I některá jiná čísla k porovnání
dokreslují tehdejší stav a nynější
vzestup našeho elektrárenství. Tak v roce 1937
byla výroba elektřiny na jednoho obyvatele ročně
285 KWh. Spotřeba v zemědělství přesáhla
jen zřídkakde 30 KWh na 1 ha, zatím co v
jiných státech byla již 450 KWh i více
na 1 ha. V období pak od roku 1945 až do roku 1955
byl zaznamenán vzestup v celkové výrobě
elektřiny v naší lidově demokratické
republice okrouhle ze 41/2 miliardy na 15 miliard KWh, což
znamenalo v roce 1954 spotřebu na jednoho obyvatele již
1.080 KWh. Tímto ukazatelem jsme se dostali nad evropský
průměr a asi na 12. místo ve světě.
V tomto vývoji jsme ve spotřebě elektřiny
předstihli i vyspělé kapitalistické
státy jako Holandsko, Italii a Francii.
Při tom ovšem jsou zde některé země
jako Norsko, Kanada, Švédsko a Švýcarsko,
které svůj vysoký průměr spotřeby
zaznamenávají pro výjimečně
příznivé podmínky k získání
laciné vodní energie a malý počet
obyvatel.
Ovšem, toto měřítko spotřeby
elektřiny nedává nám úplně
pravý obraz o spotřebě energie na jednoho
obyvatele vůbec, to je veškerých paliv, kde
jsme na pátém místě na světě
roční spotřebou 3,4 tuny měrného
paliva.
Pro naše národní hospodářství
je však žádoucí, aby se spotřeba
těchto paliv měnila ve spotřebu elektřiny,
neboť ta je hlavním a vysoce úsporným
nositelem technického pokroku. Proto tempo výroby
elektrické energie nebude lze opustit a plán druhé
pětiletky předpokládá ještě
vyšší růst než v první pětiletce.
V roce 1960 má být podle plánu dosaženo
výroby 24,7 miliardy KWh, t. j. 1.650 KWh na obyvatele
a do roku 1965 vytvořit perspektivu k výrobě
42,5 miliard KWh. Cíl smělý, ale reálný,
a proto dosud platný zákon ze dne 22. července
1919 čís. 438 Sb., vydaný před 38
lety, nemůže již nejen dnes, ale zdaleka by nemohl
v budoucnu plnit funkci sloupu naší elektrisace a
musí ustoupit zákonu, který je toho zárukou.
Dovoluji si stručně uvést, z jakých
zásad návrh zákona vychází:
1. že energetické odvětví na úseku
elektřiny má tvořit funkčně
jednotný celek bez ohledu na resortní příslušnost
provozovatelů jednotlivých energetických
děl,
2. že zařízení k výrobě,
přenosu, přeměně a rozvodu elektrické
energie tvoří společný navzájem
propojený energetický systém. I oprávnění
zřizovat a provozovat nové výrobny a zařízení
svěřují se proto především
organisacím v působnosti ministerstva energetiky,
3. že z této jednotnosti vyplyne povinnost i oprávnění
ministerstva energetiky, zejména řídit výstavbu
celého energetického systému Československé
republiky, hospodařit se všemi výkony a starat
se o hospodárné využití elektřiny.
Zákon též odstraní dosavadní
nejednotné poměry ve vlastnictví a správě
elektrických přípojek nízkého
napětí i odběrných rozvodných
zařízení.
Protože energetická díla slouží
nejen prospěchu celé společnosti, ale i jednotlivým
občanům, je navrhováno poskytnout energetickým
podnikům některá zvláštní
oprávnění, zejména pokud jde o cizí
nemovitosti, nebo právo vyvlastnění. Důležité
je též, že i při významné
funkci tohoto zákona v naší energetice jeho
přijetím nevzniknou nové nároky na
zvýšení výdajů státního
rozpočtu, ba naopak navrhovaná jednotná úprava
příspěvkové povinnosti na zařízení
rozvodu a elektrických přípojek nízkého
napětí soukromým majitelům bude znamenat
příjem státního rozpočtu asi
10 milionů Kčs ročně.
Soudruzi a soudružky, sestry a bratři poslanci!
Rozpočtový a hospodářský výbor
Národního shromáždění
projednal vládní návrh elektrisačního
zákona a usnesl se doporučiti jej podle výborové
zprávy plenu Národního shromáždění
ke schválení, aby se naší energetice
dostalo nového právního základu k
ještě úspěšnějšímu
plnění jejích povinností v našem
národním hospodářství. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
se přihlásil ministr energetiky dr. Vlasák.
Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr energetiky dr. Vlasák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Dovolte mi, abych u příležitosti projednávání
návrhu zákona o výrobě, rozvodu a
spotřebě elektřiny vás stručně
seznámil s některými problémy rozvoje
naší energetické základny i se současnou
situací na tomto důležitém hospodářském
úseku.
Dosud platný t. zv. elektrisační zákon
vznikl, jak uvedl již s. posl. Podola, za zcela odlišných
podmínek společenských, ale i za jiného
kvantitativního a kvalitativního stavu v energetice.
V roce 1919 činil instalovaný výkon všech
elektráren celkem 730 MW. V tomto roce bylo vyrobeno 1
miliarda 161 milionů kWh.
Do roku 1945 vzrostl instalovaný výkon v elektrárnách
na 2.497 MW a výroba elektřiny dosáhla v
tomto roce 4 miliard 457 milionů kWh.
Teprve po odstranění kapitalistického společenského
systému náš lidově demokratický
řád umožnil za kapitalismu nemyslitelný
prudký rozvoj naší energetické základny.
Za soustavné podpory Komunistické strany Československa
a vlády Národní fronty se rychlým
tempem zvyšuje zásobování národního
hospodářství a obyvatelstva elektrickou energií
a přitom se výrazně mění kvantitativní,
technická i ekonomická úroveň našeho
energetického systému.
V letošním roce dosáhne instalovaný výkon čs. elektráren 4.370 MW a bude dosaženo celkové výroby přes 17 miliard 790 milionů kWh.
Výroba elektrické energie stoupne tedy proti roku
1919 více než 15krát a oproti roku 1945 vzroste
na 4násobek.
Ve výrobě elektřiny na 1 obyvatele, která
činila v roce 1919 necelých 19 kWh a v roce 1945
315 kWh, dosáhneme v letošním roce hodnoty
1.340 kWh na 1 obyvatele, takže jsme již předstihli
i tak vyspělý kapitalistický stát
jako je Francie a stojí před námi úkol
dostihnout v krátké době ve spotřebě
elektřiny na hlavu Anglii, Západní Německo
a další vyspělé kapitalistické
státy.
Přední místo ve světě již
dnes zaujímáme zejména v elektrifikaci obcí,
kde oproti 74 % obcí připojených na elektrickou
síť v roce 1946 máme dnes elektrifikováno
více než 95 % obcí a do roku 1960 elektrifikaci
obcí dokončíme.
Tento kvantitativní růst výroby i spotřeby
elektřiny byl doprovázen i významnými
změnami ve struktuře a v kvalitativních ukazatelích
naší energetiky.
Teprve za našeho zřízení byl vybudován
jednotný ústředně řízený
energetický systém a hlavní oblasti výroby
a spotřeby elektrické energie byly spojeny nadřazeným
vedením o napětí 220 kV. Byly tak vytvořeny
podmínky nejenom pro zásobování našeho
národního hospodářství a obyvatelstva
na celém území republiky, ale také
podmínky, aby v další etapě mohla být
navázána energetická spolupráce s
našimi sousedy Polskem, Maďarskem, Německou demokratickou
republikou a Rakouskem.
Rozsáhlá energetická spolupráce ve
výměně elektrické energie s lidově
demokratickými státy a Rakouskem, která bude
uskutečněna v příštích
letech, umožní, aby bylo využíváno
na základě oboustranných výhod ekonomickým
způsobem energetických zdrojů všech
těchto zemí a vytvořeny tak předpoklady
pro vybudování jednotného energetického
systému ve střední Evropě.
Vybudování velkých elektráren, rozšíření
a modernisace stávajících elektráren
spolu s existencí jednotného energetického
systému nám umožnilo lépe využívat
ekonomické elektrárny a dosáhnout významných
změn v technicko-ekonomických ukazatelích
naší energetiky.
Na př. roční využití instalovaného
výkonu všech elektráren stouplo v letech 1945-1956
o 120 %, poruchovost elektráren ministerstva energetiky
byla snížena v letech 1954-1956 o 65,8 % a specifickou
spotřebu paliva na výrobu 1 kWh jsme snížili
o více než 40 % oproti r. 1945.
Velkého úspěchu bylo dosaženo ve snižování
spotřeby kvalitních druhů paliva, které
byly uvolněny pro jiné účely v národním
hospodářství, zejména pro zásobování
obyvatelstva.
Byl uskutečněn rozsáhlý přechod
na spalování podřadných nízkokalorických
paliv, ze kterých dnes vyrábíme značnou
část z celkového množství elektřiny.
Podíl spalování méněhodnotného
uhlí stoupl z 50 % v roce 1953 na 77 % v letošním
roce a Československo se ve spalování nízkokalorických
paliv dostalo na jedno z předních míst ve
světě. Jen za 10 měsíců letošního
roku byla snížena spotřeba kvalitního
černého uhlí v elektrárnách
ministerstva energetiky oproti minulému roku o 1 milion
323 tisíc tun.
Dobré výsledky byly také dosaženy v
poslední době ve zhospodárnění
investiční výstavby, které se projevilo
v tom, že náklady na výstavbu 1 instalovaného
kW v parní elektrárně klesly z 3.800 Kčs
v roce 1950 pod 2.500 Kčs v nově budovaných
a projektovaných elektrárnách.
Tyto stručné údaje dokazují, jak velkého
pokroku dosáhla naše energetika za 12 let lidově
demokratického Československa. Zasloužili se
o to svou obětavou a iniciativní prací dělníci,
technici a inženýři elektráren a sítí,
montážních organisací, závodů
i výzkumných ústavů.
Soustavnou podporu tomuto úsilí našich pracujících
věnovala a věnuje naše strana a vláda
u vědomí, že elektřina je mimořádně
důležitým činitelem při rozvíjení
průmyslové výroby, při zvyšování
její technické úrovně, jakož
i při růstu hmotné a kulturní úrovně
pracujících.
Přes tyto nepopíratelné úspěchy,
kterých jsme dosáhli, si však musíme
uvědomit, že se v rozvoji energetiky nadále
vyskytují vážné nedostatky, které
brzdí náš rychlejší postup vpřed.
Tempo růstu společenské produktivity práce
ve výrobě a rozvodu elektřiny neodpovídá
dosud tempu kvantitativního rozvoje naší energetiky.
Neuspokojivý je počet pracovníků připadajících
na 1 instalovaný MW ve srovnání s vyspělými
průmyslovými státy.
Pomalu roste ekonomická úroveň našich
provozů, což se projevuje stále ještě
vysokou specifickou spotřebou paliva a dosud vysokými
ztrátami v našich sítích.
Také finanční a materiálové
nároky na investiční výstavbu i přes
dosažené úspěchy jsou dosud ve svém
souhrnu příliš vysoké a značně
snižují rentabilitu našeho odvětví.
Efektivnost investiční výstavby je dále
snižována opožděným uváděním
nových kapacit do provozu a vysokou poruchovostí
nových zařízení.
Tyto nedostatky jsou způsobeny tím, že ještě
pomalu proniká technický pokrok do našich provozů,
že je zdlouhavě prováděna automatisace
parních a vodních elektráren, telemechanisace
rozvoden a v projektech nových energetických zařízení
není důrazně a odvážně
prosazována moderní a hospodárná koncepce
řešení.
To jsou průvodní záporné tendence
našeho vývoje, které ve své podstatě
nevyvracejí správnost naší cesty. Pracující
naší energetiky jsou si vědomi těchto
nedostatků a jsou rozhodnuti je v nejkratší
době odstranit.
Nejzávažnějším nedostatkem však
je skutečnost, že se nám doposud nepodařilo
rozhodným způsobem odstranit disproporci, která
se projevila v letech 1953 a 1954 mezi růstem spotřeby
elektrické energie a výstavbou nových energetických
kapacit.
I když v roce 1954 až 1957 se situace v tomto směru
podstatně zlepšila, je nutno mít na paměti,
že celý náš energetický systém
pracuje ještě v letošním roce bez jakýchkoliv
reserv, to znamená, že se každá porucha
na našem výrobním zařízení
okamžitě projevuje ohrožením plynulého
a kvalitního zásobování našeho
průmyslu elektrickou energií.
l v současné době týdenní porucha
strojů v elektrárně Nováky a snížené
stavy vody v nádržích našich hydrocentrál
způsobují vážné obtíže
v zásobování našeho průmyslu
elektrickou energií, které je možno řešit
za současné situace pouze přesunem asi 10
% průmyslového odběru na noční
dobu.
Jsme si vědomi toho, že toto opatření,
byť krátkodobé, narušuje plynulost naší
výroby, a to zejména v době, kdy se všechny
naše průmyslové závody snaží
urychlit splnění svého výrobního
plánu.
I když tato nepříznivá situace bude
v průběhu týdne odstraněna, jsme si
vědomi toho, že nesmíme vystavovat naše
národní hospodářství takovýmto
nahodilostem. Jediná cesta a definitivní řešení
spočívá v urychlené výstavbě
nových elektráren a vytvoření takových
reserv v našem energetickém systému, aby byla
zajištěna nejenom plynulá dodávka elektřiny
našemu hospodářství a obyvatelstvu,
ale aby současně s tím mohla být zvýšena
ekonomie naší energetiky.
Proto vidíme i nadále svůj základní
úkol v tom, zabezpečit v energetice základní
cíle druhé pětiletky, zejména rychlé
tempo růstu výroby elektrické energie, která
má dosáhnout v roce 1960 24 miliard 700 milionů
kWh a tím zvýšit výrobu elektrické
energie na 1 obyvatele na 1.650 kWh.
Abychom toho dosáhli, je nutno uvést do provozu
v letech 1958-1960 nejméně 1.440 MW výkonu
v nových tepelných a vodních elektrárnách
ministerstva energetiky a dalších 215 MW výkonu
v závodních elektrárnách.
V této době je třeba uvést do provozu
nové 300 MW velkoelektrárny, jako jsou Opatovice.
Tisová a velké vodní elektrárny jako
Lipno a Madunice a dokončit výstavbu elektráren
v Hodoníně, Komořanech a Poříčí.
Dále musíme zabezpečit uvádění
do provozu dalších velkých elektráren
v roce 1961, jako jsou elektrárna Mělník,
Orlík, zabezpečit zahájení výstavby
první jaderné elektrárny a připravit
výstavbu dalších jaderných elektráren,
zahájit výstavbu velkého vodního díla
na Dunaji, výstavbu dalších vážských
stupňů, uvést do provozu nové linky
vvn a rozvodny vvn, dokončit elektrifikaci obcí
a podstatně zvýšit elektrifikaci JZD.
Současně s tím je nutno podstatně
zvýšit ekonomii všech provozů a dosáhnout
nejvyšší produktivity práce cestou maximálního
využití současné techniky.
Plnění těchto úkolů druhé
pětiletky umožní nejenom dosáhnout předstihu
v růstu výroby elektrické energie a zabezpečit
tak plné pokrytí potřeby našeho průmyslu,
ale též dokončit do roku 1960 elektrifikaci
všech obcí a podstatně zvýšit elektrifikaci
JZD tak, jak je nezbytná pro rychlý rozvoj kolektivisace
zemědělské výroby. Značné
tempo zvýšené elektrifikace naší
vesnice je patrno z toho, že celkové investiční
náklady na elektrisaci JZD a JRD stouply v letech 1954
až 1957 na šestinásobek a elektrisace obcí
se zvýšila o 70 %.