Čtvrtek 11. prosince 1958

Styk v těchto záležitostech se děje prostřednictvím ústředních orgánů, tj. prostřednictvím min. spravedlnosti, resp. generální prokuratury. Odpadá dřívější diplomatická cesta při zasílání výkazů z matrik, školních vysvědčení a pracovních dokladů. Toto umožňuje občanům obou zemí rychlejší vyřizování jejich záležitostí.

Zvlášť důležitá jsou ustanovení, která se dotýkají vztahů občanských a rodinných. Věci rodinného práva, nemajetkové povahy, zejména uznávání rozhodnutí justičních úřadů, poručenských a opatrovnických orgánů obou smluvních stran se upravují tak, že tato rozhodnutí mají právní účinnost bez dalšího řízení na území druhé strany.

Dále tato smlouva obsahuje ustanovení v otázkách, které souvisí s právní pomocí ve věcech rodinných, jako je uzavření manželství, tj. za jakých podmínek mohou uzavírat sňatky občané jedné strany s občany strany druhé vzhledem k místu jejich pobytu. Dále se upravují i osobní a majetkové vztahy v takových manželstvích. Tato ustanovení se vztahují i na ta manželství, která byla uzavřena před platností této smlouvy. Forma uzavření manželství se upravuje právním řádem smluvní strany, na jejímž území se manželství uzavírá.

Smlouva dbá na zajištění právní ochrany nezletilých. odstraňuje jakékoliv pochybnosti o právních poměrech mezi otcem a dítětem, a stanoví, že zde platí právní řád strany, jejímž dítě je občanem. Zde též smlouva vychází ze zásady společné oběma právním řádům, že na prvním místě je třeba ochránit zájmy dítěte. Zásada rovného postavení příslušníků obou stran a stejné právní ochrany je výrazem přátelských svazků obou národů. Proto je i v tomto duchu rozdílná nová projednávaná smlouva, která není jako dřívější Úmluvy zaměřena jen k jednotlivým konkrétním případům, ale stává se podkladem pro spolupráci v oblasti celého právního řádu.

Projednávaná smlouva bude se prakticky dotýkat zejména občanů těchto tří kategorií:

1. Jsou to českoslovenští krajané, kteří se přestěhovali z Rumunské lidové republiky a tam zanechali příbuzné, a v úvahu přicházejí případy, kdy budou mít potřebu jednat s rumunskými úřady v zájmu svých práv.

2. Jsou to rumunští občané, kteří u nás buď pracují nebo studují a potřebují styk s československými úřady.

3. Dosti velkého počtu rekreantů, turistů a odborných pracovníků, kteří navštěvují oba státy a jejichž počet se stále rozšiřuje.

Předkládaná smlouva odpovídá nejen zájmům obou smluvních stran a potřebám platných právních řádů v obou státech, ale je zároveň dokladem naprosté vzájemné důvěry. Z tohoto hlediska je tato i dosud všechny uzavřené smlouvy s lidově demokratickými státy dalším krokem k rozvíjení spolupráce zemí socialistického tábora.

Smlouva nabývá účinnosti po uplynutí jednoho měsíce po výměně ratifikačních listin. Dá se tudíž očekávat, že po schválení Národním shromážděním RČS a Velkým shromážděním RLR nabude účinnosti v první polovině roku 1959.

Výbory ústavně právní a zahraniční projednaly shora uvedenou smlouvu a doporučují Národnímu shromáždění, aby s ní vyslovilo souhlas. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme proto přistoupit k hlasování, a to podle předložené výborové zprávy.

Má někdo námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní shromáždění Republiky československé vyslovilo souhlas se Smlouvou mezi Československou republikou a Rumunskou lidovou republikou o právní pomoci ve věcech občanských, rodinných a trestních, podepsanou v Praze dne 25. října 1958, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění vyslovilo s touto Smlouvou svůj jednomyslný souhlas.

Tím jsme projednali čtvrtý bod dnešního pořadu.

Přistoupíme k projednávání posledního bodu dnešního pořadu, kterým je

5. Společná zpráva výborů zahraničního a ústavně právního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Republiky československé k projevu souhlasu mluva o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů, podepsaná v New Yorku dne 10. června 1958 (tisk 280).

Zpravodajem je poslanec Illa, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Illa: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Vláda Republiky československé předkládá Národnímu shromáždění k projevu souhlasu Úmluvu o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů, která byla sjednána na konferenci OSN o mezinárodní arbitráži a podepsaná dne 10. června t. r. v New Yorku za účasti 45 států, mezi nimi naší republiky, Svazu sovětských socialistických republik, ostatních socialistických států, mnoha zemí západoevropských, asijských a latinskoamerických. Tato Úmluva nahradí ve vztahu mezi státy, které se stanou jejími členy, ženevský protokol o doložkách o rozsudím ze dne 24. září 1923 a ženevskou dohodu o vykonatelnosti cizích rozhodčích nálezů ze dne 26. září 1927, které ČSR ratifikovala v r. 1931, které již zastaraly a řízení podle nich bylo značně komplikované a těžkopádné. Některá ustanovení této nové úmluvy se odlišují od ustanovení československého právního řádu, protože úmluva jest výrazem kompromisu mezi nejrůznějšími právními řády ve světě.

První článek Úmluvy stanoví, že se vztahuje na uznáni a výkon rozhodčích nálezů, vyplývajících ze sporů mezi osobami fyzickými nebo právnickými. Jde o takové rozhodčí nálezy, které byly vydány na území jiného státu, než toho, v němž se žádá o uznání a výkon nálezu. Jde tedy na příklad o uznání zahraničního rozhodčího nálezu u nás, nebo naopak o uznání nálezu rozhodčího soudu při Československé obchodní komoře v zahraničí.

V článku druhém je obsažen závazek, že každý smluvní stát uznává platnost úmluvy o rozsudím a rozhodčí doložky mezi obchodními partnery, při čemž se řádným soudům smluvních stran ukládá přímo povinnost odmítnout v takovém případě projednání sporu a odkázat za přesně stanovených podmínek strany na rozhodčí řízení. Požadavek písemností zde obsažených odpovídá plně potřebám moderního obchodu.

Ve třetím článku se smluvní strany zavazují, uznávat rozhodčí nálezy za závazné a povolovat jejich výkon podle předpisů platných v tom kterém státě. Další články stanoví některé podmínky pro uznání nálezu. Strana, která žádá o uznání a výkon rozhodčího nálezu, musí například předložit příslušné dokumenty, postarat se o jejich ověřený překlad apod.

Ve článku pátém Úmluva obsahuje ustanovení, na jejichž základě může být uznání nálezu a jeho výkon odepřen. Jde o ty případy, kdy žalovaná strana na příklad prokáže, že nebyla řádně vyrozuměna o rozhodčím řízení, že nález se týká sporu, pro nějž nebyla uzavřena rozhodčí smlouva apod.

Uznání a výkon nálezu může být například odepřen i tehdy, jestliže by to bylo v rozporu s veřejným pořádkem dané země.

Závěrečné články řeší otázku přístupu k Úmluvě, vstup Úmluvy do účinnosti, vypovězení Úmluvy a další problémy.

Tato Úmluva velmi prospěje našemu zahraničnímu obchodu který hraje významnou úlohu v československém národním hospodářství. Prostřednictvím zahraničního obchodu získáváme potřebné suroviny pro náš průmysl, potraviny pro výživu obyvatelstva a některá speciální zařízení pro náš průmysl. Za toto zboží platíme zejména hotovými průmyslovými výrobky, především stroji.

V souvislosti s celkovým hospodářským vzestupem naší republiky se rok od roku zvyšuje i objem zahraničního obchodu. Celkový obrat čs. zahraničního obchodu, který před 10 lety představoval částku 10 328 miliónů Kčs, se loňského roku zvýšil již na 19 746 miliónů Kčs, a podle dosavadního vývoje v letošním roce můžeme předpokládat, že dále vzroste a překročí hranici 20 miliard Kčs.

V průběhu poválečných let došlo k závažným změnám jak ve skladbě čs. dovozu a vývozu, tak i v regionálním zaměření zahraničního obchodu. Vzrostl zejména podíl v zemích socialistického tábora na obratu našeho zahraničního obchodu. Naším největším obchodním partnerem je Sovětský svaz, který se loni na našem dovozu a vývozu podílel zhruba jednou třetinou. Na druhém místě stála Německá demokratická republika, sledována Maďarskem, Čínskou lidovou republikou a Polskem. Vcelku se socialistické země podílely na obratu československého zahraničního obchodu asi dvěma třetinami.

Podstatná část našeho vývozu tedy směřuje do spřátelených zemí, a právě tak i podstatná část dováženého zboží z nich pochází. To představuje významný přinos pro zabezpečení hospodářské stability našeho státu. Země socialistického tábora neznají hospodářské krize a jsou tedy pevným a dlouhodobým odbytištěm našich výrobků. Závažnost převažujícího podílu socialistických zemí na našem zahraničním obchodu vystupuje do popředí právě dnes, kdy se prakticky v celém kapitalistickém světě zastavil hospodářský vzestup a kdy v mnoha zemích došlo k výraznému poklesu hospodářské činnosti.

Vliv kapitalistické krize se pochopitelně projevuje i na zahraničním obchodě mnoha kapitalistických zemí a dochází v nich k poklesu vývozu i dovozu. Hospodářská krize USA se prostřednictvím zahraničního obchodu přelila do mnoha zemí, úzce spjatých s americkým hospodářstvím. Citelně postihla méně vyvinuté země, na příklad v Latinské Americe. Právě převažující zahraniční obchod se zeměmi socialistického tábora nás zabezpečuje před - byť i nepřímým - vlivem kapitalistické krize. A skutečně: v době, kdy se v západním světě vzestup průmyslové výroby zpomalil, zcela zastavil, nebo kdy tam dochází k poklesu výroby, zaznamenáváme u nás vpravdě rekordní vzestup. Od ledna do září vzrostla u nás průmyslová výroba takřka o 12 % proti stejnému období loňského roku. Je to největší růst průmyslové výroby za poslední léta.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP