Navrhovaná osnova zákona má i ustanovení
výjimečného rázu. Je to pro případ,
že může jít o znalecký posudek
z oboru, který nepatří k pracovní
náplni některého orgánu či
organizace. Je tomu tak např. v oboru znalosti písma
mimo úsek trestního řízení,
může jít i o případy zcela mimořádné.
V takových výjimečných případech
je možno svěřit znalecký úkon
jednotlivci, který má potřebné k tomu
znalosti. Může se tak stát i v případě,
že jsou zde jiné závažné důvody
(např. přílišná vzdálenost),
které brání, aby úkon byl proveden
pracovníkem, který za znalce byl označen.
Je ovšem nutno dbát přísně toho,
aby nebylo zneužíváno tohoto výjimečného
ustanovení. Obdobně je možno postupovat i u
tlumočníků, kteří nejsou zapsáni
ve stálých seznamech. Bude tomu tak např.
u jazyků, jichž znalost je u nás zcela výjimečná,
u překladů speciálního názvosloví
apod.
Osnova zákona pamatuje i na případy, kdy
nejde o úkony uložené úředním
opatřením. V těchto případech
platí předpisy o zadávání služeb
a prací socialistickými organizacemi jednotlivcům.
Jde o speciální ustanovení pro řízení
arbitrážní, které je upraveno odchylně
od občansko-právního řízení
a potřebuje poněkud jinou úpravu i pokud
jde o znalce.
V §§ 18 - 20 jde o obvyklá ustanovení
upravující vztah nového zákona k dosavadním
předpisům; dává se zde možnost
vydat podrobnější předpisy k provádění
zákona.
Vládní návrh zákona o úpravě
poměrů znalců a tlumočníků
plně odpovídá potřebě státu
budujícího socialismus s konečným
cílem, vytvoření komunistické společnosti.
Výbor ústavně právní projednal
shora uvedený návrh zákona na své
schůzi a doporučuje jej Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto vládnímu
návrhu? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám o celém
vládním návrhu zákona hlasovat najednou
podle zprávy výboru ústavně právního.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)
Nemá. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o úpravě právních
poměrů znalců a tlumočníků,
a to ve znění zprávy výboru ústavně
právního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o úpravě právních
poměrů znalců a tlumočníků.
Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu
schůze.
Budeme projednávat pátý bod denního
pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského o návrhu, jímž
vláda předkládá Národnímu
shromáždění podle § 62 ústavy
ke schválení státní závěrečný
účet Republiky československé za rok
1958 (tisk 336).
Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vážení soudruzi
a soudružky!
Státní závěrečný účet
za rok 1958, který vláda předkládá
Národnímu shromáždění
k projednání a schválení, je radostnou
bilancí našeho hospodaření v minulém
roce.
Rok 1958 - rok historicky nesmírně významného
XI. sjezdu KSČ - je rokem velkých úspěchů
naší republiky a všech socialistických
zemí, v čele se Sovětským svazem.
V průmyslové výrobě jsme dosáhli
největší procentní přírůstek
za posledních šest let. Zvlášť velký
růst průmyslové výroby zaznamenáváme
na Slovensku.
Velmi významné je, že růst průmyslové
výroby byl z 68 % kryt růstem produktivity práce,
která se zvyšovala mnohem rychleji než v roce
1957. Zlepšil se vztah mezi produktivitou práce a
mzdami, snížila se absence a vytvořily poměrně
dobré předpoklady pro přestavbu dělnických
mezd.
Také snížení nákladů v
průmyslu o 2,6 % je významným úspěchem
i když nelze zamlčet, že možnosti snižování
nákladů jsou mnohem větší, zvláště
v materiálu. Mezi nesporné úspěchy
minulého roku patří rovněž splnění
státního plánu investiční výstavby
a skutečnost, že nejlepšího plnění
jsme dosáhli na stavbách sledovaných vládou.
V zemědělství jsme sice plánovaně
úkoly ani v roce 1958 nesplnili, avšak posílení
socialistického sektoru v zemědělství
a významná opatření ÚV KSČ
z března a června t. r. nesporně vytvořily
nutné podmínky a předpoklady pro podstatný
obrat také v zemědělské výrobě.
