Až dosud bylo řešení výzkumných
úkolů na vysokých školách financováno
převážně z vlastních rozpočtových
prostředků vysokých škol. Aby se rozšířilo
a usnadnilo zadávání výzkumných
úkolů vysokým školám výrobními
ministerstvy a závody a tím se rozšířila
spolupráce vysokých škol s praxí, zamýšlí
ministerstvo školství a kultury zavést v roce
1957 se souhlasem ministerstva financí takový způsob
financování výzkumných úkolů,
že si vysoké školy budou moci z těchto
prostředků doplňovat zařízení
svých pracovišť. Kromě toho byl vypracován
návrh vládního usnesení o pomoci hospodářských
ministerstev při materiálním vybavování
vysokých škol a o spolupráci s praxí.
Bude v nejbližší době předložen
vládě ke schválení.
Před řešení náročných
úkolů budou ministerstvo školství a
kultury i vysoké školy postaveny na úseku mimořádných
způsobů studia. Požadavky pracujících
na získání vysokoškolského studia
při zaměstnání se budou po stránce
kvantitativní i kvalitativní podstatně zvyšovat.
Z nejnaléhavějších úkolů,
které bude třeba splnit v tomto školním
roce, vyzdvihujeme zejména prověření
sítě konsultačních středisek
vysokých škol, při čemž je třeba
uvážit, zda některá další
konsultační střediska by neměla být
zřizována přímo na závodech,
dále vypracování zásad pro tvorbu
methodických pokynů jak pro učitele, tak
i pro studenty, a průběžné včleňování
nejlepších učitelů vysokých škol
a externích učitelů z praxe do výuky
v mimořádných způsobech studia. Proto
chceme v průběhu roku 1957 pořádat
v dohodě s Ústřední radou odborů
krajské konference o mimořádných způsobech
studia v některých krajských městech
a do konce roku 1957 předložit vládě
dokument o zajištění studia pracujících
se zvláštním zaměřením
k tomu, aby se studium účastníka v mimořádných
způsobech studia, vyslaného závodem, stalo
součástí plánu výkonů
příslušného podniku. I při řešení
tohoto problému bude potřeba účinné
spolupráce všech ostatních ministerstev.
A konečně ještě poznámka o přípravě
vědecko-pedagogických kádrů. V příštím
roce dojde k obohacení forem výchovy i forem zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků.
Vládním usnesením ze dne 18. července
1956 byla pro vybrané mladé vědecké
pracovníky, které je třeba uvolnit od ostatních
povinností a tím jim umožnit, aby dokončili
a obhájili disertační práci k dosažení
vědecké hodnosti kandidáta věd, zřízena
t. zv. jednoroční aspirantura, při níž
se zachovává finanční zabezpečení
pracovníka, jaké měl na svém pracovišti.
Zároveň bylo uloženo Čs. akademii věd,
abychom ve spolupráci předložili do konce letošního
roku návrh nového systému organisace přípravy
a výchovy vědeckých pracovníků.
Takové jsou tedy, soudružky a soudruzi a vážení
přátelé, hlavní současné
úkoly na úseku našich vysokých škol.
Uvedl jsem je proto, aby byly zřejmé všechny
souvislosti toho, co chceme dělat, s tím, jak to
chceme zajišťovat.
Mohu tedy nyní přejít k objasnění,
jak s těmito otázkami souvisí a jak z nich
vyplývá návrh nového zákona
o vysokých školách.
Ze souhrnu úkolů je zřejmé, že
dnes požadujeme zintensivnění vědecké
práce na vysokých školách, že chceme,
aby vysoké školy vynikaly jako ohniska vědeckého
ruchu, že nám jde o další rozvíjení
tvůrčí iniciativy pracovníků
vysokých škol, že chceme zabezpečit skutečně
jednotné, efektivní řízení
a správu všech vysokých škol ministerstvem
školství a kultury. V souvislosti se známými
opatřeními, jež vytvářejí
správný, marxisticko-leninsky chápaný
poměr k slovenskému národu a jeho národním
a státním právům, je třeba
rovněž v oblasti správy vysokých škol
učinit příslušná opatření.
Všem těmto současným úkolům
již základní norma o vysokých školách
- zákon č. 58/1950 - plně neodpovídá.
Proto a ještě pro další důvody,
jež plynou zvláště ze směrnic usnesení
ÚV KSČ ze dne 16. dubna t. r. o zvýšení
úrovně a dalším rozvoji vysokých
škol, stala se novelisace vysokoškolského zákona
nezbytným a prvořadým úkolem.
Dosud platný zákon o vysokých školách,
schválený Národním shromážděním
dne 18. května 1950, byl ve vývoji vysokých
škol v ČSR významným předělem
a podstatně přispěl zejména k upevnění
organisace, umožňující socialistické
přeměny na našich vysokých školách.
Byl vydán po IX. sjezdu KSČ. Tehdy vstoupily vysoké
školy do období zesíleného boje za vyšší
kvalitu vědecké přípravy, za vítězství
marxisticko-leninské methody ve vědecké práci,
za přípravu takových vysokoškolsky vzdělaných
odborníků, kteří nebudou pokulhávat
za úkoly praxe při řešení velikých
odpovědných úkolů pětiletky.
Zákon č. 58/1950 Sb. tím, že jasně
stanovil výchovu socialistické inteligence jako
hlavní úkol vysokých škol, vtiskl vysokým
školám nový charakter a pevně zakotvil
v nejvyšším stupni naší školské
soustavy výsledky vítězství pracujícího
lidu v únoru 1948.
I když dnes konstatujeme, že tento zákon v některých
významných úsecích zastaral, že
už je v mnohém vývojem překonán,
nechceme ani v nejmenším upírat, jakou významnou
úlohu v daných podmínkách splnil a
jakou oporu představoval v postupném přeměňování
buržoasní vysoké školy ve školu socialistickou.
Vytyčil tehdy nové úkoly našich vysokých
škol v období budování základů
socialismu, nahradil zastaralé a sjednotil často
nejednotné předpisy. Tím byl zlikvidován
stav, kdy poměry našeho vysokého školství
byly upravovány tříští různých
nařízení, dokonce i některými
předpisy z dob rakousko-uherské monarchie. Tak byl
vnesen řád do dalšího budování
již existujících vysokých škol
i do zakládání nových podle potřeb
našeho hospodářského, politického
i kulturního života.
Srovnáme-li stav tehdejšího našeho vysokého
školství s dneškem, vidíme, že u
nás proběhl pozoruhodný kvantitativní
a kvalitativní vývoj. Byly založeny další
vysoké školy a fakulty nejen tradičního
typu, nýbrž vznikaly i školy nové, specialisované,
jejichž úkoly byly dány potřebami plánovitého
rozvoje hospodářského a kulturního
života naší země. Tyto školy jsme
často budovali mimo tradiční centra, nelekajíce
se počátečních potíží.
Dnes již tyto školy mají své pevné
postavení, a to především proto, že
jsou tam, kde byla pro ně příhodná
základna výrobní i kulturní, jako
je tomu na příklad v Plzni, Liberci a Pardubicích.
Vytvářely se i školy, které poté,
co splnily své poslání nebo byly vývojem
překonány, byly nahrazeny školami stabilnějšího
rázu. Postupně se kvantitativní rozvoj našich
vysokých škol ustálil s ohledem na růst
a potřeby našeho hospodářství
a socialistické kultury. Dnešní síť
vysokých škol, jak ukázaly rozbory, nevyžaduje
dalšího rozšiřování, ačkoli
umístění vysokých škol a určení
jejich kapacity především vzhledem ke zvýšeným
perspektivním počtům technické vysokoškolské
inteligence si vyžádá ještě určitých
úprav. Vstupujeme tedy do nové etapy vývoje
našeho vysokého školství, do etapy, v
níž budeme moci těžiště pozornosti
přenést na jejich kvalitativní výstavbu.
Nezakrýváme nedostatky, které dosud máme
v této oblasti našeho života. Poslední
vládní prohlášení na ně
výslovně upozorňuje a správně
přiznává, že jsme se v minulosti uspokojovali
s kvantitativním vzrůstem školských
a kulturních zařízení a málo
jsme si všímali, jak uskutečňujeme v
kulturně výchovné oblasti cíle, které
jsme si vytyčili - cíle pravé, socialistické
výchovy mládeže, studentstva i všeho lidu.
Proto druhou naši pětiletku chceme vyznačit
v historii našeho školství jako období,
v němž vytvoříme všechny předpoklady
k tomu, aby se podstatně zvýšila úroveň
vyučovací, výchovné a vědecké
práce, abychom ve spolupráci se školami, s
mládeží i odborovou organisací našich
pracujících přešli nyní na zajišťování
takové kvality výchovy a vzdělávání
studující mládeže, která odpovídá
socialistickým požadavkům.
Během šesti let platnosti zákona č.
58/1950 Sb. vžily se na vysokých školách
instituce právě tímto zákonem zavedené
- jako rady vysokých škol a fakult, katedry, aspirantura
a nově zavedené vědecké hodnosti,
jež se staly účinnou pobídkou k tomu,
aby byla intensivně zvyšována vědecká
kvalifikace zejména mladších vědeckých
pracovníků veřejnými obhajobami jejich
disertačních prací a pod.
Již při provádění některých
ustanovení zákona z r. 1950 se však ukazovalo,
že rychlý rozvoj vysokých škol v mnoha
otázkách začíná předstihovat
literu zákona a že je proto nutno zákon novelisovat.
V novém světle se objevily otázky, týkající
se cíle a náplně činnosti Státního
výboru pro vysoké školy, změnilo se
pojetí správy vysokých škol zejména
s ohledem na zvýšení pravomoci slovenských
národních orgánů, nově se ujasnily
funkce a složení rad vysokých škol, úkoly
a organisace vědeckých pracovišť na vysokých
školách, postavení a úkoly akademických
funkcionářů, též se zřetelem
k decentralisačním opatřením, bylo
třeba promýšlet nová ustanovení
o učitelích vysokých škol a pod. Ministerstvo
školství a kultury muselo těchto nových
skutečností dbát. Také směrnice
uvedené ve stranických a vládních
dokumentech nás vedly k tomu, abychom v rámci dosavadních
organisačních předpokladů učinili
řadu opatření, jimiž se práce
jak samotného ministerstva, tak i vysokých škol
v nových podmínkách zlepší.
Ministerstvo školství a kultury bude napříště
dodržovat zásadu, že ústřední
úřad má vyřizovat jen to, co bezprostředně
souvisí s výkonem jeho funkce řídící,
normotvorné a kontrolní. Decentralisace konkretní
agendy umožní pracovníkům ministerstva,
aby se věnovali intensivněji a hlouběji kontrole
plnění zásadních norem a směrnic.
Zobecněním takto získaných zkušeností
a poznatků budou moci lépe a plánovitěji
než dosud vytvářet normy nové a nynější
normy zlepšovat. V řízení vysokých
škol a při vydávání norem se
však musí současně výrazně
uplatnit snaha po jejich stabilisaci. Při výkonu
své funkce řídící a normotvorné
bude ministerstvo školství a kultury více než
dosud spolupracovat s kolektivními orgány (Státní
výbor pro vysoké školy, komise expertů)
a aktivy odborníků z vysokých škol.
Vydání norem zásadního významu
bude připravováno též diskusemi ve vysokoškolských
a odborných časopisech. Porady rektorů se
musí stát pravidelnou institucí a trvalou
formou práce našeho ministerstva s aktivem. Také
při činnosti kontrolní bude ministerstvo
školství a kultury více než dosud používat
odborníků ze škol, z vědeckých
institucí i z praxe, a to zvláště formou
vysílání komisí ke komplexnímu
průzkumu jednotlivých škol, fakult, kateder
a pod.
V souhrnu bych chtěl zdůraznit, že všechna
opatření, jimiž chceme zajistit lepší
organisaci a řízení vědecké
a pedagogické práce vysokých škol, jsou
jen předpokladem zlepšení, nikoli už zlepšením
samým. Jde nyní o to, aby nezůstala jen na
papíře nebo aby nebyla uváděna v život
mechanicky a formálně, jak se dříve
mnohdy stávalo. Jsme si vědomi toho, že dřívější
přehnaná centralisace řízení
vysokých škol na ústředním úřadě
podvazovala mnohdy iniciativu pracovníků vysokých
škol, brzdila jejich samostatné a tvůrčí
řešení problémů a vedla je mnohdy
spíše ke snižování pocitu odpovědnosti.
Obdobně tomu bylo i na rektorátech a děkanátech,
kde se při přetížení akademických
funkcionářů a někde i nedostatečné
kvalifikaci zaměstnanců vyvíjela nesprávná
praxe mechanického a formálního postupování
úkolů nahoru nebo dolů bez jakéhokoliv
ujasnění stanoviska a zpřesnění
pokynů či údajů. Novelou vysokoškolského
zákona zvýšená pravomoc akademických
funkcionářů a kolektivních orgánů
vysokých škol a fakult znamená nejen posílení
jejich samostatnosti, ale i zvýšení jejich
odpovědnosti za vědecko-didaktický a výchovný
proces. Umožňuje současně účast
širokého kruhu odborníků na řešení
principiálních otázek organisace pedagogické
a vědecké práce na vysokých školách.
Přechod na tento nový způsob práce
se jistě neobejde bez počátečních
obtíží. Nesmíme se jich však zaleknout.
Bude nyní prvořadým úkolem našich
pracovníků vysokých škol, aby se zamyslili
nad stylem a metodami své práce a aby za spolupráce
ministerstva školství a kultury prověřili
kvalitu pracovníků rektorátů a děkanátů
s hlediska plnění nových úkolů.
Jediným kriteriem správnosti všech vypracovaných
i navržených opatření bude ovšem
praxe, a to především kvalita výsledků
výchovně vzdělávací a vědecké
práce vysokých škol a učitelů.
Hlavní zásady, jimiž jsme se řídili
při vypracování předlohy a které
se staly základem novelisace vysokoškolského
zákona, v nichž jsou též zahrnuty i současné
hlavní úkoly na úseku vysokého školství,
jsou:
1. zásada jednotného a nedílného řízení
všech vysokých škol ministerstvem školství
a kultury, při čemž v rámci zásad
demokratického centralismu bude v dané etapě
rozvoje čs. vysokého školství prohlouben
socialistický demokratismus života vysokých
škol provedením důsledné decentralisace
jejich správy;
2. zásada rozšíření pravomoci
slovenských školských orgánů
v souladu s ustanoveními ústavního zákona
č. 33/1956 Sb., o slovenských národních
orgánech a tím ještě kvalitnějšího
zajištění rychlého a všestranného
kulturního rozvoje Slovenska při plném využívání
slovenských tradic a zvláštních podmínek
hospodářských, politických a kulturních;
3. zásada, že ohniskem vědeckého života
a tvůrčího ruchu v našem státě
jsou spolu s Československou akademií nesporně
též vysoké školy, jejich posluchárny,
katedry a vědecká pracoviště a že
je třeba posílit tento vědecký a tvůrčí
ruch prohloubením účasti pracovníků
vysokých škol na řešení úkolů
naší socialistické praxe a soustavným
zvyšováním jejich vědecké a pedagogické
úrovně, zejména zavedením habilitačního
řízení a zlepšením a rozšířením
konkursního řízení na vysokých
školách.
Z novely vysokoškolského zákona je zřejmé,
že úkoly kvalitativního rozvoje vysokých
škol nemohou být splněny bez mobilisace všech
pracovníků vysokých škol, bez zvýšení
jejich iniciativy, pravomoci a odpovědnosti, bez rozvinutí
velké tvůrčí vědecké
kampaně za vytvoření vysoce hodnotných
učebních pomůcek, za hluboké tvůrčí
vědecké zvládání nové
problematiky naší socialistické praxe.
Jde o normu, která se stane základem nadcházející
vývojové etapy našeho vysokého školství,
etapy jeho kvalitativního rozvoje. V této normě
se obrážejí všechny principy, které
se formovaly v procesu budování našich vysokých
škol na podkladě dosavadního vysokoškolského
zákona a které byly prověřeny dnes
již nejen u nás, ale i v SSSR i v ostatních
státech socialistické světové soustavy.
Jde o principy, navíc objasněné či
ovlivněné XX. sjezdem KSSS a celostátní
konferencí KSČ. Nepochybujeme o tom, že se
nový zákon stane všem pracovníkům,
orgánům a organisacím na vysokých
školách pevnou oporou v jejich další činnosti,
v rozvíjení jejich iniciativy a odpovědnosti
a že přispěje k dosažení dalších
podstatných úspěchů ve vědecké
práci i vysokoškolské pedagogice, při
výchově naší socialistické inteligence,
při budování socialistické ekonomiky
a kultury v naší zemi.
Jsme bezvýhradně přesvědčeni,
že přijetí a provádění
novely vysokoškolského zákona bude dalším
svědectvím péče Komunistické
strany Československa a vlády naší republiky
o blaho a kulturní vzestup československého
lidu, vedeného jimi spolehlivě a odhodlaně
k novým a dalším vítězstvím
v boji za lepší život. V čestnosti a pracovitosti
našeho lidu, v solidaritě našich dělníků,
rolníků a inteligence s mírumilovným
lidem všech zemí a především s
lidem sovětským, nacházíme nesmírnou
materiální, myšlenkovou a morální
sílu, na niž jsme nejen hrdi, ale která nás
i povzbuzuje a zavazuje. I když jsme si vědomi, že
tuto ušlechtilou sílu musíme ještě
neustále znásobovat a právě proto,
že si to uvědomujeme, věříme
v budoucnost a tvůrčí síly našeho
lidu a věříme i v úspěch naší
společné práce. Právě proto
a pro jedinečnou krásu naší země
neskonale milujeme svoji vlast a vykonáme vše, co
bude v našich silách, abychom věrni odkazu
našich národních dějin a staletému
dílu našeho lidu a jeho hrdinů všechny
úkoly výstavby socialismu čestně splnili.
(Potlesk.)