Mohutné tempo budování naší socialistické
společnosti přirozeně že nemohlo zůstat
bez vlivu na půdu, což se projevilo vzrůstem
nezemědělské půdy, která proti
roku 1937 vzrostla o 429 777 ha. Je samozřejmé,
že další mohutný rozvoj průmyslu,
bydlení, dopravy, rekreace atd. bude si činit nároky
na půdu.
Jde o to, aby tyto požadavky byly řešeny při
největší hospodárnosti zemědělského
půdního fondu, jak je uvedeno v §§ 12
a 13 návrhu zákona, aby odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
bylo vždy náležitě politicky uváženo
a ekonomicky zdůvodněno. To se týká
nejen velkých ploch, ale i drobných úbytků
půdy v každé obci i při zemědělské
výstavbě. Nesmíme ztrátu posuzovat
z hlediska jedné obce, nýbrž musíme
ji vidět z hlediska celostátního, kde součet
i malých ploch představuje tisícihektarové
ztráty.
Nebývalý růst naší průmyslové
výroby, která se progresívně bude
zvyšovat, takže v třetí pětiletce
má se zvýšit o 90 - 95 % proti roku 1957, je
též předpokladem tempa rozvoje socialistické
zemědělské výroby a bude mít
vliv na produktivitu i kulturnost zemědělské
práce. Na druhé straně je třeba co
nejvíce omezit nepříznivý vliv rozvoje
průmyslu na půdu, čistotu vod a ovzduší.
Plánované hospodářství za socialismu
má všechny možnosti a předpoklady k vytváření
souladu společensko-hospodářských
vztahů mezi průmyslem, dopravou, těžbou
a jinými veřejně účelovými
potřebami a mezi zemědělstvím, lesnictvím
a vodohospodářstvím.
Tak při těžbě uhlí a nerostných
surovin docházelo až dosud vedle přímé
ztráty půd k narušení režimu povrchových
i podzemních vod, ke ztrátě kulturních
vrstev ornice a zemin vhodných k rekultivaci. Socialistický
průmysl vybavený moderní technikou má
možnost tyto nepříznivé vlivy odstraňovat
tak, aby byl vytvořen účelný nový
reliéf území s novou úrodnou půdou.
Předpokladem je sladěnost plánů těžebních
s plány rekultivačními. Základem tohoto
dokonalého postupu je správný, ze všech
hledisek zvážený projekt báňského
díla, který musí obsahovat úkoly účelného
přesunu všech zemin skrývky, zvláště
též ornice na celou dobu existence dolů a návrh
konečné úpravy po vytěžení.
Správný postup při asanaci a rekultivaci
poddolovaného území a výsypek si vyžaduje
úzkou spolupráci mezi rekultivačním
podnikem a výzkumem, zaměřenou k vytvoření
rekultivačních pozemků s půdou o průměrné
úrodnosti. To je smysl ustanovení obsažených
v § 9 předloženého zákona.
Jaký význam má při rekultivaci ornice,
dokazuje celá řada příkladů
z našich výzkumných pracovišť v severočeském
hnědouhelném revíru. Tak na výsypce
dolu Ležáky u Pařidel bylo docíleno
sklizní žita při třiceticentimetrové
vrstvě ornice 35 q zrna a slámy, při padesáticentimetrové
vrstvě ornice 66 q zrna a slámy. To je názorný
příklad, jaký význam má ustanovení
v § 13 zákona, kde se zdůrazňuje při
každém vynětí půdy ze zemědělského
půdního fondu provedení skrývky kulturní
vrstvy půdy.
Na dobře rekultivovaném území dávají
dobré výnosy komonice, vojtěška a jeteloviny,
které jsou zúrodňujícími rostlinami,
dále obiloviny a v další etapě též
okopaniny. Lze tedy ve vytěženém území
znovu docílit úrodných půd, přičemž
náklad na rekultivaci v severočeském revíru
podle propočtu našich pracovníků činí
průměrně jen 1 1/2 % hodnoty vytěžené
substance.
XI. sjezd KSČ slovy I. tajemníka ÚV KSČ
a presidenta republiky soudruha Antonína Novotného
nás důrazně upozornil: "Rozhodněji
také musíme řešit ochranu půdy,
zvláště pak odstraňovat škodlivé
účinky zplodin z průmyslové výroby
na zemědělskou a lesní výrobu. "
Problém ovšem není ve vlastní výstavbě
a rozvoji těchto závodů, nýbrž
v tom, že nejsou instalována potřebná
zařízení na zachycení kysličníku
síry, fluorovodíku, chlóru a dalších
škodlivých plynů, popílku, dále
zplodiny těžkých kovů jako je olovo,
zinek, měď apod., které ve větším
množství působí na rostlinstvo i půdu
toxicky. Stejně tomu je i s odpady, které znečišťují
vodní toky. Proto třeba vítat, že v
§ 14 návrhu zákona se praví, že
vláda stanoví vyhláškou opatření
k zabránění, popřípadě
k zmírnění těchto škod.
