V nejbližší době
budete projednávaný zákon uvádět
do života na všech vašich pracovištích.
Na vás je, abyste docenili a pochopili svou úlohu,
kterou máte sehrát na tomto důležitém
úseku výstavby naší nové společnosti.
Je řada těch, kteří již tuto
úlohu pochopili. Ale jsou ještě takoví,
jak říkal jeden mladý pracovník místního
hospodářství, kteří našemu
rozvoji služeb stále škodí. Škodí
nejen tím, že raději než služby dělají
melouchy, ale i tak, že rozsévají jed falešnou
chválou starých časů z doby jejich
vlastního podnikání. Nehovoří
však nikdy o tom, jak oni pečovali o lidi a mládež
a kolik na svém podnikání vydělávali.
Jsou ještě i takoví, kteří jen
mlčí a plní příkazy bez vlastní
iniciativy, nebo takoví, kteří s nechutí
plní služby. Nebo úprava vaší hlavy
- i některé fantazie na hlavách žen,
mluví samy o tom, že to za normální
zaplacení na účtenku nebylo. Chceme chápat
tu velikou úlohu procesu převýchovy člověka,
ale dnes je již čas, abyste vy všichni pochopili,
že vaše tvůrčí činnost a
vaše skryté schopnosti nemohly být nikdy tak
uplatněny jako dnes. Vždyť se vám dávají
nesmírné možnosti bez rizika soukromého
podnikání uplatnit své řemeslo, využít
svých schopností a dát společnosti
všechno, co mistrně ovládáte. Dnes sloužíte
lidu bez poníženosti, lidu, který bojuje za
splnění plánu na všech úsecích
našeho hospodářského života. Dobře
vykonanou prací stojíte pak v pozici rovného
s rovným.
Ke službám vůbec
by se dalo v souvislosti s projednávaným zákonem
ještě mnoho co říci. Nejméně
tolik, jak široký je rozsah těchto služeb
samých. Naším společným zájmem
musí však být, abychom v důsledku dalšího
zvyšování růstu životní
úrovně spojili společné úsilí
příslušných národních
výborů, odborových organizací na závodech,
všech pracovníků MH tak, aby placené
služby obyvatelstvem odpovídaly životní
úrovni našich pracujících. (Potlesk.)
Místopředsedkyně
Hodinová-Spurná: Přerušuji schůzi
na 15 minut.
Místopředseda dr. Polanský
(zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi
Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v rozpravě.
Dávám slovo poslanci Sedláčkovi.
Posl. Sedláček:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Projednáváme návrh
zákona o místním hospodářství,
který má být základní směrnicí
a pomocníkem při řízení dnes
tak nesporně důležitého úseku
v národním hospodářství. Jednání
o návrhu zákona pokládáme o to za
závažnější, že jde o mladý
úsek našeho národního hospodářství,
vyžadující pro svou rozmanitost, rozsáhlost,
kádrové problémy a v neposlední řadě
pro svůj politický význam, kdy služby
místního hospodářství se dotýkají
uspokojování občanů, byť někdy
i v malých věcech, zvláštní péče.
Pro složitost tohoto úseku,
který klade zejména velké nároky na
organizační práci, na správnou volbu
plánovacích metod apod., je přirozené,
že vývoj deseti let od vzniku místního
hospodářství nepřecházel tak
hladce jako u národního průmyslu. Z vlastních
zkušeností víme, jak se hledaly nové,
nejvhodnější cesty a nejsprávnější
organizace. Proto jsme byli svědky častých
reorganizací, které ve svých konečných
výsledcích dosažených v poslední
etapě se ukazují jako úspěšné.
Hlavním kladem základních
opatření, která naše strana a vláda
provedla, je nepochybně decentralizace pravomoci řízení
místního hospodářství přímo
našimi národními výbory. Řízení
národními výbory se bezesporu osvědčilo.
Malé a větší měrou rozšířené
provozovny podniků místního hospodářství
potřebují k jejich zvládnutí menší
oblasti. Zde nám řízení komunálních
služeb místními národními výbory,
okresních stavebních podniků okresními
národními výbory a nakonec i řízení
místního průmyslu převážně
krajským národním výborem jistě
pomohlo. Dokazují to výsledky, kterých bylo
na tomto úseku dosaženo.
Chtěl bych poukázat
na výsledky podniků místního průmyslu.
Přitom přirozeně chci upozornit i na některé
problémy, které v organizaci a řízení
ještě jsou nedořešeny, nebo nejsou řešeny
ještě uspokojivě. Je to zejména v oblasti
plánování a materiálně technického
zásobování částečně
i v cenové tvorbě, které nepostihly do jisté
míry odchylnost místního hospodářství
od jiných sektorů národního hospodářství.
K tomu podstatně přispěje nový zákon,
který vychází z nových podmínek.
Zákon legislativně upravuje stav odpovídající
dosaženému vývoji, ale zejména, což
bych rád podtrhl, umožňuje jeho další
rozvoj. Ukazuje se například, jak v místním
hospodářství vedle prováděné
decentralizace řízení se současně
i osvědčila určitá, podle možností
uskutečněná specializace. To se zejména
projevilo odloučením služeb od výroby
a ve výrobě pak vytvořením podniků
podle oborů. Tak například provedením
specializace a zřízením krajských
podniků místního průmyslu v kraji
Gottwaldov se zvýšila produktivita práce v
místním průmyslu o 13 % a hrubá výroba
v roce 1958 proti roku 1957 o 14 %. Došlo ke snížení
nevýrobních pracovníků o 80 osob a
po převedení do výroby bylo dosaženo
zvýšení o 3 700 000 Kčs při průměrné
produktivitě 46 000 Kčs na jednoho dělníka.
Tím se také poměr výrobních
zaměstnanců k nevýrobním zlepšil
o 12 %.
Ukázalo se tedy, že provedená
specializace a vytvoření krajských podniků
v místním průmyslu byla správná
a pomáhá zajišťovat výrobu nedostatkového
zboží pro kraj i celé národní
hospodářství. Podniky místního
průmyslu, např. v našem kraji, mají
snahu vyrábět pro trh nové druhy výrobků,
kterými se výroba národních podniků
nezabývá. Naše podniky mají zájem
toto nedostatkové zboží vyrábět,
jak jsem si ověřil, mnohdy i přes vznikající
technické a materiálové těžkosti,
který stávající zákon brzdil
a nedovoloval tento rozmach.
Tak například krajský
Kovopodnik místního průmyslu v Jarošově
při svém vzniku dostal za úkol příkazem
ministra místního hospodářství
vyrábět pro Obnovy v celostátním měřítku
opravářské stroje a náhradní
díly. Jistě to není úkol malý,
přihlédneme-li k množství starých
typů strojů na opravy obuvi kožené i
gumové, punčoch i pneumatik všeho druhu a rozměrů.
Dříve tyto stroje i náhradní díly
vyráběly národní podniky Svit, Minerva
aj. Tuto výrobu však postupně národní
podniky ruší, aniž by Kovopodniku předaly
potřebnou dokumentaci a potřebné výrobní
prostředky.
Je proto pro takovýto podnik
místního průmyslu velmi obtížné
tento úkol zajišťovat bez potřebných
vhodných strojů. Tak například z požadovaných
19 soustruhů pro všechny podniky místního
hospodářství v kraji na rok 1960 činí
příděl pro celý kraj pouze 3, nehledě
k tomu, že uvedený podnik vyrábí pro
celé naše území a požadované
stroje by potřeboval sám. Škoda například
dále je, že Kovopodnik pro nedostatek některých
obráběcích strojů nemůže
ve větší míře rozjet výrobu
zhotoveného prototypu, kterým je automatický
protektorovací lis na pneumatiky "Ideál 800".
Tento potřebují nejen naše Obnovy vzhledem
k rozvíjejícímu se motorismu a nutným
úsporám, ale zájem o lis mají i jiné
státy, včetně Sovětského svazu.
Pracovníci v místním
průmyslu v Jarošově zhotovili prototyp nové
pračky zn. Kmita, která na veletrhu byla po zásluze
obdivována. Její výhoda je i v tom, že
ji lze používat i v době, kdy se předpokládá,
že k praní bude používáno chemických
prostředků. Po zvážení technických
možností podniku muselo rozhodnout technické
vedení podniku - a myslím, že správně,
vzhledem k dobře nasycenému trhu pračkami,
předat pračku do výroby n. p. Kovosmalt Trnava,
který je na pračky zaměřen a zavedením
nového výrobku může vyloučit
jistě méně moderní typy.
V tom je totiž velký
problém místního průmyslu, že
musí dbát, aby vyráběl jen doplňkové
potřeby a nikoliv to, čeho je na trhu dostatek.
Ovšem na druhé straně to znamená, že
národní podnik po delším úsilí
výrobek ani do výroby nedá, asi proto, že
to není jeho prototyp a je zde nakonec i nebezpečí,
že nový kvalitnější sortiment se
na trh nedostane. Půjde tedy o to, aby Kovosmalt Trnava
co nejdříve tento druh výrobku dodával
našim spotřebitelům a nečekal, až
bude zastaralý. O to mají největší
obavy pracující Kovopodniku, kteří
s vyvíjením nového prototypu doslova žili
a byli by neradi, kdyby výsledek jejich práce někde
nevyužit zapadl.
Problém výrobní
náplně podniků je i v jiných oborech.
Zejména v poslední době se markantněji
vyhranil na úseku potravinářské výroby,
kde ministerstvo potravinářského průmyslu
- ekonomicky jistě správně - namítá,
že podniky místního průmyslu Výživa
vyrábějí výrobky, které je
národní podnik schopen dostatečně
zajistit. Například i v krajském podniku
Výživa v Gottwaldově zjistilo ministerstvo
státní kontroly, že některé výrobky,
které dodává na trh ministerstvo potravinářského
průmyslu, vyrábí a dodává i
mimo kraj krajský podnik Výživa.
Přitom výrobní
náklady krajského podniku jsou podstatně
vyšší a výroba není tedy z hlediska
národního hospodářství rentabilní.
Je třeba si však postavit otázku, proč
velkoobchodní organizace při možnosti velké
nabídky u národního podniku objednávají
u místního průmyslu? Není to otázka
kvality, která u obchodních podniků podporuje
tento stav?
Domníváme se, že
bude třeba, aby potravinářský průmysl
si z toho vzal ponaučení. Proto i když v zásadě
nelze doporučovat duplicitní výrobu, nelze
opomíjet i druhou stránku věci, kvalitu.
Charakter místního
průmyslu jako doplňkového systému
výroby a jeho potíže s tím souvisící
- není-li patřičný a správný
poměr mezi národními podniky, místním
hospodářstvím a výrobními družstvy
- lze dokumentovat podle uváděného příkladu
Kovopodniku i na doplňkové výrobě
v oboru textilu. Po snížení cen konfekce se
projevuje nedostatek dětských částí
obleků. Národní podniky, které se
touto výrobou zabývají, neuspokojují
zvýšené požadavky spotřebitelů
v tomto sortimentu - snad vzhledem k větší
pracnosti - a tím obtížnějšímu
plnění plánu. O nic lepší však
není situace v místním průmyslu. I
zde platí ukazatele zvyšování plánu
produktivity, snižování nákladů
apod. Přesto krajský podnik místního
průmyslu Textilní výroba v Kroměříži
je ochoten po dohodě s velkoobchodem vyrobit některé
doplňky dětských obleků přesto,
že tato výroba je i pro něj ztrátová.
Nízké příděly
kvalitních materiálů jsou hlavní překážkou
v plnění úkolů místního
průmyslu, zejména v exportu. Tyto výrobky
nelze přece vyrábět jen z odpadových
materiálů, které podniky místního
hospodářství mají v převážné
míře zpracovávat. Zásada, aby byly
využívány místní zdroje, je jistě
správná. Nehodí se však vždy a
všude pro jednotlivé případy. Na druhé
straně zase je třeba, aby nové a dobré
výrobky místního průmyslu, který
má poměrně velké úkoly v exportu
z celkové své produkce, dovedly uplatnit na zahraničním
trhu exportní podniky. Například výrobky
z košíkářství, keramiky atd.
Velká potíž je v tom, že podniky místního
hospodářství se dávají zpravidla
do jednoho pytle. Že to někdy škodí, ukazuje
například zkušenost Oděvního
podniku města Gottwaldova. Tento podnik mimo jiné
zhotovuje oděvy na zakázku. Pro nedostatek vhodných
materiálů nemůže však nabídnout
zákazníkovi dostatečný sortiment látek.
Zákazník látku musí nakoupit ve státním
obchodě a pak se již neobrátí na tento
podnik s ušitím, ale v mnohém případě
vyhledá člověka, který mu z této
látky oděv ušije, to znamená, že
vyhledá fušera. Jistě tento zjev je nežádoucí.
Do určité míry by se tomu odpomohlo, kdyby
podnik mohl nabídnout zákazníkovi tytéž
látky, jaké jsou ve státním obchodě.
To vyžaduje ovšem správnější
způsob zásobování než dosud.
Podobné případy lze uvést i z opravářské
činnosti u čalouněného nábytku.
Zde je tento stav ještě nepříznivější.
Ve státním obchodě je široký
výběr potahových látek, avšak
v opravářských podnicích MH se opět
setkáváme s naprostým nedostatkem co do kvality
a sortimentu. Rovněž zde dochází k použití
služeb různých fušerů a tím
unikají tržby od obyvatelstva. Jsem přesvědčen,
že i tato otázka v zásobování
bude uspokojivě vyřešena. Pokládám
za iniciativní návrh soudruhů ze Slovenska,
kteří lepší zásobování
vyřešili tím, že zásobování
látkami převzali z dosavadního Řempa
do krajské základny místního hospodářství,
která k problémům podniků místního
hospodářství má bližší
vztah.
Jistě záleží
hodně i na iniciativě pracovníků podniků
místního hospodářství. Není
chyba vždy jen v organizaci. Domnívám se, že
například Oděvní podniky místního
průmyslu budou moci následovat příkladů
výrobních družstev, které nakupují
u spotřebních družstev, nebo uvedeného
případu ze Slovenska a tím si zajistí
lepší sortiment a výběr. Doposud se
setkáváme s tím, že při uplatnění
iniciativy pracovníků narážíme
na předpis a na odpověď - návrh nelze
uplatnit, plánovací a finanční metodika,
resp. cenové předpisy to nedovolují.
Posuďme, zda je správné
schvalovat až v Praze nové druhy výrobků
a jejich ceny například u limonád a cukrářských
výrobků, vyráběných v krajském
podniku Výživa.
Domnívám se, že
by přenesení této pravomoci po zrušení
min. místního hospodářství
na krajský národní výbor bylo jistě
správné a přispělo by k rychlejšímu
rozšiřování výroby rozmanitého
sortimentu. Zavádění nových druhů
cukrářských výrobků je žádoucí
již proto, že státní katalog těchto
výrobků již nevyhovuje požadavkům
spotřebitele, a to proto, že u těchto receptur
je ve velké míře používáno
marmelád, umělých tuků a jiných
jednostranných materiálů, o které
naši občané, vzhledem k rostoucím nárokům,
vyplývajícím z rychlého růstu
životní úrovně, většinou
již nestojí. Věřím, že dnešní
návrh zákona, který projednáváme,
uvolní ruce i od podobných předpisů
a umožní pružnější řešení
potřeb místního průmyslu.
Očekáváme též
mnoho od nové správy pro rozvoj místního
hospodářství při Úřadu
předsednictva vlády a od jejího poradního
sboru, který musí lépe vyřešit
sporné otázky, které nutně musí
vznikat mezi národními podniky, místním
průmyslem a výrobními družstvy, u nichž
nejčastěji dochází k duplicitám
výroby a mohou být odstraněny jen řádnou
plánovitou činností, celkovou koordinací
jak jejich výroby, tak i vývoje a výzkumu
a materiálně technického zásobování.
Víme, že tyto otázky byly dosud, na základě
dřívějšího zákona, bolavým
místem rozvíjející se činnosti
místního průmyslu.
Poukázal jsem na některé
nedostatky v místním průmyslu proto, že
stávající zákon číslo
105/1953 Sb., o místním průmyslu a komunálním
hospodářství, již nedovoloval plnit
ta usnesení, která byla dána místnímu
hospodářství usnesením XI. sjezdu
Komunistické strany Československa ke splnění.
Proto doporučuji Národnímu
shromáždění nový zákon
o místním hospodaření ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský:
Pořadí přihlášených řečníků
je vyčerpáno.
Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se již nikdo nehlásí,
dávám proto zpravodaji slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Podola: Vzdávám
se slova.
Místopředseda dr. Polanský:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Protože nebyl podán žádný
pozměňovací návrh, navrhuji, abychom
hlasovali o celém vládním návrhu zákona
najednou podle předložené společné
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního.
Má někdo nějaké
námitky proti tomuto způsobu hlasování?
(Nebyly.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým
vládním návrhem zákona o místním
hospodářství ve znění společné
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní
shromáždění jednomyslně schválilo
vládní návrh zákona o místním
hospodářství.
Tím jsme projednali pátý
bod denního pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu dnešního pořadu, kterým
je
6. Společná zpráva
výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního k
vládnímu návrhu zákona (tisk 350)
o opatřeních týkajících se
některého soukromého domovního majetku
(tisk 356).
Zpravodajem je poslanec Štefánik,
dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Štefánik:
Vážené Národné zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia poslanci!
Súčasný vývoj
vnútropolitickej situácie znova nám všetkým
potvrdzuje, že žijeme v období búrlivého
činorodého rastu a plnej, tvorivej ľudskej
aktivity.
Správne usmerňovanie
a vedenie tejto činorodej aktivity, ktoré tak úspešne
prevádza Komunistická strana Československa,
odráža sa v celom rade vynikajúcich úspechov,
ktoré sme zaznamenali v uplynulom období a to ako
v upevňovaní nášho ľudovodemokratického
zriadenia a budovania socialistického hospodárstva,
tak i v stálom zvyšovaní hmotnej a kultúrnej
úrovne pracujúcich.