Úterý 12. května 1959

Dosud se tak dělo jen prostřednictvím soukromé výstavby. V posledních třech letech investovali občané do rodinných domků na 8 miliard korun. Přesto však rodinný domek si nemůže postavit každý. Ne každý občan má odborné stavební schopnosti a některým lidem zase chyběly peníze. Vždyť stavba domku přišla zpravidla přes 80 tisíc korun a to si rodina s více dětmi anebo nižšími příjmy nemohla uspořit.

Zákonem, který dnes projednáváme, značně usnadníme možnost velkému počtu uchazečů o byt, aby s vynaložením nákladu 25-30 tisíc korun, což je nepoměrně nižší než náklad na rodinný domek, bylo zajištěno velmi dobré bydlení v družstevních domech.

Mnozí občané mají tuto částku již ušetřenu a mohou se se svým vkladem účastnit družstevní bytové výstavby ihned. Další občany budou jistě mobilizovat k šetření pro získání nového moderního bytu všechny ty finanční výhody, které dává stát prostřednictvím subvence a dlouhodobého úvěru při výhodném úrokování.

Vždyť každému občanu našeho státu musí záležet na tom, abychom v nejbližší možné době dosáhli dovršení kulturní revoluce, jejíž součástí je i kultura bytová, která představuje ve spokojeném životě významnou úlohu.

Proto návrhy na způsob i lhůtu vyřešení bytové tísně za přímé finanční a materiálové pomoci státu upoutaly na sebe již v celonárodní diskusi velkou pozornost, neboť k tomuto úkolu byla řada připomínek a návrhů.

Ale nejen to, pracující začali návrhy ihned uskutečňovat, a to především závazky na zvýšení výroby stavebních hmot, na překročení plánu bytové výstavby a začaly se také vytvářet přípravné výbory bytových družstev.

Tato iniciativa lidu více než cokoliv jiného potvrdila, že jde o návrhy správné a uskutečnitelné. Občané naší republiky pochopili, že březnové usnesení ústředního výboru Komunistické strany Československa může být splněno, stane-li se úkolem celonárodním.

I v našem Olomouckém kraji je řešení bytového problému mimořádně naléhavé. Proto krajský výbor KSČ přijal usnesení rozšířit v letech 1961-1965 bytový fond nejméně o 17 000 bytových jednotek a v letech 1966-1970 nejméně o dalších 26 000 bytových jednotek, tedy celkem o 43 000 bytových jednotek.

Úsporným využíváním přidělených finančních a materiálových zdrojů z celostátní bilance a za účinné mobilizace všech dosažitelných rezerv včetně pracovních sil, tak jak to ukázal ve svém projevu soudruh ministr Beran, bude vystavěno v kraji do roku 1965 navíc o 10 % z plánovaného objemu státní a družstevní výstavby, to je o 1180 bytových jednotek více, čímž bude zvýšen objem bytové výstavby do r. 1965 namísto o 17 000 bytových jednotek na 18 180 bytových jednotek.

Je plánováno, že ve třetí pětiletce se sníží v kraji náklady na komplexní vybavenost jedné bytové jednotky zhruba o 9000 Kčs. Přes toto značné snížení nákladů máme v kraji podmínky pro to, abychom náklady na bytovou jednotku ještě dále snížili v průměru o 1500 Kčs.

Tento předpoklad je zdůvodněn tím, že v terénních, sadových a venkovních úpravách můžeme za široké pomoci občanů ušetřit 900 Kčs a dalších 600 Kčs můžeme ušetřit při správném využití iniciativy projektantů při správném navrhování inženýrských zařízení. Tímto způsobem získáme hlavně finanční, ale i materiálové zdroje pro výstavbu nejméně 240 dalších bytových jednotek.

Byla přijata řada opatření ke zlepšení situace v pozemních stavbách, stavebně-montážním podniku, podnicích výroby stavebních hmot i na samotném krajském národním výboru.

Stavební podniky v kraji vytvářejí dobré podmínky pro splnění plánovaných úkolů, o čemž svědčí i výsledky plnění plánu za I. čtvrtletí tohoto roku, kdy v porovnání s I. čtvrtletím v r. 1958 byl zvýšen objem výroby o 21 % a produktivita práce o 14 %. Do konce dubna t. r. bylo předáno navíc 27 bytových jednotek. Když vezmeme v úvahu vysokou nemocnost, která dosahovala přes 11 % v prvním čtvrtletí, pak je nutno hodnotit výsledky práce i přes některé nedostatky vysoce kladně.

Úkoly bytové výstavby byly již krajem rozpracovány na jednotlivé okresy i obce při stanovení investorů i finančního a materiálového zabezpečení staveb.

Byla již ustavena řada přípravných výborů bytových družstev, které mají podporu jak u národních výborů, tak i u podniků. Ať již jde o bytové družstvo v Šumperku, v Mariánském údolí nebo v Železárnách Petra Bezruče v Olomouci, všechna družstva mají přísliby podniků na poskytnutí bezúročných úvěrů, cihel z bouraček, zapůjčení strojů apod. Od místních národních výborů jsou to zase stavební pozemky, které např. MNV ve Velké Bystřici věnuje stavebnímu družstvu zdarma.

Všechny složky Národní fronty v kraji a hlavně pak ROH věnují soustavnou péči rozvoji iniciativy pracujících ve stavebnictví, rozvoji socialistického soutěžení a získávání titulu člena brigády socialistické práce.

Soutěž o získání titulu brigády se stala dnes z iniciativy Komunistické strany Československa součástí celého našeho života a mezi pracujícími již hluboce zakořenila. Dnes je již věcí zájmu jednotlivých stavebních čet, které se samy hlásí do soutěže a zasílají hodnotné závazky.

V našem krajském výboru odborového svazu stavba bylo již projednáno 21 přihlášených čet soutěžících o titul "Brigáda socialistické práce". Tak např. železářská četa soudruha Sehnala se zavázala, že zkrátí zpracování 1 495 000 kg oceli v tomto roce o 14 dnů, kdy povolený prostřih 5 % sníží na 3 %. Tato četa si vypracovala vlastní harmonogram až na jednotlivce, pravidelně se zúčastňuje výrobních porad, provádí politické instruktáže a ke zvýšení kvalifikace získá pro večerní průmyslovku 1-2 příslušníky čety.

Další pětičlenná skupina montážníků, vedená s. Kořínkem z Vodoinstalací, která rovněž soutěží o titul "Brigáda socialistické práce", uzavřela závazek, že ušetří surového materiálu na 5 bytových jednotek. Že po těchto slovech také následují činy, prokázala tím, že v předvečer 1. máje skupina svůj závazek splnila a odevzdala ušetřených 158,5 m rour a 9 q šrotového materiálu.

Socialistická soutěž by se však měla více než dosud zaměřit na urychlené dokončování stavebně-montážních prací, neboť zde jsou ještě stále nevyužité možnosti co do organizace práce a správného sladění účasti odborných profesí při dokončování stavby.

Že to myslí stavbaři v Olomouckém kraji poctivě a upřímně, potvrzuje i závazek postavit z jimi ušetřeného materiálu navíc 24 bytových jednotek během tohoto roku. Tak např. na stavbě Oděvního průmyslu v Prostějově ušetří materiál na tři bytové jednotky, na stavbě Agrostroje v Prostějově na tři bytové jednotky, na Farmakonu Olomouc na dvě bytové jednotky atd.

Bez cihlářů by pochopitelně stavební výroba velké úkoly bytové výstavby nesplnila. To si uvědomili i pracovníci Hanáckých cihelen z Předmostí u Přerova, kde se rovněž soutěží o titul "brigády" a již v I. čtvrtletí tohoto roku splnili svůj závazek a výrobní úkol na 101 %.

Rozhodně je však zapotřebí věnovat více péče při rozvíjení iniciativy pracujících na stavbách, aby se nemuselo stát, jako například v šumperském závodě Pozemních staveb, kde vedoucí zednické čety ze staveniště Jeseník si musel bez předchozího projednání s funkcionáři ROH, kteří se o skupinu nestarali, zaslat závazek s přihláškou své čety do soutěže o titul brigády sám. Stále a stále se více přesvědčujeme, jak obrovské tvůrčí hodnoty máme skryty v našich poctivých, budování socialismu naprosto oddaných pracujících lidech.

Proto IV. všeodborový sjezd se musí stát nástupem k dalšímu širokému rozvoji socialistického soutěžení ve stavebních podnicích. Nedostatkem je, a to podle mého soudu velmi vážným, že máme dosud velké procento dělníků ve stavebních podnicích neorganizovaných v ROH. Zvláště výrazně se to projevuje v Pozemních stavbách v Olomouci, kde je organizováno pouze 65 % zaměstnanců, zatím co v celostátním měřítku je průměr organizovanosti zaměstnanců ve stavebnictví 87 %.

Tento stav musí mobilizovat odborové funkcionáře kraje k dosažení alespoň celostátního průměru organizovanosti zaměstnanců Pozemních staveb v odborové organizaci. Těžko si dovede dnes někdo představit, jak mohou orgány ROH v současném stavu působit na tu část zaměstnanců, kteří stojí mimo nejmasovější zaměstnanecké organizace, např. při provádění přestavby mezd, kde úlohu Revolučního odborového hnutí stavíme do popředí při přebírání odpovědnosti za dosažení dokonalých výsledků při splnění tohoto tak významného politického úkolu zvláště ve stavebnictví.

Zvláště pokud jde o úkoly ROH při snižování fluktuace mají Pozemní stavby rovněž velké resty. Tak např. v I. čtvrtletí tohoto roku přišlo do Pozemních staveb Olomouc 639 nových pracovníků, ale naproti tomu rozvázali pracovní poměr 403 pracovníci. Mám za to, že zde právě orgány odborové organizace musí mnohem důsledněji zkoumat příčiny odchodu dělníků ze stavebnictví a pomoci při vytváření takových podmínek, aby fluktuace byla omezena na nejnižší možné minimum.

Ale i mnozí hospodářští pracovníci nepřistupují k plnění závažných politických úkolů se vší odpovědností. Namnoze dekretují, vydávají striktní příkazy, ale málo jsou si vědomi, že právě živým slovem a správným vysvětlením významu prováděné akce mohou získat podstatnou část pracovníků pro jejich plnění.

Jde také o ekonomické vysvětlování neodůvodněné absence a fluktuace, která dnes ve stavebnictví ještě vládne, vysvětlování nutnosti dodržování pracovní doby, jak o tom hovořil soudruh Mráz, zavádění dvojsměnného provozu na staveništi, zavádění proudové výstavby a dodržování všech těch zásad, které jsou v jiných odvětvích průmyslu dnes již naprosto obecné.

Na mnohých stavbách nebyl dosud oceněn význam výrobních porad jako prostředku pro zainteresování účasti pracujících na řízení výroby a podchycení jejich iniciativy při řešení obtížných úkolů.

S významnou pomocí při výstavbě bytů počítáme od mládežníků, kteří mohou za osvědčeného vedení organizačních skupin Československého svazu mládeže podstatně pomoci při organizování brigád socialistické práce na staveništích, organizování svépomoci, zavádění nových pokrokových metod a přebírání stavenišť jako staveb mládeže. Řadu příkladů o iniciativě mládežníků již máme. Bude jen třeba dosavadní zkušenosti zevšeobecňovat a rozvinout v celé organizaci Československého svazu mládeže širokou iniciativu k následování příkladu ke zvýšenému zapojení do socialistického soutěžení na staveništích.

Nemalá úloha připadá při bytové výstavbě národním výborům. Jde především o zabránění živelnosti a zajištění co nejefektivnějšího využití všech prostředků, které jsou k dispozici z centrálních fondů a dalších, které budou získány iniciativou pracujících. Národní výbory musí celou výstavbu dobře řídit a dbát souladu plánu bytové výstavby okresů, míst i podniků s potřebou bytů, finančních prostředků, zdrojů materiálu, výrobní kapacity i pracovních sil a do nejširších mezí využít organizačních schopností a možností, které při současné decentralizaci naše národní výbory mají.

Zvláštní úloha přísluší komisím pro bytovou výstavbu, které jsou ustavovány u národních výborů a které spolu s komisemi na závodech budou koordinovat zájmy investorů, projekce a stavební výroby, územní přípravy i rozvoj materiálně výrobní základny pro zprůmyslnění bytové výstavby.

Pod vedením organizací KSČ a národních výborů za účelem zabezpečení tohoto všenárodního úkolu, prostřednictvím všech komisí a jejich širokých aktivů z řad občanů musí celá Národní fronta přiložit ruku k dílu. Účast nejširších vrstev pracujících se musí stát rozhodujícím činitelem hlavně při plnění v družstevní bytové výstavbě, údržbě i v hospodaření s dosavadním bytovým fondem. Půjde také o to účelně organizovat svépomoc občanů a vzájemnou pomoc družstevních kolektivů organizovaných z odborníků při vlastní výstavbě.

Musíme využít všech těch bohatých zkušeností, které jsme již v minulosti získali při organizování akce Z, a to hlavně při stavbě kulturních domů a někde i škol, při terénních úpravách, budování chodníků nebo veřejného osvětlení.

Významný a odpovědný úkol očekává plánovací komise národních výborů a odbory pro výstavbu. Národní výbory musí sledovat především maximální soustředění bytové výstavby a zabraňovat nehospodárnému rozvržení do mnoha sídlišť. Je již opravdu třeba skoncovat s líbivými způsoby, kdy se objem bytové výstavby v krajích rozděloval tak, aby se na každého dostalo alespoň něco. Dalším trpěním tohoto způsobu bychom vědomě podrývali možnosti zprůmyslnění bytové výstavby, jejího urychlení a zlevnění. A nám jde přece především o to stavět rychle a levně.

V celém komplexu opatření k zabezpečení bytové výstavby počítáme také s daleko vydatnější pomocí podniků místního hospodářství, než jsme znali dosud při stavební a bytové údržbě i v ostatních stavebních pracích a výrobcích pro bytovou výstavbu.

Velké úkoly budou mít národní výbory při získávání materiálu z místních zdrojů. Příkladem pro správné využívání zdrojů mohou být zkušenosti z Prostějovska, kde je celá řada pískoven a lomů, které jsou v činnosti jako provozovny národních výborů. Mimo zajišťování stavebních materiálů pro širokou veřejnost získávají tak národní výbory významné finanční prostředky pro doplňkové rozpočty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP