Na našich družstvech jsou dosud velké mezery
ve snižování vlastních nákladů,
jak ukazuje tento příklad:
Na jednu korunu příjmů v JZD činily
výdaje v roce 1958 88 haléřů, zbývajících
12 haléřů připadalo fondům.
Největší výdaje jsou peněžní
odměny za pracovní jednotky, činily 35 haléřů
z 1 koruny příjmů. Materiálové
náklady jsou obsaženy v 1 koruně příjmů
takto: Osiva a sadba 4 haléře, krmiva 8 haléřů,
hnojiva 4 haléře, práce STS 9 haléřů,
brigády 2 haléře. Značných
úspor mohou tedy JZD dosáhnout především
při nákupu krmiv, a to tím, že si vyrobí
více vlastních krmiv, dále při nákupu
osiv a sadby, věnují-li zvýšenou péči
semenářským družstvům. Úspory
je rovněž možno dosáhnout v nákladech
na brigády. Národní výbory i pracovníci
banky budou JZD pomáhat v rozborech a ukazovat cesty, jak
dosáhnout snížení nákladů.
Nový výkupní systém vyvolává
též potřebu nově upravit zdanění
jednotlivě hospodařících zemědělců.
Jednotné ceny jsou v průměru vyšší,
než průměrné realizační
ceny, jichž dosud soukromě hospodařící
rolníci dosahovali. Je proto nutné zdanění
zvýšit. Zemědělská daň
bude jednotlivě hospodařícím rolníkům
vyměřována na základě průměrných
norem výnosnosti progresívní sazbou podle
velikosti závodu, a to tak, aby byla ve správném
poměru k sazbě daně ze mzdy a bude se pohybovat
od 5 do 30 % zdanitelného příjmu. Přitom
průměrné normy výnosu budou zvýšeny
a stanoveny tak, aby byly ve správném vztahu ke
zdanění JZD, tj. na úrovni hrubých
důchodů předních družstev příslušné
výrobní oblasti. Kromě toho se připočtou
skutečně dosažené příjmy
z pěstování zvláštních
kultur, popřípadě z jiné vedlejší
činnosti soukromého zemědělce. Výkonný
orgán rady ONV po dohodě s MNV může
zvýšit dani podrobený příjem
vypočítaný podle průměrných
norem výkonnosti až o 100 % s přihlédnutím
k mimořádným příjmům
a poměrům poplatníka.
Zcela novým způsobem řeší zemědělská
daň zainteresování národních
výborů na zvýšení zemědělské
výroby a plnění výkupních úkolů.
Nový zákon zařazuje zemědělskou
daň mezi přímé příjmy
národních výborů. V převážné
většině malých obcí se tak zemědělská
daň stane největším zdrojem příjmů
národního výboru a jeho hospodaření
bude tak těsně spjato s plněním výrobních
a výkupních úkolů družstva. Na
základě tohoto dojde jistě ke zvýšenému
zájmu národního výboru o výsledky
práce JZD i ke zvýšení jeho pomoci JZD.
Bude tedy o výši těchto příjmů
národních výborů rozhodovat také
to, jaké úsilí vyvinou jeho členové
k upevnění JZD, případně jaká
opatření učiní národní
výbory ve prospěch zemědělské
výroby. Proto také celé zvýšení
zemědělské daně vzniklé vyšší
výrobou a vyššími příjmy
než je předpokládáno zůstává
v doplňkovém rozpočtu MNV. Také v
tomto směru bude mít zemědělská
daň aktivní vliv na rozvoj zemědělské
výroby. Skutečnost, že zemědělská
daň je ponechána národnímu výboru
na zvelebování obcí, rozvoj kultury na vesnici
a jiné obdobné prostředky, svědčí
o tom, že v našem státě plní daň
zcela jinou úlohu než ve státech kapitalistických.
Tam je prostředkem dodatečného vykořisťování
pracujících rolníků a je jí
jako i jiných daní používáno
kapitalistickým státem ke krytí výdajů
na opatření zaměřená v podstatě
proti zájmům pracujících.
Výnos nově upravené zemědělské
daně bude činit v roce 1960 asi 750 miliónů
korun. Z toho u JZD 570 miliónů a u jednotlivě
hospodařících zemědělců
180 miliónů korun. Se zavedením nové
zemědělské daně je spojeno zrušení
poplatku z hospodářských zvířat
a poplatků veterinárních, jejichž výnos
činí zhruba polovinu zvýšení
nově upravené zemědělské daně
u JZD.
Nově upravená zemědělská daň
nemá fiskální a administrativní charakter,
nýbrž je ekonomickým nástrojem, jehož
budou národní výbory využívat
jako jednoho z prostředků k rozvoji zemědělské
výroby a upevňování družstev.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Chtěl bych ještě zdůraznit, že
nová zemědělská daň zcela pozbyla
starého charakteru daně. Jejím úkolem
není opatřit státní pokladně
příjmy, ale její úkol je zcela odlišný,
hodný lidově demokratického státního
zřízení.
Nově upravená zemědělská daň
vyrovnává v odůvodněném rozsahu
spolu s dalšími opatřeními zvláště
přímou pomocí státu a úvěry
důchody jednotných zemědělských
družstev. Tím bude docíleno toho, že není
a nebude chudých a bohatých družstev, ale vyrovnaná
vysoká životní úroveň našich
družstevníků. Z našich vesnic již
zmizely výrazy jako nouze, žebrák, exekuce,
nucený prodej. Naše děti již nevědí,
co to znamená. A stačí se vrátit 25
let zpět do období první republiky, kdy na
našich vesnicích byli exekutoři stále.
Tisíce zemědělských hospodářství
byly každoročně v dražbě prodávány.
I k této situaci přispívala tehdejší
daňová politika. Zemědělská
daň spolu s obecními a dalšími přirážkami
přinutila rovněž mnoho rolníků
k prodeji hospodářství v dražbě.
Tyto poměry se do našich vesnic již nikdy nevrátí,
definitivně skončily tyto možnosti únorovým
vítězstvím dělnické třídy.
Dnes máme v socialistické vesnici jiné starosti.
Starosti budovatelské. Podstatně zvýšit
úroveň zemědělské výroby,
její efektivnost a dovršit kulturní revoluci
na vesnici. K těmto cílům přispěje
i nová úprava zemědělské daně.
Zemědělský výbor projednal návrh
zákona o zemědělské dani na své
schůzi dne 1. července 1959 a doporučuje
jej Národnímu shromáždění
beze změny ke schválení. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Nyní žádám
o přednesení zpravodajské zprávy k
šestnáctému bodu pořadu, kterým
je
16. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu
(tisk 337).
Zpravodajem je poslanec akademik Klečka, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Klečka: Vážené
Národní shromáždění, soudruzi
a soudružky poslanci!
Vládní návrh zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu,
který je dnes předkládán Národnímu
shromáždění, je logickou nutností,
která vyplývá ze soustavného úsilí,
s kterým KSČ a vláda soustřeďuje
pozornost všeho našeho lidu k půdě, k
plnému využití zemědělské
půdy, rozšíření orné půdy
a zvyšování - její úrodnosti.
XI. sjezd KSČ i březnové zasedání
ÚV KSČ postavily před zemědělství
jako základní úkol odstranění
zaostávání rostlinné výroby,
progresívní zvyšování výnosů
všech plodin a tím zajišťování
a zvyšování krmivové základny
jako klíčovou otázku řešení
velkých úkolů v živočišné
výrobě.
Klasikové marxismu ukázali na to, že půda
se liší od všech jiných výrobních
prostředků, a to tím, že je plošně
nerozmnožitelná, má však jedinečnou
vlastnost, kterou se liší od všech jiných
výrobních prostředků, že totiž,
jestliže se jí správně užívá,
neopotřebovává se, nýbrž naopak
se zlepšuje. To je též základní
smysl předkládaného návrhu zákona,
v němž je půda uváděna jako nenahraditelný
výrobní prostředek zemědělské
výroby. Proto nutno zemědělskou půdu,
zejména ornou půdu podle ustanovení tohoto
zákona chránit jako zemědělský
půdní fond a vytvářet předpoklady
pro její rozšiřování a zlepšování.
Ve všech minulých společenských řádech
byla půda zdrojem vykořisťování
pracujícího člověka, byla sama vykořisťována
a byla předmětem spekulace, jak to osvětlil
Karel Marx slovy: "Každý pokrok v kapitalistickém
zemědělství je nejen uměním
jak obrat dělníka, ale také jak obrat půdu;
každý krůček k dočasnému
zvýšení její úrodnosti je zároveň
krokem k ničení stálého zdroje této
úrodnosti. "
Velká říjnová socialistická
revoluce poprvé v dějinách lidstva osvobodila
práci i půdu z vykořisťování.
Jeden z prvých zákonů, který vydává
sovětská vláda, je Leninův Dekret
o půdě, jímž se půda stává
vlastnictvím všeho lidu.
V ten čas, kdy v SSSR se mohutně rozvíjí
a upevňuje kolchozně sovchozní zřízení
a tvoří se učení o úrodnosti
půdy, kapitalistický svět stojí bezradně
se vším pokrokem v technice před otázkou,
jak udržet úrodnost půdy. Tak vládní
časopis Velké Británie v roce 1948 volal
na poplach: "Vyčerpáváme a ničíme
půdu, ale den zúčtování se
blíží. Je třeba vynaložit veškeré
mezinárodní úsilí, aby se odvrátila
katastrofa. "
Stejně tak za mořem z vládních míst
zaznívají slova, že "rychlost, s jakou
je vyčerpávána půda v USA, vyvolává
nepokoj". Jak často jsou však tato slova zneužívána
imperialisty k odůvodnění hrůzných
forem novomalthuziánství, argumentujících
nutnost válek, hladomorů, jako opatření,
která by měla čelit nežádoucímu
množení lidstva. A zatím sovětské
zemědělství mluví o něčem
docela jiném, mluví přesvědčivě
o tom, že půda může uživit nejen
dnešní, ale i příští generace,
že může být zdrojem blahobytu všeho
lidstva. Že k tomu je ovšem třeba skončit
s vykořisťováním, že je k tomu
třeba míru.
Úspěchy sovětského zemědělství
stále přesvědčivěji dokazují,
že sama půda vyžaduje kolchozního zřízení
a reaguje na ně stále se zvyšující
úrodností. Pokrok vědy a techniky, opřený
o vystupňovanou aktivitu všeho lidu pod vedením
KSSS, umožnil uvést v život grandiózní
plán soudruha Chruščova o zornění
36 miliónů hektarů celin, které až
dosud rodily jen chudou stepní vegetaci. To vše dokazuje,
že socialistické zemědělství
je opravdovým zákonem půdy.
Osvobození našich národů v roce 1918
nebylo ani osvobozením dělníka, ani půdy
z kapitalistického vykořisťování.
Pozemková reforma buržoazní republiky znamenala
zklamání a podvedení drobných a středních
rolníků. O vykořisťování
pracujících na půdě svědčí
ta skutečnost, že 162 000 převážně
drobných hospodářství přišlo
v té době do nucené dražby. Jediná
KSČ vedla tehdy boj proti exekucím, bojovala za
to, aby drobný rolník měl za svou dřinu
aspoň to nejnutnější k obživě
rodiny, a tak tisíce těchto rolníků
přesvědčila, že je i jejich politickou
stranou a že si zaslouží jejich důvěry.
Proto po osvobození naší vlasti Sovětským
svazem stali se pracující rolníci spojencem
dělnické třídy a pod vedením
KSČ vybojovali více než po celá staletí,
neboť půda patří dnes těm, kdo
na ní pracují. (Potlesk.) A další
etapa vývoje ukázala u nás pravdivost Leninovy
teze, že roztříštěná, málo
produktivní malovýroba je brzdou rozvoje výrobních
sil a využití půdy.
Čtyři zemědělské zákony,
které dnešního dne projednává
Národní shromáždění, úzce
na sebe navazují, neboť znamenají především
též uskutečnění zásad
hmotné zainteresovanosti a rozvinutí iniciativy
družstevních rolníků, což bude
znamenat též zvýšený zájem
o využití půdy a odkrytí všech
rezerv půdní úrodnosti.
Zemědělské půdy nám neustále
ubývá. Tak práce na delimitaci zemědělského
a lesního půdního fondu, které jsme
v devíti českých krajích dokončili,
zjišťují, že zatím co v roce 1954
činil úbytek 186 735 ha zemědělské
půdy, vzrostl v roce 1958 na 260 033 ha. Neméně
nepříznivý poměr můžeme
sledovat v rozloze orné půdy. V roce 1954 činil
rozdíl v těchto krajích proti předválečným
letům 238 291 ha, v roce 1958 činil 313 991 ha,
včetně plochy vojenských újezdů.
Naše rozbory však rovněž dokazují,
že tento úbytek lze výhledově značně
omezit, tj., že v těchto devíti krajích
bude možno zvýšit ornou půdu o 178 755
ha proti stavu zjištěnému v roce 1958. Můžeme
říci, že ve všech krajích během
posledních let (hlavně do roku 1952) dostala skladba
půdního fondu nepříznivý směr
v tom smyslu, že se přesunula půda ze základních
zemědělských kultur ve směru nižší
intenzity, tj. do luk a pastvin a též do polních
sadů a zahrad. Máme hrubý odhad, že
tento přesun během posledních deseti let
činí 308 000 ha.
To vše znamená, že máme v zemědělské
půdě rezervy, které lze převést
postupně do orné půdy. Největší
rezervu těchto půd máme v pohraničí,
v podhorských oblastech na Slovensku, značná
část se dá získat melioracemi, určitou
rezervu máme též v lučním půdním
fondu, v němž se uvažuje, že asi 1/3 luk
dá se převést postupně do orné
půdy s uplatněním pícninářských
osevních postupů. Tato přeměna bude
znamenat podstatné zvýšení intenzity
krmivové základny.
Úplný elaborát o delimitaci půdního
fondu v ČSR bude předložen vládě
ve stanoveném termínu, tj. do konce roku 1960 ke
schválení. Tím budou mít výkonné
orgány národních výborů uspokojivé
podklady pro provádění své činnosti,
jak je uvedena v §§ 3,4,5 a 6 návrhu zákona.
To znamená, aby bylo půdy co nejúčelněji
využito pro jednotlivé kultury, a to též
s přihlédnutím ke svažitosti a mechanizační
přístupnosti.
Nejde tu ovšem pouze o rozlohu zemědělské
a orné půdy, nýbrž též o
stav její úrodnosti, který je odvislý
od kulturně strukturního stavu, obsahu živin
a vodního režimu. Sovětská agronomická
věda vyzbrojila nás teorií o podstatě
a vytváření úrodnosti půdy.
Každou půdu, i úrodnou, je možno učinit
ještě úrodnější. Socialistické
zemědělství má pro to všechny
předpoklady, které dostatečně dosud
nevyužíváme. Jde o soustavu opatření,
k nimž zvláště patří systém
správného obdělávání,
správných osevních postupů, vápnění,
obohacování půdy mikrobiálně
činným humusem, prohlubování účinného
profilu půdy, odvodňování, zavodňování,
odplevelování a celá řada dalších
opatření, odpovídajících místním
podmínkám. Musíme především
též odstranit škodlivou půdní kyselost
úměrným vápněním. K
tomu je třeba mobilizovat i místní zdroje
vápna. Podrobná znalost půd v každém
katastru je předpokladem k zvyšování
úrodnosti a pro nejefektivnější její
využití.
Správná linie zornění a zvýšení
intenzity využití půdy musí být
uplatněna tak, aby nevedla k devastaci půdy při
svahovitém terénu. Zvláště obezřetně
je třeba čelit vodní erozi, která
působila v minulosti ohromné škody na zemědělském
půdním fondu.
Výzkumnými pracemi v ČSAZV bylo např.
dokázáno, že ve sprašovém území
jižní Moravy jsou ročně splachovány
2 cm ornice, tj. 200 m3 z plochy 1 ha, což je nutno označit
za množství katastrofálně veliké.
Příčina je v tzv. řemenových
kulturách, úzkých to pruhů polí
probíhajících od temene k úpatí.
Je to přežívání z doby kapitalismu.
Při orbě po svahu je smyto za hodinu podle intenzity
srážky 730 tun ornice z plochy 1 ha, zatímco
při orbě po vrstevnici klesne toto množství
jen na 30 - 260 kg. Mnohé české a slovenské
kraje jsou výrazně erozně ohrožená
území, kde odedávna se vymývala půda,
hromadil se kámen a devastoval terén. Teprve socialistické
zřízení umožňuje vypořádat
se s těmito jevy uplatněním ochranných
opatření, o nichž se hovoří v
§ 7 osnovy zákona.