Také postupné vyrovnání rozdílů
mezi městem a vesnicí, ke kterému dochází
nyní při přechodu vesnice na vyšší
formu socialistické velkovýroby, klade zvýšené
požadavky na zabezpečování různých
druhů služeb pro náš venkov.
Nutnost dalšího rozvoje služeb zdůraznil
XI. sjezd KSČ, který vytyčil jako jeden z
hlavních úkolů při zvyšování
životní úrovně v nejkratší
době všestranně rozšířit
a zkvalitnit především služby placené
obyvatelstvem.
Splnit usnesení XI. sjezdu znamená podstatně
zlepšit a rozšířit služby poskytované
obyvatelstvu podniky místního hospodářství
a výrobními družstvy. Je to především
úkol národních výborů, které
plně řídí podniky místního
hospodářství.
V minulém roce, zejména od provedené decentralizace
pravomoci a reorganizace v místním hospodářství
bylo v Hradeckém kraji v rozvoji služeb placených
obyvatelstvem docíleno podstatných zlepšení.
Byly zavedeny nové druhy služeb, byla rozšířena
síť provozoven i sběren, mnohé provozovny
byly modernizovány, činnost výrobních
družstev byla daleko více zaměřena na
poskytování služeb obyvatelstvu.
Provedenou decentralizací byly národní výbory
postaveny před vážný úkol - zajistit
především spokojenost občanů
ve svých obvodech. Šlo především
o důsledné zaměření podniků
na rozvoj služeb placených obyvatelstvem. Ne ve všech
krajích se podařilo národním výborům
tyto úkoly správně zajistit. Rozbory v plnění
služeb pro obyvatelstvo na úseku komunálních
služeb ukazují, že plnění je nerovnoměrné,
plán byl úměrný celému růstu
příjmů obyvatelstva a přece 9 krajů
plán nesplnilo.
Přitom v Hradeckém kraji z celkového objemu
plánovaných prací větším
procentem byly zajišťovány služby pro obyvatelstvo
představující 56,2 % z celkového objemu
výkonů; nebyly rovněž splněny.
Obdobná situace byla též u výrobních
družstev.
Dosažené výsledky ukazují na určité
zlepšení v rozvoji služeb proti roku 1957. Nelze
se však s tímto stavem spokojit. Vždyť všechny
různé druhy služeb používají
všichni pracující, a to denně. Čísla
závěrečného účtu ukazují
též na veliký rozsah tohoto úseku, který
plně obhospodařují národní
výbory.
Rozvoj služeb je politickou otázkou, jejíž
správné pochopení se měří
spokojeností občanů. Podařilo se v
minulém roce položit dobré základy důvěry
našich občanů na tomto úseku činnosti
národních výborů. To znamená
ještě daleko důsledněji orientovat vedoucí
pracovníky podniků služeb a výrobních
družstev k dalšímu rozšiřování
služeb pro obyvatelstvo.
Těžištěm v poskytování služeb
jsou okresy. Zvýšená pravomoc a provedená
decentralizace umožňují ONV a MNV, aby se znalostí
místních poměrů a skutečných
potřeb obyvatelstva lépe a operativněji řešily
otázky rozvoje služeb, oprav i údržby
a plně tak zabezpečovaly uspokojování
potřeb pracujících.
První kroky k uskutečnění těchto
cílů byly učiněny na ekonomických
konferencích k rozvoji služeb, které jsou pořádány
v krajích.
V Hradeckém kraji se zúčastnilo na 250 pracovníků
této konference, kteří se také podíleli
na vypracování dokumentu k rozvoji služeb až
do roku 1965.
Zárukou splnění tohoto dokumentu je to, že
členové národních výborů
všech stupňů jej budou projednávat na
svých schůzích a besedách ve volebních
obvodech. Kontrola a kritika občanů je skutečná
záruka jeho splnění.
Zvládnutí všech těchto úkolů
bude ovšem vyžadovat náročné politické
a hospodářské práce. Záleží
na tom, jak budeme využívat nového způsobu
řízení našeho průmyslu i hospodářství
řízeného národními výbory.
Záleží na tom, jak budeme organizovat účast
pracujících v průmyslu, v zemědělství
i na jiných úsecích na řízení
výroby a správě státu a jak budeme
využívat všech iniciativních návrhů
a podnětů.
Předložený závěrečný
účet za rok 1958 ukazuje, že byla splněna
s úspěchem další etapa naší
cesty k socialismu. Je dokladem toho, že usnesení
XI. sjezdu KSČ bude splněno do posledního
písmene.
Rok 1958 ještě více posílil mírové
hospodářství naší republiky a
přiblížil naše radostné perspektivy.
Po zhodnocení dosažených výsledků
v roce 1958 doporučuji Národnímu shromáždění
závěrečný účet za rok
1958 ke schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Tím je pořadí řečníků,
kteří se přihlásili do rozpravy, vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí, rozprava je skončena.
Dříve než přistoupíme k hlasování,
dávám zpravodaji poslanci Tymešovi slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Nebyl podán žádný pozměňovací
návrh. Budeme proto hlasovat, a to podle předložené
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského.
Souhlasíte s tímto způsobem hlasování?
(Námitky nebyly.)
Kdo souhlasí se státním závěrečným
účtem Republiky československé, který
vykazuje příjmy 94 492 708 266,66 Kčs, z
toho příjmy Slovenska 16 141 595 902,70 Kčs,
a výdaje 91 620 585 543,16 Kčs, z toho výdaje
Slovenska 17 445 516 019,76 Kčs, a podle něhož
hospodaření podle státního rozpočtu
za rok 1958 končí přebytkem 2 872 122 723,50
Kčs, a kdo dále souhlasí s tím, aby
z celkového přebytku byla ponechána národním
výborům k financování hospodářského
a kulturního rozvoje 1 026 013 662,08 Kčs, a aby
zbytek ve výši 1 846 109 061,42 Kčs byl použit
na doplnění státních finančních
rezerv, uložených ve Státní bance československé,
nechť zvedne ruku! (Děje se)
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo podle § 62 ústavy
státní závěrečný účet
Republiky československé za rok 1958. (Potlesk.)
Tím jsme projednali pátý bod pořadu
schůze.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Místopředseda Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou 33. schůzi Národního
shromáždění.
Budeme projednávat další bod schváleného
denního pořadu, kterým je
6. Společná zpráva výboru rozpočtového
a hospodářského a výboru ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona o Státní plánovací komisi
(tisk 340).
Zpravodajem je poslanec dr. Rendek, dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. dr. Ignác Rendek: Vážené
Národné zhromaždenie! Súdružky
a súdruhovia!
Historické víťazstvá socialistického
tábora na hospodárskom poli znova a znova nezvratne
dokazujú, že socialistický systém hospodárstva
je jediný systém, ktorý otvára neohraničený
priestor pre progresívny rozvoj ľudstva, pre neustály
rast spoločenskej výroby v záujme uspokojovania
potrieb pracujúceho ľudu. Aj uchvacujúci rozkvet
našej vlasti, ktorý nás naplňuje oprávnenou
radosťou a hrdosťou, reálne perspektívy
ďalšieho nášho rozvoja sú taktiež
nevyvratitelným dotvrdením tohto faktu.
Základný predpoklad týchto našich víťazstiev,
ktorý nám zaisťuje nesmiernu prevahu nad anarchistickým
kapitalistickým spôsobom výroby a nad všelijakými
revizionistickými výmyslami, spočíva
v tom, že socialistické spoločenské
zriadenie umožňuje plne využívať
zákon proporcionálneho plánovitého
rozvoja hospodárstva. Ak má národné
hospodárstvo prinášať maximálny
efekt, musia byť plánovite rozdeľované
výrobné prostriedky a pracovné sily medzi
jednotlivé odvetvia a tieto musia na seba plánovite,
harmonicky naväzovať.
Socialistické výrobné vzťahy, neustále
upevňovanie socialistického sektora v našej
ekonomike vytvárajú objektívne predpoklady
pre plné využitie zákona plánovitého
proporcionálneho rozvoja hospodárstva. Teraz ide
teda o to, aby sme tieto predpoklady plne využili v našej
riad viacej činnosti, najmä aby plánovanie
ako základná metód a riadenia umožňovalo
vedecké predvídanie a neustále podporovalo
a zabezpečovalo proporcionálny rozvoj národného
hospodárstva.
Je preto plne na mieste tá mimoriadna starostlivosť,
ktorú naša strana a vláda venuje otázkam
plánovania, jeho metódam i organizácii na
miestach i v centrálnych orgánoch riadenia štátu.
Vo februári minulého roku vytýčila
strana a vláda "Zásady zvýšenia
ekonomickej účinnosti riadenia priemyslu a stavebníctva",
smerujúce k zavedeniu takého spôsobu riadenia
hospodárstva, aký zodpovedá dosiahnutému
stupňu rozvoja výrobných síl a vytvára
predpoklady pre ďalšie zvyšovanie jeho efektívnosti.
Základnou líniou na to naväzujúcich
opatrení bolo prevedenie prenikavej decentralizácie
riadenia hospodárstva na výrobno-hospodárske
jednotky a národné výbory, umožňujúce
a vyžadujúce účasť širokých
más pracujúcich na riadení hospodárstva
a súčasne s tým bolo posilnené centrálne
riadenie a rozhodovanie v základných otázkach
s cieľom orientovať činnosť centrálnych
orgánov na perspektívne hospodárske problémy.
Zostala však otvorená otázka takej prípravy
a riešenia hospodárskych problémov, ktorá
by zodpovedala novému duchu práce neorganizovaných
výrobno-hospodárskych jednotiek a ministerstiev,
ako i požiadavke na hlboké vedecké zdôvodňovanie
plánov, vychádzajúcich zo záujmov
rozvoja národného hospodárstva ako celku.
Nebola vytvorená ešte taká organizácia,
ktorá by odstránila doterajšie ostré
hranice medzi rezortným poňatím práce
na ministerstvách a prácou Štátneho
úradu plánovacieho a odstránila i rad zbytočných
rozporov, ktoré z toho vznikali a boli často prenášané
až na úroveň vlády.
Vytvorenie nového orgánu Štátnej plánovacej
komisie organicky naväzuje na zmeny v spôsobe riadenia
a plánovania národného hospodárstva
a zvlášť znamená vytvorenie organizačných
predpokladov pre nový spôsob práce centrálnych
štátnych orgánov a riadiaceho hospodárskeho
aparátu.
Zriadenie Štátnej plánovacej komisie, jej pôsobnosť
a štýl jej práce zabezpečia takú
prípravu riešenia hospodárskych problémov,
že to umožní vláde zaoberať sa len
zásadnými otázkami riadenia hospodárstva
a postupne prenechať riešenie dielčích
otázok sboru najvýznamnejších hospodárskych
ministrov, hospodárskych odborníkov a vedeckých
pracovníkov.
Zriadením Štátnej plánovacej komisie
bude vytvorený predpoklad pre takú prípravu
zásadných hospodárskych opatrení vlády
a pre rozhodovanie v ostatných otázkach hospodárskeho
plánovania, aké zodpovedajú novému
spôsobu práce hospodárskeho aparátu.
Najmä ním budú vytvorené podmienky k
odstráneniu rozdielov medzi rezortným poňatím
práce ministerstiev a poňatím práce
ústredného plánovacieho orgánu, riadiaceho
sa celoštátnymi hľadiskami. Docieli sa toho zapojením
rezortných ministrov do riešenia problémov
národného hospodárstva už v etape zostavovania
návrhu štátneho plánu.
Hlavnou úlohou Štátnej plánovacej komisie
bude zostavovať návrhy národohospodárskych
plánov všetkých druhov, pričom ťažisko
jej plánovacích prác bude v plánovaní
perspektívnom. K tej to hlavnej úlohe komisie viaže
sa celý rad úloh ďalších. Mnohé
z týchto úloh budú totožné s
úlohami doterajšieho Štátneho úradu
plánovacieho. Mám na mysli napríklad prevádzanie
rozborov národného hospodárstva, odhaľovanie
rezerv v národnom hospodárstve a navrhovanie využitia
dodatočných zdrojov, stanovenie metodiky plánovania
a ďalšie. Je však treba vidieť, že spôsob
ich plnenia bude významne ovplyvnený najmä
novým štýlom práce Štátnej
plánovacej komisie, ktorého charakteristickým
znakom bude kolektívna práca a práca s aktívom.
Na rozdiel od Štátneho úradu plánovacieho
nezamýšľa sa dať Štátnej plánovacej
komisii iba postavenie objektívneho orgánu vlády
v podstate bez akejkoľvek rozhodovacej právomoci.
Skúsenosti z uplynulých rokov poučujú
o tom, že je vhodné vybaviť ústredný
plánovací orgán právomocou meniť
v rámci vládou stanovených hlavných
proporcií plánu a v rámci jeho základnej
koncepcie jednotlivé úlohy tak, ako je to potrebné
k riešeniu nepredvídaných problémov,
k hospodárnejšiemu využitiu prostriedkov, alebo
ku zvýšeniu celkovej efektívnosti národného
hospodárstva. Rovnako nevyhnutné je podľa doterajších
skúseností zbaviť vládu povinnosti ukladania
dielčích úloh jednotlivým ústredným
orgánom a krajským národným výborom
a preniesť túto právomoc v rámci úloh
štátneho plánu na Štátnu plánovaciu
komisiu. Vymedzenie rozsahu tejto právomoci Štátnej
plánovacej komisie ponecháva navrhnutý zákon
vláde, ktorá ho uskutoční nariadením.