Úterý 12. května 1959

Z celkového rozsahu prací na bytové výstavbě ve III. pětiletce provedou stavební podniky zhruba 70 %. Ostatní práce budou provedeny ve formě svépomoci a brigád, které budou organizovány především národními výbory, odborovými a mládežnickými organizacemi, podniky a přímými investory.

Občanské a technické vybavení, jako výstavbu komunikací, vodovodů, plynovodů, rozvodů elektrické a tepelné energie, stejně tak jako výstavbu škol, jeslí, distribuční sítě, zdravotnických a jiných zařízení zabezpečíme převážně z prostředků státní investiční výstavby. Zásady financování však umožňují těm národním výborům, které dobře hospodaří a vlastní zásluhou dosáhnou překročení příjmů nebo úsporu výdajů, aby použily přebytků svého hospodaření i na veřejné investice, souvisící s rozšiřováním bytové výstavby.

Aby bylo zajištěno ekonomické provádění bytové výstavby, musí činnost všech složek, podílejících se na výstavbě jak v celém státě, tak i ve všech krajích odpovídat zásadám usnesení ústředního výboru strany k vyřešení bytového problému.

Opatření, která již byla rozpracována a která se připravují, zahrneme do státních plánů rozvoje národního hospodářství, do návrhu plánu na III. pětiletku a výhledového plánu spolu s ostatní občanskou, průmyslovou a inženýrskou investiční výstavbou.

Uskutečnit tak rozsáhlou bytovou výstavbu je velikým organizačním úkolem, který vyžaduje harmonický postup a usměrňování podle jednotně řízeného programu.

Usnesení ústředního výboru strany stanoví, že komplexní organizování bytové výstavby je záležitostí krajských národních výborů.

K provádění tohoto úkolu jim byly dány do rukou prostředky, jimiž je ovládán plán i realizace krajské investiční výstavby. Řídí zpracování dlouhodobých plánů rozvoje kraje, územní plánování, vypracování krajských harmonogramů plynulosti, řídí krajské projektové ústavy a útvary generálního investora, krajská sdružení stavebních podniků a podniků pro výrobu stavebních hmot a dílců.

Tato široká pravomoc vytváří vhodné podmínky k zajištění bytové výstavby v kraji. Krajský plán bytové výstavby musí vycházet ze současného stavu bytového fondu, jeho využití a řádné údržby, z plánovaného rozvoje celého kraje a musí respektovat celostátní hlediska. Tyto dlouhodobé plány musí řešit bytovou výstavbu komplexně, to znamená, že musí zahrnout realizaci všech investic v časovém sledu a technologicky správném pořadí a tak zajistit kvalitní zpracování před výrobní části přípravy investic i vlastní bytové výstavby.

Úkoly národních výborů nespočívají jen v organizaci a plnění plánu bytové výstavby. Národní výbory jsou také odpovědny za tvářnost budoucích měst a vesnic a za to, jak bytová výstavba změní vzhled krajů a přispěje ke kráse naší vlasti. Nejde jen o to, zajistit tak velkou bytovou výstavbu v požadovaném rozsahu. Svým vzhledem, standardem, účelností a rozmístěním musí odpovídat i budoucí etapě socialistické výstavby.

V žádném dřívějším období neměli architekti a projektanti takové možnosti uplatnit svoje tvůrčí schopnosti, jako jim dává socialistické zřízení. Obrovský rozsah bytové výstavby je pro ně nejlepší příležitostí účelně a hospodárně vytvořit pro naše pracující krásné, zdravé a pohodlné bydlení.

Podstatnou úlohu v zajištění bytové výstavby musí sehrát územní plánování. Uzemní plány musí řešit investiční výstavbu komplexně v souvislosti se sídelními celky a z hlediska organického rozvoje našich měst a vesnic.

Součástí bytového problému je i soustavná asanace přestárlého bytového fondu z hlediska nové funkce měst socialistické společnosti, kterou rozvineme zejména ve IV. pětiletce.

Důležitým úkolem je přestavba vesnice, vyvolaná přechodem od zemědělské malovýroby na socialistickou družstevní velkovýrobu. Při výstavbě v obcích navrhneme takovou vybavenost, aby se odstraňoval rozdíl mezi městem a venkovem.

Při řešení bytové výstavby třeba dbát těchto zásad:

Obytnou výstavbu navrhovat ve větších celcích, vybavených potřebnými službami a zařízeními pro společný život.

Postupně a plánovitě provádět výstavbu jednotlivých měst a obcí nebo ucelených rajónů a nepřipustit tříštění prostředků a výrobních kapacit do mnoha staveb a na mnoho míst.

