Heslo, že každý NV musí být bezpodmínečně
hospodářem na svém místě, platilo
v minulosti, ale platí též pro budoucnost,
a to tím více, čím větší
pravomoc NV dostávají. K dobrému rozvoji
hospodaření NV rozhodně poslouží
rozpočtové řády, schválené
vládou, které probouzejí iniciativu NV a
tyto také chápou jejich smysl a poslání.
Je však ještě nutno bojovat proti nesprávným
tendencím, kdy NV se snaží při vypracování
návrhu plánu řádného rozpočtu
vytvářet v příjmech a výdajích
rezervy, které by jim snadno umožnily dosáhnout
zdroje pro doplňkový rozpočet. Napříště
nesmí docházet k tomu, aby doplkové rozpočty
byly sestavovány na nekonkrétní akce nebo
na akce nezajištěné z místních
materiálových zdrojů a z volných pracovních
sil. Staly se i takové případy, kdy doplňkových
rozpočtů bylo zneužíváno na nákup
méně potřebných předmětů.
Pro budoucnost bude třeba, aby se NV doplkovými
rozpočty vážněji zabývaly a aby
našly řešení, jak tyto nežádoucí
zjevy odstranit. K tomu jim rozhodně pomůže
veřejné projednávání rozpočtu
NV s občany, což je důležitou politickou
záležitostí obce.
Ne všechny NV a zejména MNV se dovedou poctivě
starat o zabezpečení příjmů,
jež jim plynou z místních daní a poplatků.
A přece by právě tyto příjmy
mohly používat k dalšímu rozvoji místní
výroby, k rozšiřování služeb
pro obyvatelstvo, ke zvelebení obcí a podobně.
Nedostatky se nám projevují např. u vybírání
daně domovní, která se podílí
téměř 54 % na výnosu všech místních
daní a poplatků. Značné zdroje u ní
zůstávají skryty především
v nesprávně přiznaných výměrách
zastavených ploch, z nichž se vyměřuje
daň u nepronajatých budov. Zde by měly MNV
daňové výměry znovu přezkoumat.
Dalším závažným příjmem
a zdrojem MNV je daň z přestavení, kde NV
používají v praxi té nejnižší
sazby, 20 %. To znamená, že NV nediferencují
každý jednotlivý případ, nepřihlížejí
k důležitým skutečnostem, jako je např.
nápl kulturních akcí, někde vůbec
neprojednávají kulturní plány složek,
kdy pak dochází k zanášení různé
pakultury mezi naše občany, což nám nepomáhá
k výchově nového socialistického člověka.
Nepřihlíží se také k tomu, jak
je např. čistý výtěžek
používán nebo na finanční situaci
pořádající organizace, a tak se stává,
že i když je velký přebytek finančních
prostředků z některé akce, není
předepisována vyšší sazba.
Tento stav vyžaduje provést kontrolu správnosti
přiznaných příjmů podle účetních
záznamů a dokladů u pořadatelů
a provádění kontrol přímo při
představeních.
O tom, jaké částky unikají NV, svědčí
několik dat na základě provedených
kontrol účetních dokladů, které
prováděly orgány státní kontroly.
Bylo např. zjištěno, že MNV v Kralupech
n. Vlt. uniklo za rok 1957 a za I. čtvrtletí t.
r. jen u 3 organizací na této dani 2861,- Kčs,
MNV Holešov v kraji Gottwaldov u 2 organizací 5623,-
Kčs, MNV Uherské Hradiště u 2 organizací
1904,- Kčs a pod.
Nejméně uspokojivý stav je snad u hřbitovních
poplatků. Přesto, že NV převzaly hřbitovy
do vlastní správy už 1. lednem 1957, nevykázaly
v řadě případů ve svých
rozpočtech žádné příjmy
z této správy, ba ani v roce 1958 nejsou často
přehledy o tom, zda byly zaplaceny poplatky za propůjčení
míst, za obnovu užívacího práva
a podobně. V mnoha případech bylo zjištěno,
že se poplatky vybírají v nesprávné
výši, že nejsou někde vůbec evidovány
v záznamech, nebo dokonce si je vybírají
pro sebe sami hrobníci.
Jedním z důležitých odvětví
národního hospodářství, který
spravují NV, jsou státní statky. I když
se situace poněkud zlepšuje, nejsme spokojeni s výsledky
hospodaření státních statků,
neboť nám stále neplní výrobní
úkoly a překračují nám plánované
náklady jak ve výrobě rostlinné, tak
i živočišné. Stále se krátí
rozpočty NV, z nichž se musí pokrývat
neplánované ztráty státních
statků. Jsou pro to někdy i objektivní důvody,
zvláště v horských pohraničních
oblastech, kde je přijímána půda bez
dobytka i stájových prostor. Vedoucí statků
si stěžují na nedostatek investičních
částek pro výstavbu společných
zařízení. I když některé
potíže tu jsou, a je nutno je přiznat, dá
se hodně vyřešit. Od toho jsme přece
zde my, občané, pracovníci NV a přímo
státních statků.
Lidé jsou v prvé řadě rozhodujícími
činiteli ve zlepšování hospodářských
výsledků i na státních statcích,
a to chci ukázat na příkladu státního
statku v okrese Šternberk v Olomouckém kraji. Tento
okres má z velké části charakter pohraničního
okresu a jeho polovina je pahorkatinou; a tam právě
z podstatné části hospodaří
státní statek. V letošním roce však
budou splněny a překročeny všechny úkoly
hrubé výroby a výhled ukazuje, že kromě
hrubé výroby hovězího masa, kde je
předpoklad k plnění zhruba na 92 %, budou
všechny ukazatele překročeny. V měsíci
listopadu bylo už splněno mléko na tomto statku
na 100 %. Výnosy jsou zde plněny celkem na 102,56
%. Tržní produkce vykazuje plnění zhruba
na 1.13 % a náklady jsou čerpány zhruba na
100 %. V průběhu letošního roku se podařilo
statku Šternberk překlenout mnoho nedostatků
ve výsledcích hospodaření, které
je, jak ukazují uvedená. čísla, příznivé.
Z toho důvodu také nedochází k finančním
těžkostem a platebním potížím.
Jsou zde všechny předpoklady k tomu, aby se státní
statek Šternberk umístil mezi prvními, neboť
již letos obdržel putovní standartu rady KNV
a 42 000 Kčs do fondu pracujících.
Dosažení zlepšení na tomto statku, který
patřil mezi nejhorší v kraji, bylo ovlivněno
v prvé řadě změnou vedení,
které bylo v loňském roce provedeno. Zde
je přesvědčivě prokázáno,
že i velké potíže dovedou vyřešit
jen lidé, ovšem se zapáleným srdcem
pro dosažení vyšších cílů
a mající také zájem na dobudování
socialismu v naší vlasti.
Zdaleka jsem se nemohl ve svém diskusním příspěvku
dotknout všech problémů v práci NV;
ukázal jsem jen na některých příkladech,
že při mobilizaci našeho občanstva, při
rozvíjení soc. soutěže, se stávají
záležitosti NV záležitostmi všech
občanů.
Dopis ÚV KSČ, který je projednáván
v současné době za vysoké účasti
a zájmu občanstva na veřejných schůzích,
hovoří také o stále trvajících
nedostatcích v oblasti NV. Ohlas, který vyvolal
dopis ÚV KSČ v širokých masách
občanů, dává nové výrazné
svědectví o tom, že lid naší země
stojí za politikou ved. složky NF - Komunistickou
stranou Československa a je hotov všemi silami. podporovat
a uskutečňovat její směrnice. To je
také nejlepší předpoklad pro úspěšnou
práci NV, které se musí obracet k občanům,
aby od nich čerpaly rady a návrhy a aby je společně
s občany pak také uskutečňovaly.
Ústřední výbor KSČ dává
v současné době NV znovu příklad,
jak je třeba se neustále radit s pracujícími,
využívat jejich zkušeností, znalostí
a schopností, a jak plnit linii XI. sjezdu KSČ,
v níž prohlubování a hledání
nových forem účasti lidu na řízení
a správě všech věcí v naší
zemi je základní podmínkou dovršení
socialistické výstavby v naší vlasti.
(Potlesk.)
Předseda: Tím je pořadí řečníků,
kteří se přihlásili do rozpravy, vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí, rozprava je tedy skončena.
Dříve než přistoupíme k hlasování,
dávám zpravodaji poslanci Tymešovi slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vzdávám se slova.
Předseda: Nebyl podán žádný
pozměňovací návrh. Budeme proto hlasovat,
a to podle předložené zprávy výboru
rozpočtového a hospodářského.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí se státním závěrečným
účtem Republiky československé za
rok 1957, který vykazuje příjmy 101 608 169
436,45 Kčs, z toho příjmy Slovenska 14 933
230 508,14 Kčs, a výdaje 100 853 769 274,65 Kčs,
z toho výdaje Slovenska 17 312 949 755,35 Kčs, a
podle něhož hospodaření podle státního
rozpočtu za rok 1957 končí přebytkem
754 400 161,80 Kčs, a kdo souhlasí, aby přebytku
v částce 754 400 161,80 Kčs bylo použito
na doplnění státních finančních
rezerv uložených ve Státní bance československé,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo návrh, jímž
vláda předkládá Národnímu
shromáždění podle § 62 ústavy
státní závěrečný účet
Republiky československé za rok 1957 ke schválení.
(Potlesk.)
Tím jsme projednali první bod dnešního
pořadu.
Přerušuji nyní na 15 minut schůzi.
Místopředseda NS posl. dr. Polanský
(zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi
Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v projednávání schváleného
denního pořadu. Dalším bodem pořadu
je
2. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského k vládnímu návrhu
zákona o úpravě finančního
plánování a finančního hospodaření
národních podniků a ostatních hospodářských
organizaci státního socialistického sektoru
(tisk 277).
Zpravodajem je místo poslance inž. Baiera poslanec
Josef Čermák. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Čermák: Soudružky a
soudruzi poslanci!
Na základě usnesení celostátní
konference a XI. sjezdu Komunistické strany Československa
byla provedena reorganizace řízení, plánování
a financování našeho průmyslu a stavebnictví.
Tato reorganizace byla provedena zejména proto, že
rozvoj výrobních sil v posledních letech
nabyl takového rozmachu, že dosavadní organizační
formy již byly příliš těsné,
nepodporovaly již tento rozvoj tak, aby dosáhl úrovně
nutné pro splnění politických i hospodářských
cílů, které konference a sjezd vytyčily.
Předložený vládní návrh
zákona o úpravě finančního
plánování a finančního hospodaření
národních podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru patří do skupiny zákonů, kterými
jest do našeho právního řádu
zakotveno usnesení celostátní konference
a XI. sjezdu KSČ, týkající se změn
v organizaci plánování a financování
našeho hospodářství.
Je známo, že reorganizace našeho průmyslu
a stavebnictví je charakterizována hlubokou decentralizací
řízení na nově vytvořené
výrobně hospodářské jednotky
i jiné hospodářské organizace stát.
socialistického sektoru. Tato decentralizace řízení
je samozřejmě prováděna i podstatným
zvýšením pravomoci těchto základních
článků naší hospodářské
organizace. Druhým základním rysem reorganizace
jest podstatné zvýšení hmotné
zainteresovanosti našich podniků i pracujících.
Tato opatření jsou těsně svázána
s novým způsobem plánování
a financování našeho průmyslu, kde těžiště
plánování jest položeno na pětileté
plány a těžiště financování
do stanovování dlouhodobých normativů,
tvořících nedílnou součást
těchto pětiletých plánů.
Historie financování našeho znárodněného
průmyslu jest tato: po znárodnění
v r. 1945 byly národní a komunální
podniky financovány prostřednictvím fondu
znárodněného hospodářství.
Od 1. ledna 1952 byla zákonem čís. 106/1951
Sb. zavedena doposud platná soustava financování
podniků státního socialistického sektoru
- "O úpravě financování národních
a komunálních podniků". Tato norma byla
uzákoněna v souvislosti s novou organizací
národních podniků a výrobních
ministerstev a se změnami v řízení
výroby uskutečněnými na základě
usnesení ÚV KSČ z 6. 9. 1951. V této
reorganizaci byly uplatněny zásady odpovědnosti
jedné osoby a odstraněny zbytečné
mezičlánky v řízení národního
hospodářství. Tento zákon odstranil
funkci fondu znárodněného hospodářství
jako ústředí pro financování
státního socialistického sektoru a zakotvil
zásadu, že všechny finanční zdroje
musí být soustředěny ve státním
rozpočtu, který jako základní finanční
plán státu přímo určuje vzájemné
vztahy státu ke všem hospodářským
odvětvím.
Úprava financování podniků podle tohoto
zákona spolu s reorganizací národního
hospodářství splnila svůj úkol.
Tyto formy dnes však již byly těsné pro
mohutný rozvoj výrobních sil v naší
zemi a bylo nutno - pro usnadnění a usměrnění
dalšího rozvoje našeho hospodářství
- přistoupit k známým opatřením
v organizaci plánování a financování.
Bylo proto nutno změnit i ustanovení zakotvená
v doposud platném zákonu čís. 106/1951
Sb.
Nová zákonná úprava vytváří
především dvojí způsob financování,
a to jednak centrální financování
ze stát. rozpočtu, zahrnující zejména
financování centralizované státní
investiční výstavby, jednak decentralizované
financování, tj. financování z vlastních
zdrojů podniků, zahrnující ostatní
potřeby podniků, zejména decentralizované
podnikové investice, generální opravy a doplňování
vlastních oběžných prostředků.
Při nedostatku vlastních zdrojů bude možno
podniku poskytnout bankovní úvěry i na financování
investiční výstavby, popř. též
příspěvky z prostředků nadřízených
orgánů a výjimečně i ze státního
rozpočtu.
Významným rysem nové úpravy je, že
se základem finančního plánování
stávají pětileté finanční
plány.
Dále se prohlubuje uplatňování zásad
chozrasčotu.
Zvyšuje se pravomoc a odpovědnost podniků při
tvorbě finančních zdrojů a používání
finančních prostředků a zájem
podniků na vytyčování mobilizačních
úkolů a na nejlepších finančních
výsledcích. Tím se zvyšuje význam
vlastních zdrojů podniků pro financování
jejich rozvoje, zejména pro financování investic
a růstu vlastních oběžných prostředků.
Základem zainteresování podniků na
dobrém hospodaření jsou - kde jsou k tomu
podmínky - dlouhodobé podíly na přírůstku
zisku (nebo na celém zisku) a na odpisech. Podniky odvádějí
do státního rozpočtu zejména daň
z obratu a z výkonu a odvody zisku.
Navržený zákon zakotvuje i důležité
opatření ke zvýšení účasti
pracujících na řízení podniků
a na kontrole jejich hospodaření. Každoročně
se provádí ve všech podnicích za tvůrčí
účasti pracujících komplexní
rozbor hospodaření. Na jeho základě
se schvalují hospodářské výsledky,
rozhoduje se v souladu s danými směrnicemi o způsobu
využití dosažených zisků, činí
se opatření k odstranění nedostatků
a ke zrychlení rozvoje podniků.
Zavádějí se tedy tato nová opatření:
1. Na rozdíl od dosavadního stavu jsou prostředky
z finančních zdrojů vytvořených
podniky odváděny jednak do státního
rozpočtu, jednak se jich používá ve
prospěch podniků.
2. Podnikům může být nyní poskytován
investiční úvěr, což doposud
nebylo možné.
3. V pětiletých plánech jsou určovány
dlouhodobé podíly z finančních zdrojů,
což dává podnikům pevný výhled
a jistotu o prostředcích, které budou mít
k dispozici, když stanovené finanční
zdroje vytvoří.
Vláda se rozhodla předložit nový úplný
zákon o úpravě finančního plánování
a finančního hospodaření místo
novelizace dosavadního zákona č. 106/1951
Sb. Pro praxi je to výhodné, zákon je přehlednější.
Tím se vysvětluje i to, že v zákoně
jsou i ustanovení stále platná, která
se novou úpravou nemění, jest však nutné,
aby tam pro úplnost byla.
Je třeba říci, že některá
opatření nového způsobu řízení,
plánování a financování našeho
průmyslu a stavebnictví jsou zcela nová.
A tedy i některá ustanovení, zakotvená
v předloženém návrhu zákona,
jako např. metoda normativů, jsou zcela nová,
doposud nikde nezavedená. Bude proto nutno vlastní
provádění v praxi opatrně zkoušet,
upravovat, a k tomu slouží navrhovaná zmocnění.
Jest třeba dále upozornit na určitou vlastní
úlohu finančních plánů, která
jest II. dílem předloženého návrhu
vytvářena. V diskusi v rozpočtovém
a hospodářském výboru i v jeho komisi
bylo zdůrazněno, že jednou ze součástí
zvýšení ekonomické účinnosti
řízení národního hospodářství
jest lepši využívání financí,
jejich aktivní působení při rozšířené
socialistické reprodukci. Proto byla povýšena
i úloha zisku na jeden z hlavních ukazatelů
hospodaření podniků. Je třeba si dále
uvědomit, že finanční plány podniků
jsou stavebními kameny základního finančního
plánu státu - státního rozpočtu.