Středa 8. července 1959

Navrhovaná osnova zákona má i ustanovení výjimečného rázu. Je to pro případ, že může jít o znalecký posudek z oboru, který nepatří k pracovní náplni některého orgánu či organizace. Je tomu tak např. v oboru znalosti písma mimo úsek trestního řízení, může jít i o případy zcela mimořádné. V takových výjimečných případech je možno svěřit znalecký úkon jednotlivci, který má potřebné k tomu znalosti. Může se tak stát i v případě, že jsou zde jiné závažné důvody (např. přílišná vzdálenost), které brání, aby úkon byl proveden pracovníkem, který za znalce byl označen. Je ovšem nutno dbát přísně toho, aby nebylo zneužíváno tohoto výjimečného ustanovení. Obdobně je možno postupovat i u tlumočníků, kteří nejsou zapsáni ve stálých seznamech. Bude tomu tak např. u jazyků, jichž znalost je u nás zcela výjimečná, u překladů speciálního názvosloví apod.

Osnova zákona pamatuje i na případy, kdy nejde o úkony uložené úředním opatřením. V těchto případech platí předpisy o zadávání služeb a prací socialistickými organizacemi jednotlivcům.

Jde o speciální ustanovení pro řízení arbitrážní, které je upraveno odchylně od občansko-právního řízení a potřebuje poněkud jinou úpravu i pokud jde o znalce.

V §§ 18 - 20 jde o obvyklá ustanovení upravující vztah nového zákona k dosavadním předpisům; dává se zde možnost vydat podrobnější předpisy k provádění zákona.

Vládní návrh zákona o úpravě poměrů znalců a tlumočníků plně odpovídá potřebě státu budujícího socialismus s konečným cílem, vytvoření komunistické společnosti. Výbor ústavně právní projednal shora uvedený návrh zákona na své schůzi a doporučuje jej Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto vládnímu návrhu? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme k hlasování.

Nebudou-li proti tomu námitky, dám o celém vládním návrhu zákona hlasovat najednou podle zprávy výboru ústavně právního. Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)

Nemá. Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o úpravě právních poměrů znalců a tlumočníků, a to ve znění zprávy výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o úpravě právních poměrů znalců a tlumočníků. Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu schůze.

Budeme projednávat pátý bod denního pořadu, kterým je

5. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského o návrhu, jímž vláda předkládá Národnímu shromáždění podle § 62 ústavy ke schválení státní závěrečný účet Republiky československé za rok 1958 (tisk 336).

Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tymeš: Vážení soudruzi a soudružky!

Státní závěrečný účet za rok 1958, který vláda předkládá Národnímu shromáždění k projednání a schválení, je radostnou bilancí našeho hospodaření v minulém roce.

Rok 1958 - rok historicky nesmírně významného XI. sjezdu KSČ - je rokem velkých úspěchů naší republiky a všech socialistických zemí, v čele se Sovětským svazem.

V průmyslové výrobě jsme dosáhli největší procentní přírůstek za posledních šest let. Zvlášť velký růst průmyslové výroby zaznamenáváme na Slovensku.

Velmi významné je, že růst průmyslové výroby byl z 68 % kryt růstem produktivity práce, která se zvyšovala mnohem rychleji než v roce 1957. Zlepšil se vztah mezi produktivitou práce a mzdami, snížila se absence a vytvořily poměrně dobré předpoklady pro přestavbu dělnických mezd.

Také snížení nákladů v průmyslu o 2,6 % je významným úspěchem i když nelze zamlčet, že možnosti snižování nákladů jsou mnohem větší, zvláště v materiálu. Mezi nesporné úspěchy minulého roku patří rovněž splnění státního plánu investiční výstavby a skutečnost, že nejlepšího plnění jsme dosáhli na stavbách sledovaných vládou. V zemědělství jsme sice plánovaně úkoly ani v roce 1958 nesplnili, avšak posílení socialistického sektoru v zemědělství a významná opatření ÚV KSČ z března a června t. r. nesporně vytvořily nutné podmínky a předpoklady pro podstatný obrat také v zemědělské výrobě.

Kladně možno hodnotit též hospodářské výsledky národních výborů, které ukazují, že rozhodnutí o zvýšené pravomoci národních výborů přišlo v pravou chvíli, bylo správné a nutné.

Státní závěrečný účet za rok 1958 znovu potvrzuje, že naše hospodářství stojí na pevných základech a stále se rozvíjí po vzestupné linii.

To nám umožňuje poskytovat vysoké částky na školství a kulturu, sociální péči a zdravotnictví.

Rozpočtové hospodaření končí také v roce 1958 přebytkem, který činí 2872 miliónů korun. Potěšitelné je, že neplnění rozpočtových výdajů je tentokráte ve větším rozsahu výsledkem lepší hospodárnosti a ne v důsledku neplnění úkolů jako v minulosti.

S takovými výsledky hospodaření můžeme s radostí předstoupit před náš lid a před jakékoliv fórum v zahraničí. Ani jedna vláda v kapitalistickém světě nemůže předložit tak úspěšnou a radostnou bilanci hospodaření, jakou nám předkládá naše vláda, vláda dělnické třídy. (Potlesk.)

Nejsilnější, kapitalistická země - USA - skončí rozpočtový rok schodkem téměř 13 miliard dolarů, což je nejvyšší schodek v dějinách státu.

Kapitalistické země se šíleným zbrojením stále více zadlužují a jejich finanční ministři jistě našemu ministru financí ty vyrovnané rozpočty a rozpočtové přebytky závidí. Naše úspěchy znovu potvrzují přednost socialistického společenského zřízení před kapitalistickým zřízením, dokazují, že dělnická třída umí lépe hospodařit než kapitalisté, dokazují, jak správná, rozumná a prozíravá je politika ÚV KSČ a vlády Národní fronty. (Potlesk.)

První podzimní brněnský vzorkový veletrh bude přehlídkou dalších našich úspěchů ve strojírenství, bude dokladem, že naše země již dnes úspěšně soutěží s nejvyspělejšími a průmyslově nejsilnějšími kapitalistickými státy.

Rozpočtový a hospodářský výbor NS projednával státní závěrečný účet za rok 1958 společně s předsedy všech výborů NS ve schůzi konané dne 26. června 1959 a jednotně jej hodnotil jako úspěšnou bilanci. Poslanci zvláště oceňovali, že letos byl státní závěrečný účet předložen vládou Národnímu shromáždění již v prvém pololetí, což umožňuje využít v nejvyšší míře zkušeností z roku 1958 ještě v tomto roce v přípravě státního rozpočtu na rok 1960.

Je nesmírně významné také to, že letos se státní závěrečný účet zpracovával na podkladě komplexních rozborů podniků, družstev a národních výborů. To znamená, že na státním rozpočtu a jeho splnění se aktivně podílí stále větší počet pracujících, že rozpočet se stává věcí všeho lidu. Něco podobného je v kapitalistických zemích naprosto nemožné.

Nová forma účasti pracujících na řízení v podnicích a národních výborech, sledující perspektivní rozvoj a zvyšování efektivnosti hospodářství, se osvědčila. Rovněž nové metody plánování a financování jsou mnohem účinnější než dřívější.

V řízení hospodářství se důsledněji uplatňují zásady demokratického centralismu a zvyšuje se účast pracujících na řešení důležitých otázek národního hospodářství.

Konstatujeme-li tyto potěšitelné skutečnosti, nijak to neznamená, že přehlížíme nedostatky, které jsou téměř na všech úsecích našeho hospodářství, a zejména v jeho řízení, v neuspokojivé organizátorské práci. V rozpočtovém a hospodářském výboru bylo např. poukazováno na to, že při zlepšeném plnění plánu technického rozvoje v r. 1958 ekonomická účinnost není u nás uspokojivá a že dokonce některé podniky a obory nemají dosud jasno v otázkách technického rozvoje. To byl asi hlavní důvod, že částky plánované v rozpočtu na technický rozvoj nebyly loni vyčerpány.

V zajištění rychlého růstu techniky musí vidět podniky a ministerstva svůj prvořadý úkol. Tak jako v celé socialistické výstavbě hledáme poučení a příklady v socialistickém a komunistickém budování Sovětského svazu a snažíme se je tvůrčím způsobem aplikovat na naše poměry a situaci, tak i v otázce technického rozvoje můžeme se mnoho naučit od našich sovětských přátel. Červnové zasedání ÚV KSSS a projev s. Chruščova o dalším technickém pokroku jsou pro nás a všechny soc. země novým velkým zdrojem poučení.

Vysokého tempa rozvoje výrobních sil ve všech odvětvích hospodářství, jak nám je ukládá usnesení XI. sjezdu KSČ, bude dosaženo, když hlavním zdrojem růstu výroby bude stálý růst produktivity práce na základě nejvyšší techniky a když plně využijeme vnitřních rezerv pro snížení vlastních nákladů.

Na snižování nákladů ve výrobě jsme zainteresovali značnou část pracujících a dosáhli jsme dobrých výsledků. Ovšem podniky ještě zdaleka nevyužívají všech možností ke snižování vlastních nákladů. Hledají úspory především v hlavních provozech, kde jsou většinou normy prověřené, ačkoliv možnosti snižování nákladů jsou mnohem větší.

V rozpočtovém a hospodářském výboru bylo poukazováno na to, že podnik, který sice uspořil na mzdových fondech, ale nesnížil náklady v materiálu, v projekci a v přípravě výroby, není možno považovat za dobře hospodařící podnik.

V minulém roce dali zaměstnanci Královopolské strojírny v Brně podnět k soutěži za největší úspory materiálu ve strojírenství. Tato soutěž - jak známo - byla velmi úspěšná. Také letos soutěž ve strojírenských závodech Brněnského kraje dosahuje pozoruhodných výsledků. Za pět měsíců daly strojírenské závody Brněnska nad plán výrobky za 44 miliónů korun. Na kovovém materiálu ušetřily tři a půl miliónu kg, na vlastních nákladech uspořily téměř 17 miliónů Kčs a 20 miliónů Kčs činí nadplánovaný zisk. Snížením pracnosti výrobků o dva a půl miliónu normohodin si vytvořily předpoklady k dalšímu rozvoji výroby a pro velké úkoly v soutěži na druhé pololetí t. r.

Zvláštní pozornost věnují výrobkům pro zahraničí. Např. v První brněnské odbočky SČSP převzaly patronát nad výrobou pro Sovětský svaz.

Tuto iniciativu pracujících je třeba soustavně podporovat a podněcovat, abychom stejně jako sovětští lidé plánované úkoly nejen plnili, ale vysoko překračovali. Zejména je třeba zainteresovat jednotlivé pracovní kolektivy na kvalitě, která v některých závodech není dobrá, což je na schůzích často právem kritizováno.

Neuspokojivá je též skladba výrobků, které stále ještě nejsou vyráběny v potřebném sortimentu. Poslanci v rozpočtovém a hospodářském výboru kritizovali, že některé výrobky, u nichž byly sníženy ceny, nejsou ve výrobě a žádali trestní sankce proti těm hospodářským pracovníkům, kteří narušují usnesení strany a vlády v cenové politice. Uvítali, že napříště nesmí být v seznamu pro snížení cen zboží, jehož výroba se končí.

Rozpočtový výbor upozornil na některé vážné nedostatky v investiční výstavbě, které byly kritizovány také při komplexních rozborech. Je to zejména nedostatečná projektová příprava, velká rozestavěnost, pomalé uvádění kapacit do provozu, velká spotřeba materiálu a nedostatky v řízení a organizaci práce.

Prověrka hospodárnosti investiční výstavby skončená v roce 1958 nesporně přispěla k zhospodárnění výstavby, což má veliký význam, uvážíme-li, že investice do národního hospodářství činily loni 34 miliardy 400 miliónů Kčs. Celostátní porada o investiční výstavbě svolaná z iniciativy ÚV KSČ v říjnu 1958, ukázala další možnosti a cesty ke zvýšení efektivnosti investiční výstavby. Všechna důležitá opatření minulého roku se příznivě projevila již v prvém čtvrtletí roku 1959, kdy bylo provedeno o 1 miliardu Kčs více investičních prací a dodávek než před rokem.

Plnění plánu bytové výstavby bylo i v roce 1958 neuspokojivé a náklady na jednu bytovou jednotku se vyvíjely nepříznivě.

K splnění usnesení XI. sjezdu KSČ o vyřešení bytového problému bude třeba nejen zajistit dostatečnou výrobu stavebního materiálu, zejména panelů, ale bude nutné více než dosud zainteresovat na tomto významném úkolu všechen náš lid.

V minulém roce v důsledku decentralizace ještě se zvýšil význam hospodaření národních výborů, jejichž rozpočty činí více než třetinu státního rozpočtu.

U hospodářství národních výborů jde především o to, aby maximálně přispívalo k rozvoji krajů, okresů a obcí a tím také k plánovitému rozvoji celého národního hospodářství, aby zájmy místní byly sladěny se zájmy státu.

Národní výbory převzaly důležité a odpovědné úkol, a možno říci, mnohde dosáhly již velmi významných úspěchů.

Ovšem zásady zvýšení ekonomické účinnosti řízení hospodářství spravovaného národními výbory nebyly a ani nemohly být dosud v plném rozsahu uplatněny.

Málo se dosud používá nových metod práce a proto v současné době je nutné se zaměřit na komplexní řešení otázky řízení, plánování a kontroly, na rozvíjení hospodářsko-organizátorské práce.

V některých krajích dosud nebyla rozšířena pravomoc a odpovědnost MNV. To se projevuje ve stagnaci objemu rozpočtů MNV v uplynulých 4 letech, např. v kraji Plzeňském. Vážným nedostatkem je plánování národních výborů, zejména to, že do plánování nejsou dosud zapojeny dostatečně místní národní výbory. Nejsou vypracovány pětileté plány rozvoje v obcích a okresech. Rozpočty MNV se někde sestavují starým způsobem. Nejsou - až na výjimky - vypracovány výhledy v rozšiřování služeb obyvatelstvu.

Na rozvoj placených služeb některé ONV dávají malou část svých nadplánovaných zdrojů a prostředků doplňkových rozpočtů.

Např. Nový Bydžov z přebytku 693 000 Kčs dal pouze 20 000 Kčs na rozvoj výroby.

Vážné nedostatky jsou také na úseku zemědělství, kde velká část MNV nedostatečně pomáhá JZD a při zabezpečování zemědělské výroby a výkupu.

Roční komplexní rozbory hospodaření národních výborů byly prováděny poprvé. Staly se důležitým nástrojem k aktivnímu působení financí na hospodaření národních výborů.

Roční hodnocení výsledků hospodaření vytvořilo dobrý předpoklad také k prohloubení ekonomické kontroly finančních odborů a k prohloubení jejich rozborové činnosti. Tak např. v kraji Brněnském na základě výsledků celoročního hodnocení byly zkoumány náklady, ceny a rentabilita družstva VKUS s podnikem místního hospodářství "Oděvnictví města Brna". Zkušenosti z uvedeného družstva se staly podkladem pro zlepšování práce v místním hospodářství.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP