Náš pracující lid je šťastný
tím, že si záhy vytvořil svůj
revoluční generální štáb
- Komunistickou stranu Československa a že měl
legální přístup k marx-leninské
studnici poznání. Je šťastný tím,
že - osvobozen hrdinnou sovětskou armádou od
fašistické německé nadvlády,
pod vedením Komunistické strany Československa,
začal budovat ten společenský řád,
který vědecky předvídal Karel Marx
a Bedřich Engels. A tak se naše nevelká země,
budující socialismus, věrně přimknutá
k první socialistické zemi na světě
- k Sovětskému svazu, věrně vyznávající
ideje marxismu-leninismu, věrná myšlence míru,
dočkala za pouhých 12 let po osvobození velkých
dnů: má před sebou již jen dva anebo
tři roky usilovné obětavé práce,
aby došla k velkému vytčenému cíli
- k socialismu a stala se druhou socialistickou zemí na
světě hned po Sovětském svazu. (Potlesk.)
Pracující lid Československa podá
definitivní důkaz celému světu, že
i v malé zemi je možno vybudovat socialismus. Náš
pracující lid, tradičně mírumilovný,
tradičně nenávidějící
útlak a násilí, náš lid poctivě
věrný myšlenkám socialismu a míru
si tak zajistí věčnou slávu a čest
v dějinách lidstva. Československo bude připomínáno
v budoucí historii hned vedle Sovětského
svazu jako země, která zvítězila v
boji za nový pokrokový svět. Náš
pracující lid si tuto čest a slávu
poctivě zaslouží!
Velkého vítězství našeho pracujícího
lidu již dosaženého i toho, které máme
těsně před sebou, by nebylo bez Komunistické
strany Československa. Na to vděčně
myslíme a na to nikdy nezapomeneme. Ona to byla, která
lid vedla, učila, přesvědčovala, rozplameňovala,
ukazovala mu cestu. Že to byla správná cesta,
o tom nás přesvědčily znovu a zvlášť
názorně poslední události v Sovětském
svazu i v mezinárodním životě.
Naší komunistické straně velmi záleží
na tom, aby pracující lid znal pravdu, aby se dovedl
vyznat v spletitém mezinárodním životě,
aby věděl, jak vážný, avšak
krásný a spravedlivý boj vede spolu se všemi
silami socialismu a míru ve světě, aby znal
zřídlo, odkud vyvěrají síly
života a krásná budoucnost pracujících
lidí, aby dovedl stále úspěšněji
řídit svůj nový život. Komunistická
strana Československa vede své členy i bezpartijní
k studiu marx-leninské theorie, neboť jenom ona vede
člověka i společnosti. Socialismus a mír
potřebuje uvědomělé masy, uvědomělé
pracovníky a funkcionáře na všech úsecích
složitého moderního života.
Buržoasii záleží na tom, aby pracující
člověk znal jen tolik, kolik je nutno znát,
aby plnil výrobní úkoly ve prospěch
vykořisťovatelů. Proto buržoasie masy
pracujících záměrně obelhává,
balamutí, odvádí od poznání
pravdy. Zejména před nimi ukrývá marx-leninské
poznání pravdy. Jen nevědomý člověk
je pro buržoasii neškodným. Do služeb lži
zapřahá kostely, školy, tisk, rozhlas, film,
televisi - všechny prostředky a všechen aparát,
který má k disposici a který ovládá.
V zemi budované na vědeckých marx-leninských
zásadách je tomu naopak. Čím uvědomělejší
masy pracujících, tím úspěšnější
cesta vpřed k socialismu. Naše komunistická
strana, která má velkou starost o to, aby náš
pracující lid dosahoval svých velkých
cílů co nejkratčeji a s největším
efektem, vynakládá mnoho úsilí v propagaci
marx-leninského učení, v ideologické
oblasti našeho života vůbec.
V dobách husitské revoluce vydal velké svědectví
o hlubokém uvědomění českého
revolučního lidu jeho úhlavní nepřítel,
papežský nuncius žijící několik
let v Praze, Eneáš Sylvius, který se sám
později stal papežem. Vyjádřil se v
tom smyslu, že česká husitská žena
se vyzná v bibli, kterou sama dovede číst,
lépe, než mnohý římsko-katolický
kněz. My bychom mohli dnes prohlásit, že kterákoliv
i vesnická žena v Československu má
všechnu příležitost poznat pravdy, které
v kapitalistických zemích neznají ani universitní
profesoři. (Potlesk.) Jsou to pravdy vyvěrající
z vědeckého marx-leninského učení,
které naše strana šíří v
celé soustavě Roku stranického školení
a na mnohých politických i jiných školách.
A nechce se spokojit s tím, aby naše materialistické
vědecké poznávání světa
a života zůstávalo jen na povrchu. Naše
úspěchy, naše stoupající úkoly
a nároky, složitost mezinárodního života
vyžadují co nejhlubší studium společenských
věd.
A tak se politické byro ÚV Komunistické strany
Československa usneslo zřídit vědecký
ústav pod jménem Institut společenských
věd při Ústředním výboru
Komunistické strany Československa, který
by vychovával ideologicky vyspělé a politicky
zocelené kádry ovládající složité
otázky theorie i praxe socialistické výstavby.
Pracovníkům, kteří se již osvědčili
ve stranické, zejména ideologické práci,
bude umožněno získat si větší
bohaté znalosti dlouhodobým a hlubokým studiem
theorie marxismu-leninismu a schopnost dále rozvíjet
marxisticko-leninskou vědu, zobecňovat bohaté
praktické zkušenosti získané na všech
úsecích výstavby socialismu.
Výběr aspirantů bude prováděn
z řad osvědčených stranických
pracovníků i pracovníků státních
a společenských organisací, dostatečně
theoreticky i politicky vyspělých, především
z řad pracovníků ideologického úseku,
osvědčených a zkušených pracovníků
vysokých škol a tisku. Musí to být lidé,
kteří se již v ideologické práci
osvědčili, kteří již vykázali
publicistickou činnost nebo schopnost a předpoklady
pro vědecko- theoretickou práci. Mimo svůj
hlavní obor budou všichni aspiranti studovat vedlejší
pomocné předměty. Všichni aspiranti
budou studovat dva cizí jazyky: povinně ruštinu
a podle volby buď angličtinu, němčinu
či francouzštinu, aby ve svém oboru mohli studovat
prameny v originále.
Studium na Institutu je organisováno jako tříletá
aspirantura zakončená obhajobou kandidátské
disertace.
Methody výchovy aspirantů budou vycházet
z vědecko-výchovného charakteru lnstitutu
a budou zahrnovat především tyto formy: samostatné
studium, semináře a vědecké diskuse,
přednášky a zkoušky. Vzhledem k tomu,
že půjde již o soudruhy se značnými
znalostmi, zkušenostmi ze samostatné práce,
bude hlavní methodou výchovy samostatné studium
a individuální práce školitele s aspirantem.
To je způsob, kterým si aspiranti osvojí
nejen hluboké a trvalé znalosti marxismu-leninismu,
ale i methodu bádání, návyk k samostatné
vědecké práci. Prameny studia budou především
díla klasiků, usnesení a dokumenty strany,
marxistická literatura a zčásti i současná
literatura buržoasní. Prověrkou výsledků
studia budou zkoušky kandidátského minima z
hlavního předmětu, doplňujících
předmětů a zkoušky jazykové.
Po úspěšném složení zkoušky
z kandidátského minima musí aspirant vypracovat
a obhájit disertační práci. Thema
disertační práce bude každému
aspirantu stanoveno již na počátku studia.
Themata disertačních prací projedná
vědecká rada Institutu.
V důvodové zprávě jsou uvedeny podmínky,
ke kterým bude přihlíženo při
výběru posluchačů lnstitutu. Jednou
z nich je úspěšné ukončení
studia na vysoké škole ve zvoleném nebo příbuzném
vědním oboru. V prvních letech práce
Institutu bude možno v jednotlivých případech
upustit od požadavku ukončeného vysokoškolského
vzdělání, prokáže-li uchazeč
potřebné zkušenosti a schopnosti pro vědeckou
práci. Výjimku povolí rektor.
Taková výjimka byla povolena soudruhu Karlu Kaplanovi
z Pardubic. Velmi dobře jej znám, pracoval jsem
s ním několik let na krajském výboru
strany na úseku propagandy. Je to soudruh, který
s velkou pílí, zájmem a obětavostí
soustavně studoval od roku 1949 společenské
vědy a současně pracoval ve stranické
propagandě. Byl-li tento soudruh přijat do Institutu,
je to pro mne důkazem, že výběr byl
opravdu odpovědný a že i výjimka v jeho
případě byla odpovědně uvážena.
Soudruh Karel Kaplan je v Institutu velmi spokojen. Má
zato, že ve vedení Institutu jsou opravdu zkušení
vědečtí pracovníci. V Institutu je
velmi krásné studijní prostředí.
Je tam vše, co posluchači potřebují.
Setkává se tam s velkou péči se strany
jednotlivých kateder. Má všechny předpoklady
pro to, stát se skutečně schopným
vědeckým pracovníkem. Záleží
jen na velké vůli a síle studujících.
Soudruh Ladislav Štoll, rektor Institutu společenských
věd při ÚV KSČ, řekl v projevu
při zahájení činnosti lnstitutu dne
3. října 1957 toto:
"...v úzké souvislosti s růstem naší
Vysoké stranické školy vzniká náš
nový Institut. Někdo by mohl položit otázku,
proč k tomu dochází po tolika letech vládnoucího
postavení dělnické třídy? Takoví
lidé často zapomínají, že učení
marxismu-leninismu není brožurkovým věděním,
ale že to je učení vědecké, že
představuje poslední slovo vědy o společnosti
a žádá si, jak to řekl Engels, aby s
ním bylo jako s vědou zacházeno, aby bylo
jako věda studováno a dále tvořivě
rozvíjeno.
Je známo, jaký je rozdíl mezi tím,
jak vyrůstala buržoasní inteligence, jak vyrůstali
intelektuální představitelé třídy,
která soustředila ve svých rukou velikou
hospodářskou moc již v lůně feudalismu
- dávno před dobytím politické moci,
a mezi tím, jak vyrůstají intelektuální
představitelé revoluční dělnické
třídy, za jak obtížných podmínek
si své ideology, své odborné a vědecké
pracovníky vychovává proletariát,
který může k jejich soustavné výchově
vlastně přikročit až po dobytí
politické moci. Z této skutečnosti vyplývá
nesporně mnoho oněch potíží,
s nimiž se setkáváme při řízení
politického, hospodářského a kulturního
života v prvých dobách po dobytí moci
dělnickou třídou.
Dnes, kdy dělnická třída se stala
vedoucí silou národa, kdy přejímá
do svých rukou s politickou mocí i odpovědnost
za celé historické dědictví a za budoucnost
svobodného socialistického národa, jeho hospodářství,
techniky, vědy a kultury - dnes praktické uskutečňování
vedoucí úlohy dělnické třídy
v životě národa stupňuje každým
dnem nároky na politickou a odbornou znalost subjektivního
činitele především vedoucích
pracovníků strany. Tak jako s rozvojem novodobého
průmyslu stoupá nevídaně význam
přírodních věd ve výrobním
procesu, tak s rozvojem socialismu roste den ze dne význam
společenských věd v celém společenském
dění."
Soudružky a soudruzi poslanci, jsem přesvědčen,
že Národní shromáždění
bude souhlasit s tím, aby Institut společenských
věd při ÚV KSČ, na němž
bude studována věda, jež je základem
všech ostatních věd, byl zákonem prohlášen
za vědecký ústav, který je oprávněn
udělovat vědecké hodnosti kandidáta
věd a doktora věd za podmínek stanovených
vládním nařízením č.
60/1953 Sb. o vědeckých hodnostech a o označení
absolventů vysokých škol. (Potlesk.)
Potřebné informační prostředky
bude Institutu poskytovat Ústřední výbor
Komunistické strany Československa, takže realisací
navrhovaného zákona nevzniknou výdaje pro
státní rozpočet.
Jménem kulturního výboru, který o
vládním návrhu zákona projednal na
své schůzi dne 10. prosince 1957, navrhuji plenu
Národního shromáždění
vládní návrh zákona o Institutu společenských
věd při Ústředním výboru
Komunistické strany Československa ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, pristúpime teda k
hlasovaniu.
Navrhujem, aby sme hlasovali o celom vládnom návrhu
zákona naraz podľa výborovej zprávy.
Má niekto nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Námietky neboli.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o lnštitúte spoločenských
vied pri Ústrednom výbore Komunistickej strany Československa,
v znení zprávy výboru kultúrneho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednohlasne schválilo vládny návrh
zákona o Inštitúte spoločenských
vied pri Ústrednom výbore Komunistickej strany Československa.
Tým sme prejednali tretí bod denného poriadku.
Prerušujem teraz schôdzu do 14 hodín.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou 23. schůzi
Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v projednávání denního
pořadu.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění navrhuje, aby byla sloučena
rozprava k čtvrtému a pátému bodu
denního pořadu. Jsou nějaké námitky
proti návrhu na sloučení rozpravy? (Nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy s tímto návrhem souhlasí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Rozprava bude tedy podle návrhu sloučena.
Žádám nyní o přednesení
zpravodajské zprávy k čtvrtému bodu
denního pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona o koncertní a jiné hudební
činnosti (tisk 206).
Zpravodajkou je posl. Bernášková, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Bernášková: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Krátce po únoru 1948 byl vydán zákon
č. 69/1948 Sb., který vytvořil Hudební
a artistickou ústřednu jako centralistickou organisaci.
Byl to zákon na svou dobu poměrně pokrokový
- měl se starat o provozování hodnotných
hudebních děl a o zlepšení sociálních
a hospodářských poměrů výkonných
umělců. Ale poněvadž to byl zákon
vypracovaný ještě před únorem
1948, začaly se brzy po jeho vyhlášení
projevovat rysy politického kompromisu. Záhy se
ukázalo, že jedna jediná organisace nezvládne
celou oblast hudby a artistiky, k níž pak ještě
přistoupila nově vznikající oblast
estrády. Nepomohlo tu ani vytvoření dvou
oddělených složek v rámci Hudební
a artistické ústředny (jednak pro koncerty,
jednak pro estrády) a převedení péče
o artisty na nově zřízený národní
podnik Čs. cirkusy, varieté a lunaparky. Neodstranila
se tím existence pokoutných zprostředkovatelů,
nezamezilo se vystupování osob nekvalifikovaných
a nezabránilo se obcházení zásad státní
mzdové politiky.
A tak, co bylo ještě v roce 1948 jistým pokrokem,
stalo se pak brzdou vývoje, zdrojem různých
zjevů, které se příčily naší
kulturní politice. A konečně se dostala Hudební
a artistická ústředna do rozporu s decentralisačními
opatřeními vlády ze dne 24. července
1956.
Ukázalo se i na tomto úseku našeho života
(zdánlivě středu dění poněkud
vzdálenějším), jak rychlý vývoj
celý náš svět prodělává.
Tak rychlý, že naše zákonodárství
má opravdu co dělat, aby s ním udržovalo
krok.