Letecká doprava prodělala za poslední desetiletí
období nesmírného rozvoje nejen co do počtu
linek, přepravovaných osob a zboží,
ale i co do vybavení jak nejmodernějšími
dopravními prostředky pro skutečně
hromadnou dopravu osob, tak i pozemními zařízeními.
Je to přímý důsledek prudkého
technického pokroku a lze bez nadsázky říci,
že letecká doprava se nachází teprve
na počátku svých možností.
Je nutno si uvědomit, že dnešní rozvětvené
hospodářské a kulturní styky, které
má náš stát se zeměmi všech
kontinentů, nelze si představit bez rychlého
spojení leteckou dopravou jak osobní, tak i poštovní
a různých druhů zboží, u kterého
zvláště záleží na rychlosti
doručení. V dnešní době přestává
být letecká doprava zvláštností
a lze říci, že stojíme na prahu období
jejího dalšího podstatného rozšíření
používáním vrtulníků a
že podstatně odlehčí dopravě
rychlíkové i na střední vzdálenosti.
Kromě toho poskytuje civilní letectví i velmi
účinnou pomoc našemu zemědělství
a lesnictví prováděním specielních
služeb při pěstování a ochraně
porostů.
Je zcela přirozené, že těmto podmínkám
a požadavkům již zdaleka nevyhovuje dosud platný
zákon o letectví č. 172, vydaný více
jak před třiceti lety dne 8. července 1925
a že je v důsledku úplně změněných
podmínek technických i provozních třeba
naléhavě nové odpovídající
právní úpravy.
Předložený vládní návrh
leteckého zákona plně respektuje zásady,
kterými se náš stát řídí
v otázkách mezinárodních styků.
Vzhledem k velké důležitosti letectví
pro bezpečnost státu deklaruje úplnou a výhradní
svrchovanost Československé republiky nad vzdušným
prostorem, který je nad jejím územím,
a vyhrazuje možnost vyhlásit zákaz létání
nad určitými oblastmi našeho státu.
Osnova přihlíží i k mezinárodním
předpisům a zvyklostem, poněvadž Československo
je jedním ze smluvních států chicagské
"Úmluvy o mezinárodním civilním
letectví" z roku 1944. Řídí se
dále zásadou rovnoprávnosti mezi všemi
státy a poskytuje možnost provozování
dopravy nad naším územím i cizími
letadly, ale sjednáním mezinárodních
leteckých dohod zajišťuje vzájemnost poskytovaných
výhod. Zvláště v tomto směru
stojí před Čs. aeroliniemi, jako před
výhradním naším dopravcem v civilním
letectví, velké možnosti vzhledem k výhodné
poloze naší republiky na křižovatce dopravních
cest střední Evropy.
Dá se říci, že jedním z ústředních
problémů, které velmi podrobně osnova
rozebírá, je otázka bezpečnosti leteckého
provozu, jak to konečně odpovídá zásadám
péče o člověka, která je našemu
státnímu a společenskému zřízení
vlastní. Jde zde nejen o požadavky vysoké kvalifikace
a praktických znalostí leteckého personálu,
který zvláště v civilním letectví
vzhledem ke stále se zvyšujícím požadavkům
na rychlost, pohodlí a bezpečnost za jakýchkoliv
okolností se skládá z řady vysoce
kvalifikovaných odborníků, ale i o letouny
samotné, zkoumání jejich způsobilosti
k letům, o zařízení zabezpečovací,
zaručující spolehlivé lety za nejtěžších
povětrnostních podmínek. Přihlíží
rovněž k potřebě budovat pozemní
zařízení podle požadavků nejmodernější
techniky.
Proto osnova vyhrazuje ministerstvu dopravy právo vydávat
souhlas k zahájení seriové výroby
letadel určených pro civilní letectví,
rozhodovat o změnách nebo zrušení pozemních
zařízení, určovat letové linie
a letové cesty a zvláště podrobně
předepisuje postup a zásady při přípravě
letu, součinnost meteorologické služby a konečně
vymezuje pravomoc i osobní odpovědnost velitele
letadla a náčelníka veřejného
letiště.
Novelisace leteckého zákona je nutná i z
jiného hlediska. Hustota leteckých linek, množství
letadel v civilní dopravě a počet cestujících
mnohonásobně vzrostly. Zákon č. 172/1925
Sb., jenž se omezil pouze na všeobecné zmocnění
vládě, aby nařízením vydala
předpisy "o tom, jak jest se zachovati při
létání, zvláště aby byly
zamezeny srážky a nehody letadel ve vzduchu a poškození
lidí i věcí při létání,
při vzletu a přistání, jakož
i předpisy o užívání signálů",
zůstal však prakticky neproveden. Dnešní
stav však vyžaduje podrobné prováděcí
předpisy a přímé řízení
letecké dopravy mezinárodní i vnitrostátní,
jejího skloubení i s jinými obory letecké
činnosti, která se stoupající životní
úrovní našeho lidu rovněž stoupá.
Je to sportovní a branně-výchovná
činnost Svazarmu, která se stává skutečně
přístupnou pro nejširší vrstvy
našich pracujících, v prvé řadě
mládež, a která dosahuje pozoruhodných
úspěchů. Proto osnova upravuje i vztahy k
této organisaci, aby její činnost nebyla
omezována při zachování bezpečnosti
leteckého provozu. Jde rovněž i o zkušební
a výzkumnou činnost našeho vyvinutého
leteckého průmyslu. V neposlední míře
nutno koordinovat i letecký provoz mezi civilním
letectvím a letectvím ministerstva národní
obrany, jak to vyžaduje nejen bezpečnost dopravy,
ale i státu. Všechny tyto vztahy jsou v osnově
podrobně řešeny.
Řídit takto rozsáhlý obor činnosti
se stále se měnícími podmínkami
vyžaduje operativnost, kterou starý zákon neznal.
Vládní návrh zmocňuje ministerstvo
dopravy, aby převzalo tuto řídící
a koordinační činnost a aby přivedlo
civilní letectví k dalšímu mohutnému
rozmachu, kterému věnuje v současné
době velkou pozornost přímo strana a vláda.
Předložená osnova leteckého zákona
řeší odchylně proti dnes platným
předpisům i otázku vlastnictví civilních
letadel. Od roku 1951 byla totiž soustředěna
veškerá letadla u Československých aerolinií
nebo Svazarmu a pouze v malém počtu spravovaly je
podniky pro výrobu, eventuelně opravy letadel. Nyní
bude možno, aby se civilní letadla stala vlastnictvím
i jednotlivých národních podniků nebo
soukromým vlastnictvím československých
státních občanů. Pouze aby byla zajištěna
bezpečnost provozu nebo aby tato právní volnost
na druhé straně nevedla k ohrožení státní
bezpečnosti, budou míti civilní letadla ve
své správě národní podniky
se souhlasem ministerstva dopravy, jednotliví českoslovenští
státní občané potom se souhlasem ministerstva
dopravy v dohodě s ministerstvem vnitra.
Těchto letadel může býti používáno
však pouze pro vlastní potřebu, kdežto
právo provozovat dopravu osob, zboží i pošty
za úplatu přísluší v dopravě
vnitrostátní i nadále výlučně
Československým aeroliniím.
Plánovité budování civilních
letišť, ochranných pásem a jiných
pozemních zařízení a jejich rozšiřování
a neustálé zdokonalování podle současných
požadavků se neobejde bez zásahů do
soukromého vlastnictví, nebo jeho určitého
omezení, bez zásahů i do zájmů
podniků a organisací socialistického sektoru.
Vyžaduje to jak výstavba letišť, tak i bezpečnost
leteckého provozu v prostoru letišť nebo dopravních
vzdušných cest. Proto osnova přiznává
právo vyvlastnit potřebné nemovitosti a práva
pro potřeby civilního letectví, jak to žádá
zájem veřejnosti.
Vládní návrh leteckého zákona
řeší i vztahy vůči jiným
státům. Přidržuje se leteckého
zákoníka SSSR z roku 1935 a jeho doplňků
z roku 1947 a při jeho vypracování bylo přihlédnuto
i k nynějším zákonným předpisům
lidové republiky Rumunské a lidové republiky
Bulharské, jakož i k právním úpravám
jiných států, s nimiž má naše
republika civilní letecké styky. Osnova navazuje
na dosud platný zákon o letectví a béře
zřetel na ustanovení varšavské "Úmluvy
o sjednocení některých pravidel o mezinárodní
letecké dopravě".
Vzhledem k tomu, že Československá republika
je jedním ze smluvních států chicagské
"Úmluvy o mezinárodním civilním
letectví" z roku 1944, jsou zásady tohoto zákona
řešeny ve shodě s ní (ku př.
vedení rejstříku letadel atd.). Rovněž
vzhledem k velkému podílu mezinárodní
dopravy na naší letecké dopravě pamatuje
se na možnost přístupu Československé
republiky k t. zv. "Římské úmluvě
o náhradě škod způsobených osobám
třetím na životě (zdraví) a majetku
na zemi" a k připravované mezinárodní
úmluvě o náhradě škod způsobených
srážkou ve vzduchu.
Lze tedy říci, že předložená
osnova přispěje k rozvoji a prohloubení mezinárodní
letecké dopravy mezi Československem a ostatními
státy.
Vážené Národní shromáždění!
Předložená osnova zákona o civilním
letectví zahrnuje všechny obory letecké činnosti
dopravní, sportovní i speciální. Ponechává
možnost ministerstvu dopravy operativně formou nařízení
ministra, vyhláškou nebo jiným způsobem
vydávat předpisy podle okamžitého stavu
a potřeb civilního letectví. Respektuje plně
zájmy našeho státu a umožňuje rozvoj
jak mezinárodní, tak i vnitrostátní
dopravy. Přihlíží podrobně k
potřebám a požadavkům bezpečnosti
státu i provozu samotného. Pamatuje i na možnost
a nutnost budování pozemních zařízení,
zvláště letišť, a jejich zařízení
pro nerušený provoz i za nejobtížnějších
podmínek a tak se stane právním podkladem
pro výstavbu letišť i pro nejmodernější
a nejmohutnější letadla současné
doby.
Proto navrhuji jménem ústavně-právního
výboru, aby plenum Národního shromáždění
předložený vládní návrh
zákona o civilním letectví schválilo.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji poslanci ing. Voborskému za jeho zpravodajskou
zprávu.
Hlásí se někdo do rozpravy k tomuto bodu
pořadu? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
tedy k hlasování. Poněvadž není
pozměňovacích návrhů, dám
hlasovat o celém vládním návrhu zákona
o civilním letectví najednou podle zprávy
výboru ústavně-právního.
Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké
námitky? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o civilním letectví (letecký zákon)
ve znění zprávy výboru ústavně-právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o civilním letectví.
Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu
schůze.
Nyní přerušuji schůzi do 14 hod.
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou 13. schůzi Národního
shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o vysokých školách
(tisk 80).
Zpravodajem je poslanec dr ing. Potužák. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr ing. Potužák: Vážené
Národní shromáždění!
Vláda Československé republiky nám
předložila návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 18.
května 1950 č. 58 Sb. o vysokých školách.
Jde vlastně o novelisaci hlavní části
zákona, která je obsažena v §§ 4
- 26 kromě § 18., který zůstává
beze změny. Nejdříve se zmíním
o okolnostech, které vyvolaly předložení
novely zákona.
Již zákon o vysokých školách z
r. 1950 znamenal veliký pokrok ve vývoji vysokých
škol proti dřívějšímu stavu.
Vzhledem k rychlému hospodářskému
vývoji při budování socialismu v naší
vlasti byl brzo překonán a jeho ustanovení
nevyhovovala novým úkolům, které byly
kladeny na vysoké školy. Ministerstvo vysokých
škol, pak školství a nyní školství
a kultury si muselo vypomáhat různými opatřeními,
aby provoz na vysokých školách odpovídal
měnícím se požadavkům. Nové
úkoly vznikly vysokým školám v poslední
době zvláště podle usnesení ÚV
KSČ o zvýšení úrovně a
dalším vývoji vysokých škol ze
dne 16. dubna 1956. Tyto úkoly jsou: Vysoké školy
mají připravovat pro všechny složky našeho
národního hospodářství a státní
správy vysoce kvalifikované odborníky, hluboce
politicky uvědomělé, kteří
jsou schopni řešit všechny případy
denní práce, při nichž je třeba
hlubokých theoretických znalostí a tvůrčích
schopností, kteří ovládají
metodu vědecké práce a jsou schopni dále
samostatně rozvíjet vědecké discipliny,
jež studovali. Tak jsou vysoké školy jednou z
hlavních složek neustálého rozvoje vědy
a techniky. K zajištění úkolů
k technickému rozvoji průmyslu mají především
přispět všechny vysoké školy technické
spolu s přírodovědnými a ekonomickými
obory škol universitních. Za účelem
podpory těchto snah je třeba se také zároveň
starat o preventivní opatření zdravotnická
a k tomu je třeba pečovat o výchovu vysoce
kvalifikovaných hygieniků a lékařů.
Vysokoškolští učitelé, kteří
představují jedny z nejlepších specialistů,
které má ČSR, mohou pak zvlášť
významně přispět svou odbornou, výzkumnou,
vědeckou a badatelskou prací k podstatnému
urychlení tempa technického rozvoje.
Obrátíme-li nyní pozornost k počtu
studentů, kolik jich mají vysoké školy
vychovat, jeví se nám tento stav podle úředních
statistik takto:
I když v posledních letech počet absolventů
na našich vysokých školách vzrostl, zvláště
na školách technického směru, nevychovávají
naše vysoké školy dostatečný počet
odborníků s ohledem na perspektivní rozvoj
a úkoly našeho národního hospodářství.
Tento nedostatek lze zjistit přehledným srovnáním
počtu odborných kádrů v našem
hospodářství s jinými průmyslově
vyspělými státy, především
se Sovětským svazem.
V Sovětském svazu bylo ke konci roku 1954 asi 6,5
milionu odborníků s vysokoškolským a
vyšším odborným vzděláním.
Počet dělníků a ostatních zaměstnanců
dosáhl v Sovětském svazu koncem roku 1954
již 47 milionů osob, takže odborníci se
školským vzděláním zaujímali
13,8% z celkového počtu zaměstnaných.
V ČSR bylo naproti tomu v roce 1954 pouze 10,8% z celkového
počtu zaměstnanců. Při tom skladba
těchto odborníků je u nás naprosto
odlišná. Zatím co v Sovětském
svazu je skoro 50% odborníků vysokoškolsky
vzdělaných, je v ČSR pouze 20,8% vysokoškoláků
z celkového počtu odborníků. Je tedy
patrno, že pokud jde o vysokoškolské odborníky,
je zatím ČSR daleko za Sovětským svazem.
Nepříznivá situace je též v poměru
mezi techniky a vysokoškoláky universitního
směru.
Sovětský svaz však neustrnul ani na těchto
výsledcích a uskutečňuje pro budoucnost
další velké zvýšení počtu
vysokoškolských odborníků, jak ukazují
dosavadní výsledky z XX. sjezdu KSSS. Nejzřetelněji
vyplyne rozdílnost situace ze srovnání absolutních
čísel z konce roku 1954, kdy studovalo na vysokých
školách (včetně dálkových)
v Sovětském svazu 1,732.000 studentů a na
odborných školách 1,790.000 studentů.
Kdyby měl být počet studentů na vysokých
školách v ČSR ve správném poměru
k počtu studentů na vysokých školách
v Sovětském svazu (vychází-li se z
celkového počtu zaměstnanců), musel
by dosáhnout 157.000 studentů včetně
dálkového studia, zatím co v roce 1954 bylo
u nás na vysokých školách pouze 47.000
studentů.
Počet studentů vysokých škol není
u nás příznivý rovněž
ve srovnání k ostatním lidově demokratickým
státům: tak počet studentů vysokých
škol na 10.000 obyvatel připadá ve státech:
v Polsku | asi 51,5 studentů | v r. 1953 |
v Maďarsku se plánovalo asi | 57,3 studentů | v r. 1954 |
v Bulharsku | 69,7 studentů | v r. 1947 |
v Rumunsku | 37,8 studentů | v r. 1953 |
v NDR | asi 27,4 studentů | v r. 1955 |
v ČSR | 36,7 studentů | v r. 1954 |
Tato čísla jsou přibližná, poněvadž
není znám přesný počet obyvatel
v uvedených státech, ale nebudou se mnoho lišit
od skutečnosti.
Srovnání ukazuje, že ČSR má kromě
Německé demokratické republiky nejnižší
počet studentů vysokých škol v poměru
k počtu obyvatel. Poměr počtu studentů
vysokých škol se však v Německé
demokratické republice v poslední době podstatně
mění. Podle původního pětiletého
plánu mělo být v roce 1955 ve všech
ročnících na vysokých školách
55.000 studentů. Podle plánu na rok 1955 mělo
však být přijato do prvého ročníku
vysokých škol již 18.280 posluchačů,
takže je zřejmé, že celkové číslo
studentů na vysokých školách bude v
NDR daleko vyšší.
Pokud jde o neúplné údaje ze států
kapitalistických, je stav následující:
V roce 1954 činil počet studentů na 10.000
obyvatel:
ČSR | 36,7 | Italie | 31,7 |
Švýcary | 35,6 | Anglie | 23,5 |
Rakousko | 32,9 | Švédsko | 24,1 |
Francie | 32,9 | NSR | 23,0 |