Protože z hlediska života a existence států
různého zákonodárství není
možno vyloučiti případy, které
způsobují dvojí státní občanství,
je nutno hledat způsob jejich nejvhodnějšího
řešení. Jistě, že nejsnáze,
nejlépe a nejdokonaleji se vyřeší ve
vztazích dvou spřátelených států.
Proto vláda Sovětského svazu dala podnět
ke smluvnímu vyřešení této otázky,
při čemž vycházela ze své deklarace
z 30. října 1956, ve snaze odstranit nejmenší
možnosti nedorozumění, které by mohly
vzniknout z existence dvojího státního občanství.
K případům dvojího státního
občanství československých a sovětských
příslušníků docházelo
nejčastěji tehdy, když sovětské
státní občanky uzavřely sňatek
s československým občanem před 24.
červnem 1947. Podle československých předpisů
platných před tímto datem nabývala
cizinka sňatkem s československým občanem
naše státní občanství. A protože
podle sovětských předpisů uzavření
sňatku nemělo vliv na její dosavadní
státní občanství, zachovala si nadále
občanství sovětské. Toto jsou nejčastější
případy s naší československé
strany. Některé osoby, které budou přicházet
v úvahu na území Sovětského
svazu, mohou být z kategorie těchto případů:
1. Vystěhovalci z doby první republiky, kteří
získali sovětské státní občanství
a československého dosud nepozbyli.
2. Mohou to být českoslovenští občané
trvale žijící v Sovětském svazu,
kteří získali naturalizací sovětské
státní občanství. Dále to mohou
být ruští emigranti, kteří získali
u nás státní občanství za prvé
republiky a nyní jsou na území Sovětského
svazu. Dále to mohou být zajatí příslušníci
vojsk tak zvaného Slovenského státu, kteří
zůstali v Sovětském svazu a ne se oženili,
dále některé případy z optování
na Zakarpatské Ukrajině a zejména pak československé
občanky, které se provdaly po 24. červnu
1947 a přijaly na území Sovětského
svazu sovětské občanství.
Na území Československé republiky
to budou dále tyto osoby: Manželky sovětských
státních příslušníků,
kterým bylo na jejich žádost ponecháno
československé státní občanství,
a děti těchto manželství. Dále
osoby, kterým bylo uděleno státní
občanství podle ústavního zákona
č. 74/1946 Sb., o udělení státního
občanství krajanům vracejícím
se do vlasti. Celkový počet případů
dvojobčanství u nás ve vztahu k Sovětskému
svazu je přes 12.000 osob. Z rozdílností
ustanovení právních řádů
mohou dále vzniknout i nyní několikerým
způsobem dvojí státní občanství
narozených dětí. V ČSR bylo doposud
právě tak jako ve vztahu k jiným státům
na takovéto případy aplikováno ustanovení
§ 50, zák. č. 41/48 Sb., podle něhož
v případě, že je někdo v rozhodující
době státním občanem československým
a hledí-li na něho jako na svého příslušníka
také jiný stát, rozhoduje státní
občanství československé. S ohledem
na toto zákonné ustanovení je nutno tyto
osoby pro obor československého právního
řádu pokládat za československé
občany. Otázka dvojího občanství
je zjevem neuspokojivým a zvláště ve
vztazích spřátelených států
zjevem nevítaným. Prakticky může také
znamenat, zejména u případu nabytí
občanství obou států narozením,
že by oba státy mohly vyžadovat od takové
osoby plnění určitých povinností,
na příklad branné povinnosti.
Úmluva má celkem 10 článků.
Článek první říká, že
osoby, které obě smluvní strany považují
na základě svého zákonodárství
za své občany, si mohou podle této úmluvy
zvolit státní občanství jedné
nebo druhé smluvní strany. Znamená to, že
ba jednoho státního občanství je na
základě naprosté dobrovolnosti.
Článek druhý jedná, kde a v jaké
lhůtě je třeba podat prohlášení
o zvolení státního občanství.
Článek třetí vysvětluje, kdo
je oprávněn podávat prohlášení.
Článek čtvrtý a pátý velmi obsáhle řeší státní občanství nezletilých dětí.
Ve článku šestém se zavazují obě strany, že si vymění ve stanovené lhůtě seznamy osob, které si podle této úmluvy zvolily jejich státní občanství.
Článek sedmý určuje, jak se bude postupovat
u osob, které si prohlášení v příslušné
lhůtě podají. Dále pak vysvětluje,
že osoby, které si prohlášení o
zvolení státního občanství
nepodají ve stanovené lhůtě, budou
automaticky považovány výhradně za občany
té smluvní strany, na jejímž území
žijí. Dále je zde ujednání, jak
budou posuzovány osoby, které prohlášení
nepodají a žijí na území třetího
státu.
Článek osmý stanoví, že osoby,
které budou žít na území jedné
smluvní strany potom, kdy si zvolily podle této
úmluvy státní občanství druhé
smluvní strany, budou v postavení cizinců.
Článek devátý praví, že
prohlášení o československém
i sovětském státním občanství
podle této úmluvy nepodléhají žádným
poplatkům. Závěrečný článek
desátý ukládá oběma smluvním
stranám, aby obsah této úmluvy byl uveřejněn
v periodickém tisku obou stran, jakmile vstoupí
v účinnost. Současně je v tomto článku
dohodnuto, že úmluva vstoupí v účinnost
výměnou ratifikačních listin v Moskvě
a že bude vyhotovena v jazyce českém a ruském,
při čemž obě znění mají
stejnou platnost.
Se sovětské strany byla úmluva projednána
při jarním zasedání, kde byla taktéž
dne 28. března presidiem Nejvyššího sovětu
schválena.
Po převzetí úlohy zpravodaje k této
úmluvě vyhledal a navštívil jsem některé
občany, jichž se projednávaná smlouva
bude týkat.
Po veškerém tomto posuzování z hlediska
účelnosti získal jsem názor, že
úmluva je oběma stranám prospěšná,
neboť pomáhá odstranit potíže,
které jsou ve světě všeobecné.
Sjednání projednávané úmluvy
je umožněno v důsledku dobré přátelské
spolupráce Československé republiky a Sovětského
svazu. Úmluva přináší výhody,
které si mohou poskytnout jen dva spřátelené
státy.
Úmluva byla projednána v zahraničním
výboru dne 28. ledna 1958 a ve výboru ústavně-právním
dne 27. února 1958. Oba výbory po svém projednání
doporučují plénu Národního
shromáždění ke schválení
následující usnesení:
"Národní shromáždění
Republiky československé souhlasí s úmluvou
mezi Československou republikou a Svazem sovětských
socialistických republik o úpravě státního
občanství osob s dvojím občanstvím,
podepsanou v Praze dne 5. října 1957. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo o slovo? (Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí, přistoupíme
tedy k hlasování a to podle předložené
výborové zprávy.
Souhlasíte s tímto způsobem hlasování?
(Souhlas.)
Nikdo nemá námitek.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní
shromáždění Republiky československé
vyslovilo souhlas s Úmluvou mezi Československou
republikou a Svazem sovětských socialistických
republik o úpravě státního občanství
osob s dvojím občanstvím, podepsanou v Praze
dne 5. října 1957, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo s touto Úmluvou svůj jednomyslný
souhlas.
Tím jsme též projednali třetí
bod schváleného pořadu.
Budeme nyní projednávat čtvrtý bod
denního poradu, kterým je.
4. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Konsulární
úmluva mezi Československou republikou a Svazem
sovětských socialistických republik, podepsaná
v Praze dne 5. října 1957 (tisk 228).
Zpravodajem je posl. Fleyberk, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fleyberk: Soudružky a soudruzi!
Dne 5. X. 1957 byla podepsána v Praze nová Konsulární
úmluva mezi ČSR a SSSR.
Nahrazuje se jí dosud užívaná konsulární
úmluva mezi oběma státy uzavřená
dne 16. XI. 1936.
Uvedená úmluva upravovala současně
i některé otázky právní pomoci.
Druhá světová válka a hlavně
poválečný vývoj vztahů mezi
ČSR a SSSR ukázaly, že tato více než
20 let stará dohoda současným poměrům
a perspektivě dalšího prohlubování
přátelství a spolupráce nevyhovuje.
Zatím co otázky právní pomoci budou
napříště řešeny novou smlouvou
o právní pomoci ve věcech občanských,
rodinných a trestních, podepsanou dne 31. srpna
1957 v Moskvě, rozsáhlá a stále rostoucí
konsulární agenda se upravuje novou konsulární
úmluvou, předkládanou ke schválení.
Současný stav je takový, že Sovětský
svaz má u nás generální konsulát
v Bratislavě a konsulární oddělení
u svého velvyslanectví v Praze. My máme v
Sovětském svazu zatím pouze konsulární
oddělení u našeho velvyslanectví v Moskvě
a připravujeme zřízení konsulátu.
Tato opatření se ukazují jako nutná,
vždyť jen na úseku obchodních styků
bylo dosaženo takového rozsahu, že obrat zahraničního
obchodu v roce 1956 dosáhl již 5.892 mil. Kčs
a v roce 1957 6.553 mil. Kčs, což je téměř
1/3 obratu zahraničního obchodu celkem a má
nesporně tendenci dále vzestupnou.
Smlouva má celkem čtyři části.
Prvá část obsahuje ustanovení o zřizování
konsulátů, vysílání a přijímání
konsulů, v druhé části se hovoří
o právech, výsadách a výhodách
konsulů a konsulárních pracovníků,
třetí část stanoví obsah služební
činnosti konsulů a ve čtvrté, závěrečné
části, jsou obsažena ustanovení o ratifikaci
nové smlouvy, zrušení staré úmluvy
z roku 1953 a o době platnosti smlouvy. Úmluva se
uzavírá na dobu pěti let. Zůstane
však v platnosti vždy dalších pět
let, nebude-li jednou ze smluvních stran ve stanovené
lhůtě před uplynutím právě
probíhajícího pětiletí vypovězena.
Konsulární smlouva odpovídá plně
současným i pravděpodobným perspektivním
potřebám našich vzájemných styků.
Je smlouvou uzavřenou mezi dvěma upřímnými
přáteli na zásadě absolutní
rovnoprávnosti obou partnerů a zajišťuje
ve vzájemném styku jednoduchost a operativnost při
řešení všech konsulárních
otázek.
Svým významem je nesporně dalším
přínosem pro upevnění přátelství
mezi národy obou zemí.
Zahraniční výbor návrh smlouvy ve
své schůzi ze dne 11. t. m. projednal a usnesl se
doporučit Národnímu shromáždění
ke schválení toto usnesení:
"Národní shromáždění
Republiky československé souhlasí s Konsulární
úmluvou mezi ČSR a SSSR, podepsanou v Praze dne
5. října 1957." (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
tedy k hlasování a to podle předložené
výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní
shromáždění Republiky československé
vyslovilo souhlas s Konsulární úmluvou mezi
Československou republikou a Svazem sovětských
socialistických republiky, podepsanou v Praze dne 5. října
1957, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo s touto Konsulární úmluvou svůj
jednomyslný souhlas.
Dalším bodem pořadu je
5. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje branný zákon
č. 92/1949 Sb. (tisk 226).
Zpravodajem je posl. Bubník. Prosím, aby
se ujal slova.
Zpravodaj posl. Bubník: Vážená
sněmovno, soudružky a soudruzi!
Vláda Československé republiky předkládá
NS novelisaci branného zákona, který byl
naším zákonodárným sborem schválen
dne 23. dubna 1949. Původní zákon má
85 paragrafů a vešel v platnost 1. října
v témže roce. Má 5 částí
a dělí se na 6 oddílů. Byly v něm
již zakotveny výsledky únorového vítězství
pracujícího lidu nad reakcí.
Branný zákon vyjádřil právní
formou postavení armády, důsledně
odpovídající požadavkům národní
a demokratické revoluce ve stádiu jejího
přerůstání v revoluci socialistickou.
Přiostřování mezinárodního
napětí v letech 1949-1953 si vynutilo některá
opatření, která se uchylovala od ustanovení
branného zákona. Tato opatření byla
zakotvena v připravované osnově zákona
o všeobecné vojenské povinnosti, která
uvažovala o podstatném rozšíření
požadavků kladených na občany.
Od projednávání této osnovy bylo tehdy
upuštěno v důsledku zmírnění
mezinárodního napětí, jehož bylo
dosaženo díky důsledné mírumilovné
politice Sovětského svazu. Linie XX. sjezdu KSSS
a celostátní konference KSČ v roce 1956 pak
ukázaly, že otázky zabezpečení
obranyschopnosti socialistické země nutno řešit
v souvislosti s celým systémem politické
a ekonomické výstavby státu. Proto nejdou
zásady novelisace branného zákona po linii
zvyšování povinností občanů.
Přesto však zákon schválený NS
před 9 lety nevyhovuje dnešní situaci a je
třeba v něm provést některé
změny.
Za prvé se jeví nutnost provést zásadní
změnu již v úvodním ustanovení
zákona, které formuluje úkoly ozbrojených
sil. Charakter a poslání ozbrojené moci záleží
na tom, jakých třídních sil je tato
nástrojem. V roce 1949 zakotvil branný zákon
dovršení zápasu o důsledně národní
a demokratický charakter armády.
Stanovil, že československý lid buduje brannou
moc společnou Čechům a Slovákům
k ochraně vymožeností národní
a demokratické revoluce. Tato formulace dnes již neodpovídá
stadiu revoluce v naší zemi. Od té doby prochází
armáda spolu s pracujícím lidem v naší
vlasti procesem socialistických přeměn. Navrhuje
se proto novelisovat znění zákona tak, že
československý lid "buduje ozbrojené
síly společné Čechů a Slováků
a příslušníků ostatních
národností k obraně svobody a nezávislosti
Československé republiky i k ochraně lidově
demokratického zřízení a výstavby
socialismu".
Zabezpečení obrany společného lidově
demokratického státu všemi občany vyžaduje,
aby útvary ozbrojených sil byly doplňovány
bez rozdílu národnosti. Vytváření
národnostních jednotek by bylo neúnosné
z hlediska společné odpovědnosti za státní
nezávislost a socialistické vymoženosti našeho
lidu. Navrhuje se proto stanovit zákonem zásadu
doplňování útvarů ozbrojených
sil bez rozdílu národností. Tento princip
se uplatňuje sice již od roku 1945. nebyl však
dosud správně zakotven.
Vývoj mezinárodní a vnitropolitické
situace po roce 1948 si vyžádal provést pro
plnění vnitřního poslání
ozbrojených sil některá organisační
opatření. Byla vytvořena vojska ministerstva
vnitra, pohraniční stráž, vnitřní
stráž a vojsko civilní obrany. Vzhledem k tomu,
že jde o složky ozbrojených sil doplňované
na základě branného zákona, projevila
se nutnost zákon v tomto směru novelisaci rozšířit.
V novele zákona se dále navrhuje vyjádřit
zásadu, ze služebním jazykem v ozbrojených
silách je jazyk český a slovenský.
Protože však v ozbrojených silách slouží
i příslušníci jiných národností,
jeví se potřeba stanovit, že ve styku s mužstvem
neznalým služebního jazyka lze použít
též jeho mateřštiny. To odpovídá
zásadám naší národnostní
politiky. Jde o první kodifikaci této zásady
a jejím cílem je vyloučit tendence prosazování
češtiny jako jediného služebního
jazyka. Ustanovení o služebním jazyce nebrání
tomu, aby v nutných případech, např.
při používání volacích
znaků, hesel a podobně bylo používáno
k zabránění nedorozumění jen
nařízeného znění.
Dále se navrhuje zakotvit v novele branného zákona
některá opatření. která si
vynutil vývoj a která se v ozbrojených silách
již prakticky uskutečňují. Jeví
se nutnost uzákonit současný systém
doplňování ozbrojených sil, který
vyžaduje rozšíření pojmu "odvodní
povinnost" na povinnost dostavit se k zápisu a k odvodu,
dále zrušení odvodních tříd
a konečně rozšíření pravomoci
odvolacích komisí o právo odročit
odvod nejvýše však na dobu tří
let a přenést na ně úplně právo
rozhodovat o přezkoušení odvodního řízení
a o určení branců k náhradní
službě.
Důvodem k tomu je, že dřívější
způsob doplňování formou odvodního
soupisu a odvodu se neosvědčil. Odvodní soupis
se konal bez zjištění zdravotního stavu.
Odvod byl prováděn 6-8 měsíců
před nástupem vojenské služby a výběr
branců pro jednotlivé útvary druhů
vojsk a pro vojenské školy se prováděl
až po odvodu. Branci nastupovali k útvarům
jednotlivě bez lékařské prohlídky.
To mělo za následek nemožnost léčit
nemocné brance v době od soupisu do odvodu. Do vojenské
služby nastupovala část zdravotně nevyhovující
a pro druhy vojsk a služeb jakož i do vojenských
útvarů byly mnohdy vybíráni branci,
kteří svými osobními, tělesnými
a odbornými i politickými hodnotami plně
nevyhovovali.
Podle nové úpravy, která se již v praxi
osvědčila, se zápis stává součástí
odvodního řízení. Jeho účelem
je založit evidenci branců, předběžně
je roztřídit na základě zdravotního
stavu, vzdělání a předvojenské
výchovy, provést opatření, aby byl
zlepšen jejich zdravotní stav, a zajistit jejich další
účast na předvojenské výchově.
Ze skutečnosti, že zápis je součástí
odvodního řízení, vyplývá
i snížení věkové hranice pro
vznik odvodní povinnosti na první leden roku, v
němž dovrší 18 let, tj. věk, ve
kterém branci dosud vznikla povinnost přihlásit
se k odvodnímu soupisu.
Vlastní způsob provádění odvodů,
které se nyní konají zpravidla měsíc
před nástupem základní služby,
byl doplněn ustanovením o odročení
odvodu ze zdravotních i jiných důvodů.
Dále návrh novelisace obsahuje snížení
věkové hranice pro určení k náhradní
službě ze zákona ze 32 na 30 let, věkovou
hranici pro povolení odkladu základní nebo
náhradní služby ze 24 a 22 let, věkovou
hranici pro možnost prominutí náhradní
služby ze 40 na 30 let.