Čtvrtek 19. listopadu 1959

Posl. Šmehlíková: Soudružky a soudruzi poslanci!

Dnes projednáváme jeden z velmi důležitých návrhů zákona o místním hospodářství, v době, kdy celá řada podniků MH slaví své 10. výročí v poskytování služeb placených obyvatelstvem. V obsahu zákona jsou zakotveny rámcově bohaté zkušenosti, získané za uplynulých 10 let organizace forem řízení a hospodaření místního hospodářství, které i nadále bude sehrávat významnou úlohu v naší společnosti na úseku zabezpečení a poskytování služeb našemu obyvatelstvu.

Schválením tohoto zákona zabezpečíme veřejnosti dokonalejší poskytování služeb a zajistíme další jejich rozvoj. Schválením zákona prakticky uskutečňujeme usnesení XI. sjezdu KSČ, ve kterém se ukládá, aby v době co nejkratší byly rozšířeny a zkvalitněny služby obyvatelstvu.

Po schválení zákona je nanejvýš nutné, aby prováděcí nařízení a nové statuty pro podniky MH nedaly na sebe dlouho čekat. Je třeba, aby nové prováděcí předpisy řešily jasně otázky řízení, plánování a financování materiálně technického zásobování, účetní evidence, tvorby cen a statistiky, stanovení produktivity práce, způsobu placení za poskytování služeb, péče o dorost a pracovníky, stanovení optimální sítě služeb a vymezení poskytování služeb mezi družstvy a podniky MH.

Právě nový zákon sehraje svou mobilizační úlohu a povede především naše pracovníky MH k hledání nových cest, jak učinit našeho pracujícího člověka spokojeným. Je třeba hledat cesty, jak naše pracující, hlavně pak zaměstnané ženy zbavit všech těch nepříjemných a zbytečných trampot, jejichž autory bohužel dosud právě podniky MH často byly.

Tím nijak nechci zakrývat skutečnost, že na úseku poskytování služeb obyvatelstvu jsme zaznamenali, hlavně pak v posledních měsících, značný vzestup. K zlepšení přispěla jednání o rozvoji placených služeb, která probíhala ve všech krajích republiky jak v orgánech strany, tak i složek NF a v národních výborech všech stupňů.

Výsledky z Ostravského kraje za poslední tři čtvrtě roku potvrzují, že těmto otázkám byla věnována skutečně mimořádná péče. Služby obyvatelstvu byly rozšířeny o 223 různých služeb v 234 provozovnách. U výrobních družstev se rozšířily služby v 82 nových provozovnách. Plán tržeb od obyvatelstva byl překročen o 3 700 000 Kčs. Zvláštního úspěchu bylo dosaženo v rozvoji služeb na úseku drobných provozoven MNV. Během 3 měsíců bylo zřízeno 262 drobných provozoven. Na tomto úspěchu v Ostravském kraji má zvlášť podíl ONV v Hlučíně, který za 9 měsíců rozšířil síť drobných provozoven z 59 na 295 a tak získal již po druhé celostátní prvenství v rozvoji tohoto druhu služeb. Když jsme o úspěchu tohoto okresu hovořili s vedoucím odboru MH s. Meleckým, jak toho dosáhli, řekl: "Nemáme to všechno ještě v pořádku, ale máme již položeny základy k dalšímu zdokonalování služeb. Podařilo se nám to proto, že o rozvoj provozoven měli zájem a chuť v prvé řadě funkcionáři MNV. V každé obci máme správce drobných provozoven, především z řad členů MNV, které odměňujeme časovou mzdou a do budoucna počítáme i s prémiemi. Nakoupili jsme již některé nové stroje, hlavně pro pískovny, a dnes již pilně pracujeme. Do budoucna počítáme s drobnými provozovnami jako s prvním stupněm forem podnikání a budeme usilovat o převod až na formu podnikovou. Nejlepší služby máme v Ludgeřovicích a v obci Děhylově jsme dosáhli již 130 Kčs příjmu od 1 obyvatele ve službách. Odbor MH vydává časopis, který instruuje, dává další pokyny a přenáší zkušenosti mezi provozovnami, takže je praktickou školou pracovníků drobných provozoven."

Tolik vedoucí odboru MH z Hlučína.

Škoda, že takovéto pochopení nemají funkcionáři všech NV, zvláště v obcích v pohraničních okresech. Častou překážkou zřízení drobné provozovny je jen skutečnost, že například tajemník nebo některý jiný funkcionář MNV dává přednost fušerskému uplatnění řemesel.

Uvážíme-li, že v podnicích MH se sdružuje asi 90 profesí služeb, je stávající síť provozoven nevyhovující a nevybudovaná jak v našich městech, tak tím hůře na vesnici. Stále ještě za drobnými službami se musí jezdit až do okresního města.

Stále trvá vážná kritika z řad venkovského obyvatelstva na nedostatečné služby v údržbě domovního majetku. Okresní stavební podniky nevyvíjejí aktivní činnost, aby si samy získávaly zakázky občanů na údržbu jejich domovního a bytového majetku. Bytový fond velmi chátrá a je nanejvýš žádoucí, aby urychleně byla věnována vyšší pozornost samotnému organizování bytové údržby. Své poslání zde by mohly splnit důvěrnické sbory okresního stavebního podniku v jednotlivých obcích, které by pomáhaly organizovat zakázkovou službu. Objednávky by pak byly vyřizovány ne podle míry zisku pro komunální podniky, ale podle naléhavosti a důležitosti požadované služby. Okresním stavebním podnikům vyhovuje benevolentní stanovisko některých ONV k jejich skladbě plánů, v nichž počítají se zcela minimálním procentem výkonu pro obyvatelstvo. Vzorem poskytování péče o bytový fond je ÚNV v Praze, který má zvláštní samostatný podnik pro bytovou údržbu. V Ostravském kraji jsou pak zřizovány stavební a údržbářské čety u komunálních služeb, které sdružují všechny hlavní obory stavební činnosti - všechny řemeslné práce, vyskytující se při údržbě bytového fondu.

Kritika občanů se zaměřuje ke kvalitě, včasnosti a ceně provedených odborných prací v bytové výstavbě a údržbě a není snad veřejné schůze, která by nekončila diskusí k některému z těchto problémů.

K dnešnímu diskusnímu příspěvku jsem se sešla s funkcionářkami výborů žen, s řadou pracovníků v místním hospodářství i NV a s mnohými občany, kteří služby požadují. Dopisy i diskuse s nimi potvrzují, že v rozvoji služeb obyvatelstvu stojí v cestě řada nedostatků. Především jsou to nedostatky národních výborů v jejich řídící a kontrolní činnosti a výběr kádrů při zabezpečování služeb obyvatelstvu. To dovoluje pokračování nedostatků v činnosti podniků samých. Je ovšem třeba říci, že zde nejsou chyby jen místní, ale že nedostatky vyplývají ze závad v dnešním celostátním řízení. Úkoly celostátního řízení MH nestačil zajistit pověřený orgán, který převzal úkoly bývalého ministerstva MH. Tento fakt by si měli vzít k srdci právě pracovníci nově vznikajícího orgánu, který je současně zřizován přímo u předsednictva vlády. Je třeba, aby soudruzi dbali o výkon činnosti, stanovený § 31 zákona a zabezpečili urychlené vydání všech prováděcích předpisů k novému zákonu.

V příští normotvorné činnosti bude třeba řešit určité problémy. Do budoucna není žádoucí, aby ukazatelé produktivity práce pro MH byli stanoveni tak, aby produktivita práce byla ovlivňována spotřebou materiálu, podle nesprávné zásady "čím vyšší spotřeba materiálu, tím vyšší produktivita práce". Není nadále možné, aby pracovníci podniků MH měli prvořadý zájem dodávat nové součástky než opravovat staré, bez ohledu na to, že zákazník zaplatí o to více. K čemu vedl dosavadní stav? K jakému myšlení vedl pracovníky MH? Myslím, že se uvažovalo asi takto: Nač k ústřednímu topení dát nový fitink, když můžeme dát celou novou armaturu. Nebo proč ke kohoutku od vodovodu se trápit s těsněním, když můžeme namontovat kohoutek nový. Tak se stávalo, že pracovník nekontrolovaným způsobem získával různý materiál, hlavně pak v oborech elektroinstalace a vodoinstalace - netřeba poznamenávat, že tento materiál je příliš drahý - a uplatňoval jej po opravě u jiného občana na dobře zaplacené fušce.

Jednotné stanovení produktivity na pracovníka MH v průměru 30 000 Kčs není správné. Domnívám se, že je správnější stanovit produktivitu práce podle oboru - profesí a pak jistě nebude problém rozšiřovat i docela drobné služby, jako např. letování hrnců, opravy prádla, mandlování, žehlení a jiné opravy. Tím by se zamezilo i tomu, že se nebudou rozdělovat objednávky především s ohledem na dodávaný nový materiál.

