Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Valo, Hodinová-Spurná,
dr Polanský, A. Fiala, Žiak.
Předseda vlády V. Široký, první
tajemník ÚV KSS Bacílek, náměstkyně
předsedy vlády inž. Jankovcová,
náměstek předsedy vlády Poláček;
ministři Barák, dr h. c. Plojhar,
dr inž. Šlechta, Bakuľa, Ďuriš, Krajčír,
Krosnář, Machačová, Tesla, Uher, Beran,
Jonáš, dr Škoda, inž. Černý,
dr Kahuda, gen.-pluk. Lomský, dr Neuman,
Ouzký, Pospíšil, inž. Púčik,
dr Vlasák.
333 poslanců podle presenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Podpředseda Valo (zvoní): Otváram
25. schôdzu Národného zhromaždenia.
Užšie predsedníctvo Národného zhromaždenia
sa uznieslo navrhnúť Národnému zhromaždeniu
na prerokovanie tento denný poriadok, ktorý bol
členom Národného zhromaždenia rozdaný:
1. Voľba predsedníctva Národného zhromaždenia;
2. Zpráva o činnosti komisií Národného
zhromaždenia pre občiansku kontrolu nad výkonom
trestu odňatia slobody;
3. Spoločná zpráva výboru zahraničného
a výboru ústavnoprávneho k vládnemu
návrhu (tlač 211), ktorým sa predkladá
Národnému zhromaždeniu Republiky československej
na prejav súhlasu Úmluva medzi Československou
republikou a Sväzom sovietskych socialistických republík
o úprave štátneho občianstva osôb
s dvojitým občianstvom, podpísaná
v Prahe dna 5. októbra 1957 (tlač 213);
4. Zpráva výboru zahraničného k vládnemu návrhu (tlač 220), ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Republiky československej na prejav súhlasu Konzulárna úmluva medzi Československou republikou a Sväzom sovietskych socialistických republík, podpísaná v Prahe dňa 5. októbra 1957
(tlač 228);
5. Zpráva výboru ústavnoprávneho k
vládnemu návrhu zákona (tlač 214),
ktorým sa mení a doplňuje branný zákon
č. 92/ 1949 Zbierky (tlač 226);
6. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu
návrhu zákona (tlač 218) o kultúrnych
pamiatkach (tlač 221);
7. Zpráva výboru ústavnoprávneho k
vládnemu návrhu zákona (tlač 212)
o požiarnej ochrane (tlač 224);
8. Zpráva výboru ústavnoprávneho k
vládnemu návrhu zákona (tlač 217)
o zmene predpisov o osvojení (tlač 225);
9. Zpráva výboru rozpočtového a hospodárskeho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 219)
o zrušení predpisov o hlavných (vedúcich)
účtovníkoch a o organizácii účtovníckej
služby (tisk 223);
10. Zpráva výboru zdravotného k vládnemu
návrhu zákona (tlač 216), ktorým sa
mení a doplňuje zákon číslo
60/1952 Zbierky o Československom červenom kríži
a o užívaní znaku, odznaku a názvu Červeného
kríža (tlač 222).
Sú proti tomuto poriadku nejaké námietky?
(Neboli.)
Nie sú.
Kto teda s navrhnutým poriadkom schôdze súhlasí,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
schválilo svoj denný poriadok.
Pristúpime k prerokovaniu prvého bodu schváleného
poriadku, ktorým je
1. Voľba predsedníctva Národného
zhromaždenia.
Bol mi podaný písomný návrh poslancov
Jurana, dr. Hulínského, Štyndla,
Jakoubka, Letavajovej, Prokopovej, Kaliského a druhov na
voľbu predsedníctva Národného zhromaždenia
podľa ustanovení §§ 63 a 64 ústavy
a §§ 8 a 15 rokovacieho poriadku.
Písomný návrh bol členom Národného
zhromaždenia rozdaný.
Žiadam poslanca Jurana o prečítanie
tohoto návrhu.
Posl. Juran: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Dovolte mi, abych vám tlumočil návrh uvedených
poslanců.
Podepsaní navrhují, aby podle ustanovení
§§ 63 a 64 Ústavy a §§ 8 a 15 jednacího
rádu Národního shromáždění
bylo předsednictvo Národního shromáždění
zvoleno takto:
Předsedou Národního shromáždění
poslanec Zdeněk Fierlinger. (Potlesk.)
Podpředseda Valo: Má niekto pripomienky k
tomuto návrhu? (Neboli.) Nemá.
Podľa ustanovení § 64 ods. 1 ústavy koná
sa voľba predsedu Národného zhromaždenia
a podpredsedov zvláštnym hlasovaním.
Zisťujem, že Národné zhromaždenie
je spôsobilé sa uznášať.
Kto súhlasí s tým, aby za predsedu Národného
zhromaždenia bol zvolený poslanec Zdeněk Fierlinger,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Vyhlasujem, že poslanec Zdeněk Fierlinger bol jednomyseľne
zvolený za predsedu Národného zhromaždenia.
(Potlesk.)
Žiadam novozvoleného predsedu Národného
zhromaždenia, aby sa ujal riadenia schôdze.
Předseda Fierlinger (ujímaje se předsednictví):
Prosím poslance Jurana, aby přečetl
návrh na volbu místopředsedů.
Posl. Juran: Za místopředsedy Národního
shromáždění jsou navrženi poslanci
Jozef Valo (Potlesk.), Anežka Hodinová-Spurná
(Potlesk.), dr. Dionysius Polanský (Potlesk.),
Antonín Fiala (Potlesk.), Andrej Žiak
(Potlesk.)
Předseda: Přistoupíme k volbě
místopředsedů Národního shromáždění.
Kdo souhlasí s tím, aby místopředsedy
Národního shromáždění
byli zvoleni jmenovaní poslanci, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím jsou místopředsedy Národního
shromáždění jednomyslně zvoleni
poslanci Jozef Valo, Anežka Hodinová-Spurná.
dr. Dionysius Polanský, Antonín Fiala
a Andrej Žiak. (Potlesk.)
Prosím o návrh na členy předsednictva
Národního shromáždění.
Posl. Juran: Návrh na členy předsednictva
Národního shromáždění:
Josef Čermák, Pavol David, Jan Doleček,
Marie Fišarová, Jan Harus, Ladislava
Kleňhová-Besserová, dr. Jaroslav Krofta,
Vratislav Krutina, Jaroslav Ledl, dr. Štefan
Manca, Václav Mandovec, Ján Pavlík,
gen. arm. Ludvík Svoboda, akademik Jaroslav Šimon,
Josef Štětka, dr. Vlasta Trpíková,
Josef Závěta, František Zupka.
Předseda: Přistoupíme k volbě
členů předsednictva Národního
shromáždění podle předloženého
návrhu.
Kdo souhlasí s tím, aby členy předsednictva
Národního shromáždění
byli vedle předsedy a místopředsedů
zvoleni jmenovaní poslanci, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji, tím byli navržení poslanci jednomyslně
zvoleni členy předsednictva Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Tím také bylo zvoleno celé předsednictvo
Národního shromáždění
podle §§ 63 a 64 Ústavy.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych vám
jménem svým i jménem všech zvolených
členů předsednictva Národního
shromáždění poděkoval za vaší
důvěru.
Tím je projednán první bod pořadu
schůze.
Druhým bodem schváleného pořadu je.
2. Zpráva o činnosti komisí Národního
shromáždění pro občanskou kontrolu
nad výkonem trestu odnětí svobody.
Zprávu podává poslanec Chalánek,
žádám ho, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Chalánek: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Byl jsem pověřen podat zprávu o činnosti
komisí poslanců Národního shromáždění
pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí
svobody v nápravně pracovních táborech.
V našem lidově demokratickém státě
tak jak úspěšně pokračuje budování
socialismu, stále více vystupuje do popředí
organisátorská a výchovná funkce státu
a v souvislosti s tím i upevňování
socialistické zákonnosti. Přitom je vynakládáno
mnohé úsilí k tomu, aby i ti občané,
kteří se dopustili trestných činů
nebo přestupků vůči státu a
společnosti, byli v průběhu odpykávání
si trestu převychování tak, aby se vraceli
do normálního občanského života
s pevným odhodláním, dobrou prací
a životem si znovu získat důvěru pracujících
a zařadit se do jejich řad.
Z této skutečnosti vycházelo i naše
Národní shromáždění, když
v zákoně č. 64/1956 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád)
v § 353 stanovilo, že občanskou kontrolu nad
výkonem trestu odnětí svobody v místech,
kde se tento trest vykonává, provádějí
komise složené z poslanců NS a že členové
těchto komisí jsou oprávněni kdykoliv
vstupovat do všech míst, kde se vykonává
trest odnětí svobody, a mluvit tam s odsouzenými
bez přítomnosti dozorčích orgánů.
Zřízení instituce občanské
kontroly nad výkonem trestu odnětí svobody
je významnou zárukou zákonného postupu
při výkonu tohoto trestu. Jsou to jistě především
volení zástupci lidu, kteří jsou povoláni
k tomu, aby prováděli dohled nad výkonem
tohoto trestu, protože tato úprava je ve shodě
se zásadou, že lid svými zástupci si
zákony nejenom dává a je provádí,
ale jejich provádění též kontroluje.
K provedení tohoto ustanovení trestního řádu
přistoupilo naše Národní shromáždění
ve své schůzi dne 18. dubna 1957, kdy zvolilo 2
komise poslanců NS a to komisi pro kraje české
a komisi pro Slovensko.
Obě komise se sešly dne 23. května 1957 ke
společné ustavující schůzi,
kde si připravily souhrnný program návštěv
jednotlivých NPT. Bylo dohodnuto, že po skončení
průzkumu v NPT se obě komise sejdou, svou činnost
zhodnotí a vypracují pro užší předsednictvo
zprávu o své činnosti se závěry,
ke kterým došly.
Dne 23. května 1957 sešla se česká komise
ke své schůzi, v níž bylo usneseno,
že 21. června provede celá komise průzkum
NPT na Jáchymovsku. Dne 21. června 1957 byl tento
průzkum proveden a zúčastnili se ho všichni
členové komise. Dne 22. června 1957 komise
provedla zhodnocení tohoto průzkumu a ke své
další schůzi se komise sešla 31. října
1957, ve které schválila plán průzkumu
ostatních NPT v českých krajích.
Tyto průzkumy byly pak skupinami poslanců uskutečněny
během měsíce listopadu a prosince 1957.
Slovenská komise se sešla ke své schůzi
rovněž 23. května 1957 a dohodla se na plánu
průzkumů v jednotlivých pracovních
táborech na Slovensku.
Ze všech průzkumů, které obě
komise provedly, vypracovali poslanci své zprávy
a dne 9. ledna 1958 sešly se obě komise ke společné
schůzi, v níž zhodnotily činnost NPT
i činnost obou komisí. Ve svém hodnocení
poslanci vyzvedli, že NPT nebyly na návštěvy
poslanců předem připraveny a také
odsouzení nevěděli, kdy komise poslanců
přijede prohlížet NPT.
Pokud jde o vlastní činnost NPT, sledovali poslanci
zejména, jaké je ubytování odsouzených,
jaké je jejich stravování a jak s nimi příslušníci
ministerstva vnitra zacházejí. Bylo zjištěno,
že příslušné orgány ministerstva
vnitra své úkoly po těchto stránkách
plní velmi dobře. Vesměs bylo shledáno,
že ubytování odsouzených vyhovuje a
zejména nebyly zjištěny podstatné závady
pokud jde o čistotu a pořádek na ubikacích.
Dále bylo zjištěno, že odsouzení
dostávají přiměřenou vydatnou
stravu, a že příslušníci ministerstva
vnitra se chovají k odsouzeným vskutku korektně.
Také ani se strany odsouzených nebyly po těchto
stránkách vzneseny podstatné stížnosti.
Celkově se tedy dá práce orgánů
ministerstva vnitra i jednotlivých příslušníků
hodnotit velmi kladně.
Podrobněji se k těmto otázkám dá
říci, že pokud se týká např.
ubytování, poslanci konstatovali, že vcelku
ubytování odsouzených je dobré, jsou
zde ovšem rozdíly a to zejména rozdíly
mezi stálými a dočasnými tábory,
např. při zemědělství. Pokud
jde o stálé tábory, nebyla nikde zjištěna
nečistota. Jen v jednom nápravně pracovním
táboře, který je při zemědělství,
bylo zjištěno, že vězenkyně měly
špinavé prádlo a rovněž tak nečistota
byla na ubikacích i ošetřovně.
Pokud jde o stravu, nesetkali se členové komisí
nikde s námitkami co do množství stravy. Byly
ovšem námitky, které se týkaly kvality
stravy, takže v tomto ohledu by bylo možno věci
zlepšit jednak lepším výběrem kuchařů
z řad vězňů a jednak lepším
dozorem v kuchyni, aby se zamezilo event. rozkrádání.
Tyto otázky byly také poslanci, kteří
prováděli kontrolu v jednotlivých táborech,
s vedením tábora ihned po průzkumu prodiskutovány.
V některých NPT, zvláště v těch,
které mají provisorní charakter nebo jsou
ve výstavbě, byl zjištěn nedostatek
vody na mytí.
V chování příslušníků
ministerstva vnitra vůči odsouzeným nebyly
zjištěny vcelku závady. Vesměs, jak
již bylo konstatotováno, se příslušníci
ministerstva vnitra chovají k odsouzeným korektně,
i když netrpí porušování předepsané
kázně.
Komise upozornily, aby se uvážilo odstranění
drobných šikan, kterých používají
někteří příslušníci
ministerstva vnitra, jako je např. odstranění
holí s kartáčů na mytí podlah,
aby vězňové museli při práci
klečet a podobně, protože tyto vcelku drobnosti
nepřispívají k výchově, spíše
naopak, mohou celý převýchovný proces
narušovat.
Vedle těchto hlavních hledisek, jejichž sledování
si členové komisí v této etapě
předsevzali jako svůj hlavní úkol,
zajímali se poslanci přirozeně i o další
aspekty života a činnosti odsouzených.