Vedení dolů i odborové organisace musí
zvlášť pečovat o kolektivy, které
pracují novými methodami, a vytvářet
podmínky, aby horníci mohli úspěšně
plnit své závazky a plány výroby.
Neméně důležité bude také
v daleko větším měřítku
než dosud rozšiřovat zkušenosti nejlepších
kolektivů na ostatní pracoviště, kam
dosud nezavál nový duch práce.
Na nízké úrovni je v OKR také socialistické
soutěžení kolektivů, vnitrozávodní
soutěžení i soutěž mezipodniková.
Socialistická soutěž a plnění
závazků se nedostatečně kontroluje.
Hodnocení soutěže se nestalo záležitostí
všech pracujících a funkcionářů
a často se provádí statistickým způsobem.
Knihy cti, které mají být pýchou každého
dolu, nejsou vedeny odpovědně a odměňování
nejlepších pracovníků neprovádí
se vždy po šesti měsících podle
směrnic. To jsou vážné nedostatky, nad
kterými je třeba při zavádění
snížené pracovní doby se zamyslet a
hledat příčiny a cestu k jejich odstranění.
Vždyť nejde jen o úpravu nové pracovní
doby, jde zároveň o boj o uhlí, který
musíme vést na celé frontě rovněž
úspěšně.
Bude jistě správné, když se iniciativy
na ostravsko-karvínských dolech chopí funkcionáři,
jako je tomu na velkodole Hlubina. Tam je kladen při projednávání
a tvoření podmínek pro novou úpravu
pracovní doby důraz především
na zkvalitnění a rozvoj socialistického soutěžení
a aby závazky dělníků byly zároveň
podloženy závazky techniků. Tím dosáhnou
lepšího využití mechanisace a přípravy
pracoviště. Revírníci a mistři
mají při tom zajišťovat včasný
nástup do práce a dodržování
pracovní doby, aby nastupující četa
neztrácela čas.
Technici však i na tomto dole zůstávají
mnoho dlužni iniciativě horníků. Je
nejvýše nutné, aby nejenom na tomto dole, ale
v celém revíru vytvořili technici příznivé
podmínky, aby horníci mohli splnit ukazatele technického
režimu i při snížených nákladech
na vytěženou tunu, při zachování
dosavadních výdělků.
Neméně závažné úkoly v
Ostravském kraji v souvislosti se zkrácením
pracovní doby mají rovněž hutní
závody a stavební a montážní
závody. I v těchto oborech musí být
zajištěno, aby se nestaly brzdou rozvoje celého
našeho průmyslu.
Stojíme nyní před velkými sice, ale
reálnými úkoly, které jsme si uložili
ve druhém pětiletém plánu rozvoje
národního hospodářství. Ve
všech našich závodech se pracující
připravují na 1. říjen, kdy nová
úprava pracovní doby, kterou dnes projednáváme,
vstoupí v platnost. Pokusně zavádějí
různá opatření na zkrácení
pracovní doby, při zachování výše
výrobnosti a produktivity práce. Dosavadní
výsledky ukazují, že to půjde. Naši
dělníci a technici na Ostravsku již zvládli
velmi mnoho obtížných úkolů a
nejednou ukázali světu, co dovedou.
Pracující lid Ostravského kraje spolu se
všemi pracujícími v naší republice,
jejich um, dovednost a pracovitost je zárukou, že
i přechod na 46hodinový pracovní týden
bude proveden úspěšně. Že zajistí
všechny úkoly podle návrhu projednávaného
zákona, který je dalším stupněm
k dosažení vytyčeného socialistického
cíle. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Nyní dávám slovo posl. Chalánkovi.
Posl. Chalánek: Vážené Národní
shromáždění!
Jak už zde bylo řečeno, v roce 1918, t. j.
téměř před 40 lety, dosáhla
naše dělnická třída velkého
vítězství, kterým bylo zavedení
zákona o 48hodinové pracovní době.
Toto na tehdejší dobu velké vítězství
bylo draze zaplaceno léty bojů, práce, potu
a mnohdy i krve nejlepších synů dělnické
třídy a bylo doslova v pravém slova smyslu
na kapitalistech vybojováno.
