Čtvrtek 19. prosince 1957

Současně s řešením a zabezpečováním těchto našich bezprostředních úkolů, které mají zajistit na našem úseku dovršení výstavby socialismu, je nutno již nyní rozpracovat dlouhodobé koncepce rozvoje naší energetické základny pro III. a IV. pětiletku, neboť zejména na tomto úseku musí dojít k rozsáhlým kvalitativním změnám.

Tyto změny jsou na jedné straně ekonomicky podmíněny nutnosti rychlého růstu nejušlechtilejších forem energie, zejména elektrické energie, v souvislosti s rozsáhlou automatisací, chemisací a elektrifikací našeho průmyslu, dopravy i zemědělství.

Stejně tak je nutno zabezpečit, aby v poměrně krátké době příštích deseti let byly provedeny rozsáhlé změny v zásobování našeho obyvatelstva ušlechtilou energií - plynem a elektřinou.

Tuto stále se zvyšující energetickou spotřebu nebude možno pokrýt dosavadními energetickými zdroji jako dosud, zejména uhlím, a je proto nezbytné v našich podmínkách počítat v této etapě s rozsáhlým využitím atomové energie, jejíž využití se pro naše národní hospodářství stane již v nejbližších pětiletkách ekonomickou nutností.

Praktické zvládnutí tohoto problému v historicky krátké době asi 7 let je možné jen díky rozsáhlé pomoci Sovětského svazu, kterou nám v této oblasti nezištně a bratrsky poskytuje. (Potlesk.) Uvedení do provozu našeho prvého reaktoru je praktickým příkladem této pomoci i prvním krokem ke zvládnutí rozsáhlých problémů jaderné energetiky, která rozhodujícím způsobem bude řešit rozvoj našeho hospodářství v nejbližších 15 letech. V současné době jsou již s pomocí Sovětského svazu připravovány projekty první jaderné velkoelektrárny a dalších závodů jaderného průmyslu. Stejně tak je již prováděna rozsáhlá výchova našich technických kádrů na vysokých školách v Sovětském svazu i na našich vlastních vysokých školách.

Za tuto obrovskou a nedocenitelnou pomoc je třeba vyslovit bratrské díky především Komunistické straně Sovětského svazu a všem sovětským vědcům, technikům a dělníkům, kteří nám tyto koncentrované zkušenosti sovětské vědy nezištně a bratrsky předávají. (Potlesk.)

Tyto veliké změny v naši energetické bilanci pozvednou v nejbližší době celé naše hospodářství na novou technickou úroveň. Je nutno tyto změny zabezpečovat již dnes v našich výzkumných a vývojových ústavech, v našich plánovacích orgánech, projektových institucích, konstrukčních kancelářích, na vysokých školách a ministerstvech tak, aby naše energetika v krátké době dosáhla nejvyšší technické úrovně a zabezpečila tak dovršení výstavby socialismu v naší krásné zemi.

Významnou podporou pro splnění našich bezprostředních i perspektivních cílů bude i projednávaný zákon o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny, který má uvést do souladu nynější stav naší energetiky a potřebné právní normy.

Prosím proto jménem vlády, aby předložený návrh zákona byl Národním shromážděním schválen. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.

Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu denního pořadu? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí. Můžeme proto přistoupit k hlasování a to tak, že budeme o celém vládním návrhu zákona hlasovat najednou podle předložené zprávy rozpočtového a hospodářského výboru.

Má někdo námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nemá.

Kdo souhlasí s celým vládním návrhem zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny (elektrisační zákon) a to ve znění předložené zprávy výboru rozpočtového a hospodářského, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny (elektrisační zákon).

Tím je projednán osmý bod denního pořadu.

Devátým bodem denního pořadu je

9. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňují ustanovení zákonů o dani ze mzdy, zemědělské dani, dani z příjmů obyvatelstva a živnostenské dani (tisk 209).

Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi!

Vláda předložila Národnímu shromáždění k projednání návrh zákona, kterým se mění a doplňují zákony o dani ze mzdy, zemědělské dani, dani z příjmů obyvatelstva a živnostenské dani.

Navrhovaným zákonem se dávají nová zmocnění ministerstvu financí za tím účelem, aby se umožnilo další zjednodušení vybírání daní a u zemědělské daně se upravuje zdanění příjmů z pozemků věnovaných pěstování zvláštních kultur.

U zákona čís. 76/1952 Sb. o dani ze mzdy se navrhuje rozšíření zmocnění pro ministerstvo financí, aby mohlo pro některá vedlejší nebo příležitostná zaměstnání stanovit paušální daň sazbou nepřesahující nejvyšší přístupnou sazbu. Jde především o případy nárazových a sezónních prací jako je česání chmele, příležitostné zemědělské a lesní práce a pod. Přesný výpočet daně podle dosavadních ustanovení zákona byl pro plátce obtížný a plné zdanění, zejména při použití denní tabulky, bylo často tvrdé. Změnou zákona se dosáhne zjednodušení vybírání daně a odstraní se tvrdosti, které působily značné potíže.

Návrh na změnu § 6 zákona č. 77/1952 Sb., o zemědělské dani, umožní, aby příjmy z pěstování některých zvláštních kultur byly zdaňovány nikoliv podle průměrných norem výnosnosti jako dosud, ale podle skutečně dosažených příjmů.

Ministerstvo financí připravuje již vyhlášku k provedení nově navrženého ustanovení § 6 odstavec 3. Nová úprava se bude týkat pouze těch příjmů z pěstování vinné révy, tabáku, papriky a ovocných stromů, které byly dosud zdaňovány zemědělskou daní. Úprava bude omezena pouze na jednotlivě hospodařící zemědělce a členy jednotných zemědělských družstev, pokud pěstují vinnou révu, tabák, papriku a ovocné stromy v rámci svého zemědělského hospodářství nebo na záhumenku. Skutečně dosažené příjmy budou v těchto případech i nadále zdaňovány zemědělskou daní.

Navrhovaná úprava zdanění se tedy nevztahuje zejména na ty pěstitele uvedených plodin, kteří vůbec neprovozují zemědělské hospodářství. Příjmy v těchto případech podléhají, jak známo, již od roku 1953 zásadně dani z příjmů obyvatelstva. Pěstitelé ovocných stromů a jiných speciálních kultur, pokud tyto kultury jsou pěstovány v domovních zahradách, podléhají dani z příjmů obyvatelstva pouze co do příjmů, jichž dosáhli prodejem úrody vypěstované v domovní zahradě. Hodnota úrody použité pro jejich vlastní potřebu nebo pro potřebu jejich rodiny není dani podrobeným příjmem. Nepřesahuje-li výměra domovní zahrady 2.000 m2, předpokládá se, že poplatník spotřebuje celou úrodu pro vlastní potřebu a potřebu své rodiny a proto v těchto případech vůbec nepodléhá žádnému zdanění, tedy ani dani z příjmů obyvatelstva.

Z ostatních pozemků obdělávaných nezemědělci (na př. ze zahrad, které nejsou podrobeny domovní dani, z obdělávaných stavebních parcel, z vinic obdělávaných nezemědělci a pod.) podléhají dani z příjmu obyvatelstva jak příjmy dosažené prodejem výrobků, tak i hodnota výrobků použitých pro vlastní potřebu pěstitele nebo pro potřebu jeho rodiny. Není-li však výměra obdělávaného pozemku větší než 1.000 m2, po případě 500 m2, je-li tento pozemek věnován pěstování jahod nebo vinné révy, předpokládá se, že roční dani podrobený příjem z tohoto pozemku nepřevýšil 400 Kčs. V tomto případě pak, nemá-li poplatník jiné příjmy, podrobené dani z příjmů obyvatelstva, není povinen podávat přiznání k dani z příjmů obyvatelstva.

Navrženou úpravou se sleduje spravedlivé zdanění příjmů skutečně dosažených. Při dosahování způsobu výpočtu dani podrobených příjmů z pěstování vinné révy, tabáku, papriky a ovocných stromů podle průměrných norem výnosnosti vyměří se zemědělská daň z takto zjištěných příjmů bez ohledu, zda pěstitel-zemědělec měl ve skutečnosti nějaké příjmy z této své činnosti. Tak se stávalo, že třebas při úplné neúrodě byl poplatník povinen zaplatit zemědělskou daň z fiktivního příjmu ve výši průměrných norem výnosnosti, i když ve skutečnosti žádných příjmů neměl a měl pouze výdaje s obděláváním a pěstováním uvedené plodiny. Na to si stěžovali zejména vinaři na Brněnsku. Víno jim vymrzlo, avšak daň museli zaplatit. Naopak zase mimořádně vysoké příjmy, které měl zemědělec v letech nadprůměrné úrody a jež nejsou vždy jen výsledkem zvýšeného úsilí pěstitele, ale mnohdy spíše důsledkem klimatických poměrů, stáří a druhu pěstované kultury a pod., zůstávaly nezdaněny. V důsledku těchto poměrů vznikaly značné nesrovnalosti ve zdanění příjmů z pěstování vinné révy, tabáku, papriky a ovocných stromů, a to jak mezi poplatníky téže oblasti, tak zejména ve zdanění poplatníků různých oblastí.

Navržená úprava, podle níž se budou zdaňovat v každém případě pouze skutečně dosažené příjmy, při čemž na výdaje spojené s pěstováním a ošetřováním plodin se bude odečítat paušální částka ve výši 30 % z těchto příjmů, úplně odstraní uvedené nesrovnalosti a nespravedlnosti a zemědělská daň bude všem zemědělcům-pěstitelům vyměřována spravedlivě podle toho, jakých příjmů skutečně dosáhli.

Nespravedlnosti a nesrovnalosti, které vznikaly při zdaňování příjmů z těchto kultur vypočítaných podle průměrných norem výnosnosti, byly často kritisovány jak občany, tak národními výbory a zejména finančními odbory ONV. Mnoho připomínek bylo zvláště z jižní Moravy a jižního Slovenska, kde se ukazovalo na vysoké příjmy některých zemědělců z prodeje meruněk a hroznů, které byly velmi nízko zdaňovány.

Navržená úprava nesleduje dosažení vyššího zdanění příjmů z pěstování vinné révy, tabáku, papriky a ovocných stromů, poněvadž v letech neúrody nebo nízké úrody bude beze sporu znamenat nižší daňový výnos, než kdyby příjmy z pěstování uvedených kultur byly zdaňovány podle průměrných norem výnosnosti. Jejím jediným účelem je odstranit nesrovnalosti, které vznikají při dosavadním způsobu zdaňování těchto příjmů.

Považoval jsem za nutné tuto věc blíže vysvětlit, poněvadž jsem zjistil v mnoha krajích, že byly o příčinách novelisace této daně nesprávné názory.

Novelisací zákona čís. 78/1952 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva se dává ministerstvu financí zmocnění povolit pro určité skupiny poplatníků stanovení daně z příjmů obyvatelstva částkou, která by po případě zahrnovala též povinnost na živnostenské dani. Kromě toho se dává ministerstvu financí zmocnění, aby stanovilo, za jakých podmínek není poplatník povinen podávat každoročně přiznání k dani a kdy vyměření daně platí na několik roků. Ministerstvo financí má rovněž zmocnění určit, v kterých případech jsou povinny organisace socialistického sektoru srážet zálohy na daň z příjmů obyvatelstva.

K těmto změnám dochází proto, že dosavadní způsob zdaňování některých poplatníků daní z příjmů obyvatelstva a daní živnostenskou je spojen se značnými potížemi. Také kontrola je nesnadná. Proto stanovení daně paušální částkou bude výhodnější a hlavně jednodušší. U většiny drobných poplatníků se příjmy podstatně nemění a proto každoroční přiznávání a vyměřování daně je nehospodárné a zbytečně zatěžuje aparát národních výborů. Nová ustanovení přispějí k dalšímu zjednodušení a zhospodárnění administrativy. Předpis daně z příjmů obyvatelstva provedený na základě přiznání bude platit i na další léta, pokud poplatník podáním nepožádá ONV, aby mu byla vyměřena znovu daň, a pokud nedojde ke změnám v okolnostech rozhodných pro vyměření daně. Vzhledem k tomu, že značná část poplatníků daně z příjmů obyvatelstva má příjmy od socialistického sektoru, je jistě správné a účelné zmocnění, které uloží organisacím soc. sektoru, aby z těchto příjmů prováděly zálohové srážky na daň z příjmů obyvatelstva.

U zákona o živnostenské dani se jedná rovněž o rozšíření zmocnění ministerstva financí, aby mohlo v případě potřeby měnit lhůty k podávání hlášení o živnostenské dani a stanovit je shodně se lhůtou pro podání přiznání k dani z příjmů obyvatelstva, anebo upustit vůbec od podávání hlášení u živnostníků, u nichž se okolnosti rozhodné pro zdanění nezměnily.

Osnova zákona znamená další zjednodušení v daňovém řízení a je proto v plném souladu s naším úsilím o odbourání zbytečné administrativy. Neznamená žádné finanční zatížení pro státní rozpočet, naopak spíše úspory v tiskopisech. Kromě toho nová ustanovení zvýší daňový výnos, poněvadž paušální sazby daně z příjmů obyvatelstva a živnostenské daně budou nejméně o 10 % vyšší než dosavadní zdanění podle přiznání.

Navrhované změny v daňových zákonech jsou poměrně malé, což jen potvrzuje, že tyto zákony se osvědčily a vyhovují i současnému stavu. Zatím co kapitalistické země v důsledku šíleného zbrojení stále zvyšují daňová břemena, která uvrhují na bedra pracujících, u nás i při zvýšených úkolech socialistické výstavby tvoří daně placené obyvatelstvem pouze 10,9 % příjmů státního rozpočtu. Odvod všech daní, o nichž jednáme, se proti loňsku zvýšil. Ke dni 30. listopadu 1957 byla daň ze mzdy plněna na 100 %, zemědělská daň na 99 % (loni 94,87 %), daň z příjmů obyvatelstva na 127 % (loni 122,79 %), živnostenská daň na 114 % (loni 108,83 %). Zvýšení odvodu daně proti stejnému období loňského roku je v důsledku zlepšené práce národních výborů, především jejich finačních odborů. To se zejména projevilo u daně z příjmů obyvatelstva. Daň zemědělská dosahuje za poslední léta nejvyššího procenta plnění. U všech daní se dosahují dobré výsledky také v důsledku zlepšené politicko-výchovné práce mezi obyvatelstvem. Tato politicko-výchovná práce má velký význam, neboť jí se vytváří nový poměr občana k socialistickému společenskému zřízení. U daní však má svůj význam i finanční výsledek. I když u nás převážná část příjmů státního rozpočtu je odváděna ze socialistického sektoru, přece jen i na plnění daňového plánu mnoho záleží a my poslanci stejně jako členové národních výborů musíme vést občany k plnění této občanské povinnosti.

Rozpočtový a hospodářský výbor Národního shromáždění projednal vládní návrh zákona tisk čís. 196 ve schůzi konané dne 11. prosince 1957. Členové výboru projevili s navrhovanými změnami daňových zákonů souhlas, upozorňovali však na to, že bude dosti obtížné zjistit u samostatně hospodařících rolníků skutečné příjmy za hrozny, meruňky a jiné ovoce. I když mohou být určité potíže, přece jen dosavadní způsob zdanění bude spravedlivější. Příjmy se budou zjišťovat za součinnosti místních národních výborů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP