Středa 8. července 1959

Organizačná schéma Štátnej plánovacej komisie bude táto:

1. sbor Štátnej plánovacej komisie, pozostávajúci z predsedu a jeho námestníkov, z ministrov riadiacich najdôležitejšie hospodárske odvetvia, z predsedu Slovenskej plánovacej komisie a z predstaviteľov vedy a hospodárskej praxe. Tento sbor bude vlastným nositeľom vymedzenej právomoci;

2. aparát Štátnej plánovacej komisie, riadený predsedom a zložený z odborov;

3. sekretariát Štátnej plánovacej komisie, zložený z námestníkov predsedu a z vedúcich najvýznamnejších odborov aparátu, ako orgán pomáhajúci predsedovi pri dennom riadení práce Štátnej plánovacej komisie a jej aparátu.

Okrem tohto bude môcť vláda zriadiť pri Štátnej plánovacej komisii stále výbory, ktorých úlohou bude všestranne posudzovať určité národohospodárske problémy. A konečne predseda Štátnej plánovacej komisie bude oprávnený vytvárať dočasné komisie pre posudzovanie konkrétnych otázok.

Slovenská plánovacia komisia bude vykonávať dvojakú funkciu: v oblasti hospodárstva riadeného Sborom povereníkov bude orgánom Sboru povoreníkov, naproti tomu v oblasti hospodárstva riadeného ministerstvami i na Slovensku bude mať funkciu oblastného orgánu Štátnej plánovacej komisie.

Toto organizačné usporiadanie je len jedným z predpokladov pre splnenie úloh nového ústredného plánovacieho orgánu. Rast národného hospodárstva Československa a rozvoj vedy a techniky v celom svete si však vynucujú splnenie ešte ďalších podmienok, a to najmä dôsledné uplatňovanie novej metódy práce a kolektívnu prípravu a kolektívne posudzovanie problémov a návrhov. Práca s aktívom je rovnako závažným predpokladom úspešného plnenia úloh ako nové organizačné usporiadanie. Ak bude v maximálnej miere využitá, niet pochýb o tom, že úprava prevedená navrhnutým zákonom s úspechom dovŕši zásadné zmeny vo spôsobe riadenia a plánovania národného hospodárstva, ktoré boli uskutočnené v minulom roku.

Významné postavenie Štátnej plánovacej komisie a metódy jej práce budú klásť veľké nároky na politickú a odbornú úroveň jej pracovníkov. To bude zvýraznené aj tým, že najdôležitejší pracovníci aparátu - vedúci odborov - budú menovaní vládou. Bude treba dosiahnuť toho, aby aparát Štátnej plánovacej komisie bol v najkratšej dobe kádrove posilnený vhodnými pracovníkmi. Je to v súčasnej dobe tým naliehavejšie, že pred Štátnou plánovacou komisiou stojí ako bezprostredná úloha dokončenie prác na návrhu tretieho päťročného plánu a zaistenie všetkých predpokladov pre splnenie generálnej línie strany na hospodárskom poli.

Hospodársko-rozpočtový a ústavnoprávny výbor prejednali vládny návrh zákona o Štátnej plánovacej komisii a navrhujú plénu Národného zhromaždenia osnovu schváliť vo znení predloženom týmito výbormi. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto vládnímu návrhu? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme tedy přistoupit k hlasování. Nebudou-li námitky, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle předložené společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru ústavně právního.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.)

Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o Státní plánovací komisi, a to ve znění společné zprávy výboru rozpočtového a hospodářského a výboru. ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o Státní plánovací komisi.

Tím jsme projednali šestý bod denního pořadu. (Potlesk.) Budeme projednávat sedmý bod denního pořadu, kterým je

7. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu zákona o dokumentaci staveb (tisk 346).

Zpravodajem je posl. inž. Voborský, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Miroslav Voborský: Vážené Národní shromáždění!

Dosud se vypracování dokumentace pro investiční výstavbu řídí předpisy, vydanými na základě zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 44/1956 Sbírky. Od jeho vydání došlo však v našem národním hospodářství k podstatným změnám. Reorganizace průmyslu, vytvoření nových výrobně hospodářských jednotek s poměrně širším okruhem činnosti a zvláště změny v plánování a financování, které vstoupily v platnost od 1. ledna letošního roku, mají za následek nejen zcela jiné způsoby a možnosti vytváření zisku a tedy i prostředků na investiční výstavbu, ale rovněž i úplně nové vztahy mezi projekcí, výrobou a investory.

Hlavním cílem nového způsobu vypracování dokumentace staveb je jednak dále zjednodušit dokumentaci, za druhé zkvalitnit již vypracování investičních úkolů a studií tak, aby při zajišťování plánovitého rozvoje národního hospodářství bylo dbáno v investiční výstavbě přísné hospodárnosti, a za třetí je třeba dobudovat výrobně hospodářské jednotky, vybavit je projekcí těsně spjatou s výrobou.

Vládní návrh zákona o dokumentaci staveb je dalším opatřením, které uskutečňuje usnesení XI. sjezdu Komunistické strany Československa.

Je třeba i stávající právní normy přizpůsobit tomuto stavu a navíc jejich změnou dokončit komplexně přechod k novým zásadám investiční výstavby. Dosavadní předpisy sehrály svou roli v prvé řadě v době vzniku nových oborů, hromadných přesunů výrobních programů, při provádění důsledné specializace. Dnes však brání uplatnění nových principů.

Návrh zákona je řešen jako rámcový. Vytyčuje pouze zásady, kterými se v nadcházejícím období bude na tomto úseku řídit náš hospodářský život. Dává předpoklady k tomu, aby za mohutného růstu výrobního potenciálu bylo v rámci těchto zásad možno měnit a přizpůsobovat prováděcí a doplňovací předpisy, aniž by bylo nutno měnit základní normu samu.

V uplynulých letech se velká část připomínek pracovníků z průmyslu, stavebnictví i ostatních úseků týkala právě dokumentace staveb a projektování vůbec. Projekční kapacita nestačila, řada staveb byla zahajována bez řádné projekční připravenosti na povolené výjimky. Tím vznikaly nejen škody a více náklady, ale trpěla i kvalita vypracované dokumentace samotné. Dosavadní zásada, že dokumentace má být vypracována jako úplná v projekční složce, měla své oprávnění, jak jsem uvedl, u nově vznikajících podniků, které neměly odborné kádry s dlouholetou praxí, tak i v tom, že projekční složky hrály svou roli při normalizaci a typizaci staveb i zařízení, při volbě konstrukcí a vývojových řad, především strojů.

Tyto výhody byly na druhé straně snižovány odtržeností projekce od výroby, což vedlo jak k zastarání řešení, tak i k ochromení vlastní činnosti výrobců, kteří převedením odborných kádrů do projekce neměli komplexně vybavené vlastní konstrukce, hlavně z hlediska vývojových typů. Přičteme-li k tomu skutečnost, že tato organizace časem vedla k nadměrnosti v provádění podkladů, k nepružnosti ve spolupráci a hlavně k tomu, že projekční kapacita se tříštila ještě tím, že řada projektů byla vypracována na stavby, které se odsouvaly, a chyběla na to, co bylo dáno do výroby, plně pochopíme nutnost změny. Stále stoupající úkoly v investiční výstavbě, hlavně příprava 3. pětiletky proto vyžaduje navržené změny ve vypracování dokumentace staveb.

To však nebyly jediné nedostatky, jejichž odstranění nový návrh zákona má zajistit.

Dřívější zásada, že projektant dodal prováděcímu závodu kompletní dokumentaci včetně prováděcích výkresů, vedla k tomu, že často se stavěl výrobce do pozice kritika, poukazoval na chyby, aniž se je sám snažil odstranit a žádal doplňky od projektanta. To vedlo ke komplikacím, ne vždy k dobrému řešení a prováděcí závod se necítil plně odpovědný za správnost konstrukčního řešení.

Máme-li dosáhnout cílů třetí pětiletky, je třeba nejen dbát přísné hospodárnosti ve výrobě, ale především uvážení investora. Dosud investoři hlavně při vypracování investičního úkolu nepostupovali vždy odpovědně. Nový návrh zákona klade obzvláštní důraz na ekonomickou úroveň investičního úkolu nebo studie, na jeho důsledné projednání se všemi zainteresovanými orgány a pamatuje na vyvolané investice, které v minulosti podstatně skreslovaly ekonomické výsledky prováděné výstavby.

V souladu se stávajícími předpisy zvyšuje se úloha místních orgánů, zvláště plánovacích komisí, které investiční úkol projednávají z hlediska pracovních sil, rozmístění výroby veřejných investic i z hlediska hygienického.

Osnova zákona počítá i se zmocněním pro Státní výbor pro výstavbu, aby odlišně upravil předpisy pro dokumentaci zemědělských účelových staveb. Tyto jsou v současné době stanoveny vládní vyhláškou č. 22/1958 Úředního listu. Vzhledem k současné problematice zemědělství a obrovským změnám, jimiž prochází, lze těžko vtělit do zákona takové zásady, které by na jedné straně určovaly způsob provádění dokumentace a současně předvídaly příští vývoj.

