Čtvrtek 19. prosince 1957

V estrádní činnosti se však objevují mnohé velmi závažné nedostatky. V některých estrádních programech, zvláště ve vystoupeních některých konferenciérů, se vyskytovaly a ještě vyskytují obhroublé a někdy oplzlé vtipy, mající své kořeny v přežitcích kapitalistické vulgární zábavy. Řídkým zjevem nejsou ani dvojsmyslné vtipy, obsahující nevhodné politické narážky. Někdy to člověku připadá tak, jako by se pálily dvě svíčky. Jednu svíčku pálí andělu a druhou ďáblu. Takováto vystoupení je třeba rozhodně a důrazně odsoudit, protože na podia a před mikrofony v naší lidově demokratické zemi nepatří. Vyskytovaly se také "satiry", která urážely cit posluchačů a měly přímo ve své podstatě výraz nepřátelského smýšlení. Ty naše nejširší veřejnost podrobila zcela oprávněně ostré kritice. Místo nich se začaly objevovat obsahově prázdné skeče, rovněž odůvodňované "hlasy posluchačů po oddychové zábavě". Na estrádách se objevují jazzy v "nejoriginálnějších úpravách", kazících především vkus naší mládeže. Skutečnost nejvíce hodná odsouzení je však ta, že některé estrády ovládli, abych tak řekl, lžiumělci, "živnostníci s kulturou", jimž z očí kouká snaha po lehkém výdělku, kteří dávají dohromady slepence po vzoru "kdo co umí" a kteří útočili mnohdy pod hesly kritiky přímo proti vymoženostem našeho zřízení. Byly to na př. pořady v Lucerně, Pleštilova skupina, Kosa, Léčíme smíchem, Sylvestr před Sylvestrem a řada jiných. Tito tak zvaní "umělci" a mnozí jiní, kteří zajížděli do našich krajů a vesnic s firmou "umělci z Prahy", způsobili škody. Bohužel se stalo, že několik desítek takovýchto lidí, kteří nejsou umělci, zkreslili v očích veřejnosti krásnou a ušlechtilou tvář skutečných umělců naší země, zkreslili hodnotu slova umělec. Pošpinili slovo umělec, za jehož krásnou a ušlechtilou náplň se bijí a na jehož rozvoji pracují stovky našich herců, zpěváků, interpretistů, kteří od rána do večera dřou pro slávu umění a to většinou za plat, který má každý normální člověk v naší republice. Vždyť pracovníci kultury mají u nás ze všech kategorií zaměstnanců nejnižší platový průměr. S tohoto hlediska je třeba se plně postavit za skutečné umělce, kteří věnují celý svůj život rozkvětu a slávě českého a slovenského umění, jejichž práce si velmi vážíme a z nichž mnozí jsou pro nás naší národní chloubou a hrdostí.

Zákon přináší také jasno do otázek honorování estrádních vystoupení, v nichž často především tito neumělci požadovali přemrštěně vysoké honoráře. Zákon zainteresovává na otázky honorářů národní výbory a vedení našich kulturních zařízení.

Proces obrody estrády již začal. Je jistě vřelým přáním nás všech, aby byly za účinné pomoci národních výborů očištěny estrády od nevkusů a laciných dvojsmyslností, od trivialit a starých operetních vtípků, aby nositelé tohoto nánosu udělali místo skutečným umělcům, kteří mají vážný zájem o rozvoj estrádního umění. Jistě si přejeme, aby z programů našich estrád přímo vyzařoval socialisticko-humanistický obsah. Aby byly zábavné, a to především zábavné, vždyť zábavnost nestojí v protikladu k socialismu, aby působily na lid v našem duchu; aby vychovávaly uměním a přispívaly k poznání dobrého umění, aby přinášely radost, aby vychovávaly k politickému chápání skutečnosti; aby bojovaly proti přežitkům kapitalismu. Naše doba není přece dobou bezstarostnou. Je to doba, ve které všechnu svou energii a všechno své snažení věnujeme dokončení výstavby socialismu, věnujeme zajišťování konečného vítězství míru. Proto jistě také nechceme pouze estrádu pro estrádu, ale přejeme si, aby naše estrády byly naplněny ideami tohoto našeho úsilí. Tak to známe ze sovětských estrád, jejichž některé programy mají vysloveně protiimperialistický a proti kapitalistický charakter. Současně si přejeme, aby neměly omezený žánr, často jenom skečový, ale aby měly rozmanitý široký charakter nejrůznějších forem. Při tom je jasné, že estráda nebude plnit svůj výchovný úkol, budou-li naši umělci postupovat defensivně, vyhýbajíce se palčivým tématům. Naopak, budou-li v oblasti estrád uplatňovány materiály umělecky náročné, ostře vyhraněné v boji proti přežitkům minulosti i proti současným nedostatkům, splní estráda svůj úkol.

Péči našich tvůrčích umělců je třeba soustředit na vytváření vhodných materiálů a programů pro estrádu, kterážto oblast nestojí v pozornosti umělců a jejich tvůrčích svazů, i když je třeba kladně ocenit snahu Svazu skladatelů, který věnoval otázkám taneční hudby a písně konferenci. Bylo by jistě prospěšné, kdyby všechny v úvahu připadající tvůrčí svazy zvýšily péči o úroveň našich estrádních programů.

Jednou z vážných příčin současného ne plně uspokojivého stavu v této oblasti uměleckého projevu byla i dosavadní přílišná centralisace řízení estrádního umění, která prostě nestačila zvládnout ideově především a také organisačně obrovská množství estrádních programů. Při tom řada umělců, zejména v krajích mimo Prahu, jež by byla kladným přínosem pro rozvoj estrádního umění, zůstala nevyužita. Předložený zákon decentralisuje řízení a organisování estrádní činnosti, což bude mít bezpochyby vliv na zvýšení úrovně našich estrád, vždyť v krajích je dostatek talentovaných sil, talentovaných pracovníků, kteří budou přistupovat k práci s láskou, odpovědností i konkretní znalostí potřeb diváků své oblasti. Bude možno lépe využít všech zdravých sil lidové tvořivosti, obohatit estrády o nové herce, zpěváky, konferenciéry a artisty i o nové autory textů. Je však nutné, aby se naše národní výbory podívaly, kteří lidé budou nadále organisovat tuto činnost. Aby to byli především takoví lidé, kteří mají nejvřelejší vztah a lásku ke kultuře a umění. Aby tento požadavek byl požadavkem prvořadým a nevyskytovaly se u nás inseráty, podobné tomu, který se před krátkým časem objevil v novinách: "Hledá se ředitel kulturního domu. Značka ťFotbalista přednostŤ." (Veselost.)

Krajská estrádní střediska nesmí upadnout do stejné chyby, jako bývalá HAÚ, aby jen organisovala estrádní vystoupení, aby se minimálně nebo vůbec nezabývala tvorbou nových uměleckých programů z uměleckých zdrojů kraje. Pořadatelé estrád by měli více než dosud dbát o to, aby znali obsah estrády, kterou pro své pracující zakoupili nebo organisují.

Soudružky a soudruzi, dovolte mně končit přáním, aby tento zákon napomáhal k rychlému odstranění některých nedostatků, které se v oblasti estrádní činnosti vyskytují, aby napomáhal k tomu, že se bude úspěšně a rychle rozvíjet estrádní umění projevu. Jistě vyjádřím naše společné přesvědčení, že věříme, že všem poctivým pracovníkům této oblasti půjde především o naši socialistickou kulturu, o naše socialistické umění, o vážnou a poctivou službu pracujícím. A v tomto díle pro radost našich lidí, pro šťastnější život v naší zemi, jim přejeme z celého srdce mnoho úspěchů. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Tím je pořadí přihlášených řečníků vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.

Ad 4. Hlasování o vládním návrhu zákona o koncertní a jiné hudební činnosti.

Dávám slovo k doslovu zpravodajce k čtvrtému bodu pořadu poslankyni Bernáškové.

Zpravodajka posl. Bernášková: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Přistoupíme k hlasování o čtvrtém bodu pořadu schůze a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním návrhu zákona o koncertní a jiné hudební činnosti najednou podle výborové zprávy.

Má někdo námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o koncertní a jiné hudební činnosti a to ve znění zprávy výboru kulturního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o koncertní a jiné hudební činnosti.

Tím jsme projednali čtvrtý bod denního pořadu.

Ad 5. Hlasování o vládním návrhu zákona o estrádách, artistických produkcích a lidové zábavě.

Dávám nyní slovo k doslovu zpravodaji k pátému bodu denního pořadu poslanci Kučerovi.

Zpravodaj posl. Kučera: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Budeme tedy o pátém bodu pořadu hlasovat a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle výborové zprávy.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o estrádách, artistických produkcích a lidové zábavě ve znění zprávy výboru kulturního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o estrádách, artistických produkcích a lidové zábavě.

Tím jsme projednali pátý bod pořadu schůze.

Přerušuji schůzi na 20 minut.

(Schůze přerušena v 15 hod. 48 min. - opět zahájena

v 16 hod. 13 min.)

Místopředseda dr. Polanský: Zahajuji přerušenou schůzi Národního shromáždění.

Na pořadu nyní máme šestý bod, kterým je

6. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona o občanských průkazech (tisk 201).

Zpravodajem je posl. Daniš, dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. Daniš: Vážené Národné zhromaždenie, súdružky, súdruhovia!

Tak ako už doteraz Národné zhromaždenie previedlo úpravu niektorých zákonov podľa potrieb a požiadaviek, ktoré si žiadala skutočnosť a praktický život, pristupujeme k úprave zákona číslo 61/1953 Zb. o vydávaní občianskych preukazov.

Zmenu tohoto zákona je potrebné previesť preto, že doterajší zákon č. 61/1953 Zb. obsahoval ustanovenia, ktoré nedovoľovali prevádzať zmeny, ktoré si prax vyžadovala.

Prakticky je dokázané, že niektoré povinnosti, ktoré menovaný zákon ukladal na jednej strane občanom a na druhej strane štátnym orgánom, sú už dnes zbytočné alebo nepotrebné.

Doterajší zákon zakazoval vydávať občanom do 55. roku veku občiansky preukaz na dobu dlhšiu ako 5 rokov. Nový návrh zákona síce tiež ešte zavádza vydávanie občianskych preukazov na dobu 5 rokov, ale len u mladých od 15-20 rokov veku, čo je odôvodnené zmenou obličaja a okolnosťami vývinu. Občanom starším nad 20 rokov sa budú môcť vydávať občianske preukazy do 50 rokov na dobu 10 rokov a starším nad 50 rokov bez obmedzenia platnosti.

K vydaniu občianskych preukazov nebude podľa nového návrhu zákona potrebné toľko dokladov ako doteraz a umožní sa, aby tie doklady, ktoré občan predloží, platili tiež i pre ostatných príslušníkov jeho rodiny. Ďalej odpadne predkladanie občianskeho preukazu na vpisovanie tzv. vedľajších údajov. (Údaje o vzdelaní, sociálnom postavení a pod.) Mimo toho ani zápisy detí alebo osvojencov mladších ako 15 rokov si občan nemusí nechávať vpisovať do občianskeho preukazu, i keď toto zákon č. 61/1953 Zb. nariaďuje. Ak však občan o toto požiada, bude mu to vpísané do občianskeho preukazu.

Nový návrh zákona umožňuje, aby občan, ktorý bude vybavovať matričné záležitosti po zomrelom rodinnom príslušníkovi, odovzdal jeho občiansky preukaz na matričnom úrade. Občiansky preukaz musí si obstarať každý občan Československej republiky starší 15 rokov, a ak ukázalo sa, že nebolo správne ustanovenie o tom, že občan musí tento preukaz stále nosiť u seba. Týmto sa občianske preukazy rýchle opotrebovali, veľmi často strácali a prichádzalo tu k nedorozumeniam.

Často boli požadované občianske preukazy kontrolnými orgánmi od roľníkov idúcich na polia, od športovcov pri športových výkonoch, od brigádnikov či už na poli, na ceste a pod. Od tohoto nový návrh zákona upúšťa, avšak nie v tom zmysle, že by teraz už nebolo potrebné nosiť občiansky preukaz u seba. Na služobnú cestu, alebo pri návšteve roľníka v okresnom meste alebo na športovom podujatí športovca mimo svojho bydliska musí mať každý občiansky preukaz so sebou.

Pokiaľ ide o vpisovanie údajov o pracovnom pomere občana do občianskeho preukazu, ostáva v platnosti vládne uznesenie č. 39/1952 Zb. nezmenené. Pracovný pomer sa bude i naďalej do občianskych preukazov vpisovať.

Mimo občianskych preukazov máme u nás i iné preukazy totožnosti. Prevádzacími predpismi bude však presne stanovené, ktoré preukazy budú postavené na úroveň občianskych preukazov.

Ďalej v novom návrhu zákona sa zrušujú trestné ustanovenia obsažené vo vládnom nariadení č. 61/1953 Zb. a trestná agenda za priestupky sa presunie vo veci občianskych preukazov z orgánov verejnej bezpečnosti na výkonné orgány národných výborov. Podľa novej úpravy budú môcť orgány verejnej bezpečnosti trestať tieto priestupky len blokovým konaním. Priestupky tieto sú obsiahnuté v §§ 90, 93 a 99 trestného zákonníka správneho.

Pri blokovom trestaní budú orgány verejnej bezpečnosti postupovať podľa vyhlášky Ministerstva vnútra č. 273/1956 Úradného listu, ktorou budú po schválení prevádzacie osnovy doplnené.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP