Potřeba odstranit nedostatky vyplývající
z daného stavu věcí vedla ÚV KSČ
k tomu, že svým usnesením ze dne 25. února
letošního roku rozhodl, ze do 1. ledna příštího
roku bude postupně rozšířen obor činnosti
Státní banky o financování a úvěrování
investic a o jejich finanční kontrolu.
Toto usnesení, které se opíralo o připomínky
přednesené v celostátní diskusi, je
tím důležitější, že
podle zásad o zvýšení efektivnosti našeho
národního hospodářství se dnes
dostává podnikům a organisacím socialistického
sektoru rozsáhlého oprávnění
disponovat finančními prostředky, které
si v provozu vytvořily, a to nejen k rozšiřování
vlastních oběžných prostředků,
nýbrž i k financování investic. Zároveň
se přenáší podstatná část
financování investic ze státního rozpočtu
na podniky.
S. předseda vlády Viliam Široký uvedl
k tomu ve svém referátu ze dne 25. února
letošního roku: "S uskutečňováním
nové organisace a se zvyšováním ekonomické
účinnosti řízení se stal samozřejmým
i požadavek, aby podniky byly financovány a finančně
kontrolovány z jednoho místa; zejména s posílením
možností o významu vlastních podnikových
investic a generálních oprav se stalo nemyslitelné,
abychom dále setrvávali při odděleném
financování provozu a investic - dvou neoddělitelných
součástí reprodukčního procesu."
Potud doslovný citát z referátu s. Širokého.
Nová metodika plánování a financování
umožňuje podnikům, aby vytvářely
vlastní zdroje, kterých budou moci používat
jak pro financování vlastních oběžných
prostředků, tak i pro financování
podnikových investic. Nutnost zajistit účinné
působení banky na efektivní využívání
těchto zdrojů, a to, že bude poskytován
úvěr jak provozní, tak i investiční,
vyžaduje rozšíření oboru činnosti
Státní banky.
Státní banka bude mít příště
komplexní pohled na národní podniky i na
jednotlivé organisace, a to nejen z hlediska hospodaření
běžného roku, nýbrž i z hlediska
perspektivního rozvoje podniků a odvětví.
Proto bude mít také větší možnost
působit účinněji na podniky, na mobilisaci
všech zdrojů národního hospodářství,
na zvyšování hospodárnosti, aktivně
spolupracovat při účasti na sestavování
plánu a pomáhat zajišťovat direktivní
úkoly plánu a jeho proporce. To současně
Státní bance umožní, aby zlepšila
svou pomoc pracujícím jakožto společenskému
vlastníku při zvyšování jejich
účasti na řízení a zhospodárňování
procesů v národním hospodářství.
Navrhovaná úprava jí dále umožní
souhrnný pohled na celou složitou problematiku využívání
a reprodukce základních fondů, tj. na geologický
průzkum, projekci, stavebně montážní
činnost, výrobu stavebních hmot a výrobu
strojírenského a technologického zařízení
pro nové kapacity.
Státní banka bude moci nyní lépe pomáhat
krajským a okresním orgánům při
řešení všech otázek souvisících
s rozvojem celého okresu, a to jak ve výrobě
a v placených službách pro obyvatelstvo, tak
i při občanské a zemědělské
výstavbě. Vždyť styk Státní
banky s krajskými a okresními orgány se po
vydání nového zákona značně
zjednoduší. Ještě lépe se bude
moci uplatnit hnutí poboček banky za rozvoj hospodářství
v celých okresech, které se rozvinulo po příkladu
poboček SBČS Kolín, Poprad a krajské
pobočky Investiční banky v Pardubicích.
Značně se též zjednoduší
styk banky s hospodářskými jednotkami a naopak.
Podniky a jejich nadřízené orgány
budou ve styku pouze s jedinou bankou. To bude zvláště
prospěšné jednotným zemědělským
družstvům, která si stěžovala na
to, že se musejí stýkat se dvěma bankami.
Kdyby nedošlo k navrženému zjednodušení,
vytvářela by se situace, že v rámci
jediného sdružení by byly podniky úvěrované
jak Investiční, tak i Státní bankou.
Pro příště odpadnou vztahy mezi oběma
bankami jak při zúčtování,
tak i při financování a úvěrování.
Rozšíření oboru činnosti Státní
banky, účelnější organizace práce
v důsledku soustředění financování
a krátkodobého i dlouhodobého úvěrování
a konečně zjednodušení řídících
a pomocných orgánů obou bank umožní
dosažení dalších úspor, a to jak
věcných na budovách a zařízeních,
tak i úspor pracovníků, při čemž
bude moci být lépe nežli dosud využíváno
kvalifikovaných pracovních sil. Tím se vytvoří
též podmínky pro lepší využití
strojů a pro zvýšení mechanisace.
Na vedení Státní banky nyní jest,
aby učinilo potřebné opatření
zejména na úseku organizace banky, organizace a
metod práce i rozdělení úkolů
a odpovědnosti na jednotlivé orgány Státní
banky. Všechna tato opatření budou provedena
v období od 1. července až d 31. prosince t.
r. Jsou nezbytná z toho důvodu, že Státní
banka po nové úpravě bude velikým
útvarem s rozsáhlou ekonomickou problematikou, který
bude klást velké nároky na kvalitu řízení
a to na všech stupních, tj. jak v ústředí,
tak i na okresních a krajských pobočkách.
Proto bude nutno organizovat řízení tak,
aby nebyla oslabena jeho konkrétnost, aby řízení
se nestalo pouhou administrativní záležitostí
a aby nebyl ztížen styk vedoucích pracovníků
nejen s pracovišti v bance, ale i s podniky. To vše
vyžaduje dobré kádrové zajištění,
k němuž náleží i politická,
ekonomická a bankovně technická výchova
pracovníků pro rozšířené
a změněné úkoly.
Rozšíření funkcí Státní
banky, jak vyplyne ze zákona, musí být provedeno
včas, tj. do 1. ledna 1959, kdy nabudou účinnosti
nová opatření v plánování
a financování. Je toho zapotřebí proto,
aby novou úpravou nebyla ani v nejmenším oslabena
činnost banky právě v období reorganizace
národního hospodářství, kdy
banka musí působit jako stabilizující
činitel.
Dále bude třeba pečovat o to, aby ve Státní
bance byla věnována zvýšená pozornost
problémům investiční výstavby
a reprodukce základních fondů. Právě
v přechodném období nesmí být
oslabena péče o tyto otázky tím, že
by pracovníci banky věnovali větší
pozornost otázkám provozu a provozního úvěru,
jak tomu bylo dosud. Do konce letošního roku bude
Státní banka provádět financování
a kontrolu investiční výstavby podle hlavních
zásad, které dosud platí pro tuto činnost.
Omezí se jenom na takové dílčí
úpravy, které by se ukázaly nezbytnými.
Je však záhodno, aby pracovníci banky se studiem
i praktickým poznáním obeznámili s
otázkami reprodukce základních fondů
i s hlavními zásadami dosavadního systému
financování a kontroly. Na jejich pomoc bude nutno
organizovat rozličné formy školení.
Provádění organizačních změn
nesmí nijak narušit plynulost, přesnost a kvalitu
bankovní činnosti v letošním roce, a
to jak při zúčtování a pokladní
službě, tak zejména při aktivním
působení na plnění plánu r.
1958, především v jeho kvantitativních
ukazatelích, a na odhalování a využívání
rezerv v našem hospodářství.
Kromě toho se musí jak Státní banka,
tak i Investiční banka správně zhostit
i zvláštních úkolů letošního
roku, zejména svých úkolů při
zajišťování plynulého přechodu
na novou organizaci průmyslu, stavebnictví a některých
jiných odvětví, i při sestavování
mobilizačních plánů na rok 1959 a
1960 podle nových zásad plánování
a financování.
Nadřízené orgány i příslušné
pobočky Státní banky budou informovat hospodářské
i rozpočtové a společenské organizace
o způsobu a podmínkách soustředění
úvěrů a účtů. Celé
úvěrové, finanční, zúčtovací
a pokladní spojení každé organizace
bude zpravidla soustředěno u té pobočky
Státní banky, v jejímž obvodě
je sídlo organizace. Na rozdíl od praxe Investiční
banky uplatní tedy Státní banka i pro vedení
účtů a ostatní svou činnost
v oblasti financování a úvěrování
investiční výstavby zásadu decentralizace
agendy do okresních poboček. Věcnou kontrolu
staveb bude na rozdíl od dosavadního stavu provádět
zásadně ta pobočka, v jejímž
obvodu působnosti je sídlo investora.
Zdárné provedení úkolů vyplývajících
ze zákona bude prověrkou politických, ekonomických
a organizačních schopností pracovníků
banky, zejména pak pracovníků vedoucích.
Půjde nyní o to, aby důkladně a tvůrčím
způsobem ovládli podstatu nových opatření,
zvláště dlouhodobého úvěru
a jeho vztahu ke krátkodobému úvěru.
Je nutno uvítat, že vedení Státní
banky přistupuje ke školení svých pracovníků
na tomto úseku. Např. na Slovensku seznámili
již ředitele poboček a vybrané pracovníky
krajských poboček Státní banky se
zásadami financování a úvěrování
investiční výstavby na zvláštním
školení, které bylo uspořádáno
na Zochově chatě u Modré.
Jestliže všichni pracovníci Státní
banky správně pochopí nové úkoly,
nebude problémem rozvinutí jejich iniciativy, bez
níž by Státní banka nemohla dosáhnout
vyšší úrovně plnění
ekonomických úkolů. Bude třeba, aby
pracovníci banky byli s to pomáhat podnikům
už ve III. a IV. čtvrtletí letošního
roku při sestavování plánů
na r. 1959 podle nových zásad.
Předložená osnova zákona umožní,
aby Státní banka mohla účinněji
působit na vývoj organizací, zejména
z hlediska perspektivního vývoje celých odvětví
a oblastí, tj. jak na potřebu oběžných
a základních fondů a jejich využití,
tak i na tvorbu a efektivní využití zdrojů,
kterých hospodářské organizace mohou
používat k financování oběžných
prostředků i základních fondů.
To umožní prohloubení činnosti Státní
banky také jako důležitého orgánu
společenské kontroly.
Provedením předloženého zákona
nevzniknou nároky na státní rozpočet.
Naopak lze očekávat, že spíše dojde
k snížení nákladů v důsledku
zhospodárnění administrativy, které
se projeví navrhovanou úpravou.
Rozpočtový a hospodářský výbor
Národního shromáždění
projednal podrobně předloženou osnovu zákona
a doporučuje ji plénu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo:
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, pristúpime teda k
hlasovaniu. Ak Národné zhromaždenie nebude
nič namietať, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu odrazu podľa predloženej zprávy
výboru rozpočtového a hospodárskeho.
Sú proti tomuto postupu voľajaké námietky?
(Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o rozšírení odboru činnosti
Štátnej banky československej v znení
zprávy výboru rozpočtového a hospodárskeho,
nech zdvihne ruku? (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o rozšírení odboru činnosti
Štátnej banky československej.
Tým sme prerokovali štvrtý bod dnešného
poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu piateho bodu dnešného
poriadku, ktorým je
5. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu
návrhu zákona, ktorým sa mení zákon
č. 184/1950 Zb., o vydávaní časopisov
a o Sväze československých novinárov
(tlač 237).
Zpravodajcom je poslanec Lörincz, dávam mu
slovo.
Zpravodajca posl. Lörincz: Vážené
Národné zhromaždenie!
V § 8 zákona číslo 184 zo dňa
20. decembra 1950 sa hovorí, že Sväzu československých
novinárov, ktorý združuje všetkých
novinárov z povolania sa ukladá zabezpečovať
riadne plnenie povinností novinárov. Ďalej
sa dodáva, že ako novinár z povolania môže
byť činný iba ten, kto bol prijatý za
člena Sväzu československých novinárov.
K tomuto zákonu vydal minister informácií
a osvety nariadenie - organizačný štatút
Sväzu československých novinárov. V
§ 1 tohto štatútu sa konštatuje, že
Sväz československých novinárov združuje
československých novinárov z povolania. §
2 tohto organizačného štatútu rozvádza
úlohy Sväzu československých novinárov.
Podľa tohto paragrafu úlohou Sväzu československých
novinárov je zabezpečiť, aby novinári
spolupôsobili tvorivou činnosťou v časopisoch,
tlačovom, rozhlasovom a obrazovom zpravodajstve pri organizovaní
budovateľského úsilia československého
ľudu a v jeho boji za mier, spolupracovali na jeho výchove
k socializmu a vytvárali z tlače bojový nástroj
na presadzovanie vôle pracujúceho ľudu. Pri
plnení tejto úlohy dáva sa Sväzu československých
novinárov za povinnosť starať sa najmä o
pravdivé, spoľahlivé a pohotové zpravodajstvo,
dbať o vytvorenie vhodných podmienok pre riadne vykonávanie
novinárskej činnosti, starať sa o trvalý
rast ideovej a odbornej úrovne členov Sväzu,
starať sa, aby členovia Sväzu riadne a svedomite
plnili ostatné povinnosti ľudovodemokratického
novinára, uľahčovať členom Sväzu
stály styk s pracujúcimi a zastupovať členov
v styku so zahraničnými novinárskymi organizáciami.
Vplyvom ustavičného vývoja a na základe
niekoľkoročných skúseností, v
zásade, ktorú vyslovil Ústredný výbor
Komunistickej strany Československa ústami svojho
prvého tajomníka s. Antonína Novotného
na II. sjazde Sväzu československých novinárov,
prijal II. sjazd československých novinárov
nový organizačný štatút, v ktorom
sa jasne charakterizuje Sväz československých
novinárov ako tvorivá, ideová, dobrovoľná
organizácia československých novinárov.
Sväz československých novinárov zaradil
sa takto medzi ostatné ideové organizácie,
akými sú napríklad Sväz československých
spisovateľov, Sväz výtvarníkov a iné
ideové organizácie, a nadobúda tak charakter
dobrovoľnej organizácie, na ktorú sa vzťahuje
zákon číslo 68/1951 Zb. o dobrovoľných
organizáciách a zhromaždeniach. Logickým
dôsledkom tejto skutočnosti je návrh na zrušenie
doterajšieho ustanovenia citovaného § 8 zák.
číslo 184/1950 Zb., podľa ktorého Sväz
československých novinárov má právnu
povahu niekdajšej verejnoprávnej korporácie.
Ak teda Národné zhromaždenie Republiky Československej
príjme vládny návrh zákona, ktorým
sa mení zákon č. 184/1950 Zb. o vydávaní
časopisov a o Sväze Československých
novinárov, stane sa Sväz československých
novinárov dobrovoľnou organizáciou a vylúči
sa pritom podmienka, ktorá sa podľa niekoľkoročných
skúseností ukázala neúnosná,
že totiž každý redaktor, každý
novinár mal povinnosť byť členom Sväzu
československých novinárov. Sväz československých
novinárov si od tejto skutočnosti sľubuje najmä
to, že skvalitní svoju členskú základňu,
že členmi Sväzu československých
novinárov budú skutočne iba tí novinári,
ktorí nielen že sú činní v redakciách,
ale prejavia vrelý a hlboký záujem stať
sa členmi ideovej a tvorivej organizácie - Sväzu
československých novinárov. Sväz československých
novinárov podopiera toto svoje presvedčenie aj listom
Ústredného výboru Komunistickej strany Československa
druhému sjazdu československých novinárov,
v ktorom sa hovorí: "Skúsenosti ukazujú,
že je žiadúce, aby Sväz československých
novinárov rozvíjal bohatý ideový život
novinárov, aby zaujal kritický postoj k ich práci,
aby sa dôslednejšie usiloval o to, aby v radoch novinárov
boli iba ideovo a morálne vysoko vyspelí, uvedomelí
a nadaní jednotlivci. Sväz československých
novinárov bude musieť zvýšiť ako
ideovú, tak aj organizačnú úroveň
svojej práce."
Týmto požiadavkám nielenže bude plne zodpovedať
nový obsah Sväzu československých novinárov
ako tvorivej a dobrovoľnej organizácie novinárov,
ale opätovne sa nadviaže na slávne tradície
histórie nášho robotníckeho hnutia.
Treba si len spomenúť, že v priebehu bojov za
uskutočnenie marx-leninských myšlienok od začiatku
až po naše oslobodenie činnosť našich
funkcionárov, od najmenšieho až k najvyššiemu,
bola vždy nerozlučne spojená s novinárskou
činnosťou, a to na základe takej dobrovoľnosti,
ktorá bola samozrejmosťou. Takto vytvárali
jednoduchí robkori, dedinskí i fabrickí funkcionári
strany, odborov a mládeže, svojimi príspevkami
takú sieť prispievateľov robotníckej tlače,
ktorá promptne informovala a upovedomovala redakcie straníckych
a odborových orgánov o situácii, nálade,
potrebe a požiadavkách más. Za týchto
okolností prirodzene naše noviny a časopisy
na jednej strane mohli bleskurýchlo a správne reagovať
na udalosti domáce i zahraničné a na druhej
strane voči hnutiu a masám bez nesnází
mohli plniť svoje poslanie v duchu leninských zásad,
mohli byť informátorom, vychovávateľom
a hlavne organizátorom akcií nielen straníckych
organizácií, ale i širokých ľudových
más, či už išlo o štrajky, protestné
akcie, alebo oslavy pamätných dní robotníckeho
hnutia. Prirodzene táto činnosť našich
tlačových orgánov mohla byť úspešná
iba za jedného predpokladu, že naši redaktori
neboli a necítili sa iba profesionálnymi eskamotérmi
pera, ale cítili sa a boli vysoko aktívnymi funkcionármi
straníckymi a odborovými. Táto nerozlučná
a samozrejmá spätosť novinárskej a funkcionárskej
činnosti robotníckeho a komunistického redaktora
bola v našom hnutí javom všeobecným. Treba
si len spomenúť na činnosť Ladislava Zápotockého,
na žiarivý príklad a vzor Júliusa Fučíka
a nie v poslednom rade na prácu súdruha Klementa
Gottwalda, ktorý práve počas svojej činnosti
na Slovensku bol stelesnením takéhoto straníckeho
funkcionára a novinára.