A právě předložený
návrh zákona dává oproti dosavadnímu
zákonu číslo 105/1953 o místním
hospodářství a komunálních
službách národním výborům
v plném rozsahu odpovědnost a pravomoc k jejich
řízení.
Dosavadní zákon sice
svěřuje budování a řízení
podniků místního hospodářství
rovněž národním výborům,
ale rozhodování v zásadních otázkách
však vyhrazuje ministerstvu, jímž bylo ministerstvo
místního hospodářství zrušené
dne 1. dubna 1958. Zmíněné ministerstvo bylo
také za rozvoj místního hospodářství
odpovědno vládě. Dosavadní zákon
nemůže stačit v době, kdy se změnil
systém řízení celého našeho
hospodářství, kdy je zapotřebí
v podnicích řízených národními
výbory dosahovat vyšší ekonomické
účinnosti a zvyšovat pravomoc vedoucích
podniků.
Tím, že návrh
zákona přenáší pravomoc na národní
výbory v plném rozsahu, je uplatňována
zásada demokratického centralismu v řízení
národního hospodářství, a to
v odvětví, kde je zaměstnáno více
jak 300 000 pracovníků asi v 1800 podnicích,
kde roční výkony činí okrouhle
12 miliard Kčs. Kromě toho přistupuje k nim
ještě několik desítek tisíc pracovníků
z drobných provozoven s příjmem v současné
době téměř půl miliardy Kčs
ročně.
Tato čísla ukazují,
že národní výbory jsou schopny řídit
a rozvíjet místní hospodářství.
Nelze ovšem říci, že by úrovni
tohoto řízení a rozvíjení služeb
byla věnována všemi národními
výbory taková pozornost a péče, které
si tak důležitý úkol zaslouží.
Výsledky ukazují, že mají ale úspěch
vždy ty národní výbory, které
zorganizují kolem sebe aktiv občanů, který
jim pomáhá v rozvíjení místního
hospodářství a kdy občané pochopí,
že je to v jejich prospěch. Uvedu jen takový
příklad z našeho kraje Gottwaldovského,
z obce Buchlovic, který byl zveřejněn i v
krajském tisku. V této obci byla stará cihelna,
která ještě před rokem byla opuštěna
a nebyla v provozu od r. 1945. Hlodal na ní zub času
a mělo se za to, že je k nepotřebě.
Místnímu národnímu výboru,
po XI. sjezdu KSČ, kde bylo jednáno i o rozvoji
služeb a místního hospodářství,
spát nedala. Soudruzi chtěli pomoci občanům
ke stavebnímu materiálu a přitom též
dopomoci obci k příjmům. Začali přemýšlet,
a nejen to, začali za pomoci občanů i pracovat.
Nechci vypočítávat
všechnu práci, než získali ve starých
cihelnách a Kovošrotu vyřazené stroje
a zařízení. Na komín, který
musel být postaven, získali cihly ze starých
komínů zbouraných v Koryčanech a Hodoníně.
Hlavní provozovna cihelny vyrostla o celé patro,
přibyly prostorné sušárny a tři
komory na pálení cihel. A výsledek? První
cihly byly vypáleny v těchto dnech, první
z jednoho miliónu, neboť asi tolik ročně
chtějí zde v příštích
letech vyrábět po doplnění mechanizace
a získání korečkového rypadla
na hlínu.
Teď to hlavní, co může
zajímat naše projektanty, stavbaře a montážní
závody. Kolik tato rekonstrukce cihelny, kde se dříve
vyrábělo ručně, stála? Dílo,
které má cenu okrouhle 1 000 000 Kčs, vzniklo
za obětavé práce místního národního
výboru a občanů nákladem 270 000 Kčs.
Všechny, kteří se na tomto díle podíleli,
těší, že uspořili hodně
peněz a že vytvořili dílo, které
slouží v době, když je cihel třeba
jako nikdy dříve, zvlášť vezmeme-li
v úvahu, že za rok 1958 bylo manko ve výrobě
cihel v podnicích místního hospodářství
v objemu 2500 bytů.
Je proto možno vysoko cenit
aktivitu tohoto místního národního
výboru, který cítí odpovědnost,
která mu byla dána ve volbách důvěrou
občanů. A taková odpovědnost patří
všem národním výborům, které
se tak dobře o místní hospodářství
a služby obyvatelstvu nestarají.
Je proto důležité,
přenáší-li se pravomoc v otázkách
místního hospodářství dále
na národní výbory, že návrh zákona
v části I vyjadřuje plnou odpovědnost
národních výborů při zajišťování
úkolů místního hospodářství
a přitom řeší organizaci tři
hlavní odvětví, a to: komunálních
služeb, místního stavebnictví a místního
průmyslu.
Stanovením jejich hlavních
úkolů osnova sleduje zabránění
nežádoucím duplicitám s výrobním
programem národních podniků, a proto podniky
místního hospodářství budou
vyrábět zboží, nářadí,
jednodušší stroje a jiné výrobky
jen tehdy, když je nelze hospodárněji vyrábět
v národních podnicích.
Odvětví bytového
hospodářství není v návrhu
zákona řešeno a bude vzhledem k jeho významu
zdůrazněném usnesením ústředního
výboru KSČ ze dne 4. a 5. března 1959 k řešení
bytového problému v ČSR do r. 1970 upraveno
zvláštním předpisem.
Část druhá předloženého
zákona posiluje pravomoc vedoucích podniků
a zajišťuje v duchu usnesení IV. všeodborového
sjezdu přímou a aktivní účast
pracujících na řízení místního
hospodářství především
prostřednictvím odborových organizací
a dává též podmínky, aby sami
občané mohli přispívat k řešení
úkolů v této široké činnosti.
Tato část dále
stanoví, že řídící funkce
rady národního výboru, který podnik
zřídil, je hlavně v zásadních
otázkách širšího dosahu. Ostatní
otázky a operativní řízení
vykonává ředitel podniku.
K zřízení podniku
a dalších organizací místního
hospodářství a rovněž tak k změnám
v organizaci podniku je potřebí vyjádření
národního výboru vyššího
stupně. Je tím úmysl docílit toho,
aby změny a řízení v organizaci mohly
být posouzeny z hlediska většího územního
celku. Právní poměry podniku jsou upraveny
obdobně jako u národních podniků včetně
kolektivních smluv, které uzavírá
ředitel s příslušným orgánem
Revolučního odborového hnutí, zastupujícím
zaměstnance. Je možno k této části
návrhu zákona upozornit, že vedení podniku
i odborová organizace měly by v rámci péče
o zaměstnance věnovat plnou pozornost výchově
dorostu, který v místním hospodářství
má proti průmyslu nepoměrně ztížené
podmínky. Z toho důvodu se do místního
hospodářství dostávají do učení
mladí lidé, kteří se často
nemohou umístit v jiných oborech. To ovšem
ke kádrovému posílení podniků
místního hospodářství nevede.
Přitom je to ale zapotřebí, aby byly vyloučeny
postupně vlivy, které zde ještě zčásti
působí ze strany některých bývalých
majitelů soukromých provozoven nejrůznějšího
druhu, které byly včleněny do místního
hospodářství.
Je proto vítat opatření,
aby na úseku výchovy a výuky učňů
a zvyšování kvalifikace kádrů
působil na krajském národním výboru
inspektor, který by dohlížel vždy v okruhu
1500 mladých lidí na jejich výchovu a výuku.
K tomu ovšem patří do budoucna i otázka
kvality a výběru pracovníků pro výuku
učňů, a to takových, kteří
by je náležitě politicky i občansky
vedli.
Důležité v této
části návrhu zákona v § 19 je
ustanovení o uplatňování hmotné
zainteresovanosti zaměstnanců při zachovávání
hospodaření podniků v zásadách
chozrasčotu. Nová mzdová soustava a její
zavedení vyžaduje vytvoření technicky
zdůvodněných výkonových norem,
i když to bude spojeno s obtížemi, ale podstatně
to ovlivní situaci v celém místním
hospodářství. Jaká je dnešní
praxe? Odměňování dělníků
se řídí dosud podle vyhlášky
ministerstva vnitra ze dne 8. června 1953. Podle této
vyhlášky je dosud používáno v podnicích
místního hospodářství 36 různých
tarifních stupnic. Tento nadměrný počet
je značně nepřehledný a vede k zbytečné
administrativě na všech organizačních
stupních. Přitom rozdíly mezi jednotlivými
stupnicemi jsou velmi nepatrné. Podíl tarifů
v plánovaných výdělcích činí
zhruba 40 - 50 %. Zastaralé tarify snižují
účinnost základních pobídkových
forem mezd - mzdy úkolové a mzdy časové
s prémií - a odrážejí se nežádoucím
způsobem při tvorbě výkonových
norem i prémiových sazeb. Bylo prováděno
i násilné zavádění úkolové
mzdy u prací, u nichž je to ekonomicky nesprávné,
a zapříčiňovalo to rozdíly
mezd zejména ve výši plánovaných
výdělků při stejné průměrné
pracovní třídě i stejných pracovních
podmínkách. Po zavedení nové mzdové
soustavy i v místním hospodářství
je proto možno očekávat, že se podstatně
zvýší i zájem zaměstnanců
o vlastní hospodaření podniků při
jejich účasti na prémiích.
Práva a povinnosti ředitele
podniku, právní poměry, organizace, činnost
podniku, jakož i jeho řízení národním
výborem upraví podrobněji statut podniků
místního hospodářství, které
vydají rady krajských národních výborů
podle zásad schválených vládou, a
to tak, aby vešly v platnost současně se zákonem,
tj. 1. I. 1960. V oddílu II této části
je důležité, že návrh zákona
poskytuje pravomoc, aby národní výbory, kromě
podniků, které jsou základním článkem
výstavby místního hospodářství,
mohly plnit své úkoly ve službách obyvatelstvu
též prostřednictvím rozpočtových
organizací a zařízením národních
výborů.
Vzhledem k tomu, že k posledním
z nich, tj. k provozovnám národních výborů,
bylo v předběžném jednání
o osnově zákona nejvíce připomínek,
potřebuje tato část více pozornosti.
Národní výbory vesměs žádaly,
aby osnova zákona alespoň v zásadách
stanovila organizační principy tohoto zařízení,
a naopak, některé resorty byly toho názoru,
aby tato ustanovení byla vypuštěna. Bylo vyhověno
požadavkům národních výborů,
i když jde o formu, která časem vyústí
do podniků místního hospodářství,
ale pro správné vedení těchto provozoven
a řešení otázek, které s nimi
souvisí, je nutné, aby v návrhu zákona
byly uplatněny.
Jde zejména o to, aby drobné
provozovny zřízené téměř
v 5000 obcích v počtu asi 24 000 plnily svůj
úkol tam, kde jiné organizace nebylo by účelné
v současné době zřizovat anebo kde
nestačí krýt potřeby obyvatelstva.
Způsob financování, zásobování
a odměňování je upraven tak, aby bylo
možno je řídit bez administrativního
aparátu. Vedoucí provozovny pracuje zpravidla manuálně.
Je ovšem potřebí podtrhnout, že důsledná
kontrola ze strany místních národních
výborů nesmí scházet, aby nedocházelo
i k záporným jevům, jako je k nezákonnému
krytí soukromého podnikání, porušování
zásady, že mzdové náklady mají
být kryty zpravidla příjmy apod. Přebytky
příjmů jsou odváděny do rozpočtu
místních národních výborů
především k rozšiřování
služeb nebo k zvelebení obcí, a tím
přispívají podstatně k zvýšení
životní úrovně obyvatelstva.
V části III, jež
pojednává o technickém rozvoji, vychází
návrh zákona z předpokladu, že organizace
místního hospodářství mohou
využívat především výsledků
výzkumné činnosti prováděné
institucemi jiných resortů. Zřizování
speciálních výzkumných pracovišť
bude upraveno v rámci celostátní organizace
výzkumu připravované Československou
akademií věd. Vývojová pracoviště
místního hospodářství jsou
a budou zřizována ve vhodných podnicích,
čímž se docílí spojení
teorie s praktickými zkušenostmi. Je nutno říci,
že i na tomto úseku se musí v místním
hospodářství hodně zlepšit, neboť
je skutečnost, že odbor pro rozvoj místního
hospodářství rady Ústředního
národního výboru hlavního města
Prahy a krajské národní výbory zatím
problém technického rozvoje v potřebné
míře neřešily nebo nezajistily jeho
rozvíjení. Za tohoto stavu se nahromadila řada
nedostatků v jednotlivých oborech místního
hospodářství, z nichž některé
uvedu: tak např. prádelny, čistírny
a barvírny mají strojové vybavení,
které ani u nově vyráběných
strojů nedoznalo proti předválečné
úrovni podstatných změn. Dosud vyvinuté
stroje neodpovídají světové úrovni
a vývoj nových automatických strojů
postupuje pomalu. Pro velká města chybí samosběrné
zametací vozy, aby čištění ulic
a odvoz odpadků byl plynulý. V současné
době nejsou ani u nás, ani v ostatních lidově
demokratických státech vyráběny a
dovážejí se z Německé spolkové
republiky. Také popelový vůz malého
obsahu pro potřebu středních i malých
měst se u nás nevyrábí. Zvýšený
dopravní ruch v městských ulicích
vyžaduje též výrobu speciálních
strojů na odklízení a nakládání
sněhu. Rovněž při terénních
úpravách zakládání městských
sadů je nedostatek drobných strojů pro orné
a kypřicí práce. V ostatních službách
to je zejména holičství a kadeřnictví,
kde nedostačuje výroba speciálních
holičských a kadeřnických zařízení.
Bude zde nutno také zvýšit hygienickou a kulturní
úroveň provozoven a zlepšit službu zákazníkům
zaváděním nových pracovních
postupů. Ve fotografických ateliérech se
provádějí barevné fotografie dosud
v nepatrném rozsahu. Nedostatky jsou způsobeny zčásti
nevyhovujícím technickým vybavením
a malou znalostí nových pracovních metod
pracovníky. Provádění úklidových
služeb v domácnosti je brzděno nedostatkem
vhodných speciálních strojů a zařízení
a jejich zavedením bylo by možno snížit
cenu těchto služeb a tím dosáhnout jejich
podstatného rozšíření.
Jsou zde i další otázky,
které bude nutno řešit, jako zastaralost výrobního
zařízení a nedostatečné pracovní
plochy v místním průmyslu, které jsou
pak příčinou setrvávání
na starých řemeslných formách práce.
Tak např. z podniku Kovoslužba, který má
zajišťovat výrobu náhradních dílů,
nebyl za poslední léta dodán prakticky žádný
stroj, který by umožnil racionálnější
výrobu a tím zlepšil a zkvalitnil opravářské
služby. Pro místní stavební organizace
není v dostatečné míře zajišťována
výroba drobných mechanizačních prostředků,
které by při současném zlepšení
v organizaci práce umožnily provádění
oprav, zejména oprav bytového fondu průmyslovým
způsobem.
Je to jen velmi stručný
výčet problémů, které bude
nutno řešit, a návrh zákona v §
31 pamatuje na to ustanovením, že poradenskou a koordinační
činnost pro výkonné orgány národních
výborů a některé společné
záležitosti, do nichž patří i vývoj,
obstarává zvláštní orgán.
Je jím Správa pro rozvoj místního
hospodářství, zřízená
vládním nařízením ze dne 23.
10. t. r.
Tento orgán byl zřízen
proto, že odbor pro rozvoj místního hospodářství,
včleněný do aparátu rady Ústředního
národního výboru hlavního města
Prahy, nemohl dostatečně zajistit koordinaci návrhů
a řešení společných otázek
místního hospodářství. Správa
pro rozvoj místního hospodářství
bude kromě shora uvedené činnosti zajišťovat
jednotnost v oblasti mzdové a cenové politiky, podnikové
metodiky a bude působit při provádění
předpisů o hospodaření s byty. Převezme
dále sledování a kontrolu soutěže
za rozvoj služeb pro obyvatelstvo a výroby z místních
zdrojů. Zřízením Správy není
dotčena pravomoc a odpovědnost národních
výborů a jejich výkonných orgánů,
která jim byla svěřena po zrušení
ministerstva místního hospodářství.
Závěrečná
část návrhu zákona stanoví,
jak budou řešeny otázky plánování,
financování, účetní evidence,
statistiky a správy národního majetku. Navrhuje
zrušení zákona č. 105/1953 Sb. a dalších
vyhlášek, které budou přijetím
nového zákona překonány.
Soudruzi a soudružky poslanci!
Otázkami místního
hospodářství se zabýval ve svém
referátě na XI. sjezdu Komunistické strany
Československa první tajemník ústředního
výboru KSČ a president republiky s. Novotný
a ukázal na to, že v poskytování služeb
obyvatelstvu jsou stále poměrně velké
nedostatky. Tento sjezd v souvislosti se zvyšováním
životní úrovně určil, že
je třeba věnovat pozornost tomu, aby byly všestranně
rozšířeny a zkvalitněny služby
placené obyvatelstvem.
Je pravda, od té doby se znovu
v organizaci a práci místního hospodářství
hodně zlepšilo a národní výbory
hledají jiné formy, jak získat zkušenosti,
aby zlepšily práci podniků místního
hospodářství. Ve dnech 20. a 21. 11. 1959
se uskuteční v Brně výměna
zkušeností pracovníků okresních
stavebních podniků z celé republiky. Tato
akce, nazvaná "Den nových zkušeností",
je zaměřena hlavně na využití
nejnovějších poznatků v zemědělské
výstavbě. V listopadu se rovněž uskuteční
návštěva pracovníků domovních
správ kraje Gottwaldovského a Bratislavského,
kterou organizuje prvně jmenovaný kraj, neboť
bratislavští pracovníci mají z tohoto
úseku velmi dobré zkušenosti.
Jednotlivé krajské
národní výbory vypracovaly dokument o rozvoji
místního hospodářství a služeb
obyvatelstvu do konce roku 1965. Za zvlášť obsažný
a konkrétní je možno považovat dokument
o rozvoji služeb pro obyvatelstvo kraje Hradec Králové.
Z jeho obsahu je možno usoudit, že tomuto krajskému
národnímu výboru jsou známy nedostatky
v této činnosti a v dokumentu jsou též
navrhována adresní opatření k jejich
odstranění. Na vypracování tohoto
dokumentu v Královéhradeckém kraji se podílely
téměř všechny národní
výbory a účinnost již nyní má
proto, že je prováděna jeho kontrola ze strany
občanů, a to hlavně Výboru žen.
Je proto zapotřebí, aby ve všech krajích
tyto dokumenty byly uváděny za pomoci aktivu občanů
v život co nejdříve.
Soudruzi a soudružky poslanci!
Jsem přesvědčen,
že předložený návrh zákona
o místním hospodářství bude
základem k zlepšení a zkvalitnění
služeb placených obyvatelstvem, i v celém rozsahu
zlepšením práce podniků, organizací
a provozoven místního hospodářství
řízených národními výbory.
K tomu jistě přispěje
i usnesení vlády z minulých dnů "O
opatřeních k odstranění nedostatků
v místním hospodářství a ve
výrobních družstvech, zejména v rozvoji
služeb placených obyvatelstvem", které
řeší hlavně otázky stanovení
produktivity práce, mzdových fondů, zisku
a možnosti zvýšení stavu pracovníků,
ovšem v souladu s výkony. Rovněž se zabývá
i plánováním podle oborů a organizací
zásobování místního hospodářství.
V závěru zdůrazňuji,
že přijetím zákona o místním
hospodářství nevzniknou zvýšené
výdaje pro státní rozpočet. Výbory
hospodářský a rozpočtový a
ústavně právní projednaly návrh
zákona o místním hospodářství
a předkládají jej tímto podle společné
zprávy výborové plénu Národního
shromáždění k projednání
a schválení, doporučují jeho přijetí,
aby mohl sloužit jako účinný nástroj
k řízení místního hospodářství,
zvyšování služeb obyvatelstvu a tím
přispívat k spokojenosti občanů naší
republiky. (Potlesk.)
Místopředsedkyně
Hodinová-Spurná: Přistoupíme
k rozpravě o tomto bodu pořadu. Do rozpravy jsou
přihlášeni poslanci Šmehlíková
a Sedláček.