Chci se vrátit několika poznámkami ještě
k bytové výstavbě. U nás v Československu
jsme na tom s byty celkem lépe, než jsou v úhrnu
nejvyspělejší kapitalistické země.
Rostoucí možnosti našeho lidu však činí
zvláště naléhavým rychlé
řešení bytové otázky. Proto je
do výstavby nutno zapojit v daleko větší
míře iniciativu lidových mas. Bytová
výstavba, která vedle státní bytové
výstavby zahrnuje i podnikovou, družstevní
a soukromou výstavbu, ukazuje dobré možnosti.
Soustředí-li se větší síly
k tomuto úkolu, bude dílo k dohledné době
hotovo. Znovu je třeba zdůraznit, že zde nejde
o otázku výroby a techniky, a vůbec už
ne o otázku jen peněz, ale jde především
o otázku politickou.
Do užívání bylo dáno v roce 1956
33 000 bytů, v roce 1957 necelých 33 000 bytů
a v době od ledna do září t. r. 22
000 bytových jednotek. Srovnejme si toto pomalé
tempo v bytové výstavbě s další
připomínkou, uvedenou v důvodové zprávě,
která jedná o rozpočtech národních
výborů. Tam totiž je poukaz na hospodaření
domovních správ, které spravovaly 411 000
bytů v roce 1957. Ztráta na jednu bytovou jednotku
činila v minulém roce 1786 Kčs. Je nutno
i tuto otázku spojit s otázkou nové výstavby
bytů.
Máme na dosah ruky, abychom v mírovém soutěžení
předstihli nejvyspělejší kapitalistické
země jak ve výrobě, tak i ve spotřebě
na jednoho obyvatele. Povzbuzují nás k tomu dosavadní
výsledky našeho vlastního úsilí,
které nám přineslo vzrůst národního
důchodu i vzrůst osobní a společenské
spotřeby. Ještě významnějším
povzbuzením je nám stále těsnější
spolupráce se zeměmi socialistického tábora
a zvláště se Sovětským svazem,
který si už dnes mohl vytyčit smělý
plán - předstihnout Ameriku v celkové výrobě
i ve výrobě na jednoho obyvatele, zabezpečit
svým občanům nejvyšší životní
úroveň ve světě a vytvořit
v příštích 15 letech předpoklady
pro přechod ke komunismu.
V celé naší republice se pracující
rozhovořili o dopisu ÚV KSČ. Na besedách,
v závodech i jiných pracovištích se
dopis stává velikým svědectvím
o tom, co je skutečným cílem všeho našeho
usilování, v jehož čele stojí
KSČ a v němž nám cestu ukazuje velkolepý
příklad Sovětského svazu.
Státní závěrečný účet
za rok 1957 můžeme schválit s plným
vědomím, že naše hospodářství
se rok od roku úspěšně rozvíjí
a že i příští léta přinesou
našim pracujícím další růst
materiální a kulturní úrovně.
(Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo poslanci Josefu
Zedníkovi.
Poslanec Zedník: Vážené Národní
shromáždění!
XI. sjezd KSČ vytyčil smělý a velkorysý
program dalšího mohutného růstu naší
země, program, který naši vlast postavil definitivně
mezi nejbohatší a nejvyspělejší
státy světa, mezi země s nejrozvinutějším
průmyslem a intenzívní i vysoce produktivní
zemědělskou výrobou, s moderní technikou,
vyspělou dopravou a s vysokou kulturností života
i vzdělaností každého občana.
Právě skutečnost, že dílo socialismu
se stalo věcí živé, tvůrčí
práce dělníků, rolníků
a inteligence, vedených KSČ, tvoří
základ dosavadních úspěchů
a je zárukou dalšího vítězného
postupu vpřed.
Cíle jsou uskutečnitelné a reálné.
O tom, zda jich bude dosaženo a zda budou ještě
překročeny, rozhodnou především
lidé.
- sjezd KSČ vyzvedl proto nutnost dalšího prohlubování a hledání nových účinných forem řízení národního hospodářství a správy státu. Byla posílena pravomoc národních výborů a dána směrnice k tomu, aby všechna důležitá opatření byla projednávána s pracujícími a jejich připomínky aby také byly realizovány.
Vláda lidu v naší Československé
republice se znásobuje tím, že volení
funkcionáři s pomocí širokého
aktivu občanů spravují a odpovídají
za jednu třetinu celého našeho hospodářství.
S růstem účasti lidu na správě
státu nám současně také roste
i úroveň národních výborů
všech stupňů. Z tohoto stavu máme my
všichni občané upřímnou radost,
když vidíme dobré výsledky práce
národních výborů a současně
také růst jejich důvěry.
Dosažené dobré výsledky ovšem neznamenají,
že v práci národních výborů
nejsou nedostatky. Prověrky zásad zvýšení
ekonomické účinnosti řízení
hospodářství spravovaného národními
výbory nám ukazují, že ne vždy
jsou nové zásady důsledně uplatňovány,
že není uplatňována organizace a účinnost
kontroly. Není uplatněn systém zkvalitnění
a zjednodušení kontrolního systému cestou
důsledného spojení kontroly shora i zdola.
Není plně dodržována zásada,
kdo řídí - kontroluje, která nezbytně
vyžaduje v plné šíři se opírat
daleko více o účast pracujících
a seznamovat je také s výsledky kontroly.
V dosavadním systému práce odborů
rad ONV a KNV není plněn hlavní cíl
zásad: dosáhnout v oblasti hospodářství
řízeného NV vysoké efektivnosti za
využívání zdrojů a prostředků
k prospěchu a užitku společnosti. Nepodařilo
se v těchto orgánech dosud všude plně
uplatnit tu stěžejní úlohu národních
výborů, aby základem jejich práce
bylo neustálé zapojování pracujících
na řízení a správě státu.
Ne zcela dostatečně věnují národní
výbory stěžejní pozornost základní
otázce, kterou staví do popředí také
dopis ÚV KSČ pracujícím, tj. zvýšení
zemědělské výroby. Jde hlavně
o zemědělské komise, které v mnohých
obcích jsou pasivní, stojí zcela stranou
při řešení důležitých
problémů v JZD a v zemědělství
vůbec. Zemědělské komise se při
své pasivitě stávají tak brzdou rozvoje
zemědělské výroby.
Činnost volených orgánů i jednotlivých
komisí při jednání a rozhodování
není ještě vždy na potřebné
úrovni, neboť se často setrvává
v NV na starých formách práce, a to proto,
že s novými formami nejsou dostatečně
členové národních výborů
a odpovědní pracovníci orgánů
seznámeni.
Není také uspokojivý styk členů
NV ve volebních obvodech s voliči. Pravidelné
besedy člena národního výboru v jeho
obvodě se musí stát nezbytnými jak
pro samého člena národního výboru,
tak také pro samotné občany, a to proto,
abychom tímto způsobem mobilizovali společně
všechny síly k tomu, abychom splnili velké
úkoly druhého pětiletého plánu
a abychom s úspěchem splnili smělé
perspektivy vytyčené XI. sjezdem KSČ.
Bylo by jistě správné a nanejvýš
potřebné, aby aktivizací členů
NV a odstraněním nedostatků v jejich práci
se zabývala celá Národní fronta, a
prostřednictvím jednotlivých složek,
jejimiž jsou členové národních
výborů příslušníky, byla
zlepšena celková jejich práce. Je třeba
si naprosto ujasnit nové zásady v práci NV,
které představují další významné
rozšíření socialistické demokracie,
znamenají další posílení dělnické
moci a upevnění našeho společenského
a státního zřízení.
Národní výbory mají v současné
době možnost rozhodujícím způsobem
ovlivnit základní proporce státního
plánu rozvoje celého našeho národního
hospodářství. Zvlášť důležitým
nástrojem a ekonomickou pákou při zvyšování
účinnosti řízení jsou finanční
prostředky, které jsou svěřovány
národním výborům. Ovšem tato
obrovská vymoženost nese také na druhé
straně vysokou odpovědnost, aby se svěřenými
finančními prostředky bylo správně
hospodařeno. Pohlédneme-li na výsledek hospodaření
národních výborů v roce 1957, můžeme
směle a odpovědně říci, že
dobře hospodařily. O tom svědčí
splnění jejich příjmů na 110
% a výdajů na 109 %. Vysoce kladně lze za
uplynulý rok 1957 hodnotit splnění vlastních
příjmů národních výborů,
kde bylo dosaženo 113 %, při čemž v tomto
roce všechny kraje vysoce překročily plán.
Jde nám však v prvé řadě stále
o to, aby byly vytvářeny také správné
způsoby získávání prostředků
podporou zájmů podniků, rozpočtových
a jiných organizací, všech jejich pracovníků
a konečně všeho obyvatelstva, neboť jde
o zabezpečení trvalého rozvoje našeho
národního hospodářství a ochranu
národního majetku.
Stále vyšší pozornost je nutno věnovat
činnosti podniků místního hospodářství,
neboť odtud přechází do rozpočtů
národních výborů pro jejich vlastní
hospodaření rok od roku více finančních
prostředků, a to z těch důvodů,
že hospodaření těchto podniků
se stále zlepšuje.
Je třeba v prvé řadě kvitovat správné
provedení reorganizace podniků, které bylo
provedeno v roce 1957, kdy byla oddělena výroba
od údržby, při uplatňování
zásady - výrobu centralizovat a služby decentralizovat.
Tak např. v našem Olomouckém kraji byla výroba
přenesena z 12 okresních průmyslových
podniků do desíti centralizovaných krajských
podniků a údržba do podniků komunálních
služeb. Přitom byla z podniků komunálních
služeb vyčleněna činnost nepatrného
rozsahu, která řízena podnikovou formou byla
ztrátová, a tato činnost byla začleněna
jako plánovaná zařízení místních
národních výborů nebo jako drobné
provozovny MNV.
Centralizací výroby klesl v našem kraji objem
výkonně průmyslových podniků
oproti roku 1956. Skutečně dosažený
zisk v roce 1956, který byl 17 miliónů 301
tisíc, se však zvýšil v roce 1957 už
na 20 mil. 863 tisíc Kčs a rentabilita podniků
stoupla z dosahovaných 9,24 % v roce 1956 na 11,9 % dosažených
v roce 1957. Plán zisku v roce 1958 je však dokonce
plněn již na 118 %.
Rovněž u podniků komunálních
služeb je po této reorganizaci dosahováno podstatně
lepších výsledků, což je možno
doložit tím, že v roce 1956 byl obrat 76 miliónů
485 tisíc Kčs, v roce 1957 však již 107
miliónů 545 tisíc, a pokud jde o zisk, který
činil částku 2 milióny 850 tisíc
Kčs, byl zvýšen v roce 1957 na 6 miliónů
565 tisíc Kčs. Rentabilita těchto podniků,
dosažená v roce 1956 v průměru 3,9 %,
stoupla v roce 1957 v našem Olomouckém kraji na 6,7
%.
Přesto, že podniky místního hospodářství
vesměs již dosahují příznivých
finančních výsledků a plnění
finančních plánů stále stoupá,
je nutno podotknout, že se nedosahuje překračování
finančních plánů jen zvyšováním
výkonů, racionalizací výroby nebo
prověrkami efektivnosti, ale také v letošním
roce, mimo vlivu úpravy státních velkoobchodních
cen, pak dále používáním dosud
platných ceníků, které již neodpovídají
dnešním nákladům podniků, a také
důsledkem krajské tvorby cen, při níž
je počítáno s limitní režijní
přirážkou, zatím co skutečná
režijní přirážka je v mnohých
případech daleko nižší. Dosavadní
cenovou politikou v podnicích místního hospodářství
jsou práce a služby prováděné
podniky stále příliš drahé.
Chtěl bych v této souvislosti uvést jeden
příklad z vlastní zkušenosti. V minulém
měsíci jsem potřeboval utěsnit spojovací
matice u 4 těles ústředního topení,
dále vyměnit manometr a pojistný ventil u
kotle. Tuto práci jsem zadal okresnímu stavebnímu
podniku v Prostějově, se kterým jsem měl
do této doby celkem dobré zkušenosti. Jaké
však bylo překvapení, když jsem obdržel
fakturu za shora uvedené práce ve výši
667,07 Kčs. Překvapen jsem byl proto, že materiál
včetně manometru a pojistného ventilu byl
účtován částkou 122,20 Kčs,
mzda za 6 hod. odpracovaných dělníkem a 2
hodiny odpracované učněm byla účtována
částkou 185,26 Kčs včetně všech
přirážek podle různých sazebníků.
Tato částka by se zdála být, i když
je celkem velmi vysoká, jakžtakž logicky odůvodněná
a přijatelná, neboť dosáhla 307,46 Kčs.
Ovšem nemůže nikdo a ničím odůvodnit
další účtovanou částku,
zhruba 350 Kčs, která byla vypočítána
navíc, prý podle státního ceníku
C 5. Ředitel podniku mi při urgenci předložil
státní ceník a spolu s vedoucím instalatérské
skupiny mi prokázali, že faktura, vystavená
na částku 667,07 Kčs, je správná
a odpovídá skutečnosti. Ovšem já
sám přesvědčen nejsem a tento způsob
účtování nedovedu pochopit. Nedivme
se proto tomu, když naši občané mají
někdy nedůvěru k podnikům místního
hospodářství, přistupuje-li mnohdy
k těmto skutečnostem ještě nedostatečný
rozvoj služeb, práce opožděná a
nekvalitní.
Já se domnívám, že tímto stavem
naháníme naše občany do náruče
fušerů a sami této činnosti fušerů
shora uvedenými nedostatky napomáháme. Při
jednání v okresním stavebním podniku
jsem se zajímal o další nesrovnalosti v cenících
min. místního hospodářství,
kdy např. v ceníku C 4 je účtovací
částka za plynový automat Mora 648,30 Kčs,
ovšem maloobchodní cena tohoto plynového automatu,
podle ceníku stavebního podniku, je 1088 Kčs,
takže stavební podnik prodělává
vědomě zhruba 440 Kčs. Další
takový názorný příklad je cena
stanovená ceníkem C 4 za plynový sporák
se 4 hořáky a troubou, který má být
dodáván podle státního ceníku
za 519,60 Kčs, ovsem ve skutečnosti stojí
1120,81 Kčs. Tento stav je naprosto neúnosný
a je třeba, aby byly dosud platné ceníky
přezkoumány, neboť jsou přinejmenším
nezodpovědně zpracovány a dnešní
praxi naprosto neodpovídají.
Dopis ÚV KSČ, který je v současné
době projednáván, hovoří o
rozšiřování služeb obyvatelstvu.
Dobrým příkladem, jak podniky komunálních
služeb správně pochopily uspokojování
rostoucích nároků pracujících
na služby, je Bratislava, jejíž komunální
podniky vyhlásily soutěž: "Za zkvalitnění
a rozšíření služeb obyvatelstvu",
ke které se již připojily desítky podniků
místního hospodářství. Bratislavský
příklad názorně potvrzuje, že
každý trvalý úspěch musí
být podložen systematickou, trvalou a cílevědomou
prací, nikoliv náhodnými kampaněmi.
Proto mohou bratislavské komunální služby
již dnes poskytovat více než 50 druhů
služeb, mezi nimi na příklad: půjčuje
a pere plenky, ložní prádlo a košile,
prádelny a čistírny zavedly expresní
službu s donáškou do domu, podnik impregnuje
balonové pláště, dělá
kosmetiku, pedikúru a manikúru, půjčuje
nejrůznější spotřební
zboží jako vysavače, leštiče, šicí
a psací stroje, fotopřístroje, hudební
nástroje, večerní úbory, masky, svatební
oděvy, hlídá děti, objednává
vstupenky na kulturní představení atd. Tomu
se řekne již služba občanům.
Radostné také je, že pracovníci bratislavských
komunálních služeb znají své
nedostatky v práci a chtějí se s nimi do
důsledků vypořádat.
Navzdory všem pochybovačům a škarohlídům
pracovníci bratislavského komunálního
podniku dokázali, že se rozvíjení služeb
pro obyvatelstvo vyplácí. I když v počátcích
měli své potíže, dnes jsou cílevědomým
úsilím dosahovány dobré i hospodářské
výsledky.
Nová opatření v poskytování
a rozšiřování služeb obyvatelstvu
nám ukazují, že dobrých výsledků
je dosahováno také u neplánovaných
provozoven MNV, které dosahují dobrého výtěžku,
sloužícího pak jako zdroje pro doplňkový
dílčí rozpočet. Provozováním
a rozvojem této činnosti je dále prohlubována
snaha kvalitního zajišťování služeb
obyvatelstvu, kde mimo to, že MNV získávají
finanční prostředky mimo rozpočet,
je tím také omezována i činnost fušerů.
Zřizování drobných provozoven MNV
byl namnoze problém a národní výbory
se někde s tímto úkolem těžko
vypořádávaly. Tak např. v Určicích
na Prostějovsku nebylo ze strany samotného MNV dosti
pochopení, a to i z toho důvodu, že zřízení
těchto provozoven si vyžadovalo více práce
i času a tím i dalšího pracovního
zatížení některých funkcionářů
MNV.
Po několikerém jednání jak v radě,
tak i na zasedání MNV byla konečně
svolána veřejná schůze, kde byla projednána
za účasti 120 občanů otázka
zřízení drobných provozoven MNV. A
zde se zase prokázalo, že jestli se orgány
státní moci opřou o širokou účast
lidí, pak není žádný problém
neřešitelný.
Tak už v květnu t. r. bylo zapojeno v drobných
provozovnách 45 pracovníků a dnes je jich
zapojeno již 70.
Celý způsob v obci se zcela vžil a jak pracovníci
provozoven, tak i občané pokládají
tento systém celkem za samozřejmý. Tímto
opatřením se splnily dva politické úkoly.
Zamezilo se fušerství a NV zajistil služby obyvatelstvu
a přitom získal slušnou částku
pro svůj doplňkový rozpočet.
Zájem každé obce, každého NV musí
být, aby zajistil nejvyšší služby
občanstvu a přitom i vlastní příjmy
ke splnění úkolů na širokém
poli své hospodářské a kulturní
činnosti.
K tomu je nevyhnutelně potřeba se postarat o plynulý
příliv všech vlastních i státních
příjmů, nedopustit hromadění
nedoplatků a jakýchkoliv závazků dlužníků.
Aby vytvořené hodnoty byly co největší,
toho lze dosáhnout v prvé řadě úzkou
spoluprací NV s občany. K tomu účelu
jsou zřízeny stálé finančně
rozpočtové komise NV, které mají dnes
namnoze velkou iniciativu.
Za takový příklad, kde je nutno vysoce kladně
hodnotit práci finanční komise, je možno
uvést MNV v Určicích, jehož finanční
komise již po druhý rok je hodnocena ONV jako nejlepší
v okrese. Tato komise má 19 členů včetně
aktivistů.
Pravidelně jedenkrát měsíčně
se schází, aby řešila finanční
problémy obce. V systému práce komise je
ta zvláštnost, že svoji práci má
rozdělenu do 6 účelových skupin, jako
zemědělství, místní hospodářství,
školství, správa kina, místní
správa, a dále skupinu, která pečuje
o příjmovou část.
Díky vzorné práci této komise, která
pečlivě zpracovává i doplňkový
rozpočet, mohlo být za poslední dva roky
vybudováno v obci nové kino nákladem 120
000 Kčs, zrestaurována budova pro kulturní
dům částkou zhruba 80 000 Kčs. To
je přesvědčivý úkaz dobré
práce členů NV se širokým aktivem
občanstva. Čím více občanů
se bude zajímat o hospodaření obce a její
rozkvět, tím více se zakotví důvěra
v NV jako dobré hospodáře.