Organizačná schéma Štátnej plánovacej
komisie bude táto:
1. sbor Štátnej plánovacej komisie, pozostávajúci
z predsedu a jeho námestníkov, z ministrov riadiacich
najdôležitejšie hospodárske odvetvia, z
predsedu Slovenskej plánovacej komisie a z predstaviteľov
vedy a hospodárskej praxe. Tento sbor bude vlastným
nositeľom vymedzenej právomoci;
2. aparát Štátnej plánovacej komisie,
riadený predsedom a zložený z odborov;
3. sekretariát Štátnej plánovacej komisie,
zložený z námestníkov predsedu a z vedúcich
najvýznamnejších odborov aparátu, ako
orgán pomáhajúci predsedovi pri dennom riadení
práce Štátnej plánovacej komisie a jej
aparátu.
Okrem tohto bude môcť vláda zriadiť pri
Štátnej plánovacej komisii stále výbory,
ktorých úlohou bude všestranne posudzovať
určité národohospodárske problémy.
A konečne predseda Štátnej plánovacej
komisie bude oprávnený vytvárať dočasné
komisie pre posudzovanie konkrétnych otázok.
Slovenská plánovacia komisia bude vykonávať
dvojakú funkciu: v oblasti hospodárstva riadeného
Sborom povereníkov bude orgánom Sboru povoreníkov,
naproti tomu v oblasti hospodárstva riadeného ministerstvami
i na Slovensku bude mať funkciu oblastného orgánu
Štátnej plánovacej komisie.
Toto organizačné usporiadanie je len jedným
z predpokladov pre splnenie úloh nového ústredného
plánovacieho orgánu. Rast národného
hospodárstva Československa a rozvoj vedy a techniky
v celom svete si však vynucujú splnenie ešte
ďalších podmienok, a to najmä dôsledné
uplatňovanie novej metódy práce a kolektívnu
prípravu a kolektívne posudzovanie problémov
a návrhov. Práca s aktívom je rovnako závažným
predpokladom úspešného plnenia úloh
ako nové organizačné usporiadanie. Ak bude
v maximálnej miere využitá, niet pochýb
o tom, že úprava prevedená navrhnutým
zákonom s úspechom dovŕši zásadné
zmeny vo spôsobe riadenia a plánovania národného
hospodárstva, ktoré boli uskutočnené
v minulom roku.
Významné postavenie Štátnej plánovacej
komisie a metódy jej práce budú klásť
veľké nároky na politickú a odbornú
úroveň jej pracovníkov. To bude zvýraznené
aj tým, že najdôležitejší pracovníci
aparátu - vedúci odborov - budú menovaní
vládou. Bude treba dosiahnuť toho, aby aparát
Štátnej plánovacej komisie bol v najkratšej
dobe kádrove posilnený vhodnými pracovníkmi.
Je to v súčasnej dobe tým naliehavejšie,
že pred Štátnou plánovacou komisiou stojí
ako bezprostredná úloha dokončenie prác
na návrhu tretieho päťročného plánu
a zaistenie všetkých predpokladov pre splnenie generálnej
línie strany na hospodárskom poli.
Hospodársko-rozpočtový a ústavnoprávny
výbor prejednali vládny návrh zákona
o Štátnej plánovacej komisii a navrhujú
plénu Národného zhromaždenia osnovu
schváliť vo znení predloženom týmito
výbormi. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy k tomuto vládnímu návrhu?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování. Nebudou-li námitky,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona najednou podle předložené společné
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o Státní plánovací
komisi, a to ve znění společné zprávy
výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru. ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o Státní plánovací
komisi.
Tím jsme projednali šestý bod denního
pořadu. (Potlesk.) Budeme projednávat sedmý
bod denního pořadu, kterým je
7. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o dokumentaci
staveb (tisk 346).
Zpravodajem je posl. inž. Voborský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Miroslav Voborský: Vážené
Národní shromáždění!
Dosud se vypracování dokumentace pro investiční
výstavbu řídí předpisy, vydanými
na základě zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 44/1956 Sbírky. Od jeho vydání
došlo však v našem národním hospodářství
k podstatným změnám. Reorganizace průmyslu,
vytvoření nových výrobně hospodářských
jednotek s poměrně širším okruhem
činnosti a zvláště změny v plánování
a financování, které vstoupily v platnost
od 1. ledna letošního roku, mají za následek
nejen zcela jiné způsoby a možnosti vytváření
zisku a tedy i prostředků na investiční
výstavbu, ale rovněž i úplně
nové vztahy mezi projekcí, výrobou a investory.
Hlavním cílem nového způsobu vypracování
dokumentace staveb je jednak dále zjednodušit dokumentaci,
za druhé zkvalitnit již vypracování
investičních úkolů a studií
tak, aby při zajišťování plánovitého
rozvoje národního hospodářství
bylo dbáno v investiční výstavbě
přísné hospodárnosti, a za třetí
je třeba dobudovat výrobně hospodářské
jednotky, vybavit je projekcí těsně spjatou
s výrobou.