Soudruzi a soudružky!
V závěru je třeba říci, že
jsme dosud nevyužívali všeho, co nám socialistické
budování poskytuje, k tomu, aby technika co nejvíce
přispívala k ovládání a přetváření
přírody pro potřeby lidí. Jde o to,
abychom využili všeho, co je v podzemí, na zemi,
ve vodách i v ovzduší.
Naše česká a slovenská krajina musí
být v perspektivním pohledu územního
plánu řešena tak, aby se v ní mohly
rozrůstat všechny úseky lidské činnosti,
které jsou důležité k dovršení
socialismu, a aby mohly bohatě rozkvést a přinést
plody v komunistické společnosti. To předpokládá
též co nejvíce chránit a využívat
půdu, jak ji označil K. Marx vzletnými, ale
pravdivými slovy", jako společného věcného
vlastnictví, nezničitelné podmínky
bytí a reprodukce celých lidských pokolení".
V tom je stěžejní význam návrhu
zákona o ochraně půdy, jehož opatření
nesmí být jen záležitostí výkonných
orgánů národních výborů,
nýbrž nadšeného úsilí všeho
našeho lidu.
Podle vládního nařízení č.
35 Sbírky, které nyní vyšlo, vláda
upravila od 1. července t. r. název ministerstva
zemědělství a lesního hospodářství
na ministerstvo zemědělství. Vládní
návrh a také zemědělský výbor
použil však ještě starého označení.
Je proto třeba, aby osnova byla ještě v §§
15 a 17 tomuto znění vládního nařízení
přizpůsobena.
Doporučuji proto, aby Národní shromáždění
schválilo vládní návrh zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu ve znění zprávy zemědělského
výboru a s přizpůsobením názvu
ministerstva zemědělství vládnímu
nařízení č. 35/1959 Sbírky.
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Přerušuji schůzi
na dvacet minut.
(Schůze přerušena v 10 hod. 35 min. - opět
zahájena v 11 hod.)
Podpredseda Žiak: Zahajujem prerušenú
33. schôdzu Národného zhromaždenia.
Budeme pokračovať v rokovaní.
K prejavu sa prihlásil minister poľnohospodárstva
súdruh Lubomír Štrougal. Prosím
súdruha ministra, aby sa ujal slova.
Ministr zemědělství Lubomír Štrougal:
Soudružky a soudruzi,
nová zákonná opatření k výkupu
zemědělských výrobků, k ochraně
půdního fondu a k ekonomickému a společenskému
postavení jednotných zemědělských
družstev mají zásadní význam
pro další rozvoj zemědělské výroby
v naší zemi. Předložené návrhy
těchto tří zákonů plně
vycházejí z politickoekonomických podmínek,
které se na naší vesnici vytvořily.
Právě před deseti lety byla na zasedání
IX. sjezdu KSČ vytyčena linie združstevňování
vesnice, linie přechodu od soukromé malovýroby
k socialistické družstevní velkovýrobě.
Splnění tohoto nesmírně významného
úkolu, který tvoří důležitou
záruku dnešní výstavby socialismu v
naší vlasti, bude v dohledné době úspěšně
uskutečněno. V současné době
hospodaří přes 12 300 JZD na celkové
výměře 4 526 000 ha zemědělské
půdy.
Socialistický sektor na vesnici včetně státních
statků hospodaří dnes na více jak
80 % celkové výměry zemědělské
půdy. Nové podmínky jsou charakterizovány
především tím, že rozhodující
objem výroby a tržní produkce do centrálních
fondů potravin zabezpečují socialistické
velkovýrobní závody - JZD a státní
statky. Při uspokojování rostoucích
potřeb potravin pro naše pracující a
surovin pro zpracovatelský průmysl půjde
nyní o to, aby byly v maximální míře
odhalovány a využívány rezervy, které
socialistická velkovýroba v sobě ukrývá.
Přechod od malého individuálního rolnického
hospodářství k socialistické zemědělské
velkovýrobě a soustavný růst produkce
v socialistickém zemědělství nemůže
v žádné etapě, a tím více
právě nyní, probíhat samočinně.
Musíme k tomu cílevědomě působit
a plánovitě vytvářet všechny
potřebné předpoklady, směřující
ke zvýšení intenzity výroby a produktivity
práce. S rozvojem materiálně technické
základny v socialistické družstevní
velkovýrobě musí jít ruku v ruce i
politické a ekonomické upevňování
podstaty družstev, upevňování socialistického
vlastnictví. Není možno opomíjet ani
i správnou organizaci pracovního procesu prosazováním
dokonalejších způsobů odměňování
za práci družstev i družstevníků
a vytvoření co nejvhodnějších
podmínek pro zvyšování pracovní
kvalifikace družstevníků, zvyšování
kultury života na vesnici. Důsledně nastoupit
cestu rozhodného obratu v zemědělské
výrobě vyžaduje proto směle řešit
celý široký okruh otázek výroby
a ekonomiky v celém našem zemědělství.
Řadu těchto důležitých výrobních
a ekonomických předpokladů úspěšně
zajišťují navrhovaná zákonná
opatření.
Ve všech návrzích vystupují do popředí
změny v tržních vztazích mezi státem
a zemědělstvím. Tyto změny vyplývající
ze zavedení nového systému výkupu
a plánování výroby a tržní
produkce, mají mimořádný význam
pro vytvoření souladu mezi potřebami národního
hospodářství a potřebami zemědělství.
Lze v plném rozsahu říci, že nový
výkupní systém dává záruku
plnění jeho politických a hospodářských
funkcí, neboť vychází a odpovídá
novým podmínkám současné etapy
dovršení výstavby socialismu v naší
zemi. Zároveň bude v rostoucí míře
podporovat nejprogresívnější prvky rozvinuté
socialistické ekonomiky v družstvech.
V předchozím období zajišťoval
výkupní systém nejen plánované
objemy tržní produkce zemědělských
výrobků pro státní fondy, což
je jeho hlavní funkcí, ale současně
byl i účinným prostředkem provádění
správné výkupní politiky vůči
jednotlivým velikostním skupinám zemědělských
závodů, zvláště při omezování
a zatlačování kulaků, a účinně
pomáhal rozvoji socialistických forem hospodaření
na vesnici.
V období dokončování socialistické
přestavby vesnice zanikají nutně některé
funkce, které plní výkupní systém
v přechodném období. Do popředí
se dostávají funkce nové, které z
objektivních důvodů výkupní
systém přechodného období dostatečně
plnit nemůže. Je to především aktivní
působení na upevňování ekonomiky
jednotných zemědělských družstev
ve všech výrobních podmínkách,
při současném zmírňování
rozdílů v důchodech družstev, vzniklých
v důsledku působení diferenciální
renty. Dále je to důsledné využívání
principu hmotné zainteresovanosti u všech JZD na rychlém
a trvalém zvyšování zemědělské
výroby a tržní produkce. V neposlední
řadě musí nový výkupní
systém podporovat nejpokrokovější formy
zemědělské výroby a musí se
stát vhodným nástrojem ke snižování
vlastních nákladů na jednotlivé zemědělské
výrobky, jako základního předpokladu
snižování maloobchodních cen potravin.
Soudružky a soudruzi, považuji za nutné zmínit
se především o některých funkcích
nového výkupního systému, a to především
z hlediska jeho aktivní podpory rozvoje zemědělské
výroby. Nový výkupní systém,
založený na principu jednotných cen a účinnějšího
využívání přímé
pomoci státu družstvům a zemědělské
daně staví na vyšší úroveň
hmotnou zainteresovanost družstev na zvyšování
výroby a tržní produkce. Podstata této
významné funkce tkví v tom, že zatímco
dosavadní výkupní systém umožňuje
u řady družstev nadměrný růst
důchodů, a to rychlejší, než zvyšování
samotné tržní produkce, a u slabších
JZD mnohdy nekryje dosažená realizační
cena ani nutné náklady na výrobek, budou
při novém systému výkupu družstva
zainteresována na růstu produkce rovnoměrně.
Bude zde platit v plném rozsahu zásada, že
podle množství a kvality výrobků dodaných
státu, bude družstvo získávat v přímé
závislosti i peněžní příjmy.
Dosavadní nerovnoměrnost v podmínkách
realizace u jednotlivých JZD vedla k znesnadňování
cílevědomých zásahů do správného
výrobního zaměření a někde
působila, ve spojitosti se zpětným odprodejem
krmiv, i na nesprávné a neefektivní výrobní
zaměření družstev, především
v méně příznivých výrobních
podmínkách. Současně s tímto
zeslabováním hmotné zainteresovanosti v dosavadním
výkupním systému je nutno vidět i
tu skutečnost, že rychlejším růstem
realizačních cen oproti tržní produkci
by se nevytvářel potřebný zájem
zemědělců na snižování
vlastních nákladů na výrobek. Stát
by vykupoval zemědělské výrobky stále
dráže, což by znemožňovalo uskutečňovat
politiku soustavného snižování maloobchodních
cen potravin.
Stanovením nových výkupních cen, které
jsou vyšší než dosavadní průměrné
realizační ceny a podstatně vyšší
než výkupní ceny výrobků dodávaných
na povinné dodávky, se výrazně zvýší
hmotná zainteresovanost, zejména u hospodářsky
slabších JZD a u družstev průměrných,
která se při starém výkupním
systému nepodílela větší měrou
na vysokých cenách státního nákupu.
Přitom právě tato družstva mají
největší rezervy pro další vzestup
zemědělské výroby a tržní
produkce. S použitím účinných
forem přímé pomoci státu bude vytvořena
plná hmotná zainteresovanost i pro družstva
v horské oblasti a pro JZD dosud zaostávající.
V horské oblasti se totiž koncentruje většina
nepříznivých vlivů, jako jsou horší
výrobní podmínky, nedostatečná
specializace výroby na produkty vhodné pro tuto
oblast, nižší výrobní zkušenosti
pracovníků v horských JZD a v důsledku
toho je zde i vyšší počet hospodářsky
zaostávajících družstev. Nový
výkupní systém počítá
proto s tím, že horským JZD se podstatně
zvýší dosavadní rozsah přímé
pomoci státu a že se současně změní
i její formy tak, aby vedly co nejúčinněji
k rychlému překonání současného
stavu a podstatnému zvýšení výroby
a peněžních příjmů družstevníků
pracujících v této oblasti. Tato přímá
pomoc bude mít zásadně charakter výrobní
a bude těmto družstvům poskytována v
přímé závislosti na plnění
výrobních úkolů a vytváření
předpokladů pro rychlou konsolidaci horských
družstev. Obdobné cesty pomoci a podmínek jejího
poskytování budou voleny i pro družstva v podhorských
oblastech, v pohraničí a v zaostávajících
JZD. V každém případě tu půjde
o to, aby spolu s pomocí státu byla podpořena
snaha družstevníků v těchto JZD o co
nejrychlejší zavedení efektivního a
vysoce produktivního hospodaření.
Nový výkupní systém a všechna
ostatní ekonomická opatření směřují
k tomu, aby vlastní náklady zemědělské
produkce neustále klesaly. JZD si plně uvědomují,
že k tomu je jediná cesta, a to růst produkce
z každého hektaru zemědělské
půdy při současném efektivním
vynakládání živé i mrtvé
práce do výroby.
Efektivnost práce a výrobních prostředků
bude nyní lehko měřitelná jednotnou
cenou. Čím nižší bude vlastní
náklad, tím vyšší bude čistý
důchod, tím více bude moci družstvo
vložit prostředků do nedělitelného
a ostatních družstevních fondů a současně
zvyšovat peněžní osobní důchod
ze společenského hospodářství.
Za dosavadního systému výkupu byla ekonomická
nutnost snižování vlastních nákladů
značně ztížena.
Nové ceny si budou vynucovat pokles vlastních nákladů,
což bude nezbytně vyžadovat, aby družstva
hledala cesty a cílevědomě uplatňovala
potřebné zásahy do výrobního
procesu tak, aby byly odhaleny všechny výrobní
rezervy. Prostředkem k tomu musí být zavádění
nových směrů do organizace výroby,
lepší způsoby technologie výrobních
a pracovních procesů, dokonalejší využívání
techniky a na předním místě i uplatňování
nových způsobů odměňování
za práci, aby každý družstevník
byl hmotně zainteresován nejen na růstu,
ale i na zhospodárňování výroby.
Rozvoj a zhospodárňování zemědělské
výroby a zvyšování dodávek zemědělských
výrobků bude stát ovlivňovat nejen
prostřednictvím nových výkupních
cen, ale i pomocí nové metodiky plánování
zemědělské výroby.
Nový způsob plánování zemědělské
výroby a přechod ke smluvnímu zajišťování
dodávek do centrálních fondů umožňuje,
aby místo administrativních forem výkupu
zemědělských výrobků převládaly
ve vztazích mezi státem a zemědělstvím
ekonomické vztahy.