Podpredseda Valo (zvoní): Zahajujem prerušenú
33. schôdzu Národného zhromaždenia.
Pristúpime k prejednávaniu ďalších
bodov poriadku.
Užšie predsedníctvo navrhuje, aby rozprava k
posledným trom bodom poriadku, to jest, k vládnemu
návrhu zákona o osvetovej činnosti (osvetový
zákon),
k vládnemu návrhu zákona o jednotnej sústave
knižníc (knihovnícky zákon) a
k vládnemu návrhu zákona o múzeách
a galériách bola tiež zlúčená.
Má niekto iný návrh? (Nikto.)
Nemá.
Kto s predneseným návrhom na zlúčenie
rozpravy súhlasí, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal se niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Rozprava bude preto podľa návrhu zlúčená.
Žiadam o prednesenie zpravodajskej zprávy k sedemnástemu
bodu poriadku, ktorým je
17. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu
návrhu zákona o osvetovej činnosti (osvetový
zákon) (tisk 326).
Zpravodajcom je poslanec Kupka, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Kupka: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Všem je nám známo, jakých výsledků
docilujeme v našem průmyslu a na všech úsecích
našeho národního hospodářství.
S velkou pozorností a radostnou perspektivou sledujeme,
jaká opatření navrhuje náš ÚV
KSČ a vláda na úseku našeho zemědělství,
abychom i zde šli rovným krokem - zemědělci
s dělníky našich závodů. Takovýchto
pronikavých úspěchů v tak krátké
době může docílit jen národ vzdělaný,
uvědomělý, přesvědčený
o správnosti své cesty, přesvědčený
o správnosti svého cíle. Proto také
XI. sjezd KSČ vytyčil v souvislosti s historickým
úkolem dovršení socialistické výstavby
i úkol dovršit kulturní revoluci, zejména
překonat vliv buržoazní ideologie a všestranně
rozšířit ideje vědeckého světového
názoru.
Byla schválena již řada zákonů
- zákon o koncertní a jiné hudební
činnosti, zákon o estrádách, artistických
produkcích a lidové zábavě, zákon
o kulturních památkách, divadelní
zákon, dnes projednávaný zákon knihovnický,
zákon o muzeích a galeriích a nyní
předkládaný zákon o osvětové
činnosti, které pomáhají upevňovat
cíle socialistické kulturní revoluce.
O osvětové práci v socialistické společnosti
velmi široce jednal i nedávný Sjezd socialistické
kultury. Soudruh Štoll na mnoha příkladech
ve svém referátě dokázal, že
veliká síla našeho společenského
zřízení je také v tom, že osvětová
a vzdělávací práce není jen
posláním speciálních osvětových
zařízení, ale že je organickou součástí
činnosti národních výborů,
Revolučního odborového hnutí, Svazu
mládeže a jiných společenských
organizací, které vykonaly obrovské výchovné
dílo tím, že dovedly s živým vztahem
k dnešku svou osvětovou a vzdělávací
činnost sepnout s hlavními politickými a
hospodářskými úkoly socialistické
výstavby. Velmi oceňujeme obětavou práci
tisíců ochotných, dobrovolných pracovníků
lidové osvěty, kteří nám na
každém kroku dokazují, že celá
kulturní, osvětová a vzdělávací
práce se bude čím dále tím
více vyvíjet na základě dobrovolnosti,
vzájemného vzdělání a učení.
Vrátíme-li se k návrhu zákona o osvětové
činnosti, který je předkládán
k projednání, vidíme, že právě
toto všechno zákon řeší.
Jaký byl dosavadní stav? Právní poměry
v osvětové oblasti upravovaly dosud zákon
č. 67/1919 Sb. o lidových kursech občanské
výchovy a dekret presidenta republiky č. 130/1945
Sb. o státní péči osvětové.
Obě tyto formy byly vývojem zcela překonány.
První z nich zúžila pojem státní
osvěty v podstatě na vysvětlování
otázek státního zřízení
a na informování občana - voliče o
právech a povinnostech občanských. Přitom
osvětová činnost byla převážně
organizována mimo rámec tohoto zákona na
spolkové základně.
Druhá norma, i když nahradila liberalistické
chápání osvěty novou koncepcí
a osvěta se stala důležitým předmětem
státního zájmu a stát měl možnost
ji usměrňovat, aby sloužila potřebám
lidového státu, byla překonána též.
Revoluční změny v našem životě,
zvláště pak po Únoru 1948, změnily
jak politické, ekonomické a sociální
podmínky, v nichž se soudobá osvětová
činnost vyvíjí, tak i ideovou a obsahovou
náplň, jakož i organizační a
administrativně-hospodářské principy
osvětové činnosti. Stále více
je pociťována potřeba vytvořit právní
předpoklady pro plnění socialistického
osvětového programu a zkonkretizovat funkce jednotlivých
složek naší společenské soustavy
na úseku osvětové činnosti. K tomu
přistupují i hlediska hospodářská,
neboť existující systém osvětových
zařízení národních výborů,
který je nejen ideovým a politickým, ale
i reálným hospodářským činitelem,
nemůže trvale zůstat bez řádného
právního podkladu.
Dnešní organizace osvětové činnosti
byla vytvořena podle sovětských zkušeností
s přihlédnutím k národním kulturním
tradicím. Hlavní silou jsou zde osvětová
zařízení národních výborů,
na vesnici pak naše JZD, v nichž se v nejvyšší
míře může uplatňovat kulturní
a výchovná funkce státu. Velkým kladem
je to, že se do osvětové práce a k řízení
veřejného kulturního života zapojuje
stále širší a širší okruh
pracujících.
Přejdeme-li k rozboru návrhu zákona samotného,
vidíme, jak každá jeho část řeší
problémy osvětové práce, jak na vše
je pamatováno. Již v § 1 jsou dobře a
jasně stanoveny cíle:
V kolektivu socialistické společnosti vytvořit
takové podmínky, aby se každý občan
stal osobně šťastnějším a
schopnějším žít v nové naší
společnosti a aby pracoval pro její rozvoj. Osvětová
práce musí být prodchnuta duchem stranickosti,
důsledného boje za překonání
vlivů a přežitků kapitalistické
ideologie a morálky. Musíme odstranit všechny
ty různé "tradiční" karnevaly
a poutě, které mají na zřeteli především
finanční efekt. Osvětovou práci cele
zaměřit obsahem i metodami tak, aby přispívala
k plnění úkolů výstavby socialismu.
Do krve si musíme vstřebat zásadu, že
úspěch osvětové činnosti závisí
především na široké aktivní
účasti občanů. V žádném
případě nesmí se stát jen záležitostí
placených tajemníků závodních
klubů nebo zaměstnanců domů osvěty,
kteří si často osvětovou práci
zjednodušují. Důležitým činitelem
v osvětové práci jsou dále orgány
společenských organizací, sdružující
se v Národní frontě. Zvláště
pak složky ROH, ČSM, Svaz československo-sovětského
přátelství, Červený kříž
a další, které provádějí
osvětovou činnost vedle jiné působnosti
v rámci svých stanov. I zde je ale nutno zdůraznit,
aby tyto organizace neměly na mysli zase jen činnost
výdělečno u a aby nezapomínaly na
odborné přednášky, exkurze a propagaci
různých pokrokových metod v závodech
a hlavně na vesnici. V této souvislosti je třeba
kladně zhodnotit i práci Společnosti pro
šíření politických a vědeckých
znalostí. Její nedávný druhý
celostátní sjezd ukázal, jaká nám
tu vyrostla síla. Společnost dnes sdružuje
přes 25 000 obětavých pracovníků,
má ve 270 okresech své okresní organizace
a začíná si vytvářet i skupiny
na závodech. Nejde však jen o toto množství.
Společnost pracuje v okrese bez placeného aparátu.
Mezi jejími pracovníky jsou stále častějším
zjevem lidé, kteří nezištně a
se zanícením odborně přednášejí
a šíří vědecké poznání,
zasvěcují naše pracující do kulturních
problémů našeho života.
Vývoj nám tu už zcela jasně ukazuje,
že celá kulturní, osvětová a
vzdělávací práce se bude čím
dále tím více vyvíjet na základě
dobrovolnosti a vzájemné soudružské
výměně zkušeností a znalostí,
vzájemného vzdělání a učení.
Také odborová organizace, jako největší
společenská organizace, která prakticky soustřeďuje
všechny naše pracující, chápe se
tu významné iniciativy a snaží se o
to, aby její četná a dobře vybudovaná
kulturní zařízení se stala soustředěním
nejširší výchovné, vzdělávací
a kulturní práce nejen ve svých závodech,
ale i v ostatním veřejném životě.
Tak pomáhají vytvářet podmínky,
aby se člověk učil a vzdělával
po celý život.
Zvláštní pozornost vzdělávací
osvětové práce si zasluhují naše
vesnice, kde v současné době dokončujeme
výstavbu socialistických výrobních
vztahů. Soudruh Štoll na Sjezdu socialistické
kultury, když hovořil o osvětové práci
na vesnici, poukázal na to, že strana nás varuje
před zjednodušováním tohoto procesu
přerodu. Upozorňoval, že vznik nové
třídy z družstevních rolníků
je dlouhodobý a složitý proces a teprve životem
a prací v družstevním kolektivu jsou postupně
překonávány individualistické přežitky
minulosti. Musíme mít stále na zřeteli,
že na vědomí a myšlení lidí
nepůsobí pouze socialistická skutečnost,
nýbrž i to, co dosud prožívá ze
starého kapitalistického světa, pověry,
předsudky a pozůstatky maloburžoazní
ideologie, které dusí revoluční rozmach,
brání člověku plně se osvobodit,
oslabují jeho aktivitu a elán. V tomto směru,
v boji s nejrůznějšími id ekologickými
přežitky, v odstraňování kapitalistické
vlčí morálky, jejímž plodem je
individualismus, sobectví a chamtivost, což je nedůstojné
osvobozeného člověka, proti tomuto bojovat,
tento přerod činit vědomým procesem
a tím jej urychlovat - to je právě základní
úkol politické a kulturně osvětové
práce na vesnici.
§ 4 osvětového zákona nám říká,
že veškerou osvětovou činnost mají
koordinovat a řídit národní výbory.
Jim přísluší péče o hospodářský
a kulturní rozkvět v obvodě jejich působnosti.
Národní výbory pod vedením naší
strany mají být iniciátory v sestavování
jednotného plánu činnosti všech složek
v obci.
Jaká byla a ještě je dosavadní praxe.
Zatím se touto činností zabývaly převážně
národní výbory jen ve městech. Národní
výbory v obcích se zabývaly převážně
hospodářskými úkoly, zemědělstvím
a veškerou péči a řízení
kulturně osvětové práce přenechávaly
často v celém rozsahu osvětovým besedám.
Často ani nepovažovaly osvětové besedy
za svá zařízení, nýbrž
za samostatné instituce a neuplatňovaly vliv na
jejich řízení a toto přenechávaly
cele vyšším orgánům - okresnímu
národnímu výboru. Zde byl právě
kořen zla, který zapříčiňoval
odtrženost osvěty od lidí.
Podobně tomu bylo i s prací stálých
kulturních a školských komisí. Tyto
komise neměly vliv na řízení koordinační
činnosti a tato zůstávala na osvětových
besedách. Národní výbory ani neukládaly
komisím úkoly, neřídily je, a pokud
snad ano, pak je zase nekontrolovaly. Komise se stávaly
formálními a pasívními orgány
a jejich práce velmi trpěla. Na základě
dubnového usnesení ÚV KSČ o dalším
rozvoji a prohloubení kulturní a osvětové
práce a na základě usnesení XI. sjezdu
KSČ došlo, nebo by mělo dojít ke kvalitativním
změnám jak v činnosti místních
národních výborů, tak i školských
a kulturních komisí.
Zdálo by se, že § 4 je pouze legislativním
dotvrzením již uplatňované praxe. Dovoluji
si ale tvrdit, že jen postupně uplatňované
praxe. A že tuto praxi je nutno rychleji uplatňovat,
bych doložil několika čísly. V pohraničním
okrese Broumov - v mém volebním obvodu - se pořádalo
za první čtvrtletí 1959 celkem 1381 kulturně
osvětových akcí včetně kin
s návštěvou 172 794 občanů a
průměrná účast na každé
akci byla 125 členů. Porovnáme-li celostátní
čísla, tak již v roce 1958 jsme měli
přes 11 000 kulturně osvětových zařízení,
která uspořádala na 700 000 různých
akcí. A to je mimo našich kin, kterých máme
přes tři a půl tisíce, k tomu závodní
kluby, rudé koutky, závodní knihovny, parky
kultury a další, kde se všude osvětová
činnost provádí.
Z několika čísel jednoho okresu je zřejmé,
jak důležitý úkol zde mají místní
národní výbory a jejich komise, aby osvětovou
činnost skutečně koordinovaly a hlavně
zajišťovaly také hodnotnou náplň.
Dodržování navrhovaného zákona
věci jistě prospěje.
Velkou pomocí při této činnosti jsou
zvláštní poradní sbory, které
jsou složeny z dobrovolných pracovníků.
Při zřizování okresních a krajských
poradních sborů bychom neměli zapomínat
na dobré osvětáře z malých
obcí a z pohraničí.
Osvětová zařízení: Praxe ukazuje,
že hlavním organizačním a personálním
základem pro výkon veřejné osvětové
činnosti, jsou osvětová zařízení,
která přímo provádějí
osvětovou činnost. Osnova rozeznává
v zásadě tři typy osvětových
zařízení: osvětová zařízení
klubovního typu, osvětová zařízení
specializovaná a vzdělávací, a poradenská
střediska.
Síť osvětových zařízení
se od roku 1948 značně rozrostla. Byly vybudovány
stovky závodních klubů a kulturních
domů ROH, více než 10 000 osvětových
besed a osvětových jizeb na vesnicích, 282
osvětových domů okresních a krajských,
7 nových zoologických zahrad a zooparků,
kterých máme nyní u nás celkem 10.
Bylo dále vybudováno 8 parků kultury a oddechu
a 27 nových lidových hvězdáren, kterých
máme nyní u nás celkem 30. Zdálo by
se tedy, že je všechno v pořádku. Je ještě
ale řada obcí, kde se provádí veškerý
kulturní a společenský život v hostincích,
které nevyhovují, a osvětová činnost
v takovém prostředí nám více
škodí než prospívá. Na druhé
straně si občané ve vesnici ze starých
bouraček vybudovali pěkné a prostorné
kulturní domy, ale mnohá JZD nechtějí
a váhají zde zřídit svoje kluby, chytračí
a v duchu si říkají: jen ať stát
sám podporuje osvětovou besedu. Je to nesprávné
stanovisko, vždyť ten kulturní dům nebo
klub JZD pomáhá především samotnému
JZD.
Jiné nedostatky se vyskytly zase v dosavadních klubovních
zařízeních ROH. Mnohé zaměřují
svoji činnost jen na některé obory, jako
divadlo, hudbu, dále pak na výchovu uměním,
prováděnou převážně zájezdy
profesionálních souborů ať jednotlivců,
či skupin. Tedy zaměřují se na kulturu
a osvětu dováženou. Dalším nedostatkem
je, že klubové zařízení ROH se
zřizují při každém podniku, ale
nevyužívá se možností většího
kulturního působení, třeba sdružením
jednotlivých podniků v místě v jedno
kulturní středisko.
Všichni jistě budeme souhlasit s vybudováním
kulturních středisek, ale pro osvětu a kulturu
a ne pro prestiž obce, města nebo závodu. Jsem
toho přesvědčení, že je nutno
napřed vybudovat divadelní, hudební nebo
jiný soubor a pak teprve budovat kulturní dům,
anebo alespoň současně.
Zřizování specializovaných osvětových
zařízení náleží pouze
radám KNV. Při zřizování těchto
zařízení, jako jsou lidové hvězdárny
a zoologické zahrady je nutno dodržovat přísnou
hospodárnost, neboť se jedná o velmi cenný
inventář a opatřování a udržování
je velmi nákladné.
Národním výborům dále připadá
úkol, aby spolu se společenskými organizacemi
a JZD pečovaly o osvětové zařízení
a aby tato byla také v souladu s posláním
osvětových zařízení vybavena.
Stává se velmi často, že společnou
prací v obci se osvětové zařízení
sice vybuduje, ale na vnitřní vybavení již
nejsou další možnosti a prostředky. Zde
budou muset MNV daleko více používat doplňkových
rozpočtů, i když je to někdy, zvláště
v pohraničních obcích, ztížené.