Úterý 12. května 1959

Využívání odpadových surovin pro stavební účely, jako např. struskopemzobetonu, jež se projevuje účinným snížením váhy vlastní stavby, trpí podle našeho názoru nesprávnou cenovou praxí některých výrobců, a bylo by správné a účelné, aby odpadové hmoty našich závodů byly dávány zdarma k dispozici národním výborům, které by je distribuovaly jednotlivým účastníkům výstavby. Správné a včas provedené materiálové bilance v krajích pomohou celkovému rozvinutí družstevní výstavby a stanou se konsolidujícím článkem nejen na úseku ekonomie výstavby, ale - a to zejména - na úseku jejího řádného započetí a pravidelného průběhu. Potřeba krajské bilance materiálu opírá se netoliko o hospodářsko-ekonomické faktory výstavby, ale především je vyvolána otázkou důvěry družstevníků a vedena zásadou odpovědné politické a hospodářské práce našich národních výborů. Řádně připravená a zahájená družstevní výstavba, řádně materiálově podchycená, stane se tak vizitkou spolupráce družstevníků, stavební výroby a národních výborů, stane se propagátorem družstevní myšlenky na tomto úseku naší hospodářské činnosti.

Oblast součinnosti národních výborů a stavebních bytových družstev je velmi rozsáhlá a bude záležet na obou partnerech, jak úspěšně bude výstavba v tom kterém kraji, v tom kterém místě rozvinuta.

Neméně významným partnerem družstevní výstavby je pak Státní banka. Při financování družstevní bytové výstavby pomáhá družstvům při řešení otázek spojených s uskutečněním plánované výstavby a při mobilizaci zdrojů k jejímu finančnímu i materiálnímu zabezpečení. U výstavby prováděné ve vlastní režii družstva dbá, aby výstavba před zahájením byla komplexně zajištěna potřebným materiálem a výrobním zařízením.

V průběhu výstavby družstevních objektů kontroluje, zda dodavatelské stavební podniky, dodavatelé materiálu, plní vůči družstvu přijaté závazky. Současně dbá, aby družstevníci svépomocí přispívali k hospodárnému uskutečňování stavby v plánovaných termínech pod kvalifikovaným technickým dozorem, aby družstvo vyrábělo stavební materiál z místních zdrojů, a aby i jinak byly vytvářeny nejpříznivější podmínky k provádění výstavby.

Banka kontroluje průběh výstavby i kontrolními dohlídkami, přičemž se namátkově přesvědčuje, zda je pravidelně prověřován rozsah provedených stavebních prací podle schválené projektové a rozpočtové dokumentace přímo na staveništi. Namátkově prověřuje správnost cen provedených prací a dodávek, jakož i celkové hospodaření družstva. Zjistí-li, že výstavba není prováděna hospodárně podle schválené dokumentace, nebo že není dodržován časový plán stavby, napomáhá družstvu v provedení účinných nápravných opatření. Tím Státní banka přispívá k celkovému ekonomickému úsilí o rychlý a správný chod výstavby a zajišťuje tak jeho správnou realizaci.

Soudružky a soudruzi! Schvalujeme zákon, který naplňuje řadu opatření strany a vlády zajišťujících vývoj naší společnosti.

Je naší hrdostí, že tato opatření mají na mysli člověka, mají na mysli jeho prostý, všední a přitom heroický život. Vždyť v otázkách bytové výstavby je promítnuta celá problematika socialistického života, života naší společnosti, je promítnut nový životní styl našeho občana. A tento styl se výrazně mění, vyrůstá nám skutečně nový, krásný člověk. Je naší hrdostí, že naší generaci, našemu pokolení je umožněno i na poli bytové výstavby klást základy komunistické společnosti a klást do vínku našim dětem základní strukturu jejich životního prostředí. Vytvářet našima rukama střechy, stěny, okna, za nimiž si všichni přejeme, aby sídlilo i v dálné budoucnosti lidské štěstí a mír.

Takovýto úkol však zavazuje. Zavazuje naše občany, pracovníky stavebních družstev, stavební výroby, projektanty, aktivisty a pracovníky národních výborů, využitím všech zkušeností, všech schopností zajistit všenárodní úkol bytové výstavby.

Zavazuje nás, poslance našeho lidu, dát všechny své síly, svůj um a znalosti ve prospěch tohoto úsilí, v jehož cíli stojí mír, komunismus, člověk.

Výbor rozpočtový a hospodářský a výbor ústavně právní projednaly vládní návrh zákona o družstevní bytové výstavbě na své schůzi dne 11. května 1959 a doporučují jej Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr stavebnictví Oldřich Beran. Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Ministr stavebnictví Beran: Soudružky a soudruzi poslanci!

Úspěchy, které pod vedením Komunistické strany Československa náš lid dosáhl v rozvoji celého národního hospodářství a naše příslušnost k zemím socialistického tábora umožnily, aby XI. sjezd strany vytýčil další smělé perspektivy v rozvíjení výrobních sil v naší zemi a ve zvyšování hmotné i kulturní úrovně všeho lidu, umožnily, aby vytyčil historický úkol - dovršení socialistické výstavby v naší zemi.

Jedním z hlavních úkolů v oblasti zvyšování životní úrovně lidu je vyřešit bytový problém do roku 1970, zkvalitnit bytový fond a tak odstranit neblahé dědictví kapitalismu.

Chceme jej řešit rychle, chceme, aby každá domácnost měla do roku 1970 přiměřený byt. Přitom v Ostravském, Ústeckém a Karlovarském kraji soustředěné investiční výstavby, ve kterých se především rozhoduje o úspěšném rozvoji našeho hospodářství, a na území hlavního města Prahy máme tohoto cíle dosáhnout již v roce 1965.

Ústřední výbor strany rozpracoval směrnice XI. sjezdu a obrátil se dopisem v otázkách dalších cest zvyšování životní úrovně ke všem organizacím strany a ke všem pracujícím s výzvou, aby svými návrhy a iniciativou přispěli k řešení těchto otázek, k vyřešení i bytového problému.

S radostným ohlasem byla tato rozhodnutí přijata. Veliké odhodlání a bezprostřední zájem našich pracujících přispěly k tomu, že ústřední výbor strany na březnovém zasedání mohl konkrétně řešit jak odstranit bytový problém, jak rychle zvýšit bytovou výstavbu a postavit do roku 1970 1 200 000 bytů, z toho již ve III. pětiletce 480 000 bytů.

Naše socialistické zřízení nám dává všechny předpoklady, abychom bytový problém v tak krátké době vyřešili. Náš lid, který prokázal velké hrdinství a úspěchy v budování socialistické vlasti je zárukou, že tento obrovský úkol v bytové výstavbě bude splněn.

Bytovou situaci pociťujeme jako nedostatek, který vyplývá z neradostného stavu bytového fondu, jako pozůstatku po kapitalistech. Bytový fond byl výrazem třídních protikladů a jeho skladba odpovídala struktuře kapitalistické společnosti. Obsahovala na jedné straně přepychové byty buržoazie, na druhé straně naprostou většinu malých zastaralých a nevyhovujících bytů, v nichž museli bydlet dělníci.

Tam, kde hledisko maximálního zisku vyžadovalo, aby dělníci bydleli nedaleko závodu, stavěli kapitalisté závodní kolonie žáky, laciné baráky bez hygieny, nevzhledné a ponuré. V domech dobře vybavených dělníci bydlet nemohli, protože nájemné dosahovalo 50 i více procent jejich průměrného platu.

Zatím co visela oznámení o pronajmutí moderních dvoupokojových bytů, rostly nouzové kolonie na periférii našich měst. Všichni se na ně dobře pamatujeme na Ostravsku, Mostecku, Kladensku, v Praze i v řadě dalších měst.

Z těchto příčin byla úroveň bydlení převážné většiny obyvatelstva krajně nedostatečná. Tak na příklad ještě v roce 1945 byly v Praze tři čtvrtiny bytů o jedné místnosti nebo o kuchyni a pokoji.

Takové rozdíly trvají v kapitalistických státech. Bytová výstavba je tam předmětem spekulace a neslouží k zvýšení životní úrovně pracujících kapitalistických států. Nájemné se u nich pohybuje okolo 20 až 30 % mzdy dělníka, zatím co u nás činí 3 až 8 %.

Zlepšování podmínek bydlení našich pracujících bylo vždy v popředí pozornosti a péče komunistické strany.

Již v době, kdy jsme se v investiční výstavbě zaměřovali především na obnovu a výstavbu našeho průmyslu, prováděli jsme rozsáhlou bytovou výstavbu a postavili jsme v posledních 12 letech zhruba půl miliónu bytů. Tím jsme vyrovnali příkré rozdíly a likvidovali nejhorší úroveň bydlení.

K řešení bytového problému přistupujeme na takovém stupni vývoje naší společnosti, kdy už je dosahováno vysoké spotřeby zboží, a kdy jsou stále více uspokojovány další potřeby obyvatelstva.

Rozvoj socialistického hospodářství se stal zdrojem rychlého růstu národního důchodu. Průmyslová výroba vzrostla více než na trojnásobek z roku 1937. Od roku 1953 byly sedmkrát sníženy maloobchodní ceny. Vzrostla spotřeba potravin a průmyslového zboží na dosud nebývalou výši. Náklady na bezplatně poskytované služby obyvatelstvu jsou proti roku 1948 čtyřikrát vyšší. Společenská spotřeba zaznamenala rychlý růst.

Dosavadní tempo zvyšování bytového fondu novou výstavbou však nestačí potřebám rychle rostoucí životní úrovně obyvatelstva.

Úspěšné vyřešení bytového problému vyžaduje maximální mobilizaci všech sil a prostředků. O tom, jak rychle, kvalitně a hospodárně bude bytový problém řešen, rozhodne další mohutný rozvoj celého národního hospodářství, úspěšné plnění našich plánů, účast všech občanů na jeho řešení. Proto jej strana označila jako všenárodní úkol.

Bytovou výstavbu učiníme záležitostí široké účasti pracujících, národních výborů, odborových a mládežnických organizací, družstev, závodů a podniků, záležitostí všeho lidu. Tento obrovský úkol je však úkolem reálným, radostným a odpovídá naší historické etapě společenského vývoje.

Vždyť během dalších dvanácti let postavíme takový počet nových bytů, který představuje zvýšení a rozšíření o celou jednu třetinu dosavadního bytového fondu, který budovaly celé generace.

Splněním vytyčeného programu bytové výstavby dosáhneme takovou úroveň bydlení, že předstihneme kapitalistické státy.

O tom, že dovedeme a budeme stavět takovým způsobem, abychom masově zvýšili kulturu bydlení, svědčí i přiznání zástupců z předních kapitalistických států, kteří loňského roku navštívili Československo jako členové bytové sekce Evropské hospodářské komise při Organizaci spojených národů. Museli potvrdit, že úroveň a kvalita nově vybudovaných bytů u nás je velmi vysoká jak po stránce architektonické, tak i technické a vyrovnává se novým průmyslovým formám výstavby v západních kapitalistických státech.

Přitom je pro návštěvníky z kapitalistických zemí nepochopitelnou věcí, že v těchto moderních, krásných bytech bydlí dělníci, horníci stejně jako vedoucí pracovníci podniků.

Všechny naše nové byty jsou již vybavovány koupelnami nebo sprchami, 95 % bytů má vestavěný nábytek, 70 % má ústřední topení a teplou vodu a 65 % bytů je napojeno na plynový rozvod.

Tyto dosažené výsledky, iniciativa, pracovitost, vynalézavost i odhodlání našeho lidu nás naplňují přesvědčením, že pod vedením komunistické strany se i s novými obrovskými a nikterak lehkými úkoly v určeném čase vyrovnáme.

Řešení bytového problému předcházela řada cílevědomých opatření, prováděných stranou a vládou v rámci celého národního hospodářství, které vytvořily předpoklady pro další rozvoj bytové výstavby. Usnesení ústředního výboru Komunistické strany Československa o zprůmyslnění stavebnictví dalo základní linii rozvoje stavebnictví a stanovilo hlavní směry progresívní technologie. Řešení a budování výrobně technické základny určilo pak usnesení ústředního výboru strany o maximálním rozvoji výroby stavebních hmot. Novou organizací řízení, plánování a financování byly vytvořeny podmínky k široké účasti pracujících na řízení výroby.

Březnové usnesení ústředního výboru strany k řešení bytového problému v Československu do roku 1970 rozvádí a prohlubuje způsoby zajištění bytové výstavby.

Zdůrazňuje potřebu územního plánování, ujasňuje otázky standardu bytů, technického a občanského vybavení, technického rozvoje a výrobně technické základny. Usnesení zmobilizovalo technické a hospodářské pracovníky k řešení otázek dalšího rozvoje bytové výstavby, stanovilo hlavní směry tohoto rozvoje a blíže určilo úkoly národních výborů.

Veliký ohlas veřejnosti, živý zájem našich pracujících na řešení otázek bytové výstavby vyvolává rychlý a operativní nástup k technickým, organizačním a plánovacím přípravám i k jejich realizaci.

Vypracovali jsme způsoby materiálového a výrobního zajištění a zásady financování bytové výstavby. Další opatření se připravují.

Důležitým úkolem, na kterém pracují všechny zúčastněné ústřední orgány, krajské a ostatní národní výbory, je konkrétní rozpracování zásad materiálového a výrobního zajištění do harmonogramu všech úkolů spojených s bytovou výstavbou. Tento úkol musíme splnit do letošního 30. června.

Státní bytová výstavba poroste rychlým tempem. Abychom celý úkol splnili v daném termínu, doplňujeme ji o další formy výstavby, na kterých se stát bude podílet vysokými finančními příspěvky, jak o tom hovořil soudruh zpravodaj.

Účast obyvatelstva se zatím omezovala jen na individuální výstavbu rodinných domků. Nyní nové formy umožňují široké rozvinutí účasti pracujících z podniků, zemědělských družstev, úřadů i obvodních zájmových skupin k pořízení vlastního bytu.

Především půjde o uplatnění družstevní bytové výstavby, po níž pracující sami volali. Je to pro ně hospodářsky nejvhodnější forma pro zapojení do výstavby bytů. Přímou hmotnou zainteresovaností na družstevní výstavbě a jejím užíváním se účelně spojuje zájem jednotlivce se zájmem celku.

Družstevní bytová výstavba bude organizována stavebními bytovými družstvy a podporována státním příspěvkem ve výši 30 % nákladů na průměrný byt. Právní poměry stavebních bytových družstev upravuje dnes předkládaný návrh zákona, který bude základem pro vydání předpisů o financování družstevní bytové výstavby i právním podkladem vzorových stanov stavebních bytových družstev.

Další novou formou společenské výstavby bytů je výstavba podniková. Jejím smyslem je získat a využít finanční, materiálové a pracovní rezervy a zdroje, které mají podniky k dispozici, nebo které si mohou za širokého rozvinutí vlastní iniciativy vytvořit.

Obdobou podnikové formy bytové výstavby je výstavba domů pro členy - JZD, která zvláště v pohraničí bude ještě více zvýhodněna.

Také individuální výstavba rodinných domků bude podporována technickou a organizační pomocí národních výborů i podniků.

Státní výstavbou chceme krýt především nezbytnou potřebu bytů pro stabilizaci kádrů v rozhodujících odvětvích a početných rodin s nižšími příjmy. V ostatních formách budeme volit nejúčelnější způsob provádění tak, aby bylo možno do výrobního procesu účelně zapojit jak zedníky, tesaře a ostatní pracovníky investorských podniků, tak i brigádnickou výpomoc z řad občanstva nebo z členů družstva.

Vhodná kombinace dodavatelského způsobu a svépomoci při výrobním zajišťování bytů musí přihlédnout k tomu, aby byla zachována zásada plánovatelnosti prostředků, aby v průběhu provádění nedocházelo k narušování výstavby, zejména eventuálním neplynulým zásobováním staveb materiálem a výrobky.

Velmi bude záležet na tom, jak připravíme a zorganizujeme výrobní zajištění bytové výstavby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP