Čtvrtek 19. prosince 1957

Podľa § 90 trestného zákona správneho budú môcť byť trestaní tí občania, ktorí stratia, poškodia alebo zničia občiansky preukaz.

Pri vydávaní a používaní občianskych preukazov sú navrhované také úľavy, ktoré je možno previesť bez toho, aby boli ohrozené záujmy bezpečnosti a evidencia obyvateľstva. Naopak, očakáva sa, že týmito zmenami stúpne význam občianskeho preukazu ako oficiálneho osobného dokladu československého občana. Občan si bude viac vážiť občianskeho preukazu, a tým sa splní i výchovné poslanie.

Prevedenie tohoto nového návrhu do praxe si nevyžiada zvýšenie finančných nákladov, ale naopak prejaví sa priaznivo v zjednodušení administratívy, dosiahne sa úspora papieru a čo je hlavné, pracujúcim skráti sa strata času, stráveného na oddeleniach verejnej bezpečnosti pri vybavovaní hlásení zmien, predlžovania platnosti alebo obstarávania nových občianskych preukazov. Doporučujem plénu Národného zhromaždenia, aby návrh tak, ako bol navrhnutý, bol v plnom znení prijatý a schválený. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Děkuji zpravodaji posl. Danišovi.

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí , můžeme tedy přistoupit k hlasování a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle předložené výborové zprávy. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o občanských průkazech ve znění zprávy výboru ústavně-právního, ať zdvihne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o občanských průkazech.

Tím jsme projednali šestý bod denního pořadu.

Přistoupíme k projednávání sedmého bodu denního pořadu, kterým je

7. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o hlášení obyvatelstva a o povolování pobytu cizincům (tisk 202).

Zpravodajem je posl. Zach, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Zach: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o hlášení obyvatelstva a o povolování pobytu cizincům, sleduje zlepšení stávající praxe a účelnost v souladu se socialistickou zákonností.

Vládní návrh vychází z nutnosti revidovat některá ustanovení dosud platného zákona a tím i možnosti zjednodušení systému hlášení pobytu československých občanů.

Zákonem o hlášení obyvatelstva a o povolování pobytu cizinců z r. 1949 byly zavedeny na území celého státu jednotné předpisy a všestranná evidence obyvatelstva, která je nezbytná pro plnění hospodářsko-organisátorské i obranné funkce státu. Byly zpřísněny předpisy o hlášení a systematickou a všeobecnou registrací dosaženo přesného podchycení pobytu obyvatelstva. K hlášení pobytu stanoveny krátké lhůty (24 hodin pro trvalý a 48 hodin pro přechodný pobyt), zavedeno bylo hromadné hlášení v nemocnicích i rekreačních střediscích a zavedeny domovní knihy.

V průběhu platnosti zákona z roku 1949 podařilo se vybudovat celkem spolehlivou evidenci obyvatelstva a získán dobrý přehled o pobytu osob. Zjištěné skutečnosti při provádění zákona ukazují, že v naší zemi, která má poměrně husté osídlení, dochází k velkým přesunům obyvatel ve spojitosti s naléhavou potřebou pracovních sil na velkých stavbách, vodních dílech, znárodněného průmyslu a pod., dále i z důvodů bytových.

Dalším poznatkem je skutečnost, že naprostá většina záznamů o přechodném pobytu byly krátkodobé cesty, jako návštěvy, dovolené, rekreace a služební cesty. Na 2,5 milionu záznamů o přechodném pobytu bylo provedeno v r. 1956.

Při přesném dodržování zákonných předpisů docházelo k zbytečnému zatěžování poctivých a svědomitých občanů docházkou do ohlašoven někdy i značně vzdálených od místa pobytu. Naproti tomu ti, kteří měli důvody k utajení svého pobytu, se z pochopitelných důvodů nepřihlašovali.

Mnoho připomínek, návrhů a stížností došlo v záležitosti hlášení k přechodnému pobytu. Po provedení důkladného průzkumu se ukázalo, že je možno provést určité zjednodušení, případně i zrušit některé z povinností občanů, bez újmy pro zachování evidence obyvatel z důvodů bezpečnosti, obrany i potřeby našeho hospodářství.

Aby bylo možno uskutečnit zjednodušení dosavadního způsobu hlášení, bylo nutno přikročit k novelisaci první části zákona č. 52/1949 Sb. a to §§ 1-12.

Novelisací dosáhne se zmírnění povinnosti hlášení tím, že trvalý i přechodný pobyt se bude hlásit v jednotné lhůtě 3 dnů.

Přechodný pobyt pak jen v případě, bude-li trvat déle než 30 dnů. Odpadne tak hlášení ve většině případů a tím také zbytečné zatěžování občanů. Odstraní se nadbytečná evidence, dále absence spojené s hlášením a občanům se ušetří čas. Docílí se tak úspory asi 2,5 milionu evidenčních karet, t. j. asi 3 t papíru a 50.000 Kčs ročně.

Toto opatření bude jistě přijato našimi občany příznivě a lze předpokládat, že bude působit ke zvýšení kázně při hlášení změn trvalého pobytu.

Zrušení nadbytečné evidence umožní zvýšení kontroly jak výchovných, tak i represivních opatření.

Další úlevou, spojenou se změnou termínů hlášení pobytu, je zrušení domovních knih, neboť nebude-li již nutné hlásit změny při krátkodobém přechodném pobytu, nemělo by opodstatnění ani provádění zápisů v domovní knize. Tak bude možno předat NV na 600.000 domovních knih, které je použijí pro své evidenční účely. Uspoří se tím 20 q papíru a asi 25.000 Kčs ročně.

Zrušení povinnosti vypisování t. zv. hotelových lístků při hlášení v objektech hromadného ubytování (v hotelích a rekreačních střediscích) urychlí administrativní odbavování hostů, neboť záznamy o hostu provedou se podle občanského průkazu. Tato změna znamená mimo zmírnění dosavadních předpisů i úsporu asi 70 q papíru a podnikům hromadného ubytování úsporu zhruba 100.000 Kčs, mimo odstranění části administrativní práce a úspory času hostů.

Další úpravy sledují zjednodušení přihlašovací povinnosti, na příklad:

Ohlašovacími orgány jsou ve všech obcích kromě Prahy, Bratislavy a Brna výkonné orgány MNV.

Ruší se hlášení dětí mladších 15 let k přechodnému ubytování a zjednodušuje se hlášení k jejich trvalému pobytu.

Zrušuje se povinnost občanů znovu se přihlašovat k pobytu po změně jména.

Umožňuje se, aby 1 člen rodiny hlásil pobyt i ostatních členů rodiny, s nimiž bydlí ve společné domácnosti.

Opatření uvedená v návrhu zákona budou zavedena prováděcími předpisy od 1. 3. 1958 a budou se týkat jen československých občanů. Nebudou se vztahovat na cizince, na které se i nadále bude vztahovat přísnější režim hlášení.

Proto jsou v návrhu zákona zakotveny jen nejdůležitější zásady a podrobnosti budou uvedeny v prováděcích předpisech. Důvodem, proč návrh neobsahuje novelisaci celého zákona č. 52/1949 Sb. je skutečnost, že dosud není nutné, ani vhodné, měnit druhou část zákona (§§ 13-19), dokud nebude vypracována osnova nového zákona o státním občanství, kde bude upraven pojem cizince i t. zv. bezdomovců.

Porušování povinností uložených novelisovaným zákonem č. 52/1949 Sb. bude stíháno, pokud nepůjde o čin přísněji trestný, jako přestupek podle § 93 tr. zák. správního, pokutami, uloženými v blokovém řízení, jak k tomu byly již zmocněny orgány veřejné bezpečnosti vyhláškou min. vnitra č. 273/1956.

Nová úprava zákona znamená zjednodušení administrativy spojené s hlášením pobytu, projeví se v úspoře tiskopisů i finančních nákladů a zrušení celé řady předpisů uvedených v důvodové zprávě, dostane se občanům podstatných úlev proti stávajícímu systému hlášení pobytu, a proto bude jistě změna zákona přijata s uspokojením.

Ústavně-právní výbor projednal ve své schůzi dne 5. XII. 1957 tento vládní návrh zákona a po diskusi jej doporučuje plenu NS ke schválení podle výborové zprávy. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu pořadu? (Nikdo se nehlásil.)

Nikdo.

Můžeme přistoupit k hlasování.

Navrhuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona najednou podle výborové zprávy.

Má někdo námitky proti tomu, abychom hlasovali tímto způsobem? (Námitky nebyly.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o hlášení obyvatelstva a o povolování pobytu cizincům, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o hlášení obyvatelstva a o povolování pobytu cizincům.

Tím jsme projednali sedmý bod denního pořadu.

Přistoupíme k projednávání osmého bodu denního pořadu, kterým je

8. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského k vládnímu návrhu zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny (elektrisační zákon) - (tisk 210).

Zpravodajem je posl. Podola, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Podola: Soudruzi a soudružky, sestry a bratři poslanci!

Vzestup našeho národního hospodářství trvale vyžaduje, aby v důsledku neustálého rozvoje bylo nejen měněno jeho řízení, ale aby byl i upravován zákonný stav tak, aby nebrzdil jeho vzestup, ale progresivně jej podporoval.

To platí i o vládním návrhu zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny (elektrisačním zákonu), který je vám předkládán ke schválení.

Jeho funkce je velmi důležitá, neboť je-li úroveň rozvoje průmyslu sledována různými ukazateli, pak na předním místě stojí vždy výroba a spotřeba elektřiny. Je tomu tak proto, že elektřina je mimořádně důležitým činitelem ve výrobě i osobní spotřebě.

Sama produktivita práce roste přímo úměrně s růstem vybavení práce elektřinou a stejně tak i v domácnostech je spotřeba elektřiny jedním z důležitých ukazatelů životní úrovně obyvatelstva. Víme všichni velmi dobře, jak živě občané reagovali v minulé době na přechodné vypnutí proudu, když elektrárenské výkony nestačily krýt hlavně špičkovou spotřebu. Při tom si mnozí ani neuvědomovali, že zaměstnanci našich elektráren a sítí hned při příchodu sovětské osvoboditelské armády, kdy se ještě i bojovalo v ulicích měst, již s krajním vypětím uváděli do chodu porušené elektrárny a udržovali provoz tak, aby bylo k disposici nejnutnější množství elektřiny a tepla pro veřejnou i soukromou spotřebu. Vzpomínali na to i zaměstnanci Energetických rozvodných závodů našeho kraje Gottwaldovského, držitelé Rudého praporu ministerstva energetiky a Ústředního výboru svazu zaměstnanců v energetice za třetí čtvrtletí tohoto roku při splnění celoročního plánu dne 6. prosince a projednávání dopisu Ústředního výboru Komunistické strany Československa. Stav našeho elektrárenství byl totiž při jeho převzetí do rukou lidu málo potěšující, ne-li desolátní, neboť nejen následky živelného vývoje hospodářství v kapitalistické republice, ale i drancování elektráren okupanty zanechaly v naší energetice těžké následky. Neexistovala jednotná energetická rozvodná soustava. Jednotlivé oblasti zásobované různými elektrárenskými podniky od všeužitečných přes komunální a závodní až po soukromé se vyvíjely více méně isolovaně bez jednotného řízení a bez jednotícího generálního plánu.

Rozvodné sítě byly mnohdy stavěny bez ohledu na možnost jejich pozdějšího propojení a investiční politika byla často ovlivňována jinými zájmy než zájmem nejvyšší hospodářské účelnosti z hlediska celého státu.

Většinu elektřiny vyráběly závodní elektrárny, na příklad v roce 1937 62,7 %, u nichž výroba elektřiny a tepla byla pouhou pomocnou výrobou, a proto nebylo náležitě dbáno o vysokou technickou úroveň jak investic, tak provozu. Využití instalovaného výkonu elektráren bylo nízké jako typický znak nedostatečné a kolísající zaměstnanosti kapitalistického průmyslu. Byla zanedbána výstavba vodních elektráren a za 20 let od roku 1919 až 1939 bylo postaveno pouze 8 vodních elektráren nad 10 MW o celkovém instalovaném výkonu zhruba 170 MW. K porovnání je možno uvést, že jen v první pětiletce bylo rozestavěno a zčásti dokončeno 13 vodních elektráren nad 10 MW o instalovaném výkonu třikrát větším, než kolik bylo postaveno za zmíněných 20 let první republiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP