Využívání odpadových surovin
pro stavební účely, jako např. struskopemzobetonu,
jež se projevuje účinným snížením
váhy vlastní stavby, trpí podle našeho
názoru nesprávnou cenovou praxí některých
výrobců, a bylo by správné a účelné,
aby odpadové hmoty našich závodů byly
dávány zdarma k dispozici národním
výborům, které by je distribuovaly jednotlivým
účastníkům výstavby. Správné
a včas provedené materiálové bilance
v krajích pomohou celkovému rozvinutí družstevní
výstavby a stanou se konsolidujícím článkem
nejen na úseku ekonomie výstavby, ale - a to zejména
- na úseku jejího řádného započetí
a pravidelného průběhu. Potřeba krajské
bilance materiálu opírá se netoliko o hospodářsko-ekonomické
faktory výstavby, ale především je vyvolána
otázkou důvěry družstevníků
a vedena zásadou odpovědné politické
a hospodářské práce našich národních
výborů. Řádně připravená
a zahájená družstevní výstavba,
řádně materiálově podchycená,
stane se tak vizitkou spolupráce družstevníků,
stavební výroby a národních výborů,
stane se propagátorem družstevní myšlenky
na tomto úseku naší hospodářské
činnosti.
Oblast součinnosti národních výborů
a stavebních bytových družstev je velmi rozsáhlá
a bude záležet na obou partnerech, jak úspěšně
bude výstavba v tom kterém kraji, v tom kterém
místě rozvinuta.
Neméně významným partnerem družstevní
výstavby je pak Státní banka. Při
financování družstevní bytové
výstavby pomáhá družstvům při
řešení otázek spojených s uskutečněním
plánované výstavby a při mobilizaci
zdrojů k jejímu finančnímu i materiálnímu
zabezpečení. U výstavby prováděné
ve vlastní režii družstva dbá, aby výstavba
před zahájením byla komplexně zajištěna
potřebným materiálem a výrobním
zařízením.
V průběhu výstavby družstevních
objektů kontroluje, zda dodavatelské stavební
podniky, dodavatelé materiálu, plní vůči
družstvu přijaté závazky. Současně
dbá, aby družstevníci svépomocí
přispívali k hospodárnému uskutečňování
stavby v plánovaných termínech pod kvalifikovaným
technickým dozorem, aby družstvo vyrábělo
stavební materiál z místních zdrojů,
a aby i jinak byly vytvářeny nejpříznivější
podmínky k provádění výstavby.
Banka kontroluje průběh výstavby i kontrolními
dohlídkami, přičemž se namátkově
přesvědčuje, zda je pravidelně prověřován
rozsah provedených stavebních prací podle
schválené projektové a rozpočtové
dokumentace přímo na staveništi. Namátkově
prověřuje správnost cen provedených
prací a dodávek, jakož i celkové hospodaření
družstva. Zjistí-li, že výstavba není
prováděna hospodárně podle schválené
dokumentace, nebo že není dodržován časový
plán stavby, napomáhá družstvu v provedení
účinných nápravných opatření.
Tím Státní banka přispívá
k celkovému ekonomickému úsilí o rychlý
a správný chod výstavby a zajišťuje
tak jeho správnou realizaci.
Soudružky a soudruzi! Schvalujeme zákon, který
naplňuje řadu opatření strany a vlády
zajišťujících vývoj naší
společnosti.
Je naší hrdostí, že tato opatření
mají na mysli člověka, mají na mysli
jeho prostý, všední a přitom heroický
život. Vždyť v otázkách bytové
výstavby je promítnuta celá problematika
socialistického života, života naší
společnosti, je promítnut nový životní
styl našeho občana. A tento styl se výrazně
mění, vyrůstá nám skutečně
nový, krásný člověk. Je naší
hrdostí, že naší generaci, našemu
pokolení je umožněno i na poli bytové
výstavby klást základy komunistické
společnosti a klást do vínku našim dětem
základní strukturu jejich životního
prostředí. Vytvářet našima rukama
střechy, stěny, okna, za nimiž si všichni
přejeme, aby sídlilo i v dálné budoucnosti
lidské štěstí a mír.
Takovýto úkol však zavazuje. Zavazuje naše
občany, pracovníky stavebních družstev,
stavební výroby, projektanty, aktivisty a pracovníky
národních výborů, využitím
všech zkušeností, všech schopností
zajistit všenárodní úkol bytové
výstavby.
Zavazuje nás, poslance našeho lidu, dát všechny
své síly, svůj um a znalosti ve prospěch
tohoto úsilí, v jehož cíli stojí
mír, komunismus, člověk.
Výbor rozpočtový a hospodářský
a výbor ústavně právní projednaly
vládní návrh zákona o družstevní
bytové výstavbě na své schůzi
dne 11. května 1959 a doporučují jej Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr
stavebnictví Oldřich Beran. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr stavebnictví Beran: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Úspěchy, které pod vedením Komunistické
strany Československa náš lid dosáhl
v rozvoji celého národního hospodářství
a naše příslušnost k zemím socialistického
tábora umožnily, aby XI. sjezd strany vytýčil
další smělé perspektivy v rozvíjení
výrobních sil v naší zemi a ve zvyšování
hmotné i kulturní úrovně všeho
lidu, umožnily, aby vytyčil historický úkol
- dovršení socialistické výstavby v
naší zemi.
Jedním z hlavních úkolů v oblasti
zvyšování životní úrovně
lidu je vyřešit bytový problém do roku
1970, zkvalitnit bytový fond a tak odstranit neblahé
dědictví kapitalismu.
Chceme jej řešit rychle, chceme, aby každá
domácnost měla do roku 1970 přiměřený
byt. Přitom v Ostravském, Ústeckém
a Karlovarském kraji soustředěné investiční
výstavby, ve kterých se především
rozhoduje o úspěšném rozvoji našeho
hospodářství, a na území hlavního
města Prahy máme tohoto cíle dosáhnout
již v roce 1965.
Ústřední výbor strany rozpracoval
směrnice XI. sjezdu a obrátil se dopisem v otázkách
dalších cest zvyšování životní
úrovně ke všem organizacím strany a
ke všem pracujícím s výzvou, aby svými
návrhy a iniciativou přispěli k řešení
těchto otázek, k vyřešení i bytového
problému.
S radostným ohlasem byla tato rozhodnutí přijata.
Veliké odhodlání a bezprostřední
zájem našich pracujících přispěly
k tomu, že ústřední výbor strany
na březnovém zasedání mohl konkrétně
řešit jak odstranit bytový problém,
jak rychle zvýšit bytovou výstavbu a postavit
do roku 1970 1 200 000 bytů, z toho již ve III. pětiletce
480 000 bytů.
Naše socialistické zřízení nám
dává všechny předpoklady, abychom bytový
problém v tak krátké době vyřešili.
Náš lid, který prokázal velké
hrdinství a úspěchy v budování
socialistické vlasti je zárukou, že tento obrovský
úkol v bytové výstavbě bude splněn.
Bytovou situaci pociťujeme jako nedostatek, který
vyplývá z neradostného stavu bytového
fondu, jako pozůstatku po kapitalistech. Bytový
fond byl výrazem třídních protikladů
a jeho skladba odpovídala struktuře kapitalistické
společnosti. Obsahovala na jedné straně přepychové
byty buržoazie, na druhé straně naprostou většinu
malých zastaralých a nevyhovujících
bytů, v nichž museli bydlet dělníci.
Tam, kde hledisko maximálního zisku vyžadovalo,
aby dělníci bydleli nedaleko závodu, stavěli
kapitalisté závodní kolonie žáky,
laciné baráky bez hygieny, nevzhledné a ponuré.
V domech dobře vybavených dělníci
bydlet nemohli, protože nájemné dosahovalo
50 i více procent jejich průměrného
platu.
Zatím co visela oznámení o pronajmutí
moderních dvoupokojových bytů, rostly nouzové
kolonie na periférii našich měst. Všichni
se na ně dobře pamatujeme na Ostravsku, Mostecku,
Kladensku, v Praze i v řadě dalších
měst.
Z těchto příčin byla úroveň
bydlení převážné většiny
obyvatelstva krajně nedostatečná. Tak na
příklad ještě v roce 1945 byly v Praze
tři čtvrtiny bytů o jedné místnosti
nebo o kuchyni a pokoji.
Takové rozdíly trvají v kapitalistických
státech. Bytová výstavba je tam předmětem
spekulace a neslouží k zvýšení
životní úrovně pracujících
kapitalistických států. Nájemné
se u nich pohybuje okolo 20 až 30 % mzdy dělníka,
zatím co u nás činí 3 až 8 %.
Zlepšování podmínek bydlení našich
pracujících bylo vždy v popředí
pozornosti a péče komunistické strany.
Již v době, kdy jsme se v investiční
výstavbě zaměřovali především
na obnovu a výstavbu našeho průmyslu, prováděli
jsme rozsáhlou bytovou výstavbu a postavili jsme
v posledních 12 letech zhruba půl miliónu
bytů. Tím jsme vyrovnali příkré
rozdíly a likvidovali nejhorší úroveň
bydlení.
K řešení bytového problému přistupujeme
na takovém stupni vývoje naší společnosti,
kdy už je dosahováno vysoké spotřeby
zboží, a kdy jsou stále více uspokojovány
další potřeby obyvatelstva.
Rozvoj socialistického hospodářství
se stal zdrojem rychlého růstu národního
důchodu. Průmyslová výroba vzrostla
více než na trojnásobek z roku 1937. Od roku
1953 byly sedmkrát sníženy maloobchodní
ceny. Vzrostla spotřeba potravin a průmyslového
zboží na dosud nebývalou výši.
Náklady na bezplatně poskytované služby
obyvatelstvu jsou proti roku 1948 čtyřikrát
vyšší. Společenská spotřeba
zaznamenala rychlý růst.
Dosavadní tempo zvyšování bytového
fondu novou výstavbou však nestačí potřebám
rychle rostoucí životní úrovně
obyvatelstva.
Úspěšné vyřešení
bytového problému vyžaduje maximální
mobilizaci všech sil a prostředků. O tom, jak
rychle, kvalitně a hospodárně bude bytový
problém řešen, rozhodne další mohutný
rozvoj celého národního hospodářství,
úspěšné plnění našich
plánů, účast všech občanů
na jeho řešení. Proto jej strana označila
jako všenárodní úkol.
Bytovou výstavbu učiníme záležitostí
široké účasti pracujících,
národních výborů, odborových
a mládežnických organizací, družstev,
závodů a podniků, záležitostí
všeho lidu. Tento obrovský úkol je však
úkolem reálným, radostným a odpovídá
naší historické etapě společenského
vývoje.
Vždyť během dalších dvanácti
let postavíme takový počet nových
bytů, který představuje zvýšení
a rozšíření o celou jednu třetinu
dosavadního bytového fondu, který budovaly
celé generace.
Splněním vytyčeného programu bytové
výstavby dosáhneme takovou úroveň
bydlení, že předstihneme kapitalistické
státy.
O tom, že dovedeme a budeme stavět takovým
způsobem, abychom masově zvýšili kulturu
bydlení, svědčí i přiznání
zástupců z předních kapitalistických
států, kteří loňského
roku navštívili Československo jako členové
bytové sekce Evropské hospodářské
komise při Organizaci spojených národů.
Museli potvrdit, že úroveň a kvalita nově
vybudovaných bytů u nás je velmi vysoká
jak po stránce architektonické, tak i technické
a vyrovnává se novým průmyslovým
formám výstavby v západních kapitalistických
státech.
Přitom je pro návštěvníky z kapitalistických
zemí nepochopitelnou věcí, že v těchto
moderních, krásných bytech bydlí dělníci,
horníci stejně jako vedoucí pracovníci
podniků.
Všechny naše nové byty jsou již vybavovány
koupelnami nebo sprchami, 95 % bytů má vestavěný
nábytek, 70 % má ústřední topení
a teplou vodu a 65 % bytů je napojeno na plynový
rozvod.
Tyto dosažené výsledky, iniciativa, pracovitost,
vynalézavost i odhodlání našeho lidu
nás naplňují přesvědčením,
že pod vedením komunistické strany se i s novými
obrovskými a nikterak lehkými úkoly v určeném
čase vyrovnáme.
Řešení bytového problému předcházela
řada cílevědomých opatření,
prováděných stranou a vládou v rámci
celého národního hospodářství,
které vytvořily předpoklady pro další
rozvoj bytové výstavby. Usnesení ústředního
výboru Komunistické strany Československa
o zprůmyslnění stavebnictví dalo základní
linii rozvoje stavebnictví a stanovilo hlavní směry
progresívní technologie. Řešení
a budování výrobně technické
základny určilo pak usnesení ústředního
výboru strany o maximálním rozvoji výroby
stavebních hmot. Novou organizací řízení,
plánování a financování byly
vytvořeny podmínky k široké účasti
pracujících na řízení výroby.