K otázkám cen. Ty přímo volají po zjednodušení kalkulace pro přehled zákazníkovi. Věřte, že zákazníka nezajímá, že na materiál je takové procento daně, na jiný materiál jiné procento či různě stanovené přirážky. Zákazník chce vědět, že oprava, která mu byla provedena, bude stát jistý počet Kčs, které je ochoten i přímo na místě zaplatit. Tím by se jistě zvýšila i kontrola na místě samým zákazníkem.

Soudím, že by občané měli znát co nejvíce cen poskytovaných služeb předem. Odstranila by se tím mnohá nedorozumění, která jinak vznikají kdykoliv náš občan obdrží účet na mnohem vyšší cenu než předpokládal. Placení za opravu přímo na místě má ještě něco více do sebe, jak říkal jeden soudruh v diskusi: "Víš, když se máš dívat člověku do očí při předložení účtu, je to jiné, než když si provádíme kalkulaci v kanceláři, někdy odborníky nebo administrativními pracovníky, kteří vůbec na práci nebyli účastni a nemohli znát její rozsah."

Na službách se nemá tolik vydělávat. Není přece žádoucí, aby podniky MH vykazovaly vysoké zisky. Jako by se zapomínalo na to, že je možno kalkulovat podle naběhlých nákladů a nejen se přidržovat maxima cen ceníku. Příklady o tom hovoří, že to jde. Komunální služby MNV v Krnově, které jsou nejlepší v Ostravském kraji, nepočítají čištění parket na m2, neboť je to služba drahá, stojí 5,20 Kčs za 1 m2. Při stanovení časové mzdy na hodinu vyjde m2 na 3 Kčs. Není přece žádoucí, aby teď, když jsme začlenili např. švadleny do drobných provozoven, ušití šatů bylo dražší, než když šily jako soukromé. Národní výbory, které řídí služby, mohou určit výši režijní přirážky, která nemá přesahovat 70 % normální mzdy.

K otázkám řízení.

Je naprosto správné, že v zákoně se upřesňuje řízení podniku. Bude třeba přistoupit ještě k další decentralizaci z krajských národních výborů na nižší národní výbory z hlediska financování, plánování a dalšího řízení.

K otázkám kontroly. Již jsem se zmínila o tom, že velmi účinná je kontrola prováděná přímo zákazníkem, znalým ceny a rozsahu práce. V cenové kontrole mohou dělat mnohem více i podniky samy. Například jak to dělají soudruzi v komunálních službách v Krnově, kde technickou kontrolu provádějí a zjistí-li závady, krátí pracovníkovi, který závadu způsobil, prémie a ukládají mu nápravu závady bezplatně. Takto prováděná podniková kontrola působí na občany propagačně a na pracovníky pak především výchovně. Dobrá propagace krnovských služeb vedla ke zvýšení příjmů tržeb od obyvatelstva o plných 30 %.

Dnes již celá řada služeb stala se masovými. Mezi ně patří zejména holičství, doprava, společné stravování atd. Tyto služby jsou pod denní kontrolou občanů a přece v nich máme trvale stejné nedostatky, i když s klesající tendencí. V dopravě uspokojování služeb naráží na nedostatečný stav pracovních sil. Jistě, že není nikoho, kdo by nevěřil, že tyto služby by mohly zastávat ženy. Avšak nevíme, kde na to pracovníci přišli: Mladé do dopravy přijímat nemohou a starší nad 35 let již nepřijímají. Vždyť právě oni, kteří nejsou schopni zabezpečit pracovní podmínky pro ženy s dětmi, by měli raději přijímat starší ženy, které již otázku rodiny mají vyřešenu, nehledě k tomu, že jejich stanovisko odporuje našemu úsilí o prodloužení lidského věku. Sama statistika říká, že ženám se oproti mužům prodlužuje věk o plných 6 let. Prosíme, aby si pracovníci v dopravě naši hranici mládí o nějaký ten rok posunuli. (Oživení.) Otázka zaměstnanosti žen v MH je vůbec problém, který se bude muset urychleně řešit. Je naprosto správné, že plán pracovníků bude se od příštího roku počítat na přepočtený stav a ne na fyzický stav pracovníků MH. Tím se umožní, že do služeb se mohou zapojit ženy i s nižším pracovním úvazkem. Tak se dává podnikům možnost přijímat pracovníky na zvládnutí nárazových prací, hlavně v prádelnách, čistírnách i v zahradnictví. Příklad ÚNV v Praze je pobídkou všem komunálním službám i ženám samým, že mohou najít ve službách plné uplatnění. Ženy u komunálního podniku bytové údržby se mohou zde přihlásit na různé práce, ať již natěračské, oklepávání omítek, fasádnické práce, úklidové práce atd. Ze 100 přihlášených žen již 20 po přeškolení a zapracování bylo zapojeno na některé z těchto pracovních úseků podniku.

Mít chuť věnovat pozornost přeškolení žen u komunálních podniků jinak naráží na naprosté nepochopení. Stejně tak, jako jsou nedostatečně vytvořené pracovní podmínky v těchto podnicích. Jednou z překážek většího zaměstnávání žen je zaostalé technické vybavení pracovišť, které klade zbytečně vysoké nároky na fyzické vypětí pracující ženy. O tom by jistě nejlépe mohly hovořit ženy z prádelen, ve stavebnictví, v kuchyních i v zahradnictví. Nad těmito fakty a kritickými připomínkami z řad pracovníků MH by se měli zamyslet pracovníci vývojových středisek, kteří by měli urychleně zavádět nová zařízení pro MH do života.

Podřadným problémem dalšího rozvoje služeb není jistě otázka dorostu - učňů. Přesto však zde dochází k hlubokému podcenění. Projevuje se to i při výběru dorostu - omezujeme se na žáky s horším prospěchem. Proti tomu soudím, že do našich komunálních služeb podniků MH mají přicházet mladí lidé nadaní, schopní ovládnout se zřetelem na různorodý charakter služeb více profesí. Je třeba získat lidi vyspělé, schopné řádně jednat s občany, kteří by také dík své politické vyspělosti přivedli skutečně služby na žádoucí úroveň.

K dnešním dosaženým dobrým výsledkům přispěla známá soutěž Třebíč - Tábor - Mikuláš, která ukázala cestu pracovníkům, a je potěšitelné, že tato soutěž se stala příkladem pro jiné, další mezipodnikové soutěže. Chtěla bych zvlášť vyzvednout v současné době způsob přenášení zkušeností opět z iniciativy komunálních služeb v Krnově mezi podniky komunálních služeb Znojmo, Jindřichův Hradec, Sušice a Jihlava a dalšími v Ostravském kraji. Zástupci těchto podniků se pravidelně čtvrtletně scházejí a provádějí zhodnocení podle stanovených ukazatelů a radí se, kde a jakým způsobem bylo dosaženo nejlepších výsledků.

Nechci z tribuny poslanců jako žena rozvádět otázky rovnoprávnosti, ale mám za to, že dobře či špatně prováděné služby se nejvíce dotýkají nás žen. Hlavně pak nás, zaměstnaných žen, kdy procento zaměstnanosti žen každým dnem stoupá a v třetí pětiletce se počítá s dalšími 500 000 zaměstnaných žen. Pracovníci v MH se na nás nemohou zlobit, že jsme někdy k jejich práci kritičtější. Musí nás pochopit, že jejich služby mají veliký podíl na klidu a míru našich rodin. Vždyť služby v mnohosti svých profesí nás provázejí každodenním životem. S praním prádla, s dopravou, s opravou obuvi atd. velmi často občané spojují nejen kritiku služeb, ale i celého řízení naší společnosti.

Potřebovali bychom takové služby, aby nám, ženám, a tu se přimlouvám i za muže, zbyl čas na další sebevzdělání a kulturní život po práci. Všem nám se staly touhou poskytované služby města Bratislavy. Dovedly vyřešit tzv. "expresy" skutečně rychlé služby, i rozvážku hotového prádla do domů. Chtěla bych však i na jejich adresu říci, aby takové služby, jako akci "babiček" ještě více rozvíjely a udržovaly. Pracovníci MH by se častěji s námi ženami měli radit a my bychom jim jistě celou řadu podnětných návrhů poskytly. Naopak, pomohly bychom jim řešit i některé nežádoucí zjevy z řad spotřebitelů.

Mohou počítat s naší podporou při odstraňování takových nedostatků, jako jsou např. roky nevyzvednuté předměty v prádelnách, čistírnách a v opravnách. Plně souhlasíme s tím, aby skladovací poplatky byly zvýšeny.

Na závěr bych chtěla říci několik upřímných slov k pracovníkům podniků MH vůbec.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP