V prvém dílu jsou úvodní ustanovení
politicky zdůvodňující zákon.
Díl druhý se zabývá finančními
plány. Jest zde jasně stanoveno, že podkladem
finančního plánování se stávají
pětileté finanční plány. Součástí
10-15letých perspektivních plánů budou
rovněž orientační úvahy o výši
finančních zdrojů a potřeb, budou
se vsak sestavovat jen na úrovni ústředních
orgánů. Roční finanční
plány pak jsou prováděcími plány
pětiletých plánů. V § 4 jest
zakotveno nové ustanovení o dlouhodobých
podílech z finančních zdrojů (dlouhodobé
normativy podnikové hmotné zainteresovanosti).
Díl třetí se zabývá finančním
hospodařením. Zde jsou v §§ 7, 8, 9 zakotvena
nová ustanovení o financování podniků,
tak jak jsem o nich hovořil na počátku zprávy,
tj. financování z vlastních zdrojů
a investiční úvěr.
V tomto oddílu jsou též nejširší
zmocnění pro ministra financí i generálního
ředitele Státní banky čs. z důvodů,
které jsem již uvedl. V dílu IV. jsou společná
ustanovení. Zde se zejména přenáší
na ministra financí právo provádět
finanční vypořádání
s resorty. Zatím co dříve schvalování
souhrnných ročních výkazů ministerstev
prováděla vláda, byla tato povinnost v posledních
letech přenesena v rozpočtových zákonech
již na ministra financí. Toto opatření
se osvědčilo a proto se zde zakotvuje.
V dílu V. jsou ustanovení závěrečná.
Ustanovení § 15 se vztahuje především
na předpisy ministerstva financí, které již
byly vydány v duchu tohoto návrhu pro přípravu
plánu na r. 1959. Zákon čís. 106/1951
Sb. se zrušuje celý, až na ustanovení
o fondu znárodněného hospodářství.
Tento fond musí ještě nějakou dobu existovat,
pokud nebudou zlikvidovány všechny závazky,
vyplývající ze znárodnění
našeho hospodářství. Protože však
jeho existence je dočasná, nebyl již do nového
zákona pojat a bude existovat dále na základě
dále platného příslušného
ustanovení zákona čís. 106/1951 Sb.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Výbor rozpočtový a hospodářský
podrobně projednal předložený vládní
návrh zákona, který zakotvuje do naší
právní soustavy ustanovení celostátní
konference a XI. sjezdu Komunistické strany Československa
v oblasti finančního plánování
a finančního hospodaření.
Jménem výboru rozpočtového a hospodářského
navrhuji, aby předložený vládní
návrh zákona o úpravě finančního
plánování a finančního hospodaření
národních podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru Národní shromáždění
schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Polansky (zvoní):
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
tedy k hlasování. Nebudou-li proti tomu námitky,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona najednou podle předložené zprávy
výboru rozpočtového a hospodářského.
Jsou proti tomuto postupu nějaké námitky?
(Námitky nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o úpravě finančního
plánování a finančního hospodaření
národních podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru ve znění zprávy výboru rozpočtového
a hospodářského, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o úpravě finančního
plánování a finančního hospodaření
národních podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru.
Tím jsme projednali druhý bod denního pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu denního pořadu, kterým
je
3. Společná zpráva výborů
zahraničního a ústavně právního
k vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Dohoda
mezi Československou republikou a Polskou lidovou republikou
o vypořádání nevyřízených
majetkových otázek, podepsaná v Praze dne
29. března 1958 (tisk 279).
Zpravodajem je poslanec Kladenský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kladenský: Soudružky a soudruzi!
Československá vláda předložila
NS k projevu souhlasu Dohodu mezi ČSR a PLR o vypořádání
nevyřízených majetkových otázek.
Je to několik týdnů po tom, co jsme v našem
NS schválili ústavní zákon "O
konečném vytyčení státních
hranic s PLR", který prohloubil spolupráci
a přátelství mezi našimi národy
a na čs.-polských hranicích zavedl pevný
řád a pořádek. V duchu slov starého
přísloví, že, pořádek
dělá přátele", byla také
připravena a 29. března 1958 v Praze podepsána
"Dohoda mezi ČSR a PLR o vypořádáni
nevyřízených majetkových otázek".
Přijeti Dohody potvrzuje, jak se prohlubuje spolupráce
mezi oběma našimi státy, která spočívá
na vzájemném přátelství, porozumění
a také na vzájemné pomoci mezi národy
ČSR a PLR. Je také dokladem neustále rostoucí
jednoty zemí socialistického tábora. Dohoda
řeší finanční, majetkové
a jiné hospodářské otázky,
které zůstaly otevřeny z rozsáhlých
vzájemných styků mezi oběma státy
před válkou, ve válce i v poválečné
době, a to jak z běžné výměny
zboží či z jiných různých
poměrů, tak i v důsledku značných
poválečných změn v hospodářské
struktuře obou zemí. Přitom mnoho částek
je dnes už těžko dokumentovaných nebo
také promlčených. Je užitečné
si dále připomenout, že pokud jde o různé
částky z doby před druhou světovou
válkou, jedná se o kapitál bank bývalé
finanční oligarchie kapitalistické ČSR,
který se velkou měrou podílel na vykořisťování
polského pracujícího lidu s polskou buržoazií.
Uvedu nejdůležitější otázky
navrhované Dohody:
Prvý článek zcela likviduje veškeré
peněžité a jiné nároky obou stran,
pokud vznikly po 9. květnu 1945. Jde o závazky nebo
nároky, které se týkají jednoho z
obou států nebo jeho právnických osob.
Nároky fyzických osob navzájem se touto Dohodou
nevyřizují. Dohodou však nejsou dotčena
práva nároků na sociální pojištění
a autorská práva, jakož i závazky z
těchto práv, pokud jsou splatné po 8. květnu
1945.
Druhý článek návrhu smlouvy likviduje
vzájemné nároky obou stran, které
vznikly z titulu znárodnění majetku. Tímto
článkem se také likviduje nárok na
vrácení nebo náhradu majetku přesídlenců
z PLR do ČSR a naopak, pokud byli postiženi znárodněním
nebo jinými vyvlastňovacími opatřeními.
Podle třetího článku přechází
do vlastnictví ČSR movitý i nemovitý
majetek, jakož i majetková práva, zanechaná
v ČSR polskými občany, přesídlenými
z okolí Humenného a z východního Slovenska
do PLR.
Pátý článek likviduje vzájemné
nároky a závazky, které vyplynuly ze Smlouvy
o repatriaci nebo z titulu zavlečení majetku hitlerovskými
okupanty v době války. To se např. také
vztahuje na nároky vrácení železničních
vozidel apod. Tímto článkem se také
ruší nárok plynoucí z dohody uzavřené
v květnu 1945 mezi ČSR a Polskem o vzájemném
poskytnutí úvěru zastupitelským úřadům
obou států. Oba státy si dále vzájemně
vymění cenné papíry jako akcie apod.,
které nacisté zavlekli z jedné země
do druhé.
Soudružky a soudruzi!
Schválení navrhované Dohody naším
NS nebude mít jen veliký praktický význam,
z kterého vyplyne značný užitek pro
obě země. Navrhovaná Dohoda má totiž
mnohem větši význam pokud jde o její
politický smysl, právě tak jako tomu bylo
při schvalování ústavního zákona
o konečném vytyčení čs.-polských
hranic.
V protikladu ke smlouvám mezi kapitalistickými zeměmi,
které jsou vždy jen dokladem o nerovnoprávnosti
méně mocných či zaostalejších
zemí vůči mocnějším, tato
předkládaná dohoda je naopak dokladem rovnoprávnosti
a přátelství mezi zeměmi našeho
socialistického tábora. Je dokladem a odrazem toho,
že státy, které budují socialismus nejen
ve slovech a deklaracích, ale v činech a denní
praxi, že tyto státy navždycky zavrhly při
uzavírání smluv zákony dravčího
imperialismu, v nichž rozhoduje velikost země, množství
dolarů a počet pokusných výbuchů
zbraní pro masové vyhlazování lidstva.
Je dokladem toho, že naše mírumilovné,
ale na jakoukoliv agresi nepřátel dobře připravené
státy při uzavírání smluv vycházejí
vždy z požadavků rovnoprávnosti, samostatnosti
i oboustranné užitečnosti a vzájemné
pomoci podle zásad proletářského internacionalismu.
Tato rozdílná zahraniční politika
vyplývá samozřejmě z rozdílné
vnitřní politiky. U nás se ÚV KSČ
právě rádi se všemi pracujícími,
jak nejlépe rozdělit hodnoty získané
prací dělníků a rolníků.
A na základě této diskuse my, poslanci lidu,
přijmeme nové zákony.
A v tom druhém táboře, pokud nesahají
už přímo po fašismu a nezahánějí
obyvatele podmaněných zemi k volebním urnám
se samopaly, tak v nejlepším případě
se na jejich vnitřní politice nic nezměnilo
od dob Karla Marxe, který před 87 lety prohlásil,
že pracující v buržoazní demokracii
mají jen jedno právo, a to je: rozhodovat jednou
za 3 nebo 6 let o tom, který člen vykořisťovatelské
třídy je bude v parlamentě zastupovat a potlačovat.
Z těchto rozdílných cílů ve
vnitřní i zahraniční politice vyplývá
i podstata nových vztahů mezi naší vlastí
a PLR. Dnes nás nespojuje už jenom slovanský
původ a společný boj proti fašismu,
ale dnes nás především nerozlučně
spojuje mnohem širší a hlubší pouto,
a tím je společná myšlenka a odhodlaný
boj za dobudování socialismu a jeho vítězství
na celém světě. Proto na základě
jednání zahraničního výboru
a výboru ústavně právního a
z jejich pověření navrhuji, aby NS vyslovilo
souhlas s Dohodou mezi ČSR a PLR o vypořádání
nevyřízených majetkových otázek.
(Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Polanský: Hlásí
se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, budeme tedy hlasovat
a to podle předložené výborové
zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.) Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní
shromáždění Republiky Československé
vyslovilo souhlas s Dohodou mezi Československou republikou
a Polskou lidovou republikou o vypořádání
nevyřízených majetkových otázek,
podepsanou v Praze dne 29. března 1958, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
projevilo s touto Dohodou svůj jednomyslný souhlas.
Tím jsme projednali třetí bod dnešního
pořadu.
Budeme nyní projednávat čtvrtý bod
dnešního pořadu, kterým je
4. Společná zpráva výborů
ústavně právního a zahraničního
k vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Smlouva
mezi Československou republikou a Rumunskou lidovou republikou
o právní pomocí ve věcech občanských,
rodinných a trestních, podepsaná v Praze
dne 25. října 1958 (tisk 283).
Zpravodajem je poslanec František Komárek,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Frant. Komárek: Soudružky a
soudruzi poslanci!
Bratrské přátelské styky mezi československým
lidem a rumunským lidem mají hluboké tradice,
jejichž kořeny tkví ve společném
boji proti kapitalistům a statkářům
a proti fašismu. Toto přátelství se
prohloubilo zejména v boji proti německým
okupantům za II. světové války.
Náš lid nikdy nezapomene velkých obětí
rumunského lidu, které tento přinesl při
osvobozování Československé republiky.
Tehdy po boku hrdinné Sovětské armády
zúčastnilo se osvobozování naší
země 18 rumunských divizí. Více než
10 000 příslušníků rumunského
národa padlo v boji proti německým okupantům
při osvobozování naší vlasti.
K dalšímu prohloubení našich vzájemných
styků a bratrského soužití mezi československým
a rumunským lidem dochází v době po
roce 1945, kdy v obou zemích padl starý vykořisťovatelsky
režim a kdy lid stal se pánem ve své vlasti
jak u nás, tak i v Rumunsku. V tomto údobí
dochází k nebývalému rozvinutí
politických, kulturních i obchodních styků,
směřujících k prospěchu obou
států.
Pevné pouto našich vzájemných vztahů
je dáno společnými zájmy i cíli.
Československý i rumunský lid má společný
cíl vybudovat ve svých zemích novou socialistickou
společnost. Obě země jsou jednotné
v boji proti válce, za udržení světového
míru, za pokojné soužití mezi národy
celého světa, za zdravé soutěžení,
mající na mysli hospodářské
budování a zajištění šťastného
života pro lid ve všech zemích.
Oběti, které přinesl rumunský pracující
lid v boji za svobodu a šťastnější
život ve své vlasti, nebyly marné. Dnes tento
lid, jeho strana a vláda, pracuji cílevědomě
k tomu, aby ideály nejlepších synů rumunského
lidu se staly skutkem. A je třeba konstatovat, že
Rumunsko dosáhlo na této cestě pronikavé
úspěchy. Byl jsem členem československé
parlamentní delegace, která v tomto roce navštívila
Rumunskou lidovou republiku, aby tak oplatila návštěvu
rumunské parlamentní delegace v Československu
z předminulého roku. Obě tyto návštěvy
jsou dalším dokladem stále se prohlubujících
vzájemných styků mezi rumunským a
československým lidem. Naše parlamentní
delegace navštívila v Rumunsku řadu závodů,
zemědělských družstev, ústavů,
škol a různých kulturních institucí.
My, poslanci, hovořili jsme s vládními činiteli,
pracovníky na závodech, zemědělci
v družstvech, úředníky, studenty atd.
Na všech stranách mohli jsme se přesvědčit,
jakých značných výsledků dosáhl
rumunský lid na poli hospodářské výstavby,
jak vysoce stoupla materiální i kulturní
úroveň rumunských pracujících,
jak vzrostlo jejich sebevědomí. Přesvědčili
jsme se, že ty tam jsou doby minulosti, kdy kapitalisté
a statkáři v čele s monarchou udržovali
drobný lid v chudobě a zaostalosti, aby jej mohli
lépe ovládat a vykořisťovat.
My, českoslovenští lidé, máme
upřímnou radost z úspěchů,
jichž rumunský lid pod vedením strany a vlády
dosahuje na poli socialistické výstavby. Vždyť
průmyslová výroba vzrostla proti roku 1938
4krát a veliká výstavba dalších
průmyslových závodů, elektráren,
ukazuje, že rumunský lid nejenom nechce v tomto tempu
polevit, ale naopak, vyvíjí všechno úsilí,
aby co možná v nejkratší době se
zařadil mezi vyspělé průmyslové
země, aby podstatnou měrou zintenzivnil socialistické
zemědělství a zajistil tak další
pronikavé zvýšení hmotné a kulturní
úrovně pro každého pracujícího.
Úmluva o právní pomoci, kterou dnes projednáváme,
bude znamenat další prohloubení našich
vzájemných styků v otázkách
občanských, rodinných i trestních.
Již dříve existovala mezi Československou
republikou a Rumunskou lidovou republikou Úmluva o vzájemné
právní ochraně a právní pomoci
ve věcech občanských,obchodních a
nesporných a Úmluva o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních. Tyto úmluvy byly podepsány dne
7. května 1925. Od té doby uplynulo 33 let. Změnila
se politická situace ve světě, změnily
se politické základy obou států, a
je proto přirozené, že nové politické
poměry vytvořily též nové právní
vztahy a že bylo proto nutno nahradit staré úmluvy
novou smlouvou o právní pomoci.
Je to jedna z posledních, kterými se dovršuje
systém smluv o právní pomoci, které
uzavřela ČSR s lidově demokratickými
státy v Evropě, jako s Polskem, Maďarskem,
Bulharskem, Německou demokratickou republikou a Svazem
sovětských socialistických republik. Také
tato smlouva jako všechny dosavadní smlouvy, jež
jsme uzavřeli s našimi přáteli, spočívá
pevně na zásadách vzájemné
úcty, nezávislosti a vychází z plného
porozumění pro zájmy a potřeby druhé
strany. Podle této smlouvy požívají
příslušníci obou států
na území druhé strany stejné právní
ochrany a mají stejný přístup k justičním
orgánům jako příslušníci
vlastní. Stejnou měrou mohou se dožadovat ochrany
svých osobních práv a majetku, úpravy
občanskoprávních a rodinných poměrů.
Přitom mají příslušníci
druhé strany stejné procesní postavení
jako příslušníci vlastní, což
je vyjádřeno především v tom,
že jsou osvobození stejnou měrou a za stejných
podmínek od soudních záloh a poplatků.
Upravuje se vzájemný styk justičních
orgánů obou smluvních stran při poskytování
právní pomoci prováděním jednotlivých
procesních úkonů, zejména prováděním
výslechů, důkazů atd. až i k
doručování soudních písemností.