Dosud se tak dělo jen prostřednictvím soukromé
výstavby. V posledních třech letech investovali
občané do rodinných domků na 8 miliard
korun. Přesto však rodinný domek si nemůže
postavit každý. Ne každý občan
má odborné stavební schopnosti a některým
lidem zase chyběly peníze. Vždyť stavba
domku přišla zpravidla přes 80 tisíc
korun a to si rodina s více dětmi anebo nižšími
příjmy nemohla uspořit.
Zákonem, který dnes projednáváme,
značně usnadníme možnost velkému
počtu uchazečů o byt, aby s vynaložením
nákladu 25-30 tisíc korun, což je nepoměrně
nižší než náklad na rodinný
domek, bylo zajištěno velmi dobré bydlení
v družstevních domech.
Mnozí občané mají tuto částku
již ušetřenu a mohou se se svým vkladem
účastnit družstevní bytové výstavby
ihned. Další občany budou jistě mobilizovat
k šetření pro získání
nového moderního bytu všechny ty finanční
výhody, které dává stát prostřednictvím
subvence a dlouhodobého úvěru při
výhodném úrokování.
Vždyť každému občanu našeho
státu musí záležet na tom, abychom v
nejbližší možné době dosáhli
dovršení kulturní revoluce, jejíž
součástí je i kultura bytová, která
představuje ve spokojeném životě významnou
úlohu.
Proto návrhy na způsob i lhůtu vyřešení
bytové tísně za přímé
finanční a materiálové pomoci státu
upoutaly na sebe již v celonárodní diskusi
velkou pozornost, neboť k tomuto úkolu byla řada
připomínek a návrhů.
Ale nejen to, pracující začali návrhy
ihned uskutečňovat, a to především
závazky na zvýšení výroby stavebních
hmot, na překročení plánu bytové
výstavby a začaly se také vytvářet
přípravné výbory bytových družstev.
Tato iniciativa lidu více než cokoliv jiného
potvrdila, že jde o návrhy správné a
uskutečnitelné. Občané naší
republiky pochopili, že březnové usnesení
ústředního výboru Komunistické
strany Československa může být splněno,
stane-li se úkolem celonárodním.
I v našem Olomouckém kraji je řešení
bytového problému mimořádně
naléhavé. Proto krajský výbor KSČ
přijal usnesení rozšířit v letech
1961-1965 bytový fond nejméně o 17 000 bytových
jednotek a v letech 1966-1970 nejméně o dalších
26 000 bytových jednotek, tedy celkem o 43 000 bytových
jednotek.
Úsporným využíváním přidělených
finančních a materiálových zdrojů
z celostátní bilance a za účinné
mobilizace všech dosažitelných rezerv včetně
pracovních sil, tak jak to ukázal ve svém
projevu soudruh ministr Beran, bude vystavěno v kraji do
roku 1965 navíc o 10 % z plánovaného objemu
státní a družstevní výstavby,
to je o 1180 bytových jednotek více, čímž
bude zvýšen objem bytové výstavby do
r. 1965 namísto o 17 000 bytových jednotek na 18
180 bytových jednotek.
Je plánováno, že ve třetí pětiletce
se sníží v kraji náklady na komplexní
vybavenost jedné bytové jednotky zhruba o 9000 Kčs.
Přes toto značné snížení
nákladů máme v kraji podmínky pro
to, abychom náklady na bytovou jednotku ještě
dále snížili v průměru o 1500
Kčs.
Tento předpoklad je zdůvodněn tím,
že v terénních, sadových a venkovních
úpravách můžeme za široké
pomoci občanů ušetřit 900 Kčs
a dalších 600 Kčs můžeme ušetřit
při správném využití iniciativy
projektantů při správném navrhování
inženýrských zařízení.
Tímto způsobem získáme hlavně
finanční, ale i materiálové zdroje
pro výstavbu nejméně 240 dalších
bytových jednotek.
Byla přijata řada opatření ke zlepšení
situace v pozemních stavbách, stavebně-montážním
podniku, podnicích výroby stavebních hmot
i na samotném krajském národním výboru.
Stavební podniky v kraji vytvářejí
dobré podmínky pro splnění plánovaných
úkolů, o čemž svědčí
i výsledky plnění plánu za I. čtvrtletí
tohoto roku, kdy v porovnání s I. čtvrtletím
v r. 1958 byl zvýšen objem výroby o 21 % a
produktivita práce o 14 %. Do konce dubna t. r. bylo předáno
navíc 27 bytových jednotek. Když vezmeme v
úvahu vysokou nemocnost, která dosahovala přes
11 % v prvním čtvrtletí, pak je nutno hodnotit
výsledky práce i přes některé
nedostatky vysoce kladně.
Úkoly bytové výstavby byly již krajem
rozpracovány na jednotlivé okresy i obce při
stanovení investorů i finančního a
materiálového zabezpečení staveb.
Byla již ustavena řada přípravných
výborů bytových družstev, které
mají podporu jak u národních výborů,
tak i u podniků. Ať již jde o bytové družstvo
v Šumperku, v Mariánském údolí
nebo v Železárnách Petra Bezruče v Olomouci,
všechna družstva mají přísliby
podniků na poskytnutí bezúročných
úvěrů, cihel z bouraček, zapůjčení
strojů apod. Od místních národních
výborů jsou to zase stavební pozemky, které
např. MNV ve Velké Bystřici věnuje
stavebnímu družstvu zdarma.
Všechny složky Národní fronty v kraji
a hlavně pak ROH věnují soustavnou péči
rozvoji iniciativy pracujících ve stavebnictví,
rozvoji socialistického soutěžení a
získávání titulu člena brigády
socialistické práce.
Soutěž o získání titulu brigády
se stala dnes z iniciativy Komunistické strany Československa
součástí celého našeho života
a mezi pracujícími již hluboce zakořenila.
Dnes je již věcí zájmu jednotlivých
stavebních čet, které se samy hlásí
do soutěže a zasílají hodnotné
závazky.
V našem krajském výboru odborového svazu
stavba bylo již projednáno 21 přihlášených
čet soutěžících o titul "Brigáda
socialistické práce". Tak např. železářská
četa soudruha Sehnala se zavázala, že zkrátí
zpracování 1 495 000 kg oceli v tomto roce o 14
dnů, kdy povolený prostřih 5 % sníží
na 3 %. Tato četa si vypracovala vlastní harmonogram
až na jednotlivce, pravidelně se zúčastňuje
výrobních porad, provádí politické
instruktáže a ke zvýšení kvalifikace
získá pro večerní průmyslovku
1-2 příslušníky čety.
Další pětičlenná skupina montážníků,
vedená s. Kořínkem z Vodoinstalací,
která rovněž soutěží o titul
"Brigáda socialistické práce",
uzavřela závazek, že ušetří
surového materiálu na 5 bytových jednotek.
Že po těchto slovech také následují
činy, prokázala tím, že v předvečer
1. máje skupina svůj závazek splnila a odevzdala
ušetřených 158,5 m rour a 9 q šrotového
materiálu.
Socialistická soutěž by se však měla
více než dosud zaměřit na urychlené
dokončování stavebně-montážních
prací, neboť zde jsou ještě stále
nevyužité možnosti co do organizace práce
a správného sladění účasti
odborných profesí při dokončování
stavby.
Že to myslí stavbaři v Olomouckém kraji
poctivě a upřímně, potvrzuje i závazek
postavit z jimi ušetřeného materiálu
navíc 24 bytových jednotek během tohoto roku.
Tak např. na stavbě Oděvního průmyslu
v Prostějově ušetří materiál
na tři bytové jednotky, na stavbě Agrostroje
v Prostějově na tři bytové jednotky,
na Farmakonu Olomouc na dvě bytové jednotky atd.
Bez cihlářů by pochopitelně stavební
výroba velké úkoly bytové výstavby
nesplnila. To si uvědomili i pracovníci Hanáckých
cihelen z Předmostí u Přerova, kde se rovněž
soutěží o titul "brigády"
a již v I. čtvrtletí tohoto roku splnili svůj
závazek a výrobní úkol na 101 %.
Rozhodně je však zapotřebí věnovat
více péče při rozvíjení
iniciativy pracujících na stavbách, aby se
nemuselo stát, jako například v šumperském
závodě Pozemních staveb, kde vedoucí
zednické čety ze staveniště Jeseník
si musel bez předchozího projednání
s funkcionáři ROH, kteří se o skupinu
nestarali, zaslat závazek s přihláškou
své čety do soutěže o titul brigády
sám. Stále a stále se více přesvědčujeme,
jak obrovské tvůrčí hodnoty máme
skryty v našich poctivých, budování
socialismu naprosto oddaných pracujících
lidech.
Proto IV. všeodborový sjezd se musí stát
nástupem k dalšímu širokému rozvoji
socialistického soutěžení ve stavebních
podnicích. Nedostatkem je, a to podle mého soudu
velmi vážným, že máme dosud velké
procento dělníků ve stavebních podnicích
neorganizovaných v ROH. Zvláště výrazně
se to projevuje v Pozemních stavbách v Olomouci,
kde je organizováno pouze 65 % zaměstnanců,
zatím co v celostátním měřítku
je průměr organizovanosti zaměstnanců
ve stavebnictví 87 %.
Tento stav musí mobilizovat odborové funkcionáře
kraje k dosažení alespoň celostátního
průměru organizovanosti zaměstnanců
Pozemních staveb v odborové organizaci. Těžko
si dovede dnes někdo představit, jak mohou orgány
ROH v současném stavu působit na tu část
zaměstnanců, kteří stojí mimo
nejmasovější zaměstnanecké organizace,
např. při provádění přestavby
mezd, kde úlohu Revolučního odborového
hnutí stavíme do popředí při
přebírání odpovědnosti za dosažení
dokonalých výsledků při splnění
tohoto tak významného politického úkolu
zvláště ve stavebnictví.
Zvláště pokud jde o úkoly ROH při
snižování fluktuace mají Pozemní
stavby rovněž velké resty. Tak např.
v I. čtvrtletí tohoto roku přišlo do
Pozemních staveb Olomouc 639 nových pracovníků,
ale naproti tomu rozvázali pracovní poměr
403 pracovníci. Mám za to, že zde právě
orgány odborové organizace musí mnohem důsledněji
zkoumat příčiny odchodu dělníků
ze stavebnictví a pomoci při vytváření
takových podmínek, aby fluktuace byla omezena na
nejnižší možné minimum.
Ale i mnozí hospodářští pracovníci
nepřistupují k plnění závažných
politických úkolů se vší odpovědností.
Namnoze dekretují, vydávají striktní
příkazy, ale málo jsou si vědomi,
že právě živým slovem a správným
vysvětlením významu prováděné
akce mohou získat podstatnou část pracovníků
pro jejich plnění.
Jde také o ekonomické vysvětlování
neodůvodněné absence a fluktuace, která
dnes ve stavebnictví ještě vládne, vysvětlování
nutnosti dodržování pracovní doby, jak
o tom hovořil soudruh Mráz, zavádění
dvojsměnného provozu na staveništi, zavádění
proudové výstavby a dodržování
všech těch zásad, které jsou v jiných
odvětvích průmyslu dnes již naprosto
obecné.
Na mnohých stavbách nebyl dosud oceněn význam
výrobních porad jako prostředku pro zainteresování
účasti pracujících na řízení
výroby a podchycení jejich iniciativy při
řešení obtížných úkolů.
S významnou pomocí při výstavbě
bytů počítáme od mládežníků,
kteří mohou za osvědčeného
vedení organizačních skupin Československého
svazu mládeže podstatně pomoci při organizování
brigád socialistické práce na staveništích,
organizování svépomoci, zavádění
nových pokrokových metod a přebírání
stavenišť jako staveb mládeže. Řadu
příkladů o iniciativě mládežníků
již máme. Bude jen třeba dosavadní zkušenosti
zevšeobecňovat a rozvinout v celé organizaci
Československého svazu mládeže širokou
iniciativu k následování příkladu
ke zvýšenému zapojení do socialistického
soutěžení na staveništích.
Nemalá úloha připadá při bytové
výstavbě národním výborům.
Jde především o zabránění
živelnosti a zajištění co nejefektivnějšího
využití všech prostředků, které
jsou k dispozici z centrálních fondů a dalších,
které budou získány iniciativou pracujících.
Národní výbory musí celou výstavbu
dobře řídit a dbát souladu plánu
bytové výstavby okresů, míst i podniků
s potřebou bytů, finančních prostředků,
zdrojů materiálu, výrobní kapacity
i pracovních sil a do nejširších mezí
využít organizačních schopností
a možností, které při současné
decentralizaci naše národní výbory mají.
Zvláštní úloha přísluší
komisím pro bytovou výstavbu, které jsou
ustavovány u národních výborů
a které spolu s komisemi na závodech budou koordinovat
zájmy investorů, projekce a stavební výroby,
územní přípravy i rozvoj materiálně
výrobní základny pro zprůmyslnění
bytové výstavby.
Pod vedením organizací KSČ a národních
výborů za účelem zabezpečení
tohoto všenárodního úkolu, prostřednictvím
všech komisí a jejich širokých aktivů
z řad občanů musí celá Národní
fronta přiložit ruku k dílu. Účast
nejširších vrstev pracujících se
musí stát rozhodujícím činitelem
hlavně při plnění v družstevní
bytové výstavbě, údržbě
i v hospodaření s dosavadním bytovým
fondem. Půjde také o to účelně
organizovat svépomoc občanů a vzájemnou
pomoc družstevních kolektivů organizovaných
z odborníků při vlastní výstavbě.
Musíme využít všech těch bohatých
zkušeností, které jsme již v minulosti
získali při organizování akce Z, a
to hlavně při stavbě kulturních domů
a někde i škol, při terénních
úpravách, budování chodníků
nebo veřejného osvětlení.
Významný a odpovědný úkol očekává
plánovací komise národních výborů
a odbory pro výstavbu. Národní výbory
musí sledovat především maximální
soustředění bytové výstavby
a zabraňovat nehospodárnému rozvržení
do mnoha sídlišť. Je již opravdu třeba
skoncovat s líbivými způsoby, kdy se objem
bytové výstavby v krajích rozděloval
tak, aby se na každého dostalo alespoň něco.
Dalším trpěním tohoto způsobu
bychom vědomě podrývali možnosti zprůmyslnění
bytové výstavby, jejího urychlení
a zlevnění. A nám jde přece především
o to stavět rychle a levně.
V celém komplexu opatření k zabezpečení
bytové výstavby počítáme také
s daleko vydatnější pomocí podniků
místního hospodářství, než
jsme znali dosud při stavební a bytové údržbě
i v ostatních stavebních pracích a výrobcích
pro bytovou výstavbu.
Velké úkoly budou mít národní
výbory při získávání
materiálu z místních zdrojů. Příkladem
pro správné využívání
zdrojů mohou být zkušenosti z Prostějovska,
kde je celá řada pískoven a lomů,
které jsou v činnosti jako provozovny národních
výborů. Mimo zajišťování
stavebních materiálů pro širokou veřejnost
získávají tak národní výbory
významné finanční prostředky
pro doplňkové rozpočty.