Předseda Fierlinger (zvoní): Zahajuji
přerušenou 33. schůzi Národního
shromáždění.
Budeme pokračovat v projednávání schváleného
denního pořadu.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění navrhuje, aby k vládnímu
návrhu zákona o jednotných zemědělských
družstvech, k vládnímu návrhu zákona
o výkupu zemědělských výrobků,
k vládnímu návrhu zákona o zemědělské
dani a k vládnímu návrhu o ochraně
zemědělského půdního fondu
byla provedena společná rozprava.
Má někdo jiný návrh? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s návrhem, aby rozprava k uvedeným
bodům pořadu byla sloučena, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Rozprava bude tedy podle návrhu sloučena.
Žádám o přednesení zpravodajské
zprávy k třináctému bodu pořadu,
kterým je
13. Společná zpráva výboru zemědělského
a výboru ústavně právního k
vládnímu návrhu zákona o jednotných
zemědělských družstvech (tisk 345).
Zpravodajem je poslanec Borůvka, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Josef Borůvka: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Události historického významu a dosahu, které
člověk osobně prožije, vždycky
hlouběji domýšlí a doceňuje až
po uplynutí určité doby. Dnes, pravda, musí
stačit i krátký časový odstup,
v jehož průběhu jsme společně
ve skutky proměnili smělé plány a
rozhodnutí
zrozená v bouřlivé době života
naší generace. Ale právě proto ukazuje
velikost naší společné práce
a je také měřítkem etap cesty k cíli
dovršení socialistické výstavby naší
vlasti.
Takové myšlenky nás vždycky napadají,
když je nám uloženo projednat, zdůvodnit
a stručně vysvětlit nutnost schválení
různých zákonů, které v rychlém
tempu naší výstavby se ukazují naléhavě
potřebné. Je to celá řada zákonů,
které byly před několika léty smělé
a nové, a jsou dnes už překonány cílevědomou
a usilovnou prací našeho lidu, který tím
nejen udává a stále zrychluje tempo výstavby.
Tak je tomu i dnes s projednávaným zákonem
o jednotných zemědělských družstvech.
Jeho předchůdce stejného jména byl
projednán a schválen v našem Národním
shromáždění před deseti lety.
My všichni jsme vlastně skutečnou živou
kronikou záznamů, jejich uvádění
do života. A to nejen ve svých vzpomínkách,
ale jistě každému z nás žije, rozvíjí
a roste denně před očima nový neklidný,
stále se měnící život v jednotném
zemědělském družstvu, kterému
pomáhal na svět a které co živ bude,
bude považovat za část svého já,
za kus svého života. A máme-li tyto pocity,
pak směle tvrdím, že všichni svou práci
na vesnici i se všemi možnými chybami jsme dělali
a děláme poctivě a dobře. .
Jen ještě jedno mi dovolte pro srovnání.
Položím otázku. Která kdy generace,
co snad jich žilo v dějinách lidstva, měla
nejen štěstí, ale také nesmírně
odpovědný, obtížný, obrovský
historický úkol nejen prožít, ale rozbourat
starý řád a současně stavět
dvě epochy, dva nové společenské řády
dějin lidstva, jako generace naše. (Potlesk.)
Byla to tato naše generace, která po vítězství
Sovětské armády nad německým
fašismem v roce 1945 svrhla panství kapitalistů
a únorem 1948 tuto epochu starého řádu
vlastně uzavřela.
IX. sjezd strany v roce 1949 vytyčil cestu druhé
etapy - budování socialismu. Právě
před rokem bylo řečeno z tribuny XI. sjezdu
strany, že v krátké době výstavbu
socialismu v naší vlasti dovršíme. A president
republiky s. Novotný, když na letošním
IV. všeodborovém sjezdu hovořil o perspektivách,
které i nám a celému světu dal XXI.
sjezd KSSS, řekl, že se už i nám v současné
době v naší zemi rodí výhonky
komunistické společnosti pod rukama.
To znamená, že i dnes projednávané zákony,
jako souhrn linie dané XI. sjezdem a formulované
přesně zasedáním ÚV KSČ
nesou v sobě nejen zásady dovršení socialistické
výstavby, ale co více, už i rašící
perspektivy a výhonky - mládí a budoucnosti
lidstva - komunismu. (Potlesk.)
Tak je tomu i s předlohou vládního návrhu
zákona o jednotných zemědělských
družstev, který nyní projednáváme.
Všude v naší zemi je mnoho změn. Nikde
ze starého pořádku nezůstal vlastně
kámen na kameni. Nic nezůstalo netknuto. Nikde však
přece nebylo tolik od základu nového, převratného,
radostného i bolestného, jako na naší
vesnici v zemědělské výrobě
a vůbec celém jejím životě společenském
a kulturním.
Obsah zákona věrně odráží
tyto změny a je shrnutím poctivé práce
a zkušeností nastřádaných za
dobu deseti let budování zemědělské
družstevní velkovýroby v naší zemi.
Je dále výsledkem uplatňování
základních zásad, pro které nám
byly, jsou a budou příkladem zkušenosti a vývoj
družstevní velkovýroby sovětských
kolchozů - zejména jejich ekonomiky, mechanizace
zemědělských prací, zavádění
nových forem technologie, rostlinné a živočišné
výroby a co hlavního, opatření týkající
se péče o člověka, pracujícího
v nových formách a novém prostředí
zemědělské velkovýroby.
Návrh zákona vyjadřuje nejen současný
stav a stupeň rozvoje JZD v naší republice,
ale, a to je rozhodující, ukazuje perspektivu rozmachu
družstevní zemědělské výroby,
zejména nyní po březnovém a červnovém
zasedání ústředního výboru
KSČ, který se otázkami zemědělství
podrobně zabýval. Zákon vyjadřuje
historické změny ve vývoji socialistických
výrobních vztahů a společenských
poměrů, ke kterým došlo zejména
od roku 1957. Uvážíme-li, že je to rozmezí
jenom necelých tří let, dojdeme k závěru,
jaký to dějinný, revoluční
a bouřlivý kvas a přelom probíhá
na naší vesnici.
V březnu 1957 bylo v naší republice 8016 JZD
se 2 236 558 ha zemědělské půdy, v
nichž pracovalo 395 251 členů a v březnu
1959 již v 11 518 družstvech na více než
4 382 000 ha zemědělské půdy pracuje
přes 872 000 družstevních rolníků.
Na naší vesnici vznikla tím z gruntu nová
situace. Socialistické výrobní vztahy získaly
rozhodující převahu. Výsledky hospodaření
převážné většiny našich
družstev podávají přesvědčivý
důkaz o přednostech družstevní socialistické
zemědělské výroby, zejména
pokud jde o výši produktivity práce na jednoho
pracujícího člena s porovnáním
množství půdy, která na něho
v průměru připadá.
Proto do dějin výstavby naší vlasti
vstoupila skutečnost, že o polovinu méně
lidí v zemědělské výrobě
proti roku 1937 dosáhlo za aktivní pomoci dělnické
třídy v současné době výše
výroby předválečné a v mnoha
plodinách i v živočišné produkci
ji ještě značně překročilo.
(Potlesk.)
Průměrná spotřeba s požadavky
na jednoho obyvatele v naší zemi však prudce
roste. Je to perspektiva pro rozvoj zemědělské
výroby proto velmi dobrá a trvalá.
Všechny tyto skutečnosti ukazují, jak se dále
formuje a roste nová třída družstevních
rolníků. Jak se stále upevňuje svazek
dělníků a rolníků dvou spřátelených
tříd, tvořících základ
našeho zřízení, svazek, který
pod vedením dělnické třídy
a její avantgardy Komunistické strany Československa
je zárukou rozkvětu naší země.
(Potlesk.)
Krátký úvodní rozbor současné
situace ukazuje nutnost vydání nového zákona
o JZD. Jeho uplatnění v praxi se musí stát
účinným aktivním nástrojem
při dalším rozvíjení družstev,
upevňování jejich výrobních
a společenských vztahů nejen pro zvýšení
výroby, ale hlavně za účelem ulehčení
práce, při stálém zvyšování
její intenzity a produktivity práce.
Provádění zákona si nevyžádá
nových ani zvýšených finančních
nákladů. Zákon je rozdělen na 12 hlavních
částí. V části první
v §§ 1 - 7 jsou shrnuty stěžejní
zásady zemědělského družstevnictví:
zásada dobrovolnosti - zásada družstevní
demokracie - zásada spojování zájmů
družstva se zájmy jeho členů, se zájmem
a potřebami společnosti a celého národního
hospodářství, zásada nutnosti podřizování
dílčích osobních a jiných zájmů
zájmům celku, zásady plánovitosti,
socialistického odměňování
za práci a konečně zásada ochrany
a péče o socialistické vlastnictví.
Všechny tyto základní úhelné
kameny stavby JZD jsou podrobněji rozvedeny v dalších
částech.
Vyslovuje se zde i ujištění o všestranné
pomoci státu dělnické třídy,
kterou stále bude poskytovat rozvoji a zvyšování
úrovně socialistického družstevního
vlastnictví a výrobě. Dokladem toho jsou
březnová a červnová usnesení
ÚV KSČ o systému výkupu a nových
cenách zemědělských výrobků
a ohromné částky na investice melioračních
a zavlažovacích prací do roku 1975. Je to dále
snížení cen zemědělských
strojů a náhradních součástek
a snížení cen elektrické energie od
1. 7. letošního roku.
Část druhá zahrnuje §§ 8 - 16.
Hovoří se zde o vzniku a založení družstva.
V každé obci se má zpravidla založit jen
jedno družstvo. Ve výjimečných případech,
jako je rozsáhlost obce, odloučenost osady apod.
svěřuje zákon rozhodnutí radě
ONV. Důležité však je ustanovení,
že musí být slyšen orgán MNV, který
může lépe posoudit situaci na základě
zevrubné znalosti místních poměrů.
Zákon určuje název družstva. Přitom
ponechává možnost symbolických a čestných
označení, jako v poslední době používání
název JZD obránců míru, nebo Bulharsko-československého
přátelství apod. v desítkách
dalších družstev.
Další zásadou části druhé
jsou stanovy družstev. Jak známo, stanovy JZD projednávají
a doplňují celostátní sjezdy JZD.
Zákon ukládá družstvům do 6 měsíců
od vyhlášení stanov sjezdem vypracovat si vlastní
stanovy družstva, jakož i povinnosti orgánů
národních výborů při jejich
schvalování, ale zejména pak pomoci při
uvádění do života.
Hlavní činností družstva je zemědělská
velkovýroba. Zákon ukládá povinnost
vedení družstva vypracovat dlouhodobé a celoroční
výrobní plány, které vyplývají
z úkolů a potřeb státního plánu
rozvoje národního hospodářství
a podle přírodních a ekonomických
podmínek výrobního zaměření
družstev. Stejně ukládá povinnost vést
předepsanou prvotní a účetní
evidenci, předkládat výkazy a provádět
ekonomické rozbory svého hospodářství.
Zamyslíme-li se nad těmito dvěma větami
a posoudíme-li současnou situaci v družstvech
uvidíme, co nás všechny čeká
houževnaté a trpělivé práce.
Vždyť nejde jen o evidenci i sledování
vlastních nákladů, třeba dobře
prováděnou účetním JZD. Jde
přece o to, jak se s těmito zajímavými
čísly bude pracovat mezi členy družstva.
Zejména nyní po zavedení jednotných
cen, je důležité, aby evidence a sledování
vzestupu nebo poklesu výroby - výše vlastních
nákladů, byla podkladem zdravého soutěžení
ve všech těchto ukazatelích uvnitř JZD
i dále pak družstev mezi sebou.
Musí být nezbytnou součástí
naší agitace, získávající
zájem členů nejen o práci a individuální
odměnu za svůj výkon, ale zájem o
výsledky hospodaření JZD jako celku. V současné
době se vytvořily vhodné podmínky
pro podchycení a organizování vlasteneckého
hnutí mezi členy JZD za zvýšení
výroby v r. 1960 jako základu pro rozvoj výroby
ve třetí pětiletce. Dále zákon
upravuje a do správných mezí vkládá
rozsah přidružené výroby, kterou mohou
družstva provozovat. Zakazuje takovou přidruženou
výrobu, která neprospívá přímo
výstavbě a rozvoji družstev. Jsou to některé
živnosti oprav hromosvodů, kostelních věží
anebo stavby továrních komínů, různé
speditérské snahy apod., které si jména
JZD za určitou odměnu doslova vypůjčily.
Za vším tím se kryjí lidé, kteří
za málo práce chtějí hodně
peněz, k zemědělské výrobě
mají poměr valacha k hříběti
a uvedli mnohdy dobré jméno a dobrou práci
většiny JZD v naší republice do pomluv
a špatného světla. V posledním §
16 druhé části se v několika větách
nazvaných - v záhlaví - péče
o družstevníky, hovoří o druhé
protikladné části výroby - totiž
co za tu všechnu starost a práci ve svém družstvu
budou členové mít.
Až budeme na schůzích vysvětlovat obsah
nového zákona, věnujme této části
velkou pozornost. Zaslouží si ji proto, že právě
v ní se rodí ony výhonky příští
komunistické společnosti, pokud jde o péči
o člověka, která je cílem a náplní
veškerého našeho snažení. Jde v tomto
případě o rozvíjení péče,
o společná zařízení - péče
o matku, dítě, pracující ženy,
přestárlé členy, dále o politickou
a odbornou výchovu - výchovu učňů
a mládeže - prostě o ty zásady, které
budou naprosto převládat v příští
společnosti před úzkými zájmy
jednotlivce. (Potlesk.)
Část třetí v §§ 17 - 22
pojednává o činnosti orgánů
družstva, o úkolech členské schůze,
představenstva, předsedy družstva a činnosti
revizní komise. V hlavních zásadách
jsou práva a povinnosti těchto orgánů
družstva poslancům jistě známy. Upozorňuji
přesto na tři závažné otázky,
které se musí stát předmětem
našeho zájmu a řešení.
Běží za prvé o tzv. silné jedince
v družstvech, kteří považují jak
vesnickou organizaci strany, tak i MNV a stejně i orgány
družstva a dodržování zásad demokratického
centralismu a družstevní demokracie pro sebe za formální
záležitost. Mnohdy i za těchto okolností
družstvo prosperuje a my jsme také mnohdy jako odpovědní
funkcionáři se stavem spokojeni. Dokonce mu i poklepeme
na rameno se slovy, že je to správný chlap
nebo pašák. Zapomínáme, že dříve
či později se nutně ocitne i ten nejlepší
a nejobětavější funkcionář
v izolaci, protože nedbání zásad kolektivního
vedení a rozhodování, na kterých stojí
celé naše zřízení, vede určitě
ke špatným koncům.
Druhou věcí je přezíravý postoj
mužů k ženám v družstvech. Dávají
se jim nejtěžší práce. Proč
nebyly použity prosekávače na cukrovku? Proto,
že to ženy udělají. Ošetření
a příprava půdy odstraňování
pýřavky, plevele, které mohou provádět
stroje, ženy udělají. Je proto nutné
změnit celý poměr k ženám, radit
se s nimi, postupně je pro vedení v organizaci družstva
získávat. (Potlesk.)
Třetí věc je osobní příklad,
zejména funkcionářů. Uplatňovat
vedoucí úlohu strany, prosazovat demokratický
centralismus a vnitrodemokracii - se musí stát osobním
příkladem. Máme již řadu dobrých
družstev. V poslední době jde zejména
o získávání mládeže do
družstev, zejména pokud jde právě o
děti funkcionářů. Jde také
o práci žen funkcionářů, které
hledají mnohdy práci i mimo vesnici, což nepůsobí
dobrým příkladem.
Část čtvrtá v §§ 23 - 26
hovoří o sdružování pozemků,
združstevňování ostatních výrobních
prostředků. Vlastnictví půdy zůstává
i nadále zachováno. Zachováno zůstává
i používání záhumenků.
Důležitá jsou ustanovení o sdružování
ostatních výrobních prostředků.
Za upozornění stojí využívám
stávajících hospodářských
budov na volná ustájení prasat a mladého
dobytka, jak se už ve všech krajích všude
osvědčilo.