Zajistit občanskou vybavenost, odpovídající potřebám socialistické společnosti již s přihlédnutím k postupnému přechodu ke komunismu. Při výstavbě počítat se zajišťováním vhodně rozmístěných obchodních, stravovacích, kulturních, tělovýchovných a rekreačních zařízení a objektů pro služby obyvatelstvu.

Usnesení ústředního výboru strany o těsném spojení školy se životem dále rozšiřuje možnosti přístupu pracujících ke vzdělání a zajišťuje lepší přípravu mládeže pro dnešní život i budoucí úkoly. Proto s bytovou výstavbou souvisí úzce i otázka výstavby škol, odpovídající potřebám kulturní revoluce, jejíž součástí je vzdělání ve školách i mimo školy. Úplné zrovnoprávnění ženy a její zapojení do socialistické výstavby umožníme dalším budováním jeslí a mateřských škol.

Občanskou vybavenost musíme provádět současně s bytovou výstavbou tak, aby mohla sloužit hned při předání bytů do užívání. Technickou vybavenost jako zásobování vodou, energií, plynem, výstavbu kanalizační a dopravní sítě provádět v dostatečném předstihu před vlastní bytovou výstavbou.

Zkušenost nás učí, že čím více úsilí věnujeme přípravě úkolu, tím lépe se nám pak daří jeho plnění. Tato zásada musí být dodržena zejména u bytové výstavby takových ohromných rozměrů, jakou právě zajišťujeme.

K provedení bytové výstavby musíme být připraveni i technicky. Na tom se budou podílet značnou měrou ostatní resorty, přičemž hlavní váha a koordinace zůstává na stavebnictví.

Samo stavebnictví musí uskutečnit rozhodující obrat, poněvadž dosavadní tradiční formy výstavby a její tempo by naprosto nestačily na výstavbu bytů v příštích 12 letech.

Je nutno hledat a připravovat takové progresívní stavební metody, které projekčně, výrobně a organizačně sníží pracnost provádění bytů a zvýší společenskou produktivitu práce.

Stanovili jsme si tyto cíle: zprůmyslněním snížit potřebu dělnických hodin na postavení jednoho bytu v roce 1965 o více než polovinu a v roce 1970 skoro o 2/3 stavu roku 1958. Zkracovat tím dobu výstavby průměrného obytného domu na 7 měsíců v roce 1965 a na 6 měsíců v roce 1970. O jak obtížný úkol jde, ukazuje nám růst produktivity práce. V roce 1957 stavělo 33 000 bytů prováděných ve státní výstavbě dodavatelsky ministerstvem stavebnictví celkem 39 dělníků. V roce 1965 postaví 80.000 bytů prováděných dodavatelsky prakticky stejný počet dělníků.

Bude přirozenou otázkou každého, zda stavebnictví zná již tyto cesty, jak se na ně připravuje a jaké si vytvořilo předpoklady k onomu požadovanému a nutnému technickému obratu. Ano, zná tyto cesty. - Předně musí urychlit tempo zprůmyslnění, jehož důsledky se projeví nejen v technice, ale i v ekonomice a organizaci práce. Projeví se také v ostatních dodavatelských resortech, které se svými výrobky musí na zprůmyslnění stavebnictví podstatně více podílet.

K dosažení tohoto cíle provádíme a připravujeme rozsáhlá opatření, která povedou k potřebným změnám v technologii výstavby a k urychlené přeměně tradičních metod na progresívní systémy montážní.

Výzkum a vývoj již z větší části vyřešil použití nových stavebních hmot z domácích surovin a určil výrobní základny.

Nové hmoty jsou nezbytným předpokladem zprůmyslnění, poněvadž podstatně snižují váhu staveb, umožňují přechod na výrobu velkorozměrových stavebních prvků. Jejich montáží se pak výrazně snižuje pracnost na stavbě.

Nahrazením tradičního cihelného zdiva bloky z lehkých materiálů klesne váha hmot na jeden byt ze 140 na 80 tun a při použití panelů na 60 tun i méně. Pracnost klesne z 2400 hodin potřebných pro tradiční výstavbu na 1000 i méně hodin na 1 průměrný byt.

Proto budujeme spolu s krajskými národními výbory a za účasti ostatních resortů nové výrobní základny lehkých zdicích materiálů, kde využíváme jak přirozených lehkých plniv, jako tufů, tufitů, tak i umělých jako jsou keramzit, expandová břidla, případně i průmyslové odpady jako je struska, škvára a popílek.

Do roku 1965 vybudujeme kapacitu na roční výrobu cca 800 000 m3 struskové pemzy na Ostravsku, Kladensku a východním Slovensku, na 150 000 m3 expandovaných břidlic v krajích Olomouc, Praha a Brno, a na 400 000 m3 aglomerovaných důlních a energetických odpadů v krajích Ostrava a Ústí nad Labem. Postavíme výrobny plynosilikátů, jejichž kapacita bude odpovídat asi 450 000 000 cihelných jednotek v krajích Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Praha, Hradec Králové, Ostrava a Pardubice. Lehké materiály na bázi nerudných surovin znamenají pro naše hospodářství velký přínos, protože vedle podstatného vylehčení staveb ulehčí i dopravě a sníží vlastní náklady.

Zprůmyslnění bytové výstavby vyžaduje zvýšit výrobu železobetonových stavebních dílců ke konci III. pětiletky více než trojnásobně.

Rozvoj výrobní základny umožní urychlovat v bytové výstavbě zavádění progresívních technologií. V roce 1965 postavíme dodavatelsky přes 65 % bytů montážními způsoby a 26 % progresívními systémy litého betonu a skeletových konstrukcí.

Tento konstrukční rozvoj hrubé stavby bude současně provázen odpovídajícím rozvojem speciálních a dokončovacích prací. Řada prací, které byly dříve prováděny na stavbě, se přenese do stálých výroben. Tak na příklad v období III. pětiletky bude 250 tisíc bytů vybaveno prefabrikovanými bytovými jádry. Zhruba polovina bytů bude postavena s požitím okenních panelů a bytových příček s hotovou povrchovou úpravou. Milióny čtverečních metrů stěnových úprav budou provedeny s požitím plastických hmot, které vyvinou a dodají podniky chemického průmyslu.

Vlýskové podlahy budou nahrazovány výrobky z plastických hmot. Podlahovin z nových plastických hmot bude ve III. pětiletce spotřebováno přes 4 milióny m2.

Používáním nových hmot budeme nahrazovat některé úzkoprofilové materiály, především dřevo. Snížíme potřebu betonářských ocelí zavedením a používáním jakostnějších druhů o vyšší mezi průtažnosti.

Nové progresívní způsoby vyžádají si zásadních změn ve strojním vybavení staveb. Projeví se to především ve vybavení staveb moderními zvedacími i těžkými dopravními prostředky. Dosavadní zastaralé jeřáby budou postupně nahrazovány novými výkonnějšími a hospodárnějšími typy.

To vše ukazuje, jak důležité je rychlé vybudování výrobní základny pro potřeby stavebnictví v ostatních odvětvích, zejména v chemickém a hutním průmyslu, spotřebním průmyslu, všeobecném i těžkém strojírenství. Dokonalou souhrou všech resortů a zajištěním komplexnosti podmínek industrializace stavební výroby zajistíme požadovaný rozmach bytové výstavby.

Zprůmyslnění stavebnictví vyžaduje nejširší typizování stavebních objektů. Skutečnost, že v dnešní době stavíme 80 % bytové výstavby podle typových podkladů neznamená, že na této cestě ke zprůmyslnění bylo již vše učiněno. Pouze důslednou objemovou a prvkovou typizací vytvoříme podmínky pro hromadnou a vskutku tovární výrobu stavebních prvků. Pracnost prvků na 1 m3 se tak sníží z dnešních průměrně 14 na 8 hodin.

V současné době se podařilo již vytvořit typ označený T nula B, který v podstatě odpovídá dnešním požadavkům na vylehčení konstrukce a snížení pracnosti. Bude používán do roku 1962 jako převládající typový objekt.

Již nyní připravujeme a provádíme prototypy a experimentální stavby různých technologií, které budou progresívnější než stavby dosavadní. Je jich celá řada. Uvádím jen některé: Je to prototyp montovaného skeletu ve Strakonicích, příčný systém litého betonu v Bratislavě a v Praze, panelový dům G 59 v Gottwaldově a jeho aplikace s cihlovou výplní v Praze, věžové domy v Plzni, Ostravě a jinde. Všechny se vyznačují snížením ceny bytu a snížením pracnosti při zvýšení bytového standardu a splňují tak požadavky, které jsme určili.

Dosažené výsledky a účelnost prototypů budou ještě před jejich zavedením do hromadné výroby diskutovány s pracujícími, aby k nim mohli podat své připomínky.

Po roce 1962 budou zavedeny do výstavby typy po všech stránkách vyzkoušené a výrobně dobře připravené.

K využití místních podmínek jednotlivých krajů je účelné přistoupit někde k vytváření oblastních typů. V nich se musí sledovat především konkrétní podmínky kraje a využívání místních surovin. Takovým dobrým příkladem je vytvoření krajského typu pro Hradec Králové.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP