§ 3 vládního návrhu zákona v
plné míře vyčerpává,
co je podstatou poslání našich muzeí
a galerií. I když naše muzea a galerie za dobu
svého trvání byla významným
nástrojem kulturní práce, neplnila ve své
dosavadní formě dostatečně své
výchovné poslání. Právě
tento zákon, který budeme dnes schvalovat, značně
přispěje k splnění tohoto úkolu,
a aby v duchu nového zákona správně
se odrážely ty velké historické a kulturní
tradice, na něž může být naše
vlast hrdá a aby současně odrážely
i náš nový socialistický život,
naši socialistickou kulturní revoluci.
Soudružky a soudruzi poslanci, kulturní výbor
NS projednal předložený návrh zákona
ve svém zasedání 23. června t. r.
a doporučuje jej plénu NS ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Prerušujem teraz na 15 minút
schôdzu.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi.
Budeme pokračovat v projednávání pořadu.
O slovo se přihlásil ministr školství
a kultury dr. František Kahuda. Prosím soudruha
ministra, aby se ujal slova.
Ministr školství a kultury Frant. Kahuda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Osnovy tří zákonů, které vláda
republiky předkládá k projednání
Národnímu shromáždění,
zákon o osvětové činnosti, zákon
o jednotné soustavě knihoven a zákon o muzejích
a galeriích, mají v podstatě dokončit
řadu dosavadních právních úprav
kulturní oblasti v současné etapě
jejího rozvoje.
V posledních letech byla v tomto smyslu přijata
řada opatření, kterými se upravila
v roce 1953 autorská práva, v roce 1956 otázky
ochrany přírody, v roce 1957 problematika vývoje
našich divadel, uměleckořemeslné práce
a lidové umělecké výroby, koncertní
a jiné hudební činnosti, dále pak
artistické produkce, estrád a lidové zábavy
a konečně v roce 1958 byla památkovým
zákonem zajištěna ochrana a využití
našeho materiálního kulturního bohatství.
Dnes předkládáme Národnímu
shromáždění osnovy, které se
týkají úseku, jemuž připadá
v období dovršení socialistické výstavby
důležité poslání. Osnova osvětového
zákona má zásadně upravit rozsáhlou
oblast osvětové činnosti, tedy činnost
směřující k socialistické výchově
nejširších vrstev našeho občanstva
a k uspokojování kulturních potřeb
lidu. Na tuto osnovu navazují další dva zákony,
zabývající se prací muzejí,
galerií a knihoven. Tato kulturní zařízení
mají samozřejmě i své specifické
úkoly. Je však nesporné a musíme to
od nich požadovat, aby muzea, galerie a knihovny patřily
k nejpřednějším šiřitelům
socialistické osvěty. Úprava jejich organizace
a činnosti proto těsně souvisí se
základní úpravou činnosti osvětové.
Na přípravě všech tří
osnov se podílel široký aktiv zástupců
zúčastněných organizací a institucí,
zvláště též na národních
výborech, což umožnilo zvážit zevrubně
potřeby současného života i perspektiv
socialistické a komunistické výstavby. Práce
na osnovách všech tří zákonů
vycházela též ze zkušeností získaných
decentralizačním procesem a sledovala další
posílení decentralizace.
Osnovy nových kulturních zákonů se
již řídí směrnicemi vyplývajícími
pro kulturní politiku z jednání a usnesení
XI. sjezdu KSČ, rozpracovávají podněty
z dílčích usnesení ÚV naší
strany, obrážejí některé závěry
z nedávného Sjezdu socialistické kultury
a navazují i na celostátní konference tvůrčích
uměleckých svazů a kulturních a osvětových
pracovníků. Cíle, jež v předlohách
zákonů sledujeme, vyplývají z cílů
socialistické kulturní revoluce. Obsahem a posláním
osvěty, základními úkoly muzeí,
galerií a knihoven jsou cílevědomé
a soustavné šíření vědeckého
světového názoru, boj proti buržoazním
ideologiím a přežitkům v myšlení
lidí, vysvětlování a uskutečňování
politiky naší komunistické strany, směřující
k dovršení socialistické výstavby a
k zajištění mírových podmínek
pro naši práci a náš život. Činnost
všech zařízení, o nichž pojednávají
nové zákony, přispívá ke zvyšování
všestranného vzdělání pracujících,
k výchově uměním a k vytváření
podmínek pro bohatý kulturní a společenský
život. Aktivita socialistických osvětových
zařízení, muzeí a knihoven vychází
z pokrokových buditelských tradic, na novém
stupni a v nových podmínkách rozvíjí
působení někdejších dělnických
kulturních a výchovných spolků a kroužků,
uvědoměle směřuje k národní
a lidové formě a novým kvantitativně
i kvalitativně odlišným podílem obohacuje
vzdělanost a kulturnost našich generací.
Při této činnosti se uplatňují
nejrozmanitější prostředky a formy -
přednášky a výstavy, dokumentační
materiál a předměty výtvarné
kultury, umělecký a naučný film, diskuse
a besedy, krásná i naučná literatura,
hudba i zpěv, divadelní hry atd. Není zde
možné vypočítávat, jaké
veliké poslání při tom zaujímají
ta zařízení, která vznikla péčí
státu až v naší socialistické epoše.
Dosavadní síť byla v krátké době
doplněna o vysoký počet institucí
nových druhů. Nově byly vybudovány
stovky závodních klubů a kulturních
domů Revolučního odborového hnutí,
více než 10 000 osvětových besed a osvětových
jizeb na vesnicích, 282 osvětových domů
v okresních a krajských městech, řada
dříve neznámých parků kultury
a oddechu apod. Základním článkem
sítě osvětových zařízení
se staly instituce klubového typu: závodní
kluby, kulturní domy, osvětové besedy, družstevní
kluby JZD, armádní kluby, kulturní střediska
ČSD a parky kultury a oddechu.
Marně bychom hledali ve starším slovníku
či v předválečné literatuře
pojem "lidová umělecká tvořivost".
Samozřejmě, že se i dříve zpívalo,
tančilo, hrálo divadlo. Máme bohaté
dědictví folklóru, slavnou tradici sborového
zpěvu, dechové hudby, lidového loutkářství
a ochotnického divadla. A přece je dnešní
lidová umělecká tvořivost něčím
novým. Již po osvobození se rodily četné
soubory, bez nichž se neobešlo takřka žádné
shromáždění. Jaký nový
elán vyzařoval z jejich vystupování!
Dokazovaly, že nechtějí jen zpívat,
hrát divadlo nebo jinak rozvíjet své kulturní
snahy, ale že chtějí lidem kolem sebe i něco
velmi závažného říci. Naše
společnost této lidové umělecké
tvořivosti samozřejmě poskytla všechny
prostředky. Je dnes chloubou našeho lidově
demokratického zřízení, že téměř
34 tisíc souborů lidové umělecké
tvořivosti obohacuje náš kulturní a
společenský život. Dnes již patří
k tradicím, že u nás každoročně
pořádáme jejich celostátní
přehlídky, festivaly a výstavy. Je již
proslavena přehlídka lidových písní
a tanců ve Strážnici, soutěž ochotnického
divadla na Jiráskově Hronově, loutkářská
Chrudim, Hviezdoslavův Kubín, Wolkerův Prostějov
apod.
Obdobným spontánním způsobem se projevily
i snahy našeho osvobozeného lidu po novém vzdělání.
V kulturních zařízeních se počal
vytvářet systém dobrovolné lidové
výchovy. Organizují se různé druhy
kursů, ekonomických škol, lidových akademií,
universit a polytechnik. Nebyli to jenom pracující
z měst, kteří projevili novou touhu po vzdělanosti.
Tyto snahy se rozšířily i na naší
socialistické vesnici. Osvětová a vzdělávací
činnost tak značně pokročila od svých
skrovných poválečných začátků.
Uvažme, jaký je již rozdíl od toho, kdy
jsme se soustřeďovali na vysvětlování
základů historie přestavby naší
společnosti, ukazovali na význam plánovaného
hospodářství a získávali občany
k plnění hospodářských plánů.
Dnes přispívají osvětová a
vzdělávací zařízení
již k co nejširšímu uplatnění
socialistických metod práce, napomáhají
vnitřní konsolidaci a politickému i organizačnímu
rozvoji družstev, starají se o zvyšování
odborné kvalifikace socialistických pracovníků,
zaměřují svou pozornost k otázkám
dovršení socialistické výstavby a přechodu
k reálnému komunismu. Mimořádný
význam pro vzdělanost a politický rozhled
občanů má Čs. společnost pro
šíření politických a vědeckých
znalostí. Seznamuje naše pracující s
nejnovějšími výsledky vědeckého
bádání, pomáhá jim z nových
poznatků odvozovat poučení pro budovatelskou
praxi, umožňuje jim objasňovat si otázky
kultury a osvojit si hodnoty literatury a umění,
informuje je prostřednictvím početného
aktivu svých lektorů o mezinárodní
a vnitropolitické problematice, upevňuje v nich
vědecký názor na vznik světa, života
a lidské společnosti. Od svého ustavení
v červnu 1952 do roku 1958 zajistila tato dobrovolná
organizace ve všech krajích republiky celkem 272 000
přednášek a navštívilo je téměř
15 a půl miliónu posluchačů.
Neobyčejný vzestup kulturnosti a vzdělanosti
našich pracujících spolu s nároky našeho
politického, hospodářského, ideového
a uměleckého dění vyžadují,
abychom se účinně postarali o jednotu kulturního
a výchovného působení všech složek,
které se účastní na socialistickém
uvědomování našeho lidu.
Toto zajištění kulturní a výchovné
jednoty je jedním z hlavních účelů,
pro které byly zákony, jež dnes předkládáme,
vypracovány.
Chtěl bych k jednotlivým zákonům připojit
některé poznámky.
Osnova osvětového zákona sleduje těsné
spojení osvěty se životem a potřebami
pracujících. Je v ní zdůrazněna
významná úloha národních výborů.
Postupem decentralizace je rozvoj osvětové činnosti
závislý především na aktivitě
a odpovědnosti národních výborů,
jimž je svěřeno sestavení plánů
této činnosti, závazného pro všechny
organizace a instituce, které v obvodu jednotlivých
národních výborů rozvíjejí
kulturní a osvětovou činnost. Předpokládá
se, že národní výbory vejdou v co nejtěsnější
spolupráci s těmito orgány, aby mohly sledovat,
kontrolovat a v plánu hodnotit souhrn osvětové
aktivity.
Jako vážný aktuální problém
se projevuje otázka koordinace. Hovoří se
o tom i v usnesení ÚV KSČ o dalším
rozvoji osvětové práce. Nejde při
tom jen o organizační stránku věci,
o kalendářní dohadování akcí.
To hlavní spočívá v nutnost zajistit
jednotu politického a kulturního života. V
tomto ohledu přísluší významná
úloha národním výborům, které
podle ústavního zákona o řízení
hospodářské a kulturní výstavby
odpovídají za úsek osvěty v celé
šíři. Přitom je třeba, aby národní
výbory vypracovaly se všemi společenskými
organizacemi společné plány kulturní
činnosti nejen krátkodobé, ale i dlouhodobé,
které by sjednotily úsilí všech organizací
při provádění osvětové
práce v místě. Takový plán
by měl obsahovat asi tyto složky:
1. Vytyčení ideových cílů.
Půjde např. o to, nestavět zájmy kulturní
proti zájmům finančním, dále
o to, odstranit živelnost a falešné názory
na osvětu a kulturu, zdůvodňující,
že v kulturní činnosti na vesnici je možno
provozovat jen to, co lidé chtějí. Ideové
cíle vyžadují, aby bylo praktickou koordinací
sjednoceno a zaměřeno úsilí všech
složek podle místních poměrů
na hlavní úkoly a tím dosaženo největší
účinnosti.
2. Jde o úkoly na jednotlivých úsecích.
Jde o dělbu práce na úseku filmu, divadla,
estrád, přednášek, besed, exkurzí
apod.
3. Jde o rozdělení úkolů mezi jednotlivé
organizace. Není třeba, aby každá ze
společenských organizací chtěla provozovat
v celém rozsahu všechny kulturní akce. Proto
je třeba se dohodnout, která organizace se bude
věnovat převážně divadelní
ochotnické činnosti, která přednáškám,
která bude pečovat o společenské zábavy
apod.
4. Jde o kulturní výstavbu. Půjde převážně
o svépomocnou výstavbu zařízení,
osvětových domů, besed, kulturních
klubů JZD apod.
Národním výborům budou tyto plány
připravovat stálé školské a kulturní
komise. Jejich činnost na úseku osvěty se
zatím - nutno poznamenat - podceňuje. Tyto stálé
komise mají spolupracovat se všemi společenskými
organizacemi a budou pro plénum národního
výboru přicházet s komplexními rozbory,
návrhy apod.
Na podkladě nového zákona bude lépe
než dosud zajištěna spolupráce národních
výborů s dobrovolnými organizacemi a koordinace
osvětové činnosti, zvláště
pokud jde o využití osvětových zařízení
národních výborů a kulturních
zařízení jiných složek, zejména
Revolučního odborového hnutí a jednotných
zemědělských družstev. Je samozřejmé,
že nebude zasahováno do pravomoci těchto složek
při plnění jejich speciálních
úkolů. Osnova neuzavírá cestu ani
iniciativní činnosti dobrovolných organizací.
Předpokládá, že organizace mládeže,
tělovýchovné organizace apod. budou ještě
hojněji pořádat veřejné kulturní
a společenské podniky, besídky, akademie,
divadelní a filmová představení, zábavy
a plesy, že budou organizovat vlastní hudební
a jiné soubory lidové tvořivosti popřípadě
zřizovat své klubovny jako základny pro kulturní
činnost zaměřenou převážně
do řad vlastního členstva.
Všechny osvětové zákony vymezují
kompetenci ministerstva školství a kultury a přiznávají
mu zvláštní působnost tam, kde se má
projevovat jako činnost koordinační a doporučující.
Jak jsem již naznačil, klademe stále větší
důraz na osvětová zařízení
klubového typu. Ta mají být vedoucí
osvětovou složkou v místě. Chceme, aby
sdružovala všechny občany ke kulturnímu
a společenskému životu, a to jak ve městech,
tak i na vesnicích. Zřizovat taková zařízení
v průmyslových centrech je záležitostí
především orgánů Revolučního
odborového hnutí. Na vesnici má povinnost
založit osvětové zařízení
klubového typu buď rada národního výboru
nebo jednotné zemědělské družstvo,
při čemž musí postupovat podle plánu,
podle uvážených potřeb a reálných
možností. Je přirozené, že i jiné
složky Národní fronty by se měly na
zřizování a provozu základních
osvětových zařízení účastnit.
Budeme také pečovat o to, aby umístění
a vybavení kulturních středisek odpovídalo
jejich úkolům. Kulturní středisko
musí přece jak po vnější stránce,
tak i svým vnitřním zařízením
působit příznivým dojmem.
Trvalým problémem v oblasti osvěty jsou otázky
personální a kádrové. Osvětová
práce nedosahuje mnohdy žádoucí politické
a ideové úrovně. Je tomu tak zejména
proto, že není zajišťována pracovníky
s dostatečnou ideovou a odbornou kvalifikací. Osnova
proto počítá s jednotnou soustavou vzdělávací
péče pro všechny osvětové pracovníky,
ať působí v kterékoli organizaci.
Chtěl bych vyzvednout tu skutečnost, že za
úspěchy osvětové práce vděčíme
opravdu velikým dílem dobrovolným pracovníkům.
Jsou jich desetitisíce. Tito nadšení pracovníci
přešli již povětšině k vyššímu
chápání své činnosti. Vykonávají
ji nikoli jako činitelé administrativně organizační,
ale jako pracovníci ideově-političtí.
To je pojetí správné a musí se uplatnit
důsledně všude a u všech.
Nový zákon ponechává osvětovým
zařízením značnou samostatnost v hospodaření
prostředky získanými vlastní činností.
Je možné, aby osvětové zařízení
použilo přebytků jednoho roku v roce příštím.
Národní výbory musí ovšem bdít
nad tím, aby snaha osvětových zařízení
po finančních ziscích nevedla k důsledkům,
které by byly nežádoucí pro ideologickou
práci. Politické, ideologické poslání
musí být v centru pozornosti a aktivity těchto
zařízení.
Osvětový zákon, jak je navrhován,
vychází ze zkušeností a vývoje
organizačních forem za posledních deset let.
Neuzavírá však cestu dalšímu vývoji.
Bude-li schválen, budeme prvním státem na
světě, který podobný právní
dokument pro tuto oblast vydal.
Rovněž osnova zákona o jednotné soustavě
knihoven vychází ze současného stavu
československého knihovnictví a z úkolů,
které knihovny mají při všestranné
výchově pracujících a mládeže
v duchu vědeckého světového názoru
a při uskutečňování kulturní
revoluce.
Knihovnictví má u nás starou a slavnou tradici.
Práce s knihou sledovala u nás téměř
vždy politický pokrok, nové vzdělání
a utváření uměleckého citu.
Krásný poměr ke knize a k četbě
prolíná našimi dějinami od dob Jana
Ámose Komenského. Je již zachycen v jeho živých
slovech, že "knih si má kandidát vzdělání
vážit nad zlato a drahé kamení, že
má v nich sbírat pyl ušlechtilé vědy
a přenášet jej do úlu vlastního
vzdělání a dobře vědět,
jak vhodně užívat těchto pokladů
moudrosti". Zvláště výrazně
se láska ke knize projevila v praxi dělnických
spolků, dělnických čítáren
a knihoven, které organicky navázaly na buditelskou
činnost našich obrozenců. Vznik lidově
demokratického zřízení přinesl
pak zcela nové podmínky pro rozvoj a poslání
knihoven v Československu. V našem poválečném
vývoji bylo nejen obnoveno několik tisíc
knihoven zničených za okupace, ale vytvořily
se i celé nové sítě knihoven, jak
rozvedla zpravodajka ke knihovnickému zákonu s.
poslankyně Sukupová.
Bylo však vážným nedostatkem, že
knihovnictví nebylo zatím upraveno moderní
zákonnou normou, která by nejen zabezpečila
již dosažené pracovní i organizační
úspěchy, ale i otevřela další
výhled a stanovení perspektivního vývoje.
Tento požadavek má splnit zákon, jehož
osnovu nám vláda republiky předkládá.