Dokumenty zásadní důležitosti pro činnost
vysokých škol byly vydány právě
v letošním a loňském roce. Jmenuji především
usnesení Ústředního výboru
KSČ o zvýšení úrovně a
dalším rozvoji vysokých škol ze dne 16.
dubna 1956 a dále usnesení Ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a vlád republiky o dalším technickém
rozvoji československého průmyslu z 21. září
1955 a usnesení o úkolech vědy při
zabezpečování rozvoje a zvyšování
technické úrovně čs. průmyslu
z 22. února 1956. V jednání a závěrech
celostátní konference KSČ v červnu
letošního roku byly pak našim vysokým
školám předloženy závažné
podněty především na úseku politicko-výchovné
práce. Směrnice ÚV KSČ k sestavení
a plnění druhého pětiletého
plánu formulovaly konkretní požadavky naší
společnosti na vysoké školy po vědecké
i pedagogické stránce.
Ve světle těchto dokumentů a úkolů
z nich vyplývajících vystoupila ještě
naléhavěji do popředí otázka
kvality řídící práce ministerstva
školství a kultury, kvality práce našich
vysokých škol a výsledků jejich výchovné
a vzdělávací činnosti, jakož
i otázka dosavadního stylu i metod naší
práce. V tomto směru jsme se také v poslední
době setkávali se spravedlivě a i nově
fundovanou kritikou.
Na základě konkretní analysy chyb a nedostatků
přistoupilo ministerstvo školství a kultury
ve spolupráci s pracovníky vysokých škol
k vypracování některých opatření,
nutných pro zlepšení vědecké
i pedagogické činnosti na vysokých školách.
Potvrdili jsme si, že se musíme zabývat některými
závažnými úkoly výchovné
i vzdělávací a vědecké práce
vysokých škol.
Přispělo k tomu i to, že studenti vysokých
škol na sebe obrátili pozornost široké
veřejnosti svým vystoupením na jarních
celofakultních plenárních schůzích
ČSM i o květnových "majales". Tato
vystoupení byla již hodnocena na celostátní
konferenci KSČ i v článcích na stránkách
našeho tisku jako projev, v němž se kromě
oprávněných tendencí přihlásily
i snahy nesprávné a v němž se obrazily
nedostatky naší dosavadní výchovy mládeže
ke komunistické ideovosti. Tak se nejaktuálnějším
úkolem pedagogického procesu na vysokých
školách ukázal úkol zlepšení
politicko-výchovné práce. Myslím,
že věcná a pravdivá analysa jarních
událostí na každé fakultě a každé
vysoké škole je prvním krokem na cestě
ke zlepšení. Proto jsme dali pokyn, aby na počátku
tohoto školního roku provedlo vedení každé
fakulty rozbor ideologické i kádrové situace
na své fakultě, vyvodilo z rozboru závěry
a navrhlo konkretní opatření proti nedostatkům.
Zdůrazňuji, že tyto besedy nesmějí
být chápány jako akce represivního
charakteru, ale jako jeden z prostředků ujasnění
příčin nedostatků v dosavadní
politicko-výchovné činnosti našich škol
a k jejich odstranění. Překonávání
těchto nedostatků pak bude dlouhodobý proces,
který se musí soustavně uskutečňovat
v každodenní konkretní práci učitelů
se studenty.
Ohniskem zvýšené aktivity vysokoškolských
studentů byly v údobí plenárních
schůzí ČSM a majales zejména Praha
a Bratislava. Ve většině ostatních vysokoškolských
měst proběhly diskuse daleko klidněji, ba
dokonce některé školy reagovaly na události
v Praze a Bratislavě protestem, na př. technika
v Brně. I na jednotlivých fakultách v Praze
a Bratislavě byl průběh diskusí různý.
Bylo by proto nesprávné tvrdit, že se naše
vysokoškolské studentstvo vědomě ztotožňovalo
s názory, směřujícími proti
zájmům našeho lidově demokratického
státu. Převážná většina
studentů stojí za naší komunistickou
stranou a vládou republiky. Ve studentských resolucích
byly většinou vyslovovány požadavky, které
pramenily z poctivé snahy po odstranění nedostatků
zejména v pedagogické činnosti vysokých
škol.
Stejně nesprávné by však bylo tvrdit,
že se vlastně vůbec nic nestalo, nebo že
všichni studenti byli ve všech svých připomínkách
vedeni upřímnou snahou konstruktivní kritiky.