Kladně možno hodnotit též hospodářské
výsledky národních výborů,
které ukazují, že rozhodnutí o zvýšené
pravomoci národních výborů přišlo
v pravou chvíli, bylo správné a nutné.
Státní závěrečný účet
za rok 1958 znovu potvrzuje, že naše hospodářství
stojí na pevných základech a stále
se rozvíjí po vzestupné linii.
To nám umožňuje poskytovat vysoké částky
na školství a kulturu, sociální péči
a zdravotnictví.
Rozpočtové hospodaření končí
také v roce 1958 přebytkem, který činí
2872 miliónů korun. Potěšitelné
je, že neplnění rozpočtových
výdajů je tentokráte ve větším
rozsahu výsledkem lepší hospodárnosti
a ne v důsledku neplnění úkolů
jako v minulosti.
S takovými výsledky hospodaření můžeme
s radostí předstoupit před náš
lid a před jakékoliv fórum v zahraničí.
Ani jedna vláda v kapitalistickém světě
nemůže předložit tak úspěšnou
a radostnou bilanci hospodaření, jakou nám
předkládá naše vláda, vláda
dělnické třídy. (Potlesk.)
Nejsilnější, kapitalistická země
- USA - skončí rozpočtový rok schodkem
téměř 13 miliard dolarů, což
je nejvyšší schodek v dějinách
státu.
Kapitalistické země se šíleným
zbrojením stále více zadlužují
a jejich finanční ministři jistě našemu
ministru financí ty vyrovnané rozpočty a
rozpočtové přebytky závidí.
Naše úspěchy znovu potvrzují přednost
socialistického společenského zřízení
před kapitalistickým zřízením,
dokazují, že dělnická třída
umí lépe hospodařit než kapitalisté,
dokazují, jak správná, rozumná a prozíravá
je politika ÚV KSČ a vlády Národní
fronty. (Potlesk.)
První podzimní brněnský vzorkový
veletrh bude přehlídkou dalších našich
úspěchů ve strojírenství, bude
dokladem, že naše země již dnes úspěšně
soutěží s nejvyspělejšími
a průmyslově nejsilnějšími kapitalistickými
státy.
Rozpočtový a hospodářský výbor
NS projednával státní závěrečný
účet za rok 1958 společně s předsedy
všech výborů NS ve schůzi konané
dne 26. června 1959 a jednotně jej hodnotil jako
úspěšnou bilanci. Poslanci zvláště
oceňovali, že letos byl státní závěrečný
účet předložen vládou Národnímu
shromáždění již v prvém
pololetí, což umožňuje využít
v nejvyšší míře zkušeností
z roku 1958 ještě v tomto roce v přípravě
státního rozpočtu na rok 1960.
Je nesmírně významné také to,
že letos se státní závěrečný
účet zpracovával na podkladě komplexních
rozborů podniků, družstev a národních
výborů. To znamená, že na státním
rozpočtu a jeho splnění se aktivně
podílí stále větší počet
pracujících, že rozpočet se stává
věcí všeho lidu. Něco podobného
je v kapitalistických zemích naprosto nemožné.
Nová forma účasti pracujících
na řízení v podnicích a národních
výborech, sledující perspektivní rozvoj
a zvyšování efektivnosti hospodářství,
se osvědčila. Rovněž nové metody
plánování a financování jsou
mnohem účinnější než dřívější.
V řízení hospodářství
se důsledněji uplatňují zásady
demokratického centralismu a zvyšuje se účast
pracujících na řešení důležitých
otázek národního hospodářství.
Konstatujeme-li tyto potěšitelné skutečnosti,
nijak to neznamená, že přehlížíme
nedostatky, které jsou téměř na všech
úsecích našeho hospodářství,
a zejména v jeho řízení, v neuspokojivé
organizátorské práci. V rozpočtovém
a hospodářském výboru bylo např.
poukazováno na to, že při zlepšeném
plnění plánu technického rozvoje v
r. 1958 ekonomická účinnost není u
nás uspokojivá a že dokonce některé
podniky a obory nemají dosud jasno v otázkách
technického rozvoje. To byl asi hlavní důvod,
že částky plánované v rozpočtu
na technický rozvoj nebyly loni vyčerpány.
