O povolení provedení umělého přerušení
těhotenství budou rozhodovat komise zřízené
při okresním ústavu národního
zdraví. Budou složeny z přednosty OÚNZ,
odborníka pro úsek porodnický a ženy,
která má důvěru širokých
vrstev žen. Na jednání komisí bude především
záležeti, aby zachovaly důvěryhodnost
svého jednání, jednaly operativně
a získaly si tak potřebnou důvěru
pro svoji činnost; aby ženy mohly využívat
dobrodiní tohoto zákona, nemusely se obracet na
fušery a pokoutníky a zajistily si tak bezpečné
ošetření a ochranu svého zdraví.
Veliký důraz bude třeba klást v komisích
na přesvědčování žen,
aby od své žádosti, jsou-li důvody neopodstatněné,
upustily a hledaly jiné řešení z obtížné
situace způsobené těhotenstvím. Komise
budou přímo pomáhat při odstraňování
těchto potíží.
Soudruzi a soudružky, novým zákonným
opatřením, kterým se ruší §
218 trestního zákona, neměníme pouze
dosud platnou právní normu, ale zároveň
zasahujeme do oblasti nesprávného chápání
společenského postavení ženy.
Ženy u nás svým každodenním poměrem
dokazují své vysoké politické i kulturní
uvědomění. Významně oceňují
skutečnost, že naše socialistické zřízení
vytvořilo podmínky pro trvalé zaměstnání
živitelů rodiny a podmínky pro vysokou zaměstnanost
žen. Plně chápou, že obrovský hospodářský
a kulturní rozvoj naší země je nejlepší
zárukou dalšího populačního rozvoje
naší republiky. Vždyť nové zákonné
opatření neděláme proto, jak se domnívají
novináři v kapitalistickém světě,
abychom řešili nezadržitelné hospodářské
poměry. U nás dnes nepláčí
ženy proto, že přibude do rodiny nový
občan, jak to musí činiti ženy v kapitalistických
zemích, kde je vysoká nezaměstnanost, ale
vede nás k tomu starost a péče o zdraví
našich žen.
Podle oficiálních údajů na př.
ve Spojených státech severoamerických jsou
3 miliony nezaměstnaných a 9 milionů částečně
zaměstnaných. V Itálii 2
miliony nezaměstnaných a stejný počet
částečně nezaměstnaných.
Doporučujeme proto kapitalistickým novinářům
starost o jejich společenské poměry a o jejich
nápravu.
Nezavíráme však oči před skutečností,
že při nesprávném výkladu zákona
mohlo by dojít k nesprávnému chápání
a využívání. Byly i obavy, jakým
způsobem zasáhne nové zákonné
opatření do morálních zásad
naší společnosti. Dovolte mi proto několik
slov. Socialistická společnost vytváří
novou, vyšší socialistickou morálku a
neustále zvyšuje uvědomění širokých
lidových mas. Neustále organisuje boj proti přežitkům
a předsudkům ve vědomí a jednání
lidí. Správné využívání
nového zákona záleží beze sporu
na správně organisované výchovné
a osvětové práci celé společnosti.
Zvlášť odpovědný úkol máme
ve výchově mladé generace, ve výchově
chlapců a děvčat k rodičovství
a mateřství, již v letech dospívání.
Při správném výkladu zákona
prospěje nové zákonné opatření
k dalšímu rozvoji populace. Před zdravotními
pracovníky dále stojí odpovědný
úkol, aby řešili otázku prevence a pomohli
tak ženám.
Náš lidově demokratický stát
chová významnou úctu k ženám-matkám
a dokazuje to vydáním zákona o čestném
odznaku mateřství.
Velká většina žen si přeje být
matkami a vytvářet spolu s celou společností
radostnou přítomnost a budoucnost socialistické
vlasti. Naše ženy si plně zaslouží
důvěry, aby o svém mateřství
rozhodovaly v souladu s osobními potřebami a potřebami
celé společnosti.
Naše lidově demokratické zřízení
zakotvuje takové zákony, které plně
odpovídají potřebám a právnímu
cítění naší společnosti.
Důsledné plnění úkolů,
které vyplynou z nového znění zákona
o umělém přerušení těhotenství,
povede nejen k dokonalejší ochraně zdraví
žen, ale bude mít i příznivý
vliv na populační vývoj v našem státě
a na výchovu lidí.
Proto doporučuji jménem zdravotního a ústavně-právního
výboru zákon ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do rozpravy sa prihlásili poslanci
dr. Trpíková a Kalaš.
Dávam slovo poslankyni dr. Trpíkovej.
Posl. dr. Trpíková: Vážené
Národní shromáždění!
Na dnešním našem zasedání projednáváme
zákon, o jehož konečné znění
jevila zájem nejen zdravotnická, ale i celá
široká veřejnost. Svědčí
o tom anketa probíhající v Literárních
novinách pod názvem "Hovoříme
o společenských vztazích", anketa ve
"Vlastě", i četné další
diskuse, které v menších či větších
odborných i laických kolektivech probíhaly
na toto téma. Názory se mnohdy značně
lišily, avšak všichni podstatně se shodli
na jednom, že je třeba vydat nový zákon.
Na vypracování nového zákona o umělém
přerušení těhotenství podílela
se řada našich předních odborníků,
kteří řešili nejen stanovisko zdravotnické,
avšak i právní a společenské.
Mohli bychom si položit tři základní
otázky: Jaký vliv bude mít zákon na
otázku populace? Jak se projeví na zdravotním
stavu ženy? A zda se nám podaří změnit
poměr matky k nevítanému dítěti?
Odpovězme si nyní na první otázku.
Československo provádělo dosud jasnou pronatalitní
populační politiku a máme před sebou
úkol znovu zalidnit státní území
na dřívější hustotu. Můžeme
celkem s hrdostí říci, že naše
otevřená populační politika se po
roce 1945 a zvláště po roce 1948 neprojevila
pouze planými slovy, nýbrž i činy. V
krátkosti uvedu, co bylo za tu dobu vykonáno v péči
o matku a dítě ve srovnání s rokem
1937.
Péče o ženu:r. | ||
ženské poradny | ||
ženská oddělení zdrav. středisek vytvořena | ||
až po válce v počtu 1900 | ||
ženská oddělení venkov. nemocnic | ||
počet lůžek na těchto odděleních | ||
Péče o dítě: | ||
počet odborných lékařů | ||
počet dětských odd. v nemocnicích | ||
počet lůžek | ||
kojenecké ústavy | ||
Počet dětských domovů - dnešní typ | ||
vytvořen až po válce v počtu 66 | ||
Počet jeslí |
Zvýšil se počet ústavních porodů
z 18,5 % v roce 1937 na 83,2 % v roce 1956.
Mateřská úmrtnost na 1.000 živě
narozených dětí klesla z 4,45 % v roce 1937
na 0,61 %.
Snížila se značně kojenecká úmrtnost
ze 117,4 promile na 31,5 promile v roce 1956.
Po stránce hospodářské byly zavedeny
novomanželské půjčky, zavedeny jednotné
přídavky na děti se stoupající
tendencí pro každé další dítě,
daňové úlevy pro rodiny s větším
počtem dětí, stavějí se ročně
desetitisíce nových bytů. Po stránce
společenské není dnes rozdílů
mezi dítětem manželským a nemanželským,
matky jsou odměňovány čestnými
odznaky za mateřství při výchově
dětí v rodinách s větším
počtem dětí.
Zákon o umělém přerušení
těhotenství byl velmi přísný,
znal pouze zdravotnické indikace, trestal jak postiženou
ženu, tak provádějícího. Při
projednávání tohoto zákona si je třeba
uvědomit skutečnost, zdali nám populace nebude
klesat. Mám za to, že ne, ovšem je třeba
se těmito problémy důsledně zabývat
a řešit je nejen po stránce hospodářských
a hmotných vztahů, nýbrž i po stránce
vztahů společenských a duševních.
Je jisté, že jsme s hlediska potřeb nové
socialistické společnosti zůstali leccos
dlužni výchově mladých lidí.
Nesníme sice o čtyřicetimilionovém
Československu, jak kdysi psal Jana Baťa, avšak
podle slov docenta Pachnera budeme sledovat cíl, aby nás
bylo stále dost. Je to úkol reálný,
je to problém mravní a společenské
výchovy k uvědomělému rodičovství.
Je to úkol, kde i my poslanci jsme povinni přiložit
ruku k dílu v etické výchově našich
občanů.
Nyní otázka druhá: Jaký vliv bude
mít zákon na zdraví ženy. Od dřívějšího
zákona se liší ve třech základních
bodech: 1. Ruší trestnost ženy za všech
okolností, 2. k zdravotnickým indikacím připojuje
indikaci zvláštního zřetele hodnou (podrobnosti
upravuje vyhláška ministerstva zdravotnictví),
3. do komise, která bude o povolení rozhodovat,
určuje mimo zdravotníků zkušenou, života
dobře znalou ženu.
Proč vlastně dochází k řešení
tohoto problému i u nás? Přes přísná
opatření nepodařilo se nám počet
potratů snížit, nemáme však vůbec
přehled o jejich počtu, jelikož počet
hlášených potratů je podle odhadů
asi poloviční, ne-li menší. Většina
se jich tedy provádí neodborně a následky,
které jejich neodborné provedení přináší,
jsou často tragické pro ženu mnohdy po celý
život. Podle statistik kolem 50 žen umírá
ročně na následky kriminálního
potratu. Je otázka, zda i tuto velmi závažnou
věc nový zákon vyřeší.
Je na místě zdůraznit, že každý
takový zákrok, byť sebe odborněji a
za všech pravidel provedený, nezaručuje ženě
do budoucna stoprocentní naději na nové těhotenství.
Bude proto zvlášť důležité
pečlivě věc uvážit hlavně
u prvního těhotenství mladé ženy,
kde mnohdy rozhodující roli nehraje citový
vztah k nastávajícímu otci, nýbrž
strach před rodiči a veřejným míněním.
Bude jistě i závažný poměr mužů
k této otázce a velmi mne překvapilo, že
mezi těmi, kdo v dopisech Literárním novinám
psali a žádali ponechání dosavadního
stavu zákona, byli většinou muži. Vždyť
jsou to často oni, kteří svým bezohledným
chováním vůči ženě ji
hnali přímo do náručí andělíčkářky.
Mnohdy opět se jejich spolužití obráží
pouze na vysokém počtu dětí a pro
"zdánlivý nedostatek času" ostatní
starosti o výchovu dětí přenechávají
klidně na bedrech své ženy. Není proto
možné mluvit o uvědomělém mateřství,
nýbrž o uvědomělém rodičovství.
Je k této intimní záležitosti potřeba
vždy dvou lidí a jejich dobré vůle,
postižena je ovšem vždy více žena,
ať její těhotenství skončí
nežádoucím porodem či potratem. Z těchto
důvodů musíme i dospívající
muže poučit o zdravotně nepříznivých
následcích přerušení těhotenství,
aby svou bezohledností neničili zdravotní
i citový stav ženy.
A konečně třetí otázka, zda
se nám podaří změnit poměr
matky k nevítanému dítěti. Komise
bude mít za úkol nejen rozhodnout, avšak v
případě, kdy opravdu nenajde důvod
k přerušení matku přesvědčit,
že jí není možno vyhovět. A nejen
to, avšak najít všechny důvody pro to,
aby dítě čekala s láskou. Nepodaří-li
se jí to, nebo podle chování a minulosti
matky není naděje, že příchodem
na svět se její poměr k dítěti
změní, pak věřte, ať se raději
nenarodí. Velmi vítám článek
spisovatele Vaška Káni, který o problému
opuštěných a soudně odebraných
dětí psal v Literárních novinách.
Dítě potřebuje lásku, neskonalou lásku,
ne slepě mateřskou, ale uvědomělou,
která mu i za nejtěžších podmínek
dává sílu a morální podporu.
My, dětští lékaři, kteří
do těchto dětských domovů chodíme,
to cítíme na každém kroku. Náš
stát se o ně poctivě stará, dává
jim vše, co je v jeho moci, snaží se jim vytvořit
domácí prostředí. Co z toho, když
to dítě přichází k rozumu a
uvažuje, proč zrovna on není ten šťastný,
na koho čeká doma maminka a tatínek, proč
jeho rodiče žijí někde daleko a on k
nim nemůže, protože soud nemůže svolit,
aby je vychovávali. Na kterémsi zasedání
zdravotního výboru NS vznesl některý
z poslanců požadavek rozšíření
dětských domovů, že dosavadní
stav nestačí. Nehledejme východisko ve stavbě
nových dětských domovů, ale dělejme
vše, co je v našich silách pro upevnění
rodiny, pro její morální a citové
sladění. Hospodářské poměry
jsme dovedli přivést na dostatečnou výši,
nikomu nehrozí nezaměstnanost, obraťme nyní
pozornost k člověku jako takovému, se všemi
jeho chybami a přednostmi. Jsme si vědomi, že
dobré slovo mnohdy zmůže víc než
celý seriál byť i nutných zákonů.
Je to stejně důležitá práce,
jako plnění hospodářského plánu,
jako obrana bezpečnosti našeho státu.
Shora uvedený zákon, jenž budeme schvalovat,
je dobrým opatřením a je s očekáváním
přijímán v naší široké
veřejnosti. Bylo by chybou se však domnívat,
že tím je celý tento ožehavý problém
vyřešen. Ruku v ruce se správným prováděním
zákona musí jít i výchova našich
občanů. Musíme v plné šíři
usilovat o to, aby všechna manželství, a zejména
mladá manželství, vyúsťovala v
socialistickou rodinu, založenou na vzájemné
úctě mezi manželi, na vzájemné
rovnoprávnosti, na zdravé, nesobecké lásce
k dětem, na zdravém vzájemném poměru
ve vnitřním životě.
Tak je třeba chápat celý problém i
smysl tohoto zákona. Výchova nového člověka
je obtížná věc. Tak je třeba,
aby spisovatelé, básníci příslušnou
literaturou, pedagogové výchovou a lékaři
zkušenou radou pomáhali vytvářet správný
názor na pohlavní život, aby láska,
tento velký a krásný cit přinášel
radost a štěstí nám i našim budoucím
generacím. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Dávam slovo poslanci Kalašovi.
Posl. Kalaš: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Doporučený návrh zákona o umělém
přerušení těhotenství řeší
jednu velmi závažnou otázku dnešní
naší společnosti, otázku, jež i
v minulosti vyvolala mnoho vzruchu, a na jejíž vyřešení
čekaly především ženy, kterým
po staletí bylo pod trestními sankcemi odpíráno
právo svobodně rozhodovat o vlastním mateřství.
Spor, který trvá již více než 100
let, byl veden mezi dvěma tábory - vášnivými
přívrženci, ale i neústupnými
odpůrci tohoto řešení, které
má za následek beztrestnost žen za umělé
přerušení těhotenství.
V čele tohoto boje za beztrestnost potratu byla vždy
dělnická třída, která v tomto
řešení spatřovala zrovnoprávnění
a zlepšení sociálního postavení
žen v podmínkách kapitalistického vykořisťování.
Nepřekvapuje proto ta okolnost, že i v Československu
po prvé světové válce v čele
boje za beztrestnost žen za umělé přerušení
těhotenství stála Komunistická strana
Československa, která odhalovala příčiny
sociální bídy dělnických a
venkovských žen.
Odpor vůči tomuto řešení je překonán
již tím, pohlédneme-li letmo do historie práva,
jež nás přesvědčuje o tom, že
odstranění lidského plodu nebylo v dějinném
vývoji pokládáno za neslučitelné
s existujícími morálními principy
a že tedy trestání žen za potraty není
výrazem nějakého přirozeného,
věčně platného morálního
zákona. Ovlivňujícím činitelem
byly hospodářské podmínky, v nichž
lidé žili, a setkáváme se s potraty
i u kulturně vyspělých národů
- jako byli Řekové a Římané
- u nichž byly velmi rozšířeny.
Zvrat nastal až v době rozkladu otrokářského
řádu, kdy na jeho troskách se začal
rodit feudalismus. Moc a blahobyt feudálů závisely
jedině na prudkém růstu počtu laciných
pracovních sil. Protože tento požadavek byl v
rozporu se životními zájmy i mravním
a právním cítěním nevolníků,
byly ustanoveny nejkrutější fysické
tresty za umělé přerušení těhotenství.
Potupný názor na úlohu ženy jako pouhého
rodícího aparátu pak trval i v kapitalismu.
Prostě tak, jak to buržoasie potřebovala, byly
hlásány sankce a teorie.