Březnové usnesení ústředního
výboru strany k řešení bytového
problému v Československu do roku 1970 rozvádí
a prohlubuje způsoby zajištění bytové
výstavby.
Zdůrazňuje potřebu územního
plánování, ujasňuje otázky
standardu bytů, technického a občanského
vybavení, technického rozvoje a výrobně
technické základny. Usnesení zmobilizovalo
technické a hospodářské pracovníky
k řešení otázek dalšího
rozvoje bytové výstavby, stanovilo hlavní
směry tohoto rozvoje a blíže určilo
úkoly národních výborů.
Veliký ohlas veřejnosti, živý zájem
našich pracujících na řešení
otázek bytové výstavby vyvolává
rychlý a operativní nástup k technickým,
organizačním a plánovacím přípravám
i k jejich realizaci.
Vypracovali jsme způsoby materiálového a
výrobního zajištění a zásady
financování bytové výstavby. Další
opatření se připravují.
Důležitým úkolem, na kterém pracují
všechny zúčastněné ústřední
orgány, krajské a ostatní národní
výbory, je konkrétní rozpracování
zásad materiálového a výrobního
zajištění do harmonogramu všech úkolů
spojených s bytovou výstavbou. Tento úkol
musíme splnit do letošního 30. června.
Státní bytová výstavba poroste rychlým
tempem. Abychom celý úkol splnili v daném
termínu, doplňujeme ji o další formy
výstavby, na kterých se stát bude podílet
vysokými finančními příspěvky,
jak o tom hovořil soudruh zpravodaj.
Účast obyvatelstva se zatím omezovala jen
na individuální výstavbu rodinných
domků. Nyní nové formy umožňují
široké rozvinutí účasti pracujících
z podniků, zemědělských družstev,
úřadů i obvodních zájmových
skupin k pořízení vlastního bytu.
Především půjde o uplatnění
družstevní bytové výstavby, po níž
pracující sami volali. Je to pro ně hospodářsky
nejvhodnější forma pro zapojení do výstavby
bytů. Přímou hmotnou zainteresovaností
na družstevní výstavbě a jejím
užíváním se účelně
spojuje zájem jednotlivce se zájmem celku.
Družstevní bytová výstavba bude organizována
stavebními bytovými družstvy a podporována
státním příspěvkem ve výši
30 % nákladů na průměrný byt.
Právní poměry stavebních bytových
družstev upravuje dnes předkládaný návrh
zákona, který bude základem pro vydání
předpisů o financování družstevní
bytové výstavby i právním podkladem
vzorových stanov stavebních bytových družstev.
Další novou formou společenské výstavby
bytů je výstavba podniková. Jejím
smyslem je získat a využít finanční,
materiálové a pracovní rezervy a zdroje,
které mají podniky k dispozici, nebo které
si mohou za širokého rozvinutí vlastní
iniciativy vytvořit.
Obdobou podnikové formy bytové výstavby je
výstavba domů pro členy - JZD, která
zvláště v pohraničí bude ještě
více zvýhodněna.
Také individuální výstavba rodinných
domků bude podporována technickou a organizační
pomocí národních výborů i podniků.
Státní výstavbou chceme krýt především
nezbytnou potřebu bytů pro stabilizaci kádrů
v rozhodujících odvětvích a početných
rodin s nižšími příjmy. V ostatních
formách budeme volit nejúčelnější
způsob provádění tak, aby bylo možno
do výrobního procesu účelně
zapojit jak zedníky, tesaře a ostatní pracovníky
investorských podniků, tak i brigádnickou
výpomoc z řad občanstva nebo z členů
družstva.
Vhodná kombinace dodavatelského způsobu a
svépomoci při výrobním zajišťování
bytů musí přihlédnout k tomu, aby
byla zachována zásada plánovatelnosti prostředků,
aby v průběhu provádění nedocházelo
k narušování výstavby, zejména
eventuálním neplynulým zásobováním
staveb materiálem a výrobky.
Velmi bude záležet na tom, jak připravíme
a zorganizujeme výrobní zajištění
bytové výstavby.