V současné době se právě v
tomto okrese chystá mechanizace těžby písku
v Ondraticích, takže pískovna bude moci zvýšit
podstatně svoji kapacitu a dodávat i mimo okres
a hlavně značně levněji. Také
potřebu kamene si budou na Prostějovsku krýt
z vlastních zdrojů. Kamene, jako levného
stavebního materiálu, se však v současné
době málo používá, ač
by se jím na mnoha stavbách dal nahradit dnes tak
úzkoprofilový cement, a to hlavně při
vyzdívání základů a sklepů.
Soudruh Mráz hovořil o zavádění
cihlobetonu a zpracování popílku v Gottwaldovském
kraji.
V našem kraji si však chceme i jinak pomoci ke stavebnímu
materiálu. Připravujeme výstavbu dvou závodů,
a to na vypalování břidlového odpadu
na nadýmanou břidli, tzv. expandit, a pak závod
na výrobu panelů z expanditu, z nichž by se
zajistila ročně průmyslová výroba
až 1000 bytových jednotek.
U všech druhů stavebních hmot bude rozšířena
výrobní kapacita, hlavně u výroby
cihlářské a výroby prefabrikátů
se zavedením nové techniky a technologie, čímž
bude snižována pracnost, spotřeba surovin a
energie, hlavně paliva a energie elektrické.
Důležitou úlohu bude představovat i
úzká spolupráce podniků stavebnictví
se strojírenským průmyslem, který
musí naše stavební závody rychle vybavit
moderní a účelnou mechanizací.
Zajištění soukromé bytové výstavby,
přístaveb, nástaveb, adaptací a nákladnějších
oprav rodinných domů a bytů, jakož i
družstevní bytové výstavby vlastními
prostředky stavebníků a družstevníků,
vyžaduje vedle materiálového zabezpečení
také dostatečnou finanční pomoc.
Zde dostávají odpovědné úkoly
finanční odbory rad národních výborů,
které budou v úzkém spojení s pobočkami
Státní banky a státních spořitelen
a pomocí svých zkušeností, získaných
při financování investiční
výstavby, významnou měrou přispějí
jistě radami i pomocí k řešení
bytového problému.
Od poboček státních spořitelen očekáváme,
že projeví širokou iniciativu v získávání
střadatelů k účelovému stavebnímu
spoření, což bude zabezpečovat po finanční
stránce plynulý zájem o bytovou výstavbu.
Soudruzi poslanci, snažil jsem se ukázat, že
při plnění významného úkolu
XI. sjezdu Komunistické strany Československa na
úseku bytové výstavby nám nestojí
v cestě takové překážky, které
by se nedaly překlenout. Půjde především
o to, aby byl den ode dne zvyšován zájem samotných
stavařů a všech občanů o splnění
závazků, ale aby také jejich iniciativa byla
včas podchycována, po zásluze uznávána
a také oceňována.
Úspěšné splnění tohoto
velikého úkolu XI. sjezdu také vyžaduje,
aby nadšení pracujících, vyvolané
projednáváním dnešního zákona,
bylo také spojeno s širokou pomocí od všech
centrálních úřadů a ministerstev.
Zvláště při podnikové bytové
výstavbě, kde se mohou v zájmu rychlého
a efektivního provádění výstavby
bytů podniky sdružovat, bude třeba urychleně
a pružně upravit vzájemné právní
vztahy mezi ministerstvy, aby se nestávaly případně
brzdou iniciativy pracujících.
Velká pozornost musí být věnována
vztahům mezi ministerstvy a krajskými národními
výbory a mezi krajskými národními
výbory a sdruženími pro výstavbu i jinými
organizacemi, které mohou ovlivňovat plnění
plánu bytové výstavby.
Soudruzi poslanci, vyřešení bytového
problému je jedním z významných ekonomických
i politických úkolů, jimiž se podílíme
na mírovém soutěžení socialistického
tábora s kapitalismem.
Soudruh ministr Beran řekl ve svém projevu, že
splněním tohoto všenárodního
úkolu zaujme naše republika v bytové kultuře
přední místo ve světě, i když
již dnes patříme v bytové kultuře
mezi první země.
Tato skutečnost však musí v nás všech
probouzet daleko širší iniciativu než dosud.
Vždyť ústřední výbor Komunistické
strany Československa vytyčil úkol zajistit
každé rodině v Československu do 12
let samostatné a kulturní bydlení. A naopak
dnes jsem četl v Rudém právu, že v Paříži
bude bytový problém vyřešen během
80 let. Ať však je náš úkol sebetěžší,
je splnitelný, protože jsme přesvědčeni,
že jeho úspěšný výsledek
bude znamenat obrovské zvýšení životní
a kulturní úrovně našich pracujících.
Strana a vláda mobilizují k zabezpečení
tohoto úkolu obrovské finanční a materiálové
zdroje. Mobilizuje se nová stavební i výrobní
technika. To však samo o sobě by k splnění
tak velkého úkolu ještě nestačilo.
Je třeba více. Je třeba zainteresovat a v
plném slova smyslu zapojit do této velkolepé
a ušlechtilé výstavby milióny pracujících.
Zde velký úkol připadá též
nám, poslancům Národního shromáždění.
Učiňme proto vše, aby tato důležitá
část usnesení XI. sjezdu, vyjádřená
dnes projednávaným zákonem, byla s velkým
nadšením splněna do posledního písmene.
Nelitujeme žádné námahy a žádné
oběti k tomu, abychom přispěli k uplatnění
aktivity občanů při cílevědomé
a tím nesmírně plodné práci
na díle, které je tak významnou součástí
výstavby socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Tým je poradie prihlásených
rečníkov vyčerpané. Hlási sa
ešte niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, je preto skončená.
Skôr než budeme hlasovať, dávam zpravodajcovi
posl. inž. Čtvrtníčkovi slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. inž. Čtvrtníček:
Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Zisťujem, že Národné zhromaždenie
je schopné sa uznášať.
Nebol podaný žiadny pozmeňovací návrh,
budeme preto hlasovať podľa predloženej spoločnej
zprávy výboru ústavnoprávneho a výboru
rozpočtového a hospodárskeho.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o družstevnej bytovej výstavbe a to
v znení predloženej spoločnej zprávy
výboru ústavnoprávneho a výboru rozpočtového
a hospodárskeho, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Nie je.
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Nikto. Ďakujem. - Národné zhromaždenie
tým jednomyseľne schválilo vládny
návrh zákona o družstevnej bytovej výstavbe.
Tým sme prerokovali prvý bod denného poriadku.
(Potlesk.)
Budeme rokovať o druhom bode denného poriadku, ktorým
je
2. Spoločná zpráva výboru zahraničného
a výboru ústavnoprávneho o vládnom
návrhu, ktorým sa predkladá Národnému
zhromaždeniu Republiky československej k prejavu súhlasu
Zmluva medzi Československou republikou a Albánskou
ľudovou republikou o právnej pomoci vo veciach občianskych,
rodinných a trestných, podpísaná v
Prahe dňa 16. januára 1959 (tlač 309).
Zpravodajkou je poslankyňa Karlovská, dávam
jej slovo.
Zpravodajka posl. Karlovská: Soudruzi a soudružky!
Letos v lednu byla v Praze při příležitosti
návštěvy albánské stranické
a vládní delegace podepsána Smlouva mezi
Československou republikou a Albánskou lidovou republikou
o právní pomoci ve věcech občanských,
rodinných a trestních. Albánský lid
dnes žije svobodně, spokojeně a šťastně
a díky svému statečnému boji, hluboce
internacionální a bratrské pomoci Sovětského
svazu a ostatních socialistických zemí, buduje
pod vedením své Strany práce socialismus.
Pozůstatky turecké okupace, trvající
téměř pět století, řádění
cizích okupantů - tureckých, rakouských,
italských i německých, kteří
všemožně brzdili rozvoj produktivních
sil země, jsou cílevědomě a obětavě
albánským pracujícím lidem odstraňovány
a likvidovány. Díky novým historickým
podmínkám, kdy existuje socialistický tábor,
vedený Sovětským svazem, vykročila
Albánská lidová republika na novou revoluční
cestu všestranného rozvoje. Ze zaostalé agrární
Albánie se stala kvetoucí, agrárně
průmyslová země. Před lidem Albánie
se otevřely nové skvělé perspektivy.
V oblasti osvěty a kultury byla provedena úplná
revoluce. V minulosti bylo 80 % negramotného obyvatelstva.
Nyní byl tento bič plně likvidován
u lidí do 40 let a každý šestý
člověk se dnes učí. Neustále
se zvyšuje hmotný a kulturní blahobyt albánského
lidu.
Mezi našimi národy a Albánií se úspěšně
rozvíjí a neustále rostou vztahy hospodářské,
kulturní i cestovní. Na úseku občanského
trestního práva jsou zatím slabé.
S jistotou můžeme očekávat, že
všestranným rozvojem vzájemných vztahů
se bude i tato spolupráce rychleji rozšiřovat
a že tato smlouva bude stále více nabývat
na svém významu. Mezi Československou republikou
a Albánií existovala úmluva o vydávání
zločinců a o právní pomoci ve věcech
trestních ze dne 14. dubna 1934 a Ujednání
o právu chudých, sjednané výměnou
nót z 19. září 1934. Nově uzavřená
Smlouva tyto staré úmluvy výslovně
neruší, a to na přání zástupců
Albánské lidové republiky, která zásadně
neuznává smlouvy sjednané královským
albánským režimem. Výslovné zrušení
těchto smluv by znamenalo jejich uznání a
platnost až do nabytí platnosti této Smlouvy
a vytvářelo by pro albánskou stranu nepříznivý
precedens ve vztahu k západním kapitalistickým
státům.
Smlouva zahrnuje vzájemné poskytnutí všestranné
právní pomoci justičním úřadům,
tj. soudům, prokuraturám, státním
notářstvím i státním úřadům,
do jejichž pravomoci patří věci občanskoprávní,
rodinné a trestní. Občané obou států
požívají na území druhé
strany stejné ochrany a práv jako vlastní
občané a jsou osvobozeni od soudních poplatků
a výloh za stejných podmínek jako vlastní
občané druhé strany. Smlouva upravuje styk
justičních úřadů obou stran
prostřednictvím svých ústředních
úřadů ve vlastním jazyku nebo v ruštině.
Podrobně jsou upraveny otázky týkající
se rozvodu manželství, neplatnosti manželství.
Jsou-li oba manželé občany jedné smluvní
strany a bydlí-li v době podání návrhu
na rozvod na území druhé smluvní strany,
spravuje se rozvod právním řádem smluvní
strany, jejímiž občany manželé
jsou. Příslušné jsou soudy obou smluvních
stran. V případě, že jeden z manželů
bydlí v době podání návrhu
na rozvod na území jedné smluvní strany
a druhý manžel na území druhé
smluvní strany, jsou příslušné
soudy té smluvní strany, jejímiž občany
manželé jsou.
Vyslovení neplatnosti manželství nebo určení,
že tu není manželství, spravuje se právními
řády smluvních stran, jejichž občany
byli manželé v době uzavření
manželství. Pozornost je věnována otázkám
ochrany nezletilých dětí. Právní
poměry mezi rodiči a dětmi se spravují
právním řádem smluvní strany,
jejímž občanem je dítě. To platí
i pro právní poměry mezi matkou a otcem dítěte,
které se narodilo mimo manželství. Popření
a zjištění otcovství a určení,
zda dítě pochází z určitého
manželství se rozhoduje podle právního
řádu smluvní strany, jejíž občanství
dítě získalo narozením. V části
Smlouvy upravující občanské a rodinné
vztahy je věnována značná pozornost
otázkám poručenství a opatrovnictví,
osvojení a dědictví. V dědických
věcech, které se vyskytnou na území
jedné ze smluvních stran, jsou členové
diplomatického nebo konzulárního úřadu
druhé strany oprávněni zastupovat před
justičními nebo jinými úřady
vlastní občany, pokud nejsou přítomni
a neustanoví-li si jiného zmocněnce. K tomuto
aktu není třeba zvláštní plné
moci. Ve všech otázkách bylo možno vzhledem
k společnému úsilí a zájmům
našich zemí důsledně řešit
otázku, kterého právního řádu
má být v konkrétním případě
použito a který justiční úřad
je příslušný k řízení.
Zásada úplné rovnoprávnosti a důsledné
spolupráce byla zvlášť výrazně
vyjádřena v článcích pojednávajících
o uznání rozhodnutí justičních
úřadů jedné strany na území
druhé strany. Zásadně jsou pravomocná
rozhodnutí justičních orgánů
jedné strany uznávána na území
druhé strany bez dalšího řízení,
a to nejen pokud jde o tzv. majetkové věci rodinného
práva, ale i pokud jde o majetkové věci rodinného
a občanského práva, o náhradu škody
způsobené trestním činem i o rozhodnutí
soudů rozhodčích a o smíry před
nimi uzavřené ve věcech zahraničního
obchodu. Část smlouvy upravující právní
pomoc v trestních věcech obsahuje obvyklá
ustanovení týkající se především
vydání osob (tzv. extradiční řízení),
převzetí trestního stíhání,
vydání věcí v souvislosti s trestním
řízením.
Smlouva je významnou pomůckou pro sblížení
právních řádů obou našich
států, je zároveň projevem soudružské
spolupráce a vzájemné pomoci, která
je možná jedině mezi státy socialistického
tábora. Dovršení systému smluv o právní
pomoci ve vztahu k Sovětskému svazu a ostatním
evropským lidově demokratickým státům
přispěje k utužení vzájemné
spolupráce. Smlouva nabude účinnosti jeden
měsíc po výměně ratifikačních
listin, ke které má dojít v Tiraně.
Její provádění si nevyžádá
žádných dalších výdajů
ze státního rozpočtu. Výbory zahraniční
a ústavně právní projednaly ve svých
schůzích Smlouvu a doporučují, aby
Národní shromáždění přijalo
toto schvalovací usnesení:
"Národní shromáždění
Republiky československé souhlasí se Smlouvou
mezi Československou republikou a Albánskou lidovou
republikou o právní pomoci ve věcech občanských,
rodinných a trestních, podepsanou v Praze dne 16.
ledna 1959." (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme preto hlasovať
a to podľa predloženej spoločnej zprávy
výboru zahraničného a ústavnoprávneho.
Má voľakto nejaké námietky proti tomuto
spôsobu hlasovania? (Nikto.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s tým, aby Národné
zhromaždenie Republiky československej vyslovilo súhlas
so Zmluvou medzi Československou republikou a Albánskou
ľudovou republikou o právnej pomoci vo veciach občianskych,
rodinných a trestných, podpísanou v Prahe
dňa 16. januára 1959, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým
prejavilo s touto zmluvou jednomyselný súhlas.
Tým sme prerokovali druhý bod poradu schôdze.
Budeme rokovať o treťom bode denného poriadku,
ktorým je
3. Zpráva výboru zahraničného o
vládnom návrhu, ktorým sa predkladá
Národnému zhromaždeniu Republiky československej
k prejavu súhlasu Konzulárny dohovor medzi Československou
republikou a Albánskou ľudovou republikou, podpísaný
v Prahe dňa 16. januára 1959 (tlač 306).