Současně s řešením a zabezpečováním
těchto našich bezprostředních úkolů,
které mají zajistit na našem úseku dovršení
výstavby socialismu, je nutno již nyní rozpracovat
dlouhodobé koncepce rozvoje naší energetické
základny pro III. a IV. pětiletku, neboť zejména
na tomto úseku musí dojít k rozsáhlým
kvalitativním změnám.
Tyto změny jsou na jedné straně ekonomicky
podmíněny nutnosti rychlého růstu
nejušlechtilejších forem energie, zejména
elektrické energie, v souvislosti s rozsáhlou automatisací,
chemisací a elektrifikací našeho průmyslu,
dopravy i zemědělství.
Stejně tak je nutno zabezpečit, aby v poměrně
krátké době příštích
deseti let byly provedeny rozsáhlé změny
v zásobování našeho obyvatelstva ušlechtilou
energií - plynem a elektřinou.
Tuto stále se zvyšující energetickou
spotřebu nebude možno pokrýt dosavadními
energetickými zdroji jako dosud, zejména uhlím,
a je proto nezbytné v našich podmínkách
počítat v této etapě s rozsáhlým
využitím atomové energie, jejíž
využití se pro naše národní hospodářství
stane již v nejbližších pětiletkách
ekonomickou nutností.
Praktické zvládnutí tohoto problému
v historicky krátké době asi 7 let je možné
jen díky rozsáhlé pomoci Sovětského
svazu, kterou nám v této oblasti nezištně
a bratrsky poskytuje. (Potlesk.) Uvedení do provozu
našeho prvého reaktoru je praktickým příkladem
této pomoci i prvním krokem ke zvládnutí
rozsáhlých problémů jaderné
energetiky, která rozhodujícím způsobem
bude řešit rozvoj našeho hospodářství
v nejbližších 15 letech. V současné
době jsou již s pomocí Sovětského
svazu připravovány projekty první jaderné
velkoelektrárny a dalších závodů
jaderného průmyslu. Stejně tak je již
prováděna rozsáhlá výchova
našich technických kádrů na vysokých
školách v Sovětském svazu i na našich
vlastních vysokých školách.
Za tuto obrovskou a nedocenitelnou pomoc je třeba vyslovit
bratrské díky především Komunistické
straně Sovětského svazu a všem sovětským
vědcům, technikům a dělníkům,
kteří nám tyto koncentrované zkušenosti
sovětské vědy nezištně a bratrsky
předávají. (Potlesk.)
Tyto veliké změny v naši energetické
bilanci pozvednou v nejbližší době celé
naše hospodářství na novou technickou
úroveň. Je nutno tyto změny zabezpečovat
již dnes v našich výzkumných a vývojových
ústavech, v našich plánovacích orgánech,
projektových institucích, konstrukčních
kancelářích, na vysokých školách
a ministerstvech tak, aby naše energetika v krátké
době dosáhla nejvyšší technické
úrovně a zabezpečila tak dovršení
výstavby socialismu v naší krásné
zemi.
Významnou podporou pro splnění našich
bezprostředních i perspektivních cílů
bude i projednávaný zákon o výrobě,
rozvodu a spotřebě elektřiny, který
má uvést do souladu nynější stav
naší energetiky a potřebné právní
normy.
Prosím proto jménem vlády, aby předložený
návrh zákona byl Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Děkuji
soudruhu ministrovi za jeho projev.
Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu
denního pořadu? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí. Můžeme
proto přistoupit k hlasování a to tak, že
budeme o celém vládním návrhu zákona
hlasovat najednou podle předložené zprávy
rozpočtového a hospodářského
výboru.
Má někdo námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nemá.
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
elektřiny (elektrisační zákon) a to
ve znění předložené zprávy
výboru rozpočtového a hospodářského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
elektřiny (elektrisační zákon).
Tím je projednán osmý bod denního
pořadu.
Devátým bodem denního pořadu je
9. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského k vládnímu návrhu
zákona, kterým se mění a doplňují
ustanovení zákonů o dani ze mzdy, zemědělské
dani, dani z příjmů obyvatelstva a živnostenské
dani (tisk 209).
Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
k projednání návrh zákona, kterým
se mění a doplňují zákony o
dani ze mzdy, zemědělské dani, dani z příjmů
obyvatelstva a živnostenské dani.
Navrhovaným zákonem se dávají nová
zmocnění ministerstvu financí za tím
účelem, aby se umožnilo další zjednodušení
vybírání daní a u zemědělské
daně se upravuje zdanění příjmů
z pozemků věnovaných pěstování
zvláštních kultur.
U zákona čís. 76/1952 Sb. o dani ze mzdy
se navrhuje rozšíření zmocnění
pro ministerstvo financí, aby mohlo pro některá
vedlejší nebo příležitostná
zaměstnání stanovit paušální
daň sazbou nepřesahující nejvyšší
přístupnou sazbu. Jde především
o případy nárazových a sezónních
prací jako je česání chmele, příležitostné
zemědělské a lesní práce a
pod. Přesný výpočet daně podle
dosavadních ustanovení zákona byl pro plátce
obtížný a plné zdanění,
zejména při použití denní tabulky,
bylo často tvrdé. Změnou zákona se
dosáhne zjednodušení vybírání
daně a odstraní se tvrdosti, které působily
značné potíže.
Návrh na změnu § 6 zákona č.
77/1952 Sb., o zemědělské dani, umožní,
aby příjmy z pěstování některých
zvláštních kultur byly zdaňovány
nikoliv podle průměrných norem výnosnosti
jako dosud, ale podle skutečně dosažených
příjmů.
Ministerstvo financí připravuje již vyhlášku
k provedení nově navrženého ustanovení
§ 6 odstavec 3. Nová úprava se bude týkat
pouze těch příjmů z pěstování
vinné révy, tabáku, papriky a ovocných
stromů, které byly dosud zdaňovány
zemědělskou daní. Úprava bude omezena
pouze na jednotlivě hospodařící zemědělce
a členy jednotných zemědělských
družstev, pokud pěstují vinnou révu,
tabák, papriku a ovocné stromy v rámci svého
zemědělského hospodářství
nebo na záhumenku. Skutečně dosažené
příjmy budou v těchto případech
i nadále zdaňovány zemědělskou
daní.
Navrhovaná úprava zdanění se tedy
nevztahuje zejména na ty pěstitele uvedených
plodin, kteří vůbec neprovozují zemědělské
hospodářství. Příjmy v těchto
případech podléhají, jak známo,
již od roku 1953 zásadně dani z příjmů
obyvatelstva. Pěstitelé ovocných stromů
a jiných speciálních kultur, pokud tyto kultury
jsou pěstovány v domovních zahradách,
podléhají dani z příjmů obyvatelstva
pouze co do příjmů, jichž dosáhli
prodejem úrody vypěstované v domovní
zahradě. Hodnota úrody použité pro jejich
vlastní potřebu nebo pro potřebu jejich rodiny
není dani podrobeným příjmem. Nepřesahuje-li
výměra domovní zahrady 2.000 m2,
předpokládá se, že poplatník
spotřebuje celou úrodu pro vlastní potřebu
a potřebu své rodiny a proto v těchto případech
vůbec nepodléhá žádnému
zdanění, tedy ani dani z příjmů
obyvatelstva.
Z ostatních pozemků obdělávaných
nezemědělci (na př. ze zahrad, které
nejsou podrobeny domovní dani, z obdělávaných
stavebních parcel, z vinic obdělávaných
nezemědělci a pod.) podléhají dani
z příjmu obyvatelstva jak příjmy dosažené
prodejem výrobků, tak i hodnota výrobků
použitých pro vlastní potřebu pěstitele
nebo pro potřebu jeho rodiny. Není-li však
výměra obdělávaného pozemku
větší než 1.000 m2, po případě
500 m2, je-li tento pozemek věnován pěstování
jahod nebo vinné révy, předpokládá
se, že roční dani podrobený příjem
z tohoto pozemku nepřevýšil 400 Kčs.
V tomto případě pak, nemá-li poplatník
jiné příjmy, podrobené dani z příjmů
obyvatelstva, není povinen podávat přiznání
k dani z příjmů obyvatelstva.
Navrženou úpravou se sleduje spravedlivé zdanění
příjmů skutečně dosažených.
Při dosahování způsobu výpočtu
dani podrobených příjmů z pěstování
vinné révy, tabáku, papriky a ovocných
stromů podle průměrných norem výnosnosti
vyměří se zemědělská
daň z takto zjištěných příjmů
bez ohledu, zda pěstitel-zemědělec měl
ve skutečnosti nějaké příjmy
z této své činnosti. Tak se stávalo,
že třebas při úplné neúrodě
byl poplatník povinen zaplatit zemědělskou
daň z fiktivního příjmu ve výši
průměrných norem výnosnosti, i když
ve skutečnosti žádných příjmů
neměl a měl pouze výdaje s obděláváním
a pěstováním uvedené plodiny. Na to
si stěžovali zejména vinaři na Brněnsku.
Víno jim vymrzlo, avšak daň museli zaplatit.
Naopak zase mimořádně vysoké příjmy,
které měl zemědělec v letech nadprůměrné
úrody a jež nejsou vždy jen výsledkem
zvýšeného úsilí pěstitele,
ale mnohdy spíše důsledkem klimatických
poměrů, stáří a druhu pěstované
kultury a pod., zůstávaly nezdaněny. V důsledku
těchto poměrů vznikaly značné
nesrovnalosti ve zdanění příjmů
z pěstování vinné révy, tabáku,
papriky a ovocných stromů, a to jak mezi poplatníky
téže oblasti, tak zejména ve zdanění
poplatníků různých oblastí.
Navržená úprava, podle níž se budou
zdaňovat v každém případě
pouze skutečně dosažené příjmy,
při čemž na výdaje spojené s
pěstováním a ošetřováním
plodin se bude odečítat paušální
částka ve výši 30 % z těchto
příjmů, úplně odstraní
uvedené nesrovnalosti a nespravedlnosti a zemědělská
daň bude všem zemědělcům-pěstitelům
vyměřována spravedlivě podle toho,
jakých příjmů skutečně
dosáhli.
Nespravedlnosti a nesrovnalosti, které vznikaly při
zdaňování příjmů z těchto
kultur vypočítaných podle průměrných
norem výnosnosti, byly často kritisovány
jak občany, tak národními výbory a
zejména finančními odbory ONV. Mnoho připomínek
bylo zvláště z jižní Moravy a jižního
Slovenska, kde se ukazovalo na vysoké příjmy
některých zemědělců z prodeje
meruněk a hroznů, které byly velmi nízko
zdaňovány.
Navržená úprava nesleduje dosažení
vyššího zdanění příjmů
z pěstování vinné révy, tabáku,
papriky a ovocných stromů, poněvadž
v letech neúrody nebo nízké úrody
bude beze sporu znamenat nižší daňový
výnos, než kdyby příjmy z pěstování
uvedených kultur byly zdaňovány podle průměrných
norem výnosnosti. Jejím jediným účelem
je odstranit nesrovnalosti, které vznikají při
dosavadním způsobu zdaňování
těchto příjmů.
Považoval jsem za nutné tuto věc blíže
vysvětlit, poněvadž jsem zjistil v mnoha krajích,
že byly o příčinách novelisace
této daně nesprávné názory.
Novelisací zákona čís. 78/1952 Sb.,
o dani z příjmů obyvatelstva se dává
ministerstvu financí zmocnění povolit pro
určité skupiny poplatníků stanovení
daně z příjmů obyvatelstva částkou,
která by po případě zahrnovala též
povinnost na živnostenské dani. Kromě toho
se dává ministerstvu financí zmocnění,
aby stanovilo, za jakých podmínek není poplatník
povinen podávat každoročně přiznání
k dani a kdy vyměření daně platí
na několik roků. Ministerstvo financí má
rovněž zmocnění určit, v kterých
případech jsou povinny organisace socialistického
sektoru srážet zálohy na daň z příjmů
obyvatelstva.
K těmto změnám dochází proto,
že dosavadní způsob zdaňování
některých poplatníků daní z
příjmů obyvatelstva a daní živnostenskou
je spojen se značnými potížemi. Také
kontrola je nesnadná. Proto stanovení daně
paušální částkou bude výhodnější
a hlavně jednodušší. U většiny
drobných poplatníků se příjmy
podstatně nemění a proto každoroční
přiznávání a vyměřování
daně je nehospodárné a zbytečně
zatěžuje aparát národních výborů.
Nová ustanovení přispějí k
dalšímu zjednodušení a zhospodárnění
administrativy. Předpis daně z příjmů
obyvatelstva provedený na základě přiznání
bude platit i na další léta, pokud poplatník
podáním nepožádá ONV, aby mu
byla vyměřena znovu daň, a pokud nedojde
ke změnám v okolnostech rozhodných pro vyměření
daně. Vzhledem k tomu, že značná část
poplatníků daně z příjmů
obyvatelstva má příjmy od socialistického
sektoru, je jistě správné a účelné
zmocnění, které uloží organisacím
soc. sektoru, aby z těchto příjmů
prováděly zálohové srážky
na daň z příjmů obyvatelstva.
U zákona o živnostenské dani se jedná
rovněž o rozšíření zmocnění
ministerstva financí, aby mohlo v případě
potřeby měnit lhůty k podávání
hlášení o živnostenské dani a stanovit
je shodně se lhůtou pro podání přiznání
k dani z příjmů obyvatelstva, anebo upustit
vůbec od podávání hlášení
u živnostníků, u nichž se okolnosti rozhodné
pro zdanění nezměnily.
Osnova zákona znamená další zjednodušení
v daňovém řízení a je proto
v plném souladu s naším úsilím
o odbourání zbytečné administrativy.
Neznamená žádné finanční
zatížení pro státní rozpočet,
naopak spíše úspory v tiskopisech. Kromě
toho nová ustanovení zvýší daňový
výnos, poněvadž paušální
sazby daně z příjmů obyvatelstva a
živnostenské daně budou nejméně
o 10 % vyšší než dosavadní zdanění
podle přiznání.
Navrhované změny v daňových zákonech
jsou poměrně malé, což jen potvrzuje,
že tyto zákony se osvědčily a vyhovují
i současnému stavu. Zatím co kapitalistické
země v důsledku šíleného zbrojení
stále zvyšují daňová břemena,
která uvrhují na bedra pracujících,
u nás i při zvýšených úkolech
socialistické výstavby tvoří daně
placené obyvatelstvem pouze 10,9 % příjmů
státního rozpočtu. Odvod všech daní,
o nichž jednáme, se proti loňsku zvýšil.
Ke dni 30. listopadu 1957 byla daň ze mzdy plněna
na 100 %, zemědělská daň na 99 % (loni
94,87 %), daň z příjmů obyvatelstva
na 127 % (loni 122,79 %), živnostenská daň
na 114 % (loni 108,83 %). Zvýšení odvodu daně
proti stejnému období loňského roku
je v důsledku zlepšené práce národních
výborů, především jejich finačních
odborů. To se zejména projevilo u daně z
příjmů obyvatelstva. Daň zemědělská
dosahuje za poslední léta nejvyššího
procenta plnění. U všech daní se dosahují
dobré výsledky také v důsledku zlepšené
politicko-výchovné práce mezi obyvatelstvem.
Tato politicko-výchovná práce má velký
význam, neboť jí se vytváří
nový poměr občana k socialistickému
společenskému zřízení. U daní
však má svůj význam i finanční
výsledek. I když u nás převážná
část příjmů státního
rozpočtu je odváděna ze socialistického
sektoru, přece jen i na plnění daňového
plánu mnoho záleží a my poslanci stejně
jako členové národních výborů
musíme vést občany k plnění
této občanské povinnosti.
Rozpočtový a hospodářský výbor
Národního shromáždění
projednal vládní návrh zákona tisk
čís. 196 ve schůzi konané dne 11.
prosince 1957. Členové výboru projevili s
navrhovanými změnami daňových zákonů
souhlas, upozorňovali však na to, že bude dosti
obtížné zjistit u samostatně hospodařících
rolníků skutečné příjmy
za hrozny, meruňky a jiné ovoce. I když mohou
být určité potíže, přece
jen dosavadní způsob zdanění bude
spravedlivější. Příjmy se budou
zjišťovat za součinnosti místních
národních výborů.