpisů
o územním plánování, předpisů o vodním hos-
podářství, o soustavné elektrisaci a elektri-
saci venkova, o rozšíření plochy orné půdy a
zajištění půdy pro zemědělskou výrobu, o opa-
třeních v oboru hospodářsko technických


28

úprav pozemků, podle předpisů požárních,
zdravotních a podle předpisů o hygienické a
protiepidemické péči.

Pro místní šetření platí předpisy upravující
s hlediska utajení řízení v obdobných věcech.

V prováděcích předpisech bude též stano-
veno, která pozemní letecká zařízení spadají
pod povolovací režim § 22; budou to jen vý-
znamnější zařízení.

K § 23:

Význam civilního letectví odůvodňuje, aby
vyvlastnění pro účely leteckého provozu se
dělo za týchž podmínek, za jakých se provádí
vyvlastnění k účelům drah, zejména aby se
na ně vztahovaly odchylky od ustanovení zá-
kona č. 280/1949 Sb., o územním plánování a
výstavbě obcí, stanovené v § 11 vládního na-
řízení č. 37/1951 Sb., o vybudování a provozu
drah, ve znění vládního nařízení č. 38/1954
Sb.

K §§ 25 a 26:

Zmocnění k vydání podrobnějších předpisů
je obsaženo v § 67 odst. 1 č. 12. Podrobné
předpisy, které budou vydány o správě ve-
řejných letišť, zejména o právech, povinnos-
tech a odpovědnosti náčelníka letiště, nahradí
"Instrukci pro ředitelství a správy státních
civilních letišť" vydanou výnosem byv. mi-
nisterstva veřejných prací ze dne 18. prosince
1935 (Letecké zprávy, roč. IV 1935, služební
částka 8).

"Ostatními civilními letišti" podle § 26
odst. 2 osnovy se rozumějí také letiště pod-
niků a ústavů leteckého průmyslu; vydávat
letištní řády pro tato letiště bude proto pří-
slušet správám jmenovaných podniků a ústa-
vů jako jejich provozovatelům, ovšem po
schválení ministerstvem dopravy.

Odpovědnost náčelníka letiště v přípravě
letu je upravena v § 33 odst. 3.

K § 27:

Omezení vlastnického práva bylo třeba po-
jmout do zákona podobně, jak se stalo u pla-
vebních znaků a světel v § 9 zákona č. 152/
1950 Sb., o úpravě a bezpečnosti provozu vni-
trozemní plavby.

K § 28:

Pod toto ustanovení nespadají převody po-
zemních leteckých zařízení mezi výrobními
podniky leteckého průmyslu, jimiž se nic ne-
mění na podstatě a určení převáděných za-
řízení.

K § 29:

Mezi leteckými pomocnými zařízeními jsou
to především hangáry, sloužící k úschově

letadel. Podle dosavadního stavu se nepoža-
dují náhrady za používání letištních ploch
(přistávací poplatky), hangárů a jiných letec-
kých zařízení mezi Svazarmem a hlavní sprá-
vou civilního letectví - Československými
aeroliniemi.

Hlava V (§§ 30 až 45).
K § 30:

Ustanovení uvedené v odstavci 1 směřuje
k plnění druhého hlavního úkolu podle § 1
odst. 1 osnovy a vztahuje se na veškerý civilní
letecký provoz, tudíž nejen na leteckou do-
pravu československou a cizí, nýbrž i na kaž-
dou jinou leteckou činnost. Řízení leteckého
provozu provádí centrální dispečerská služba
a dispečerské služby oblastní a letištní, a to
pomocí letecké služby sdělovací, radionavi-
gační a radiolokační a pomocí světelné tech-
nické služby. Tato dispečerská služba je ve
spolupráci s leteckou povětrnostní službou
(synoptickou) organisována a podrobnými
předpisy upravena tak, aby za všech okolností
zajišťovala pravidelnost a bezpečnost každého
letu.

Ustanovení odstavce 2 zavazuje k zachová-
vání předpisů o provádění letů nejen civilní
letadla, nýbrž i jakákoli jiná letadla pohybu-
jící se po letových cestách, v blízkosti letišť
nebo v přilehlých prostorech; již ve všeobecné
části této zprávy byla odůvodněna nutnost
jednotného letového režimu zájmem o bez-
pečnost provozu.

K § 31:

Je samozřejmé, že pravidelné letové linie ve
vnitrostátní letecké dopravě bude minister-
stvo dopravy v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany určovat podle požadavků národ-
ního hospodářství po projednání se zúčast-
něnými resorty (ministerstvy vnitra, financí,
spojů, hospodářských ministerstev a státního
úřadu plánovacího). Návrhy pravidelných le-
teckých linií v mezinárodní dopravě bude mi-
nisterstvo dopravy předkládat vládě rovněž
po předchozím projednání se zúčastněnými
resorty, jakož i s příslušnými mezinárodními
organisacemi.

K § 36:

Příslušnými orgány ministerstva dopravy
podle odstavce 3 se rozumějí orgány dispe-
čerské služby.

Stanovisko ministerstva dopravy k pořá-
dání leteckých dnů a soutěží podle odstavce 4
se omezí na posouzení zamýšleného podniku
s hlediska zajištění bezpečnosti leteckého
provozu. Povolování leteckých dnů a soutěží


29

v krajském rozsahu má zůstat, jako je tomu
dosud podle vyhlášky ministerstva dopravy
č. 140/1951. Ú. 1. I., v působnosti výkonného
orgánu rady příslušného KNV.

K § 37:

Výsadkovou činností podle písm. a) se ro-
zumí shazování určitých druhů nákladů, na př.
matric pro denní tisk.

K § 39:

Vzhledem k ustanovení § 4 osnovy přichá-
zejí tu v úvahu také volné balony.

K § 40:

V čl. 50 sovětského leteckého zákoníka se
stanoví, že Ústřední správa jednotné hydro-
meteorologické služby vykonává aerohydro-
meteorologickou službu pro lety civilních le-
tadel bezplatně, a to způsobem, který tato
správa stanoví v dohodě s hlavní správou
civilního letectví. Osnova se přidržuje tohoto
ustanovení, nezmiňuje se však o bezplatnosti
služeb, které československý Hydrometeoro-
logický ústav poskytuje v oboru synoptické
a letecké meteorologie civilnímu letectví,
neboť tato bezplatnost je stanovena zvlášt-
ními opatřeními, a to dohodou mezi mini-
sterstvem národní obrany a hlavní správou
civilního letectví ze dne 14. ledna 1953 a roz-
hodnutím ministerstva národní obrany vy-
daným podle § 6 odst. 2 vyhlášky č. 9/1953
Ú. 1., kterou se vydává sazebník náhrad za
práce konané Státním meteorologickým ústa-
vem. Tato opatření zůstávají nadále v plat-
nosti, a to i pokud naopak postihuje hlavní
správu civilního letectví povinnost poskytovat
Hydrometeorologickému ústavu místnosti,
přístroje a některé služby souvisící s výko-
nem letecké služby povětrnostní.

K § 41:

Toto ustanovení obsahuje jen zásady. Věc
je upravena v podrobnostech dohodou mezi
ministerstvem dopravy - hlavní správou ci-
vilního letectví a ministerstvem spojů.

K § 43:

Bezpečnost letů vyžaduje, aby byly řízeny
z jednoho místa. To ovšem nevylučuje uplat-
nit při řízení letů i jiné veřejné zájmy, na př.
zájmy obrany státu, pokud půjde zejména
o udělení rozkazu letadlu změnit směr letu,
přistát a pod. Vydání přímých rozkazů tohoto
druhu však nutno ponechat civilní zabezpe-
čovací službě, která je vydá podle příslušných
pokynů vojenských orgánů.

K § 45:

Opravě administrativního šetření o letec-
kých nehodách přikládají státy velkou důle-
žitost v zájmu odstranění nehodovosti v ci-
vilní letecké dopravě. Vyšetřovací komise bý-
vají zcela nezávislé na vrcholném orgánu ve-
řejné letecké správy a jejich složení dává zá-
ruku objektivnosti.

Podrobnosti o administrativním šetření bu-
dou upraveny zvláštním prováděcím předpi-
sem podle zmocnění uvedeného v § 67 odst. 1
č. 18. V tomto prováděcím předpise bude ob-
saženo roztřídění leteckých nehod a podle
stupně jejich závažnosti bude určeno též slo-
žení vyšetřovacích komisí.

Hlava VI (§§ 46 až 52).
K § 47:

Ustanovení o zvláštním povolování provozu
mezinárodní pravidelné letecké dopravy je
v souladu s ustanovením čl. 6 chicagské
Úmluvy o mezinárodním civilním letectví. Ji-
nak ovšem osnova opouští systém konceso-
vání leteckých podniků (domácích), založený
na kapitalistickém pojetí a vyjádřený v části
V dosavadního leteckého zákona.

Osnova neupravuje otázku, podle kterého
právního řádu se řídí způsobilost k právním
jednáním a jiné otázky soukromého práva,
pokud půjde o cizince přepravované v mezi-
národní dopravě a události na území Česko-
slovenského státu nebo ve vzdušném prostoru
nad tímto územím. V tomto směru budou zá-
vazná ustanovení zákona č. 41/1948 Sb., o me-
zinárodním a mezioblastním právu soukro-
mém a o právním postavení cizinců v oboru
práva soukromého.

Hlava VII (§§ 53 až 57).

Osnova neuvádí definici smlouvy dopravní,
jak činí sovětský letecký zákoník v čl. 69.
Ustanovení občanského zákona o smlouvě ná-
kladní (§§ 474 až 488) platí pro všechny druhy
doprav (věcí), tedy i pro dopravu leteckou.
Pokud se týče dopravy prováděné Českoslo-
venskými aeroliniemi, budou dnes platné
"Všeobecné dopravní podmínky ČSA" v pod-
statě tvořit obsah leteckého dopravního řádu.
V některých podrobnostech se osnova při-
držuje ustanovení § 24 zákona č. 97/1950 Sb.,
o drahách.

Osnova zavádí důsledně pojem "doprava" a
"dopravní řád", ačkoli v jiných odvětvích
dopravy se užívá pro vyjádření vlastní pro-
vozně dopravní činnosti obratů "přeprava" a
"přepravní řád". Osnova se tím přidržuje ter-
minologie užívané v mezinárodních dohodách


30

a předpisech, které znají toliko jednotný po-
jem "dopravy" (transport, carriage).

K § 55:

Pro letecký dopravní řád volí osnova formu
vyhlášky ministerstva dopravy, nikoli formu
vládního nařízení, jak je tomu u železničního
přepravního řádu, a to pro podstatně užší
okruh přepravců a uživatelů leteckých slu-
žeb, než o jaký jde v železniční dopravě.
Ustanovení odstavce 2 písm. c) je obdobou
ustanovení § 24 odst. 2 zákona č. 97/1950 Sb.,
o drahách.

K § 57:

Toto ustanovení umožňuje upravit vztahy
mezi Československými aeroliniemi a správou
spojů podle potřeby i odchylně od ustanovení
leteckého dopravního řádu, po případě mezi-
národních dohod.

Hlava VIII (§§ 58 až 61).
K § 58:

Toto ustanovení se dovolává, pokud jde

0 odpovědnost provozovatele letadla, přede-
vším zákona č. 63/1951 Sb., o odpovědnosti
za škody způsobené dopravními prostředky,
neboť tento zákon upravuje odpovědnost
u všech druhů dopravních prostředků, tedy

i pokud se týče provozu letadel, a není dů-
vodů měnit tento právní stav.

K § 59:

V osnově leteckého zákona není třeba se
zabývat ani úpravou odpovědnosti leteckého
dopravce za poškození, úbytek nebo ztrátu
věcí letecky dopravovaných, protože tato od-
povědnost je upravena ustanoveními občan-
ského zákoníka o smlouvě nákladní, resp.
u Československých aerolinií dosud "Vše-
obecnými dopravními podmínkami ČSA" a
napříště bude upravena leteckým dopravním
řádem.

Dovětkem v odstavci 1 "nestanoví-li letec-
ký dopravní řád něco jiného" se tu pamatuje
též na omezení dopravcovy odpovědnosti co
do rozsahu náhrady škody podle Varšavské
úmluvy, jež bude tímto leteckým dopravním
řádem zavedeno i pro leteckou dopravu vni-
trostátní.

K § 60:

Podle dosavadního právního stavu přichází
v úvahu omezení podle zmíněné již Varšav-
ské dohody č. 15/1935 Sb., podle jejíhož či. 22
je odpovědnost dopravce při dopravě osob
omezena vůči každému cestujícímu na částku
125. 000 franků, při dopravě zapsaných zava-

zadel a zboží je odpovědnost dopravce ome-
zena na částku 250 franků za 1 kg. Pokud jde
o předměty, jež si cestující opatruje sám, je
odpovědnost dopravce u každého cestujícího
omezena na 5000 franků. Francouzským fran-
kem se tu rozumí hodnota 651/2 miligramu
zlata o ryzosti 900 tisícin.

K § 61:

Osnova tu částečně zachovává ustanovení
dosavadního zákona o letectví obsažená
v § 38, který nebyl zrušen zákonem č. 63/

1951 Sb.; úprava ovšem přihlíží i k zákonům
č. 189/1950 Sb., o pojistné smlouvě, a č. 85/

1952 Sb., o pojišťovnictví. Možnost přímého
uspokojení třetí, osoby pojišťovnou podle
ustanovení § 40 odst. 2 zákona č. 189/1950
Sb. odpovídá tendenci mezinárodní úpravy
náhrady škod způsobených letadlem osobám
třetím.

Ustanovení odstavce 1 bude zavazovat také
Československé aerolinie, jejichž pojištění
proti následkům odpovědnosti se zatím opírá
o výjimku z ustanovení § 5 zákona č. 85/
1952 Sb.

Hlava IX.

K § 62:

V hlavě IX osnova zachovává instituci čes-
koslovenského leteckého rejstříku, kterou
založila ustanovení části VII dosavadního zá-
kona o letectví. Podle mezinárodního práva
bylo by ministerstvo dopravy povinno vést
toliko rejstřík letadel (čl. 17 a 21 chicagské
Úmluvy o mezinárodním civilním letectví).
Vedení dalších rejstříků, a to letců, leteckých
pozemních zařízení a podniků a zvláštních
povolení má svůj význam a proto se ponechá-
vá. Z důvodů bdělosti a ostražitosti, v letectví
zvlášť nutných, zbavuje se rejstřík veřejné
povahy, jakou měl dosud, což však nebrání
tomu, aby zájemce mohl nahlédnout do rej-
stříkového zápisu, který se ho týká, osvědčí-li
právní zájem. Nahlédnutí se stane v přítom-
nosti zaměstnance rejstříku, který rovněž dá
vyhotovit vyžádaný úplný nebo částečný opis
zápisu nebo dokladu ze sbírky listin.

Hlava X (§§ 63 a 64).

Ustanovení této hlavy upravují vztah letec-
ké činnosti dobrovolné organisace určené
vládou, aby pečovala o brannou výchovu a
letecký sport, k leteckému zákonu. Touto
organisací je nyní Svaz pro spolupráci s ar-
mádou. Vychází se z toho stanoviska, že le-
tecká činnost Svazarmu je sice složkou civil-
ního letectví (osoby, které tuto činnost ve


31

Svazarmu provozují, jsou civilní osoby), že
však slouží účelům branné výchovy. Zásadně
se nevylučuje jiná úprava pozdější, a to jak
taková, která by leteckou činnost Svazarmu
ještě těsněji přimkla k ostatní civilní letecké
činnosti, tak i naopak taková úprava, která
by ji od ní vzdálila nebo ji zcela vyloučila.
Odtud vyplynulo ustanovení § 63 odst. 3
osnovy, aby při změně této úpravy nebylo
třeba novelisovat navrhovaný zákon.

Oprava v osnově navržená podřizuje letec-
kou činnost Svazarmu ustanovením navrho-
vaného zákona v míře, která odůvodňuje za-
chování letecké činnosti Svazarmu jako sou-
části civilní letecké činnosti a poskytuje zá-
ruku, že tato činnost nenaruší bezpečnost
provozu civilního i vojenského letectví. Tato
záruka je dána zejména ustanovením § 64
odst. 2 osnovy.

K § 63:

Zprávy o přemístění, změnách v určení
nebo zrušení leteckých pozemních zařízení,
zmíněné v odstavci 1 pod písm. c), budou mi-
nisterstvu dopravy sloužit k tomu účelu, aby
včas mohlo učinit nutná opatření k zajištění
zájmů civilního letectví.

K odstavci 1 písm. d) se poznamenává, že
zprávy o leteckých nehodách jsou již nyní
oznamovány orgánům letecké dispečerské
služby (srv. § 30 odst. 1), že naproti tomu
šetření o nehodách se účastní ministerstvo
dopravy jinými pracovníky svého aparátu.

K §64:

Stanoví-li se v odstaci 1, že organisace pe-
čující o leteckou brannou výchovu a letecký
sport je oprávněna řídit svou leteckou čin-
nost, neznamená to vynětí z podřízenosti vůči
orgánům letecké dispečerské služby minister-
stva dopravy. Řečená organisace (nyní Svaz-
arm) bude však oprávněna upravovat svou
leteckou činnost vlastními vnitřními před-
pisy, které budou zavazovat její orgány a
členy; výjimky z tohoto oprávnění obsahuje
ustanovení odstavce 2.

Hlava XI (§§ 65 až 70).
K § 65:

V tomto předpise jsou vypočteny nejdůle-
žitější mezinárodní dohody o, věcech dotýkají-
cích se civilního letectví, jejichž ustanovení
zůstávají. navrhovaným zákonem nedotčena.
Zároveň se pamatuje na možnost přístupu
Československé republiky k t. zv. Římské
úmluvě o náhradě škod způsobených osobám
třetím na životě (zdraví) a majetku na zemi

a k připravované mezinárodní úmluvě o ná-
hradě škod způsobených srážkou ve vzduchu.

K § 66:

Ponechává se možnost administrativního
odnětí oprávnění, průkazů a povolení, jež byla
zavedena ustanovením § 50 odst. 4 a 5 dosa-
vadního zákona o letectví. Této možnosti bude
použito zejména v těch případech, kdy se
osoba dopustí trestného činu nebo poruší
předpisy vydané k ochraně leteckého provo-
zu, k ochraně dopravy osob, věcí a zpráv, po
případě kdy osoba poruší ustanovení navrho-
vaného zákona o mezinárodních letech a
o pojištění proti následkům odpovědnosti.

K § 67:

Osnova v odstavci 1 nevypočítává jednot-
livé ústřední úřady, s nimiž budou projedná-
vány návrhy předpisů, jež vydá ministerstvo
dopravy k provedení navrhovaného zákona.
Směrodatné tu jsou předpisy, které zajišťují
spolukompetenci těchto ústředních úřadů a
které také určují formu této kompetence.
Alespoň příkladem se uvádí:

rozdělení vzdušného prostoru bude prove-
deno v dohodě s ministerstvem národní
obrany,

podmínky pro udělení a odvolání souhlasu
ke správě (vlastnictví) civilního letadla a
k jeho provozu budou stanoveny v dohodě
s ministerstvem vnitra,

v dohodě s ministerstvem přesného strojí-
renství budou

a) vydány předpisy o způsobu prokazování
provozní bezpečnosti a provádění zkoušek
civilních letadel a jejich motorů,

b) upraveny technické podmínky pro kon-
strukci a výrobu civilních letadel,

c) určeny přístroje a jiná zařízení na letadle
pro jednotlivé druhy letů,

předpisy o zdravotních podmínkách za-
městnání v civilním letectví budou vydány
v dohodě s ministerstvem zdravotnictví,

předpisy o povolování pozemních leteckých
zařízení budou projednány s ministerstvy ná-
rodní obrany a spojů,

předpis o určování ochranných pásem bude
projednán s Ústřední správou pro občanskou
a bytovou výstavbu a s ministerstvy národní
obrany, vnitra a spojů,

předpisy o provádění letů a provozu letecké
sdělovací, radionavigační, radiolokační a svě-
telné technické služby o druzích letů, leto-


32

vých liniích a cestách, přeletových úsecích
a přilehlých prostorech letišť a o administra-
tivním šetření o leteckých nehodách budou
vydány v dohodě s ministerstvy vnitra a ná-
rodní obrany, a pokud jde o leteckou sdělo-
vací službu, též v dohodě s ministerstvem
spojů,

předpisy o součinnosti orgánů státní me-
teorologické služby s orgány letecké dispe-
čerské služby vydá ministerstvo dopravy
v dohodě s Ústřední správou vodního hos-
podářství,

předpisy o pojištění proti následkům od-
povědnosti budou vydány v dohodě s minis-
terstvem financí,

otázky, týkající se operativně technické
evidence ve smyslu § 2 zákona č. 108/1951
Sb., o organisaci národohospodářské evidence,
budou upravovány se státním úřadem statis-
tickým.

Pokud jde o součinnost ministerstva do-
pravy - hlavní správy civilního letectví
poznamenává se, že ministerstvo dopravy si
vyžádá mimo jiné vyjádření, po případě sou-
hlas

ministerstva přesného strojírenství k ná-
vrhům na povolení ke zřízení nebo podstatné
změně pozemních leteckých zařízení podniků
a ústavů leteckého průmyslu,

ministerstva národní obrany při rozhodo-
vání v případech uvedených v § 9 odst. 2, § 31
odst. 3, § 36 odst. 4, § 39, § 47 odst. 4, a § 52,

ministerstva zdravotnictví, po případě or-
gánů hygienické a protiepidemické služby při
povolování zařízení a podstatných změn po-
zemních leteckých zařízení, při zavádění vý-
roby nových typů civilních letadel nebo při
rozhodování o jiných opatřeních, jež mají vliv
na zdraví lidu, pracovní prostředí nebo na
ostatní podmínky životní po stránce zdra-
votní, a to jak stanoví zákon č. 4/1952 Sb.,

o hygienické a protiepidemické péči, a před-
pisy vydané k jeho provedení,

Ústřední rady odborů:

k opatřením ve věcech bezpečnosti při
práci v civilním letectví, jak je stanoveno
v § 8 a § 10 odst. 1 zákona č. 67/1951 Sb.,
o bezpečnosti oři práci, a ve vyhlášce minis-
terstva dopravy ze dne 10. prosince 1954
č. 245/1954 O. L, kterou se určují orgány od-
borného technického dozoru nad bezpečností
při práci v letectví a vymezují jejich úkoly,

k návrhům všeobecných úprav v oboru pra-
covního práva zaměstnanců civilního letectví
(včetně předpisu o vyšetřování leteckých ne-
hod),

Svazu pro spolupráci s armádou, resp.
s dobrovolnou organisací pečující o brannou
výchovu a letecký sport:

ve věcech dotýkajících se letecké činnosti
svazu, resp. organisace.

K ustanovení § 67 odst. 1 č. 9 se zvlášť
ještě poznamenává, že nedotčena zůstávají
ustanovení dekretu č. 88/1945 Sb., týkající se
sjednávání a rozvazování pracovních poměrů.

Jak je uvedeno již v úvodu této důvodové
zprávy, sleduje osnova cíl nahradit dosavadní
zastaralý a nevyhovující zákon novým rám-
covým zákonným předpisem, který odpovídá
soustavě lidově demokratického zřízení a
zjednává podklad pro řízení civilního letectví
a pro vydání podrobnější úpravy normami niž-
šího řádu. Nevytváří se tedy žádná nová or-
ganisace civilního letectví a nečiní se ani jiná
opatření, jež by vyvolávala nové finanční ná-
klady. Osnova tudíž nečiní žádné nové nároky
na státní rozpočet; náklady organisace civil-
ního letectví a jeho řízení podle navrhovaného
zákona budou kryty v mezích rozpočtu mi-
nisterstva dopravy.

V Praze dne 4. července 1956.

Předseda vlády:
Široký, v. r.

Ministr dopravy:
Pospíšil, v. r.

KNT 01 - 5113-56.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP