Přecházím k oddílu, který předložená
osnova zákona jmenuje "jinou hudební činností".
Na úseku této "jiné hudební činnosti"
působí tak zvaní hudebníci z povolání.
Působištěm této kategorie hudebníků
jsou podniky pohostinství, rekreace, cestovního
ruchu, lázeňské péče a lidové
zábavy. Již tento letmý výčet
institucí, v nichž se projevuje tato hudební
činnost, dokládá, že vliv hudby provozované
na tomto úseku je dalekosáhlý. Tím
více je třeba, aby hudba právě zde
byla co nejkvalitnější, neboť i když
její funkce je především zábavná,
může a má významně ovlivňovat
vkus lidu, může a má přispívat
k jeho estetické výchově a získat
i náročnému hudebnímu umění
nové posluchače. V posledních letech však
úroveň většiny těchto souborů
značně poklesla, protože v nich kvalifikovaní
hudebníci většinou nenalezli trvalé
působiště a uplatnili se jinde. Měli
bychom pro tuto činnost získat plně kvalifikované
hudebníky, především absolventy vyšších
hudebních škol. Není to ovšem požadavek
malý. Jen v českých krajích je 260
souborů s více než 80.000 hudebními
produkcemi a s více než desíti miliony návštěvníků.
Podstatný rozvoj hudebního života v krajích
není myslitelný bez dalšího rozšiřování
tradičních hudebních slavností, bez
jejich obnovování v místech, kde zanikly,
a bez jejich dalšího zakládání
v místech s bohatou hudební minulostí. Také
obnovení dobrých tradic promenádních
koncertů symfonických i dechových orchestrů
může přispět k obohacení našeho
hudebního života.
Chtěl bych se ještě několika slovy zmínit
o významu souborů lidových hudebníků.
Tyto soubory byly původně téměř
výlučně živnostenského a kapelnického
charakteru. Vysokou úrovní těchto souborů
se lze odedávna chlubit. Vždyť česká
dechovka patřila vždy k tradičním složkám
české lidové kultury. A není třeba
ani připomínat, že z řad těchto
lidových muzikantů vyrostli i mnozí významní
dirigenti a skladatelé, kteří tento druh
české hudby proslavili i daleko za hranicemi naší
vlasti.
S organisačního hlediska zasazuje zákon tyto
lidové soubory tam, kam svým původem patří
- mezi lid, do závodů, k masovým společenským
organisacím a ke kulturním zařízením
na vesnici a ve městě. Péči o lidové
hudebníky svěřujeme okresním národním
výborům. Bude záležet především
na nich, jak budou umět za pomoci poradních sborů
využit této dobrovolné iniciativy a aktivity
lidových hudebníků k povznesení hudební
úrovně širokých vrstev našeho lidu.
Novým zákonem vytváříme tedy
předpoklady pro všestranný a ideově
ujasněný rozmach naší hudební
kultury. Zákon sám vytváří
přirozeně jen organisační formy, v
nichž se bude naše hudební umění
dále rozvíjet.
Jsem přesvědčen, že naši hudební
umělci, sdružení ve Svazu čs. skladatelů,
budou ve své tvorbě s uměleckým mistrovstvím
dále rozvíjet skvělé tradice našeho
klasického a lidového umění a že
v těsném spojení se životem i jeho potřebami
budou v ideologickém zápase vytvářet
díla, která mohou lidu v jeho práci, boji
i životě pomáhat věci socialismu. Všichni
musíme usilovat, aby lidovost a stranickost se staly duší,
stálou vlastností našeho umění.
Přejeme si, aby tvorba našich skladatelů hovořila
o velikosti současné epochy, aby mluvila k srdci
lidu a byla tak v nejlepším slova smyslu socialistická
a realistická; aby byla lidu povzbuzením v jeho
cílevědomém a ušlechtilém úsilí
za dovršení výstavby socialismu v naší
vlasti.
V další části svého výkladu
bych vás chtěl alespoň v základních
rysech seznámit s problémy toho úseku umění,
který dlouho zůstával na okraji naší
péče a našeho zájmu, i když svým
dosahem intensivně a velmi působivě ovlivňuje
široké vrstvy našeho lidu. Jde o estrády.
Mnoho bylo sice v posledních letech o problémech
estrád hovořeno, nemálo bylo již stranickými,
úředními místy i uměleckými
organisacemi podniknuto ke zlepšení situace, výsledky
nás však stále málo uspokojují
a neodpovídají základním požadavkům
politickým a uměleckým.
A tak problematika estrád, artistických produkcí
a lidové zábavy, která je již po několik
let v našem veřejném kulturním životě
jednou z nejpalčivějších, zůstává
na pořadu dne a bude třeba společného
úsilí všech společenských organisací,
ministerstva, krajských, okresních i místních
národních výborů, uměleckých
svazů a především umělců
samotných, abychom dokázali zvýšit uměleckou
i politickou úroveň našich estrádních
pořadů, odstranit z estrádních podií
nevkus, paumění a někdy i reakci.
Ve vývoji estrádního umění
a lidové zábavy došlo v minulosti a dochází
ještě i dnes k řadě velmi závažných
nedostatků, které byly a jsou oprávněně
kritisovány. Základním nedostatkem tohoto
oboru umělecké činnosti byla dosud živelnost,
špatná organisace a nepřehlednost. Spontánní
zájem obecenstva o tento druh zábavy vyvolal široký
rozvoj estrádních programů a tento rozvoj
nemohl být při dřívějším
centralistickém řízení usměrněn
a ovládán. Monopolní - ústřední
organisace, kterou byla v minulosti Hudební a artistická
ústředna, nestačila a ani nemohla sama organisačně
a ideově zvládnout množství estrádních
programů, nemluvě ani o možnosti účinné
kontroly.
Nedostatky v řízení estrádní
činnosti a její specifické zvláštnosti
dovolily, aby si na této činnosti vydělávali
nezasloužené příjmy různí
soukromí podnikatelé a zprostředkovatelé,
kteří se do této oblasti vrhli často
i jen proto, že ztratili, jinou podobnou příležitost
k soukromému obchodování. Tito lidé
nemají s uměním nic společného,
nerozumějí mu a musí být proto z něho
odstraněni. Není možno nevidět, že
i některým t. zv. umělcům, sotva však
hodným názvu umělec, vyhovovala takováto
situace. Jediným kriteriem i při organisování
mnohých estrádních pořadů bylo
v minulosti v některých případech,
a je někdy i dnes, kriterium maximálního
zisku. Organisátoři estrád a někteří
t. zv. estrádní umělci začali čím
dál tím více posluhovat nevkusu, vulgárnosti
a často i přímo reakčním tendencím.
A tak se stalo, že místo radosti a hodnotného
umění začaly mnohé naše estrády
nabízet lidem paumění za vysoké vstupné.
Ostrá kritika nedostatků v estrádním
úseku se samozřejmě netýká
všech jeho organisátorů a tím spíše
ne všech umělců pravidelně vystupujících
na estrádních podiích. Mohli bychom jmenovat
velmi mnohé, kteří tuto činnost provozují
s vysokou občanskou a uměleckou odpovědností,
kteří pochopili velký kulturně politický
význam estrádního umění. Důkazem
toho, že naši estrádní umělci jsou
schopni vytvořit hodnotné programy, odpovídající
přáním a nárokům lidového
obecenstva, byla na příklad estráda, která
byla sestavena pro výstavu "10 let lidově demokratického
Československa" v Moskvě v roce 1955 a jiné.
Ozdravění v oblasti estrádního umění
a lidové zábavy - především v
otázkách správních a organisačních
- přinese navrhovaný zákon, jehož důsledkem
bude celá řada organisačních, hospodářských
a mzdových úprav.
Ozdravění programového může však
být dosaženo jedině soustavným řešením
ideových a uměleckých otázek v této
oblasti umění.
Nový zákon je vydáván v období,
kdy v celém našem zřízení probíhá
důležitý, zásadní proces decentralisace,
dotýkající se hluboce i otázek řízení
kultury a umění. Právě zde v oblasti
estrád a lidové zábavy si můžeme
ověřit, jak správná je cesta decentralisace,
umožňující zapojit do řízení
a spoluvytváření našeho kulturního
života pracovníky národních výborů
všech stupňů i tisíce dobrovolných
pracovníků, jak správná je cesta,
která podstatně zvyšuje pravomoc orgánů
lidové moci, jež nejlépe mohou pomoci dobrému
umění a nepřipustit k veřejnému
předvádění věci nekvalitní
a škodlivé. Decentralisace zvyšuje nejen pravomoc,
ale také odpovědnost těchto činitelů
za úroveň kulturního života a - jak
se v zákonu říká - i za "uměleckou
a politickou úroveň estrádních programů".
Ovšem, že se za této situace nesnižuje odpovědnost
ministerstva, které má naopak v dobré spolupráci
s národními výbory a novými formami
práce vskutku ideově řídit a ovlivňovat
i vývoj estrádního umění.
Nový zákon je vydáván v období,
kdy jsem si již vyjasnili některé chyby, se
kterými do nedávna bylo možno nezřídka
se setkat při řízení kultury a umění.
Mám na mysli způsoby pouhého administrování
a byrokratického rozhodování o umění
a umělcích. Ministerstvo se nemůže a
nechce k chybné praxi vracet. Naopak, všechna zásadní
opatření a rozhodnutí projednává
v nově ustavené Kulturní a umělecké
radě, ve spolupráci s ideovými uměleckými
svazy i v těsném kontaktu s umělci samotnými.
Tyto skutečnosti, jak jsem již uvedl, dávají
nám dobré předpoklady též pro
zvýšení úrovně našeho estrádního
umění.
Hlavní pozornost bude napříště
nutno věnovat otázkám autorským a
dramaturgickým. Dosavadní situace je taková,
že na estrádách vystupují převážně
umělci, jejichž hlavní působení
spočívá mimo oblast estrády, to jest
v divadle, filmu, v rozhlase nebo televisi. Tak se stává,
že estrádní pořady bývají
převážně složeny jen z toho, co
umělci v tu chvíli znají, a nikoliv též
z toho, co by se v estrádních programech mělo
s hlediska ideových a uměleckých potřeb
objevovat. I v kulturním výboru Národního
shromáždění bylo správně
poukázáno při projednávání
návrhu zákona na nutnost a potřebu společenské
zakázky. Bude třeba, aby ministerstvo i ostatní
příslušné organisace a instituce promyslely
způsoby a formy, kterými se zvýší
dramaturgická úroveň estrád. Dramaturgická
činnost však sama o sobě nemůže
vyřešit všechny repertoárové potíže
a nedostatky. Očekáváme v této oblasti
především spolupráci i našich spisovatelů,
hudebních skladatelů a divadelních umělců,
kteří by nám měli pomoci hlavně
novou dobrou a pokrokovou tvorbou a kteří by měli
vést své členy k tvůrčí
spolupráci na přípravě nových,
ideově a umělecky hodnotnějších
programů. Ministerstvo školství a kultury doporučilo
již Svazu čs. divadelních umělců,
aby vytvořil ve svém středu komisi pro otázky
estrád, v níž by byla prováděna
výměna zkušeností mezi jednotlivými
umělci i teoretiky a kritiky.
Stejně jako autory a repertoirové a dramaturgické
pracovníky budou muset estrádní zařízení
zvát ke spolupráci osvědčené
režiséry. Jen s jejich pomocí bude možno
dodat estrádním programům ucelenost, jasný
závěr, vyšší uměleckou úroveň
a aktuální smysl. Jestliže tvorba estrádních
programů bude v rukou nejlepších, vážně
a odpovědně pracujících umělců,
nemůže být ani řeči o tom, že
tento žánr zůstane v zajetí nepokrokovosti
a neuměleckosti, nebo že dokonce bude zneužíván
ke škodě nové socialistické společnosti.
Ctižádostí každého estrádního
pracovníka musí být využít formy
estrády k obohacení kulturního života
společnosti, k zábavě, poučení
i k dalšímu rozšíření kulturního
obzoru lidí, k jejich socialistické výchově.
Jaká je však dnešní skutečnost?
Všichni dobře víme, že v estrádní
činnosti se zatím objevují velmi závažné
nedostatky, které většinu estrádních
programů vzdalují od našich vysokých
požadavků. Především ve vystoupení
konferencierů se stále ještě vyskytují
obhroublé a nemístné vtipy, žerty nedomyšleně
zesměšňující závažná
opatření v našem veřejném životě
a podobně. Nejvíce nedostatků se tedy objevuje
právě v oblasti mluveného slova. Za touto
skutečností se skrývají rozpaky některých
autorů, zejména v oblasti satiry. Po ostré,
zcela oprávněné veřejné kritice
některých t. zv. satirických výtvorů,
které byly politicky scestné, které urážely
cit a vkus posluchačů a byly mnohdy výrazem
nepřátelského smýšlení,
začaly se objevovat únikové, nic neřešící
scénky. Dosud se v uspokojivé míře
neobjevila díla, jejichž satirické ostří
by bylo zamířeno do řad našich třídních
nepřátel.
Kromě satiry má samozřejmě na estrádě
své oprávněné místo všechna
ostatní literatura. Avšak i z té je třeba
vymýtit výtvory neumělecké, málo
hodnotné. Zvýšenou pozornost bude třeba
věnovat malým jevištním formám
- uměleckému čtení, literárním
pásmům, literárně hudebním
pořadům a jiným formám scénické
adaptace literárních děl.
Z dosavadních zkušeností vyplývají
některé závěry i pro oblast hudební.
Zatím co v oboru vážné hudby dosáhli
naši skladatelé významných úspěchů,
neobjevily se v estrádních programech nové
písně, které by navázaly na př.
na tradici tvorby Jaroslava Ježka. Repertoir zpěváků,
instrumentalistů i orchestrů je značně
chudý, objevují se v něm příliš
často kosmopolitní skladby západní
a neumělecké bezduché, sentimentální
šlágry.
Usilujeme proto, aby do hudební části estrádních
programů byly zařazovány skutečně
hodnotné písně, nejlepší díla
světové moderní zábavné hudby
odpovídající svým charakterem naší
současnosti. Je také žádoucí,
aby spojeným úsilím našich estrádních
pracovníků a hudebních skladatelů
byla vytvořena hudební díla a písně
odpovídající způsobu a stylu života
naší mládeže.
Významným a důležitým střediskem
estrádního umění v tomto směru
se stává Pražská estráda, podnik
spravovaný přímo ministerstvem školství
a kultury, jehož hlavním úkolem je vytvářet
nové programy, hodnotné po umělecké
i ideové stránce. Její první vzorová
estráda Achille Gregora "Ostrov Krále Leopolda"
je příslibem nové etapy ve vývoji
našeho estrádního umění.
V krajích, kterým bylo svěřeno v souladu
s decentralisací kulturně politické řízení
a dohled nad estrádní činností, jsou
vytvářena krajská jednatelství, která
se mají stát nejen organisačními středisky,
ale také tvůrčími institucemi se širokým
aktivem spolupracovníků.
Z krajských jednatelství se postupně musí
vytvořit umělecké instituce, které
si získají stejnou autoritu jako krajská
divadla, orchestry a ostatní umělecká zařízení.
Bude však třeba, aby krajští pracovníci
v tomto smyslu své úkoly pochopili a soustředili
kolem krajských jednatelství kolektiv umělecky
i politicky odpovědných lidí, který
bude sledovat úroveň estrádních programů
v krajích a především napomáhat
vzniku nových hodnotných pořadů.
Soudíme, že v krajích je dostatek talentovaných
sil, které při správném vedení
a využití mohou podstatně obohatit naše
estrádní umění.
Současně však bude třeba i v krajích
důsledně a rozhodně posílit i kádrově
úsek estrádních jednatelství, mít
v nich kulturně politické pracovníky a odstranit
ty smutně proslulé činitele i bývalé
pracovníky, kteří ve své práci
mají na zřeteli jen stránku komerční,
obchodní a otázky umělecké, kulturně
politické podceňují nebo vědomě
potlačují.
Považuji ještě za správné a nutné
zmínit se o potřebě teoretické a kritické
práce v této oblasti.
Naše teorie a kritika by se měla zabývat specifičností
estrádního umění, které v sobě
zahrnuje řadu svérázných žánrů.
Bude jen rozumné a účelné, abychom
rozlišovali tyto jednotlivé žánry mezi
sebou. Tak na př. bude třeba naplnit novým
soudobým obsahem takovou formu, jako je kabaret nebo varieté,
častěji připravovat literární
pásma a pořádat literárně hudební
pořady. Musíme si přesněji ujasnit
specifičnost těch estrádních forem,
jako jsou na př. estrádní koncerty, komponované
estrádní pořady a estrády s průběžným
dějem. V této souvislosti je třeba zdůraznit
významné úkoly našeho tisku. Právě
tam mohou přijít ke slovu teoretičtí
pracovníci, kteří by pravidelně sledovali
estrádní činnost a jednotlivé premiéry
estrádních pořadů. Estrádnímu
umění prospěje, když kritika bude k
estrádním programům stejně náročná
jako k jiným uměleckým druhům.
Zvláštní, od estrádního umění
mnohdy velmi odlišné problémy má oblast
artistiky, cirkusové činnosti a lidové zábavy.
Ačkoliv výkony našich artistů mají
vcelku dobrou a v některých případech
vynikající světovou úroveň,
není věnována dostatečná péče
programové stránce jejich vystoupení. Jednotlivá
čísla jsou v mnoha případech velmi
zastaralá, vzniklá už před několika
lety. Málo se pracuje na číslech nových
a na rozdíl od spřátelených zemí
nepozorujeme dnes u nás rozmach a nástup nové
artistické generace. A to proto, že doposud nebyla
vyřešena otázka výchovy mladých
artistů. Bude úkolem Pražské estrády,
Čs. cirkusů, i vývojového střediska
pro otázky estrády a artistiky navázat na
bohatou a slavnou tradici našeho artistického a cirkusového
umění a vychovávat nový artistický
dorost vysoké technické a umělecké
úrovně.