Tomuto reakčnímu dění však nastal
soumrak v té chvíli, kdy v čelo probouzejícího
se proletariátu postavili se myslitelé - vůdci
jako byli Marx a Lenin, kteří vyvrátili teorie,
svádějící bídu a utrpení
dělnické třídy na její nadpočetnost,
a pomohli ženám-matkám k jejich společenskému
zrovnoprávnění.
Bylo proto samozřejmostí, že Sovětský
svaz jako první stát na světě v roce
1920 - vycházeje ze zjištění nesmírných
škod způsobených pokoutními potraty
- uvolnil provádění potratů v nemocnicích.
Tato rozhodnutí způsobila, že pak téměř
ve všech kapitalistických státech byly podány
návrhy na uvolnění a beztrestnost potratů.
Rovněž v Československé republice se
tato otázka dostala na pořad a po řadu let
budila pozornost nejen zájmových kruhů, ale
i pracujících, kteří měli pochopitelný
zájem na uzákonění opatření,
odpovídajících jejich sociálnímu
postavení a právnímu přesvědčení.
Roku 1920 byl skupinou komunistických poslanců podán
první návrh na novelisaci stávajícího
starého zákona z roku 1852 a po dlouhotrvající
diskusi, které se zúčastnily nejen odborné,
ale i politické kruhy, podala tatáž skupina
v roce 1922 návrh nový, doplněný.
Oba návrhy směřovaly k beztrestnosti potratů,
prováděných ve veřejných léčebných
ústavech a lékařem k tomu ustanoveným.
V roce 1926 podali komunističtí poslanci další
návrh pečlivě zdůvodněný,
který však také stihl osud předcházejících
návrhů. Jeho projednání bylo tehdejší
vládní většinou zmařeno.
Velký krok vpřed v této otázce byl
učiněn až v lidově demokratické
republice. V roce 1950 byl vydán nový jednotný
trestní zákon pro celé území
republiky. Teprve tímto zákonem bylo za určitých
podmínek a výjimečně povoleno provést
umělé ukončení těhotenství.
Avšak i tato nová úprava, která sice
znamenala pokrok proti stavu za prvé republiky, zůstala
svou koncepcí pod vlivem starých názorů
na problematiku potratů.
Naše lidově demokratické státní
zřízení likvidovalo příčiny
relativního přelidnění a svou soustavnou
péčí o blaho pracujících a
ochranu manželství, rodiny, mateřství
a dětí vytvořilo takové příznivé
sociální podmínky pro povzbuzení růstu
obyvatelstva, že již dozrála doba k odstranění
trestnosti žen za umělé přerušení
těhotenství. Základnu k tomu nutno spatřovat
v bezvýjimečné, úplné, demokratické
rovnoprávnosti žen s muži a jejich právu
na svobodu mateřství.
Boj proti potratům, které jsou jistě velmi
škodlivým společenským zjevem, nelze
vést trestáním těhotných žen
za umělé přerušení těhotenství,
ale především vytvářením
příznivých sociálních a ostatních
podmínek pro šťastné mateřství,
výchovným působením a posilováním
ochrany mateřství, dětí a rodiny.
Zákon, který stíhá těhotné
ženy za umělé přerušení
těhotenství, neodpovídá právnímu
vědomí dnešní společnosti. Důsledkem
toho je nejen snižování autority socialistické
zákonnosti, ale též skutečnost, že
potraty jsou prováděny tajně a neodborně,
což způsobuje podle známých statistických
dat na životě, zdraví a plodnosti žen
i růstu populace daleko vážnější
škody než potraty prováděné legálně.
Z těchto uvedených důvodů a po příkladu
některých demokratických států,
kde byla tato závažná otázka zákonitě
již vyřešena, i naše vláda předložila
po důkladné konsultaci s odbornými i laickými
kruhy příslušný návrh zákona.
Jest nyní na pochopení naší veřejnosti,
zvláště pak samotných žen, aby
se tento zákon stal účinným nástrojem
našeho zdravotnictví při zajišťování
zdraví našich žen a zdravého základu
naší společnosti - našich dětí
a mládeže.
Náš zákon přikládá velkou
důležitost zvláštním komisím,
které budou zřizovány při všech
okresních ústavech národního zdraví.
Tyto komise, jejichž složení je v zákoně
uvedeno, budou mít ve svém středu - jako
nejdůležitější činitele
- ženy životem zkušené a požívající
důvěry a vážnosti. A pokud jde o tyto
osoby, měl bych tu připomínku, aby to byly
matky více dětí. Vždyť kdo může
lépe poradit v těžké době ženě
než matka, jejíž srdce i morálka byla
vystavena již tolika zkouškám, jež se dovede
radovat v kruhu své rodiny, která v dětech
vidí vyrůstat radost svého stáří
a jež je hrdá na to, že dala národu i
naší socialistické společnosti zdatné
a zdravé jedince. Mateřské srdce dovede nejlépe
pochopit těžkosti a bolesti žen a musí
také najít nejen vhodná slova potěchy,
ale i účinný lék. Proto se klade tak
velký důraz na výběr osoby, jež
bude osou celé komise. Komise pak samy musí od počátku
své činnosti konat své úkoly svědomitě,
jinak běda, měly-li by ve svém poslání
selhat. Pak celý tento zákon, který se má
stát dobrodiním, ztratil by svůj význam
a stal by se činitelem působícím v
rozporu s duchem nového zákona. Členové
komise - a jejich úkol je velmi těžký
a odpovědný - musí být na výši
dnešní doby, musí do podrobnosti znát
problematiku prostředí, ve kterém žije
žena, jež se na ně obrátí se svou
žádostí, musí mít jasnou mysl
a srdce na pravém místě, ale musí
mít i pevnou vůli, aby rozhodnutí, které
učiní, bylo správné, spravedlivé,
ale hlavně účinné. Aby žena,
jejíž žádosti nemohlo být vyhověno,
odcházela s tím plným vědomím,
že jí komise radila dobře a že je její
povinností, aby naší společnosti dala
dalšího člena a vychovala jej v řádného
občana.
Všechny příslušné komise v celém
státě, byť by byly sebelepší, by
nezvládly zdárně své poslání,
kdyby celá veřejnost a v první řadě
ženy, zejména pak matky, neprováděly
v rámci daných možností osvětovou
činnost. Ne akce, ale stálá cílevědomá
práce může z tohoto zákona učinit
nástroj pro zdravý rozkvět naší
rodiny. A i nás mužů a mužské mládeže
se tento zákon velmi dotýká. I my chceme,
aby naše ženy, kterým je již přírodou
uloženo dávat život, měly v dnešní
i budoucí době svůj osud podstatně
ulehčen. A to můžeme učinit my, muži.
Nový zákon nás nesmí svádět
k lehkomyslnosti, poněvadž by to bylo s naší
strany těžké prohřešení
na ženách. Vzpomeňme si vždy jen na naše
maminky, naše ženy, jež nejsou dnes jen v domácnosti,
ale nesou i podíl na vydržování rodiny.
Muži při hodnocení tohoto zákona mají
mít na mysli, že mají před sebou rovnoprávné
druhy a musí se stát ženám oporou a
záštitou.
Věřím, že pod tímto zorným
úhlem zákon o umělém přerušení
těhotenství svůj účel v dnešní
socialistické společnosti splní. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Hlási sa ešte niekto do rozpravy?
(Nikto.)
Do rozpravy sa už nikto nehlási, je teda skončená.
Dávam zpravodajkyni posl. Šťastnej slovo
k doslovu.
Zpravodajka posl. Šťastná: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Valo: Môžeme pristúpiť
k hlasovaniu. Nakoľko nebol podaný žiadny pozmeňovací
návrh, budeme hlasovať o celom vládnom návrhu
zákona naraz podľa výborovej zprávy.
Má niekto proti tomuto spôsobu hlasovania námietky?
(Nikto.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o umelom prerušení tehotenstva v znení
spoločnej zprávy výboru zdravotného
a výboru ústavno-právneho, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednohlasne schválilo vládny návrh
zákona o umelom prerušení tehotenstva.
Tým sme prejednali druhý bod denného poriadku.
Ďalším bodom denného poriadku, ktorý
teraz budeme prejednávať, je
3. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu
návrhu zákona o Inštitútu spoločenských
vied pri Ústrednom výbore Komunistickej strany Československa
(tlač 205).
Zpravodajcom je poslanec Zvára. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. Zvára: Vážené
Národní shromáždění!
Jsem rodák z Hlinecka na Českomoravské vysočině.
Otec byl domáckým tkalcem koberců. Domácí
tkalci koberců byli soustředěni ve vesnicích
kolem Hlinska; kolem Skutče to zase byli kameníci.
Ti i ti měli velkou bídu, zatím co továrníci
v Hlinsku a majitelé kamenolomů ve Skutči
bohatli. Bída na Českomoravské vysočině
byla staletá. Lidé ji snášeli s velkou
trpělivostí a odevzdáním ve víře,
že všechno na světě je osud a osudu se
člověk nevyhne. Jednomu určil narodit se
v bohaté rodině, druhému stanovil bídu.
Co se proti tomu dá dělat? Dodnes slyším
svou matku, udřenou a ustaranou starostí o čtyři
děti, když v den vyhlášení války
1914 - po tom, co si hořce poplakala - prohlásila:
Je to vůle boží, je to osud - nedá se
nic dělat!" Pokorně, nechápajíc
podstatu velkého zločinu imperialistů, se
podrobila jako beránek. Takových byly miliony!
Po první světové válce proniklo i
na Hlinecko mnoho z toho, co hlásala Komunistická
strana Československa. I tam poznali proletáři
svého opravdového nepřítele, svůj
"osud" a zvedli proti němu boj, který
vedli komunisté. (Potlesk.) A tak stávkovali
i textiláci v Hlinsku a zvlášť statečně
si vedli kameníci na Skutečsku.
Já sám jsem žil s maminčinou vírou
v osud dosti dlouho. Bohatí a chudí byli na světě
vždycky a budou - takové bylo osudové určení.
Ve školách, knihách a novinách jsem
se nedověděl pravdu o tom, jak Velká říjnová
socialistická revoluce zvrátila jakoukoliv dlouhověkou
sudbu zotročených a vykořisťovaných
a právě jim dala velkou sílu a naději.
Tvrdili mi, že jacísi strašní bolševici
uloupili ruskou zemi a nastolili v ní násilí.
Vyšel jsem však z bídy, poznal jsem, že
chudí jsou všude posledními, že chudí
jsou listím spadaným na podzim se stromů
- každý pán po nich šlape. Rozjitřovalo
mě to.
Bleskem poznání se mi stala věta, kterou
jsem kdesi četl anebo slyšel a která byla formulována
takto: "Sovětský svaz je země, ve které
je velkou předností být původem chudý
a přitěžující okolností
být původem bohatý." Bylo mi, jak když
mnou pronikne elektrická jiskra. Je to možné?
Země, kde prvními jsou chudí a posledními
bohatí? Zcela obráceně, než jak to bylo
na světě odjakživa? Od té chvíle
jsem se žíznivě pídil po pravdě
o Sovětském svazu. Nacházel jsem ji. A tak
jsem se dostal k marxistické literatuře, do práce
ve Svazu přátel SSSR a v roce 1937 přímo
do Sovětského svazu. Všechna poznání,
která jsem tak získal, byla mi velkou posilou a
světlem a navíc jsem je sděloval mnohým
jiným, kteří rovněž žíznili
po pravdě a posile.
Takhle by se mohly vyzpovídat tisíce a tisíce
jiných. Všichni by potvrdili, jakou naději
a sílu dávalo poznání pravdy o Sovětském
svazu a marx-leninská věda sama. Dělnickou
třídu Československa vedla do boje proti
vlastní buržoasii a potom do nejtěžšího
boje - proti německým fašistickým okupantům,
stále pod vedením marx-leninské strany.
A co říci o dnešku?
Nežijeme v ledajaké době. Žijeme v době,
ve které probíhá obrovitý zápas
mezi dvěma světy - starým kapitalistickým
a novým socialistickým, ve které probíhá
dramatický boj sil života se silami smrti, ve které
se v každé vteřině tvrdě zápasí
o to, budou-li stamiliony lidí pokojně žít
anebo budou-li stamiliony ubity ve třetí, tentokrát
nukleární světové válce.
V čele sil života a míru kráčí
a obětavě bojují vyznavači vědeckého
světového názoru a učení, které
dali dělnické třídě celého
světa slavný Karel Marx a Bedřich Engels
a jejich velký pokračovatel Vladimír Iljič
Lenin. O život stamilionů pracujících
lidí a jejich šťastnější osud
bojují revoluční avantgardy dělnické
třídy všech zemí světa - komunistické
a dělnické strany marx-leninského charakteru.
Všechny tyto živé revoluční síly
se soustředily kolem Sovětského svazu, kolem
té země, která byla Leninovou vlastí
a ve které revoluční dělníci
a rolníci, vedeni bolševickou stranou vykovanou a
vychovanou Vladimírem Iljičem Leninem, před
40 lety uchopili moc a tuto moc upevnili za pomoci dělnické
třídy celého světa.
Sovětská země, ve které byly nejšíře
uplatňovány ideje marxismu-leninismu, ve které
se marx-leninská věda stala samozřejmým
základem všeho myšlení a konání,
se stala za 40 let slavnou, mocnou a vítěznou zemí,
stala se magnetem, který přitahuje všechno,
co je na světě pokrokového, revolučního,
lidu prospěšného, dobrého - přitahuje
a soustřeďuje všechny síly míru.
(Potlesk.) Stala se jádrem světové
socialistické soustavy s jednou miliardou lidí.
Stala se předobrazem světa, po kterém touží
všichni prostí pracující lidé
na světě ať vědomě anebo nevědomě,
předobrazem společenského zřízení,
které zákonně zvítězí
všeobecně.
Velikost Sovětského svazu se stala mimořádně
patrnou celému světu - přátelům
i nepřátelům - právě v období
40. výročí jeho existence, v období
40. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce. Sovětská věda,
vzrostlá z materialistického světového
názoru, napájená jedině pravdivým
marx-leninským učením, dosáhla právě
v tomto období úspěchů, které
přetrumfly všechno, co doposud vědci na celém
světě dokázali: sovětská věda
a technika učinila první krok do vesmíru,
sny největších duchů proměnila
v realitu. Člověk pronikne na ostatní planety
našeho slunce, člověk se snad dostane i do
jiných slunečních soustav a s největší
pravděpodobností to bude socialistický člověk.
Nebude tam přicházet s atomovými a vodíkovými
pumami - přijde pokojný, přinese opravdový
pokrok a civilisaci, budou-li na planetách živé
bytosti, kterým toto bude třeba. Nemůže
přijít jinačí, protože bude odchován
velkými myšlenkami a poznáními zakladatelů
marx-leninské theorie, vědy a praxe. Nepřijde,
aby bohatství těchto planet urval ve prospěch
hrstky chamtivých miliardářů, avšak
aby jím obohatil pracující lid.
Zůstaňme však ještě na zemi! Je
tu mnoho nerozřešených problémů
a hlavně ten, o kterém jsem se zmínil na
začátku: mír nebo válka.
Oslavy 40. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce v Moskvě byly příležitostí
k poradě představitelů komunistických
a dělnických stran ze 64 zemí. Tito představitelé
se shodli na dokumentu, který je svým obsahem, revolučním
zaměřením a formou stejně klasický,
jako slavný Leninův Dekret o míru, vydaný
sovětskou vládou v roce 1917. Manifest míru,
vydaný v listopadových dnech 1957 v Moskvě,
je po 40 letech novým Dekretem o míru. Dekret o
míru byl však vydán ve dnech, ve kterých
se na celém světě tvrdilo, že se sovětská
vláda udrží 3 až 4 dny. A přesto,
přehlížen imperialistickými vládami,
rozbíjel imperialistické fronty, hnal vojáky
s obou stran front navzájem sobě do náručí,
rozbíjel celé říše, jako se to
stalo na př. s říší Rakousko-Uherskou.
Vycházel z pravdivé a revoluční marxistické
theorie i praxe a proto revolučně zapůsobil.
Manifest míru vychází v období velké
slávy a autority Sovětského svazu a navíc
je podepsán představiteli revolučních
štábů dělnické třídy
ze 64 zemí. Je dokonalým shrnutím marx-leninského
myšlení, je nesmírně pravdivý
a revoluční, dovolává se zdravého
myšlení každého pracujícího
člověka i myšlení normálních
lidí z buržoasních vrstev, myšlení
všech těch, kteří chtějí
žít. (Potlesk.) Zdůrazňuje rozumnost,
logičnost leninské zásady o mírovém
soužití společenských vrstev - socialistické
a kapitalistické. Je to dokument, který bude působit
revolučněji na myšlení a činy
lidí, než sám Leninův Dekret o míru!