Vládní návrh zákona o dokumentaci
staveb je dalším opatřením, které
uskutečňuje usnesení XI. sjezdu Komunistické
strany Československa.
Je třeba i stávající právní
normy přizpůsobit tomuto stavu a navíc jejich
změnou dokončit komplexně přechod
k novým zásadám investiční
výstavby. Dosavadní předpisy sehrály
svou roli v prvé řadě v době vzniku
nových oborů, hromadných přesunů
výrobních programů, při provádění
důsledné specializace. Dnes však brání
uplatnění nových principů.
Návrh zákona je řešen jako rámcový.
Vytyčuje pouze zásady, kterými se v nadcházejícím
období bude na tomto úseku řídit náš
hospodářský život. Dává
předpoklady k tomu, aby za mohutného růstu
výrobního potenciálu bylo v rámci
těchto zásad možno měnit a přizpůsobovat
prováděcí a doplňovací předpisy,
aniž by bylo nutno měnit základní normu
samu.
V uplynulých letech se velká část
připomínek pracovníků z průmyslu,
stavebnictví i ostatních úseků týkala
právě dokumentace staveb a projektování
vůbec. Projekční kapacita nestačila,
řada staveb byla zahajována bez řádné
projekční připravenosti na povolené
výjimky. Tím vznikaly nejen škody a více
náklady, ale trpěla i kvalita vypracované
dokumentace samotné. Dosavadní zásada, že
dokumentace má být vypracována jako úplná
v projekční složce, měla své
oprávnění, jak jsem uvedl, u nově
vznikajících podniků, které neměly
odborné kádry s dlouholetou praxí, tak i
v tom, že projekční složky hrály
svou roli při normalizaci a typizaci staveb i zařízení,
při volbě konstrukcí a vývojových
řad, především strojů.
Tyto výhody byly na druhé straně snižovány
odtržeností projekce od výroby, což vedlo
jak k zastarání řešení, tak i
k ochromení vlastní činnosti výrobců,
kteří převedením odborných
kádrů do projekce neměli komplexně
vybavené vlastní konstrukce, hlavně z hlediska
vývojových typů. Přičteme-li
k tomu skutečnost, že tato organizace časem
vedla k nadměrnosti v provádění podkladů,
k nepružnosti ve spolupráci a hlavně k tomu,
že projekční kapacita se tříštila
ještě tím, že řada projektů
byla vypracována na stavby, které se odsouvaly,
a chyběla na to, co bylo dáno do výroby,
plně pochopíme nutnost změny. Stále
stoupající úkoly v investiční
výstavbě, hlavně příprava 3.
pětiletky proto vyžaduje navržené změny
ve vypracování dokumentace staveb.
To však nebyly jediné nedostatky, jejichž odstranění
nový návrh zákona má zajistit.
Dřívější zásada, že
projektant dodal prováděcímu závodu
kompletní dokumentaci včetně prováděcích
výkresů, vedla k tomu, že často se stavěl
výrobce do pozice kritika, poukazoval na chyby, aniž
se je sám snažil odstranit a žádal doplňky
od projektanta. To vedlo ke komplikacím, ne vždy k
dobrému řešení a prováděcí
závod se necítil plně odpovědný
za správnost konstrukčního řešení.
Máme-li dosáhnout cílů třetí
pětiletky, je třeba nejen dbát přísné
hospodárnosti ve výrobě, ale především
uvážení investora. Dosud investoři hlavně
při vypracování investičního
úkolu nepostupovali vždy odpovědně.
Nový návrh zákona klade obzvláštní
důraz na ekonomickou úroveň investičního
úkolu nebo studie, na jeho důsledné projednání
se všemi zainteresovanými orgány a pamatuje
na vyvolané investice, které v minulosti podstatně
skreslovaly ekonomické výsledky prováděné
výstavby.
V souladu se stávajícími předpisy
zvyšuje se úloha místních orgánů,
zvláště plánovacích komisí,
které investiční úkol projednávají
z hlediska pracovních sil, rozmístění
výroby veřejných investic i z hlediska hygienického.
Osnova zákona počítá i se zmocněním
pro Státní výbor pro výstavbu, aby
odlišně upravil předpisy pro dokumentaci zemědělských
účelových staveb. Tyto jsou v současné
době stanoveny vládní vyhláškou
č. 22/1958 Úředního listu. Vzhledem
k současné problematice zemědělství
a obrovským změnám, jimiž prochází,
lze těžko vtělit do zákona takové
zásady, které by na jedné straně určovaly
způsob provádění dokumentace a současně
předvídaly příští vývoj.
Závěrem lze říci, že nový
zákon vytváří předpoklady k
odstranění největších nedostatků
v dosavadní přípravě a provádění
investiční činnosti, z nichž vycházel.
Stanoví nejen zásady hospodárnosti určením
pevné odbytové ceny, ale rovněž zjednodušuje
projekci, přibližuje ji výrobě a vytváří
spojení investora s projektantem a generálním
dodavatelem.
Umožňuje dále dokončit reorganizaci
našeho průmyslu komplexním vybavením
výrobně hospodářských jednotek.
Vytváří předpoklady k dalšímu
růstu kvality a efektivnosti naší investiční
činnosti, která je jedním z hlavních
prostředků dalšího mohutného
rozvoje našeho národního hospodářství.
Tímto zákonem vytváří naše
zákonodárství další normu, která
doplňuje soustavu předpisů o investiční
činnosti v souladu se zákonem č. 84/1958
Sb. o územním plánování, se
zákonem č. 87/1958 Sb. o stavebním řádu
a s vládním nařízením č.
8/1958 Sbírky o odevzdání a převzetí
dokončených staveb nebo jejich částí
a o povolení jejich uvedení do trvalého provozu
(užívání). Tento zákon se stane
účinným pomocníkem v dalším
rozvoji našeho hospodářství při
plnění úkolů třetí pětiletky.
Vládní návrh zákona o dokumentaci
staveb byl projednán ústavně právním
výborem ve schůzi dne 2. července t. r. Byl
jsem pověřen, abych tento zákon se všemi
změnami, uvedenými ve zprávě výboru
ústavně právního, doporučil
plénu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy k tomuto bodu denního pořadu?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Nebudou-li námitky, dám hlasovat o celém
vládním návrhu zákona najednou podle
předložené zprávy výboru ústavně
právního.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona o dokumentaci staveb, a to ve znění
zprávy výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o dokumentaci staveb. Tím jsme
projednali sedmý bod denního pořadu.
Osmým bodem schváleného denního pořadu
je
8. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o úpravě
některých nároků a závazků
mezi československými a polskými osobami
(tisk 341).
Zpravodajem je poslanec podplukovník Kladenský,
kterému dávám slovo.
Zpravodaj posl. pplk Jiří Kladenský:
Soudružky a soudruzi poslanci!
V historii českého, slovenského a polského
národa je mnoho důkazů o bratrském
přátelství, společném boji
a společně prolité krvi.
Soudruh Nejedlý např. při hodnocení
díla Aloise Jiráska podtrhl tu skutečnost,
že se mu významně podařilo ukázat,
jak upřímný a bratrský byl česko-polský
svazek v 15. století v boji proti křižákům.
Dále jak velké hnutí, a to zejména
u naší mládeže, vyvolala polská
revoluce r. 1831, a konečně jak ještě
silnější a přímo už politický
byl u nás ohlas polského povstání
z r. 1863.
Mnoho jiných spisovatelů a básníků
uvádí další důkazy o boji proti
společnému nepříteli a o bratrském
svazku sousedících Slovanů: Čechů,
Slováků a Poláků. Dnes nás
však nespojuje už jen naše sousedství, náš
slovanský původ či společný
boj proti dávným německým křižákům,
nedávným nacistickým okupantům a dnešním
esesáckým revanšistům. Dnes jsme spojeni
mnohem silnějším poutem. Dnes nám násobí
síly společné budování socialismu,
komunistická ideologie, životní zájmy
socialistického tábora a boj za světový
mír. Dnes už o nás a bez nás nerozhodují
samozvaní ochránci, Anglie, Francie a USA, jako
tomu bylo ve Versaillích, či na konferenci velvyslanců
imperialistických států v r. 1920, nebo v
Radě Spojených národů atd. Rozdmychávali
mezi námi spory, jitřili národnostní
pře, Polsko nabádali k útoku proti nám,
ČSR slibovali polská území, a to dělali
tak dlouho, až nás konečně v Mnichově
zradili a prodali fašistům.
Osvobozením našich národů za pomoci
SSSR, vytvořením lidově demokratického
zřízení a nastolením diktatury proletariátu
se situace od základu změnila. Dnes v obou zemích
skuteční zástupci lidu projednávají
všechny otázky jako svobodní a rovnoprávní
přátelé.
Na základě těchto nových skutečností
byly v uplynulém roce projednány a schváleny
v našem Národním shromáždění
a v polském Sejmu: ústavní zákon "O
konečném vytyčení státních
hranic" a "Dohoda mezi ČSR a PLR o vypořádání
nevyřízených majetkových otázek".
Pokračováním této prohlubující
se spolupráce mezi našimi národy, podle zásady,
že pořádek dělá přátele,
je předložen ke schválení vládní
návrh zákona "O úpravě některých
nároků a závazků mezi československými
a polskými osobami".