V estrádní činnosti se však objevují
mnohé velmi závažné nedostatky. V některých
estrádních programech, zvláště
ve vystoupeních některých konferenciérů,
se vyskytovaly a ještě vyskytují obhroublé
a někdy oplzlé vtipy, mající své
kořeny v přežitcích kapitalistické
vulgární zábavy. Řídkým
zjevem nejsou ani dvojsmyslné vtipy, obsahující
nevhodné politické narážky. Někdy
to člověku připadá tak, jako by se
pálily dvě svíčky. Jednu svíčku
pálí andělu a druhou ďáblu. Takováto
vystoupení je třeba rozhodně a důrazně
odsoudit, protože na podia a před mikrofony v naší
lidově demokratické zemi nepatří.
Vyskytovaly se také "satiry", která urážely
cit posluchačů a měly přímo
ve své podstatě výraz nepřátelského
smýšlení. Ty naše nejširší
veřejnost podrobila zcela oprávněně
ostré kritice. Místo nich se začaly objevovat
obsahově prázdné skeče, rovněž
odůvodňované "hlasy posluchačů
po oddychové zábavě". Na estrádách
se objevují jazzy v "nejoriginálnějších
úpravách", kazících především
vkus naší mládeže. Skutečnost nejvíce
hodná odsouzení je však ta, že některé
estrády ovládli, abych tak řekl, lžiumělci,
"živnostníci s kulturou", jimž z očí
kouká snaha po lehkém výdělku, kteří
dávají dohromady slepence po vzoru "kdo co
umí" a kteří útočili mnohdy
pod hesly kritiky přímo proti vymoženostem
našeho zřízení. Byly to na př.
pořady v Lucerně, Pleštilova skupina, Kosa,
Léčíme smíchem, Sylvestr před
Sylvestrem a řada jiných. Tito tak zvaní
"umělci" a mnozí jiní, kteří
zajížděli do našich krajů a vesnic
s firmou "umělci z Prahy", způsobili škody.
Bohužel se stalo, že několik desítek takovýchto
lidí, kteří nejsou umělci, zkreslili
v očích veřejnosti krásnou a ušlechtilou
tvář skutečných umělců
naší země, zkreslili hodnotu slova umělec.
Pošpinili slovo umělec, za jehož krásnou
a ušlechtilou náplň se bijí a na jehož
rozvoji pracují stovky našich herců, zpěváků,
interpretistů, kteří od rána do večera
dřou pro slávu umění a to většinou
za plat, který má každý normální
člověk v naší republice. Vždyť
pracovníci kultury mají u nás ze všech
kategorií zaměstnanců nejnižší
platový průměr. S tohoto hlediska je třeba
se plně postavit za skutečné umělce,
kteří věnují celý svůj
život rozkvětu a slávě českého
a slovenského umění, jejichž práce
si velmi vážíme a z nichž mnozí
jsou pro nás naší národní chloubou
a hrdostí.
Zákon přináší také jasno
do otázek honorování estrádních
vystoupení, v nichž často především
tito neumělci požadovali přemrštěně
vysoké honoráře. Zákon zainteresovává
na otázky honorářů národní
výbory a vedení našich kulturních zařízení.
Proces obrody estrády již začal. Je jistě
vřelým přáním nás všech,
aby byly za účinné pomoci národních
výborů očištěny estrády
od nevkusů a laciných dvojsmyslností, od
trivialit a starých operetních vtípků,
aby nositelé tohoto nánosu udělali místo
skutečným umělcům, kteří
mají vážný zájem o rozvoj estrádního
umění. Jistě si přejeme, aby z programů
našich estrád přímo vyzařoval
socialisticko-humanistický obsah. Aby byly zábavné,
a to především zábavné, vždyť
zábavnost nestojí v protikladu k socialismu, aby
působily na lid v našem duchu; aby vychovávaly
uměním a přispívaly k poznání
dobrého umění, aby přinášely
radost, aby vychovávaly k politickému chápání
skutečnosti; aby bojovaly proti přežitkům
kapitalismu. Naše doba není přece dobou bezstarostnou.
Je to doba, ve které všechnu svou energii a všechno
své snažení věnujeme dokončení
výstavby socialismu, věnujeme zajišťování
konečného vítězství míru.
Proto jistě také nechceme pouze estrádu pro
estrádu, ale přejeme si, aby naše estrády
byly naplněny ideami tohoto našeho úsilí.
Tak to známe ze sovětských estrád,
jejichž některé programy mají vysloveně
protiimperialistický a proti kapitalistický charakter.
Současně si přejeme, aby neměly omezený
žánr, často jenom skečový, ale
aby měly rozmanitý široký charakter
nejrůznějších forem. Při tom
je jasné, že estráda nebude plnit svůj
výchovný úkol, budou-li naši umělci
postupovat defensivně, vyhýbajíce se palčivým
tématům. Naopak, budou-li v oblasti estrád
uplatňovány materiály umělecky náročné,
ostře vyhraněné v boji proti přežitkům
minulosti i proti současným nedostatkům,
splní estráda svůj úkol.
Péči našich tvůrčích umělců
je třeba soustředit na vytváření
vhodných materiálů a programů pro
estrádu, kterážto oblast nestojí v pozornosti
umělců a jejich tvůrčích svazů,
i když je třeba kladně ocenit snahu Svazu skladatelů,
který věnoval otázkám taneční
hudby a písně konferenci. Bylo by jistě prospěšné,
kdyby všechny v úvahu připadající
tvůrčí svazy zvýšily péči
o úroveň našich estrádních programů.
Jednou z vážných příčin
současného ne plně uspokojivého stavu
v této oblasti uměleckého projevu byla i
dosavadní přílišná centralisace
řízení estrádního umění,
která prostě nestačila zvládnout ideově
především a také organisačně
obrovská množství estrádních
programů. Při tom řada umělců,
zejména v krajích mimo Prahu, jež by byla kladným
přínosem pro rozvoj estrádního umění,
zůstala nevyužita. Předložený zákon
decentralisuje řízení a organisování
estrádní činnosti, což bude mít
bezpochyby vliv na zvýšení úrovně
našich estrád, vždyť v krajích je
dostatek talentovaných sil, talentovaných pracovníků,
kteří budou přistupovat k práci s
láskou, odpovědností i konkretní znalostí
potřeb diváků své oblasti. Bude možno
lépe využít všech zdravých sil
lidové tvořivosti, obohatit estrády o nové
herce, zpěváky, konferenciéry a artisty i
o nové autory textů. Je však nutné,
aby se naše národní výbory podívaly,
kteří lidé budou nadále organisovat
tuto činnost. Aby to byli především
takoví lidé, kteří mají nejvřelejší
vztah a lásku ke kultuře a umění.
Aby tento požadavek byl požadavkem prvořadým
a nevyskytovaly se u nás inseráty, podobné
tomu, který se před krátkým časem
objevil v novinách: "Hledá se ředitel
kulturního domu. Značka ťFotbalista přednostŤ."
(Veselost.)
Krajská estrádní střediska nesmí
upadnout do stejné chyby, jako bývalá HAÚ,
aby jen organisovala estrádní vystoupení,
aby se minimálně nebo vůbec nezabývala
tvorbou nových uměleckých programů
z uměleckých zdrojů kraje. Pořadatelé
estrád by měli více než dosud dbát
o to, aby znali obsah estrády, kterou pro své pracující
zakoupili nebo organisují.
Soudružky a soudruzi, dovolte mně končit přáním,
aby tento zákon napomáhal k rychlému odstranění
některých nedostatků, které se v oblasti
estrádní činnosti vyskytují, aby napomáhal
k tomu, že se bude úspěšně a rychle
rozvíjet estrádní umění projevu.
Jistě vyjádřím naše společné
přesvědčení, že věříme,
že všem poctivým pracovníkům této
oblasti půjde především o naši
socialistickou kulturu, o naše socialistické umění,
o vážnou a poctivou službu pracujícím.
A v tomto díle pro radost našich lidí, pro
šťastnější život v naší
zemi, jim přejeme z celého srdce mnoho úspěchů.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Tím je pořadí přihlášených
řečníků vyčerpáno. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Ad 4. Hlasování o vládním návrhu
zákona o koncertní a jiné hudební
činnosti.
Dávám slovo k doslovu zpravodajce k čtvrtému
bodu pořadu poslankyni Bernáškové.
Zpravodajka posl. Bernášková: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování o čtvrtém
bodu pořadu schůze a to tak, že budeme hlasovat
o celém vládním návrhu zákona
o koncertní a jiné hudební činnosti
najednou podle výborové zprávy.
Má někdo námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o koncertní a jiné
hudební činnosti a to ve znění zprávy
výboru kulturního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o koncertní a jiné hudební
činnosti.
Tím jsme projednali čtvrtý bod denního
pořadu.
Ad 5. Hlasování o vládním návrhu
zákona o estrádách, artistických produkcích
a lidové zábavě.
Dávám nyní slovo k doslovu zpravodaji k pátému
bodu denního pořadu poslanci Kučerovi.
Zpravodaj posl. Kučera: Vzdávám se
slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Budeme tedy o pátém bodu pořadu hlasovat
a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle výborové
zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o estrádách, artistických
produkcích a lidové zábavě ve znění
zprávy výboru kulturního, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní návrh
zákona o estrádách, artistických produkcích
a lidové zábavě.
Tím jsme projednali pátý bod pořadu
schůze.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Místopředseda dr. Polanský: Zahajuji
přerušenou schůzi Národního shromáždění.
Na pořadu nyní máme šestý bod,
kterým je
6. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o občanských
průkazech (tisk 201).
Zpravodajem je posl. Daniš, dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Daniš: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky,
súdruhovia!
Tak ako už doteraz Národné zhromaždenie
previedlo úpravu niektorých zákonov podľa
potrieb a požiadaviek, ktoré si žiadala skutočnosť
a praktický život, pristupujeme k úprave zákona
číslo 61/1953 Zb. o vydávaní občianskych
preukazov.
Zmenu tohoto zákona je potrebné previesť preto,
že doterajší zákon č. 61/1953 Zb.
obsahoval ustanovenia, ktoré nedovoľovali prevádzať
zmeny, ktoré si prax vyžadovala.
Prakticky je dokázané, že niektoré povinnosti,
ktoré menovaný zákon ukladal na jednej strane
občanom a na druhej strane štátnym orgánom,
sú už dnes zbytočné alebo nepotrebné.
Doterajší zákon zakazoval vydávať
občanom do 55. roku veku občiansky preukaz na dobu
dlhšiu ako 5 rokov. Nový návrh zákona
síce tiež ešte zavádza vydávanie
občianskych preukazov na dobu 5 rokov, ale len u mladých
od 15-20 rokov veku, čo je odôvodnené zmenou
obličaja a okolnosťami vývinu. Občanom
starším nad 20 rokov sa budú môcť
vydávať občianske preukazy do 50 rokov na dobu
10 rokov a starším nad 50 rokov bez obmedzenia platnosti.
K vydaniu občianskych preukazov nebude podľa nového
návrhu zákona potrebné toľko dokladov
ako doteraz a umožní sa, aby tie doklady, ktoré
občan predloží, platili tiež i pre ostatných
príslušníkov jeho rodiny. Ďalej odpadne
predkladanie občianskeho preukazu na vpisovanie tzv. vedľajších
údajov. (Údaje o vzdelaní, sociálnom
postavení a pod.) Mimo toho ani zápisy detí
alebo osvojencov mladších ako 15 rokov si občan
nemusí nechávať vpisovať do občianskeho
preukazu, i keď toto zákon č. 61/1953 Zb. nariaďuje.
Ak však občan o toto požiada, bude mu to vpísané
do občianskeho preukazu.
Nový návrh zákona umožňuje, aby
občan, ktorý bude vybavovať matričné
záležitosti po zomrelom rodinnom príslušníkovi,
odovzdal jeho občiansky preukaz na matričnom úrade.
Občiansky preukaz musí si obstarať každý
občan Československej republiky starší
15 rokov, a ak ukázalo sa, že nebolo správne
ustanovenie o tom, že občan musí tento preukaz
stále nosiť u seba. Týmto sa občianske
preukazy rýchle opotrebovali, veľmi často strácali
a prichádzalo tu k nedorozumeniam.
Často boli požadované občianske preukazy
kontrolnými orgánmi od roľníkov idúcich
na polia, od športovcov pri športových výkonoch,
od brigádnikov či už na poli, na ceste a pod.
Od tohoto nový návrh zákona upúšťa,
avšak nie v tom zmysle, že by teraz už nebolo potrebné
nosiť občiansky preukaz u seba. Na služobnú
cestu, alebo pri návšteve roľníka v okresnom
meste alebo na športovom podujatí športovca mimo
svojho bydliska musí mať každý občiansky
preukaz so sebou.
Pokiaľ ide o vpisovanie údajov o pracovnom pomere
občana do občianskeho preukazu, ostáva v
platnosti vládne uznesenie č. 39/1952 Zb. nezmenené.
Pracovný pomer sa bude i naďalej do občianskych
preukazov vpisovať.
Mimo občianskych preukazov máme u nás i iné
preukazy totožnosti. Prevádzacími predpismi
bude však presne stanovené, ktoré preukazy
budú postavené na úroveň občianskych
preukazov.
Ďalej v novom návrhu zákona sa zrušujú
trestné ustanovenia obsažené vo vládnom
nariadení č. 61/1953 Zb. a trestná agenda
za priestupky sa presunie vo veci občianskych preukazov
z orgánov verejnej bezpečnosti na výkonné
orgány národných výborov. Podľa
novej úpravy budú môcť orgány
verejnej bezpečnosti trestať tieto priestupky len
blokovým konaním. Priestupky tieto sú obsiahnuté
v §§ 90, 93 a 99 trestného zákonníka
správneho.
Pri blokovom trestaní budú orgány verejnej
bezpečnosti postupovať podľa vyhlášky
Ministerstva vnútra č. 273/1956 Úradného
listu, ktorou budú po schválení prevádzacie
osnovy doplnené.