Přesto, že normalisace v socialistickém společenském
řádu se rozvíjí v rozsahu dříve
nebývalém, není její dnešní
stav u nás zdaleka uspokojující. Normalisační
orgány se nedokázaly dostatečně zaměřit
na nejdůležitější úkoly,
jejichž řešením by se podstatně
pomohlo i našemu hospodářství. Není
dosud zajištěna dostatečná vazba mezi
státním plánem technického rozvoje,
plánem výroby a plánem normalisačních
úkolů. Orgány řídící
výrobu a činitelé ve výrobních
podnicích nejsou si někdy dostatečně
vědomi prospěchu, který technická
normalisace našemu hospodářství přináší.
Nevěnují proto mnohdy dostatečnou pozornost
tvorbě technických norem a nedbají dost o
jejich využití. Aby normalisace mohla v plném
rozsahu přispívat k řešení úkolů,
které národní hospodářství
požaduje, aby se mohlo plně využívat všech
výhod, které pomocí normalisace možno
získat pro celé národní hospodářství,
musí dojít k radikálnímu zlepšení
dosavadního stavu. A prvním krokem k tomu je návrh
předloženého zákona.
Jednou z hlavních otázek je závaznost technických
norem, jak o ní mluví § 3. Na rozdíl
od kapitalistického zřízení, které
nezná závaznost technických norem, klade
se ve všech socialistických státech na závaznost
technických norem velký důraz. Je to přirozené,
neboť jen ve státech s plánovaným hospodářstvím
je možno uplatňovat v celém rozsahu taková
technická řešení, která byla
uznána za nejvýhodnější. Systém
závazných norem, zaručujících
jednoznačně jakost výrobků, potřebuje
plánované hospodářství nezbytně
i ke zpřesnění řídících
plánů a odtud pramení snaha doplnit mezery
v technických normách aspoň technickými
podmínkami.
I když je potřeba závaznosti technických
norem plně uznávaná, nelze ji z objektivních
příčin vždy bezvýhradně
prosazovat. Nutno se vypořádat s nejednotností
zařízení a strojového vybavení,
které jsme zdědili jako pozůstatek kapitalistického
hospodářství, někdy i s různou
úrovní pracovníků a také s
různými materiálovými výkyvy,
zejména tam, kde jsme se neodpoutali od kapitalistické
ciziny. Nezbytnost vyrovnat se s tímto stavem vede k povolování
výjimek.
Návrh zákona o technické normalisaci obsahuje
především definici technické normalisace
a druhy norem a závaznost norem. Návrh zákona
vymezuje kompetenci jednotlivých ústředních
úřadů a podniků na úseku technické
normalisace. Mezi nimi je Státní výbor pro
výstavbu, který je ústředním
orgánem pro státní normy na úseku
výstavby.
V návrhu zákona v § 11 je uložena všem
útvarům národního hospodářství
povinnost pečovat o tvorbu norem, jejich zavádění
a dodržování a odpovědnost za plnění
těchto povinností všem pracujícím.
Náš současný největší
úkol, zvyšování efektivnosti výroby,
má stálou odezvu ve všech závodech.
Cest k tomu, abychom vyráběli více a při
tom co nejhospodárněji, je mnoho. K jejich hledání
pak neustále přispívá socialistické
soutěžení, které zejména v závazcích
na počest 40. výročí Velké
říjnové socialistické revoluce má
velkého pomocníka.
V květnu přibylo v podnicích tří
strojírenských ministerstev na 230 závazků.
Pracovníci strojírenství chtějí
za jejich pomoci nejenom splnit plán ve druhém čtvrtletí,
ale ještě ušetřit na 57 000 tun materiálu.
Kontrola závazků ukazuje, že k jejich uzavírání
a plnění se přistupuje velmi odpovědně.
Dobré výsledky vykazují podniky ministerstva
automobilového průmyslu a zemědělských
strojů. Snížily již své požadavky
na materiál o 7.480 tun válcovaného materiálu,
odlitků, barevných kovů a řeziva.
Kromě toho se zavázaly, že uspoří
2.362 tun uhlí. V závodě Vítězného
února v Hradci Králové uspoří
podle těchto uzavřených závazků
2.000 tun materiálu.
Celostátní porada vedoucích hospodářských
pracovníků o tom, jak dosáhnout souladu mezi
plánovaným růstem průměrných
mezd a produktivitou práce, má velký ohlas
mezi pracujícími. Hledají se cesty k odstranění
některých nezdravých jevů, jež
v poslední době zatěžují výrobu,
jako nedostatečné využívání
mechanisace, zaostávání v organisaci výroby.
Zejména strojírenské závody jsou si
vědomy dosavadních nedostatků, a proto zakládají
komplexní brigády složené z techniků
i dělníků, které mají za úkol
tyto nedostatky odstranit a zvýšit účinnost
výroby.
Ve smíchovských Strojírnách Wilhelma
Piecka kromě komplexní brigády, zabývající
se hledáním materiálových úspor,
začala pracovat ještě další brigáda,
jejíž poslání je neméně
významné. Členové brigády se
zaměřili na standardisaci dílců, a
určováním technologických postupů
tak, aby se dosáhlo co největší jednoduchosti
při opracování, budou mnohé výrobky
levnější a práce podstatně urychlena.
Také v n. p. Vagonka-Tatra v Praze již pracuje 19
komplexních brigád na soustavném zlepšování
výrobních procesů tak, aby při plnění
plánu nebyly překračovány mzdové
fondy. Význam těchto brigád pro výrobu
ukazuje nejlépe příklad z Automobilových
závodů Klementa Gottwalda, kde letos brigády
snížily již podstatně náklady na
jeden vůz.
V ČKD Sokolovo udělali zase v lokomotivce a plechárně
prověrku předepsaných výrobních
přípravků a technologických postupů.
Tyto prověrky ukázaly, že bez ohrožení
kvality a rychlosti výroby je možno zrušit několik
desítek vrtacích, svařovacích a rýsovacích
přípravků a šablon. Tím se podařilo
zajistit plynulost při výrobě zakázek,
které byly ohroženy tím, že nástrojárna
nestačila kapacitou na zhotovování přípravků.
Tudíž se ukazuje, že návrh zákona
přichází opravdu včas. Již sami
pracující na závodech cítí
potřebu urychleného postupu normalisace - zjednodušení
řízení a plánování našeho
hospodářství.
Zejména pokud se týká spotřeby materiálu,
jsou našim hospodářským pracovníkům,
plánovačům a materiálovým referentům
normy spotřeby materiálu zřejmě na
obtíž, což vede k nehospodárnosti s materiálem
a k růstu nadnormativních zásob, zvyšování
výrobních nákladů, jak vyplývá
z několika případů, které jsem
uvedl. Dosažené úspory materiálu nevyplývají
ze žádných revolučních změn
ve výrobě, nýbrž jsou přímým
důsledkem logického myšlení našich
pracujících - hospodářů na
svých závodech.
Při rozborech technické úrovně jednotlivých
oborů bylo potvrzeno, že základním předpokladem
pro zrychlení tempa technického rozvoje, pro dosažení
a předstižení světové úrovně
je soustředění sil na vybrané obory,
které je však nutno komplexně zvládnout.
Při pokrokových výrobních methodách
je nezbytností využívat do krajnosti výhod
normalisace i typisace, neboť jejich prohlubováním
se vytvářejí podmínky pro specialisaci
výroby, vyšší seriovost a zavádění
pokrokových technologických method, které
jsou předpokladem pro materiálovou ekonomii. Vyřešením
výroby a distribuce normalisovaných a typisovaných
součástí zamezíme nehospodárnou
a materiálem přímo plýtvající
roztříštěnou výrobu těchto
součástí na mnoha závodech.
Technickou revisi vyžadují i mnohé naše
dosavadní normy a předpisy, zejména tam,
kde se objevily nové druhy materiálu, nové
umělé hmoty, skleněné vlákno
a další druhy isolačních hmot, které
mají mnohdy daleko lepší chemické i
mechanické vlastnosti zejména tam, kde jsme byli
dosud odkázáni na dovoz surovin z kapitalistické
oblasti.
Zákon o technické normalisaci bude mít velmi
širokou působnost v celém našem hospodářství.
Není úseku, kterého by se tento zákon
nedotýkal. Výsledky, které nám tento
zákon má přinést, se dají v
současné době těžko vyčíslit
v korunách, ale jistě budou velmi vysoké,
ať se týkají spotřeby materiálu,
polotovarů či součástek. Povede ke
specialisaci výroby některých výrobků,
které jsou v roztříštěné
výrobě a jejichž výroba je nehospodárná
a drahá.
Navrhovaný zákon plně odpovídá
zájmům našich pracujících a slouží
k posílení hospodářského potenciálu
naší republiky.
Po provedené rozpravě ve výboru rozpočtovém
a hospodářském a rovněž tak v
ústavně-právním výboru dospěly
oba výbory k usnesení doporučit Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona o technické normalisaci ke schválení
tak, jak byl Národnímu shromáždění
předložen, s doplněním § 18 datem
účinnosti tohoto zákona dnem 15. srpna 1957.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Do společné
rozpravy se přihlásili poslanci ing. Lederer
a Otradovec.
Dávám slov posl. ing. Ledererovi.
Posl. ing. Lederer: Soudružky a soudruzi poslanci!
V našem hospodářském životě,
v našich továrnách, dílnách i
na našich polích probíhá boj za zlepšení
výroby, za vyšší efektivnost veškeré
naší činnosti. Jednou z forem, jak toho úkolu
dosáhnout, je zavádění nové
techniky, nových výrobních postupů,
výkonnějších strojů, nových
organisačních prvků a odkrývání
reserv, které se přes všechno dosavadní
snažení uhnízdily více méně
ve všech podnicích. Základním pilířem,
na němž bude spočívat tíha dalšího
rozvoje, je plánovaný výzkum, to je cílevědomá
práce celé řady pracovníků.
Bylo by však chybou se domnívat, že toto je jediný
způsob technického rozvoje, jediný možný
způsob, jak zvyšovat úroveň výroby.
Na každém závodě, na každém
pracovišti existuje široká oblast práce,
kde jsou neomezené možnosti tvůrčí
činnosti.
Výrazem účasti pracujících
na rozvoji našeho průmyslu je zlepšovatelské
hnutí, které v současné době
představuje značnou sílu v hospodářském
životě našeho státu. Je proto přirozená
snaha, aby účast pracujících všech
kategorií na tomto hnutí byla co nejvyšší
a nabyla masového charakteru. Proto je třeba zajistit
vhodné podmínky a předpoklady na závodech
a působit na co nejširší okruh zaměstnanců,
aby uplatnili své dobré myšlenky ve prospěch
celé naší společnosti. Zákonem
o vynálezech a zlepšovacích návrzích
z r. 1952 byl učiněn závazný krok
v této otázce a bylo dosaženo prvních
významných úspěchů. Sledujeme-li
statistiku zlepšovacích námětů
z posledních let, je vidět, jak rok od roku stoupá
počet přihlášek. Tak v r. 1952 bylo
jich podáno 76.000, v r. 1953 84.000, v roce 1954 118.000,
v r. 1955 137.000 a loňského roku již 166.000
zlepšovacích námětů. Celkem jich
bylo za období posledních pěti let podáno
přes 583.000. Skutečné úspory dosažené
realisovanými zlepšovacími návrhy jen
za poslední dva roky dosahují částky
přes 1 miliardu Kčs. Zlepšovatelům bylo
za toto období vyplaceno více než 74 mil. Kčs.
Z tohoto stručného přehledu je jasně
dokumentována síla a mohutnost, kterou v sobě
skrývají zlepšovací návrhy, a
dává tušit ohromné zdroje, které
jsou v myšlenkách a zkušenostech našich
pracujících.
Přesto, že se toto hnutí zvláště
v posledním roce tak rozvinulo, nemůžeme mluvit
o jeho masovosti. Průzkumem ve strojírenských
podnicích bylo na př. zjištěno, že
ve více než 50% všech závodů se
zúčastnilo zlepšování během
3 let méně než 10% všech zaměstnanců.
I jiné sektory přiznávají, že
počet zlepšovatelů tvoří poměrně
malé procento osazenstva. Nedomnívám se,
že tento stav je důsledkem malé invence našich
pracujících, nýbrž že je zaviněn
celou řadou okolností, o nichž je třeba
blíže hovořit.
Na závodech jsou dva hlavní činitelé,
kteří ovlivňují v zásadě
zlepšovatelské hnutí. Jsou to jednak vedoucí
pracovníci technicko-hospodářští,
jednak Revoluční odborové hnutí. Jsou
stále mnozí vedoucí pracovníci, kteří,
ač to zní paradoxně, mají formální,
ne-li negativní postoj k zlepšovatelskému hnutí.
Podceňují iniciativu pracujících,
mají špatné představy o smyslu a účelu
zlepšování a svým postojem vzdalují
pracující od palčivých problémů
výroby. Zdá se, že tento postoj vyplývá
především z vlastní neschopnosti k tvůrčí
práci, z nedostatečného vzdělání
technického i ekonomického a z nechuti se vážně
zabývat problémy novosti.
Rovněž komise pro hnutí vynálezců
a zlepšovatelů, jakožto orgán Revolučního
odborového hnutí, vyvíjí svou činnost
ne na všech podnicích a ne všude tak, aby podněcovala
k rozšíření zlepšovatelství.
Propagace zlepšovatelského hnutí není
valná, pracující často nejsou seznamováni
se zákonem, neznají svá práva a povinnosti,
a v celku zabývá se odborová organisace těmito
otázkami příležitostně. Zde má
ROH široké pole možností, které
lze využít a jejich výsledek by nedal na sebe
dlouho čekat.
Vedle těchto dvou hlavních vlivů na rozvoj
zlepšovatelského hnutí existují ještě
další všeobecné zjevy, mající
značný vliv na zlepšovatelství. Je to
předně obsazení a náplň práce
techniků pro zlepšovací návrhy. Dosud
je tato funkce pojímána příliš
administrativně, velmi často jsou touto funkcí
pověřovány osoby nemající dostatečné
technické vzdělání, nebo vůbec
bez vztahu k výrobě. A k tomu přistupuje
ještě značná fluktuace těchto
referentů, což situaci nijak nezlepší.
Jako důsledek těchto skutečností jsou
dlouhé doby vyřizování, nedodržování
lhůt, nezájem na realisaci a pod.
Velké potíže a nesnáze mají zlepšovatelé
s realisací svých dobrých myšlenek.
Tak na př. v r. 1955 bylo přijato 67.000 zlepšovacích
návrhů, ale realisováno pouze 65%, a v r.
1956 bylo z 95.000 použito 67% návrhů. Příčiny
poměrně nízkého využití
tohoto zdroje vyšší efektivnosti tkví
často jednak v materiálových potížích,
v potížích s vyzkoušením a ověřením
zlepšovacího návrhu. Potíže jsou
ve zhotovování nových součástek,
v drobných i větších pracích,
na něž údajně nemá závod
prostředky. Je však skutečností, že
tam, kde je poměr k zlepšovatelskému hnutí
dobrý, jsou tyto potíže menší,
dobře pracují dílny pro zlepšovatele,
které jsou postupně vybavovány stroji, nářadím
i kvalifikovanými pracovníky. Toto vše je v
moci každého podniku. Je třeba se rovněž
zmíniti o tom, že dosavadní zákon nebyl
využíván dostatečně v jedné
důležité části. Zapomínalo
se na řádné a zákonné odměňování
pracovníků, kteří se nakonec zasloužili
o zavedení a realisaci nového nápadu. Toto
bylo zaviněno jak vlastními referenty, tak často
hlavními účetními, kteří
z neznalosti zákona neschvalovali tyto výplaty.
A zde možno spatřovat další příčinu
pokulhávání realisace za přijatými
návrhy.
Z výčtu hlavních a zásadních
nedostatků zlepšovatelského hnutí vyplývá,
ze určitá jejich část tkví
v jiné oblasti, než jakou postihuje dosud platný
zákon o vynálezech a zlepšovacích námětech.
Hledáme-li přece dokonalejší formulaci
pro tuto důležitou a státu prospěšnou
činnost, pak je to důkazem, že vynálezectví
a zlepšovatelství je stále středem pozornosti
naší společnosti. Je však třeba
si ujasnit, že sebelépe formulovaný zákon
nám sám o sobě nezvýší
zlepšovatelské hnutí, nepodaří-li
se přímo na závodech a podnicích vytvořit
příznivější podmínky pro
tuto činnost. A toto je jasným úkolem a těžištěm
práce orgánů ministerstev a hlavních
správ a Revolučního odborového hnutí.
Je nutno dále zajistit řádně funkce
techniků pro zlepšovací návrhy, neboť
otázka individuálních smluv podle nového
zákona vyvolá daleko odpovědnější
práci technicko administrativní než dosud.
Není ovšem vyloučeno, že závody
budou mít větší snahu tyto soudně
žalovatelné smlouvy uzavírat jen v případech
naprosto jasných zlepšovacích návrhů,
což nemusí být vždy k prospěchu
věci. Rovněž je nanejvýše nutno,
aby thematické plány vypisované podniky byly
podrobně rozepisovány pokud možno až na
jednotlivá pracoviště a společně
s orgány Revolučního odborového hnutí
pravidelně kontrolovány. Je nutno dále učit
pracující, aby úkoly řešili nikoliv
jednotlivci, nýbrž kolektivy techniků a dělníků,
aby zkušenosti jedněch a znalosti druhých se
navzájem doplňovaly. Je třeba řešit
otázku materiálu pro realisaci zlepšovacích
návrhů a vynálezů a plně odměňovat
ty, kdož se skutečně zaslouží o
jejich zavádění. Rovněž je nutno
zdokonalovat hospodářsko-technickou evidenci, aby
bylo možné objektivně hodnotit přínos
a užitek zlepšovacích návrhů a
vynálezů.
Podaří-li se postupně odstranit všechny
tyto nedostatky, pak můžeme očekávat
daleko větší rozmach vynálezeckého
a zlepšovatelského hnutí a další
úspěchy v zavádění nové
techniky. Naši pracující jsou dostatečně
vyspělí, aby se i v tomto směru vyrovnali
všem předním státům. Bude to
další posílení naší republiky
a další krok k trvalému růstu životní
úrovně našich pracujících. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Dávám
nyní slovo posl. Otradovcovi.
Posl. Otradovec: Soudružky a soudruzi poslanci!
Na pořad dne se dostalo zrychlování tempa
rozvoje výrobních sil s úkolem docilovat
co nejvyšší hospodárnost v celém
národohospodářském procesu. K tomu
je třeba využívat všech prostředků,
které socialistické formy hospodaření
poskytují. Zejména je nezbytné využívat
v plném rozsahu a podle účelnosti novou techniku.
Jako součást těchto snah byly Národnímu
shromáždění předloženy texty
zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích
návrzích a zákona o technické normalisaci.
Obě předlohy mají usnadnit využití
těchto významných nástrojů
naší výroby a našeho hospodářství
vůbec. O tom, co přinášejí a
co by v budoucnosti mohly přinést vynálezy,
objevy a zlepšovací návrhy rozvoji našeho
hospodářství, zajisté nemusím
mnoho hovořit. Snad postačí, když uvedu,
že podíl zlepšovacích návrhů
a vynálezů činil za poslední 3 roky
2.600 mil. Kčs, t. j. o 100 mil. více než za
celou první pětiletku. Méně známé
je, ze pomocí technické normalisace je možno
docilovat vyšší produktivity práce ve
výrobě, vyšší hospodárnosti
a vyšší efektivnosti v celém národním
hospodářství. Že pomocí technických
norem lze docílit lepšího využívání
surovin a vyšší bezpečnosti práce.
Je třeba uvítat tato opatření, která
jistě budou dobrým úvodem k lepšímu
využití nové techniky. O tomto problému
je nutno po pravdě říci, že jsme se
dosud nenaučili možnosti nové techniky využívat
a že jsme dokonce nepřesvědčili povolané
pracovníky, že oni nesou plnou odpovědnost
za rozvoj a využití nové techniky. Už
these ÚV KSČ o dalším technickém
rozvoji československého průmyslu vytýkaly
jak pracovníkům průmyslu a ministerstev,
tak pracovníkům Úřadu, že vynálezecké
hnutí není správně využíváno
a rozvíjeno a že technická normalisace nepřináší
národnímu hospodářství ten
užitek, který přinést může.