Do občianskeho súdneho poriadku preberajú
sa niektoré ustanovenia spravovacieho poriadku. Ide prakticky
o predpisy vzťahujúce sa na miesto a čas súdnych
úkonov, na spôsob súdnych podaní, na
doručovanie súdnych písomností, na
predvolávanie a predvádzanie účastníkov
konania a svedkov, ktorou úpravou sa sleduje, aby všetky
predpisy, ktoré sa vzťahujú na konanie, boli
v zjednodušenej a pre občanov prehľadnej forme
zhrnuté v občianskom súdnom poriadku.
Podobný účel a cieľ je sledovaný
tým, že do občianskeho súdneho poriadku
sa preberajú ustanovenia o poverovaní niektorých
správnych zamestnancov prevádzaním jednoduchých
právnych úkonov. Zmeny, prevádzané
v občianskom súdnom poriadku, obsiahnuté
v tomto predkladanom návrhu zákona, si vyžadujú,
aby v záujme prehľadnosti bolo celé znenie
občianskeho súdneho poriadku znova publikované
a obdobným spôsobom bude upravená i desiata
hlava, ktorá sa týka tzv. vecí národného
poistenia, kde novými predpismi došlo k zmenám
v nemocenskom poistení a sociálnom zabezpečení.
Z poverenia ústavnoprávneho výboru, ktorý
prejednal vládny návrh zákona o zmene právomoci
súdov a o zmene a doplnení niektorých ustanovení
z odboru súdnictva a štátnych notárstiev
na svojej schôdzi 4. júla 1959, odporúčam
tento Národnému zhromaždeniu na schválenie.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto vládnímu
návrhu? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
proto přistoupit k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat o celém
vládním návrhu zákona najednou podle
zprávy výboru ústavně právního.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o změně pravomoci soudů
a o změně a doplnění některých
ustanovení z oboru soudnictví a státních
notářství, a to ve znění zprávy
výboru ústavně právního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o změně pravomoci soudů
a o změně a doplnění některých
ustanovení z oboru soudnictví a státních
notářství. Tím jsme projednali třetí
bod pořadu dnešní schůze.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bod u pořadu, kterým je:
4. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o úpravě
právních poměrů znalců a tlumočníků
(tisk 343).
Zpravodajem je poslanec dr. Klinger. Prosím, aby
se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Miroslav Klinger: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
XI. sjezd Komunistické strany Československa vymezil
řadu úkolů politických, hospodářských
i kulturních. Mezi nejdůležitější
patří v oblasti zákonodárné
vytvoření takových předpokladů,
jež by umožnily likvidovat co nejrychleji poslední
zbytky kapitalistického společenského řádu.
Má se zabránit vznikání soukromého
podnikání, docilování hospodářsky
neodůvodněných zisků, které
nejsou plně podloženy prací. Zásadou
je, aby tato zákonná opatření přispěla
k převýchově občanů v socialistickém
duchu, ve způsobu myšlení i jednání
a tím k vymýcení zbytků spekulace.
V podstatě jde o dovršení revoluce sociální
a revoluce kulturní.
Jednou z oblastí, kterou ponechával dosavadní
právní řád této soukromokapitalistické
formě výdělku, byli stálí přísežní
soudní znalci a tlumočníci. Ti tvořili
mezi našimi pracujícími občany zvláštní
kastu se všemi charakteristickými znaky bývalých
svobodných povolání či koncesovaných
živností. Nešlo tu o vykořisťování
člověka člověkem. Znalci i tlumočníci
vykonávali své funkce osobně, takže
nešlo ani o bezpracný zisk v plném tohoto slova
významu. Přece však znalectví a tlumočnictví
umožňovalo poměrně řídké
vrstvě našeho občanstva, aby dosahovala nepřiměřeně
vysokých odměn. Přísežní
znalci a mnohde i tlumočníci vykazovali pracovní
dobu, potřebnou k vypracování posudků
v takovém rozsahu, že by prakticky nemohli ani plnit
své povinnosti ve svém hlavním zaměstnání.
Ze strany zaměstnavatelů nebyla zajištěna
kontrola této jejich činnosti. Výkon znalecké
nebo tlumočnické funkce byl mnohdy v rozporu s povinnostmi
těchto osob jako zaměstnanců a sváděl
k tomu, aby tyto osoby na svůj řádný
pracovní poměr někdy pohlížely
pouze jako na nutný průvodní zjev a za hlavní
své povolání a pramen výdělku
považovaly zcela po živnostensku provozované
znalectví či tlumočnictví. To je ovšem
v naprostém rozporu se socialistickou morálkou a
společenským významem práce. O zápis
do seznamu stálých znalců i tlumočníků
byl přirozeně velký zájem. Šlo
v podstatě o funkci výnosnou, při které
byla i možnost korupce a příležitosti
k ní bylo dostatek.
Právní předpisy, které upravovaly
poměry znalců a tlumočníků,
nesly charakteristické znaky doby, v níž vznikaly.
Byly to předpisy z doby kapitalismu, jež teprve zákonem
o stálých přísežných znalcích
a tlumočnících z roku 1949 a vládním
nařízení vydaným k tomuto zákonu
o odměnách a náhradě hotových
výloh byly poněkud přizpůsobeny nutným
požadavkům našeho společenského
zřízení, směřujícího
k socialismu. V úpravě šlo zejména o
výběr těchto osob, trestní sankce
proti nim a o hlavní zásady platné pro jejich
odměňování. Tato úprava nemohla
však postačit v době prudkého vývoje
socialistického hospodářství. Docházelo
častěji k nežádoucímu zjevu,
že socialistický sektor byl nucen používat
služeb těchto samostatných podnikatelů
a honorovat je podle jimi sestavovaných výkazů
prací, takže docházelo k ekonomicky nepodloženému
rozmnožování příjmů obyvatelstva.
Soudy sice měly zákonem danou možnost vyžádat
si znalecké posudky od státních ústavů
a orgánů státní správy. Nebylo
však možno použít těchto předpisů
tam, kde jiné orgány státní správy
potřebovaly znalecký posudek. Při trvajícím
pracovním zatížení státních
orgánů a ústavů nebylo také
všude dost ochoty provádět znalecké
úkony pro soudy. Nebylo také možné vyžadovat
podobné posudky od vědeckých a výzkumných
ústavů, zařízení, podniků
a jiných útvarů socialistického sektoru.
Tak se nejen zachovávalo soukromé podnikání
v oboru stálých přísežných
znalců a tlumočníků, ale i stále
a stále nově vznikalo. To proto, že soudy a
různé orgány státní správy
i podniky socialistického sektoru musely si opatřovat
odborná posouzení řady rozhodných
skutečností od těchto osob. Ježto se
podstatně změnily podmínky, z nichž
vycházel platný právní řád
při ustanovování znalců a tlumočníků
a při úpravě jejich odměn, je nyní
nutno přikročit k jeho změně, aby
dovršení socialismu v naší vlasti a další
přechod do komunistické společnosti se dál
v duchu socialistické zákonnosti.
Proto vláda předkládá Národnímu
shromáždění osnovu zákona o úpravě
poměrů znalců a tlumočníků.
Nutno však říci, že navrhovaná
osnova zákona se nevypořádává
s úkolem beze zbytku. To proto, že nejsou dosud plně
vytvořeny předpoklady pro úplné řešení.
Je tomu tak zejména u tlumočníků,
kde v podstatě podnikatelský charakter této
činnosti musí být prozatím zachován,
poněvadž organizace tlumočnických služeb
socialistickým sektorem je u nás teprve v počátcích
svého vývoje. Nemáme dosud ani orgán
či organizaci, jež by ve většině
těchto případů zajišťovaly
v dostatečné míre poskytování
těchto služeb orgány socialistických
organizací. Ve výjimečných případech
je nutno tento charakter činnosti připustit i u
znalců, a to z téhož důvodu. Zde však
půjde skutečně o případy ojedinělé,
takže nehrozí zde nebezpečí, že
by se vytvořily nové kasty soudních či
jiných znalců se soukromopodnikatelským charakterem.
Nelze nepoukázat ani na to, že přenesením
povinnosti znalecké na pracovníky orgánů
státní správy a organizací socialistického
sektoru a ekonomickým zapojením celé znalecké
agendy na aparát těchto orgánů do
jisté míry vzrostou úkoly těchto orgánů
a jejich pracovníci budou zatíženi dalšími
povinnostmi vedle své vlastní práce. Tyto
obtíže bude však možno překonat vhodnými
organizačními opatřeními a bude na
to třeba pamatovat i při plánování.
V úvodním ustanovení shrnuje osnova nejdůležitější
zásady nové úpravy. Dříve platné
právo svěřovalo péči o výběr
znalců, jejich prověřování
a ustanovování krajským soudům. Tam
také byli znalci zapisováni do seznamů.
Naproti tomu osnova nového zákona ve shodě
s rozvojem našeho hospodářství odstraňuje
instituci stálých znaleckých seznamů
a povinnost i odpovědnost za ustanovování
znalců přenáší ze soudů
na orgány státní správy a organizace
socialistického sektoru všeho druhu. Ty propříště
budou povinny označit ze svých pracovníků
(zaměstnanců či členů) vhodnou
osobu, která má provést konkrétní
znalecký úkon z oboru působnosti dožádaného
orgánu či organizace. Znalcem může na
rozdíl od dřívějšího právního
stavu být propříště jen osoba,
která je pracovně činna v některém
orgánu státní správy nebo organizaci
socialistického sektoru, ať již v řádném
pracovním poměru nebo poměru obdobném,
jako je poměr členský, dlouhodobá
brigáda apod.
Dosavadní možnost požádat ve výjimečných
případech o posudek nebo o přezkoumání
posudku státní orgán nebo státní
ústav, se osnovou zákona nejen ponechává,
ale výslovně se rozšiřuje na všechny
orgány, oprávněné vyžadovat si
označení znalců.
Na rozdíl od dřívějšího
právního stavu přesunuje osnova zákona
povinnost prošetřit osobu znalce, zda vyhovuje potřebným
předpokladům, na organizace, jež jej označí.
Jde o zjednodušení dosavadní praxe, a orgánům
a organizacím, kteří znalce označují,
nevzniká tím další zatížení,
ježto znají jak osobní poměry, tak i
odbornou kvalifikaci svých pracovníků.
Místo dosavadního seznamu stálých
soudních znalců, který vedly krajské
soudy, zavádí osnova zákona pouze orientační
seznam orgánů a organizací, povinných
označovat své pracovníky za znalce, a to
podle oborů činnosti.
Vládní návrh zákona má i předpis,
upravující otázku vyloučení
znalce, a o tom, kdy znalec je oprávněn odepřít
podání posudku.
Znalci jsou povinni, stejně jako je tomu při výkonu
jiných veřejných funkcí, složit
před provedením úkonu slib, jehož slovní
znění osnova zákona upravuje ve shodě
se změněnými poměry poněkud
odchylně od dřívější přísahy.
Pronikavou změnu dosavadního právního
stavu zavádí § 8 vládního návrhu
zákona. Dosud příslušela náhrada
hotových výloh i odměna znalci osobně.
Nyní připadne tato náhrada i odměna
dožádanému orgánu státní
správy nebo organizaci socialistického sektoru,
která navrhla znalce z okruhu svých pracovníků.
Důležitým ustanovením navrhovaného
zákona je, že organizace státní správy
nebo socialistického sektoru, dožádané
o označení znalce, přejímají
plnou odpovědnost za to, že doba uvedená ve
vyúčtování jako potřebná
pro znalecký úkon je přiměřená
provedenému znaleckému úkonu.
Návrh zákona zdůrazňuje, že znalec
vykonává svůj úkon v rámci
pracovních povinností u orgánu či
organizace, jež ho označila. Za úkon odpovídá
sám. Podléhá však dozoru své
organizace tak, jako při plnění svých
ostatních povinností. Ústředním
úřadům a orgánům se ukládá
zajistit, aby znalci prováděli úkony v jejich
oboru působnosti urychleně a kvalitně. Ústřední
úřady a uvedené orgány mohou také
stanovit, jak budou propříště organizovány
znalecké služby v oboru jejich působnosti.
Pokud jde o honorování znalců organizacemi,
které je označily, odkazuje návrh zákona
na prováděcí předpisy, jež budou
vydány. Podle dosud platných předpisů
nemohou organizace použít částek, které
za znalecké úkony obdrží, k vyplácení
odměn svým pracovníkům. Na druhé
straně v souladu se zásadou "odměna
podle zásluhy" nelze znalcům odpírat
nárok na odměnu za práce nad pracovní
úvazek, práci přesčas, mimořádnou
kvalitu posudku atp. Proto osnova zákona pamatuje i na
tyto případy, jež bude nutno vyřešit.
Pokud jde o tlumočníky, neliší se návrh
zákona tak výrazně od dosud platného
práva, jako je tomu u znalců. U tlumočníků
nevyskytovalo se tolik závad. Jejich výkony, ať
již šlo o překlady písemností či
ústní tlumočení, byly mnohem snáze
kontrolovatelné, takže k docilování
hospodářsky neodůvodněných
zisků mohlo docházet jen výjimečně.
Návrh zákona ponechává proto stálé
seznamy tlumočníků u krajských soudů
tak, jako tomu bylo dosud. Právo navrhovat osoby tlumočníků
vyhrazuje však orgánům a organizacím
socialistického sektoru tak, že nebude se moci projevovat
iniciativa jednotlivců, kteří se dříve
o zápis do seznamu tlumočníků ucházeli
ve snaze, zajistit si tímto způsobem zdroj výdělku.
V tom především je spatřovat pokrok
proti stavu dnešnímu.
Právo ustanovovat tlumočníky a prošetřovat
předpoklady nutné k jejich ustanovení zůstává
vyhrazeno předsedovi krajského soudu. Osnova zákona
obsahuje dále ustanovení o právu předsedy
vyžadovat si podle potřeby od orgánů
státní správy a organizací socialistického
sektoru označení způsobilých osob
obdobně, jako návrh zákona určuje
u znalců. Je to proto, aby byl zajištěn potřebný
počet tlumočníků. § 10 vládního
návrhu zákona má konečně ještě
ustanovení o tlumočnickém osvědčení,
pečeti, doložce a slibu.
Tlumočníkovi stejně jako dosud přiznává
se nárok na náhradu hotových výloh
a na odměnu podle stanovených sazeb. Osnova počítá
s tím, že organizace tlumočnických služeb
socialistickým sektorem v budoucnu u nás pokročí
po vzoru Pražské informační služby
a Státního nakladatelství technické
literatury a že používání tlumočnických
služeb jednotlivců bude postupně likvidováno.