Jak naprosto rozdílná situace je dnes, kdy naše
Národní shromáždění přistupuje
ke schválení zákona, který snižuje
pracovní dobu ze 48 hodin na 46 hodin týdně
a u mladistvých dokonce na 36 hodin týdně.
Přitom se tak neděje na základě tlaku
našich pracujících a tím méně
na základě bojů, které si v minulosti
v dělnickém hnutí vyžádaly tolik
obětí. Děje se tak proto, že pracující
lid, který je dnes pánem své země
a který pod vedením naší Komunistické
strany buduje socialismus, jde od úspěchu k úspěchu.
Zákon o 46hodinovém pracovním týdnu
je pouze začátkem plnění jedné
ze směrnic celostátní konference Komunistické
strany Československa, která postavila v tomto směru
úkol, snížit během druhé pětiletky
pracovní dobu na 7 hodin denně a tímto způsobem,
mimo další opatření, kterými
jsou mzdové a platové úpravy, snižování
cen, podstatné zvýšení dávek
v nemoci a ve stáří, které se připravuje
a v nejbližších týdnech rovněž
bude předloženo Národnímu shromáždění
k projednání, a řadou dalších
opatření vytváří podmínky
pro neustálý růst životní úrovně
a blahobytu našich pracujících.
Zvláště však je nutno vyzvednout tu okolnost,
že snižováním pracovní doby nedochází
ani ke snížení naší výroby,
ani ke snížení mezd a platů, a obě
tyto okolnosti mají svůj velký význam.
My totiž máme zkušenosti z první republiky,
že i tehdy se zkracovala pracovní doba a to mnohdy
tak, že pro desetitisíce a statisíce našich
pracujících nebyla vůbec žádná
práce a pochopitelně, že také ne výdělky.
A i dnes je známo, že v řadě kapitalistických
států je obdobná situace a ve Spojených
státech amerických podle oficielních amerických
údajů mělo v roce 1954 10 milionů
dělníků zkrácenou pracovní
dobu tak, že jejich pracovní doba činila jednu
hodinu až 34 hodin týdně, přitom ovšem
s příslušným zkrácením
mzdy nebo platu, prostě tak, jak to kapitalistům
v daném okamžiku a jejich zájmům vyhovuje.
I dnešní americké časopisy se chlubí
touto skutečností o zkracování pracovní
doby, zamlčují však, že to má být
lék na nezaměstnanost v Americe, který ovšem
lékem není, ale naopak, který je dalším
zbídačováním pracujících
v Americe. Že kapitalistům nejde o zkrácení
pracovní doby, o tom svědčí příklady
z poslední doby z Německé spolkové
republiky, kde hlavně ve zbrojní výrobě
docilují kapitalisté vysokých zisků
a nerozpakují se zavádět 60 - 80hodinový
pracovní týden, přesto že je známo,
že i tam je řada lidí bez práce.
Zde se nejlépe ukazuje propastný rozdíl mezi
kapitalistickým a socialistickým zřízením.
U nás totiž nejde jen o zachování mzdy
na dosavadní výši, ale zkrácením
pracovní doby sledujeme hlavně to, abychom našim
pracujícím dali více času na zábavu,
sebevzdělání a k tomu, aby se ještě
ve větší míře než dosud
podíleli na správě a řízení
našeho státu a našeho národního
hospodářství.
Přitom je nám jasné, že máme-li
takto zvyšovat životní úroveň,
nemůžeme snižovat výrobu, ale naopak,
v souladu s úkoly našeho druhého pětiletého
plánu je třeba i při snížené
pracovní době stále více a více
vyrábět, abychom si tak vytvářeli
prostředky pro další uspokojování
stále se zvyšujících potřeb našich
pracujících. Tento problém vyřešit
je v moci samotných pracujících a to jak
na závodech, tak na polích i na ostatních
pracovištích.
To velmi dobře pochopili pracující závodů
našeho Olomouckého kraje a především
iniciátoři celostátní výzvy
ke zkrácení pracovní doby, Moravské
železárny a ZORA Olomouc.
Cenná byla nejen iniciativa těchto podniků,
které jako první v republice přišly
s výzvou a návrhem, jakým způsobem
docílit zkrácení pracovní doby při
nesnížení výroby a nesnížených
výdělcích, ale hlavně to, že
nevznikla potřeba ani dalších pracovních
sil, ani potřeba zvýšit mzdové fondy,
a přitom bylo pečlivě dbáno na to,
aby nynější výše výroby
ve zkrácené pracovní době nebylo dosahováno
větší intensitou práce pracujících,
ale naopak byl postaven úkol, zvýšit produktivitu
práce pomocí lepšího využití
techniky a mechanisace, zavedením malé mechanisace
ve větší míře, lepším
využíváním pracovní doby, hlavně
se zaměřením na snížení
absence, upevněním technologické kázně,
organisací práce a snížením zmetkovitosti.
Největší podíl na tom, že tato
opatření se ukázala účinnými,
má ta okolnost, že do příprav na zkrácení
pracovní doby byli v nejširším měřítku
zapojeni všichni pracující na těchto
závodech, kde za pomoci výrobních porad a
pracovních skupin, ustavených z inženýrů,
techniků a nejlepších pracovníků,
byla navržena a také uskutečněna řada
technicko-organisačních opatření a
uplatněna řada zlepšovacích návrhů,
které zajišťují, že zavedení
zkrácení pracovní doby od 1. října
t. r., dík této dobré a poctivé přípravě
a provedeným opatřením, nebude na těchto
závodech problémem.
Ukázaly to zkušební týdny, provedené
na některých provozech, kde tato navržená
opatření byla uskutečněna, a nejenom
že bylo dosaženo ve 46 hodinách plnění
plánu výroby, ale tento dík zpřesněným
opatřením byl značně překročen
a rovněž tak výdělky zaměstnanců
nejenom že se nesnížily, ale v řadě
případů jsou ještě vyšší.
Že těmito opatřeními byl udeřen
hřebík na hlavičku, to se ukázalo
na řadě dalších závodů
našeho kraje, které po vzoru Moravských železáren
a ZORY začaly uskutečňovat tato opatření
v různých obměnách na svých
závodech. Rozbor situace na závodech našeho
kraje totiž ukázal, kde máme největší
reservy a možnosti, jichž je třeba využít
pro zkrácení pracovní doby.
Pracovní doba za I. pololetí byla totiž v průmyslových
podnicích našeho kraje využita jen na 89% a jen
celodenním čekáním na práci
bylo promarněno 3.556 dnů a neomluvená absence
činila 12.867 dnů.
Přitom ztráty na zmetcích činily za
I. pololetí t. r. 20,500.000 Kčs, na čemž
jen podniky těžkého strojírenství
se podílely částkou přes 10 milionů
korun. Na př. jen v Sigmě Lutín za prvých
7 měsíců t. r. činila ztráta
za zmetky téměř 2 miliony korun, z čehož
polovinu činily zmetky na materiále, který
byl dodán jinými závody, a polovina byly
zmetky vlastní. Obdobná situace je v Železárnách
Petra Bezruče, i když zde v poslední době
bylo dosaženo podstatné snížení
zmetkovitosti.
Přesto hodnota zmetků v měsíci srpnu
t. r. činila 114,225 Kčs. Rozborem bylo zjištěno,
že na př. ve slévárně šedé
litiny 42 a půl procenta zmetků bylo zaviněno
formíři, 25 procent licí partou a pod.
Těchto několik případů ukazuje,
jaké možnosti jsou skryty v našich závodech
a jak správným zaměřením socialistické
soutěže na odstranění těchto
nedostatků může být docíleno
takových výsledků, které usnadní
plynulý přechod na zkrácenou pracovní
dobu.
Naši pracující jsou si však vědomi,
že při dalším zvyšování
výroby a postupném snižování
pracovní doby bude nutno ještě ve větší
míře přecházet nejen na vyšší
techniku a mechanisaci, ale také, že je nutno zvyšovat
kvalifikaci pracujících, aby tito novou techniku
a mechanisaci dokonale ovládli a rovněž aby
ovládli pokrokovou technologii práce.
Řada našich závodů se proto v současné
době zaměřuje nejen na vypracování
plánů rozvoje mechanisace a technologie pracovních
postupů, ale také na to, aby v závodních
školách práce, večerních kursech
a dálkovým studiem se zvyšovala kvalifikace
co největšího počtu pracujících.
Největším problémem v kraji, jako i
jistě jinde, bylo zajistit přizpůsobení
dopravy tak, aby vyhovovala změněným podmínkám
při zkrácení pracovní doby. Avšak
i tento obtížný problém se za pomoci
všech krajských orgánů a ve spolupráci
Ostravské dráhy s ředitelstvím ČSAD
podařilo vyřešit.
Nemalou měrou se o to zasloužily i samotné
závody, které koordinovaly praktické provádění
zkrácení pracovní doby tak, že téměř
na všech našich závodech v kraji bude krácena
pracovní doba o 2 hodiny v sobotu, a to tak, že prvá
směna bude pracovat od 6 do 12 hodin, druhá od 12
do 18 hodin a třetí od 18 do 24 hodin. Jen u nepřetržitých
provozů je řešení takové, že
bude poskytováno pracujícím volno po každé
23. směně.
Při této úpravě se podařilo
vyřešit otázku zkrácení pracovní
doby na samotné železnici, kde i když musely
být zařazeny někdy nové vlakové
soupravy a vznikla tak potřeba více než 200
nových pracovníků, kteří museli
být zařazeni do provozu, bylo řešení
takové, že téměř celá
tato kvota byla získána z vlastních zdrojů
a to lepší organisací práce a odstraněním
duplicity v jednotlivých správních útvarech
Ostravské dráhy.
Vážení soudruzi poslanci! Velká iniciativa
našich pracujících a její výsledky,
které byly dosaženy v přípravě
na přechod ke zkrácení pracovní doby,
jsou jistě zárukou, že můžeme s
plnou odpovědností jako volení zástupci
těchto pracujících v našem nejvyšším
zákonodárném sboru hlasovat pro tento zákon
a jsem přesvědčen, že pracující
plněním úkolů naší druhé
pětiletky vytvoří takové podmínky,
aby naše Národní shromáždění
stále častěji projednávalo a schvalovalo
takovéto zákony, které zajišťují
stále krásnější a radostnější
život pro všechny občany naší lidově
demokratické republiky. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Tím je vyčerpáno pořadí přihlášených
řečníků.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo.)
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. Tomanovi.
Zpravodaj posl. Toman: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Nebyly předloženy žádné pozměňovací
návrhy. Nebude-li námitek, dám hlasovat o
celém návrhu zákona najednou podle společné
zprávy výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru zdravotního.
Jsou proti tomuto postupu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o zkrácení pracovní
doby ve znění společné zprávy
výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru zdravotního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o zkrácení pracovní
doby. (Potlesk.)
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Navrhuji, abychom nyní přistoupili k projednávání
čtvrtého bodu denního pořadu, t. j.
projednávání zprávy výboru
ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona o civilním letectví.
Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)
Nejsou.
Přistoupíme proto k projednávání
čtvrtého bodu denního pořadu, kterým
je
4. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o civilním
letectví (letecký zákon) - (tisk 81).
Zpravodajem je posl. ing. Voborský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. ing. Voborský: Vážené
Národní shromáždění!
Z pověření ústavně-právního
výboru podávám plenu Národního
shromáždění zprávu k vládnímu
návrhu zákona o civilním letectví.
Tento zákon provádí novelisaci dosavadního
zákona o letectví, který již zdaleka
nemůže vyhovovat požadavkům na právní
normy v oboru, jenž doznal za poslední léta
tak převratných změn. Vždyť civilní
letectví má pro Československou republiku,
jako pro vnitrozemský stát mimořádný
význam nejen hospodářský, ale i po
politické stránce je důležitým
faktorem prohlubujícím stále úže
se vyvíjející přátelské
styky mezi národy.
Dosavadní stav zákonné normy civilního
letectví vyžaduje pro úpravy a vydávání
směrnic vládního nařízení,
což je za dnešních požadavků neúnosné,
a je nutno se řídit řadou provisorních
nařízení ministerstva dopravy, které
dočasně řeší nejnutnější
problémy. Nehledě k těmto okolnostem, byla
celá řada původních ustanovení
zákona 172/1925 Sb. výslovně zrušena,
nebo nahrazena jinými zákonnými předpisy,
které odpovídají dnešní naší
společnosti.