Navrhovaný zákon odstraňuje závažný
nedostatek nynější právní úpravy
potud, že stanoví odpovědnost za ideovou a
uměleckou úroveň veřejných
produkcí. Kromě odpovědnosti účinkujících
a jejich zaměstnavatelů stanoví se i odpovědnost
organisací, které produkce zprostředkují
nebo pořádají. Lze očekávat,
že toto ustanovení přispěje ke zvýšení
kulturně politické hodnoty produkcí, které
budou po účinnosti zákona pořádány.
Ustanovení o provádění dozoru nad
veřejnými produkcemi a podniky lidové zábavy
odpovídá nynějšímu uspořádání,
kdy veřejné produkce a podniky lidové zábavy
povolují odbory školství a kultury rad okresních
národních výborů. Formulace §
13 umožní v budoucnosti decentralisovat tuto agendu
ve větší míře na výkonné
orgány místních národních výborů.
Poněvadž navrhovaný zákon obsahuje toliko
zásadní ustanovení, zmocňuje se v
§ 15 ministerstvo školství a kultury, aby k provedení
zákona vydalo podrobnější předpisy.
Půjde zejména o podrobnější úpravu
povolování veřejných produkcí
a podniků lidové zábavy a provádění
dozoru nad nimi.
Návrh zákona obsahuje též v § 15
ustanovení, kterým se z působnosti zákona
vyjímají produkce určitého druhu z
důvodů kulturně politických, odborných
nebo výchovných.
Zákon vytváří předpoklady k
odstranění všech nedostatků dosavadní
úpravy které po vyhlášení zákona
č. 69/1948 Sb. se projevily v oblasti estrád a artistiky.
Lze počítat s tím, že nová úprava
přinese do této umělecké oblasti i
nové prvky, které zvýší hodnotu
těchto produkcí. To bude hlavním úkolem
organisace zřízené ministerstvem školství
a kultury i krajských jednatelství.
Zdůrazňuji však, soudružky a soudruzi,
že zákon vytváří jen předpoklady
pro nápravu současného stavu v oboru estrád.
Zákon budou uskutečňovat lidé. Velmi
bude proto záležet na tom, jací lidé,
s jakou odbornou a politickou kvalifikací budou postaveni
do čela organisací a krajských jednatelství.
To za prvé. A za druhé, jak ideové a odborové
svazy budou pečovat o výchovu našich umělců,
kteří právem jsou nazýváni
spolu s ostatními našimi tvůrčími
pracovníky inženýry lidských duší.
Vždyť v červnovém usnesení ÚV
KSČ o ideologických otázkách se praví,
že v politickém a ideologickém smyslu v oblasti
umění je nepřípustná živelnost,
ideologická pasivita a bezideová rozbředlost.
Aby tomu tak nebylo, záleží především
na vedoucích orgánech, společenských
organisacích a v neposlední řadě i
na umělcích samých. "Přesvědčený
socialistický umělec nemůže tvořit
jinak než pro lid."
Proto naše veřejnost právem očekává,
že i v tomto směru nový zákon přinese
radikální zlepšení a že i estrádní
produkce zaujme v našem kulturním životě
místo, které jí právem náleží
a že se stane účinným výchovným
prostředkem a bude poskytovat našemu lidu, zejména
pak naší mládeži hodnotný umělecký
zážitek.
Kulturní výbor Národního shromáždění
se zabýval předloženým návrhem
zákona na své schůzi dne 10. prosince t.
r. V povšechné a velmi živé diskusi, jakož
i v diskusi k jednotlivým paragrafům a ustanovením
přispěli členové kulturního
výboru za účinné pomoci expertů
ministerstva školství a kultury ke zlepšení
buď úpravou, nebo doplněním textu tak,
jak je dnes osnova zákona předložena plenu
Národnímu shromáždění
s příslušnou výborovou zprávou.
Vážené Národní shromáždění!
Jako zpravodaj kulturního výboru byl jsem kulturním
výborem zmocněn, abych plenu Národního
shromáždění doporučil ke schválení
návrh nového zákona o estrádách,
artistických produkcích a lidové zábavě
i se změnami uvedenými ve zprávě kulturního
výboru. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji za zpravodajské zprávy a nyní
přistoupíme k rozpravě.
Ke slovu se přihlásil ministr školství
a kultury dr. František Kahuda. Prosím s. ministra,
aby se ujal slova.
Ministr školství a kultury dr. Kahuda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Nedlouho poté, co Národní shromáždění
přijalo zákon o divadelní činnosti
a zákon o uměleckých řemeslech, předkládá
vláda Národnímu shromáždění
k projednání další dva významné
kulturní zákony, a to zákon o koncertní
a jiné hudební činnosti a zákon o
estrádách, artistických produkcích
a lidové zábavě.
Cílevědomá snaha o prohloubení socialistické
výchovy našeho lidu ve smyslu usnesení ÚV
KSČ o otázkách ideologické práce
a rostoucí kulturní nároky širokých
vrstev našich pracujících nás vedou
k tomu, že si v této době ještě
hlouběji ujasňujeme a uplatňujeme společenskou
funkci a působnost umění.
Nové podmínky, které se v průběhu
naší revoluce vytvořily v našem společenském
a kulturním životě, si vynucují nové
organisační formy, a protože jde vesměs
o úpravy zásadního charakteru, vyjadřujeme
je přímo zákony. Při vytyčování
těchto nových zákonných zásad
vycházíme nejen ze socialistických cílů,
které si klademe, ale též ze současných
potřeb a z dosažených výsledků,
a tedy i z oprávněné kritiky dosavadních
chyb.
Nedostatky dnešního uspořádání
koncertní a jiné hudební činnosti
i estrádního umění, které se
opírá o dosud platný zákon č.
69/1948 Sb. o Hudební a artistické ústředně,
jsou obecně známy a staly se v současné
době brzdou výraznějšího rozvoje
hudebního a estrádního života u nás.
Bylo by těžkým prohřeškem zanedbávat
a dále nerozvíjet vysokou hudebnost našeho
lidu. Vždyť hudba a hudebnost patří odedávna
jako bytostná součást k charakteru našich
národů. Hudba byla u nás často hlasatelkou
velikých a pokrokových myšlenek. Bylo tomu
tak v souhlase s jejím posláním, s její
podstatou.
Co znamenal převratný společenský
vývoj v naší osvobozené republice pro
náš hudební život? Podstatná přeměna
struktury naší společnosti po roce 1945, odstranění
kapitalistického společenského řádu,
budování socialismu a úspěšně
pokračující kulturní revoluce hluboce
zapůsobily nejen na organisační uspořádání
našeho hudebního života, ale především
na jeho tvůrčí, ideový a umělecký
základ. Socialistická revoluce otvírá
celé bohatství naší národní
hudební tradice i poklady hudební kultury všemu
našemu lidu. Na druhé straně lid a jeho komunistická
strana, především prostřednictvím
lidově demokratického státu začínají
vytvářet našim hudebním umělcům
příznivé předpoklady k tvůrčí
práci.
Stačí jenom probírat strohá statistická
data, čísla uvádějící
počty profesionálních souborů symfonických,
orchestrálních, operních, počty návštěvníků,
koncertů či hudebních vystoupení.
Kolikrát stoupl jen počet návštěvníků
koncertů vážné hudby, jak se znásobil
počet lidí hrajících a zpívajících
v souborech lidové tvořivosti! To vše přesvědčivě
dokazuje rychlý kvantitativní rozmach našeho
hudebního života a hudebních zařízení,
svědčí o intensivní péči
našeho státu o rozvoj hudebního umění
a hudebnosti lidu.
Je potěšitelnou skutečností, že
hudební umělci se s upřímným
zápalem k práci na tomto úkolu hlásí
a pokoušejí se řešit problémy,
které jsou s ním spojeny. Již v prvních
letech po osvobození si mnozí naši přední
skladatelé i reprodukční umělci uvědomili
současné revoluční změny, úžeji
se i svým dílem přimkli ke svému lidu.
Vznikla řada děl, masových písní,
kantát, sborů, symfonických skladeb i oper,
odpovídajících požadavkům revoluční
doby, jež lid přijímá za své,
a jež zůstanou trvalou a významnou součástí
naší hudební kultury. Lid si zamiloval své
skladatele, interprety, zpívá písně
Václava Dobiáše, Jana Seidla, Josefa Stanislava
a celé řady dalších významných
skladatelských osobností. Naše hudební
kultura slaví velké úspěchy na celém
světě.
K vytváření nových organisačních
forem hudebního života bylo však možno přikročit
ve větším měřítku až
po únorovém vítězství našeho
lidu v roce 1948. Charakteristickým znakem i tohoto období
je úsilí o zlidovění kultury, boj
o to, aby zejména hudební kultura nezůstávala
omezena na úzký kruh znalců, ale aby se stala
majetkem všeho pracujícího lidu.
V těchto letech byly zřízeny nejdůležitější
hudební instituce a organisace, které měly
základní význam pro další ideový
a organisační růst našeho hudebního
života. Byl ustaven Svaz čs. skladatelů, tehdy
potřebná Hudební a artistická ústředna,
vybudován Čs. státní soubor písní
a tanců, Slovenský lidový umělecký
kolektiv, Český a Slovenský hudební
fond. Vedle původních dvou symfonických orchestrů,
které tu již byly, vznikly nové v krajích,
ve Státním filmu, v Československém
rozhlase i v naší armádě. Vytvořila
se tradice každoročních mezinárodních
hudebních festivalů "Pražské jaro",
hudebních festivalů v dalších městech
v Brně, Ostravě, Bratislavě, Karlových
Varech; vytvořila se krásná tradice celostátních
přehlídek nové hudební tvorby, celostátních
přehlídek koncertního umění,
krajských hudebních akcí (na př. Dvořákova
Sychrova, Smetanovy Litomyšle, Janáčkových
Hukvaldů, Sukových Křečovic, Novákovy
Skutče atd.). Veřejný hudební život
se rozšířil téměř do všech
oblastí našeho státu. Z této široké
základny vyrostly a vyrůstají umělecké
hodnoty, které jsou dnes vysoce oceňovány
i v mezinárodním měřítku. Dalekosáhlý
mobilisující význam měly též
zvláštní akce jako oslavy Smetanovy a Dvořákovy,
Rok české hudby v roce 1954, l. celostátní
spartakiáda v roce 1955, velká hudební jubilejní
soutěž k 10. výročí republiky,
celostátní konference o výchově pěveckých
kádrů v roce 1955, oslavy 200. výročí
narození W. A. Mozarta v roce 1956 a celostátní
konference o hudební výchově lidu v roce
1956.
V oblasti tvůrčí se toto období vyznačuje
rozhodně vedeným bojem za jednotnou frontu pokrokových
skladatelů, kterou representuje Svaz čs. skladatelů,
úsilím o socialistický realismus v hudbě,
o marxistickou hudební vědu a o ní opřenou
hudební kritiku.
Je třeba zdůraznit další závažný
rys tohoto období - neobyčejný rozkvět
souborů lidové tvořivosti, v jejichž
repertoáru kromě masové písně
úspěšně a nově zazněla
píseň národní, lidová. Jejich
společné působení na hudebnost zejména
mládeže byla v těchto letech nejintensivnější.
Pokud jde o problémy hudby vážné, koncertní
a symfonické a otázky tvůrčí,
umělecké a ideové, nutno říci,
že došlo k zúženému výkladu
socialistického realismu, což mělo za následek
nesprávné nebo jednostranné hodnocení
některých hudebních děl, u nichž
kritika přeceňovala námět a záměr
na úkor vlastních uměleckých hodnot
skladatelovy práce. Rubem zúženého chápání
socialistického realismu v konkretní kritice bylo
rozšíření formalismu a formalistické
hudby, do níž byl na př. málem zahrnut
i větší díl tvorby Leoše Janáčka.
Neposloužili bychom však vývoji naší
hudby, kdybychom pro tyto chyby a nesprávné tendence,
které se projevovaly především v naší
hudební kritice a které jsou odstraňovány,
paušálně odsoudili všechnu uměleckou
kritiku a ideově politickou činnost a aktivitu těchto
let, kdybychom neuznali její významný přínos.
Základní pathos tohoto období, pathos účastniti
se svým uměleckým dílem a činností
revolučního boje za socialistickou přeměnu
života společnosti, zůstává v
plné platnosti i dnes. Je třeba zdůraznit,
že základní these a program tohoto období
byly správné. Jako svrchovaný důkaz
postačí uvést úspěchy tvůrčí,
reprodukční a konec konců i organisační
a uznání těchto úspěchů
naším lidem.
V oblasti našeho koncertního umění došlo
v uplynulých letech především k velkému
rozmachu státních hudebních těles.
V současné době působí na území
naší republiky 10 státních symfonických
orchestrů a 7 rozhlasových orchestrů. Jejich
nynější rozmístění však
dosud není uspokojivé. Orchestry totiž vznikaly
mnohdy z iniciativy místních činitelů,
či naopak nevznikly pro nezájem příslušných
pracovníků. Tak došlo k tomu , že na př.
oblast jižních, východních a severovýchodních
Čech a středního Slovenska nemá žádné
profesionální hudební těleso. Situace
v Hradeckém, Pardubickém a Jihlavském kraji
je ještě o to horší, že zde nejsou
ani profesionální divadelní orchestry. Poměrně
nejpříznivější situace je na
Moravě, kde je v každém kraji symfonické
těleso.
Zkušenosti potvrdily, že páteří
hudebního života v kraji jsou státní
symfonické orchestry, provozující svou zájezdovou
činnost. Bude proto třeba tyto orchestry nově
rozmístit nebo upravit jejich působnost v dohodě
s kraji tak, aby jejich činnost pokrývala území
celého státu.
Ovšem ani dramaturgie symfonických orchestrů
dosud plně neuspokojuje ani umělce samé,
ani posluchače. Orchestry dostatečně nedoplňují
svůj repertoár o díla nová, myšlenkově
i umělecky pokroková, v nedostatečné
míře reprodukují i vynikající
díla skladatelů spřátelených
socialistických národů.
Velmi úspěšné s hlediska uměleckého
a významné s hlediska kulturně politického
jsou zájezdy našich symfonických těles
do zahraničí. Jen v poslední době
vystoupilo v cizině 5 našich symfonických orchestrů
celkem na 70 koncertech. Chtěl bych vyzvednout z řady
úspěchů našich orchestrů a dirigentů
především velké úspěchy
našeho prvního státního orchestru -
České filharmonie - v Sovětském svazu,
v Anglii, Německé spolkové republice, Rakousku,
Jugoslavii a Maďarsku. Nemůžeme opominout ani
naše sborová tělesa, na př. Pěvecké
sdružení moravských učitelů,
Český pěvecký sbor, Moravan, Lýskův
dětský sbor, která v posledních měsících
slavila v zahraničí opravdové triumfy.
I naši sólisté a komorní soubory udržují
a rozvíjejí starou slavnou tradici českého
reprodukčního umění a důstojně
tak šíří českou a slovenskou
hudbu za hranicemi. Jsou to zvláště komorní
hudby, jako na př. Smetanovo, Janáčkovo a
Vlachovo kvarteto, které udivují svou světovou
úrovní. Měřeno zahraničními
úspěchy a počtem vystoupení našich
umělců v zahraničí, můžeme
bez nadsázky říci, že jsme ve světě
považováni za hudební velmoc. Jistě
že čísla nejsou v této oblasti tím
nejsměrodatnějším ukazatelem, ale i
zde je řeč čísel velmi průkazná.
Podívejme se alespoň na některá: Jen
v letošním roce vystoupilo 10 našich dirigentů
v zahraničí na 32 koncertech, 24 sólistů
na 120 koncertních vystoupeních, 10 komorních
souborů absolvovalo doposud 185 koncertů. Dosáhli
jsme takové reprodukční úrovně
a dokonalosti, jaké jsme snad nikdy neměli. Loni
byla u nás Bostonská filharmonie, jeden z nejlepších
amerických orchestrů; a přece měla
naše Česká filharmonie, která po Američanech
hrála v Západním Německu, větší
úspěch, protože nebyla jen strojově,
akademicky přesná, ale především
proto, že do svého přednesu vložila bohatství
vřelého citu.
Přední místo na hudebním úseku
zaujala v posledních letech slovenská tvorba, a
to především díly operními. Žádná
z našich nových oper nedosáhla takové
obliby jako Suchoňova Krútňava, která
jednak je trvalou součástí repertoáru
několika našich operních scén, dosahuje
velkého počtu repris a nadto pronikla na četné
zahraniční scény i kapitalistických
států a byla vesměs kladně hodnocena
jak pro vyhraněný národní charakter,
tak i pro mohutný dramatický účin.
K těmto úspěchům se blíží
i další slovenské opery, jako Cikkerův
Juro Jánošík a nejnověji Beg Bajazid
téhož autora. Také slovenská symfonická
a kantátová díla zaujímají
význačné místo v soudobé domácí
tvorbě, na příklad Moyzesova VII. symfonie,
Suchoňovy Metamorfosy, Kardašova kantáta Pozdrav
velké zemi a vokální tvorba národního
umělce Mikuláše Schneidera-Trnavského.
Jak jsem již uvedl, nerozprostírá se síť
pravidelného hudebního života po celé
republice tak, jak by to odpovídalo kulturním potřebám
krajů. Ale i intensita tohoto života je značně
nerovnoměrná. Můžeme dokonce říci,
že v některých oblastech z různých
příčin nebezpečně zaostává.
Velká většina našich koncertních
umělců i souborů je totiž soustředěna
ve velkých kulturních střediscích,
jako v Praze, Brně a Bratislavě. Tato města
jsou pak koncertním uměním často i
přetížena, zatím co ostatní místa,
zejména venkovské oblasti, trpí nedostatečným
počtem koncertů. Příčin tohoto
neblahého jevu je celá řada. Je jisté,
že pro získání nového obecenstva
z řad našich dělníků a rolníků
nebylo zatím zdaleka vykonáno tolik, abychom mohli
být spokojeni. Nejen že tím citelně
trpí návštěvnost sólistických
a komorních koncertů, ale dochází
tím i k závažnému kulturně politickému
nedostatku. Je proto třeba, aby naše kraje a okresy
měly více porozumění pro rozvoj koncertního
života a pro nutnou podporu vážného hudebního
umění. V tomto směru nás čeká
ještě houževnatá práce v hudební
výchově našeho lidu a zejména naší
mládeže.