Například o zdravotnictví v NPT. Přitom
členové komisí konstatovali, a to zcela shodně,
že o zdraví vězňů je v plné
míře postaráno. Táborové ošetřovny
byly shledány čisté, v pořádku
a dobře zásobené běžnými
léčivy, při čemž ovšem v
případě potřeby se vězňům
poskytne jakékoliv léčení, které
jejich zdravotní stav vyžaduje.
Dále se komise zajímaly o zaměstnání
vězňů a jejich výdělky. Pokud
jde o zaměstnání vězňů,
mají NPT ve svém průměru potíže
s obstaráváním pracovních příležitostí
pro odsouzené. Přitom komise soudí, že
tato věc má prvořadý význam,
jednak proto, že účelná práce
má velký význam pro převýchovu
odsouzených a jednak proto, že vězňové
platí za svůj pobyt v NPT a z výchovného
hlediska je lepší, aby do občanského
života odcházeli s úsporami než s dluhy
za pobyt v NPT. Zvláštním problémem
je otázka zaměstnání vězňů,
kteří mají rodiny, o které se musí
starat.
Nedostatky v zaměstnání vězňů
mají zejména tento charakter: jednak tam, kde vězňové
pracují ve stavebnictví, byly zjištěny
značné nedostatky v organisaci práce, zejména
v Ústí nad Labem, jednak souvisí nedostatky
s tím, že práce je sezónní, jako
např. v zemědělství, a značným
nedostatkem je to, jde-li o práci, která nevyžaduje
zvláštní duševní námahy,
jako je např. draní peří, lepení
sáčků, nebo způsob zaměstnání
mladistvých v Zámrsku.
Nepoměrně lepší situace po stránce
zaměstnání je tam, kde mají vězňové
svou stálou účelnou práci, jako v
hornictví (Jáchymov), nebo kde pracují na
zakázkách pro závody. Přitom příklad
z nápravně pracovního tábora ze Senice
u Dan. Bystrice ukazuje, že i ve stavebnictví lze
při dobré organisaci práce dosáhnout
dobrých pracovních výsledků.
V tomto směru podle názoru komise pro Slovensko
měla by se řešit situace v NPT Ilava, protože
tam jsou prostory, které by mohly sloužit jako provozovny,
zabrány Výkupním podnikem pro sklady a dosud
nebylo možno dosáhnout jejich vyklizení.
Určité nedostatky se jeví také v rozdělování
výdělků vězňů. Podle
názoru obou komisí je třeba, aby především
byly uspokojovány alimentační nároky
členů vězňovy rodiny, pak teprve aby
byly prováděny další srážky
za pobyt, úložné a kapesné. Mělo
by být též přihlíženo k
tomu, aby kapesné nebylo příliš vysoké,
protože v řadě případů
přesahuje značně možnosti osobní
útraty kteréhokoliv průměrného
pracovníka v normálním životě.
Dále by mělo být přihlíženo
k tomu, aby odsouzení otcové rodin byli zařazováni
do práce pokud možno přednostně a také
pokud to jejich zdravotní stav dovolí, dáváni
do těch táborů, které potíže
s obstaráváním práce nemají.
Rovněž komise dospěly k závěru,
že těm odsouzeným, kteří zrovna
nepracují, protože jsou např. v nemocnici,
mělo by být poskytováno určité
kapesné, protože je lepší, zadluží-li
se odsouzený vůči vedení NPT, než
má-li dluh u svého spoluvězně, protože
to pak vede k tomu, že dlužník musí věřiteli
prokazovat různé úsluhy a podobně.
Další vážnou otázkou, na kterou
obě komise upozornily, je samotná diferenciace vězňů.
Členové obou komisí se shodli na tom, že
mezi odsouzenými by měla být prováděna
podrobnější diferenciace než je tomu dosud.
Tak by měli být od sebe rozdělováni
odsouzení, kteří jsou trestáni poprvé,
a recidivisté, dále by měli být odsouzení
oddělování alespoň přiměřeně
podle věku, podle druhu trestných činů,
kterých se dopustili a podobně. Je sice pravda,
že pracovní proces pak někdy diferenciaci narušuje
nebo i znemožňuje, zde však by se mělo
uvážit, co je přednější,
zda účely převýchovy či hospodářské
výsledky práce vězněných.
Pokud se týká otázky převýchovy
- v tomto směru jsou dosud značné nedostatky.
Členové obou komisí zjistili, že kvalita
výchovné práce v jednotlivých NPT
je různá. Vcelku se dá říci,
že tu záleží na kádrech příslušníků
ministerstva vnitra, kteří sice všude mají
tu nejlepší snahu dělat převýchovnou
práci co nejlépe, ovšem namnoze jim chybí
nejen speciální, ale i základní pedagogické
znalosti, kterých je při této činnosti
nezbytně třeba.
Opatření ministerstva vnitra, že část
příslušníků ministerstva vnitra
byla oddělena od ostrahy a dán jí úkol
zabývat se zvlášť výchovnou práci,
nedala se pro krátkou dobu zatím plně zhodnotit,
dá se však předpokládat, že toto
opatření bude znamenat krok kupředu.
V některých NPT jako např. ve Valdicích
byl zjištěn velký zájem o odběr
tisku a mnoho vězňů zde také složilo
různé odborné zkoušky. Jinde, jako např.
na Mírově, byl zaznamenán velký počet
vypůjčených knih, naproti tomu však
tam, kde by to bylo nejvíce třeba, nečtou
vězňové téměř nic.
Bylo by také třeba též daleko lépe
využívat politickovýchovných světnic
a jistě by nemálo přispělo, kdyby
pro výchovnou práci mohli býti přijati
kvalifikovaní pedagogové.
Tuto otázku by ovšem bylo nutno řešit
v souvislosti s otázkou jejich platů a mzdovými
fondy. Poslanci též přišli s námětem,
aby vedení tábora více využívalo
styku se složkami strany, Národní fronty a
odborů a aby soudruzi z občanského života
přednášeli v NPT na různá politická
i jiná témata.
Je sice pravda, že náčelníci NPT jsou
k této praxi vedeni, ovšem málo těchto
možností využívají, protože
mnozí se obávají po některých
zkušenostech, že by se mohlo stát, že referent
bude rafinovanými otázkami vězňů
zesměšněn a že by tak účel
přednášky nebyl splněn.
Poslanci také konstatovali, že výchovné
práci velmi prospívá přímé
a otevřené jednání ze strany příslušníků
ministerstva vnitra vůči odsouzeným. Je ovšem
třeba, aby vedení NPT vyřizovalo včas
všechny žádosti vězňů a
o vyřízení ať kladném nebo záporném
odsouzené informovalo. V tomto ohledu, poněvadž
vyřízení nezávisí vždy
na vedení NPT, by bylo třeba, aby všechny úřady
a orgány tyto záležitosti vyřizovaly
urychleně, zejména pokud jde o instituci podmínečného
propuštění po odpykání poloviny
trestu, která byla zavedena novým trestním
řádem, bude třeba, aby soudy tyto žádosti
vyřizovaly v rozumných lhůtách. Stává
se totiž, že žádosti o podmíněné
propuštění zůstávají půl
roku i déle ležet nevyřízeny.
Zvláštní řešení bude třeba
pro nápravně pracovní tábory, kde
jsou umístěni mladiství. Komise došla
k závěru, že bude třeba posílit
a zvýšit pedagogickou převýchovu těchto
provinilců. Přitom jsou tu ovšem též
potíže objektivní, jako to, že pro tento
NPT platí stejný vězeňský řád
jako pro ostatní NPT, že je tu velmi špatné
pracovní prostředí - dílny jsou umístěny
v bývalých stájích, slévárna
je bez ventilace a pracovní proces je tak jednoduchý,
že vězně duševně nijak nezaměstnává
a přitom závod Agrostroj v Roudnici, pro který
tito pracují, dohání často plán
na jejich úkor.
Všechny tyto okolnosti nemohou přispívat k
vytvoření návyku záliby v účelné
práci, naopak, živly práce se štítící
jsou tu ve svém negativním poměru k práci
samotnou prací utvrzovány.
Bylo by třeba dát těmto mladistvým
možnost vyučit se nějakému řemeslu,
případně dát jim možnost, aby
se řemeslu, kterému se začnou učit
v NPT, mohli doučit v některém závodě,
i když by přitom mohli být pod dalším
nenápadným dozorem. Výchovnému procesu
by též prospělo - a to souvisí s nutností
speciálního kázeňského řádu
- kdyby odsouzení v tomto NPT nemuseli nosit běžný
trestanecký úbor, nýbrž např.
montérky, kdyby se jim dostávalo za dobrou práci
a chování odměn, které mají
pro mladistvé často větší význam
než odměna finanční, jako např.
výlet na fotbal a podobně.
Pokud se této formy odměny na zkoušku použilo,
měla velmi dobrý výsledek.
Doučování těchto mladistvých
v nějakém závodě, o kterém
byla zmínka, souvisí s všeobecným problémem
umísťování propuštěných
vězňů ze všech NPT do normálního
pracovního procesu. Stává se totiž,
že převýchova v NPT, která je zaměřena
k tomu, že odpykáním trestu má vězeň
možnost zařadit se do normálního občanského
života, je narušována stanoviskem orgánů
v občanském životě, které nechtějí
často propuštěné vězně
do zaměstnání přijmout.
Tím se pak ovšem vážně narušují
kladné výsledky převýchovy v NPT.
Mám za to, že stranické, ale především
hospodářské a odborové orgány
a organisace by si měly těchto otázek více
všímat a vhodným pracovním zařazením
přispět k dokončení převýchovy
a k usnadnění návratu do normálního
života těm, kteří po odpykání
svého provinění mají často
upřímnou snahu stát se platnými členy
naší společnosti.
Členové slovenské komise dali k úvaze,
zda by nemělo být upraveno zeměpisné
rozložení NPT na Slovensku, kde všechny NPT jsou
koncentrovány na západním Slovensku. Bylo
by snad vhodné přeložit některý
NPT též na východní Slovensko.
Po provedení uvedených průzkumů a
zhodnocení své práce dospěly obě
komise na své společné schůzi dne
9. ledna k určitým závěrům
a doporučují:
1. Pomocí příslušníkům
ministerstva vnitra, kteří konají dobrou
a záslužnou práci pro celou společnost,
v jejich snaze o převýchovu vězňů
tím, že jejich řady budou kádrově
posíleny pedagogickými odborníky.
2. Provést diferenciaci vězňů z hlediska,
aby byli odděleni mladí od starých, po prvé
trestaní a vícekrát trestaní a pod.,
protože každá skupina vězňů
potřebuje trochu jiný režim.
3. Postarat se o dostatek účelné práce
pro vězně a v této souvislosti dbát
na to, aby do práce byli podle možnosti zařazování
především otcové rodin a tak zabezpečeny
rodiny vězňů a teprve v druhé řadě,
aby byly prováděny ostatní srážky
z výdělku vězňů.
4. Zlepšit zařazování vězňů,
kteří si odpykali trest, do občanského
pracovního procesu, neboť jinak veškerá
výchovná práce v NPT je neúčinná,
nemůže-li propuštěný dostat odpovídající
práci.
5. Neodkladně řešit situaci v nápravně
pracovním táboře pro mládež především
posílením pedagogického vedení a jednak
dát mladistvým práci, která je zaujme
a takové prostředí, které bude napomáhat
vytvářet u nich zálibu v práci. Hlavně
však je třeba dát tomuto NPT speciální
kázeňský řád.
V souvislosti s projednáváním situace v nápravně
pracovním táboře pro mládež vyslovili
členové obou komisí přání,
aby jim bylo umožněno provést ve spolupráci
s kulturním výborem NS průzkum v Domovech
výchovy mládeže, které patří
do kompetence ministerstva školství a kultury, protože
si členové komise ověřili, že
v těchto Domovech výchovy mládeže jsou
ve výchově dětí závažné
nedostatky, že také prostředí těchto
Domovů není vhodné, takže v části
mládeže z těchto Domovů je třeba
spatřovat zálohu budoucích pachatelů
trestných činů.
Vážení soudruzi poslanci, mám za to,
že obě komise dobře plní záměr,
který sledovalo naše NS při jejich ustavení.
Jejich činnost a průzkumy provedené ve všech
NPT naprosto jasně a přesvědčivě
vyvrátily všechny smyšlenky a lži západních
rozhlasových stanic typu Svobodná Evropa nebo Hlas
Ameriky, že u nás jde o nějakou obdobu koncentračních
táborů a podobně, a naopak v plné
šíři potvrdily přednosti lidově
demokratického státního zřízení,
kde stát i příslušníci ministerstva
vnitra, kterým je péče a převýchova
těch, kteří se proti společnosti provinili,
svěřena, vynakládají maximální
úsilí, aby je vrátili do naší
společnosti jako řádné a plnoprávné
občany.
Mám dále za to, že činnost komisí
značně pomohla i odhalit dosavadní slabiny
ve výchovné práci i k jejich postupnému
odstraňování. V této činnosti
budou také komise i nadále pokračovat. Bude
ovšem nutné, aby v duchu směrnic Ústředního
výboru naší Komunistické strany všechny
naše společenské organisace a instituce zesílily
svoji výchovnou činnost a abychom i my, poslanci
NS, ve svých volebních obvodech zlepšenou masově
politickou a výchovnou činností přispěli
k tomu, aby se trestná činnost i nadále neustále
snižovala a aby těch, kteří v životě
klopýtli a jsou převychováváni v našich
NPT, bylo co nejméně. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): O slovo se přihlásil
posl. Štyndl. Dávám mu slovo.
Posl. Štyndl: Vážené Národné
zhromaždenie!
Poslanec s. Stanislav Chalánek vás oboznámil
s činnosťou poslancov NZ pre občiansku kontrolu
nad výkonom trestu odňatia slobody v minulom roku.
K jeho výkladu chcem z vlastných skúseností
i zo skúseností ďalších poslancov,
členov tejto komisie, pripojiť ešte niekoľko
slov. Predovšetkým naša práca bola veľmi
zaujímavá, no nijako nie ľahká. Nebola
ľahká preto, lebo odsúdení, ktorí
si môžu zo svojho vreckového kupovať dennú
tlač a citát koľko sa im páči,
o zriadení našej komisie vedeli a dokonale sa na našu
návštevu pripravili. Nezabudnúc ani na najmenšie
upozornenia, sťažnosti, otázky a návrhy.
Pravda, stretli sme sa aj s takými odsúdenými,
ktorí sa so svojou nenávisťou oproti nášmu
zriadeniu netajili a otvorene vyhlasovali, že sú a
zostanú našimi nepriateľmi. S tými sme
samozrejme nemali čo dlho diskutovať, len sme si overili,
ako naliehavá a potrebná je ďalšia urýchlená
diferenciácia väzňov, aby boli oddelení
prvotrestanci od nenapraviteľných protištátnych
zločincov a kriminálnych recidivistov, mladí
od starých, ako už o tom hovoril poslanec Chalánek.
Je však treba po pravde povedať, že prevážna
časť, s ktorými sme sa rozprávali, svoje
trestné činy ľutuje a že sú predpoklady,
že po odpykaní trestu nájdu cestu návratu
medzi poriadnych ľudí. Pochopiteľne, najviac
si väzni cenia naše zákonné ustanovenie
o podmienečnom prepustení na slobodu po odpykaní
poloviny trestu, čo im dáva možnosť poctivou
prácou dokázať, že svoj trestný
čin spáchali z nerozvážnosti alebo z
nedostatku zodpovednosti, že zavrhli úprimne svoju
zlú minulosť, že sa s ňou navždy
rozišli a že chcú slúžiť nášmu
pracujúcemu ľudu. Boli sme náhodou prítomní,
keď v NPT Leopoldov prejednával súd žiadosti
odsúdených o podmienečné prepustenie
a vyhovel práve žiadosti istého bývalého
kulaka, odsúdeného za protištátnu činnosť.
Tento väzeň, ktorý uvedomelým postojom
k výkonu trestu dokázal, že pochopil márnosť
boja proti nášmu zriadeniu a že sa chce úprimne
polepšiť, so slzami v očiach ďakoval za
podmienečné prepustenie, rozhodnutý poctivou
prácou na štátnom majetku odčiniť
krivdy, ktoré na našom zriadení napáchal.
Spomínam tento prípad preto, že nie je jediný,
ale charakteristický pre naše zriadenie, ktoré
pri potrestaní zločinca nevedie akt pomsty, ale
akt spravodlivosti a maximálne úsilie o nápravu
potrestaného a jeho návrat k čestnému
životu.
Preto je potrebné, aby previnilcom, ktorí si svoj
trest odpykali, neboli robené ťažkosti, ako sa
to v niektorých prípadoch ešte stáva,
pri prijímaní do práce, najmä do tých
závodov, kde pracovali pred spáchaním trestného
činu a kde nakoniec samotní pracujúci sa
môžu presvedčiť o ich náprave. Vedenie
závodu, ale najmä závodné výbory
ROH si musia uvedomiť, že tým, ktorí trestný
čin spáchali, trest odpykali, dáva naše
socialistické zriadenie plnú možnosť dokázať
poctivou prácou ich skutočnú nápravu.
Veď náš veľkodušný režim
dáva odsúdeným možnosť, aby si
v priebehu výkonu trestu zvyšovali svoju odbornú
kvalifikáciu, keď to k svojej práci potrebujú,
i možnosť štúdia cudzích jazykov,
takže po prepustení na slobodu majú všetky
predpoklady plne uplatniť svoje pracovné schopnosti.
Prieskumom NPT som sa presvedčil, že politická
a morálna prevýchova odsúdených sa
najlepší darí tam, kde väzni majú
dostatok účelnej práce. Nie je to len otázka
zárobkov, ktorá v každom prípade hrá
veľkú úlohu, ale i vedomie osobnej potrebnosti
pre spoločnosť.
Ďalej by som chcel povedať to, že som sa počas
priebehu prieskumu presvedčil o veľkých sociálnych
vymoženostiach, ktorých sa väzňom v našich
NPT dostáva. Je to predovšetkým otázka
ubytovania. Až na niektoré prípady, kde sú
tábory zriadené pri stavbách alebo v poľnohospodárskej
výrobe a ktoré sa budú riešiť,
je ubytovanie čisté, suché, teplé,
človeka dôstojné a členovia komisie
sa zhodli v tom, že mnohí naši robotníci
na stavbách nemajú ani zďaleka takéto
bývanie. (Predsednictví prevzala místopredsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Taktiež stravovanie a najmä jeho kalorický obsah
je naprosto dostačujúce. Niektoré závady,
týkajúce sa kvality stravy, dajú sa ihneď
odstrániť jednak lepším výberom
kuchárov z radov väzňov, ďalej lepším
dozorom v kuchyniach a najmä lepším využívaním
vlastných zeleninárstiev a rýchlejším
rozdeľovaním stravy. Ako sa pečuje o stravovanie
chorých, o tom sme sa presvedčili v jednom NPT,
kde sa pripravuje až 8 druhov diétnych jedál.
Je treba tiež vysoko hodnotiť lekársku starostlivosť
o väzňov. Presvedčili sme sa na mieste o solídnom
vybavení ošetrovní, operačných
a lôžkových miestností, zubolekárskych
ambulancií a o prideľovaní liekov, medzi ktorými
nechýbajú ani tie najdrahšie. Možno konštatovať,
že niet rozdielu medzi ošetrením a možnosťou
prideľovania liekov medzi našimi pracujúcimi
a väzňami v NPT.
Prieskumom v NPT sme sa my poslanci zodpovedne presvedčili,
že naše zriadenie i voči tým, ktorí
sa proti nemu ťažko previnili, postupuje nanajvýš
humánne, a to je najlepšia odpoveď tým,
ktorí sa nás pokúšajú splniť
a ohovárať. No, je to súčasne dokladom
sily a morálnej prevahy socialistického spoločenského
poriadku nad kapitalistickým, poriadku, ktorý v
potrestaní previnilca nerobí nad človekom
kríž, neponižuje ho, nešikanuje, nedeptá,
nezbavuje ho ľudskej dôstojnosti, ale naopak nešetrí
silami a prostriedkami, aby ho medzi čestných ľudí
prinavrátil. To je najvýznamnejší poznatok,
ktorý sme si z prieskumu NPT odniesli. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo.)
O slovo se nikdo nehlásí, můžeme proto
přistoupit k hlasování.
Dám hlasovat o ústní zprávě
přednesené poslancem Chalánkem.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.) Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní
shromáždění vzalo se souhlasem na vědomí
zprávu o činnosti komisí Národního
shromáždění pro občanskou kontrolu
nad výkonem trestu odnětí svobody, přednesenou
poslancem Chalánkem, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
vzalo zprávu o činnosti obou komisí
pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí
svobody se souhlasem na vědomí.
Tím jsme projednali druhý bod schváleného
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, kterým je
3. Společná zpráva výboru zahraničního
a výboru ústavně-právního k
vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Úmluva
mezi Československou republikou a Svazem sovětských
socialistických republik o úpravě státního
občanství osob s dvojím občanstvím,
podepsaná v Praze dne 5. října 1957 (tisk
213).
Zpravodajem je posl. František Komárek, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Frant. Komárek: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Vláda republiky Československé předložila
Národnímu shromáždění
ke schválení Úmluvu mezi Československou
republikou a Svazem sovětských socialistických
republik o úpravě státního občanství
osob s dvojím občanstvím. Úmluva byla
sjednána a podepsána v Praze dne 5. října
1957.
Případy dvojího státního občanství
se vyskytují na celém světě a protože
dvojí státní občanství přináší
s sebou potíže pramenící z rozdílného
zákonodárství různých zemí,
je v celém světě existence dvojího
státního občanství nežádoucí.