Závěrem lze říci, že nový zákon vytváří předpoklady k odstranění největších nedostatků v dosavadní přípravě a provádění investiční činnosti, z nichž vycházel. Stanoví nejen zásady hospodárnosti určením pevné odbytové ceny, ale rovněž zjednodušuje projekci, přibližuje ji výrobě a vytváří spojení investora s projektantem a generálním dodavatelem.

Umožňuje dále dokončit reorganizaci našeho průmyslu komplexním vybavením výrobně hospodářských jednotek. Vytváří předpoklady k dalšímu růstu kvality a efektivnosti naší investiční činnosti, která je jedním z hlavních prostředků dalšího mohutného rozvoje našeho národního hospodářství.

Tímto zákonem vytváří naše zákonodárství další normu, která doplňuje soustavu předpisů o investiční činnosti v souladu se zákonem č. 84/1958 Sb. o územním plánování, se zákonem č. 87/1958 Sb. o stavebním řádu a s vládním nařízením č. 8/1958 Sbírky o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení jejich uvedení do trvalého provozu (užívání). Tento zákon se stane účinným pomocníkem v dalším rozvoji našeho hospodářství při plnění úkolů třetí pětiletky.

Vládní návrh zákona o dokumentaci staveb byl projednán ústavně právním výborem ve schůzi dne 2. července t. r. Byl jsem pověřen, abych tento zákon se všemi změnami, uvedenými ve zprávě výboru ústavně právního, doporučil plénu Národního shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu denního pořadu? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Nebudou-li námitky, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle předložené zprávy výboru ústavně právního.

Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.) Nemá.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona o dokumentaci staveb, a to ve znění zprávy výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o dokumentaci staveb. Tím jsme projednali sedmý bod denního pořadu.

Osmým bodem schváleného denního pořadu je

8. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu zákona o úpravě některých nároků a závazků mezi československými a polskými osobami (tisk 341).

Zpravodajem je poslanec podplukovník Kladenský, kterému dávám slovo.

Zpravodaj posl. pplk Jiří Kladenský: Soudružky a soudruzi poslanci!

V historii českého, slovenského a polského národa je mnoho důkazů o bratrském přátelství, společném boji a společně prolité krvi.

Soudruh Nejedlý např. při hodnocení díla Aloise Jiráska podtrhl tu skutečnost, že se mu významně podařilo ukázat, jak upřímný a bratrský byl česko-polský svazek v 15. století v boji proti křižákům. Dále jak velké hnutí, a to zejména u naší mládeže, vyvolala polská revoluce r. 1831, a konečně jak ještě silnější a přímo už politický byl u nás ohlas polského povstání z r. 1863.

Mnoho jiných spisovatelů a básníků uvádí další důkazy o boji proti společnému nepříteli a o bratrském svazku sousedících Slovanů: Čechů, Slováků a Poláků. Dnes nás však nespojuje už jen naše sousedství, náš slovanský původ či společný boj proti dávným německým křižákům, nedávným nacistickým okupantům a dnešním esesáckým revanšistům. Dnes jsme spojeni mnohem silnějším poutem. Dnes nám násobí síly společné budování socialismu, komunistická ideologie, životní zájmy socialistického tábora a boj za světový mír. Dnes už o nás a bez nás nerozhodují samozvaní ochránci, Anglie, Francie a USA, jako tomu bylo ve Versaillích, či na konferenci velvyslanců imperialistických států v r. 1920, nebo v Radě Spojených národů atd. Rozdmychávali mezi námi spory, jitřili národnostní pře, Polsko nabádali k útoku proti nám, ČSR slibovali polská území, a to dělali tak dlouho, až nás konečně v Mnichově zradili a prodali fašistům.

Osvobozením našich národů za pomoci SSSR, vytvořením lidově demokratického zřízení a nastolením diktatury proletariátu se situace od základu změnila. Dnes v obou zemích skuteční zástupci lidu projednávají všechny otázky jako svobodní a rovnoprávní přátelé.

Na základě těchto nových skutečností byly v uplynulém roce projednány a schváleny v našem Národním shromáždění a v polském Sejmu: ústavní zákon "O konečném vytyčení státních hranic" a "Dohoda mezi ČSR a PLR o vypořádání nevyřízených majetkových otázek". Pokračováním této prohlubující se spolupráce mezi našimi národy, podle zásady, že pořádek dělá přátele, je předložen ke schválení vládní návrh zákona "O úpravě některých nároků a závazků mezi československými a polskými osobami".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP