Na nedílnosti ideových a uměleckých
nároků musíme tím více trvat
dnes, kdy se ideologická i umělecká práce
stala jedním z hlavních úseků střetání
socialismu s kapitalismem. Špatně bychom si vedli,
kdybychom v době, kdy ideologické problémy
právem stojí v ohnisku pozornosti naší
a sovětské komunistické strany, kdy se naše
politická, ideologická a kulturní práce
má vyznačovat zásadovostí, bojovností,
ještě účinnější mocí
a přesvědčivostí, právě
jednotu ideového záměru a uměleckého
vyjádření podcenili v tom či onom
smyslu.
Nelze dopustit, aby divadlo v dnešním boji za socialismus
pracovalo někde v zázemí. Bylo by to v rozporu
i s jeho historickým posláním, degradovalo
by je to na okrajového činitele, samo divadlo by
tak pozbylo své životnosti.
K tomu, abychom se přesvědčili, že jsou
některá divadla, jimž takovéto nebezpečí
hrozí, stačí zamyslet se nad tím,
jaký repertoár si vybrala a které hry chystají.
Obecně platí, že převahu v repertoáru
našich divadel mají hry klasické, dramata nabízející
dnešku svá historická poučení,
svou živou krásu. Nám však zvláště
záleží na tom, aby před očima
současných diváků stál současný
hrdina, dnešní kolektiv, jeho aktuální
naléhavé problémy, dramatičnost a
poesie našeho života.
Se vztahem našich divadel k hrám ze současného
našeho dění to však není v pořádku.
Pravda, nedá se říci, že by divadla
přehlédla nějakou naší skutečně
dobrou novinku ze současnosti; naopak viděli jsme
víc takových premiér než dobrých
her. Je to tedy vina jen autorů, že se k jejich současné
tvorbě divadelníci Mnohdy stavějí
již napřed se skrytým či otevřeným
despektem? Nikoliv. Na tomto neutěšeném stavu
se dnešní divadla podílejí velikou vinou.
Žádné divadlo si totiž nikdy nevysloužilo
přívlastek pokrokovosti, jestliže si samo autory
nevedlo, jestliže s nimi citlivě a cílevědomě
nespolupracovalo. Proto musíme kritizovat každý
soubor, který po léta žádnou novinku
ze své vlastní dramaturgické práce
neuvedl, který se snaží ospravedlňovat
klamnými poukazy na divákův nezájem,
na možnost hospodářských ztrát
a tak podobně. Je dost svědectví z filmu,
z rozhlasu nebo z televise , že se vyplatí péče
o současnou tvorbu, že nic nemá tak živý
ohlas jako právě zdařilé a pravdivé
dílo ze současného našeho života.
Takové příklady mohou doložit sama divadla.
Myslím tím na dobrou spolupráci, kterou s
autory navázalo Ústřední divadlo československé
armády či Realistické divadlo Zdeňka
Nejedlého. V těchto divadlech patří
někteří současní dramatikové
přímo jakoby do souboru.
Zvláště tíživě cítíme
nedostatek současných novinek v divadlech pro mládež.
Jedině sovětská dramata vyplňují
povážlivou mezeru v tvorbě pro dospělejší
mládež, tedy pro onu společenskou složku,
která ze všech nejvíce potřebuje inspirovat
se positivním příkladem svých vrstevníků
z uměleckých děl.
Zkoumáme-li dramaturgické plány divadel za
delší časový úsek, zjistíme,
že podíl her ze současnosti přece jen
stoupl z jedné třetiny téměř
na polovinu. Konkrétní rozbor však ukazuje,
že našich novinek by mělo být naopak uváděno
málo. A že převahu repertoáru některých
divadel měly tvořit hry z kapitalistického
světa. Pokud jsou to hry progresivní, pak je to
správné a užitečné. Pokud však
nic neřeší, nepřináší
našemu diváku nic dobrého. Takovéto
chápání současného repertoáru
je pro chápání naší současné
scény příliš málo.
Obávám se, že se za jistou pochopitelnou bezradností
některých našich divadelníků
po těchto hrách skrývá též
ideový chaos. Jestliže pokrokový umělec
vyhledává opravdové myšlenkové
a umělecké hodnoty, pak současně se
světovým dramatem přece nemůže
přejít divadelní umění sovětské.
Držet krok s nejzávažnějšími
novinkami světové tvorby znamená především
uvádět socialisticky uvědomělou a
tím i nejdůsledněji demokratickou a humanistickou
tvorbu socialistických autorů.
Naši umělci a hlavně naši diváci
ještě zdaleka neznají všechny poklady
ruské a sovětské tvorby. Do dneška pořádně
neznáme sovětskou tvorbu předválečnou,
dramata z dvacátých a třicátých
let, tvorbu Leonida Leonova, Alexeje Fajka, Michaila Bulgakova
a jiných. Z ruských klasiků je u nás
hrán hlavně Ostrovskij a ještě ani z
jeho tvorby nevybíráme vždycky nejlepší
hry. Jak málo se u nás dosud hrála na př.
"Bouře"! A znají naši diváci,
a mnohdy i divadelníci Gribojedova, Turgeněva, známe
už snad dobře Gogola, Tolstého, Čechova
a rozsáhlé dílo Gorkého? Známe
vůbec přední díla tvorby ostatních
národů Sovětského svazu?
Ústup některých umělců od společenské
odpovědnosti a od ideové náročnosti
k sensacím se projevuje konečně někdy
i v tom, že požadavek pestrosti zaměňují
za formalistické výstřelky a samoúčelné
experimentování. Je jistě pochybné,
když oblastní divadlo přejde bez ohledu na
potřeby svého působiště k nejnáročnějším
dílům, k maximalistickým hlediskům.
Je tu však ještě druhý problém;
problém, kdy správné kulturně-politické
zásady jsou narušovány ve jménu akumulace,
pod heslem t. zv. dobrého hospodaření a plné
kasy.
Dostáváme se tak ke druhé skupině
rozporů, k těm, v nichž jsou potřeby
dobrého socialistického umění stavěny
do protikladu s potřebami dobrého hospodaření.
Tyto rozpory byly ještě podporovány starou
dvoukolejností v řízení divadel. Jak
na národních výborech tak i v divadlech jiný
činitel odpovídal za kulturně-politickou
funkci divadla, jiný za hospodářsko-správní
chod. Je přirozené, že si navzájem často
křížili plány, že jeden přezíral
práci druhého, že umělecký ředitel
měl sklon nedoceňovat efektivnost hospodářskou
a hospodářský ředitel efektivnost
uměleckou. Ten myslel hlavně na cíl, onen
převážně na prostředky. Navíc
složitost hospodaření v divadlech jen přilévala
olej do ohně. Výkonní umělci si stěžovali,
že jsou víc obsazeny kanceláře než
herecké šatny, že byrokratické předpisy
nutí někdy divadlo vyhazovat peníze oknem.
Nyní, kdy jak na národních výborech
tak v divadlech samých bude řízení
umělecké i hospodářské svěřeno
do odpovědnosti jediného ředitele, kdy bude
uveden v platnost organisační řád
divadel i návrh na zjednodušení jejich hospodaření,
dojde ke sjednocení těchto zájmů a
jistě i k uznání toho, že snaha po dobrém
hospodaření, po vysoké návštěvnosti
musí se krýt s péčí o plnění
kulturně-politického úkolu divadla, že
divadlo není výrobna premiér a prodejna repris,
ale tvůrčí dílna.
Podobně jako se doposud setkáváme se soubory,
které se spokojí se splněním plánovaného
počtu představení a návštěvnosti
a vyšší umělecké cíle si
nekladou, můžeme potkat mezi jednotlivými herci
takové, kteří se raději než tvůrčími
diskusemi zabývají tím, jak co nejvíce
vydělat. Pro ně má větší
cenu honorář než umělecký úkol,
Spartak než role Hamleta. Někteří z
těchto herců bývají za své
komerční motivy potrefeni ostrou kritikou. Nepovede
to však daleko, jestliže se do kritického ohně
nedostanou též instituce, které je tahají
z jednoho účinkování do druhého
a vyplácejí jim černé mzdy.
Je přímo zlý stav, když mnozí
herci dnes odmítají hostovat u ochotníků.
Dříve jezdili největší mistři
na vesnici k ochotníkům, aby tam mezi prostými
pracujícími lidmi načerpali novou moudrost,
inspiraci a sílu. Vzpomeňme ku příkladu
jen na Jindřicha Mošnu a Eduarda Vojana; vzpomeňme,
s jakým zápalem studovala národní
umělkyně Růžena Nasková role
pro vesnické ochotníky, když ji v Praze tehdejší
"vláda" na Národním divadle nedávala
možnost se uplatnit; vzpomeňme na vřelý
vztah Mistra Eduarda Vojana k ochotnickému divadelnictví.
Ukazuje se tedy, že musíme znovu a znovu promýšlet
a vysvětlovat ethické otázky umění,
problémy jeho historického a společenského
významu a zejména budeme muset správně
vyřešit řadu faktorů hospodářských.
Jaké jsou v souhrnu naše hlavní současné
úkoly?
Aby naše divadelnictví spojovalo vysoké požadavky
umělecké s ideovou jasností a hloubkou spolu
s potřebou vytvářet divadlo přitažlivé
a dobře hospodařící, bude třeba,
abychom se v úzké spolupráci s místními
orgány i zkušenými umělci hluboce zamysleli
nad dosavadním rozložením sítě
divadel a nad možnostmi i silou plnění kulturně-politického
poslání každého z divadel. Abychom se
zamysleli nad jejich typisací i nad možnostmi jejich
technického vybavení. Abychom zlepšili ideovou
a uměleckou úroveň souborů i jednotlivých
představení, oživili organisační
práci v divadlech a soustavně hodnotili pracovní
výsledky na krajských i celostátních
aktivech. Zvýšenou pestrost repertoáru musíme
zajistit soustavnou péčí o dramaturgické
pracovníky i zkvalitněním práce Divadelní
a literární agentury. Musíme se postarat
velmi účinně o soustavné uvádění
her se současnou thematikou, domácích i zahraničních,
a to podporováním spolupráce divadel s autory
i cílevědomým vysíláním
umělců do zahraničí. Musíme
se naučit řídit divadla tak, aby tvůrčí
iniciativa umělců doznala co největších
úspěchů, a vést profesionální
umělce k tomu, aby systematičtěji a úspěšněji
pomáhali divadelnictví ochotnickému.
Všechna tato ideová, hospodářská,
kádrová a organisační problematika
si vyžaduje, aby byl postupně prověřován
styl řízení našeho divadelnictví.
Ukázalo se, že i na tomto úseku již splnila
poúnorová centralisace pravomoci svůj úkol.
Nyní je již možné a nutné, aby
se řízení divadel chopily kraje, aby národní
výbory přecházely postupně od správy
hospodářské i k ovlivňování
ideovému, ke komplexnímu řízení.
Aby činnost divadel, na něž byla přenesena
plná odpovědnost za řešení tvůrčích
i hospodářských otázek, mohla být
úspěšná, byly v tomto roce založeny
nebo vytvořeny nové instituce, které budou
napomáhat v jejich hluboce odpovědné a nesnadné
práci.
Svaz československých divadelních umělců
se bude starat o ideovou výchovu umělců a
bude napomáhat k tomu, aby naše divadelní umění
vynikalo socialistickou bojovností a pravdivostí,
aby bylo různotvárné, aby pokračovalo
v tradicích českého revolučního
divadelnictví.
Divadelní agentura, která bude pořadatelem
ústředních divadelních soutěží
a konferencí a která bude sjednávat vystoupení
našich umělců i souborů za hranicemi
a zahraničních u nás, má pracovat
na tom, aby pravidelná Divadelní žatva získala
charakter mezinárodního divadelního festivalu.
Divadelní ústav, který se stane konsultačním
střediskem, má svým dokumentačním
a vědeckým vybavením tvořit prvořadého
pomocníka v divadelní praxi a theorii. A konečně
scénografická laboratoř, jejímž
úkolem je vyvíjet pro divadelní práci
nové materiály, zařízení a
pomůcky, bude školit technické odborníky.
O pochopení pro zvýšenou odpovědnost
divadelní kritiky svědčí i založení
nových kulturně politických časopisů.
K měsíčníku "Divadlo" a
k "Československému loutkáři"
přibyl nyní čtrnáctideník "Divadelní
noviny", vydávaný Svazem československých
divadelních umělců. Také ostatní
časopisy - ať už Tvorba, Literární
noviny, Kultura nebo kulturní rubriky denního tisku
- zvýšily nyní svou pozornost k práci
divadel.
Zásadním, rámcovým opatřením,
jež odráží hlavní decentralisační
opatření a směrnice, je konečně
i divadelní zákon, který legalisuje novou
praxi a stává se podkladem dalšího vývoje
našeho divadelnictví. Jeho demokratický charakter
vyplývá již z toho, že je v něm
postiženo, jak se těžiště kompetence
a pravomoci přesouvá na národní výbory
a divadla, tedy na orgány, které jsou s otázkami
divadelnictví bezprostředně spjaty. Nový
divadelní zákon chápe divadelnictví
jako celek a jako celku určuje mu poslání
za socialismu. Zákon se zasazuje o jednotné a demokratické
řízení, aniž by opomenul vymezit pražskému
a bratislavskému Národnímu divadlu zvláštní
postavení. Zákon zajišťuje činnost
divadel státních i t. zv. nestátních
divadel, jež mohou být zřízena socialistickými
právními osobami, to je národními
podniky, podniky komunálního hospodářství,
lidovými družstvy i společenskými organisacemi.
V zákonu je ujasněn i vztah k ochotnickému
divadelnictví a zájem na spolupráci profesionálních
divadel s ochotnickými soubory. Zákon zajišťuje,
aby na vývoji divadelnictví účinně
spolupůsobily odborová organisace a Svaz československých
divadelních umělců.
V zákoně jsou ovšem vyjádřeny
jen hlavní zásady. Velmi důležitá
bude konkretisace těchto zásad. Bude obsažena
ve směrnicích a nařízeních,
které musí být vydány do 6 měsíců
po schválení tohoto zákona. Budou to:
vzorový organisační řád a statut
Národního divadla, které jsou již připraveny;
směrnice o podmínkách odborné kvalifikace
divadelních umělců a o způsobu jejich
osvědčení a stanovení podmínek
pro účinkování umělců
mimo provoz vlastního divadla. Na těchto směrnících
se již nyní pracuje;
konečně budou vydány i nové směrnice
pro sestavování, projednávání
a schvalování dramaturgických plánů
a předpisy o stavbě a zařízení
divadelních budov.
Všechna tato opatření mají vést
k tomu, aby naše divadelnictví zaznamenalo nový,
kvalitativní vzestup, aby se z řízení
umělecké činnosti vytratil byrokratismus
a zásahy pouhého administrativního rázu.
Upozornil jsem na ně proto, abychom společně
pečovali o ujasnění pracovních method,
o správné formy v naší řídící
práci.
Nelze pochybovat o tom, že tyto nové úkoly
zvládneme a že tak pod vedením naší
komunistické strany a naší vlády povedeme
naše divadelnictví k novému rozkvětu
a k prospěchu lidu.
Jménem vlády proto navrhuji, aby Národní
shromáždění osnovu divadelního
zákona schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.
Do rozpravy se dále přihlásili poslanci Lörincz
a Šafařík. Dávám slovo prvému
z nich, poslanci Lörinczovi.
Posl. Lörinz: Vážení súdruhovia
poslanci, vážené Národné zhromaždenie!
Národné jazyky tvoria akúsi hranicu, ktorá
by oddeľovala nás, keby sme nemali mnoho iných
umeleckých výrazových foriem, ktoré
zase majú reč medzinárodnú. Napríklad:
výtvarné umenie. Rád a často si spomínam
na tie roky, keď som prišiel prvýkrát
do Prahy ako mladý výtvarník, Maďar
zo Slovenska, pátrajúc po zdrojoch poznania veľkosti
ducha českého národa, a to šťastné
vnútorné vzrušenie, keď som túto
našiel v dielach Mánesových, v dielach Alešových,
naplnených nesmiernou láskou k vlastnému
ľudu, a postupne som poznal aj svojráznosť stovežatej,
starobylej zlatej Prahy v dielach Antonína Slavíčka,
a učil som sa milovať krásy českej zeme
a krajín tak v jeho dielach, ako aj v dielach Rabasových
a iných význačných českých
maliarov.
Výtvarné umenie mi teda poskytlo prvý kontakt
s duševnými hodnotami iného národa mojej
vlasti, avšak bolo treba kráčať po tej
ceste ďalej, k bezprostrednému nositeľovi myšlienok
tak ľudí, ako aj národov, k poznaniu jazykového
umenia, ktorým je umenie divadelní. A dostal som
sa i k tomu, vďaka takým velikánom českej
národnej kultúry, ako je Josef Tyl, Smetana, Dvořák,
Jirásek a celý rad ďalších.
Každý národ žije svojím jazykom.
A túto pravdu si hlboko uvedomil aj český
národ, keď z vlastnej sily, dokonca dvakrát
po sebe, postavil si stánok Národného divadla
v Prahe ako účinnú zbraň v boji o
svoje národné bytie. Symbolom tohto odhodlaného
boja je hrdé heslo na priečelí Národného
divadla "Národ sobě".
Ale vývoj jazykovej kultúry českého
národa neustrnul pod kupolou Národného divadla.
Tento bohatý prameň zúrodňoval kult
živého slova aj na iných scénach a mal
bezprostredný vplyv na takú revolučnú
scénu, akou bolo divadlo E. F. Buriana. Nehovorím
iba o svojich zážitkoch, lebo viem, že celá
generácia - ktorá v tých rokoch hľadala
všetko to, čo ukazuje smer ľudského pokroku
- prichádzala zo Slovenska do Prahy, hladná a smädná
po všetkom pokrokovom, a nachádzala na tejto scéne
najvyspelejšiu kultúru živého českého
jazyka v takej forme dokonalosti, že - vzrušená
umeleckým zážitkom - našla si cez citové
vzrušenie úzke a bratské a nie menej bojové
spojenie s českým národom.
Nemožno v tejto súvislosti nespomenúť
na Oslobodené divadlo Voskovca a Wericha, umenie ktorej
scény bolo úzko zopäté s nedosažiteľným
pôvabom týchto dvoch "rozkošných
detí českého národa" a s úzkym
kruhom spolupracovníkov okolo nich, z ktorých nechýbal
ani Julius Fučík, nehovoriac o nenahraditeľnom
Ježkovi. Škoda, že toto divadlo nevedelo nájsť
svoje správne miesto a poslanie v našom terajšom
zriadení.
Niet sporu o tom, že činnosť týchto dvoch
scén prispela v značnej miere už za prvej republiky
k vytváraniu socialistického vlastenectva v našej
republike medzi príslušníkmi pokrokových
vrstiev oboch národov a všetkých národností.
Krásne a bohaté sú bojové tradície
českého divadelníctva od jeho počiatkov
až podnes.
I keď nie tak staré a bohaté, ale nie menej
bojové sú tradície slovenského profesionálneho
divadelníctva. Spomeňme si len na prvé počiatky
jeho vzniku v "žalári národov" bývalej
monarchie, na obetavú prácu stálej ochotníckej
scény v Martine, a potom - po vzniku prvej republiky -
na ťažké boje pre národnú vec zapálených
priekopníkov prvej profesionálnej slovenskej scény
na čele s národným umelcom Borodáčom.
A v tom čase sa stretneme s krásnym úkazom,
ktorý je vo svete umenia zákonitý - lebo
praví umelci si vždy nájdu cestu vzájomného
porozumenia bez ohľadu na národnostné rozdiely
- s úkazom bezprostrednej pomoci českých
divadelníkov mladému slovenskému divadelníctvu,
čo bolo o toľko samozrejmejšie, lebo šlo
tu o vystretú ruku zo strany tak blízkeho národa.
Činnosť rodín Sýkorových a Zelenských
a mnohých ďalších umelcov je nerozlučne
zopätá s históriou slovenského divadelníctva.
Že akým ťažkým bojom bola lemovaná
táto cesta buržoáznej demokracie, na to stačí
uviesť iba jednu tragickú príhodu spomedzi
mnohých: Nedbalov osud, ktorého bezohľadná
a úzkoprsá kultúrna politika buržoáznej
republiky dohnala až k smrti.