To vše samozřejmě platí také
pro oblast kultury a umění, kde nový obsah
a nový směr už nemohou užívat starých
zařízení. Zřídili jsme tedy
nová. A naše nové instituce mají plánovitě
řídit jednotlivé obory kulturní činnosti
- to znamená, že mají pomáhat, aby umělecká
činnost působila v duchu socialismu.
Vládní návrh zákona o koncertní
a jiné hudební činnosti, který nyní
projednáváme, jsme důkladně prodiskutovali
v kulturním výboru. Je to návrh, který
má odstranit nedostatky dosavadního uspořádání
a poskytnout rámcový právní podklad
pro organisaci koncertních a jiných hudebních
produkcí. Tento právní základ odpovídá
dnešním podmínkám a potřebám
našeho hudebního a kulturního života vůbec.
Náprava je tu tím naléhavější,
že hudba hrála odjakživa v dějinách
našich národů úlohu, jako snad nikde
jinde na světě. Svými skladateli a úrovní
hudební produkce jsme byli a zůstali doslova světovou
velmocí.
Od dob, kdy v osmnáctém století prohlásili
návštěvníci z cizích zemí,
že Čechy jsou konservatoří Evropy -
až ke stále rostoucí slávě Pražského
jara a velkým poválečným úspěchům
našich skladatelů a hudebníků v pěti
světadílech obdivuje se celý svět
naší hudbě. Je to tradice, na niž nestačí,
abychom byli jen hrdi, nýbrž musí zavazovat
všechny, kdož ovlivňují náš
současný hudební život a jeho vývoj
v blízké budoucnosti. Tento slavný odkaz
naší kultury je třeba mít na mysli i
při rozpravě o tomto zákoně.
Prozkoumáme-li tedy návrh zákona s těchto
hledisek, ukáží se nám jako hlavní
vymoženosti, zvlášť v porovnání
s dosavadním stavem věci:
Za prvé: Z nových institucí, o nichž
jsem mluvila, musejí být především
odstraněny veškeré živly soukromého
podnikání. I v hudebním životě
bujely přes veškeré dosavadní legislativní
zásahy více či méně otevřeně
různé formy soukromého podnikání.
Návrh zákona je výslovně zakazuje
- stávají se trestným činem.
Za druhé: V návrhu zákona jsou plně
respektovány zásady decentralisace. Výkonným
orgánům národních výborů
se tu dostává možnost rozhodující
měrou ovlivňovat koncertní a ostatní
hudební produkce po stránce umělecké
a ideové. Je jistě zbytečné dodávat,
že tato možnost je zároveň odpovědností,
kterou si nesporně výkonné orgány
národních výborů plně uvědomují.
Za třetí: Návrh zákona stanoví
v § 11 okruh pořadatelů velmi široce.
Tato volnost pořádání koncertů
a jiných hudebních produkcí má přispívat
ke zvýšení jejich počtu a k tomu, aby
více koncertních umělců a hudebníků
mohlo vystupovat.
Pořadatelé a výkonné orgány
národních výborů budou mít
přitom zajisté vždy na paměti, že
nesmí být zvyšována kvantita na úkor
kvality. Ovšem, čím víc pořadatelů,
tím také větší nebezpečí,
že by se umělecká soutěž mohla
zvrhnout v boj o návštěvníka. Proto
by měla být v krajích činnost v jednotlivých
oblastech důkladně koordinována.
Za čtvrté: Návrh zákona nestanoví
jen tento široký okruh pořadatelů, ale
opravňuje je také podle § 6 sjednávat
vystoupení koncertních umělců a hudebníků
přímo, t. j. bez jakéhokoli zprostředkovatele.
Kdyby však zprostředkování potřebovali,
jsou povinni se obrátit na příslušné
krajské jednatelství nebo přímo na
organisaci zřízenou ministrem školství
a kultury.
Podle § 4 zřizuje ministr školství a kultury
tuto organisaci s tím, aby především
pomáhala krajským jednatelstvím při
organisování koncertů a zprostředkovala
jim vystoupení významných umělců.
Úkolem této organisace v oboru jiných hudebních
produkcí bude evidovat všechny hudebníky z
povolání a zprostředkovávat jejich
vystoupení oprávněným pořadatelům,
zejména podnikům z oboru pohostinství, lázeňské
péče, cestovního ruchu a rekreace.
Za páté: Dosavadní zákon neukládal
ani účinkujícím ani pořadatelům
odpovědnost za uměleckou a ideovou úroveň
veřejných vystoupení. § 13 ukládá
tuto povinnost jak jim, tak také organisacím, které
budou vystoupení zprostředkovávat.
I když tato odpovědnost je jasně vymezena,
je třeba si uvědomit, že odpovědnost
za uměleckou a ideovou úroveň veřejných
uměleckých produkcí neseme všichni.
Tato odpovědnost byla také zdůrazněna
v celé řadě diskusních příspěvků,
když jsme projednávali návrh zákona
v kulturním výboru.
V těchto pěti bodech možno tedy shrnout podstatu
toho, co návrh zákona přináší
v souladu s objektivními požadavky dnešní
situace v oboru koncertní a jiné hudební
činnosti. Je v nich jádro přínosu
k tomu, aby naše nové instituce účinně
pomáhaly kulturní revoluci, která u nás
od roku 1945 a pak od roku 1948 probíhá jako neodlučitelná
součást hlubokých revolučních
proměn našeho celého života.
Chci své vývody ještě stručně
doplnit poznámkami k několika málo dalším
bodům návrhu zákona. Domnívám
se, že si vyžadují krátkého komentáře.
Mluvila jsem už o tom, že krajské národní
výbory, pověřené řídit
a organisovat koncertní činnost ve své oblasti,
zřídí jako součást svých
kulturně osvětových zařízení
- krajská jednatelství. Návrh zákona
však také umožňuje, aby řízení
a organisování koncertní činnosti
v kraji bylo svěřeno podle místních
poměrů případně i krajským
symfonickým orchestrům. Tato úprava se dosud
dobře osvědčila v Olomouckém kraji.
Bude však nutné hledět na to, aby pověření
krajských symfonických orchestrů nevedlo
k jednostrannosti v organisování koncertního
života v kraji, aby vedoucí činitelé
krajských symfonických orchestrů dovedli
rozeznávat mezi uměleckou činností
vlastního tělesa a všestrannými potřebami
svého kraje.
Úkolem těchto krajských jednatelství
bude především pomáhat pořadatelům
při pořádání koncertů
a jiných hudebních produkcí, je sama pořádat
a zprostředkovávat jiným pořadatelům
koncertní umělce. Přitom plní jako
samozřejmou povinnost funkci odborného poradce pořadatelů.
Tím také společně s nimi odpovídají
za uměleckou a ideovou úroveň.
Ve směrnicích, které vydá ministerstvo
školství a kultury k zřizování
krajských jednatelství (§ 3, odst. 3), by také
měl být kladen zvláštní důraz
na to, aby se všestranně umožňovalo a
podporovalo veřejné vystupování mladých
talentů. Tento požadavek zůstává
stejně naléhavým i když návrh
zákona dává možnost, aby si umělec
pořádal svůj koncert sám.
A nyní k otázce organisace, kterou zřídí
ministr školství a kultury (§ 4).
Její úkoly budou přesně vymezeny statutem,
který vydá ministerstvo školství a kultury
v dohodě se Státním úřadem
plánovacím, ministerstvem financí a příslušnými
odborovými a ideovými svazy. Je jasné, že
tento statut nabude značného významu pro
nové uspořádání koncertní
a jiné hudební činnosti. Do působnosti
této organisace spadá mimo jiné také
umisťování hudebníků z povolání
do restauračních a podobných podniků.
A ustanovení § 8 zaručuje výkonným
orgánům krajských národních
výborů náležitý vliv na činnost
těchto hudebníků tím, že dává
výborům možnost zrušit sjednanou smlouvu
v případě, že činnost těchto
hudebníků by nebyla v souladu s duchem zákona.
Podrobnosti k tomuto ustanovení upraví ministerstvo
školství a kultury jistě tak, aby produkce
hudebníků z povolání v restauračních
a podobných podnicích byly po všech stránkách
hodnotné.
Poněvadž bude nutno po jistou dobu stanovit pro některé
obory hudebních vystoupení zprostředkovací
povinnost, obsahuje návrh zákona zmocnění
ministerstva školství a kultury. Bude ho použito
tehdy, kdyby i přes ustanovení zákona nebylo
možno v praxi zcela vymýtit pokoutní zprostředkování
- nebo kdyby praxe ukázala, že přímé
sjednávání produkcí koncertních
umělců a hudebníků z povolání
neskýtá záruku nutné umělecké
a ideové úrovně jejich vystoupení.
Dozor na veřejné produkce se svěřuje
výkonným orgánům příslušných
národních výborů. Tato odpovědnost
za ideovou a uměleckou úroveň produkcí
a dozor na ně nesmí být za žádných
okolností chápány formálně.
Zdůraznila jsem už, že tento návrh zákona
musí vést k tomu, aby umělecká a ideová
úroveň produkcí byla vyšší
než dosud. Je nutno, aby se na tomto úsilí
podílely všechny zúčastněné
složky.
Jsem přesvědčena, že návrh zákona
o koncertní a jiné hudební činnosti
je dalším krokem k odstranění dosavadních
nedostatků našeho hudebního života. Doporučuji
tedy, aby předložený návrh zákona
ve znění zprávy výboru plenum NS schválilo.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Nyní žádám o
přednesení zpravodajské zprávy k pátému
bodu pořadu, kterým je
5. zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona o estrádách, artistických
produkcích a lidové zábavě (tisk 207).
Zpravodajem je poslanec Kučera, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kučera: Vážené
Národní shromáždění!
Vláda Československé republiky předložila
kulturnímu výboru návrh zákona o estrádách,
artistických produkcích a lidové zábavě,
kterým se ruší zákon č. 69/1948
Sb. o hudební a artistické ústředně
a vyhláška č. 55/1949 Sb. o koordinaci koncertních
a artistických produkcí, jakož i všechna
jiná ustanovení dosavadních předpisů
o věcech upravených tímto zákonem.
Zmíním se především o okolnostech,
které vyvolaly předložení tohoto návrhu.
V současné době prožíváme
v naší zemi kvalitativní změny. Dochází
ke změně i třídní struktury
společnosti ve prospěch socialismu. Upevňuje
se morálně politická jednota našeho
lidu. Boj "kdo s koho" mezi kapitalismem a socialismem,
který vedeme na všech úsecích hospodářského,
politického a kulturního života, se blíží
svému vítěznému konci. Tak jako kapitalismus
je zákonitě spjat s odlidšťováním
člověka a s jeho útlakem, tak je naproti
tomu socialistická revoluce rozhodujícím
počátkem zlidšťování člověka
a rozvoje všech jeho tvůrčích schopností.
Proto v dnešním boji vedeme především
zápas o člověka, snažíme se ho
vymanit ze zajetí různých přežitků
myšlení staré společnosti, které
jsou brzdou našeho dalšího postupu a vývoje
vpřed.
Tento boj nesmíme prohrát ani na poli kultury -
ani zábavy.
Proto KSČ se v dopise svého Ústředního
výboru obrací ke všem našim pracujícím
mimo jiné také s výzvou, aby řekli
své připomínky i k současnému
stavu naší kultury a lidové zábavy.
Zda odpovídá základním principům
socialistického umění, t. j. ideovosti a
lidovosti.
Již delší dobu se množí kritické
připomínky našich pracujících
k různým nežádoucím zjevům
v naší estrádní produkci a lidové
zábavě. Estráda se stala zvlášť
po válce velmi oblíbenou formou umělecké
činnosti u našich pracujících. Estráda
má uměleckou přitažlivost a jsou zde
proto předpoklady zaměřit její umělecké
působení nejen k pobavení, ale i k socialistické
výchově našich pracujících, zejména
pak naší mládeže.
V poslední době se však situace v estrádním
oboru stávala neudržitelnou. Pojem "estrády"
byl zprofanován. Estráda se stala nejen projevem
vrcholného nevkusu, ale stala se i prostředkem různým
pochybným živlům k neúměrnému
obohacování se a k porušování
mzdových vyhlášek. Ba co horšího,
stávala se čím dál tím více
tribunou dvojsmyslných a oplzlých vtipů a
často i pomluv a štvavých řečí
proti našemu lidově demokratickému zřízení.
Proč tomu tak bylo? Bývalá HAÚ pro
svoji tuhou centralisaci a kádrové vybavení
byla nepružná a co hlavně, nikde nebyla vymezena
odpovědnost za vystoupení. Byl to stav živelnosti
a "obezličky". Dále, u vystupujících
byla více zdůrazňována hmotná
zainteresovanost na úkor jejich nadšení a zápalu
pro věc. Proto tato neudržitelná situace vedla
ministra školství, kultury a osvěty k tomu,
že 15. 1. t. r. zastavil činnost HAÚ. Nyní
se má tento přechodný stav likvidovat a předložený
zákon má odstranit všechny kritisované
nedostatky.
K jakým úpravám a změnám dochází:
Návrh navazuje na současně předložený
návrh zákona o koncertní a jiné hudební
činnosti. Svěřuje péči o estrádní
činnost v krajích zásadně krajským
jednatelstvím, jež budou zřízena radami
krajských národních výborů
jako součást některého krajského
kulturně osvětového zařízení.
Tato jednatelství budou tedy obstarávat veškerou
agendu spojenou s prováděním zákona
o koncertní a jiné hudební činnosti
i zákona o činnosti estrádní i artistické.
Poněvadž u některých krajských
národních výborů je zamýšleno
svěřit řízení i organisování
koncertní činnosti krajským symfonickým
orchestrům, umožňuje návrh v takových
případech zřízení samostatného
estrádního jednatelství. V oboru estrád
budou tato krajská jednatelství poskytovat pomoc
pořadatelům estrádních produkcí
v kraji, kterým budou zprostředkovávat i
vystoupení účinkujících. Kromě
toho budou pořádat i sama estrádní
produkce a nabízet je jiným pořadatelům.
Budou úzce spolupracovat s organisací, kterou zřídí
ministr školství a kultury v oboru estrád.
Tato organisace vznikne z nynější organisace
zřízené po zastavení činnosti
Hudební a artistické ústředny sloučením
Pražského estrádního souboru a Estrádního
jednatelství. Jejím úkolem bude instruktážemi
napomáhat krajským jednatelstvím při
organisování estrád, předávat
jim nejlepší zkušenosti, předávat
jim vzorné pořady a zprostředkovávat
vystoupení umělců, zejména umělců
zahraničních. Nebudou tedy krajská jednatelství
vůči této organisaci v Praze v žádném
poměru podřízenosti, půjde jen o spolupráci
za účelem zvýšení hodnoty estrádních
pořadů. Pro toto zařízení je
volena forma hospodářské organisace, jež
umožní její hospodářskou samostatnost
a operativnost. Navrhovaný zákon dává
možnost zřídit obdobnou organisaci i na Slovensku.
Pro jednotlivé druhy artistické činnosti
s nezamýšlí zřizovat nové zvláštní
organisace. Pro činnost cirkusovou ukázala se dosavadní
forma národního podniku Československé
cirkusy, varieté a lunaparky nevhodnou a návrh počítá
proto s přeměnou tohoto národního
podniku na organisaci hospodářskou, která
umožní pružnější způsob
plánování a financování.
Návrh zákona přiznává pořadatelům
estrádních produkcí i podniků lidové
zábavy právo sjednávat vystupování
účinkujících přímo bez
prostřednictví kterékoli organisace. Pokud
však pořadatelé budou zprostředkovávání
požadovat, musí se obrátit na krajské
jednatelství, nebo na organisaci zřízenou
ministrem školství a kultury, kterým se přiznává
právo zprostředkovávat. Zákon vytyčuje
tu důležitou zásadu, že zprostředkovávání
vystoupení při veřejných produkcích
se nesmí stát soukromě výdělečnou
činností.
Poněvadž v oboru estrád bude třeba vymýtit
t. zv. černou agentáž, poskytuje návrh
zákona ministerstvu školství a kultury možnost,
aby pro některé obory uměleckých vystoupení
stanovilo povinné zprostředkování.
Z důvodů pořádkových a ze snahy
docílit vyšší ideové a umělecké
úrovně vystoupení, jakož i zajistit
zachování platných předpisů
honorářových, stanoví zákon,
že vystoupení estrádních umělců
a artistů zaměstnaných v divadlech a jiných
kulturně osvětových zařízeních
je možno sjednávat jen prostřednictvím
jejich zaměstnavatelů.
Pokud jde o pořádání veřejných
produkcí a podniků lidové zábavy,
stanoví návrh co nejširší okruh
pořadatelů s vyloučením toliko osob
soukromých. Lze očekávat, že toto ustanovení
přispěje ke zvýšení počtu
hodnotných estrádních produkcí, neboť
umožňuje pořádání takových
produkcí téměř všem organisacím
socialistického sektoru. Pořádání
artistických produkcí se umožňuje též
soukromým osobám, kterým udělí
zvláštní oprávnění výkonný
orgán rady krajského národního výboru.
Na toto opatření nutno hledět jako na opatření
prozatímní, které má umožnit
další provozování artistické
činnosti osobám, které vzhledem k povaze
jejich činnosti nelze převést do zaměstnaneckého
poměru, na př. majitelé drobných cirkusů,
stožaristé, provazolezci a pod.