Úterý 12. května 1959

V současné době se právě v tomto okrese chystá mechanizace těžby písku v Ondraticích, takže pískovna bude moci zvýšit podstatně svoji kapacitu a dodávat i mimo okres a hlavně značně levněji. Také potřebu kamene si budou na Prostějovsku krýt z vlastních zdrojů. Kamene, jako levného stavebního materiálu, se však v současné době málo používá, ač by se jím na mnoha stavbách dal nahradit dnes tak úzkoprofilový cement, a to hlavně při vyzdívání základů a sklepů. Soudruh Mráz hovořil o zavádění cihlobetonu a zpracování popílku v Gottwaldovském kraji.

V našem kraji si však chceme i jinak pomoci ke stavebnímu materiálu. Připravujeme výstavbu dvou závodů, a to na vypalování břidlového odpadu na nadýmanou břidli, tzv. expandit, a pak závod na výrobu panelů z expanditu, z nichž by se zajistila ročně průmyslová výroba až 1000 bytových jednotek.

U všech druhů stavebních hmot bude rozšířena výrobní kapacita, hlavně u výroby cihlářské a výroby prefabrikátů se zavedením nové techniky a technologie, čímž bude snižována pracnost, spotřeba surovin a energie, hlavně paliva a energie elektrické.

Důležitou úlohu bude představovat i úzká spolupráce podniků stavebnictví se strojírenským průmyslem, který musí naše stavební závody rychle vybavit moderní a účelnou mechanizací.

Zajištění soukromé bytové výstavby, přístaveb, nástaveb, adaptací a nákladnějších oprav rodinných domů a bytů, jakož i družstevní bytové výstavby vlastními prostředky stavebníků a družstevníků, vyžaduje vedle materiálového zabezpečení také dostatečnou finanční pomoc.

Zde dostávají odpovědné úkoly finanční odbory rad národních výborů, které budou v úzkém spojení s pobočkami Státní banky a státních spořitelen a pomocí svých zkušeností, získaných při financování investiční výstavby, významnou měrou přispějí jistě radami i pomocí k řešení bytového problému.

Od poboček státních spořitelen očekáváme, že projeví širokou iniciativu v získávání střadatelů k účelovému stavebnímu spoření, což bude zabezpečovat po finanční stránce plynulý zájem o bytovou výstavbu.

Soudruzi poslanci, snažil jsem se ukázat, že při plnění významného úkolu XI. sjezdu Komunistické strany Československa na úseku bytové výstavby nám nestojí v cestě takové překážky, které by se nedaly překlenout. Půjde především o to, aby byl den ode dne zvyšován zájem samotných stavařů a všech občanů o splnění závazků, ale aby také jejich iniciativa byla včas podchycována, po zásluze uznávána a také oceňována.

Úspěšné splnění tohoto velikého úkolu XI. sjezdu také vyžaduje, aby nadšení pracujících, vyvolané projednáváním dnešního zákona, bylo také spojeno s širokou pomocí od všech centrálních úřadů a ministerstev. Zvláště při podnikové bytové výstavbě, kde se mohou v zájmu rychlého a efektivního provádění výstavby bytů podniky sdružovat, bude třeba urychleně a pružně upravit vzájemné právní vztahy mezi ministerstvy, aby se nestávaly případně brzdou iniciativy pracujících.

Velká pozornost musí být věnována vztahům mezi ministerstvy a krajskými národními výbory a mezi krajskými národními výbory a sdruženími pro výstavbu i jinými organizacemi, které mohou ovlivňovat plnění plánu bytové výstavby.

Soudruzi poslanci, vyřešení bytového problému je jedním z významných ekonomických i politických úkolů, jimiž se podílíme na mírovém soutěžení socialistického tábora s kapitalismem.

Soudruh ministr Beran řekl ve svém projevu, že splněním tohoto všenárodního úkolu zaujme naše republika v bytové kultuře přední místo ve světě, i když již dnes patříme v bytové kultuře mezi první země.

Tato skutečnost však musí v nás všech probouzet daleko širší iniciativu než dosud. Vždyť ústřední výbor Komunistické strany Československa vytyčil úkol zajistit každé rodině v Československu do 12 let samostatné a kulturní bydlení. A naopak dnes jsem četl v Rudém právu, že v Paříži bude bytový problém vyřešen během 80 let. Ať však je náš úkol sebetěžší, je splnitelný, protože jsme přesvědčeni, že jeho úspěšný výsledek bude znamenat obrovské zvýšení životní a kulturní úrovně našich pracujících.

Strana a vláda mobilizují k zabezpečení tohoto úkolu obrovské finanční a materiálové zdroje. Mobilizuje se nová stavební i výrobní technika. To však samo o sobě by k splnění tak velkého úkolu ještě nestačilo. Je třeba více. Je třeba zainteresovat a v plném slova smyslu zapojit do této velkolepé a ušlechtilé výstavby milióny pracujících. Zde velký úkol připadá též nám, poslancům Národního shromáždění.

Učiňme proto vše, aby tato důležitá část usnesení XI. sjezdu, vyjádřená dnes projednávaným zákonem, byla s velkým nadšením splněna do posledního písmene.

Nelitujeme žádné námahy a žádné oběti k tomu, abychom přispěli k uplatnění aktivity občanů při cílevědomé a tím nesmírně plodné práci na díle, které je tak významnou součástí výstavby socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Tým je poradie prihlásených rečníkov vyčerpané. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, je preto skončená.

Skôr než budeme hlasovať, dávam zpravodajcovi posl. inž. Čtvrtníčkovi slovo k doslovu.

Zpravodaj posl. inž. Čtvrtníček: Vzdávám se slova.

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Zisťujem, že Národné zhromaždenie je schopné sa uznášať.

Nebol podaný žiadny pozmeňovací návrh, budeme preto hlasovať podľa predloženej spoločnej zprávy výboru ústavnoprávneho a výboru rozpočtového a hospodárskeho.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o družstevnej bytovej výstavbe a to v znení predloženej spoločnej zprávy výboru ústavnoprávneho a výboru rozpočtového a hospodárskeho, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Nie je.

Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)

Nikto. Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým jednomyseľne schválilo vládny návrh zákona o družstevnej bytovej výstavbe.

Tým sme prerokovali prvý bod denného poriadku. (Potlesk.)

Budeme rokovať o druhom bode denného poriadku, ktorým je

2. Spoločná zpráva výboru zahraničného a výboru ústavnoprávneho o vládnom návrhu, ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Republiky československej k prejavu súhlasu Zmluva medzi Československou republikou a Albánskou ľudovou republikou o právnej pomoci vo veciach občianskych, rodinných a trestných, podpísaná v Prahe dňa 16. januára 1959 (tlač 309).

Zpravodajkou je poslankyňa Karlovská, dávam jej slovo.

Zpravodajka posl. Karlovská: Soudruzi a soudružky!

Letos v lednu byla v Praze při příležitosti návštěvy albánské stranické a vládní delegace podepsána Smlouva mezi Československou republikou a Albánskou lidovou republikou o právní pomoci ve věcech občanských, rodinných a trestních. Albánský lid dnes žije svobodně, spokojeně a šťastně a díky svému statečnému boji, hluboce internacionální a bratrské pomoci Sovětského svazu a ostatních socialistických zemí, buduje pod vedením své Strany práce socialismus. Pozůstatky turecké okupace, trvající téměř pět století, řádění cizích okupantů - tureckých, rakouských, italských i německých, kteří všemožně brzdili rozvoj produktivních sil země, jsou cílevědomě a obětavě albánským pracujícím lidem odstraňovány a likvidovány. Díky novým historickým podmínkám, kdy existuje socialistický tábor, vedený Sovětským svazem, vykročila Albánská lidová republika na novou revoluční cestu všestranného rozvoje. Ze zaostalé agrární Albánie se stala kvetoucí, agrárně průmyslová země. Před lidem Albánie se otevřely nové skvělé perspektivy. V oblasti osvěty a kultury byla provedena úplná revoluce. V minulosti bylo 80 % negramotného obyvatelstva. Nyní byl tento bič plně likvidován u lidí do 40 let a každý šestý člověk se dnes učí. Neustále se zvyšuje hmotný a kulturní blahobyt albánského lidu.

Mezi našimi národy a Albánií se úspěšně rozvíjí a neustále rostou vztahy hospodářské, kulturní i cestovní. Na úseku občanského trestního práva jsou zatím slabé. S jistotou můžeme očekávat, že všestranným rozvojem vzájemných vztahů se bude i tato spolupráce rychleji rozšiřovat a že tato smlouva bude stále více nabývat na svém významu. Mezi Československou republikou a Albánií existovala úmluva o vydávání zločinců a o právní pomoci ve věcech trestních ze dne 14. dubna 1934 a Ujednání o právu chudých, sjednané výměnou nót z 19. září 1934. Nově uzavřená Smlouva tyto staré úmluvy výslovně neruší, a to na přání zástupců Albánské lidové republiky, která zásadně neuznává smlouvy sjednané královským albánským režimem. Výslovné zrušení těchto smluv by znamenalo jejich uznání a platnost až do nabytí platnosti této Smlouvy a vytvářelo by pro albánskou stranu nepříznivý precedens ve vztahu k západním kapitalistickým státům.

Smlouva zahrnuje vzájemné poskytnutí všestranné právní pomoci justičním úřadům, tj. soudům, prokuraturám, státním notářstvím i státním úřadům, do jejichž pravomoci patří věci občanskoprávní, rodinné a trestní. Občané obou států požívají na území druhé strany stejné ochrany a práv jako vlastní občané a jsou osvobozeni od soudních poplatků a výloh za stejných podmínek jako vlastní občané druhé strany. Smlouva upravuje styk justičních úřadů obou stran prostřednictvím svých ústředních úřadů ve vlastním jazyku nebo v ruštině. Podrobně jsou upraveny otázky týkající se rozvodu manželství, neplatnosti manželství. Jsou-li oba manželé občany jedné smluvní strany a bydlí-li v době podání návrhu na rozvod na území druhé smluvní strany, spravuje se rozvod právním řádem smluvní strany, jejímiž občany manželé jsou. Příslušné jsou soudy obou smluvních stran. V případě, že jeden z manželů bydlí v době podání návrhu na rozvod na území jedné smluvní strany a druhý manžel na území druhé smluvní strany, jsou příslušné soudy té smluvní strany, jejímiž občany manželé jsou.

Vyslovení neplatnosti manželství nebo určení, že tu není manželství, spravuje se právními řády smluvních stran, jejichž občany byli manželé v době uzavření manželství. Pozornost je věnována otázkám ochrany nezletilých dětí. Právní poměry mezi rodiči a dětmi se spravují právním řádem smluvní strany, jejímž občanem je dítě. To platí i pro právní poměry mezi matkou a otcem dítěte, které se narodilo mimo manželství. Popření a zjištění otcovství a určení, zda dítě pochází z určitého manželství se rozhoduje podle právního řádu smluvní strany, jejíž občanství dítě získalo narozením. V části Smlouvy upravující občanské a rodinné vztahy je věnována značná pozornost otázkám poručenství a opatrovnictví, osvojení a dědictví. V dědických věcech, které se vyskytnou na území jedné ze smluvních stran, jsou členové diplomatického nebo konzulárního úřadu druhé strany oprávněni zastupovat před justičními nebo jinými úřady vlastní občany, pokud nejsou přítomni a neustanoví-li si jiného zmocněnce. K tomuto aktu není třeba zvláštní plné moci. Ve všech otázkách bylo možno vzhledem k společnému úsilí a zájmům našich zemí důsledně řešit otázku, kterého právního řádu má být v konkrétním případě použito a který justiční úřad je příslušný k řízení. Zásada úplné rovnoprávnosti a důsledné spolupráce byla zvlášť výrazně vyjádřena v článcích pojednávajících o uznání rozhodnutí justičních úřadů jedné strany na území druhé strany. Zásadně jsou pravomocná rozhodnutí justičních orgánů jedné strany uznávána na území druhé strany bez dalšího řízení, a to nejen pokud jde o tzv. majetkové věci rodinného práva, ale i pokud jde o majetkové věci rodinného a občanského práva, o náhradu škody způsobené trestním činem i o rozhodnutí soudů rozhodčích a o smíry před nimi uzavřené ve věcech zahraničního obchodu. Část smlouvy upravující právní pomoc v trestních věcech obsahuje obvyklá ustanovení týkající se především vydání osob (tzv. extradiční řízení), převzetí trestního stíhání, vydání věcí v souvislosti s trestním řízením.

Smlouva je významnou pomůckou pro sblížení právních řádů obou našich států, je zároveň projevem soudružské spolupráce a vzájemné pomoci, která je možná jedině mezi státy socialistického tábora. Dovršení systému smluv o právní pomoci ve vztahu k Sovětskému svazu a ostatním evropským lidově demokratickým státům přispěje k utužení vzájemné spolupráce. Smlouva nabude účinnosti jeden měsíc po výměně ratifikačních listin, ke které má dojít v Tiraně. Její provádění si nevyžádá žádných dalších výdajů ze státního rozpočtu. Výbory zahraniční a ústavně právní projednaly ve svých schůzích Smlouvu a doporučují, aby Národní shromáždění přijalo toto schvalovací usnesení:

"Národní shromáždění Republiky československé souhlasí se Smlouvou mezi Československou republikou a Albánskou lidovou republikou o právní pomoci ve věcech občanských, rodinných a trestních, podepsanou v Praze dne 16. ledna 1959." (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme preto hlasovať a to podľa predloženej spoločnej zprávy výboru zahraničného a ústavnoprávneho.

Má voľakto nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Nikto.)

Nemá.

Kto teda súhlasí s tým, aby Národné zhromaždenie Republiky československej vyslovilo súhlas so Zmluvou medzi Československou republikou a Albánskou ľudovou republikou o právnej pomoci vo veciach občianskych, rodinných a trestných, podpísanou v Prahe dňa 16. januára 1959, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým prejavilo s touto zmluvou jednomyselný súhlas.

Tým sme prerokovali druhý bod poradu schôdze.

Budeme rokovať o treťom bode denného poriadku, ktorým je

3. Zpráva výboru zahraničného o vládnom návrhu, ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Republiky československej k prejavu súhlasu Konzulárny dohovor medzi Československou republikou a Albánskou ľudovou republikou, podpísaný v Prahe dňa 16. januára 1959 (tlač 306).

Zpravodajcom je poslanec Cap, dávam mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP