Místopředseda Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou dvacátou schůzi
Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v projednávání schváleného
denního pořadu.
Třetím bodem denního pořadu, k jehož
projednávání nyní přistoupíme,
je
3. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona o divadelní činnosti
(divadelní zákon) (tisk 188).
Zpravodajem je poslanec Homola, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Homola: Vážené Národní
shromáždění soudružky a soudruzi!
V roce 1948 schválilo Národní shromáždění
zákon divadelní, jenž obsahoval základní
ustanovení o zřizování divadel a divadelní
činnosti. Tento zákon odstranil změť
právních předpisů v oblasti divadelnictví
z buržoasní republiky, z nichž mnohé brzdily
rozvoj divadel, a postavil současně po prvé
v dějinách naší země naše
divadelnictví na nový zákonný pokrokový
společenský základ. Za uplynulých
10 let dosáhlo také na tomto základě
naše divadelnictví nových velikých úspěchů.
Bouřlivý společenský rozvoj života
naší země však již mnohá ustanovení
tohoto zákona překonal. Některé předpisy
již nevystačují a brání rozvoji
divadelnictví s hlediska širokých potřeb
pracujícího lidu. Proto předložila vláda
Československé republiky Národnímu
shromáždění nový divadelní
zákon, jenž má napomáhat ještě
bohatšímu rozvoji našeho divadla.
Nový zákon vychází z potřeb
naší socialistické společnosti a zajišťuje
jednotné řízení veškeré
divadelní činnosti země, a to především
s hlediska, aby divadla splnila významné kulturněpolitické
poslání při budování socialismu.
O veškerou divadelní činnost pečuje
stát prostřednictvím svých orgánů
a za pomoci dobrovolných společenských organisací
pracujícího lidu.
Nový zákon rozděluje veškerá
divadla na státní a nestátní. Státní
divadla jsou taková, jež zřizuje ministerstvo
školství a kultury na návrh krajského
národního výboru. Nestátní
divadla mohou zřizovat a provozovat všechny socialistické
právnické osoby, zejména dobrovolné
organisace lidu a lidová družstva. Současně
upravuje zákon ochotnické divadelnictví,
jež má svou činností vhodně doplňovat
činnost stálých divadel. Ochotnická
představení mohou pořádat kulturně-osvětové
organisace, školní a mimoškolní výchovná
zařízení, JZD, zařízení
zdravotnická a dobrovolné organisace lidu. Těmito
dvěma opatřeními, která jsou obsažena
v zákoně, jsou dány vskutku velkorysé
předpoklady k dalšímu širokému
rozvoji našeho divadelnictví v socialistickém
duchu.
Zvláštní postavení vymezuje zákon
lásce našeho lidu - Národnímu divadlu,
pro jeho mimořádný a slavný politický,
národní i kulturní význam. Obdobné
postavení je určeno slovenskému Národnímu
divadlu.
Nový zákon dbá zásad, vyslovených
Celostátní konferencí Komunistické
strany Československa, především zásad
o rozšíření pravomoci nižších
orgánů. Týká se to zvláště
zřizování státních divadel,
která mohla být zřízena doposud pouze
zákonem, schváleným Národním
shromážděním. Podle nového divadelního
zákona se pravomoc zřizování státních
divadel přenáší na ministerstvo školství
a kultury po návrhu KNV. Řízení státních
divadel a dozor se přenáší, kromě
Národního divadla a Vesnického divadla a
na Slovensku kromě slovenského Národního
divadla a Dědinského divadla, na krajské
národní výbory, po případě
městské a místní národní
výbory. Řízení a dozor nestátních
divadel se přenáší z krajských
národních výborů na okresní
národní výbory. Stejně tak ředitele
státních divadel bude podle nového zákona
jmenovat rada krajského národního výboru.
Pouze ředitele divadel, řízených přímo
ministerstvem školství a kultury, bude jmenovat ministr.
Stejně tak dramaturgické plány divadel, které
doposud schvalovalo ministerstvo, budou kromě centrálně
řízených divadel schvalovat krajské
národní výbory, po případě
městské nebo místní národní
výbory. Rovněž tak dohled nad konáním
veřejných divadelních představení,
který byl doposud svěřen okresním
národním výborům, může
podle tohoto nového zákona převést
okresní národní výbor na výkonný
orgán místního národního výboru.
Novy zákon také ukládá nové
povinnosti organisacím našich divadelních pracovníků,
a to Ústřednímu výboru Svazu československých
divadelních umělců a Ústřednímu
výboru odborového svazu.
Je tedy nový zákon dobrým rámcem pro
další rozvoj československého divadla.
Jeho správné uplatňování jistě
napomůže také k tomu, aby náš kulturní
život rozkvetl novými krásnými květy
socialistického umění, jež budou znamenat
další slávu československého
divadla. Přeji jistě i jménem vás
všem našim divadelním umělcům,
aby nový divadelní zákon sloužil prospěchu
československého divadla a především
prospěchu naší krásné vlasti,
prospěchu našeho pracujícího lidu, jenž
nastupuje v této době k zvládnutí
posledního úseku na cestě v dokončení
výstavby socialismu v Československu.
Doporučuji Národnímu shromáždění,
aby přijalo zákon o divadelní činnosti
tak, jak jej projednal a předložil kulturní
výbor v tisku 188. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: K projevu se přihlásil
ministr školství a kultury dr. František Kahuda.
Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr školství a kultury dr. Kahuda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Neuplynulo ani jedno desetiletí od vyhlášení
divadelního zákona a my jsme dnes postaveni před
úkol projednat a schválit divadelní zákon
nový. Není tomu tak proto, že by se snad charakter
zákona z roku 1948 přežil. Praktické
důsledky jeho pokrokových zásad v divadelnictví
a současně nové podmínky, které
se vytvořily v našem společenském a
kulturním životě zvláště
po XX. sjezdu KSSS a Celostátní konferenci naší
strany, si vynucují nové zákonné vyjádření,
nový právní podklad.
Před necelými deseti roky, kdy byl zákon
přijat, byli jsme na počátku naší
socialistické kulturní revoluce. V revoluční
přeměně společnosti hrála od
počátku spolu s hospodářským
rozvojem velkou roli i soustavná, dosud nebývalá
práce na povznesení kultury a vzdělanosti
našeho člověka. Rozhodli jsme se zpřístupnit
československému lidu všechny veliké
poklady minulosti, otevřít mu dokořán
brány k vědění a kráse. Poučeni
obecně platnými myšlenkami marxismu-leninismu,
navázali jsme na pokrokové tradice naší
národní kultury a vzdělanosti, navázali
jsme na dílo, jez naše dělnická třída
a revoluční demokratická inteligence vytvořily
již v boji proti kapitalismu, a počali jsme v podmínkách
proletářské demokracie pracovat na souboru
nové, vpravdě humanistické - socialistické
kultury.
Jen ten, kdo je neschopen posoudit naši životní
skutečnost jako celek, může přehlížet,
jaké velké a dobré dílo jsme již
vykonali.
Vynikající podíl v socialistické výchově
lidu zaujalo svou myšlenkovou a citovou mocí umění.
Naše divadlo, působíc svými jedinečnými
hodnotami, se stalo jedním z nejúčinnějších
nástrojů socialistického uvědomování.
A tak uměnímilovnost našeho lidu a nebývalá
podpora, kterou náš stát vyhradil pro rozvoj
kultury a vzdělání, umožnily, že
v československém divadelnictví byly uskutečněny
do velké míry pokrokové snahy dlouhých
předešlých údobí, že československé
divadelnictví se dočkalo obdivuhodného rozvoje.
Samozřejmě, že pro rozkvět umění
a kultury nejsou čísla tím nejvíce
směrodatným ukazatelem, ale i ona odrážejí
radostnou přeměnu, která se u nás
udála.
Máme dnes v českých zemích 49 profesionálních
divadel. Na Slovensku bývala 2, dnes je jich 12. V těchto
divadlech účinkuje 63 souborů činoherních,
z toho jsou 4 mládežnické, dále 10 souborů
operních, 11 operetních, 7 baletních a 10
souborů loutkové scény.
Pracuje u nás přes 6.000 ochotnických souborů,
dobře vybavených a odborně řízených,
které - jak známo - pořádají
z vítězů krajských soutěží
každoroční celostátní festival
- "Jiráskův Hronov".
V minulém roce sehráli naši divadelníci
26.231 představení. Celkový počet
návštěvníků se téměř
rovná celkovému počtu obyvatel naší
republiky. V málo které zemi se lze setkat s tak
čilým divadelním ruchem jako v Československu!
Ve smýšlení, v morálce, v citovém
životě našeho lidu došlo a dochází
k výrazným trvalým změnám.
Nejsou samozřejmě důsledkem pouze kulturního
působení, vyplynuly především
z revoluční přeměny společenských
vztahů. Stačí si uvědomit, jak socialismus
obohatil myšlenkový svět našich pracujících,
k jakým novým a velkým problémům
obrátil jejich zájem, jak se přeměnilo
myšlení tolika lidí, kteří byli
za kapitalismu utloukáni existenční nejistotou
a kteří jsou nyní naopak povoláváni
podílet se na řízení a správě
této země, pospolitě uskutečňovat
socialistickou demokracii. Neobyčejně se zvýšily
i kulturní nároky širokých vrstev lidu,
potřeba znát, vědět, umět a
žít plným a krásným životem
člověka, vůle poznat a osvojit si vše,
co učinilo socialismus a komunismus nadějí
lidstva a dědicem světové kultury. Růst
kultury a vzdělanosti klade ovšem i stále vyšší
nároky na naše divadlo. Chceme-li, aby se naše
divadla stala ještě dokonalejší kulturní
socialistickou institucí, dílnou, v niž se
ještě účinněji formují
myšlení, cítění a snahy nové
společnosti, musíme pro další vývoj
našeho divadelnictví uplatňovat především
kvalitativní kulturně-politická hlediska.
Posuďme s tohoto zřetele své dosavadní
zkušenosti!
Od přijetí divadelního zákona v roce
1948 prošlo naše divadelnictví dvěma hlavními
údobími.
Ke stručné charakteristice prvního údobí,
datovaného přibližně léty 1948-1953,
patří to, že v něm se nám podařilo
vybudovat hustou základní síť divadel
a jejich souborů, že byly zavedeny nové způsoby,
jak přivést pracující do divadel nebo
jak přiblížit divadelní představení
nyní tak širokému obecenstvu. Podařilo
se dále odstranit s jevišť úpadkové
umění, reakční brak a kýče.
Ideová a umělecká úroveň repertoáru
a jednotlivých představení byla podstatně
povýšena tím, že jeho základem
se stal klasický zlatý fond a nové drama
ze socialistické současnosti. Teprve nyní
mohla klasika zaznít naplno, nepřekrucována
a neoklešťována zpátečnickým
pojetím. Při kladení pevných základů
současného dramatu, jež přivedlo na
scénu nové hrdiny a nové děje a které
volalo po novém diváku a formovalo ho, měla
velikou zásluhu dramata sovětská. Řada
děl sovětských autorů našemu
diváku neznámých vyšla svou jasnou ideovostí
vstříc socialistickým tužbám
našeho lidu a vynikajícím podílem doplnila
tehdy ještě nepočetnou mladou tvorbu našich
dramatiků Drdy, Stehlíka, Káni, Cacha, Jariše,
Šafránka, Mňačka, Karvaše a jiných.
První údobí, překypující
revolučním elánem, vírou a tvůrčí
chutí, trpělo ovšem závažnou nezkušeností
a došlo v něm i k řadě nežádoucích
zjevů. Živelnost vzniku divadel a souborů přivodila
nerovnoměrnost v jejich rozložení a někdy
vedla ke ztrátě kvality. Do divadel pronikli lidé
bez valného talentu. Nedospěli jsme k potřebnému
odlišení tvářnosti jednotlivých
souborů. Uvádění nevyzrálých,
schematických her, jež chudostí svých
myšlenek a nedostatkem umění oslabovaly zájem
veřejnosti, dosvědčovalo, že se kromě
dětských nemocí v dramatické tvorbě
vyskytují i nedostatky v rozpracování a chápání
marxisticko-leninské estetiky a kulturní politiky,
zesilované někdy administrativními nepoučenými
zásahy do umělecké problematiky.
Ale už zájezdy našich umělců v
období po roce 1953 do Sovětského svazu i
zájezdy sovětských souborů k nám
ukázaly, jak osobitě, různorodě a
tvořivě lze zásady moderního divadla
rozpracovat, jakou mnohotvárností a barvitostí
jsou nadány. Také přebohatá výměna
se zahraničím, záměr seznámit
se s pokrokovým uměním na celém světě,
pomohly ověřit si celý rejstřík
stylového bohatství, umožnily konfrontaci,
převzít nové zkušenosti, poučit
se.
l v této oblasti sehrál rozhodující
úlohu XX. sjezd KSSS a celostátní konference
KSČ. Ty umožnily podívat se zásadněji
a ostřeji na problémy našeho divadla, ukázaly
nutnost zdolávání nových, vyšších
ideologických a uměleckých úkolů.
Umělci souhlasili s tím, že plochost a šedivost
obsahu a formy nejsou v souladu s převratností a
bohatstvím naší doby. Pravda, ne všichni
si uvědomili, že vyšší, složitější
úkoly vyžadují i vyšší ideologickou
vyspělost, občanskou odpovědnost, umělecké
mistrovství a tvůrčí odvahu. A jsou
i takoví, kteří se požadavku hluboké
ideovosti brání jako prý návratu k
chybám, kteří však formálním
radikálničením ve skutečnosti brání
skutečnému pokroku v našem umění.
Jsme pro to, aby každý tvůrce volil cestu,
která jeho individualitě nejlépe vyhovuje.
Záleží nám ovšem na tom, aby si
nezvolil scestí. Přejeme si, aby tvořil jako
socialista, komunista, aby mluvil k lidu a nezapadl do umělecké
samoúčelnosti a výlučnosti.
Snaha o to, aby divadla získala svůj umělecký
profil, aby prokázala osobité hodnoty své
umělecké práce, již dnes přináší
své cenné výsledky, na pr. v pražském
divadelnictví. Je správné, že na společné
ideologické socialistické základně
se rozvíjejí různé umělecké
styly, na př. divadla "D 34" E. F. Buriana a
Realistického divadla Zd. Nejedlého nebo uměleckých
pracovníků - režiséra Alfréda
Radoka nebo národního umělce Jana Škody.
S podobným úspěchem vytvářejí
ze svého souboru výrazný umělecký
organismus i některá divadla mimopražská,
divadlo budějovické, plzeňské, mostecké,
hradecké nebo brněnské, olomoucké,
opavské a další. A nevztahuje se to jen na
tvorbu činohry, platí to i o hudebních souborech
a loutkovém divadle zvláště. Podívejme
se jen na Ústřední loutkové divadlo
v Praze a na brněnskou Radost.
Také na skladbě repertoáru je zřejmější
snaha po pevnější ideové linii i umělecké
vyrovnanosti a poměrnosti uměleckých hodnot,
smysl pro výchovný úkol divadla a snaha o
uspokojení různých divákových
nároků.
V programu divadel se objevila série nových her
od našich mladých autorů. Mezi úspěšné
dramatiky se přiřadili Pavlíček, Kohout,
Prachař, Daněk, Zrotal a řada dalších.
S nadšením byla přijata mnohá objevná
představení jako Zlatý kočár
či Podivín v Národním divadle, Macbeth
a Taková láska v Realistickém divadle, Opera
z pouti a Věra Lukášová v D 34, Barbaři
či Deník Anny Frankové v Ústředním
divadle čs. armády, Fidlovačka a Matka Kuráž
v Divadle S. K. Neumanna, Obchodník s deštěm
v Komorním, českobudějovický či
olomoucký Ďábel z Bostonu, Rollandovi Vlci
v Plzni, kolínská Věc Makropulos, RUR v Mostě
nebo Kavkazský křídový kruh v divadle
libereckém a podobně.
Každá z těchto inscenací byla svérázným
uměleckým výbojem, všechny je navzájem
spojovala idea činorodého, důsledného
humanismu, idea socialistického divadla.
Takto odpovědněji pojatá divadelní
tvorba vytváří příznivé
předpoklady i pro růst význačných
uměleckých osobností. Objevují se
nové podoby strhujícího, zdravého
českého herectví. Divadelníci, kteří
se nyní vracejí ze zahraničních studijních
zájezdů či vystoupení, vyprávějí,
že se za úroveň našeho divadla nikde ve
světě nemusíme stydět. Při
usilovné práci na hereckém stylu, na zvládnutí
jevištního umění se postupně
odkrývá i nedostatek talentu a neudržitelná
povrchnost či macha těch jedinců, jimž
se vytratilo z povědomí, jakou vysokou odpovědnost
má odedávna v naší společnosti
umělec.
A tak úsilí o rozhodný ideový a umělecký
vzestup, o revoluční divadlo, zapalující
svým myšlenkovým i výrazovým
bohatstvím, přináší s prvními
vítanými klady i novou problematiku. Do cesty této
obrodné snaze se staví staré, soukromnické
chápání divadelní práce a především
pak mnohá ideová opozdilost, která v nesouhlasu
s pokrokovým odkazem našich dřívějších
divadelních generací narušuje spojitost umělecké
tvorby s jejím společenským, politickým
posláním.
V činnosti některých divadelníků
či divadel se projevují rozpory, které nejsou
ničím jiným než jednostrannou, opačnou
odezvou toho, co se jako jednostrannost projevovalo v prvním
údobí. Tyto rozpory lze shrnout do dvou skupin.
Především dochází někdy
k nadřazování či výlučnému
hodnocení pouhé umělecké složky
díla, k podceňování jeho společenského
smyslu, jeho političnosti. Proto ještě dnes
znějí aktuálně Fučíkova
slova o tom, že "jen nedorostlá kultura a neprozíravá
politika se takto mohou dostat do rozporu". Proto ještě
dnes třeba některým umělcům,
kteří nedomyšleně stavějí
zájem uměleckého pokroku do protikladu se
zájmy politického pokroku, opakovat pádné
věty S. K. Neumanna:
"Jako marxisté můžeme mít kladný
poměr jen k tomu umění, které má
kladný poměr k objektivní skutečnosti
a je pravdivým projevem zdravé osobnosti, k úsilí
o obsah, v němž by znova běželo o problematiku
lidského osudu, která je pro nás jednoznačná;
je to problematika zápasů za změnu světa,
za řád pro svobodného a spravedlivého
člověka. Pročež je naprosto nesprávné,
vyskytne-li se, jak se to nedávno stalo, i v našem
tisku stará liberalistická a individualistická
pověra, že umělecké dílo musí
být posuzováno jen měřítky
uměleckými. Je to stejně chytré, jako
kdybychom řekli, že řečnický
projev lze posuzovat jen podle dokonalosti řečnického
umění, a tleskali mazanému zrádci
všeho, co je nám drahé, jen proto, že
má náhodou nebo ze řemesla vybroušenější
hubu než muž, který hájí naši
věc neobratnou mluvou poctivého srdce. Umění,
které jde na veřejnost, je veřejný
projev a musí být posuzováno podle toho,
co veřejnosti říká. Jinak na veřejnost
nepatří. Nezapomínaje tedy formy, musí
umělec socialistický pokládat obsah svého
díla za věc hlavní. Jako umělec musí
věnovat formě tolik pozornosti, mnoho-li jí
vyžaduje jeho obsah pro vznik estetické reality, ale
jako člověk bojovník musí formu pokládat
jen za prostředek k pravému vytvoření
obsahu."