Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi
Národního shromáždění
Budeme pokračovat ve společné rozpravě.
Do rozpravy se přihlásili tito poslanci: Juran,
Myška, Daniš, dr Pešková, Štefánik,
Josef Čermák, Vodička, Pavlík, Kubec,
Kaliský a Šmehlíková.
Dávám slovo prvému z nich, poslanci Juranovi.
Posl. Juran: Vážené Národní
shromáždění!
Politika naší rodné strany, Komunistické
strany Československa, byla a je vždy v souladu s
potřebami pracujícího lidu, aby naše
lidově demokratické zřízení
bylo mezi prvními na světě, kde se pracujícím
žije co nejlépe.
Naše státní zřízení a
politika prováděná komunistickou stranou
zaručují pevnou jistotu, že naše republika
nebude otřásána hospodářskou
krisí.
Naše strana a vláda zbavuje pracující
strachu o zítřek, strachu o existenci a o práci,
jak tomu bývalo za vlády buržoasie v době
první republiky.
Snížení maloobchodních cen spotřebního
zboží, zkrácení pracovní doby
a usnesení vlády Československé republiky
o přestavbě národního pojištění,
které Národní shromáždění
projednává, je dalším významným
opatřením, kterým strana a vláda plánovitě
a důsledně provádějí politiku
zvyšování životní úrovně
našeho lidu.
Budiž mi dovoleno poukázat na propastný rozdíl
mezi zákonem o sociálním pojištění
z dob předmnichovské republiky a zákony o
přestavbě národního pojištění
dneška.
Současně je třeba seznámiti mladší
generaci pracujících, jaké nesmírné
oběti přinášela dělnická
třída v boji za sociální pojištění.
Již od prvních začátků dělnického
hnutí se dělnická třída domáhala
zabezpečení pro případ nemoci, stáří
a invalidity. Zotročený pracující
člověk, čím dál více
vykořisťovaný, zbavený téměř
všech práv, si kladl otázku: Co se mnou bude,
až mě vyhodí ze zaměstnání?
Z čeho budu živ, jestli onemocním, aneb utrpím-li
úraz? Co mě čeká ve stáří,
až nebudu práce schopen? Růstem dělnického
uvědomění sílila odhodlanost k boji
za sociální pojištění.
Tento boj za sociální pojištění
si vyžádal velikých obětí, stávek,
demonstrací, žalářování
a dokonce střílení do dělníků.
Ani uzákonění sociálního pojištění
v době předmnichovské republiky v r. 1924
se neobešlo bez bojů. Pojištění
se sice uskutečnilo, ale právě proto, že
v předmnichovské republice vládli kapitalisté,
nepustili toto pojištění z rukou. Třídní
charakter zákona spočíval v tom, že
rozděloval úředníky od dělníků.
Pojištění bylo pro každou skupinu jiné.
Pro ředitele bank a průmyslových koncernů
byly statisícové pense z ředitelských
fondů, pro tyto účely zvláště
budované. Vysocí úředníci,
hlavně v peněžních ústavech a
průmyslových ředitelstvích, dostávali
bohaté pense. Pro dělníky byly stanoveny
důchody, které nestačily k životu. V
pojišťovnách se hromadily reservy, kterými
vládli zástupci továrníků a
velkostatkářů a nakonec tyto miliardové
reservy shrábl Hitler.
Sezónní dělníci, polozaměstnaní
a hlavně nezaměstnaní, byli bez jakéhokoliv
pojištění. Lesní dělníci
nepodléhali úrazovému pojištění.
Pojišťovny se staly bankéřem kapitalistického
státu místo aby sloužily lidu. Toto bídné
sociální pojištění vykoupili
socialisté velikými ústupky buržoasii.
Kapitalistům se dostalo za sociální pojištění
mnoha výhodných zákonů jako odměny.
Byl to zákon o úpravě a sleva dávky
z majetku, která se odhadovala na několik set milionů
korun, zřízení fondu pro zkrachované
banky, do kterého každým rokem ze státních
prostředků plynulo 50 milionů korun, honorování
válečných půjček, na základě
kterých vzrostl státní dluh o 6 miliard korun,
převzetí pohledávek vzniklých dodávkou
za doby války, jež činily 700 mil. korun, ale
i další zákony, zejména zákon
kongruový a agrárnická cla, která
si buržoasie nechala odhlasovat jako kompensaci za sociální
pojištění.
Přes všechny tyto veliké výhody, kterých
docílili kapitalisté, bylo sociální
pojištění, odhlasované v r. 1924, až
za dva roky, t. j. v roce 1926 uvedeno v život
Avšak ihned po realisaci zákona o sociálním
pojištění československá buržoasie
organisovala útoky proti pojištění ve
formě protestní kampaně organisacemi průmyslníků,
statkářů a velkoobchodníků.
Na agrárních sekretariátech byly tištěny
resoluce toho druhu, aby sociální pojištění
bylo pro zemědělské dělnictvo zrušeno.
Velkostatkáři se domáhali snížení
daní a vrácení válečných
půjček. Odůvodňovali svůj požadavek
špatnou sklizní a vysokými daněmi.
Továrníci zase tvrdili, že výdaje na
sociální pojištění ohrozí
výrobu a hrozili propouštěním dělníků.
Dr Kramář napsal v Národních listech:
Docela otevřeně řeknu, že nemáme
prostředků, abychom vyhazovali zbytečně
peníze na správu sociálních institucí.
Útok na sociální pojištění
se strany buržoasie se stupňoval. Avšak i na
závodech se šířilo masové hnutí
proti zamýšlenému zhoršení sociálního
pojištění.
Do čela odporu se staví KSČ. Pravicoví
vůdcové socialistických stran boj proti zhoršení
sociálního pojištění však
pouze maskují.
V 10. výročí předmnichovské
republiky přistupuje parlament k projednávání
návrhů na zhoršení sociálního
pojištění, tedy za pouhá dvě
léta jeho existence.
19. září 1928 začíná
v Rudolfinu boj proti vládní předloze o zhoršení
sociálního pojištění. Za komunistickou
stranu vystupuje na řečnickou tribunu s. Štětka.
Označil vládní předlohu za zločin,
který je páchán na dělnické
třídě, neboť tato předloha splňuje
všechny požadavky buržoasie na úkor pracujících
mas.
Podle předloženého návrhu okruh pojištěnců
se snižuje vyloučením 145.000 mladistvých
dělníků do 16 let z pojištění.
Stejně tak bylo z něho vyloučeno několik
set tisíc zemědělských sezónních
a domáckých dělníků a dále
otcové rodin povolaných na vojenské cvičení.
Dělníci vysazovaní v době krise na
několik dnů v týdnu z práce byli přeřazeni
do nejnižší mzdové třídy.
Vliv pojištěnců na pojišťovny byl
prakticky odstraněn a pojišťovny byly dány
do rukou zástupců zaměstnavatelů a
byrokracie.
Boj proti zhoršení sociálního pojištění
trval v Rudolfinu tři dny. V noci z pátku na sobotu
21. září 1928 bylo zločinné
dílo reakční většinou dokončeno.
Odhlasováním zhoršení sociálního
pojištění však nekončily zločiny
buržoasní vlády, páchané na dělnické
třídě.
Sociální pojištění bylo zhoršováno
i v dalších letech. V roce 1934 byly podpory v nemoci
a dávky v mateřství sníženy o
více než jednu třetinu. Manželce dělníka
poskytoval zákon pouze nárok na pomoc porodní
asistentky nebo lékaře a nic víc. Byla zavedena
tříletá čekací doba pro získání
starobního a invalidního důchodu. Pojišťovny
odpíraly přiznávat jen trochu nákladnější
léčení, i když bylo naprosto nezbytné,
a často i základní léky. Naproti tomu
bylo trpěno rozkrádání peněz
pojištěnců vedoucími řediteli
pojišťoven.
Sám jsem podal mnoho interpelací, ve kterých
jsem upozorňoval ministra sociální péče
dr Czecha na hospodářství Okresní
nemocenské pojišťovny v Brně, kde si vedoucí
pojišťovny rozdělovali mezi sebe statisícové
obnosy. Nebylo tomu jinak ani v jiných pojišťovnách.
Na naše interpelace tohoto druhu se však vůbec
neodpovídalo.
Buržoasii šlo o to, aby náklady na sociální
pojištění byly co nejnižší.
Lázeňská péče, lázeňské
léčení bylo vyhrazeno pouze majetným.
A jak je tomu dnes? Nebudu hovořiti s této tribuny
o velkém významu projednávaného zákona
o přestavbě národního pojištění.
Tomuto projednávanému zákonu nepředcházely
žádné stávky aneb demonstrace pracujících.
Osnova zákona byla vypracována Ústřední
radou odborů a Státním úřadem
důchodového zabezpečení. Demokratickému
projednávání zákona byl dán
výraz všenárodní diskusí, podle
které byly zvýšeny náklady o 200.000
korun Tato osnova byla projednána Ústředním
výborem KSČ v zářijovém zasedání
a pak přijata vládou naší republiky.
Jedná se o další zatížení
státní pokladny jednou miliardou Kčs ročně.
No a není to malá suma.
A jako dobří hospodáři musíme
míti na zřeteli, že toto vydání
klade veliké nároky na zdroje našeho národního
hospodářství, na růst výroby
a hlavně společenské produktivity práce.
Pro předložené návrhy o přestavbě
národního pojištění budeme hlasovat
nejen s největší ochotou, ale také s
tím vědomím, že nás toto hlasování
zavazuje k docílení předstihu v produktivitě
práce a bojovati proti všemu, co je nám v tomto
předstihu brzdou, ať v průmyslu či v
zemědělství. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším přihlášeným je pan
poslanec Myška. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Myška: Vážené Národní
shromáždění!
Dnešního dne přistupujeme k velmi vážné,
avšak radostné skutečnosti, když projednáváme
a budeme schvalovat nový zákon, kterým se
přebudovává a v mnoha směrech zlepšuje
naše národní pojištění.
Přestavbou našeho národního pojištění
bude pracujícím v době nemoci, stáří,
invalidity a mateřství zabezpečena taková
životní úroveň, která se ve většině
případů bude přibližovat normální
mzdě. Proto se bude tato úprava odrážet
u každého z nás, u všech našich pracujících.
Nová úprava nemocenského pojištění
odstraní dosavadní rozdíl mezi dělníky
a úředníky v době neschopnosti k práci
tím, že se peněžité dávky
v nemoci budou vyplácet všem zaměstnancům
stejně jako prvý den pracovní neschopnosti
a ne, jak tomu bylo dosud, že úředník
pobíral po dobu nemoci 6 i více týdnů
normální plat a dělník byl odkázán
již od prvého dne nemoci na nemocenskou dávku.
Na tuto rozdílnost pracující na závodech
již dávno poukazovali a ji oprávněně
kritisovali, která v našem dnešním socialistickém
uspořádání neměla a nemá
opodstatnění.
V našem budovatelském úsilí se hodnotí
každý pracující podle významu
a kvality vykonané práce, za kterou dostává
spravedlivou mzdu. Ovšem pracovní výkon bude
podle tohoto zákona hodnocen u každého zaměstnance
také v dávkách v případě
neschopnosti k práci. A to nová úprava národního
pojištění plně zabezpečuje. Tím
se jistě sníží dosud značná
absence a fluktuace, kdy někteří pracující
si nevážili práce na jednom pracovišti
a měnili své zaměstnání podle
svého rozmaru. Toto jistě nebylo a nemůže
být ku prospěchu našeho budovatelského
úsilí na naší cestě k socialismu.
Nová úprava národního pojištění
zajistí rozdělit mezi naše pracující
o jednu miliardu korun více každý rok, než
tomu bylo dosud v předchozích letech. A mohli bychom
rozdělit ještě více, soudružky
a soudruzi, bratři a sestry, kdyby ... ano, už jsme
u toho nešťastného kdyby! Je nám přece
všem velmi dobře známo, že všechny
tyto požitky v národním pojištění
vyvěrají a budou vyvěrat z naší
poctivé budovatelské práce, nikoliv však
z absence a fluktuace. A teď se podívejme, jaká
je skutečnost. Zahledíme-li se jen trochu do statistiky
nemocnosti, a já uvedu náš kraj Liberecký,
jak to s tou absencí a fluktuací je, nemůžeme
být naprosto spokojeni, neboť rok od roku nám
stále vzrůstá. Tak ku př. v roce 1952
byla absence v kraji z důvodu nemocnosti 3,92 %, zatím
co v celostátním měřítku byla
4,8 %. V roce 1954 byla již 4,9 % a v celostátním
měřítku 5,11 %. Loňského roku
již činila 5,15 %, v celostátním měřítku
5,23 % a v prvém pololetí letošního
roku činila již dokonce 5,53 %, kdy jsme se přiblížili
k celostátnímu průměru, který
je 5,69 %. Zde nejlépe je vidět, jak v kraji, kde
je z větší části lehký
průmysl, ve kterém není takového nebezpečí
nemoci a úrazů jako v krajích s těžkým
průmyslem, zvyšoval se nám počet absence
z nemocnosti.
Je nutno však uvést, že uvedená absence
není jen ze skutečné nemocnosti. Zde je skryta
absence, která v mnohých případech
s nemocností nemá nic společného a
narůstá nám v mnoha závodech jenom
proto, že mnozí lékaři jsou velmi benevolentní
v uznávání pracovní neschopnosti,
když o to mnohý zeměstnanec pro svoji vlastní
potřebu požádá.
A za druhé, komise národního pojištění
na závodech neplní své úkoly a soudružské
návštěvy nejsou konány odpovědně.
Skutečnost nám v mnoha případech ukázala,
že mnozí členové komise národního
pojištění nedorostli ještě na takovou
výši, na jaké soudružské kontroly
mají být. Aby tomu tak bylo, musí být
prvořadou povinností a starostí komisí
národního pojištění při
KVOS - ROH, aby práce členů komisí
NP na závodech se zlepšila v plnění
svých úkolů.
Ovšem kromě absence z nemocnosti musíme se
velmi vážně zabývat absencí,
která je nadměrná a nemá s nemocností
nic společného. A zase bych chtěl uvést
konkretní případ. Tak loňského
roku bylo v kraji Libereckém celkem neomluveno 46.035 pracovních
dnů a s krátkodobým "odskočením"
z pracoviště, jak se říká: pane
mistře, pusťte mě atd., bylo zameškáno
v našich závodech 1,454.000 hodin, které representují
tolik, jako kdyby 606 pracovníků-zaměstnanců
nepracovalo po celý rok. Že si v těchto promeškaných
dnech a hodinách mnozí zaměstnanci posekali
louku, usušili seno, vybrali brambory, opravili domek nebo
plot u zahrádky, bylo mnohokráte bezpečně
zjištěno. A jak toto odskočení z práce
je při naší plánované výrobě
škodlivé, ukazuje ta skutečnost, že jen
v letošním prvém pololetí nás
v kraji tato krátkodobá absence ochudila o plných
29 milionů korun.
Soudružky a soudruzi, sestry a bratři! Abychom ještě
lépe viděli, jak se takovými absencemi sami
ochuzujeme, stačí uvést, že ku příkladu
jenom jediný promarněný den tkadleny na závodě
nás ošidí o 370 metrů kvalitní
košiloviny. Při průzkumu na závodech
jsem také zjistil, že závod, který má
velmi nízkou absenci, řádně plní
svůj pracovní výrobní plán,
a na druhé straně závod, který svůj
pracovní plán nesplnil, měl velmi značnou
absenci. Bude proto záležet na nás všech,
abychom právě nyní, kdy mluvíme a
budeme mluvit na závodech o přestavbě národního
pojištění, se zamysleli nad touto neradostnou
skutečností, pokud se týká vysokého
procenta absence, a dovedli říci na adresu všech
těch absentérů, jak nás svojí
absencí okrádají a o kolik bychom mohli být
bohatší, kdybychom dovedli snížit procento
absence na každém závodě. V sociálním
zabezpečení výrazněji se uplatňují
zásady spravedlivého odstupňování
výše důchodů nejen podle délky
zaměstnání a výše výdělku,
ale také podle toho, v jakém oboru práce
pro náš stát důležité, ten
který zaměstnanec pracoval. Toto opatření
je správné a jistě zajistí větší
počet pracovníků do těch oborů
práce, kde máme velký nedostatek pracovních
sil, jako je tomu v dolech, hutích, v těžkém
chemickém průmyslu a pod.
Velmi příznivý ohlas u pracujících
žen má snížení věkové
hranice na 55 let pro nárok na starobní důchod
po 20letém pojištění. Přesto,
že vzroste počet přiznaných důchodů,
již dnes máme zjištěno, že převážná
většina těchto důchodců zůstane
i nadále v zaměstnání, aby své
pracovní schopnosti a zkušenosti uplatnili při
plnění plánu výroby v druhé
pětiletce. Také jen v několika málo
závodech mého volebního obvodu mám
zjištěno, že požádá 96 žen
starších 55 let o starobní důchod, ale
87 jich zůstane nadále v zaměstnání.
Rovněž z 31 mužů starších
60 let, kteří požádají o důchod,
zůstane 26 nadále ve svém dosavadním
zaměstnání pracovat.