Ze srovnání opět vyplývá, že
ČSR nemá nikterak výraznou převahu
nad kapitalistickými státy, pokud jde o počet
studentů na vysokých školách vzhledem
k počtu obyvatelstva.
Nepříznivý poměr počtu vysokoškolských
studentů ve srovnání s uvedenými socialistickými
státy je možno vysvětlit tím, že
ČSR byla a je velmi vyspělou průmyslovou
zemí, která měla dostatek vysokoškolské
inteligence. Proto se dnes vychovává na vysokých
školách takový počet studentů,
kolik jich je zapotřebí k nahrazení odcházejících
vysokoškolských kádrů z výroby
a k doplňování vysokoškolských
kádrů na stav podle požadavků plánování.
V ostatních státech socialistických nebylo
dříve tolik vysokoškolské inteligence
proto, že to byly státy převahou zemědělské
povahy a při jejich přeměně na státy
průmyslové potřebují si rychle vychovat
větší počty vysokoškolské
inteligence.
Všechna tato srovnání ukazují, že
nelze uvažovat o snižování počtu
studentů na vysokých školách v ČSR,
nýbrž je třeba zajistit předpoklady
pro další růst počtu studentů
na našich vysokých školách, zvláště
technického směru, a tím zároveň
zajistit jeden z hlavních předpokladů technického
rozvoje našeho průmyslu a celého našeho
národního hospodářství. Dosavadní
směrná čísla pro určování
počtu studentů na vysokých školách
nejsou u nás pravděpodobně dobře určena.
Vysvítá to z požadavků při rozmisťování
absolventů vysokých škol po závěrečných
státních zkouškách. Stává
se často, že poptávka po absolventech je větší,
nežli má škola absolventů. Je proto třeba,
aby každé výrobní ministerstvo zjistilo
přesnějším šetřením
potřebu počtu vysokoškolských kádrů
všech druhů ve svém resortu na všech pracovištích
a požadovalo též kvalifikaci příslušných
kádrů. Jedině podle dobře provedeného
šetření bude možno stanovit správná
směrná čísla pro jednotlivé
fakulty.
Aby bylo možno předpokládané počty
studentů řádně vychovat, je třeba,
aby na vysokých školách byly vytvořeny
takové podmínky, které umožní
plnění požadovaných úkolů.
Vytvoření těchto podmínek nemohl úspěšně
splnit dosavadní vysokoškolský zákon
a proto bylo třeba navrhnout celou řadu změn
a doplňků, které jsou obsaženy v předloženém
návrhu vysokoškolského zákona.
Předložený návrh zákona je určen
pro celou ČSR a se zřetelem k ústavnímu
zákonu č. 33/1956 Sb. bude vysoké školy
spravovat a řídit v českých krajích
ministr školství a kultury, kdežto na Slovensku
pověřenec školství a kultury.
V další části své zprávy
se zmíním o důležitějších
změnách a doplňcích návrhu
zákona:
1. Především bylo nutno vymezit působnost
Státního výboru pro vysoké školy.
Dosavadní výbor měl příliš
širokou působnost a nestačil plnit své
úkoly. Proto bylo nutno zúžit působnost
Státního výboru zvláště
ve věcech zřizování vysokých
škol a fakult a ve věcech hospodářských.
Místo slovenské odbočky zřizuje se
Slovenský výbor pro vysoké školy. Oba
výbory budou mít stejnou působnost. Též
ve složení Státního výboru a
Slovenského výboru bude změna v tom, že
členové výborů budou jmenováni
především z vysokoškolských učitelů
a ze členů komisí expertů tak, aby
v něm byly zastoupeny hlavní skupiny vědních
a uměleckých oborů. Tím budou komise
expertů přímo zapojeny na Státní
výbor, čemuž tak dosud nebylo. Komise expertů
se stávají pracovními složkami příslušného
výboru pro vysoké školy a s vědomím
výboru se mohou stát poradními orgány
ministerstva školství a kultury pro řešení
odborných otázek a případně
též Státní komise pro vědecké
hodnosti.
Těžiště práce Státního
výboru bude hlavně v předsednictvu nebo v
jeho pracovních skupinách, jež bude určovat
předseda Státního výboru pro vysoké
školy, na Slovensku předseda Slovenského výboru.
Tak bude zajištěna dělnost Státního
výboru pro řešení různých
odborných otázek.
Poněvadž členy komisí expertů
budou učitelé vysokých škol příslušného
nebo příbuzného vědního oboru,
vědečtí pracovníci a odborníci
z praxe, bude možno rychle projednávat četné
otázky, které podle dosavadních předpisů
vyžadovaly značné doby.
2. Další změnou je časově neurčené
funkční období rektorů a děkanů.
Toto ustanovení umožní rektorům a děkanům
zvládnout problematiku vysoké školy a fakulty
lépe než je tomu dosud při tříletém
funkčním období. Ukáže-li se
toho potřeba, má rektor nebo děkan vždy
možnost požádat o zproštění
z funkce a to zpravidla koncem školního roku.
3. Dosavadní rady vysokých škol a fakultní
rady budou nahrazeny vědeckými radami nebo uměleckými
radami. Úkoly vědeckých nebo uměleckých
rad budou spočívat v řešení zásadních
pedagogických a vědeckých věcí
vysoké školy a fakult. Vědecké rady
se nebudou zabývat úkoly hospodářskými
a rozpočtovými. Úkoly vědeckých
rad vyžadují, aby členy byli vědečtí
pracovníci na vysokých školách a význační
odborníci z praxe. Složení rad jen z vědeckých
a odborných pracovníků je odůvodněno
též tím, že rady jsou zmocněny
udělovat vědecké hodnosti. Nebudou proto
členy rad zástupci fakultních organisací
a tito mohou být přizváni podle potřeby
k jednání pouze s hlasem poradním. Za činnost
vysoké školy odpovídá rektor ministru
školství a kultury, obdobně děkan za
činnost fakulty rektoru vysoké školy. Poněvadž
vědecké rady se usnášejí v zásadních
pedagogických, politicko-výchovných, vědeckých
(uměleckých) a výzkumných věcech,
mohlo by se stát, že rektor nebude souhlasit s usnesením
rady. V tomto případě neprovede rektor usnesení
a oznámí případ ministru školství
a kultury k rozhodnutí. Obdobně tomu bude na fakultě,
kdy děkan oznámí případ hned
rektoru vysoké školy k rozhodnutí.
4. Místo tajemníka bude na rektorátě
působit kvestor, který bude stálým
zástupcem rektora pro věci hospodářské
a správní. Obdobnou činnost na fakultě
bude vykonávat tajemník fakulty.
5. Katedry se stávají podle návrhu zákona
základními útvary pro pedagogickou a vědeckou
práci na vysokých školách. Podle potřeby
se budou moci katedry dělit na oddělení.
Tam, kde to bude zvlášť odůvodněno,
může být dosavadní označení
ústavu v rámci katedry ponecháno. Rovněž
se budou moci zřizovat se souhlasem rektorovým kabinety,
které budou pomocnými složkami vysokých
škol pro účely pedagogické a studijní
a budou napomáhat názornému vyučování.
Kabinet ve smyslu návrhu zákona nelze zaměňovat
za nějakou sbírku katedry, nýbrž za
složku s povahou dokumentační a p.
Katedry nebudou již jen sborem učitelů téhož
nebo příbuzného oboru, nýbrž
budou zaměřeny jako základní organisační
jednotky na pedagogickou a vědeckou (uměleckou)
práci, případně na výzkumnou
práci a na výchovu vědeckého (uměleckého)
dorostu, t. j. aspirantů a asistentů. Kromě
kateder budou na vysokých školách zřizovány
další organisační útvary, které
budou vybaveny jednak potřebným zařízením,
jednak nezbytnými vědeckými a pomocnými
silami odbornými. Budou to vědecké ústavy
a vědecké laboratoře. Tato zařízení
mohou sloužit několika katedrám nebo i několika
vysokým školám. Tím se sleduje požadavek
nezbytné hospodárnosti, lepšího vybavení
společného pracoviště a lepšího
využití pracovníků.
Jmenované útvary budou vždy součástí
vysoké školy a nebudou proto tvořit samostatné
rozpočtové jednotky. Od vědeckých
ústavů se musí rozlišit ústavy,
které již jako takové existují, zvláště
na lékařských fakultách, jako je anatomický
ústav a p.
6a. Pro potřebu vědeckých pracovníků,
učitelů a studentů bude opatřována
odborná literatura, která se bude soustřeďovat
v knihovnách vysokých škol, buď v ústřední
knihovně fakulty nebo vysoké školy. Jednotlivé
katedry mohou mít příruční
knihovny, které však budou součástí
knihovny fakultní nebo vysoké školy. Mimo to
mohou být výjimečně zřízeny
pro několik kateder samostatné knihovny, kde to
bude zvlášť odůvodněno.
6b. V zájmu rozvoje práce na vysokých školách
má ministr školství a kultury možnost
po dohodě s ministrem financí zřizovat ještě
jiné útvary pro výuku nebo vědecké
bádání, jako na př. botanické
zahrady a p.
7. Pokud jde o studium lékařské, je pamatováno
na to, aby fakultní kliniky sloužily jednak výcviku
studentů, jednak k vědecko-výzkumné
práci učitelů a jiných pracovníků
lékařských fakult. Toto je významné
ustanovení proto, že fakultní nemocnice jsou
spravovány ministerstvem zdravotnictví. Postavení
klinik v rámci fakultních nemocnic a jejich poměr
k lékařským fakultám, jakož i
vzájemný poměr mezi oběma resorty
bude upraven statuty fakultních nemocnic.
8. Podrobnější předpisy o organisaci
vysokých škol, než obsahuje návrh zákona,
budou obsahovat prováděcí nařízení
ministra školství a kultury. Kromě toho budou
vypracovány organisační statuty vysokých
škol.
9. V návrhu zákona je pamatováno též
na mimořádné způsoby studia, aby bylo
umožněno pracujícím dosáhnout
vysokoškolského vzdělání bez
přerušení zaměstnání.
Mimořádné formy studia se v posledních
dvou letech tak rozvinuly, že počet studentů
v některých oborech přesahuje počet
řádných studentů.
10. V návrhu zákona je již počítáno
s přesunem částí pravomoci ministerstva
školství a kultury na rektory a děkany vysokých
škol. Některé přesuny již ministerstvo
uskutečnilo a další decentralisační
změny jsou připraveny k provedení. Decentralisační
přesuny způsobí na vysokých školách
rychlejší projednávání případů,
zvyšují nejen pravomoc, ale též odpovědnost
představitelů vysokých škol a fakult.
11. Návrh zákona obsahuje nové rozdělení
zaměstnanců vysokých škol. Kromě
zaměstnanců, které obsahoval dosavadní
zákon: profesorů, docentů, lektorů,
odborných asistentů a asistentů a odborných
instruktorů, zavádí návrh zákona
další pracovníky jako: vědecko-výzkumné
pracovníky, vedoucí a pomocné knihovníky,
technické a jiné odborné pracovníky
(jako konstruktéry, mechaniky, laboranty a jiné
pracovníky), dále správní a pomocné
pracovníky. Toto rozdělení a zavedení
dalších skupin pracovníků má
velký význam pro zvýšení pracovní
morálky na vysokých školách. Všichni
nepedagogičtí zaměstnanci, kromě administrativních
sil, byli dosud zařazeni do t. zv. správních
zaměstnanců, což způsobovalo řadu
mzdových těžkostí a tím narušování
pracovní morálky.
12. Jiným důležitým ustanovením
je, že označení profesor nebo docent se stává
vědecko-pedagogickým titulem, v uměleckých
oborech umělecko-pedagogickým titulem.
Pro jmenování profesorem na vysoké škole
se bude vyžadovat zpravidla kvalifikace doktora věd
nebo docenta vysoké školy, při jmenování
docentem se bude vyžadovat zpravidla kvalifikace kandidáta
věd.
13. Zvlášť je třeba uvítat obnovení
habilitačního řízení. Pouze
na těch vysokých školách, kde v určitých
oborech je dosud nedostatek uchazečů o místa
vysokoškolských učitelů, bude od podmínky
habilitačního řízení dočasně
upuštěno.
Účelem habilitačního řízení
bude zajistit vysokou úroveň výběru
vědecko-pedagogických nebo umělecko-pedagogických
pracovníků pro jmenování docenty vysokých
škol a tím působit na zvýšení
úrovně vědecké nebo umělecké
a pedagogické práce na vysokých školách.
Habilitační řízení se bude
vztahovat pouze na udílení vědecko-pedagogických
nebo umělecko-pedagogických titulů docenta.
Tak bude vytvořen předpoklad pro diferencování
řízení jmenovacího a řízení
ustanovovacího.
14. Každé místo profesora, docenta nebo odborného
asistenta se bude obsazovat zásadně na podkladě
konkursu.
Kromě obsazovacích konkursů budou zavedeny
konkursy prověřovací na místa profesorů
nebo docentů za tím účelem, zda jsou
u nich splněny podmínky k zastávání
jejich míst. O výsledku rozhodne ministr školství
a kultury na podkladě výsledku konkursního
řízení.
Jak z uvedeného stručného výkladu
je zřejmo, je v návrhu zákona zdůrazněna
snaha po zvýšení úrovně vědecké
práce a tím také po zvýšení
úrovně práce pedagogické.
Poněvadž předložený návrh
zákona je rámcové povahy a nemůže
obsahovat podrobnosti, bude nutno vydat brzo prováděcí
nařízení, ve kterých by mělo
být pamatováno na přechodná ustanovení
do doby, než budou uskutečněny technické
předpoklady pro uvedení zákona v život
v celém rozsahu.
Je jisté, že z počátku narazí
provádění zákona na mnohé potíže
a to proto, že na některých vysokých
školách nebudou technické předpoklady
pro plnění vědeckých úkolů.
Vysoké školy zápasí nejen s nedostatkem
místa, ale i s vybavením kateder pro vědecké
práce. Obracím se proto na všechny činitele,
v jejichž moci jsou možnosti podpořit vysoké
školy, aby jim pomáhali všude v úsilí
plnit povinnosti ze zákona plynoucí. Dosud tomu
všude tak není.
Kulturní výbor Národního shromáždění
se zabýval předloženým návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o vysokých školách, ve své
schůzi dne 18. září t. r. V povšechné
a často velmi živé diskusi o jednotlivých
ustanoveních návrhu zákona přispěli
diskutující ke zlepšení buď úpravou
nebo doplněním textu tak, jak je dnes osnova zákona
předložena plenu Národního shromáždění
s příslušnou výborovou zprávou.
Vážené Národní shromáždění,
jako zpravodaj kulturního výboru byl jsem kulturním
výborem zmocněn, abych plenu Národního
shromáždění doporučil návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o vysokých školách i se změnami
uvedenými ve zprávě kulturního výboru,
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Zahajuji rozpravu k tomuto bodu pořadu. Ke slovu se přihlásil
ministr školství a kultury dr František Kahuda.
Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr školství a kultury dr Kahuda: Soudružky
a soudruzi poslanci, vážení přátelé,
dovolte mi, abych při příležitosti,
kdy vláda předkládá Národnímu
shromáždění k projednání
novelu vysokoškolského zákona, podal výklad
některých otázek souvisejících
s předloženým návrhem a abych vás
informoval i o souboru s tím souvisejících
opatření, která ministerstvo školství
a kultury v poslední době uskutečnilo nebo
hodlá v nejbližší době uskutečnit
ke zlepšení práce našich vysokých
škol, a abych při této příležitosti
také vyzdvihl nejzávažnější
úkoly vysokých škol v nejbližším
období.
Celá naše socialistická výstavba se
vyznačuje mohutným rozmachem našeho hospodářství,
školství i kulturního života. Svědčí
o tom nejen výsledky naší dosavadní
společné práce, které, i když
nejsou bez chyb, s uznáním hodnotí naši
zahraniční přátelé a nepřejí
nám je ovšem naši nepřátelé,
ale svědčí o tom hlavně naše
perspektivní plány, které přes svoji
velikost jsou reálné a uskutečnitelné.
Uvědomujeme si při tom více než kdy
jindy, že pro tyto veliké úkoly naší
2. pětiletky je nyní nezbytné soustavně
rozvíjet úsilí o technický pokrok,
o zvyšování kvalifikace každého
z nás, o budování socialismu na vědeckých
principech. Poučme se v této otázce znovu
u Vladimíra Iljiče Lenina, který častokrát
zdůrazňoval: "Je nutné... pečovat,
aby věda nezůstávala u nás mrtvým
slovem nebo módní frází..., aby věda
skutečně vešla do krve a stala se skutečně
podstatným prvkem života." "Jedině
socialismus umožní," praví dále
Lenin, "rozsáhle rozšířit a opravdu
podřídit společenskou výrobu a rozdělování
výrobků vědeckým hlediskům
zaměřeným na to, aby život všech
pracujících byl co nejvíce ulehčen
a poskytoval jim možnost blahobytu." Proto je třeba
nyní promyslit a postupně uskutečnit nesmírně
významnou zásadu, vyslovenou předsedou naší
vlády s. Viliamem Širokým ve vládním
prohlášení z července tohoto roku, že
"výstavbu nové socialistické společnosti
nemůžeme zvládnout bez uvědomělého,
vzdělaného a vysoce kulturního člověka,
který je schopen osvojit si poznatky současné
vědy a umění a na podkladě našich
národních tradic je dále rozvíjet
a všestranně jich využívat." Výchova
nové, lidové, socialistické inteligence je
tedy jedním z nejzávažnějších
úkolů naší společnosti při
uskutečňováni kulturní revoluce.
Kulturní revoluce, umožněná lidově
demokratickou mocí a socialistickou ekonomickou výstavbou,
sama tuto výstavbu urychluje a lidovou moc upevňuje.
Záleží nám proto, aby její podstatný
činitel - lidová inteligence - se co nejvíce
podílela na převratných změnách
života společnosti, aby její váha a
postavení ve společnosti nebývale vzrostly.
Bez socialistické inteligence nelze vážně
počítat se socialismem.
Vykonali jsme již ve výchově nové inteligence
slušný kus práce. Znáte číselné
ukazatele kvantitativního vzrůstu: za kapitalismu
bylo u nás 13 vysokých škol, s 52 fakultami
a 23.435 studenty. V uplynulém školním roce
jsme už měli 40 vysokých škol, 106 fakult
a 48.534 studentů, kromě dalších 22.302
pracujících, kteří se k absolvování
vysoké školy připravují studiem při
zaměstnání. Zastoupení dělnické
a malorolnické mládeže se znatelně zlepšilo,
třebaže ještě zdaleka neodpovídá
významu a podílu dělnické třídy
a rolnictva v našem státě. Rovněž
rozdělení studentů na universitní
a technické směry ještě neodpovídá
našim národohospodářským plánům,
zvláště pokud jde o potřebu nové
technické vysokoškolské inteligence vzhledem
k úkolům naší průmyslové
a zemědělské výroby a k potřebě
zvyšování technického rozvoje našeho
průmyslu. Proto soustavnou a cennou péči
věnuje otázkám rozvoje našich vysokých
škol, jejich konkretním potřebám a problémům,
jejich těžkostem a nedostatkům v činnosti
či řízení naše komunistická
strana a vláda republiky.