Posl. Šmehlíková:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Dnes projednáváme jeden
z velmi důležitých návrhů zákona
o místním hospodářství, v době,
kdy celá řada podniků MH slaví své
10. výročí v poskytování služeb
placených obyvatelstvem. V obsahu zákona jsou zakotveny
rámcově bohaté zkušenosti, získané
za uplynulých 10 let organizace forem řízení
a hospodaření místního hospodářství,
které i nadále bude sehrávat významnou
úlohu v naší společnosti na úseku
zabezpečení a poskytování služeb
našemu obyvatelstvu.
Schválením tohoto zákona
zabezpečíme veřejnosti dokonalejší
poskytování služeb a zajistíme další
jejich rozvoj. Schválením zákona prakticky
uskutečňujeme usnesení XI. sjezdu KSČ,
ve kterém se ukládá, aby v době co
nejkratší byly rozšířeny a zkvalitněny
služby obyvatelstvu.
Po schválení zákona
je nanejvýš nutné, aby prováděcí
nařízení a nové statuty pro podniky
MH nedaly na sebe dlouho čekat. Je třeba, aby nové
prováděcí předpisy řešily
jasně otázky řízení, plánování
a financování materiálně technického
zásobování, účetní evidence,
tvorby cen a statistiky, stanovení produktivity práce,
způsobu placení za poskytování služeb,
péče o dorost a pracovníky, stanovení
optimální sítě služeb a vymezení
poskytování služeb mezi družstvy a podniky
MH.
Právě nový zákon
sehraje svou mobilizační úlohu a povede především
naše pracovníky MH k hledání nových
cest, jak učinit našeho pracujícího
člověka spokojeným. Je třeba hledat
cesty, jak naše pracující, hlavně pak
zaměstnané ženy zbavit všech těch
nepříjemných a zbytečných trampot,
jejichž autory bohužel dosud právě podniky
MH často byly.
Tím nijak nechci zakrývat
skutečnost, že na úseku poskytování
služeb obyvatelstvu jsme zaznamenali, hlavně pak v
posledních měsících, značný
vzestup. K zlepšení přispěla jednání
o rozvoji placených služeb, která probíhala
ve všech krajích republiky jak v orgánech strany,
tak i složek NF a v národních výborech
všech stupňů.
Výsledky z Ostravského
kraje za poslední tři čtvrtě roku
potvrzují, že těmto otázkám byla
věnována skutečně mimořádná
péče. Služby obyvatelstvu byly rozšířeny
o 223 různých služeb v 234 provozovnách.
U výrobních družstev se rozšířily
služby v 82 nových provozovnách. Plán
tržeb od obyvatelstva byl překročen o 3 700
000 Kčs. Zvláštního úspěchu
bylo dosaženo v rozvoji služeb na úseku drobných
provozoven MNV. Během 3 měsíců bylo
zřízeno 262 drobných provozoven. Na tomto
úspěchu v Ostravském kraji má zvlášť
podíl ONV v Hlučíně, který
za 9 měsíců rozšířil síť
drobných provozoven z 59 na 295 a tak získal již
po druhé celostátní prvenství v rozvoji
tohoto druhu služeb. Když jsme o úspěchu
tohoto okresu hovořili s vedoucím odboru MH s. Meleckým,
jak toho dosáhli, řekl: "Nemáme to všechno
ještě v pořádku, ale máme již
položeny základy k dalšímu zdokonalování
služeb. Podařilo se nám to proto, že o
rozvoj provozoven měli zájem a chuť v prvé
řadě funkcionáři MNV. V každé
obci máme správce drobných provozoven, především
z řad členů MNV, které odměňujeme
časovou mzdou a do budoucna počítáme
i s prémiemi. Nakoupili jsme již některé
nové stroje, hlavně pro pískovny, a dnes
již pilně pracujeme. Do budoucna počítáme
s drobnými provozovnami jako s prvním stupněm
forem podnikání a budeme usilovat o převod
až na formu podnikovou. Nejlepší služby
máme v Ludgeřovicích a v obci Děhylově
jsme dosáhli již 130 Kčs příjmu
od 1 obyvatele ve službách. Odbor MH vydává
časopis, který instruuje, dává další
pokyny a přenáší zkušenosti mezi
provozovnami, takže je praktickou školou pracovníků
drobných provozoven."
Tolik vedoucí odboru MH z
Hlučína.
Škoda, že takovéto
pochopení nemají funkcionáři všech
NV, zvláště v obcích v pohraničních
okresech. Častou překážkou zřízení
drobné provozovny je jen skutečnost, že například
tajemník nebo některý jiný funkcionář
MNV dává přednost fušerskému
uplatnění řemesel.
Uvážíme-li, že
v podnicích MH se sdružuje asi 90 profesí služeb,
je stávající síť provozoven nevyhovující
a nevybudovaná jak v našich městech, tak tím
hůře na vesnici. Stále ještě
za drobnými službami se musí jezdit až
do okresního města.
Stále trvá vážná
kritika z řad venkovského obyvatelstva na nedostatečné
služby v údržbě domovního majetku.
Okresní stavební podniky nevyvíjejí
aktivní činnost, aby si samy získávaly
zakázky občanů na údržbu jejich
domovního a bytového majetku. Bytový fond
velmi chátrá a je nanejvýš žádoucí,
aby urychleně byla věnována vyšší
pozornost samotnému organizování bytové
údržby. Své poslání zde by mohly
splnit důvěrnické sbory okresního
stavebního podniku v jednotlivých obcích,
které by pomáhaly organizovat zakázkovou
službu. Objednávky by pak byly vyřizovány
ne podle míry zisku pro komunální podniky,
ale podle naléhavosti a důležitosti požadované
služby. Okresním stavebním podnikům
vyhovuje benevolentní stanovisko některých
ONV k jejich skladbě plánů, v nichž
počítají se zcela minimálním
procentem výkonu pro obyvatelstvo. Vzorem poskytování
péče o bytový fond je ÚNV v Praze,
který má zvláštní samostatný
podnik pro bytovou údržbu. V Ostravském kraji
jsou pak zřizovány stavební a údržbářské
čety u komunálních služeb, které
sdružují všechny hlavní obory stavební
činnosti - všechny řemeslné práce,
vyskytující se při údržbě
bytového fondu.
Kritika občanů se zaměřuje
ke kvalitě, včasnosti a ceně provedených
odborných prací v bytové výstavbě
a údržbě a není snad veřejné
schůze, která by nekončila diskusí
k některému z těchto problémů.
K dnešnímu diskusnímu
příspěvku jsem se sešla s funkcionářkami
výborů žen, s řadou pracovníků
v místním hospodářství i NV
a s mnohými občany, kteří služby
požadují. Dopisy i diskuse s nimi potvrzují,
že v rozvoji služeb obyvatelstvu stojí v cestě
řada nedostatků. Především jsou
to nedostatky národních výborů v jejich
řídící a kontrolní činnosti
a výběr kádrů při zabezpečování
služeb obyvatelstvu. To dovoluje pokračování
nedostatků v činnosti podniků samých.
Je ovšem třeba říci, že zde nejsou
chyby jen místní, ale že nedostatky vyplývají
ze závad v dnešním celostátním
řízení. Úkoly celostátního
řízení MH nestačil zajistit pověřený
orgán, který převzal úkoly bývalého
ministerstva MH. Tento fakt by si měli vzít k srdci
právě pracovníci nově vznikajícího
orgánu, který je současně zřizován
přímo u předsednictva vlády. Je třeba,
aby soudruzi dbali o výkon činnosti, stanovený
§ 31 zákona a zabezpečili urychlené
vydání všech prováděcích
předpisů k novému zákonu.
V příští
normotvorné činnosti bude třeba řešit
určité problémy. Do budoucna není
žádoucí, aby ukazatelé produktivity
práce pro MH byli stanoveni tak, aby produktivita práce
byla ovlivňována spotřebou materiálu,
podle nesprávné zásady "čím
vyšší spotřeba materiálu, tím
vyšší produktivita práce". Není
nadále možné, aby pracovníci podniků
MH měli prvořadý zájem dodávat
nové součástky než opravovat staré,
bez ohledu na to, že zákazník zaplatí
o to více. K čemu vedl dosavadní stav? K
jakému myšlení vedl pracovníky MH? Myslím,
že se uvažovalo asi takto: Nač k ústřednímu
topení dát nový fitink, když můžeme
dát celou novou armaturu. Nebo proč ke kohoutku
od vodovodu se trápit s těsněním,
když můžeme namontovat kohoutek nový.
Tak se stávalo, že pracovník nekontrolovaným
způsobem získával různý materiál,
hlavně pak v oborech elektroinstalace a vodoinstalace -
netřeba poznamenávat, že tento materiál
je příliš drahý - a uplatňoval
jej po opravě u jiného občana na dobře
zaplacené fušce.
Jednotné stanovení
produktivity na pracovníka MH v průměru 30
000 Kčs není správné. Domnívám
se, že je správnější stanovit produktivitu
práce podle oboru - profesí a pak jistě nebude
problém rozšiřovat i docela drobné služby,
jako např. letování hrnců, opravy
prádla, mandlování, žehlení a
jiné opravy. Tím by se zamezilo i tomu, že
se nebudou rozdělovat objednávky především
s ohledem na dodávaný nový materiál.
K otázkám cen. Ty přímo
volají po zjednodušení kalkulace pro přehled
zákazníkovi. Věřte, že zákazníka
nezajímá, že na materiál je takové
procento daně, na jiný materiál jiné
procento či různě stanovené přirážky.
Zákazník chce vědět, že oprava,
která mu byla provedena, bude stát jistý
počet Kčs, které je ochoten i přímo
na místě zaplatit. Tím by se jistě
zvýšila i kontrola na místě samým
zákazníkem.
Soudím, že by občané
měli znát co nejvíce cen poskytovaných
služeb předem. Odstranila by se tím mnohá
nedorozumění, která jinak vznikají
kdykoliv náš občan obdrží účet
na mnohem vyšší cenu než předpokládal.
Placení za opravu přímo na místě
má ještě něco více do sebe, jak
říkal jeden soudruh v diskusi: "Víš,
když se máš dívat člověku
do očí při předložení
účtu, je to jiné, než když si provádíme
kalkulaci v kanceláři, někdy odborníky
nebo administrativními pracovníky, kteří
vůbec na práci nebyli účastni a nemohli
znát její rozsah."
Na službách se nemá
tolik vydělávat. Není přece žádoucí,
aby podniky MH vykazovaly vysoké zisky. Jako by se zapomínalo
na to, že je možno kalkulovat podle naběhlých
nákladů a nejen se přidržovat maxima
cen ceníku. Příklady o tom hovoří,
že to jde. Komunální služby MNV v Krnově,
které jsou nejlepší v Ostravském kraji,
nepočítají čištění
parket na m2, neboť je to služba drahá,
stojí 5,20 Kčs za 1 m2. Při stanovení
časové mzdy na hodinu vyjde m2 na 3 Kčs.
Není přece žádoucí, aby teď,
když jsme začlenili např. švadleny do
drobných provozoven, ušití šatů
bylo dražší, než když šily jako
soukromé. Národní výbory, které
řídí služby, mohou určit výši
režijní přirážky, která
nemá přesahovat 70 % normální mzdy.
K otázkám řízení.
Je naprosto správné,
že v zákoně se upřesňuje řízení
podniku. Bude třeba přistoupit ještě
k další decentralizaci z krajských národních
výborů na nižší národní
výbory z hlediska financování, plánování
a dalšího řízení.
K otázkám kontroly.
Již jsem se zmínila o tom, že velmi účinná
je kontrola prováděná přímo
zákazníkem, znalým ceny a rozsahu práce.
V cenové kontrole mohou dělat mnohem více
i podniky samy. Například jak to dělají
soudruzi v komunálních službách v Krnově,
kde technickou kontrolu provádějí a zjistí-li
závady, krátí pracovníkovi, který
závadu způsobil, prémie a ukládají
mu nápravu závady bezplatně. Takto prováděná
podniková kontrola působí na občany
propagačně a na pracovníky pak především
výchovně. Dobrá propagace krnovských
služeb vedla ke zvýšení příjmů
tržeb od obyvatelstva o plných 30 %.
Dnes již celá řada
služeb stala se masovými. Mezi ně patří
zejména holičství, doprava, společné
stravování atd. Tyto služby jsou pod denní
kontrolou občanů a přece v nich máme
trvale stejné nedostatky, i když s klesající
tendencí. V dopravě uspokojování služeb
naráží na nedostatečný stav pracovních
sil. Jistě, že není nikoho, kdo by nevěřil,
že tyto služby by mohly zastávat ženy. Avšak
nevíme, kde na to pracovníci přišli:
Mladé do dopravy přijímat nemohou a starší
nad 35 let již nepřijímají. Vždyť
právě oni, kteří nejsou schopni zabezpečit
pracovní podmínky pro ženy s dětmi,
by měli raději přijímat starší
ženy, které již otázku rodiny mají
vyřešenu, nehledě k tomu, že jejich stanovisko
odporuje našemu úsilí o prodloužení
lidského věku. Sama statistika říká,
že ženám se oproti mužům prodlužuje
věk o plných 6 let. Prosíme, aby si pracovníci
v dopravě naši hranici mládí o nějaký
ten rok posunuli. (Oživení.) Otázka
zaměstnanosti žen v MH je vůbec problém,
který se bude muset urychleně řešit.
Je naprosto správné, že plán pracovníků
bude se od příštího roku počítat
na přepočtený stav a ne na fyzický
stav pracovníků MH. Tím se umožní,
že do služeb se mohou zapojit ženy i s nižším
pracovním úvazkem. Tak se dává podnikům
možnost přijímat pracovníky na zvládnutí
nárazových prací, hlavně v prádelnách,
čistírnách i v zahradnictví. Příklad
ÚNV v Praze je pobídkou všem komunálním
službám i ženám samým, že
mohou najít ve službách plné uplatnění.
Ženy u komunálního podniku bytové údržby
se mohou zde přihlásit na různé práce,
ať již natěračské, oklepávání
omítek, fasádnické práce, úklidové
práce atd. Ze 100 přihlášených
žen již 20 po přeškolení a zapracování
bylo zapojeno na některé z těchto pracovních
úseků podniku.
Mít chuť věnovat
pozornost přeškolení žen u komunálních
podniků jinak naráží na naprosté
nepochopení. Stejně tak, jako jsou nedostatečně
vytvořené pracovní podmínky v těchto
podnicích. Jednou z překážek většího
zaměstnávání žen je zaostalé
technické vybavení pracovišť, které
klade zbytečně vysoké nároky na fyzické
vypětí pracující ženy. O tom
by jistě nejlépe mohly hovořit ženy
z prádelen, ve stavebnictví, v kuchyních
i v zahradnictví. Nad těmito fakty a kritickými
připomínkami z řad pracovníků
MH by se měli zamyslet pracovníci vývojových
středisek, kteří by měli urychleně
zavádět nová zařízení
pro MH do života.
Podřadným problémem
dalšího rozvoje služeb není jistě
otázka dorostu - učňů. Přesto
však zde dochází k hlubokému podcenění.
Projevuje se to i při výběru dorostu - omezujeme
se na žáky s horším prospěchem.
Proti tomu soudím, že do našich komunálních
služeb podniků MH mají přicházet
mladí lidé nadaní, schopní ovládnout
se zřetelem na různorodý charakter služeb
více profesí. Je třeba získat lidi
vyspělé, schopné řádně
jednat s občany, kteří by také dík
své politické vyspělosti přivedli
skutečně služby na žádoucí
úroveň.
K dnešním dosaženým
dobrým výsledkům přispěla známá
soutěž Třebíč - Tábor
- Mikuláš, která ukázala cestu pracovníkům,
a je potěšitelné, že tato soutěž
se stala příkladem pro jiné, další
mezipodnikové soutěže. Chtěla bych zvlášť
vyzvednout v současné době způsob
přenášení zkušeností opět
z iniciativy komunálních služeb v Krnově
mezi podniky komunálních služeb Znojmo, Jindřichův
Hradec, Sušice a Jihlava a dalšími v Ostravském
kraji. Zástupci těchto podniků se pravidelně
čtvrtletně scházejí a provádějí
zhodnocení podle stanovených ukazatelů a
radí se, kde a jakým způsobem bylo dosaženo
nejlepších výsledků.
Nechci z tribuny poslanců
jako žena rozvádět otázky rovnoprávnosti,
ale mám za to, že dobře či špatně
prováděné služby se nejvíce dotýkají
nás žen. Hlavně pak nás, zaměstnaných
žen, kdy procento zaměstnanosti žen každým
dnem stoupá a v třetí pětiletce se
počítá s dalšími 500 000 zaměstnaných
žen. Pracovníci v MH se na nás nemohou zlobit,
že jsme někdy k jejich práci kritičtější.
Musí nás pochopit, že jejich služby mají
veliký podíl na klidu a míru našich
rodin. Vždyť služby v mnohosti svých profesí
nás provázejí každodenním životem.
S praním prádla, s dopravou, s opravou obuvi atd.
velmi často občané spojují nejen kritiku
služeb, ale i celého řízení naší
společnosti.
Potřebovali bychom takové
služby, aby nám, ženám, a tu se přimlouvám
i za muže, zbyl čas na další sebevzdělání
a kulturní život po práci. Všem nám
se staly touhou poskytované služby města Bratislavy.
Dovedly vyřešit tzv. "expresy" skutečně
rychlé služby, i rozvážku hotového
prádla do domů. Chtěla bych však i na
jejich adresu říci, aby takové služby,
jako akci "babiček" ještě více
rozvíjely a udržovaly. Pracovníci MH by se
častěji s námi ženami měli radit
a my bychom jim jistě celou řadu podnětných
návrhů poskytly. Naopak, pomohly bychom jim řešit
i některé nežádoucí zjevy z řad
spotřebitelů.
Mohou počítat s naší
podporou při odstraňování takových
nedostatků, jako jsou např. roky nevyzvednuté
předměty v prádelnách, čistírnách
a v opravnách. Plně souhlasíme s tím,
aby skladovací poplatky byly zvýšeny.
Na závěr bych chtěla
říci několik upřímných
slov k pracovníkům podniků MH vůbec.