Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou 19. schůzi Národního
shromáždění.
Dříve než přistoupíme k projednávání
dalších bodů schváleného pořadu,
navrhuji podle usnesení užšího předsednictva
Národního shromáždění,
aby byla sloučena rozprava k devátému bodu
pořadu, kterým je
9. Společná zpráva výboru rozpočtového
a hospodářského a výboru ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona o vynálezech, objevech a zlepšovacích
návrzích (tisk 166),
a k desátému bodu pořadu, kterým je
10. Společná zpráva výboru rozpočtového
a hospodářského a výboru ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona o technické normalisaci (tisk 167).
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení rozpravy? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji, to je většina.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Žádám nyní o přednesení
zpravodajské zprávy ke společné zprávě
výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně-právního k
vládnímu návrhu zákona o vynálezech,
objevech a zlepšovacích návrzích.
Zpravodajem je posl. Vávra, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vávra: Vážení
soudruzi poslanci!
Předložený vládní návrh
zákona vychází z požadavku dalšího
rozvoje národního hospodářství
tak jak jej vytyčila resoluce ÚV KSČ "za
vyšší efektivnost československého
národního hospodářství"
a to využitím všech reserv a zdrojů, cestou
vyššího využívání stávající
techniky a včasným zaváděním
techniky nové na všechny úseky našeho
národního hospodářství a tím
k zajištění hospodářských
a politických úkolů při výstavbě
socialismu v naší vlasti.
Zákon o vynálezech a zlepšovacích námětech
z roku 1952 a jeho prováděcí předpisy
přinesly jistě jasno v řadě otázek.
Jde zejména o ta ustanovení, která vyřešila
otázku přihlašovacího místa,
příslušnosti a lhůt rozhodnutí
o přijetí zlepšovacího námětu
a která stanovila způsob zjišťování
úspor a stanovení odměn. Tím ovšem
není řečeno, že by tyto právní
předpisy neměly nedostatků a že by ve
všech směrech vyhovovaly potřebám zlepšovatelského
hnutí.
Proto these strany a vlády o dalším rozvoji
československého průmyslu konstatovaly, že
zákon o vynálezech a zlepšovacích námětech
z roku 1952 má mezery a vážné nedostatky.
Toto zjištění vztahuje se i na některá
ustanovení, kde rozbor těchto ukázal několik
zásadních nedostatků, jejichž vliv podstatně
postupem doby vzrostl a jež předložený
návrh zákona odstraňuje jednak zcela novou
úpravou a jednak doplněním a zpřesněním
dosavadních ustanovení. Jde zejména o tyto
otázky:
Úřad pro vynálezy a normalisaci organisuje
průzkum vynálezů prováděný
ústředními úřady a příslušnými
podniky, v nichž se má zjistit možnost využití
vynálezu v národním hospodářství.
Rozhodne-li se ústřední úřad,
že předmětu přihlášky nebo
patentu má být využito, uzavře s původcem
smlouvu, která stanoví podmínky využití.
Smlouvu o využití může uzavřít
též podnik a to buď přímo sám
ze svého podnětu, nebo na příkaz ústředního
úřadu.
Dvoustrannou dobrovolnou dohodou bude zajištěno využití
předmětu přihlášky nebo patentu.
Smlouvou bude stanovena výše odměny a přihlašovatel
nebo majitel patentu si bude moci zajistit účinnou
a účelnou spolupráci při zavádění
vynálezu. Na konkrétním případě
ukáži, jak dosavadní stav byl nespravedlivý.
Vynálezy poslance Bohumila Sládka přinášejí
našim válcovnám mnoho úspor a zvyšují
bezpečnost práce. Potvrzením toho je, že
vynález je využíván - mimo u nás
- v SSSR, Bulharsku a i v Polsku. Ovšem za toto využití
vynálezce nedostal žádnou odměnu, poněvadž
pro to není právních ustanovení. Podle
nových předpisů bude možno odměnit
naše vynálezce nejen za využití jejich
vynálezu v cizině, ale už za pouhé udělení
patentu.
Smlouva může být uzavřena i tehdy, bude-li
možno vynálezu využít až v budoucnu
nebo v cizině. Směrnice o stanovení výše
odměny za využití vynálezu vydá
předseda Úřadu se souhlasem ministra financí.
Zavádění a rozpracování vynálezů
podporuje se v návrhu nařízení ve
větší míře než jak tomu
bylo odměnami všem pracovníkům, kteří
se na tom budou potom podílet. Podrobnosti o odměnách
za účast na rozpracování, vyzkoušení,
zavádění nebo rozšíření
vynálezu a o jejích zdrojích budou stanoveny
v prováděcích směrnicích.
Řízení o udělení patentu se
zdokonaluje tím, ze se zavádí vyložení
vyhlášky vynálezu k veřejnému
nahlédnutí před tím, než bude
patent udělen. Veřejnosti se tak poskytuje možnost
k podání námitek proti udělení
patentu, po případě k tomu, aby bylo upozorněno
na různé vady, k nimž v řízení
došlo, nebo aby byla uplatněna práva podniků,
jde-li o vynález vzniklý ve spojitosti s původcovou
prací v podniku.
Že je to nutné, ukáži na příkladě
patentu, který byl udělen pro zařízení
k hledání nežádoucích železných
předmětů na gumových dopravních
pásech. Patent byl udělen 18. 3. 1955. Po uveřejnění
ve sbírce vynálezů došlo upozornění,
že předmět přihlášky je
ve světě známý. Po přezkoušení
bylo shledáno, že předmět přihlášky
není nový a patent byl zrušen 5. 2. 1957.
Kdyby přihláška byla před udělením
zveřejněna, nebylo by došlo pravděpodobně
k udělení patentu. Nehledě pak k nákladnému
řízení obnovovacímu, kterým
se musela zabývat pětičlenná komise.
Přihlašovateli se ukládá povinnost,
aby před podáním přihlášky
prozkoumal jemu dostupný dokumentační materiál
a uvedl stručně výsledek tohoto průzkumu.
Doporučuje se též, aby uvedl, které
technické normy se předmět podle jeho vědomí
dotýká.
Upouští se od požadavku, aby se v přihlášce
směla uplatnit jen jediná priorita na podkladě
mezinárodní úmluvy, takže v přihlášce
bude možno uplatnit i několik priorit současně.
Ustanovuje se, za jakých podmínek bude možno
nahlížet do spisů; tím se vyplňuje
mezera obsažená v dosavadních předpisech.
Nově se zavádějí výstavní
priority, čímž se původcům zachovává
priorita od doby, kdy výrobek byl do výstavy vnesen.
Dosud se projevovaly velké nedostatky v třídění
zlepšovacích návrhů. Praxe ukázala,
že jen jako výjimečné a ojedinělé
případy vyskytují se zlepšovací
návrhy, které mají ryze administrativní,
provozní nebo technickou povahu. V daleko větší
míře mají zlepšovací návrhy
současně znaky jak provozního, tak i technického
zlepšení nebo provozního a administrativního
zlepšení. Proto také v praxi docházelo
k mnoha sporům o povahu zlepšovacího návrhu.
Má-li rozdělení vyjadřovat zásluhu
zlepšovatele, pak je to možné učinit způsobem
jiným, zejména při řešení
otázky odměny. Jak také praxe ukázala,
bylo rozdělení zlepšovacích návrhů
nezřídka používáno k přiznání
vyšší nebo nižší odměny.
Návrh zákona proto od tohoto rozdělení
upouští a otázku zásluh navrhovatele
řeší při určování
odměny.
Dosavadní předpisy připouštějí,
aby o spolupráci zlepšovatele na zkoušení
a realisaci zlepšovacího návrhu a o výši
výplaty odměny rozhodoval zásadně
jen podnik. Pokud zlepšovatel nepředložil z vlastní
iniciativy prototyp, model nebo vzorek a pokud předmět
zlepšovacího návrhu nespadal přímo
na jeho pracoviště, docházelo velmi často
k tomu, že zkoušení a realisace návrhu
byla prováděna bez něho, ač jeho spolupráce
mohla mít příznivý vliv jednak na
rychlost provedení zlepšovacího návrhu
a jednak také na vyšší prospěch
ze zavedení. Jaké to má důsledky ukazuje
příklad zlepšovatele soudruha Bedřicha
Nováka z Uherska, který vyvinul nový typ
rozmetadla chlévské mrvy. Zhotovil dokonce prototyp.
Vynález byl přihlášen a v roce 1955
udělen Novákovi patent. Nabídka vynálezu
byla v témže roce přijata. Spoluúčast
vynálezce na vyzkoušení funkčních
vzorů a na zavedení nebyla vyžádána
a tím se stalo, že nultá serie se ukázala
zmetkovou, hlavně proto, že konstrukce se odchýlila
od principu původně navrhovaného vynálezcem.
Ani další práce na zkoušení nebyly
konány za spolupráce vynálezce a tak vynálezce
je dokonale oddělen od svého díla. Toto odtržení
zlepšovatele od jeho myšlenky nebo díla má
samozřejmě nepříznivý účinek
na růst iniciativy pracujících. Totéž
platí o rozhodování podniků o výši
odměny, kde praxe sama již ukázala cestu ke
zlepšení, a to tak, že v případech,
kdy se očekávalo, že jednostranné rozhodování
by vedlo k zbytečnému podání stížnosti,
byla výše odměny spíše předmětem
dohody mezi zlepšovatelem a podnikem než vlastním
rozhodnutím podniku. To platí zejména při
rozhodování o zlepšovacích návrzích,
které nepřinesly zjistitelné úspory
a kdy se odměna měla stanovit volnou úvahou.
Jaká byla praxe vyložím na příkladě.
V krajském podniku místního hospodářství
Obnova v Prostějově do nedávna přenášeli
až 100 kg těžké pneumatiky na ramenou.
Koulel-li pracovník pneumatiku po odrásání
po zemi, znečistil odrásanou plochu a tím
docházelo k značnému počtu vadných
výrobků, které byly předmětem
častých reklamací. Dnes je již práce
lepší, neboť s. Kovařík zkonstruoval
převozný věšák. který
odstraňuje dřinu i výrobu vadných
výrobků a umožňuje, aby jeden pracovník
převezl bez námahy najednou až 4 velké
pneumatiky.
Až potud by to bylo v pořádku. Horší
to již je s otázkou odměny. Konečně
po vzájemném dohadování odměna
byla stanovena a to ve výši 200 Kčs. V této
odměně je i náhrada za dodání
technického konstrukčního výkresu,
za který s. Kovařík je dlužen 245 Kčs,
poněvadž výkres sám nemohl zhotovit.
Zdá se, že úspora pracovního času,
odstranění dřiny a vadných výrobků
se někde ještě velmi málo cení.
Stejný postup byl zachován i tehdy, jestliže
zlepšovací návrh přinášel
úspory, avšak tyto byly nepatrné nebo těžko
zjistitelné.
Uzavření dohody o využití zlepšovacího
návrhu, o spolupráci na jeho zkoušení,
jakož i o odměně tvoří jeden
ze základních principů předloženého
vládního návrhu. Očekává
se od něho zkrácení dosavadního řízení,
odstranění průtahů a vzrůst
tvůrčí technické iniciativy pracujících
a účinnější zkoušení
a zavádění návrhů.
Povinnost rozšiřovat zlepšovací návrhy
do dalších podniků v dosavadních právních
předpisech je uložena jen ústředním
úřadům. Ústřední úřady
omezily se při plnění této povinnosti
jen na administrativní formy, aniž se jejich návrhem
blíže zabývaly. Svědčí
o tom případ nár. podniku České
závody motocyklové ve Strakonicích, kde byl
přijat zlepšovací návrh ing. B. Vrhela
pod názvem leskutvorné přísady k alkalické
mědící lázni. Přináší
ročně téměř 300.000 Kčs
úspor. Návrh je použitelný v jiných
podnicích. Proto byl také zaslán do 66 závodů
v našem státě, z toho 15 odpovědělo,
že návrh zavedou, pro 8 je návrh nepoužitelný
a 43 závodů od června 1956 do dnešního
dne neodpovědělo.
Podle nových právních předpisů
bude muset každý podnik projednat došlý
zlepšovací návrh k rozšíření
jako návrh v podniku přihlášený
a bude muset ve 30 dnech se vyjádřit, zda návrh
zavede, nezavede nebo zda jej bude zkoušet. Prospěje
to zlepšovatelům i národnímu hospodářství.
Na rozdíl od dosavadního zákona předložený
návrh vychází ze zásady, že za
splněný pracovní úkol náleží
mzda a případně prémie. Za pracovní
úkol považuje osnova to, co bylo pracovníku
uloženo plánem nebo pracovním příkazem.
Popis prací není rozhodující. Popis
prací ukazuje jen, jaké práce mohou být
ukládány pracovníku na tomto pracovišti.
Došlo-li k uložení úkolu, může
být jeho vypracování uznáno za zlepšovací
návrh, překročil-li zlepšovatel plněním
takového pracovního úkolu meze daných
technických pokynů, směrnic a podmínek,
nebo vyřešil-li splněním pracovního
úkolu vyhlášený thematický úkol.
Dalším nedostatkem dosavadních právních
předpisů je nedostatečné zajištění
hmotné zainteresovanosti pracovníků podílejících
se na zkoušení, zavádění a rozšiřování
zlepšovacích návrhů.
Pokud jde o hmotnou zainteresovanost pracovníků,
upravuje se nyní novým způsobem. Návrh
na odměnu se přiznává každému,
kdo se zaslouží o technické propracování,
zajištění realisace, realisaci a rozšíření
zlepšovacího návrhu, ať už jde o
mistry, vedoucí cechu, provozu a ostatní pracovníky,
jestliže vytvoří na svěřeném
úseku takové podmínky, aby zlepšovací
návrhy mohly být bez průtahu zkoušeny
a zaváděny, aby tak pomáhaly plnit plán
úkolů, a konečně i tomu, kdo upozorní,
že je možno využít zlepšovacího
návrhu jinde přihlášeného, vedlo-li
toto upozornění ke skutečnému zavedení
zlepšovacího návrhu a jeho využití.
Tímto způsobem jsou zainteresováni na rozšíření
zlepšovacího návrhu všichni pracovníci,
kteří se zlepšovacím návrhem
přijdou do styku.
Dosavadní zákon také neobsahoval ustanovení
o povinnosti projednávání návrhů
podniků státních orgánů a organisací
s orgány ROH.
Návrh zákona naproti tomu ukládá podnikům
povinnost projednat a dohodnout s orgány ROH všechny
návrhy týkající se organisace a řízení
vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí.
Tím bude zajištěno, aby orgány odborového
hnutí nebyly opomíjeny.
Návrh zákona byl před předložením
vládě projednán s vynálezci a zlepšovateli
na více než 200 krajských a podnikových
aktivech. Veřejné diskuse se zúčastnilo
přes 10.000 pracujících, kteří
přinesli skoro 5.000 připomínek. Podle připomínek
pracujících, především vynálezců
a zlepšovatelů, byly zásady doplněny.
Rozpočtový a hospodářský výbor
a výbor ústavně právní projednaly
předložený návrh zákona o vynálezech,
objevech a zlepšovacích návrzích a doporučují
jej Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Žádám
o přednesení zpravodajské zprávy ke
společné zprávě výboru rozpočtového
a hospodářského a výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o technické
normalisaci. Zpravodajem je posl. Kubec. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kubec: Vážené Národní
shromáždění! Soudružky a soudruzi,
bratři a sestry poslanci!
Československo je stát, který má velmi
vyspělou průmyslovou výrobu. Má také
v tomto oboru velmi dobrou tradici. A dobrá pověst
našich výrobků nás zavazuje k neustálému
zvyšování technické úrovně.
Nesmíme zapomínat, že mnoho našich výrobků
vyvážíme, ať již to jsou stroje a
zařízení, či spotřební
zboží, a že hledáme zákazníky
v nejrůznějších zemích světa,
abychom byli schopni obstát čestně ve světové
konkurenci a zlepšovat dosavadní výsledky,
především zvyšovat technickou úroveň
výroby.
Úroveň techniky se nerozvíjí sama
od sebe, je rozvíjena lidmi a jednou z nejdůležitějších
podmínek technického vzestupu u nás je spojené
úsilí všech pracovníků - vývojářů,
konstruktérů, technologů, mistrů i
dělníků.
Otázka nové techniky není jen otázkou
několika málo konstruktérů, kteří
někdy jen z vlastní iniciativy řeší
dané úkoly technického rozvoje podniku. Technický
rozvoj podniku musí být sledován všemi
vedoucími pracovníky od ředitele až
po pracovníky ve výrobě. Za hlavní
směr zvyšování technické úrovně
v současných podmínkách je nutno považovat
všestranné zvyšování mechanisace
výrobních pochodů.
Nejvyšším stupněm zavádění
nové techniky do výroby je automatisace. Ovšem
s jejím postupem do výroby nemůžeme
být spokojeni.
Budování socialismu v naší zemi vedlo
k tomu, ze se rozvoj zaměřil především
na strojírenství. Strojírenství má
v socialistické industrialisaci mimořádný
význam, neboť je páteří socialistické
industrialisace.
Na několika příkladech z tohoto odvětví
našeho národního hospodářství
bych chtěl ukázat souvislost projednávaného
návrhu zákona o technické normalisaci a vyšší
efektivnosti našeho národního hospodářství.
Pomalu postupují normalisační, typisační
a unifikační práce v řadě oborů.
Jedním z nich, kde tato činnost zvláště
zaostává, jsou zemědělské stroje.
U jednoho výrobku použili konstruktéři
pro určitý průměr šroubů
tří druhů podložek, jež se svými
rozměry lišily jen nepatrně, při čemž
ani jedna z nich neodpovídala normám. Není
třeba ani mluvit o problémech náhradních
součástek k těmto strojům.
Vedoucí pracovníci i konstruktéři
podceňují normalisaci a typisaci jako významný
nástroj pro zavádění hromadné
výroby a tím rovněž i zlevňování
výroby. A při tom si jedním dechem stěžují
na kusový charakter naší výroby. Pokud
se přece jen používá normalisovaných
a unifikovaných součástí, nebývá
zpravidla zajištěna sériová či
hromadná výroba ve specialisovaných dílnách
na sklad, takže se tyto součásti velmi často
vyrábějí sériově či
kusově jako ostatní originální součástky,
při čemž se ztrácí jedna z podstatných
výhod normalisace.