Je třeba otevřeně a jasně prohlásit,
že některé požadavky studentských
resolucí byly zásadně nesprávné,
bez ohledu na to, zda byly vyvolány neuvážeností,
neinformovaností či zlou vůlí, a že
jsme byli zaraženi i suverenním tónem a současně
základní nezasvěceností mnoha studentů,
stejně jako ultimativností některých
resolucí. Tak se nám projevily důsledky toho,
že většina vysokoškolských učitelů
i funkcionářů ČSM nevěnovala
dostatečnou péči výchově studentů,
že nastal v posledních 2 - 3 letech citelný
pokles v politicko-výchovné práci ve většině
vysokých škol. Naši nepřátelé
počítali s tím, že v jejich síti
uvíznou ti studenti, kteří nemají
ještě dostatek životních zkušeností
a z nichž by část pro nedostatečnou
životní zkušenost a znalost faktů i v
důsledku své dřívější
výchovy mohla být zlákána různými
"nadtřídními" hesly. I když
část vysokoškolských studentů
pod jejich náporem zakolísala, převážná
většina našich vysokoškoláků
nezaváhala v tom, komu má a komu nemůže
důvěřovat, v přesvědčení,
že uplatňovat výsledky XX. sjezdu KSSS nespočívá
ve svévolném kladení ultimativních
požadavků a maloměšťáckém
lomození, ale v seriosní analyse nedostatků
a v jejich konstruktivním, postupném a důsledném
odstraňování.
Základním prostředkem ke zlepšení
politicko-výchovné práce vysokých
škol bude jednak zintensivnění ideového
působení učitelů na studenty během
přednášek, cvičení, při
konsultacích i mimo vyučování, jednak
vzájemné působení samotných
studentských kolektivů při studiu i mimo
studijní dobu. Vytváření i organisování
takových kolektivů musíme však řídit
daleko konkretněji, pružněji a životněji
než dosud. Všichni učitelé našich
vysokých škol, nejen rektoři a děkani,
musí po zkušenostech z letošního jara
plně pochopit, jak vysokou odpovědnost mají
vůči naší společnosti, vůči
našemu pracujícímu lidu nejen za odborný,
ale i za ideový a morální profil naší
nové inteligence. Naléhavě od nich očekáváme,
že promění v život vážný
úkol formulovaný v usnesení ÚV KSČ
ze dne 16. dubna 1956, jenž zdůrazňuje, aby
se vyučování každému předmětu
vyznačovalo ideovostí, aby pomáhalo studentům
vytvořit si vědecký světový
názor, aby podněcovalo tvůrčí
myšlení a vyzbrojovalo studenty znalostmi spjatými
s praxí socialistického budování.
Ministerstvo školství a kultury se bude starat o to,
aby se v tomto školním roce opravdu rozvinuly na vysokých
školách tvůrčí ideologické
diskuse, besedy a konference, kde se vytříbí
a upevní tvůrčí a bojovné argumenty
vědeckého světového názoru
v ofensivní polemice nejen proti zbytkům idealistického
a fideistického myšlení, ale i proti dogmatismu,
rutině a šablonovitosti v myšlení. Vždyť
názory člověka podstatně ovlivňují
jeho činnost - jak myslí, tak také jedná.
Nedůslednost v myšlení má za následek
nedůslednost v praxi. Člověk nežije
bez názoru na svět, nemůže být
bez odpovědi na veliké otázky o smyslu života,
o vztahu člověka k člověku, jednotlivce
k společnosti, o vztahu muže a ženy, o mravnosti,
o svobodě a humanitě, o demokracii, o práci,
o štěstí, o budoucnosti, o přírodě
atd. Bude proto správné vést naše vědecké
pracovníky v obrech filosofických k tomu, aby se
daleko intensivněji, iniciativněji a usilovněji
a se skutečně vědeckým přístupem
k věci zabývali konkretním rozpracováním
otázek socialistické etiky, stejně tak jako
naši pedagogové konkretním a tvůrčím
rozpracováním method a prostředků
socialistické mravní výchovy. Také
naši vysokoškolští učitelé
musí nyní podstatně přispět
k tomu, aby jejich studenti a všichni naši lidé
pracovali a rozhodovali se se státnickým přístupem
k věci, aby si každý z nás byl vědom:
"Toto je moje země, v ní jsem se narodil, naučil
mateřštině, tento lid mne vychoval - za rozkvět
této země, za blaho tohoto lidu, těšícího
se z míru s ostatními národy, spoluodpovídám!"
(Potlesk.)
Další vážné úkoly stojí
před námi v tomto školním roce i perspektivně
při zlepšování vzdělávacích
výsledků. Podrobně a konkretně je
vytyčuje usnesení ÚV KSČ ze dne 16.
dubna 1956. Chtěl bych zde vyzdvihnout jen některé
problémy.
Je nám známo, že se na jednotlivých
pracovištích výrobních resortů
i kulturních a výchovných institucí
mnohdy vyslovuje názor, že kvalita našich absolventů
neodpovídá zvyšujícím se požadavkům
praxe. Je samozřejmé, že odstranění
dosavadních nedostatků spočívá
především ve zvýšení celkové
kvality výuky, t. j. především v práci
vysokých škol a v řídící
funkci ministerstva školství a kultury. Domnívám
se však, že zejména ke stanovení obsahu
vzdělání v nových učebních
osnovách bude nezbytně třeba, aby ministerstvo
školství a kultury lépe a intensivněji
než dosud spolupracovalo se všemi resorty a naopak.
V minulém školním roce se nám společným
úsilím celkem podařilo odstranit dřívější
neúčelnou roztříštěnost
a úzký profil specialisací, jež vedly
k vážným nedostatkům při zařazování
našich absolventů do praxe, neboť zmenšovaly
možnost jejich všestrannějšího využití
a zařazení a neposkytovaly absolventům dostatečně
širokou theoretickou základnu pro jejich další
odborný a vědecký růst.
Bude proto správné, aby se při prověřování
dosavadních učebních plánů
vysokých škol i v přípravě definitivních
učebních plánů a osnov v příštích
letech více než dosud podíleli odborníci
příslušných resortů, především
výrobních, a jim podřízených
pracovišť. Chceme je zavázat k odpovědnosti
návrhem, aby spolu s ministrem školství a kultury
schvaloval nové učební plány a osnovy
i ministr toho resortu, pro jehož potřeby budou studenti
na vysokých školách připravováni.
Domníváme se, že tento společný
zájem na zkvalitnění obsahu odborného
vzdělání povede ve svých důsledcích
i k těsnějšímu spojení theoretické
přípravy studentů s bezprostředním
studiem výroby, její ekonomiky a organisace nebo
s praxí kulturně-osvětových a výchovných,
zdravotnických či jiných institucí
a k lepší organisaci provozní praxe i k větší
péči o její průběh, a to jak
se strany vysokých škol, tak i vybraných pracovišť.
Další důležitý úkol při
zvyšování odborné přípravy
valné části absolventů vysokých
škol vidíme v nutnosti zlepšit jejich ekonomické
vzdělání. Je zapotřebí, aby
se otázkami ekonomiky začaly zabývat katedry
nejen úsekových ekonomik, ale i katedry speciálních
technologických disciplin. Otázky ekonomiky musí
pronikat všechny technologické kursy, diplomové
práce i provozní praxi tak, aby se ekonomika stala
neoddělitelnou součástí odborníkova
vzdělání. Aby v těchto otázkách
naše vysoké školy účinně
a rychle pomohly ke zvýšení úrovně
řízení průmyslových podniků,
postarají se též o postupné zvyšování
ekonomických znalostí inženýrů
- techniků z praxe. Půjde jednak o pořádání
krátkodobých kursů pro vybrané ředitele
podniků výrobních ministerstev, jednak o
organisování asi ročního internátního
ekonomického školení vybraných inženýrů,
s kterými ministerstva počítají na
vedoucí místa. Po absolvování tohoto
studia vypracují frekventanti-inženýři
během půl roku diplomovou práci z ekonomiky
příslušného odvětví a
obhájí ji před státní zkušební
komisí. Tím náš průmysl dostane
poměrně rychle určitý kádr
vybraných inženýrů-ekonomů, kteří
budou schopni odpovědně řídit závody
a řešit složité otázky technicko-ekonomické.
Perspektivně pak stojí před námi úkol
reorganisace studia inženýrů-ekonomů.
Ukazuje se, že za daného stavu velmi rychlého
rozvoje techniky a s tím souvisejících problémů
řízení a organisace lze výrobu v průmyslu
úspěšně řídit jen tehdy,
poskytneme-li vedoucím pracovníkům potřebné
technicko-ekonomické vzdělání, specialisované
pro příslušné odvětví,
na podkladě širokých národohospodářských
znalostí. Pro výrobu a řízení
průmyslu je tedy nutné vychovávat speciálně
ve státech se socialistickým zřízením
nový typ inženýra-ekonoma. Ministerstvo školství
a kultury ve spolupráci s výrobními ministerstvy
a vybranými závody bude nyní řešit
tento naléhavý problém.
Pokud jde o methodiku výuky, je dnes nejaktuálnějším
úkolem zvýšení úrovně
seminářů, praktických a laboratorních
cvičení, jež mají rozhodující
význam pro výchovu studentů k samostatnému
tvůrčímu myšlení, k prověřování
theoretických poznatků v praxi, k získávání
pracovních dovedností a návyků a k
osvojování metod vědecké práce.
Zvýšenou pozornost je třeba věnovat
i názornosti ve vyučování na vysokých
školách. Proto si ministerstvo školství
a kultury vytklo za úkol vybudovat v roce 1957 vývojové
středisko pro názorné učební
pomůcky a dobudovat středisko pro tvorbu a distribuci
filmů pro vysoké školy. K objasnění
některých zásadních problémů
pedagogické práce na vysokých školách
chceme pořádat v tomto školním roce
na všech vysokých školách konference,
abychom v druhé polovině roku 1957 mohli realisovat
již dlouho slibovanou celostátní konferenci
o zvláštnostech pedagogické práce v
prvých ročnících vysokých škol.
Obraťme nyní pozornost k druhé nejdůležitější
složce činnosti vysokých škol, k vědecké
práci a jejím úkolům. Naše vysoké
školy stojí před naléhavým úkolem
zajistit opravdu vysokou vědeckou úroveň
pedagogického procesu a tak splnit úkoly, které
vyplývají pro vysoké školy z vládních
a stranických dokumentů. Klademe nové nároky
na přípravu vědecko-pedagogických
kádrů, na zvyšování jejich kvalifikace
a to i na úseku vlastního řešení
vědeckých problémů, ať už
theoretické či praktické aktuálnosti.
Proto jsme mezi nejzávažnější úkoly
v tomto úseku zařadili vybavení, doplňování
a zřizování nových vědeckých
pracovišť, zajišťování možnosti
publikace vědeckých prací a organisace vědeckých
konferencí.
Od 1. ledna 1956 bylo na vysokých školách zřízeno
33 vědeckých ústavů a laboratoří.
Koncem června t. r. vypracovalo ministerstvo školství
a kultury návrh na zřizování dalších
vědeckých pracovišť, které hodláme
po prověrce potřeby a předpokladů
pro jejich zřízení ve spolupráci s
Československou akademií věd realisovat po
etapách v roce 1957. Jde o plán na zřízení
dalších 64 ústavů a laboratoří
na vysokých školách v českých
zemích, především na vysokých
školách technických. Na Slovensku bude vědecká
pracoviště zřizovat pověřenectvo
školství a kultury. Pro nejbližší
dobu je připraveno na slovenských vysokých
školách zřízení 9 vědeckých
pracovišť.
Ministerstvo školství a kultury současně
hodlá postupně rozšiřovat možnosti
publikace výsledků vědeckého bádání
v bulletinech, různých periodikách a sbornících
vědeckých prací vysokých škol.
Při rozvoji vědecké práce a zvyšování
odborné úrovně pracovníků vysokých
škol má rovněž významné
místo využití poznatků z kongresů
a studijních cest v cizině. Proto bude v I. čtvrtletí
1957 zhodnoceno vysílání pracovníků
na studijní cesty a na kongresy do zahraničí.
Vzhledem k tomu, že vázla informovanost vědeckých
kruhů o zkušenostech, které jednotliví
pracovníci na zahraničních kongresech získávají,
bude projednáno v Československé akademii
věd uveřejňování jednotlivých
zpráv a poznatků jak v časopisech Československé
akademie věd, tak i v časopisech jednotlivých
ressortů.
Výměna vědeckých publikací
a časopisů s cizinou se zvýšila v I.
pololetí 1956 o 8 - 10% proti předcházejícímu
roku. Pro vědecké knihovny bylo v tomto údobí
získáno v rámci výměny 9.000
publikací, pro ostatní knihovny a ústavy
30.000. Kromě toho bylo získáno prostřednictvím
mezinárodní výměnné služby
25.000 čísel časopisů z 1.700 titulů.
Na rok 1957 vypracovalo ministerstvo školství a kultury
plán, v němž počítáme
s tím, že získáme pro vědecké
knihovny výměnou 20.000 publikací, pro ostatní
ústavy v republice prostřednictvím mezinárodní
výměnné služby 70.000 publikací
a 50.000 čísel časopisů. V roce 1956
jsme dovezli z kapitalistických zemí 9.000 časopisů
a 3.500 knih, ze SSSR 11.264 časopisů a 135.000
knih, z lidově demokratických zemí 11.287
časopisů a 76.011 knih. Pro rok 1957 je vypracován
plán na dovoz 14.000 časopisů a 12.000 knih
z kapitalistických zemí, 11.360 časopisů
a 136.000 knih z SSSR a 11.350 časopisů a 77.000
knih z lidově demokratických států.
Ministerstvo školství hodlá ve spolupráci
s Československou akademií věd ještě
více než dosud podporovat pořádání
vědeckých konferencí na vysokých školách.
Plán sladíme časově i thematicky s
konferencemi a sjezdy Československé akademie věd.
Nedostatkem většiny dosavadních konferencí
bylo, že nebyly pořádány k zásadním
problémům, ale byly spíše přehlídkou
themat, která se na vysokých školách
řeší. Splnily sice jisté poslání
v tom, že přispěly k vzájemnému
poznání vědeckých pracovníků,
poskytly možnost mladším vědeckým
pracovníkům vystoupit před veřejností
a podnítily soutěživost vysokých škol
v úrovni pořádání konferencí.
Avšak již v letošním roce bylo konáno
několik úspěšných thematických
vědeckých konferencí. Na př. vysoká
škola technická v Košicích uspořádala
ve dnech 8. - 12. září 1956 konferenci na
thema lokality východního Slovenska, jež byla
zároveň X. sjezdem geologicko-mineralogické
společnosti. Pořadateli se podařilo zajistit
nejen dobrý průběh této konference,
ale i hojnou účast geologů z ČSR i
zahraničních hostí (z SSSR, Polska, Maďarska
a Francie). Vedeni všemi těmito zkušenostmi vypracujeme
do konce roku 1957 perspektivní plán vědeckých
konferencí do roku 1960.
Ke zbývající skupině úkolů,
k vlastnímu řízení vědecko-výzkumné
činnosti na vysokých školách, náleží
především posuzování, koordinace
a schvalování plánů vědecké
činnosti vysokých škol, kontrola jejich plnění
a převádění výsledků
ukončených vědeckých problémů
do praxe. Během roku 1957 vypracuje ministerstvo školství
a kultury dlouhodobý plán výzkumu na vysokých
školách pro celou druhou pětiletku. Plán
vědecko-výzkumných prací na vysokých
školách na rok 1957 se připravuje v těsné
spolupráci s Československou akademií věd
a s výrobními ministerstvy. Tak na př. ministerstvo
chemického průmyslu vypracovalo návrh plánu
vysokých škol na úseky, které jsou ve
vztahu s výrobními podniky a rozeslalo příslušný
materiál těmto podnikům, aby navázaly
styk přímo s katedrami vysokých škol.
V oboru lékařských věd je vypracován
společný thematický plán vysokých
škol a pracovišť ministerstva zdravotnictví.
V zemědělsko-lesnických oborech bude rovněž
vypracován společný plán vysokých
škol s Československou akademií zemědělských
věd. Tak jsou vědečtí pracovníci
na vysokých školách již v hojné
míře zapojeni do řešení státních
úkolů. Jen na příklad v geologických
oborech bylo za rok 1955 úspěšně vyřešeno
48 úkolů a zpráva o výsledku předána
Geofondu.
Vážnými nedostatky však trpí kontrola
plnění vědecko-výzkumného plánu,
a to jak na ministerstvu školství a kultury, tak i
na vysokých školách. Ministerstvo školství
a kultury se bude v budoucnu soustřeďovat hlavně
na evidenci plnění a eventuelně organisovat
komplexní inspekce na vysokých školách
za účasti vynikajících profesorů
z jiných vysokých škol. V organisaci a kontrole
vědecko-výzkumné činnosti na vysokých
školách samých si slibujeme velké zlepšení
od zřízení vědeckých rad.