Slovenské profesionálne divadlo neostalo dlžno
ani najslávnejšej borbe slovenského národa
za svoju národnú nezávislosť, ani Slovenskému
národnému povstaniu, ktoré dalo vznik martinskému
Armádnemu divadlu.
Pre dejiny rozvoja nášho divadelníctva poskytuje
najmä Slovensko ojedinelý príklad. Veď
vieme, že do roku 1918 nejestvovalo slovenské profesionálne
divadelníctvo. Po roku 1918 - za buržoázneho
Československa a potom za takzvaného "slovenského
štátu" - Slovenské národné
divadlo nemohlo hrať tú úlohu, ako mu vlastná
povaha predurčovala. Slovenské národné
divadlo dostalo síce dajakú štátnu subvenciu
za buržoáznej republiky. Že by však táto
subvencia bola zabezpečovala zvýšenie umeleckej
úrovne divadla alebo jeho hospodársku nezávislosť,
to by sa nedalo povedať.
Dnes nielen Slovenské národné divadlo mohlo
roztvoriť svoje krídla k širokému rozletu,
ale na Slovensku sa zrodil celý rad nových divadiel.
Napríklad v Bratislave popri opernom a činohernom
súbore Slovenského národného divadla
máme aj Novú scénu, máme Štátne
divadlo v Košiciach, päť súborov Dedinského
divadla, účinkuje divadlo v Nitre, vo Zvolene, v
Žiline a Martine. V Prešove je slovenské a ukrajinské
divadlo, v Komárne Maďarské oblastné
divadlo atď.
Spomíname a študujeme históriu národov
a spoločenského vývoja preto, aby sme sa
z nej učili a vyvodili poučky pre dnešok a
pre ďalší vývoj do budúcnosti.
Čo očakávame teda pre dnešok a pre budúcnosť
od našich divadiel a tvorčích divadelných
umelcov, a nie menej od našich dramatických spisovateľov
a komponistov, ktorým ľudová demokracia dáva
také podmienky tvorčej práce, ako nikdy predtým?
Očakávame od našich divadiel, aby si hlboko
uvedomili obrovskú silu živého slova, naplneného
pravým umeleckým majstrovstvom. Aby vedeli, že
takéto slovo, odznelé z javiska, do veľkej
miery môže priamo a nepriamo spolupôsobiť
pri vytváraní socialistického človeka.
Očakávame od našich divadiel, aby vo vedomí
tejto sily živého slova predstúpili pred miliónmi
ich návštevníkov s repertoárom bojovým
a pestrým, nech už ide o hry klasické alebo
súčasné. Aby videli svoje poslanie aj v tom,
že sa musia stať vyhňou pri vytváraní
dramatickej spisby našej súčasnosti, to jest
dramatickej spisby socialistického realizmu. Iba taká
dramatická spisba môže dať statočnú
a chlapskú odpoveď na pálčivé
otázky nášho každodenného života
a na všetky otázky vývoja našej socialistickej
spoločnosti. Diváci našich divadiel žiadajú
takúto otvorenú odpoveď, takú odpoveď,
ktorá nielen odhalí na javisku - cez osudy hrdinov
hier - príčiny našich nedostatkov a poukazuje
na výsledky, ale cestou silnej emócie núti
ich k rozmýšľaniu, vzbudí v divákoch
nadšenie a zapáli ich vykonať veľké
činy za veľkými ideálmi.
Súdružky a súdruhovia!
Prostredníctvom Najvyššieho sovietu Sovietskeho
sväzu sme poslali včera sovietskemu ľudu zdravicu.
Poslali sme pozdrav i poďakovanie za to, že pred 40
rokmi doslova holými rukami zdvihol oponu pred neznámymi
ešte svetmi a jasnou žiarou osvietil celému ľudstvu
cestu k novej, najspravodlivejšej spoločnosti - k
socializmu a komunizmu.
Pracujúci ľud našej krajiny víta tento
najväčší sviatok v histórii ľudstva
tým najvzácnejším - veľkými
pracovnými úspechmi a záväzkami.
Stranou tohto šľachetného úsilia o dovŕšenie
výstavby socializmu nestoja ani naši divadelní
umelci. Všetci si želáme, aby i náš
nový divadelný zákon podnietil umelcov javiska
k ďalším smelým a objavným cestám
pri zobrazovaní našej slávnej minulosti, hrdinského
dneška a radostného socialistického zajtrajška.
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji poslanci
Lörinczovi a dávám slovo dalšímu
přihlášenému řečníku
posl. Šafaříkovi.
Posl. Šafařík: Soudružky a soudruzi,
drazí přátelé poslanci!
