Komise sociálního zabezpečení budou
zejména rozhodovat o úpravě důchodů
některých odsouzených osob, význačných
představitelů dřívějšího
politického a hospodářského zřízení
a starobních důchodů bývalých
podnikatelů, o sociálním důchodu,
o výchovném k sociálnímu důchodu
a o zvýšení sociálního důchodu
nebo výchovném pro bezmocnost. Kromě toho
komise sociálního zabezpečení budou
podávat předsedovi Státního úřadu
sociálního zabezpečení návrhy
na odstranění tvrdostí v jednotlivých
případech, které by se vyskytly při
provádění zákona o sociálním
zabezpečení, a ve věcech, o nichž to
bude stanoveno zvláštními předpisy.
Předkládaný návrh je dalším
krokem na cestě, nastoupené zákonem o sociálním
zabezpečení, neboť se jím dále
posiluje pravomoc národních výborů
a přibližuje vlastní provádění
sociálního zabezpečení pracujícím.
Rozhodovat o některých závažných
otázkách sociálního zabezpečení
tedy napříště nebude již jen vedoucí
pracovník úřadu OSZ, nýbrž jsou
to sami pracující, kteří budou míti
v komisi rozhodující vliv na řešení
těchto otázek.
Nově se stanoví maximální výše
úhrnu zákonných důchodů a důchodů
z pensijního nadlepšení. Podle dosavadního
stavu zákonný důchod směl činit
u zaměstnanců II. a III. pracovní kategorie
nejvýše 85 % průměrného ročního
výdělku; spolu s důchodem z pensijního
nadlepšení však mohl tuto hranici převýšit
o jakoukoliv částku. Podle nové úpravy
smí činit úhrn zákonného důchodu
a důchodu z pensijního nadlepšení zaměstnanců
II. a III. pracovní kategorie nejvýše 85 %
průměrného ročního výdělku.
Toto omezení bude platit též pro důchody
pozůstalých a bude se vztahovat nejen na důchody,
na něž vznikne nárok za účinnosti
navrhovaného zákona, nýbrž i na všechny
důchody, které byly přiznány před
počátkem jeho účinnosti.
Finanční náklad. Z opatření
navrhovaných podle předloženého vládního
návrhu zákona vzniknou na jedné straně
nové výdaje, na druhé straně úspory
na výdajích důchodového zabezpečení.
Vyšší náklad vznikne jednak zvýšením
dávek příslušníkům ozbrojených
sil, kteří nejsou účastni důchodového
zaopatření příslušníků
ozbrojených sil, jednak zřízením a
činností komisí sociálního
zabezpečení. Vcelku pro státní rozpočet
nevznikne z provádění navrhovaného
zákona nové zatížení.
Výbor zdravotní a výbor ústavně-právní
projednal uvedený návrh zákona a doporučuje
jej Národnímu shromáždění
ve smyslu výborové zprávy ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do spoločnej rozpravy sa prihlásil
poslanec Vodička, dávam mu slovo.
Posl. Vodička: Vážené Národní
shromáždění!
Vláda naší lidově demokratické
republiky předložila našemu Národnímu
shromáždění k projednání
a schválení návrh zákona o některých
změnách v sociálním zabezpečení.
Zkušenosti s prováděním zákona
čís. 55 z roku 1956 o sociálním zabezpečení
nám ukazují, že nový zákon stanoví
jasně perspektivu zlepšování životní
úrovně pracujících. V tomto našem
novém zákoně jsou sociální
nároky pracujících stavěny velmi zřetelně
podle socialistických principů. Zákon posuzuje
význam a délku práce vykonané pro
socialistickou přestavbu naší společnosti.
Proto pracovníky rozděluje do tří
pracovních kategorií a tím zvýhodňuje
v sociálních nárocích pracovníky
nejdůležitějších odvětví
našeho národního hospodářství.
Proto například horníkům pracujícím
při těžbě uhlí v dolech přiznává
výhody jako zaměstnancům I. pracovní
kategorie, zatím co ostatní zaměstnanci jsou
zařazeni do dalších dvou pracovních
kategorií.
Výše důchodu je podmíněna délkou
zaměstnání a výší průměrného
výdělku dosaženého za posledních
5-10 roků před nárokem na starobní
důchod.
Tyto principy zajišťují v oboru naší
sociální politiky socialistickou zásadu k
určení nároků občana podle
zásluhy, kterou prokázal celoživotní
prací ve prospěch celé společnosti.
Důchody přiznané podle nového zákona
se vyznačují především tím,
že jsou podstatně vyšší, než
důchody podle zákona o národním pojištění.
Průměrné plné invalidní důchody
činily v roce 1957 636 Kčs oproti 520 Kčs
v roce 1956, částečné invalidní
důchody činily v průměru 345 Kčs,
plné starobní důchody 699 Kčs oproti
660 Kčs v roce 1956 a třetinové starobní
důchody dosáhly v průměru částky
245 Kčs. Převážná většina
plných důchodů se nyní přiznává
v rozpětí od 400 Kčs do 1000 Kčs.
13-15 % starobních a invalidních důchodů
stále ještě nedosahuje výše 400
Kčs a to u těch zaměstnanců, kteří
mají méně než 20 let zaměstnání.
Asi 13 % důchodů je vyšší než
1000 Kčs. Dosah změn v našem sociálním
zákonodárství plně vynikne, když
provedeme některá srovnání o tom,
jak je postaráno o sociální zabezpečení
pracujících v kapitalistických zemích.
U nás na příklad činí základní
výměr starobního důchodu po 20 letech
práce 50 % průměrného výdělku.
V Rakousku však jen 39 %, ve Švýcarsku 20-32
%, ve Švédsku 28 %, v Anglii 23 %, v USA 30 % průměrné
mzdy. Při tom v USA mají nárok na invalidní
důchod jen někteří zaměstnanci.
Na nemocenské dávky mají nárok zaměstnanci
průmyslu a obchodu jen ve čtyřech ze 48 federálních
států USA. Ve Francii na příklad požádal
ministr bývalých bojovníků francouzské
Národní shromáždění o
zrušení návrhu zákona, který
měl zajistit bývalým účastníkům
odboje a politickým vězňům některé
výhody, jako zápočet 5 let do nároku
na dů- chod apod. Ačkoliv tyto návrhy byly
předloženy již před 2 roky, prohlásil
ministr bývalých bojovníků, že
návrhy musí studovat ještě zvláštní
komise. Šetřit se musí na válečných
důchodcích, aby bylo více na válku
v Alžírsku.
V západním Německu v procesu fašisace
Spolkové republiky jsou udělovány vysoké
penze bývalým vedoucím nacistické
strany, hitlerovským generálům a válečným
zločincům všech kategorií, naproti tomu
obětem války a fašistického teroru je
dáván žebrácký groš a jsou
případy, kdy i tento žebrácký
groš je bojovníkům dělnické třídy
odpírán pro jejich neohrožený postoj
v protifašistickém boji.
Dne 7. dubna 1946 na projevu v Bonnu řekl Adenauer:
"Aktivní národní socialisté a
aktivní militaristé, všichni ti, kteří
jsou odpovědni za válku, musí být
odstraněni ze svých míst. Bída, kterou
způsobili Německu a celému světu,
volá do nebes. Je na německých soudech, aby
nad nimi vyřkly svůj rozsudek."
Podívejme se, jak vypadá v západním
Německu situace dnes.
V klíčových posicích státního
aparátu a hospodářství sedí
hitlerovští váleční zločinci
z druhé světové války. Zákon
č. 131 Spolkového sněmu z listopadu 1951
postavil hitlerovské válečné zločince
do čela veřejného, politického a hospodářského
života jako byli v době hitlerismu a stanovil jim
vysoké penze.
V nacisty vedené zločinné válce zahynulo
3,25 mil. německých vojáků, z nichž
podle odhadu statistického úřadu mělo
1,8 mil. své stálé bydliště na
území nynější Spolkové
republiky. K tomu přistupují dva miliony případů
úmrtí za války, jako následek válečných
zranění.
Vdovy po padlých vojácích, jejichž živitelé
ztratili život v druhé světové válce,
pobírají měsíčně penzi
55 marek. Oboustranný sirotek pobírá 25 marek
měsíčně. Oběť zločinné
války, válečný poškozenec po
zvýšení důchodového nároku
z roku 1956 pobírá 120 marek měsíčně.
K úhradě nákladů nejnutnějších
k obživě ve Spolkové republice je však
třeba 300 marek měsíčně.
Podívejme se, jak naproti tomu jsou sociálně
zabezpečeni nacističtí váleční
zločinci:
Tak bývalý generál polní maršál
Albert Kesselring, který byl v r. 1947 odsouzen britským
vojenským soudem za zločiny spáchané
v Itálii k smrti a později byl omilostněn,
dostává měsíčně penzi
ve výši 1100 marek.
Penzi ve stejné výši dostává
bývalý generál polní maršál
von Manstein, odsouzený taktéž britským
vojenským soudem za válečné zločiny
k 18 letům vězení.
Za válečné zločiny odsouzený
admirál Raeder měl několik hodin po svém
propuštění ze špandavského vězení
pro válečné zločince v ruce dekret
na penzi ve výši 2246 marek měsíčně.
Bývalý SS brigadeführer a velitel SS divize
"Hitlerjugend" Panzer-Meyer byl v roce 1947 odsouzen
za zavraždění kanadských válečných
zajatců k smrti a později mu byl trest snížen
na 20 let vězení. Byl předčasně
z vězení propuštěn a dostal ihned jako
"opozdilý navrátilec" odškodnění
ve výši 4800 marek.
Bývalý SS gruppenführer u německé
vojenské správy v Srbsku dr. Harald Turner nechal
popravit v Jugoslávii 6000 židů a 2000 cikánů.
Byl proto jako válečný zločinec v
Jugoslávii odsouzen a popraven. Jeho ženě byl
výrokem soudu přiřčen měsíční
vdovský důchod ve výši 700 marek.
Vdově po katu československého lidu SS-obergruppenführerovi
Heydrichovi byl přiznán vdovský a sirotčí
důchod se zpětnou platností od 1. prosince
1950.
Martin Sommer, bývalý SS scharführer a správce
věznice v koncentračním táboře
Buchenwaldu, jedna z nejstrašnějších bestií
hitlerovské éry, žije dobře zabezpečen
v nemocnici v Bayreuthu. Mezi Sommerem zavražděnými
oběťmi byl též evangelický farář
Paul Schneider a bývalý poslanec Říšského
sněmu za SPD Heilmann. Také tento vrah byl za své
strašné zločiny odměněn doplatkem
na důchod ve výši 10 000 marek.
Oběti hitlerovských generálů musí
často celá léta bojovat a podrobit se četným
lékařským prohlídkám, než
obdrží nepatrnou penzi.
55 marek dostává vdova po padlém vojáku,
téměř dvaceti-násobnou částku
1.070 marek bezdětná vdova po generálovi.
Tyto skutečnosti jasně ukazují, že iniciátoři
války a ti, kteří z ní měli
užitek, si žijí ve Spolkové republice
zcela bez starostí, zatím co jejich oběti
- mrzáci, vdovy a sirotci - trpí nejhorší
nouzi.
A nyní dovolte mně, abych přešel k projednávání
vládního návrhu zákona o některých
změnách sociálního zabezpečení
a o úpravě důchodů některých
odsouzených osob.
Zkušenosti s prováděním zákona
číslo 55 z roku 1956 nás upozorňují
na některé jeho nedostatky. Uvedu několik
příkladů, které výstižně
ukazují, v jakém směru je třeba odstranit
tyto nedostatky a jak na ně oprávněně
poukazují naši pracující.
Článek třetí vládního
návrhu zákona o některých změnách
sociálního zabezpečení, jímž
se upravují starobní důchody zaměstnanců,
kteří byli podnikateli, stanoví, že
komise sociálního zabezpečení rad
ONV mohou v jednotlivých případech rozhodnout,
že sníží starobní důchod
osobám, které byly před vstupem do zaměstnaneckého
pracovního poměru osobami samostatně výdělečně
činnými, zaměstnávaly cizí
pracovní síly a jimž byl přiznán
starobní důchod před 1. lednem 1957 za dobu
důchodového zabezpečení kratší
než 20 let.
Tak na příklad bývalý továrník
Brož v Sedlčanech dostal po 10 letech pojištění
invalidní důchod 619,60 Kčs z průměrného
ročního výdělku 17.680 Kčs,
naproti tomu zemědělský lesní dělník
Arnošt Horna dostal po 32 letech pojištění
starobní důchod 400 Kčs měsíčně.
Bývalý obchodník Fišer po 6 letech pojištění
dostal 523 Kčs důchodu, kdežto dělník
Josef Rehka, pojištěný nepřetržitě
od roku 1926, dostává 406 Kčs na důchodu.
Jan Bína, bývalý živnostník po
14 letech pojištění dostává 751
Kčs, Stanislav Bílek po 9 letech pojištění
704 Kčs, bývalý obchodník Šípek
po 9letém pojištění 626 Kčs důchodu.
Naproti tomu Štěpán Pecháč, 73letý
dělník, pojištěný od r. 1926
až do letošního roku, dostává 400
Kčs měsíčně.
To je několik příkladů a jsou ještě
horší. Dokazuje to, že projednávaná
osnova tohoto zákona je spravedlivá.
Je přirozené, že naši pracující
na tyto nedostatky právem poukazovali a tímto novým
opatřením budou podobné nesrovnalosti odstraněny.
Komise sociálního zabezpečení rad
ONV mohou snížit důchody osob, které
byly významnými představiteli dřívějšího
politického a hospodářského zřízení,
a pozůstalým po těchto osobách. Toto
opatření bude naší pracující
veřejností s povděkem uvítáno.
Toto opatření platí i pro uživatele
důchodu ze sociálního zaopatření
příslušníků ozbrojených
sil. Není třeba zvlášť zdůrazňovati,
že tímto ustanovením budou postiženi bývalí
kapitalisté, vysocí byrokraté státního
aparátu předmnichovské republiky, kteří
byli vykonavateli a organisátory vykořisťování
a utlačování pracujícího lidu
a v době okupace velmi dobře spolupracovali s okupanty.
Protifašističtí bojovníci s vděčností
vítají tato nová opatření strany
a vlády v oblasti sociální politiky.
Rovněž druhý návrh zákona, jímž
se upravuji důchody některých odsouzených
osob, bude naší širokou veřejností
velmi příznivě přijat. Ve všenárodní
diskusi loňského roku naši pracující
kritisovali a poukazovali na to, že řada osob trestaných
pro protistátní činnost a jiné závažné
trestní činy, poškozující naši
republiku, používá výhod sociálního
zabezpečení. Bylo právem kritisováno,
že často vysokých důchodů dosáhly
právě ty osoby, které měly dobré
postavení, které měly dobře placené
funkce, tyto však zneužily proti zájmům
lidu.
Náš pracující lid proto uvítá
nová opatření, která vyplynou z těchto
zákonů. Morálně politická jednota
našeho lidu bude těmito novými zákony
upevněna. Nové zákony budou dobrým
nástrojem k potlačování zbytku příslušníků
nepřátelských tříd, budou nástrojem
našeho boje proti zbytkům reakce.