l ta skutečnost, že vítěznými
hrami právě letošního Jiráskova
Hronova v době oslav 40. výročí Velké
říjnové socialistické revoluce jsou
hry Maxima Gorkého - Vassa Železnovova - a Arbuzovova
hra - Dům na předměstí - svědčí
o tom, že Jiráskův Hronov není jen vyvrcholením
soutěže, nýbrž také repertoárovým
kompasem pro většinu našich ochotnických
souborů.
Jiráskův Hronov a Loutkářská
Chrudim se stávají rok od roku stále více
předmětem zasloužené pozornosti nejen
lidových divadelníků, ale také našich
profesionálních umělců a, což
je velmi příznačné, i předmětem
zájmu stále vzrůstajícího počtu
zahraničních delegací, které přijíždějí,
aby se seznámily jak s organisací, tak také
s uměleckou úrovní a zaměřením
našeho lidového divadla.
Slyšeli jsme v projevu s. min. dr. Františka Kahudy,
že československé divadelnictví má
ještě překonat mnoho problémů.
Mají je i ochotnické soubory. Chtěly by o
nich mluvit přímo a veřejně. Už
několik let je jim slibováno, že bude svolán
celostátní aktiv. Byl už dokonce loni stanoven
i termín. Ale ani tehdy nebyl uskutečněn.
Mají-li být některé organisační
nedostatky odstraněny a chceme-li zvýšit podíl
dobrovolných ochotnických pracovníků
na rozhodování o problémech ochotnického
divadla, je třeba především zvýšit
zájem všech společenských organisací
Národní fronty i ostatních institucí,
zejména národních výborů o
politickou a ideovou péči, využít v
co největší míře dobrovolné
iniciativy pracovníků ochotnického divadla
k aktivisaci poradních sborů a zapojit tyto co nejšíře
do spoluúčasti na řešení všech
odborných otázek, které se týkají
vnitřních záležitostí souborů,
soutěží, repertoáru a dramaturgie.
Toto je, soudružky a soudruzi poslanci, jedině správná
cesta k odstranění překážek,
které brzdí ještě větší
rozvoj a rozkvět našeho ochotnického i loutkového
divadla. Nesmíme si ani zastírat, že značnou
úlohu zde hraje vzor profesionálních divadel,
která jsou mnohdy ochotnickými soubory nekriticky
napodobována.
I když si uvědomujeme, že přední
profesionální scény mají být
vzorem pro ochotníky, bylo by žádoucí,
aby vlastní tvůrčí činnost
ochotnického divadla byla daleko více obohacována
objevným hledáním nových cest v režii,
dramaturgii i v repertoáru.
Mluví-li návrh zákona o divadelní
činnosti o tom, že ochotnické divadlo vhodně
doplňuje činnost profesionálních divadel,
chtěl bych vyzvat všechny profesionální
umělce, aby daleko více měli tuto skutečnost
na mysli než tomu bylo dosud a všemi prostředky
pomáhali ochotnickým souborům v jejich činnosti
pro společné cíle.
Všude tam, kde zkušení profesionální
divadelní umělci projevili sebemenší
zájem o ochotníky, bylo dosaženo těch
nejkrásnějších výsledků.
Zkušenosti ze Sovětského svazu i z některých
zemí lidové demokracie dokazují, že
nejen je to možné, ale že veliká výchovná
síla profesionálního divadla nesmí
být zaměřena pouze na diváky, ale
také - což je ve svých důsledcích
rovnocenné, na dobrovolné divadelní pracovníky.
Mělo by se stát vlasteneckou povinností každého
profesionálního divadla a divadelníka, aby
se stal patronem a pomocníkem některého divadelního
ochotnického souboru. Radost z úspěchů
svěřeného souboru i láska obětavých
ochotnických pracovníků bude pro všechny
odměnou, která každého skutečného
umělce potěší více než tradované
hlasy o rozporech mezi profesionály a ochotníky.
Ať přijede do Sovětského svazu kdokoli
a za jakýmkoli účelem, vidí, že
mezi jeho nejsilnější dojmy patří
divadlo. Není na světě divadlo, které
by se mohlo, co do umělecké úrovně
i co do hloubky působení na široké masy,
měřit s divadlem sovětským.
To proto, že silná a působivá sovětská
divadelní kultura roste a čerpá ze sovětského
života, navazuje na odkaz nejlepších hodnot minulosti
a leninismus jí určuje cíle a dává
sílu jich dosáhnout.
I naše ochotnické - a vůbec naše divadlo
se musí stát nejširším vrstvám
našeho lidu manifestací tvůrčího
vlastenectví a proletářského internacionalismu,
má navazovat na slavné tradice naší
národní minulosti a neustále pokračovat
ve vznešeném zápasu o převýchovu
lidových mas v duchu nejušlechtilejších
vztahů člověka k člověku a
národa k národu.
Chtěl bych při tom na závěr vyslovit
naději, že také naši dramatičtí
spisovatelé učiní vše, aby naši
ochotníci mohli se co nejvíce zabývat problémy
současného života, s radostnými úspěchy
našeho lidu, uváděním jejich nových
her, na které tolik čekají.
Naši divadelní ochotníci hrají divadlo
z lásky a s nadšením. Hrají divadlo,
aby nejen obohatili svůj vlastní život kulturními
zážitky a tvůrčí činností
ve výstavbě socialismu, ale též proto,
aby co nejvíce prospěli přeměně
naší společnosti ve společnost socialistickou.
Vítáme, soudružky a soudruzi poslanci, tento
nový divadelní zákon jako další
mezník rozvoje českého a slovenského
divadla a nechť zpráva o jeho schválení
Národním shromážděním
pronikne do všech ochotnických souborů jako
signál k ještě bojovnější
a nadšenější činnosti v procesu
naší kulturní revoluce, která tak hluboce
a blahodárně zasahuje do našeho národního
života, pro dovršení výstavby socialismu,
pro šťastný život našich národů
a pro blaho vlasti a pokojné soužití mezi všemi
národy.
Je to pro nás, poslance pracujícího lidu,
nejen čestná, nýbrž i nanejvýš
radostná povinnost, můžeme-li v jednomyslném
souladu pro tento zákon jednomyslně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji posl.
Šafaříkovi za jeho příspěvek.
Tím je vyčerpáno pořadí přihlášených
řečníků.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dříve než přistoupíme k hlasování,
dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. Homolovi.
Zpravodaj posl. Homola: Vzdávám se slova.
Místopředseda Fiala: Zpravodaj se vzdává
slova.
Nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy. Dám proto hlasovat, nebude-li Národní
shromáždění nic namítat, o celém
vládním návrhu zákona najednou podle
výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o divadelní činnosti
(divadelní zákon), a to ve znění předložené
zprávy výboru kulturního, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o divadelní činnosti
(divadelní zákon).
Tím jsme projednali třetí bod našeho
pořadu. (Potlesk.)
Čtvrtým bodem denního pořadu, který
budeme teď projednávat, je
4. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
zákon o Československé akademii věd
(tisk 187).
Zpravodajem je posl. dr. ing. Potužák; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. ing. Potužák: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Z pověření kulturního výboru
podávám plenu NS zprávu o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
zákon o Československé akademii věd
ze dne 29. října 1952, čís. 52 Sb.
Jde o novelisaci větší části
ustanovení dosavadního zákona, který
v době svého vydání plně vyhovoval
svému účelu.
Československá akademie věd převzala
po svém zřízení na sebe úkoly,
které před tím obstarávala Česká
akademie věd a umění, Královská
česká společnost nauk, Masarykova akademie
práce, Orientální ústav, Slovanský
ústav a Národní rada badatelská, kromě
ještě řady nadací a fondů. Tak
se stala Československá akademie věd vrcholnou
vědeckou institucí ve státě.
Současně s budováním vědeckých
a výzkumných ústavů Akademie byla
během první pětiletky vybudována dost
hustá síť resortních vědecko-výzkumných
ústavů. Obdobně byly zřízeny
vědecké ústavy na vysokých školách.
Vědecko-výzkumné instituce dosáhly
v celé řadě oborů významných
dílčích úspěchů. Poněvadž
snahou našich vědeckých ústavů
je nejen dohnat, ale i předstihnout v ekonomickém
a technickém ohledu vedoucí kapitalistické
země - kterýžto úkol si vytyčily
všechny země socialistického tábora
- vyžaduje se, aby věda ještě účinněji
přispívala k technickému rozvoji jednotlivých
odvětví národního hospodářství.
Vědecké a výzkumné ústavy resortní
tvoří několikanásobný počet
ústavů, než jich má Akademie sama, a
proto docházelo často k tomu, že některé
úkoly nebyly dostatečně plánované,
měly vadnou organisaci a i kvalitu práce. Tento
stav byl zaviněn též tím, že vědecká
činnost nebyla jednotně a cílevědomě
plánována, řízena a kontrolována.
Tak nebyly na př. vymezeny jednotlivé úkoly,
pracovní plány pracovišť akademií,
vysokých škol, výzkumných ústavů
a vývojových pracovišť resortů,
což vedlo k překrývání nebo zase
k nedostatečnému zajišťování
hlavních úkolů. Dosavadní zákon
nedával Akademii možnost řídit a koordinovat
veškerou vědeckou činnost ve státě
a proto musela strana a vláda pověřit Akademii
řízením a koordinací veškeré
vědecké činnosti ve státě na
úseku základního výzkumu, vypracovávat
roční a perspektivní plány stěžejních
úkolů vědecko-výzkumné činnosti
v celostátním měřítku. Obdobně
musela být Akademie pověřena stranou a vládou
prověřováním a zhodnocením
resortních výzkumných pracovišť,
aby tak byl získán přehled o jejích
situaci.
Akademie již začala s plněním těchto
nových úkolů. Praktické provádění
však vyžaduje opatření, pro něž
dosavadní zákon nemá příslušná
ustanovení, o která by se mohla Akademie opírat.
Byla tak vyvolána potřeba změnit a doplnit
dosavadní zákonné předpisy tak, aby
v nich byly stanoveny nejen povinnosti, ale také oprávnění
Akademie, jež vyplývají z její řídící
a vrcholné koordinační funkce.
Z téhož důvodu vyplývá potřeba
nově upravit postavení vrcholných orgánů
Akademie, t. j. valného shromáždění
a presidia. Povinnosti a oprávnění Akademie
nemají za následek zvýšení požadavků
na státní rozpočet, neboť plnění
nových úkolů je již zajištěno
v rozpočtu na rok 1957.
Pokud jde o nynější stav Akademie, uvádím
pouze stručně, že měla koncem roku 1956
64 akademiky, 90 členů korespondentů: počet
pracovníků byl zvýšen na cca 4000 včetně
Ústavu jaderné fysiky, a z toho počet vědeckých
pracovníků činil 793, čili asi 20%
všech pracovníků Akademie. V téže
době měla Akademie 29 ústavů, 29 laboratoří,
11 kabinetů, 6 poboček a 10 ostatních pracovišť.
Porovná-li se počet zaměstnanců Akademie
s počtem zaměstnanců v resortních
vědeckých ústavech, poznáme, že
činí asi jednu třináctinu. Z tohoto
krátkého přehledu vidíme, jak se podstatně
zvýší činnost Akademie při plánování
vědeckých prací a jejich kontroly v celostátním
měřítku.
Nyní věnujeme pozornost některým ustanovením
v předloženém návrhu zákona,
pokud jde o podstatnější změny. Tak
na pr. v § 5 se blíže upravují úkoly
Akademie, které vyplývají z její řídící
a vrcholné koordinační funkce. Aby mohla
Akademie své nové úkoly plnit tou měrou,
jak bylo vpředu uvedeno, je jí v tomto paragrafu
přiznáno potřebné oprávnění,
zvláště právo vyžadovat informace
a podle potřeby prověřovat pracoviště
nezačleněná do Akademie. Dále se jí
tu přiznává právo v případě
potřeby činit jiná nutná opatření,
jako na pr. vydávat metodické pokyny pro sestavování
plánu stěžejních vědecko-výzkumných
prací.
Pokud jde o řídící a koordinační
funkci, spolupracuje Akademie s ostatními Akademiemi věd
a s příslušnými resorty. To je důležité
pro výkon oprávnění, zvláště
půjde-li o prověrku pracovišť mimo Akademii.
Důležité je též ustanovení
o možnosti zřizovat pro jednotlivé vědní
obory komise složené ze zástupců Akademií
věd, vysokých škol, ústředních
úřadů, výroby a pod. jako poradních
orgánů Akademie a uvádění vědeckých
výsledků do praxe.
Důležitou součástí činnosti
Akademie je výchova vědeckých pracovníků
cestou vědecké aspirantury, a v tom ohledu přísluší
Akademii právo vydávat v dohodě s ministrem
školství a kultury pokyny o výchově
a zvyšování kvalifikace vědeckých
pracovníků na vědeckých pracovištích
kromě vysokých škol, kde úprava výchovy
aspirantů přísluší podle vysokoškolského
zákona ministru školství a kultury.
V § 14 se ukládá akademikům a členům
korespondentům, aby se tvůrčím způsobem
zúčastnili ve svých vědních
oborech činnosti Akademie a svědomitě vykonávali
funkce, pro které byli zvoleni. Podle dosavadního
zákona bylo členům Akademie pouze uloženo
tvořivě se zúčastnit vypracování
plánu vědecké práce Akademie.
V §§ 18-22 jsou nová ustanovení o úpravě
pravomoci vrcholných orgánů Akademie. Napříště
bude valné shromáždění Akademie
řešit jen základní otázky organisační
a základní otázky souvisící
s plněním úkolů Akademie. Během
dosavadní praxe se ukázalo, že není
nutné, aby valné shromáždění
na př. schvalovalo jmenování zástupců
předsedů sekcí, vědeckých sekretářů
sekcí, ředitelů ústavů a ředitele
Akademie. Nově se též upravuje složení
a pravomoc presidia, dále funkce výboru presidia,
který bylo nutno vytvořit nově vzhledem k
množství otázek, jež musí řešit
presidium Akademie.
Též dosavadní ustanovení o volbách
presidenta Akademie se mění, o jeho zástupcích
a hlavního sekretáře, kteří
byli dosud voleni na pět roků a předsedové
sekcí na tři roky. Toto ustanovení nezaručuje
dostatečnou kontinuitu v činnosti presidia a proto
návrh zákona obsahuje, aby funkční
období všech členů presidia bylo čtyřleté,
avšak volby členů presidia se nebudou konat
současně, nýbrž členové
výboru presidia se budou volit v jinou dobu než předsedové
sekcí. Časové rozpětí mezi
oběma volbami bude dvouleté.
§ 23 poukazuje na podrobnější předpisy
o organisaci a o vnitřních poměrech Akademie,
které budou obsaženy ve stanovách, na nichž
se usnáší valné shromáždění
a které schvaluje vláda.
Konečně se zmiňuji ještě o významu
§ 6: Předložený návrh zákona
bude mít význam nejen pro řízení
a koordinaci vědecko-výzkumných prací
uvnitř státu, nýbrž též
pro spolupráci s ostatními lidově demokratickými
státy a SSSR na tomto poli. Dosavadní dvoustranné
dohody o vědecko-technické spolupráci dávají
málo podkladů pro koordinaci výzkumných
prací. Zkušenosti ukazují, že jednotlivé
státy mají snahu po soběstačnosti
ve výzkumu, která vede k velkým nárokům
na kapacitu výzkumných pracovišť a na
finanční prostředky. Ani vynaložení
neúměrně velkých nákladů
však nezajišťuje komplexní samostatnost,
zejména v menších státech. Místo
potřebné specialisace dochází k rozmělňování
vynaložených prostředků a výzkum
v jednotlivých státech zůstává
na povrchu problémů. Opatřování
informací podle těchto dohod je zdlouhavé
a dohody se týkají spíše výsledků
dokončených výzkumů než delimitace
nových úkolů nebo společného
řešení téhož úkolu.
Československá akademie věd má proto
zato, že je třeba v dohledné době uskutečnit
užší spolupráci s lidově demokratickými
státy a s SSSR. Předkládaný návrh
zákona značně usnadní takovou spolupráci
a rozvíjení mezinárodních styků,
neboť připraví pro ně podklady a sjedná
přehled o možnostech čs. výzkumných
pracovišť a o požadavcích čs. vědy
a průmyslu na výzkum.
Závěrem je možno říci, že
navrhovaná osnova zákona dává předpoklady
k tomu, aby naše čs. věda mohla ještě
mnohem účinněji přispívat k
rozvoji národního hospodářství,
a dává akademii možnost zlepšit jak plánování
vědeckých prací, tak odstraňovat nedostatky
v organisaci a kvalitě vědecko-výzkumné
činnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, kulturní výbor
NS projednal předložený návrh zákona,
kterým se mění zákon o Československé
akademii věd, dne 9. října t. r. V povšechné
a podrobné rozpravě přispěli diskutující
poslanci ke zlepšení buď úpravou nebo
doplněním textu tak, jak je dnes osnova zákona
předložena plenu NS s příslušnou
výborovou zprávou, ve které jsou všechny
změny a úpravy uvedeny. Jako zpravodaj jsem byl
kulturním výborem zmocněn, abych plenu NS
doporučil návrh zákona ke schválení
i se změnami uvedenými ve zprávě kulturního
výboru.