Hrdá je kapitola českého a slovenského
ochotnického divadla v historii i v úspěších
naší kulturní revoluce, která je nedílnou
součástí dovršení socialistické
výstavby naší vlasti. Byl to především
divadelní zákon z roku 1948, proti němuž
tehdy předúnorová reakce po prvé soustředila
otevřenou nepřátelskou akci, který
otevřel milionovým masám pracujících
lidí přístup k nejušlechtilejším
a největším dílům naší
národní i světové kultury. Považuji
tedy dnes námi projednávaný návrh
zákona o divadelní činnosti za dovršení
tohoto díla Vítězného února,
posvěceného nesmírnou silou živého
svědectví i horoucí touhy dělnických
a rolnických mas o vědění i poznání
strhující síly neochvějného
boje za pravdivost i stranickost divadelního umění.
Zákon přináší i významná
ustanovení pro ochotnické divadlo, které
jako velmi důležitá součást naší
národní kultury může se v naší
vlasti hrdě pochlubit starou a slavnou tradicí nemající
takřka nikde na světě obdoby. Tato slavná
tradice ochotnického divadla je tradicí tvůrčího
úsilí a horoucí lásky k rodné
vlasti všeho českého a slovenského lidu.
Prostřednictvím ochotnického divadelnictví
se náš lid podílel na vytváření
pokrokových kulturních hodnot, které v dobách
pro náš národ nejtěžších
staly se ohniskem národního uvědomění
a boje za svobodu a státní nezávislost a
dnes jsou součástí boje za nového
socialistického člověka, za dorozumění
mezi národy a za mír ve světě.
Naše ochotnické divadlo plnilo ve svém celku
vždy významné osvětové poslání.
Klasik českého divadelnictví Josef Kajetán
Tyl svým známým výrokem - divadlo
je život a jde zase do života - programově vyjádřil
poslání divadla a dal mu jako skutečný
lidový divadelník jasnou linii pro jeho další
rozvoj i rozmach.
Budiž přitom připomenuta i vzácná
slova ministra - presidenta Československé akademie
věd Zdeňka Nejedlého, který, podávaje
výklad k zákonu z roku 1948, prohlásil, že
divadlo je umění nejlidovější
a nejobecnější, bezprostředně
působící na nejširší vrstvy
národa. (Potlesk.)
Zdůraznil, že divadlo je v nejvlastnějším
slova smyslu národní a kulturní majetek,
který nikdy nesmí být promarněn a
musí plně sloužit zájmům a potřebám
všeho pracujícího lidu.
Jsme právem hrdi na starou a slavnou tradici ochotnického
divadla, vzpomínajíce záslužné
činnosti ochotnických spolků, zvláště
spolků dělnických, které svou vlasteneckou
činností bojovaly za vítězství
velkých myšlenek národního osvobození
a sociálního pokroku.
Jestliže vládní návrh zákona
staví ochotnické divadlo jako nedílnou a
svou masovostí i dosahem významnou složku naší
národní kultury vedle divadla profesionálního,
pak tato skutečnost bude výrazným faktorem,
který ještě více zdůrazní
důležitost ochotnického divadla jako jednoho
z nejúčinnějších prostředků
výchovy socialistické společnosti.
Nikdo, soudružky a soudruzi poslanci, nemůže
dnes přehlédnout nebo podceňovat důležitost
této ušlechtilé zájmové kulturní
činnosti našeho pracujícího lidu, který
z touhy po kulturním a uměleckém vyžití
přispívá do pokladnice kulturního
bohatství našich národů tak vydatně,
obětavě a nezištně.
Tu zvlášť je třeba vážit si
našich ochotníků.
Přicházejí na příklad do Jiráskova
Hronova s takovým dychtěním a vášní,
že dlouho potom musíte myslet na všechny ty večery,
plné zdravého kvasu a ohnivého vzruchu za
lepší umělecké mistrovství, kdy
se na našich vesnicích nebo v závodech sejde
hrstka obětavých dělníků, družstevníků
a mladých lidí, aby ve vášnivých
diskusích připínala křídla
myšlenkám, citům a slovům Tylovým,
Klicperovým, Gorkého, Čechovovým i
Jiráskovým a Čapkovým, ale i spisovatelům
a dramatikům současné doby, a oddaným
studiem naplňují posláni ochotnického
divadla jako učitele života našich slavných
dnů leninského věku a dojímají
nás vítěznými osudy lidí zápasících
o život a je ho vítězství.
Ochotnické divadlo podle znění zákona
má ještě účinněji přispívat
k výchově občanů, pěstovat
ušlechtilou zábavu a šířit zájem
o divadelní umění a porozumění
pro ne až do nejodlehlejších míst naší
země.
Především se má stát bojovníkem
za přeměnu myšlení všeho našeho
lidu v městech a na venkově.
Touto svou činností vhodně doplňuje
činnost divadel profesionálních. Proto zaslouží
naší nejvyšší pozornosti - zejména
nejvyšší pozornosti národních výborů
a kulturních a osvětových institucí
- při vytváření nových společenských
vztahů na naší vesnici, kde dobré ochotnické
divadlo může a musí sehrát v přeměně
myšlení družstevníků, rolníků
i vesnické mládeže v duchu socialistického
uvědomění hlavní úlohu.
Vítězný postup naší kulturní
revoluce, její jasnost a hluboká lidskost, je názorně
vidět v úspěších družstevní
velkovýroby na našich vesnicích. Lépe
a kolektivněji pracovat znamená také kulturněji
a radostněji žít.
Vztahy mezi lidmi na dnešní vesnici jsou bratrské
a prosty jakéhokoliv nepřátelství.
Už dávno nemají nic společného
s přežitky a nepřátelstvím staré
agrární vesnice.
Je proto zcela přirozené, že v procesu i kvasu
těchto přeměn, které hluboce zasahují
život našich družstevníků i rolníků,
leží jim na srdci problém kulturního
života jejich vesnic, do něhož zvláště
zahrnují ochotnické divadlo, které má
ve výchovném procesu a v ideovém růstu
vesnického lidu a mládeže zvlášť
bojovnou roli.
V čem vesnický člověk vidí
tuto bojovnou roli? Především v náplni
repertoáru a v působivosti divadelních her
s takovou náplní, které by kladně
ovlivňovaly výchovný proces u dospívající
vesnické mládeže, aby zůstala vesnici
věrna a svým členstvím posilovala
družstevní kolektivy.
Vedle ochotnického divadla velké zásluhy
o převýchovu vesnického lidu mají
i pracovní skupiny Vesnického divadla. V našem
Jihlavském kraji jsou s nimi ty nejlepší zkušenosti.
Přinášejí hodnotné hry - klasiků
i soudobých spisovatelů - až do nejzažších
vísek. Při tom je třeba vidět i oběti
herců. Dá se říci, že je to skutečně
cesta tylovská.
Pochlubme se i tím, že v naší zemi usilujeme
poctivě i o kulturní rovnoprávnost jiných
národností. S námi žijí, s námi
pracují a s námi se z úspěchu výstavby
socialismu radují i rovnoprávní němečtí
spoluobčané. I k nim zajíždí
německé Vesnické divadlo.
V současné době hraje, jak již uvedl
ministr školství a kultury s. dr. František Kahuda,
v naší republice na 6.000 ochotnických souborů,
nepočítaje v to na 3.000 souborů mládežnických
a dětských, které se zúčastnily
obnovené soutěže tvořivosti mládeže.
Vznikají ochotnické soubory i v nových klubech
jednotných zemědělských družstev.
Na příklad v našem Jihlavském kraji
již před dvěma roky se kulturní a osvětové
instituce ve spolupráci s národními výbory
a v souladu s usnesením ÚV KSČ i krajské
Národní fronty zabývaly otázkou zřizování
klubů a ochotnických souborů při JZD.
Po získaných zkušenostech byly vypracovány
vlastní stanovy a již v pětadvaceti JZD jsou
kluby s ochotnickými soubory ustaveny. Uvádím
příklad z JZD z Deštné na okrese Kamenice
nad Lipou, kde již byla provedena úplná socialisace
vesnic.
Je to městečko s několika sty obyvateli.
I když se zprvu mnozí ochotníci zdráhali
hrát pod firmou klubu JZD, dnes ochotnické divadlo
dociluje pod vedením JZD dobrých výsledků
v repertoáru i v ideovém zaměření
her. Předvádí hry, které nejen družstevníkům,
ale všemu obyvatelstvu ukazují cestu k socialismu
a povzbuzují pracující lid, aby co nejusilovněji
se podílel na socialistické výstavbě
své vlasti.
Proto se domnívám, že je nezbytné, aby
ministerstvo zemědělství a min. školství
a kultury se dohodly na společných opatřeních
a vydaly jednotné stanovy o kulturní činnosti
klubů při JZD pro celou republiku, neboť JZD
jsou dnes již nejen hospodářsky, ale i kulturně
nejprogresivnější silou naší vesnice.
Vycházíme-li ze situace našeho Jihlavského
kraje, je radostné, že v této době provozuje
divadelní činnost na 500 souborů a 22 souborů
loutkářských. Zaznamenávají
nebývalý rozmach, což je důsledek velké
péče o rozvoj lidové umělecké
tvořivosti.
Nejde však jen o počet ochotnických souborů,
jde i o jejich kvalitu jak po stránce repertoáru,
tak i ideového zaměření umění.
K tomu napomáhají divadelní soutěže
v krajích i okresech.
Nejsou někdy správně ochotníky chápány
jako skutečná pomoc, přesto však u převážné
většiny souborů tato živá soutěž
podporuje zájem o ochotnické divadlo i o stále
hodnotnější repertoár.
Velkých úspěchů dosáhl na příklad
náš Jihlavský kraj v divadelní soutěži
lidové umělecké tvořivosti v uplynulých
letech. V roce 1956 jsme uspořádali I. krajský
festival jen pro nejvyspělejší soubory. V tomto
festivalu se umístil na prvním místě
divadelní soubor ÚP závodů v Třebíči
hrou Karla Čapka - Loupežník - s níž
potom zvítězil i na národní přehlídce
ve Svitavách a na XXVI. Jiráskově Hronově.
Po svém hronovském vítězství
byl tento soubor odměněn i zájezdem do Vídně,
kde sehrál několik her pro vídeňské
Čechy.
Při II. krajském festivalu letošního
roku již bojovalo o vítězství dalších
několik ochotnických souborů. Zvítězil
soubor závodního klubu Motorpal v Jihlavě
inscenací Karvašovy hry - Pacient 113 - a na druhém
místě opět třebíčský
soubor Shawovou hrou - Pygmalion - který si vítězstvím
na národní přehlídce v Přerově
zajistil účast i na XXVII. Jiráskově
Hronově.
Nebylo by ovšem správné vycházet jen
z hodnocení úspěchů několika
vrcholných ochotnických souborů. Je nesporným
faktem, že dochází k vzestupu i u ostatních
ochotnických souborů v našem kraji.
Zejména k podstatnému pokroku dochází
v otázkách repertoáru. Dříve,
v období kapitalistické republiky, byly na ochotnických
scénách pokrokové hry bílou vranou,
dnes je na našich ochotnických scénách
bílou vranou kýč.
Ještě se sice vyskytují tendence čerpat
z měšťácky naladěných divadelních
knihovniček typu - Vdej se, holka, vdej - nebo - Cikánčin
svatební závoj - a pod. Na př. na Plzeňsku
si ještě dnes některé ochotnické
soubory představují pomáhat budování
socialistického pohraničí tím, že
uvádějí na scénu kýče
typu - Bouchačka - nebo - Života klam zradí
se sám - jsouce v tom podporováni i některými
osvětovými inspektory.
I naše družstevní vesnice se chce zasmát
a radovat ze svých úspěchů, ale nesmí
to znít měšťácky falešně.
Proto i přes tyto ojedinělé kazy zásluhou
soustavné kritiky i odborné péče poraden
lidové umělecké tvořivosti podařilo
se podstatně zlepšit repertoár ochotnických
divadel a ukázat jim správnou cestu k tvůrčí
aktivitě, k větší pravdivosti a smělosti
společenského pohledu i k vzrušující
inscenaci.
Problémem ochotnického divadla jsou hry současných
dramatiků. Píší se vesměs pro
stálá profesionální divadla, kde není
potíží s obsazením i s přestavbami
scén. Ochotnické divadlo však marně
volá po nových hrách, které by bylo
možno sehrát s malým obsazením i s menším
počtem přestaveb i na nejmenší vesnici.
Jsou sice hry českých i slovenských dramatiků
ze současného života, jsou však příliš
náročné a nákladné. Proto se
na ochotnických scénách převážně
hrají staré české klasické
hry druhého řádu - Štolba, Štech
a Šamberk - jež nám nejsou velkým ideovým
přínosem.
Méně se hraje Tyl a Klicpera, Jirásek a j.
Někde musí ochotnický soubor bojovat s lhostejností
národního výboru o reprisy vhodných
divadelních her, zejména těch, které
vlévají do srdce lidu optimismus a hlubokou víru
ve vítězství socialismu.
Je zapotřebí zesílit vliv a pomoc Svazu československých
divadelních umělců i národních
výborů všech stupňů na ochotnické
divadlo a vést ochotníky k tomu, aby do své
činnosti dali více ochotnické lásky
a ochotnické obětavosti. Ve všech krajích
naší republiky pracují při krajských
domech osvěty poradní sbory pro ochotnické
a loutkářské divadlo. Tyto poradní
sbory, složené z nejzkušenějších
ochotníků a loutkářů, mají
velkou odpovědnost za dramaturgii i repertoár i
za ideovou výchovu ochotnických a loutkářských
souborů.
Letošní Jiráskův Hronov výmluvně
ukazuje, jak významnou složkou národní
kultury ochotnické divadlo ve svém celku je a jak
se obětaví ochotníci správně
vyrovnávají s kulturně politickými
úkoly, které jim naše současná
kulturní politika ukládá