V zajištění rychlého růstu techniky
musí vidět podniky a ministerstva svůj prvořadý
úkol. Tak jako v celé socialistické výstavbě
hledáme poučení a příklady
v socialistickém a komunistickém budování
Sovětského svazu a snažíme se je tvůrčím
způsobem aplikovat na naše poměry a situaci,
tak i v otázce technického rozvoje můžeme
se mnoho naučit od našich sovětských
přátel. Červnové zasedání
ÚV KSSS a projev s. Chruščova o dalším
technickém pokroku jsou pro nás a všechny soc.
země novým velkým zdrojem poučení.
Vysokého tempa rozvoje výrobních sil ve všech
odvětvích hospodářství, jak
nám je ukládá usnesení XI. sjezdu
KSČ, bude dosaženo, když hlavním zdrojem
růstu výroby bude stálý růst
produktivity práce na základě nejvyšší
techniky a když plně využijeme vnitřních
rezerv pro snížení vlastních nákladů.
Na snižování nákladů ve výrobě
jsme zainteresovali značnou část pracujících
a dosáhli jsme dobrých výsledků. Ovšem
podniky ještě zdaleka nevyužívají
všech možností ke snižování
vlastních nákladů. Hledají úspory
především v hlavních provozech, kde
jsou většinou normy prověřené,
ačkoliv možnosti snižování nákladů
jsou mnohem větší.
V rozpočtovém a hospodářském
výboru bylo poukazováno na to, že podnik, který
sice uspořil na mzdových fondech, ale nesnížil
náklady v materiálu, v projekci a v přípravě
výroby, není možno považovat za dobře
hospodařící podnik.
V minulém roce dali zaměstnanci Královopolské
strojírny v Brně podnět k soutěži
za největší úspory materiálu
ve strojírenství. Tato soutěž - jak
známo - byla velmi úspěšná. Také
letos soutěž ve strojírenských závodech
Brněnského kraje dosahuje pozoruhodných výsledků.
Za pět měsíců daly strojírenské
závody Brněnska nad plán výrobky za
44 miliónů korun. Na kovovém materiálu
ušetřily tři a půl miliónu kg,
na vlastních nákladech uspořily téměř
17 miliónů Kčs a 20 miliónů
Kčs činí nadplánovaný zisk.
Snížením pracnosti výrobků o
dva a půl miliónu normohodin si vytvořily
předpoklady k dalšímu rozvoji výroby
a pro velké úkoly v soutěži na druhé
pololetí t. r.
Zvláštní pozornost věnují výrobkům
pro zahraničí. Např. v První brněnské
odbočky SČSP převzaly patronát nad
výrobou pro Sovětský svaz.
Tuto iniciativu pracujících je třeba soustavně
podporovat a podněcovat, abychom stejně jako sovětští
lidé plánované úkoly nejen plnili,
ale vysoko překračovali. Zejména je třeba
zainteresovat jednotlivé pracovní kolektivy na kvalitě,
která v některých závodech není
dobrá, což je na schůzích často
právem kritizováno.
Neuspokojivá je též skladba výrobků,
které stále ještě nejsou vyráběny
v potřebném sortimentu. Poslanci v rozpočtovém
a hospodářském výboru kritizovali,
že některé výrobky, u nichž byly
sníženy ceny, nejsou ve výrobě a žádali
trestní sankce proti těm hospodářským
pracovníkům, kteří narušují
usnesení strany a vlády v cenové politice.
Uvítali, že napříště nesmí
být v seznamu pro snížení cen zboží,
jehož výroba se končí.
Rozpočtový výbor upozornil na některé
vážné nedostatky v investiční
výstavbě, které byly kritizovány také
při komplexních rozborech. Je to zejména
nedostatečná projektová příprava,
velká rozestavěnost, pomalé uvádění
kapacit do provozu, velká spotřeba materiálu
a nedostatky v řízení a organizaci práce.
Prověrka hospodárnosti investiční
výstavby skončená v roce 1958 nesporně
přispěla k zhospodárnění výstavby,
což má veliký význam, uvážíme-li,
že investice do národního hospodářství
činily loni 34 miliardy 400 miliónů Kčs.
Celostátní porada o investiční výstavbě
svolaná z iniciativy ÚV KSČ v říjnu
1958, ukázala další možnosti a cesty ke
zvýšení efektivnosti investiční
výstavby. Všechna důležitá opatření
minulého roku se příznivě projevila
již v prvém čtvrtletí roku 1959, kdy
bylo provedeno o 1 miliardu Kčs více investičních
prací a dodávek než před rokem.
Plnění plánu bytové výstavby
bylo i v roce 1958 neuspokojivé a náklady na jednu
bytovou jednotku se vyvíjely nepříznivě.
K splnění usnesení XI. sjezdu KSČ
o vyřešení bytového problému
bude třeba nejen zajistit dostatečnou výrobu
stavebního materiálu, zejména panelů,
ale bude nutné více než dosud zainteresovat
na tomto významném úkolu všechen náš
lid.
V minulém roce v důsledku decentralizace ještě
se zvýšil význam hospodaření
národních výborů, jejichž rozpočty
činí více než třetinu státního
rozpočtu.
U hospodářství národních výborů
jde především o to, aby maximálně
přispívalo k rozvoji krajů, okresů
a obcí a tím také k plánovitému
rozvoji celého národního hospodářství,
aby zájmy místní byly sladěny se zájmy
státu.
Národní výbory převzaly důležité
a odpovědné úkol, a možno říci,
mnohde dosáhly již velmi významných
úspěchů.
Ovšem zásady zvýšení ekonomické
účinnosti řízení hospodářství
spravovaného národními výbory nebyly
a ani nemohly být dosud v plném rozsahu uplatněny.
Málo se dosud používá nových
metod práce a proto v současné době
je nutné se zaměřit na komplexní řešení
otázky řízení, plánování
a kontroly, na rozvíjení hospodářsko-organizátorské
práce.
V některých krajích dosud nebyla rozšířena
pravomoc a odpovědnost MNV. To se projevuje ve stagnaci
objemu rozpočtů MNV v uplynulých 4 letech,
např. v kraji Plzeňském. Vážným
nedostatkem je plánování národních
výborů, zejména to, že do plánování
nejsou dosud zapojeny dostatečně místní
národní výbory. Nejsou vypracovány
pětileté plány rozvoje v obcích a
okresech. Rozpočty MNV se někde sestavují
starým způsobem. Nejsou - až na výjimky
- vypracovány výhledy v rozšiřování
služeb obyvatelstvu.
Na rozvoj placených služeb některé ONV
dávají malou část svých nadplánovaných
zdrojů a prostředků doplňkových
rozpočtů.
Např. Nový Bydžov z přebytku 693 000
Kčs dal pouze 20 000 Kčs na rozvoj výroby.
Vážné nedostatky jsou také na úseku
zemědělství, kde velká část
MNV nedostatečně pomáhá JZD a při
zabezpečování zemědělské
výroby a výkupu.
Roční komplexní rozbory hospodaření
národních výborů byly prováděny
poprvé. Staly se důležitým nástrojem
k aktivnímu působení financí na hospodaření
národních výborů.
Roční hodnocení výsledků hospodaření
vytvořilo dobrý předpoklad také k
prohloubení ekonomické kontroly finančních
odborů a k prohloubení jejich rozborové činnosti.
Tak např. v kraji Brněnském na základě
výsledků celoročního hodnocení
byly zkoumány náklady, ceny a rentabilita družstva
VKUS s podnikem místního hospodářství
"Oděvnictví města Brna". Zkušenosti
z uvedeného družstva se staly podkladem pro zlepšování
práce v místním hospodářství.